Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Yamcha schreef:RedRoses schreef:Komop! Tuurlijk kan zo'n beestje ook een keer lekker de hele dag buiten. Waarom andere wel en sportpaarden niet? ik zeg JA!
Ik heb het niet over een keer. Of over alleen de zomer.
24/7/12. Dus altijd.
Sees schreef:MHD, wat bedoel je precies met de geschiedenis van het paard? De evolutie? Waarvoor paarden vroeger gebruikt werden ten overstaande van nu? Hoe moet ik jouw post precies interpreteren?
Ik denk an sich dat ook een sportpaard 24/7 naar buiten zou moeten kunnen MITS de omstandigheden zich hiervoor lenen. En ik denk dat je zulke specifieke omstandigheden moet creëren voor wedstrijdpaarden (dan heb ik het niet over recreatieve wedstrijdpaarden) dat dit voor bijna niemand haalbaar is. Waar leg je echter de grens?
Sees schreef:Welke blokkade bedoel je Ikke? Die specifieke omstandigheden? Dat denk ik niet. Ik denk wel dat sportpaarden die op hoog niveau moeten presteren (en dus niet 2x per maand een M proefje rijden
) andere/meer behoeften hebben dan recreatiepaarden en dat je daar wel in moet kunnen voorzien.
ikke schreef:Nee, die paarden hebben dat verschil niet. DAT is de blokkade in het hoofd van de mens........
en dat ondanks het feit dat ik een fervent voorstander ben van het zo 'natuurlijk' mogelijk houden van een paard
.
behalve dan dat ik nog steeds wel denk dat het voor het merendeel van de recreatieve wedstrijdpaarden niet nodig is
Sees schreef:ikke schreef:Nee, die paarden hebben dat verschil niet. DAT is de blokkade in het hoofd van de mens........
Oké, ik snap nu wat je bedoelt maar ik ben het tóch niet met je eensen dat ondanks het feit dat ik een fervent voorstander ben van het zo 'natuurlijk' mogelijk houden van een paard
.
Als je bepaalde prestaties verwacht van je paard (en dan heb ik het niet over twee x per maand een proefje rijden), heeft je paard bepaalde extra's nodig. Als ik bijvoorbeeld een vierdaagse rijdt, hebben mijn paarden hoogwaardiger voedsel nodig, hebben ze nóg meer behoefte aan een droge, veilige slaapplaats en is de naverzorging anders dan na een uurtje buitenrijden. Dit geldt natuurlijk voor alle paarden die op hoog niveau moeten presteren en dit is, imo, nu eenmaal niet altijd te organiseren voor de 'gewone' mens.
Zet je ze namelijk in een kudde, dan kun je niet altijd aan de behoefte per paard voldoen, zet je ze apart, onthoud je ze weer van het sociale contact etc etc.
Ik bedenk me nu ineens dat ik hiermee een soort van antwoord geef op mijn eigen vraag in mijn eigen topicbehalve dan dat ik nog steeds wel denk dat het voor het merendeel van de recreatieve wedstrijdpaarden niet nodig is

Yamcha schreef:Way to go ikke
Dat is het idd![]()
ik persoonlijk ga voor een propere schuilstal met een lekkere bodem, tochtvrij en goed en zo, een boel hooi van goede kwaliteit, lekker droog en grof en langstengelig, een krachtvoerstation, een binnen- en buitenbaan (agterberg, obviously) en een solarium!
ik begin denk met flink sparen
. De behoeftes van een sportpaard liggen wel anders dan die van een recreatief (wedstrijdpaard) en professionals zouden er misschien iets aan kunnen doen maar die houden er, denk ik een andere mening op na. Recreatieve wedstrijdruiters kunnen er misschien niets aan veranderen maar voor die paarden is imo geen andere behandeling nodig.
. Sees schreef:Ikke, daarom maak ik ook onderscheid tussen professionals en recreatieve wedstrijdpaarden. De behoeftes van een sportpaard liggen wel anders dan die van een recreatief (wedstrijdpaard) en professionals zouden er misschien iets aan kunnen doen maar die houden er, denk ik een andere mening op na. Recreatieve wedstrijdruiters kunnen er misschien niets aan veranderen maar voor die paarden is imo geen andere behandeling nodig.
OsMo schreef:Ho ho dan ga je er vanuit dat alleen de ruiters met een dikke beurs in de hoge sport mee kunnen draaien en dat is echt kletskoek.
Er zijn er genoeg die alle eindjes bij elkaar sprokkelen om in de hoge sport mee te kunnen draaien.
Als of alle ruiters die in de hoge sport rijden een solarium kunnen betalen.....
Als jij 1 goed paard hebt waar mee je verdienstelijk rijd en daarnaast een maatje voor het gezelschap. Je hebt een baan om die twee te kunnen betalen + de benodigde lessen, huurt een trailer of koopt een trailer, rijdt wedstrijden en vul het lijstje maar aan!
Dan wil dat echt niet zeggen dat je dan een solarium bij huis hebt..... of de extra financiën om dus zo'n voerstation aan te schaffen.
Die ruiters lopen echt wel tegen de drempels aan als heb ik genoeg tijd om mijn paard droog te stappen voordat die wei weer in gaat etc.. Zoals Ilse aangeeft.
Yamcha schreef:Ik dacht dat ik die stabiele, actieve groep niet hoefde te noemen