[VOLG] Fiëgo in training.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneM_Ajax

Re: Fiëgo in training.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:35

Jammer van de terugval. Maar je moet maar denken, elk paard krijgt die weleens.
Vind het trouwens vreselijk knap hoe die Thijs kan blijven zitten in een dressuurzadel! Is dit niet dezelfde Thijs als voor Lauw werkt? Want dan zit hij daar altijd op een springzadel. Hij zit nu steeds met zn knieën voor het zadel, niet echt stevig lijkt me.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:58

Hee wat lastig dat het zo met vallen en opstaan moet.

Hoe zwaar is Bob tov Thijs? Kan het grote verschil in gewicht mee spelen?

Misschien kunnen jullie bob komende keren een heel stuk zwaarder maken? Dus niet een kilo of 20, maar een echt reëel mannengewicht geven. Mocht Fiego dan net zo'n reactie geven als nu deze keer dan zou je misschien ook eens iemand kunnen laten kijken/voelen naar zijn rug? Wie weet heeft ie daar iets dat niet helemaal zit zoals het hoort?

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 21:35

anneM_Ajax schreef:
Is dit niet dezelfde Thijs als voor Lauw werkt?

Nee, dit is een andere Thys.

paardjeroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 21:48

Zo, alle pagina's van het topic doorgelezen. Duurde wel even maar ik ben ongeveer helemaal bij :)

Ik ben benieuwd naar de volgende update * kruipt onder alvast onder een steen * :evaw:

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 22:03

wow hele topic doorgelezen van begin tot einde.
Wat een vriendelijke aanpak! En engelen geduld van jou :j
zijn genoeg mensen die er gewoon 'ff een grote kerel opzetten' en het met grof geweld doen.
Dit is misschien niet het snelste, maar uiteindelijk wel het prettigste voor zo'n paard.
Hoe combineer jij dit eigenlijk met je werk/studie om er elke dag heen te gaan?
Ziet er naar uit dat het altijd overdag is.
(Sorry als dit te persoonlijk wordt, was gewoon nieuwsgierig :) )

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 02:47

Taucha schreef:
Hee wat lastig dat het zo met vallen en opstaan moet.

Hoe zwaar is Bob tov Thijs? Kan het grote verschil in gewicht mee spelen?

Misschien kunnen jullie bob komende keren een heel stuk zwaarder maken? Dus niet een kilo of 20, maar een echt reëel mannengewicht geven. Mocht Fiego dan net zo'n reactie geven als nu deze keer dan zou je misschien ook eens iemand kunnen laten kijken/voelen naar zijn rug? Wie weet heeft ie daar iets dat niet helemaal zit zoals het hoort?

Aan het gewicht zal het,denk ik, niet liggen. Hij zag nu voor het eerst de persoon aan beide kanten tegelijkertijd (we lopen normaal wel een andere kant op natuurlijk, maar dan kijkt ie ook alleen maar naar binnen), doordat we hem losser lieten.
Tenminste ik denk echt dat dat het probleem is, want hij reageert altijd al angstig op het begin als hij dat zo ziet dat er iets boven hem is aan beiden kanten. Alleen was dit niet de reactie die hij normaal gaf, in het begin wel.. Maar toen draaide hij dus ineens om.
Zag er niet uit als pijn, maar echt als angst. Er heeft laatst nog een (paardensport)masseur o.a. zijn rug gedaan, hoewel dat niet hetzelfde is als een osteopaat natuurlijk, en die voelde /merkte iig niks bijzonders.
Maar ik zal het zeker voorleggen aan Cor, en de optie open houden om naar z'n rug te laten kijken :j

Ik werk in de beveiliging op Schiphol. Ik had voorkeursdiensten aangevraagd zodat ik overdag of savonds vrij zou zijn. Dus vaak ga ik door vanuit mijn nachtdienst, zoals straks weer. Of vanuit mijn dagdienst. ;)

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 05:44

Hee nachtdienstcollega. :)

Wat een update, lenig is ie zeker. := Ik ben benieuwd naar jullie volgende stappen!

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 05:56

Wat jammer dat het minder ging.. Maar heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen!

Heb ik kans je tegen te komen op Schiphol? Haha, ik ben er nu namelijk :')

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 07:11

Van alle momenten leer je weer wat bij. :j ;)

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 08:00

Komt best goed

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 08:03

AnnevM schreef:
Wat jammer dat het minder ging.. Maar heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen!

Had gekund, waar ben je precies geweest? Ben je gaan vliegen en binnen Europa? Ik sta bij de controle namelijk :j (dus fouilleren, xray etc. Ik controleer passagiers en bagage)

En natuurlijk, alles komt goed! Met geduld (en daar hebben we allen gelukkig voldoende van), tijd en liefde.. Moet het aardig lukken!

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 09:19

Jammer dat het wat minder is gegaan. Zelf had ik er persoonlijk ook niet voor gekozen om te draven. Zeker omdat ie toen thijs weer opstapte best wel relaxed rond stapte. Maar goed het zal wel een goede keuze zijn. Ik ben sowieso niet bekend met deze manier van beleren en vindt het er verder wel super uitzien.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 09:43

Dreamy schreef:
Aan het gewicht zal het,denk ik, niet liggen. Hij zag nu voor het eerst de persoon aan beide kanten tegelijkertijd (we lopen normaal wel een andere kant op natuurlijk, maar dan kijkt ie ook alleen maar naar binnen), doordat we hem losser lieten.
Je zou het makkelijk kunnen testen door twee stevige grote zakken te vullen met zand zodat in ieder iets van 25-30 kilo zit. (bv een jute zak met daarin een vuilniszak) Die kun je verbinden met stevige touwen of spanbanden en die over het zadel leggen als een soort van benen. Mocht het veranderde gewicht het probleem zijn, dan merk je het dan wel.

Als je geen zandzakken hebt, maar wel een paar brokkenzakken van ca 20 kilo dan kun je die in een vuilniszak of jute zak doen, een paar keer stevige tape eromheen (mochten ze verongelukken dan scheuren ze niet open) en die op en aan het zadel hangen.

Als ie dan nog ontploft of iets vreemds doet op het moment dat je wilt gaan draven, dan weet je genoeg. Je kunt dan eventueel het gewicht wat terugbrengen en dan langzaam op gaan bouwen, zodat Fiego eerst leert zijn benen en rug juist te gebruiken als hij ineens een heel groot gewicht op zijn rug heeft. Ipv panieken en niet weten hoe hij zijn kont moet draaien en zijn benen neer moet zetten.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 10:11

Jullie zijn ontzettend goed bezig. Jammer dat het even mis ging, maar dat kan nou eenmaal gebeuren. Wie weet als Bob er weer een paar keer heeft opgezeten gaat het weer goed.
Met Paulien heb ik hele goede ervaringen. Mocht je er voor open staan zou het heel goed kunnen helpen.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 11:10

Taucha schreef:
Dreamy schreef:
Je zou het makkelijk kunnen testen door twee stevige grote zakken te vullen met zand zodat in ieder iets van 25-30 kilo zit. (bv een jute zak met daarin een vuilniszak) Die kun je verbinden met stevige touwen of spanbanden en die over het zadel leggen als een soort van benen. Mocht het veranderde gewicht het probleem zijn, dan merk je het dan wel.

Als je geen zandzakken hebt, maar wel een paar brokkenzakken van ca 20 kilo dan kun je die in een vuilniszak of jute zak doen, een paar keer stevige tape eromheen (mochten ze verongelukken dan scheuren ze niet open) en die op en aan het zadel hangen.

Als ie dan nog ontploft of iets vreemds doet op het moment dat je wilt gaan draven, dan weet je genoeg. Je kunt dan eventueel het gewicht wat terugbrengen en dan langzaam op gaan bouwen, zodat Fiego eerst leert zijn benen en rug juist te gebruiken als hij ineens een heel groot gewicht op zijn rug heeft. Ipv panieken en niet weten hoe hij zijn kont moet draaien en zijn benen neer moet zetten.

Grappig, zo deden ze dat in Amerika idd ook. Hoewel ik echt niet denk dat het aan het gewicht ligt, zal ik het zeker eens bespreken met Cor. Helemaal uitgesloten is het natuurlijk niet!

Nino_2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:18

Jammer van de "slechte" dag, maar dat hoort er nou eenmaal bij. :(:)
Je gaat altijd met stappen vooruit en dan ineens weer even een stap terug. Maar lekker los laten en verder gaan hoe jullie bezig waren. Volg al vanaf het begin en ik vind het onwijs goed hoe jullie bezig zijn, de rust die bij jullie aanwezig is straalt altijd van de foto's af.
Ik blijf een trouwe, stille (af en toe niet zo stille) volger *\o/*

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:45

Dreamy, jullie zijn al zo lekker alles uit aan het proberen met zeiltjes, vlaggen etc. Dus waarom niet met een paar zware zakken eens wat gaan testen. Lekker alles stapje voor stapje, ook met gewicht, wie weet is dat de key issue? Veel succes!

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 12:21

Dreamy schreef:
AnnevM schreef:

Had gekund, waar ben je precies geweest? Ben je gaan vliegen en binnen Europa? Ik sta bij de controle namelijk :j (dus fouilleren, xray etc. Ik controleer passagiers en bagage)

En natuurlijk, alles komt goed! Met geduld (en daar hebben we allen gelukkig voldoende van), tijd en liefde.. Moet het aardig lukken!

Ik vloog om 7:00 naar Turkije, Antalya :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:25

Eindelijk een meelezer die reageert :D

Ik vind de terugval helemaal niet raar of jammer, maar weer goed te zien dat het een paard blijft die niet altijd hetzelfde reageren :D
Toch heb ik gemengde gevoelens bij het tijdsverloop van deze aanpak. Hoe het praktisch aangepakt wordt met Bob etc vind ik ontzettend fijn. Maar wat ik apart vond dat het paard in het begin niet iets meer tijd werd gegund om de verhuizing even te verwerken door iets rustiger op te bouwen. En het willen draven vind ik ook erg snel gaan. Dat zou ik persoonlijk pas doen met dit paard als het paard in stap echt rustiger en ontspannen is en beide kanten accepteert en dit bevestigen. Dat laatste vind ik het aller belangrijkst. Stapjes maken en deze bevestigen en dan door. Zijn reactie lijkt wel een soort overload van invloeden te zijn en dat wordt hem gewoon teveel. Altijd onder de grens blijven en er het liefst nog iets vandaan blijven.
Bij mij zitten er nog 10 stappen tussen braaf aan de hand meestappen met iemand erop en aandraven, zoals meer op afstand stappen. Een keer alleen stilstaan en weer wegstappen en op de andere hand stappen bijv.

Maar goed ik zou dus niet te geschrokken en teleurgesteld zijn van de terugval. Wel zou ik nog meer gaan aanpassen naar het paard en gaan bevestigen voordat er een nieuwe stap wordt gezet.

Succes met deze knapperd :D :D

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:30

Persoonlijk denk ik dat het misschien beter was geweest als jullie sneller rust hadden ingebouwd nadat Thijs er voor de 2de keer was opgegaan. Vond het toen ook allemaal wat veel achtereen, na dat eerste voorval. Ik zou in veel kleinere stapjes gewerkt hebben. Thijs erop, paard toont rust, Thijs er terug af (= beloning voor paard, waarmee je zijn vertrouwen bevestigd). Dan: Thijs erop + enkele passen stap, paard blijft rustig, paard belonen door er weer af te gaan. Enz... Maar nogmaals, dat is mijn gedacht he, dat is hoe ik het persoonlijk zou doen. En achteraf is het natuurlijk allemaal makkelijk gezegd. Maar Cor/jullie zullen wel weten waar jullie mee bezig zijn, jullie kennen het paard het best natuurlijk :-).
Laatst bijgewerkt door miezelke op 30-04-14 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 13:43

Bedankt voor de reacties en meningen, ik waardeer ze zeker. :j Ben benieuwd wat we vandaag gaan doen en waar we aan gaan werken, maar heb alle vertrouwen in Cor dat het goed gaat komen :j

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:18

Spannend meid, veel plezier alvast weer :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:19

Dreamy schreef:
Bedankt voor de reacties en meningen, ik waardeer ze zeker. :j Ben benieuwd wat we vandaag gaan doen en waar we aan gaan werken, maar heb alle vertrouwen in Cor dat het goed gaat komen :j

Heb ik ook, ben benieuwd naar je verslag van vandaag. "Croix les doigts on dit ici" (duimen zeggen we hier en dat doe ik dus voor je/ jullie).

ijslandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 16:57

Wat een knap paard. En wat een knappe Thys, dat hij zo goed blijft zitten.
Keep up the good work!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 17:08

Knap van Thys, maar is Thys ook knap? :')