Stelling: een sportpaard kan niet 24/7 buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kan een sportpaard 24/7 buiten

ja
656 (87%)
nee
90 (12%)

Totaal aantal stemmen: 746

horsssie1

Re: Stelling: een sportpaard kan niet 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:03

mijn oom heeft vier wedstrijd paarden van springen m en dressuur zz licht en hij geeft ze weinig krachtvoer omdat ze anders te heet zijn, en hij zet ze wel elke dag buiten (met goed weer) hier worden ze veel kalmer door en worden ze ontspannen en het is ook veel natuurlijker dan in zo'n stoffige stal met stoffig hooi ze kunnen daardoor dus ook hoest krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 23:02

RedRoses schreef:
Komop! Tuurlijk kan zo'n beestje ook een keer lekker de hele dag buiten. Waarom andere wel en sportpaarden niet? ik zeg JA!

Ik heb het niet over een keer. Of over alleen de zomer.

24/7/12. Dus altijd.

horsssie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 23:20

Yamcha schreef:
RedRoses schreef:
Komop! Tuurlijk kan zo'n beestje ook een keer lekker de hele dag buiten. Waarom andere wel en sportpaarden niet? ik zeg JA!

Ik heb het niet over een keer. Of over alleen de zomer.

24/7/12. Dus altijd.

het ligt ook aan de weerstand van het paard, kan je paard tegen slecht weer? misschien met een goede deken? en anders doe je hem zo vaak mogelijk in de wei als het kan. Maar er is geen verscil (van in de wei zetten) tussen sportpaarden en recreatiepaarden. De wei is natuurlijk wel het beste!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:38

Ik snap eigenlijk ook niet wie er op is gekomen om je paard heel de dag in de stal te laten staan.
s'nachts of een paar uurtjes is natuurlijk normaal, maar dag en nacht..

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:48

Lieshorses schreef:
Ik snap eigenlijk ook niet wie er op is gekomen om je paard heel de dag in de stal te laten staan.
s'nachts of een paar uurtjes is natuurlijk normaal, maar dag en nacht..

ken de geschiedenis van het paard zeg.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 14:23

MHD, wat bedoel je precies met de geschiedenis van het paard? De evolutie? Waarvoor paarden vroeger gebruikt werden ten overstaande van nu? Hoe moet ik jouw post precies interpreteren?

Ik denk an sich dat ook een sportpaard 24/7 naar buiten zou moeten kunnen MITS de omstandigheden zich hiervoor lenen. En ik denk dat je zulke specifieke omstandigheden moet creëren voor wedstrijdpaarden (dan heb ik het niet over recreatieve wedstrijdpaarden) dat dit voor bijna niemand haalbaar is. Waar leg je echter de grens?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 14:35

Sees schreef:
MHD, wat bedoel je precies met de geschiedenis van het paard? De evolutie? Waarvoor paarden vroeger gebruikt werden ten overstaande van nu? Hoe moet ik jouw post precies interpreteren?

Ik denk an sich dat ook een sportpaard 24/7 naar buiten zou moeten kunnen MITS de omstandigheden zich hiervoor lenen. En ik denk dat je zulke specifieke omstandigheden moet creëren voor wedstrijdpaarden (dan heb ik het niet over recreatieve wedstrijdpaarden) dat dit voor bijna niemand haalbaar is. Waar leg je echter de grens?

Die "blokkade" zit voornamelijk in het hoofd van de mens, niet bij het paard.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 15:43

Welke blokkade bedoel je Ikke? Die specifieke omstandigheden? Dat denk ik niet ;). Ik denk wel dat sportpaarden die op hoog niveau moeten presteren (en dus niet 2x per maand een M proefje rijden ;)) andere/meer behoeften hebben dan recreatiepaarden en dat je daar wel in moet kunnen voorzien.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 16:19

Sees, ik bedoel de gebruiksgeschiedenis van het paard...

Fijn dat iemand niet snapt hoe iemand er op gekomen is om de paarden op stal te laten, maar als je de gebruiksgeschiedenis weet is die vraag niet relevant... Dan snap je het namelijk wel..

Maar, het doet er niet toe wie er op kwam, de vraag is, hoe kom je er van af :)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 16:38

De gebruiksgeschiedenis van het paard, is niet dag en nacht op stal. Absoluut niet..

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 17:22

MDH, ok dan snap ik wat je bedoelt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 08:28

Sees schreef:
Welke blokkade bedoel je Ikke? Die specifieke omstandigheden? Dat denk ik niet ;). Ik denk wel dat sportpaarden die op hoog niveau moeten presteren (en dus niet 2x per maand een M proefje rijden ;)) andere/meer behoeften hebben dan recreatiepaarden en dat je daar wel in moet kunnen voorzien.

Nee, die paarden hebben dat verschil niet. DAT is de blokkade in het hoofd van de mens........

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 09:47

ligt natuurlijk ook een beetje aan het soort weiland dat je hebt. Mijn paard staat op een mooi stukje wei, zand grond dus niet alles is een blubber, en hij heeft een maatje en een schuilstal, maar ik loop al tegen problemen aan, en die van mij is meer een amateur sportpaard.
Bijvoorbeeld dat samen met een maatje waar iedereen bij zweert, hartstikke leuk, maar samen staan betekend ook samen eten en die van mij hebben een compleet ander voerschema. De ene heel veel hooi, de andere heel weinig. Komt er dus op neer dat ze overdag apart staan zodat de ruin nog wel genoeg hooi krijgt. Of gewoon het opeten van andermans brokken, dat is ook al een gedoe.
En dan na het rijden, vooral in de winter, dan moet je paard weer terug de wei op, ookal regent het en is je paard nog een beetje bezweet. Dat betekend voor mij dus een dik uur wachten op de manege voor dat mijn paard droog genoeg is, want denk maar niet dat die altijd vind dat hij in de schuilstal moet staan, en bezweet de regen in is ook niks.
Stel je hebt een hypermodern stukje wei en bijvoorbeeld een schuilstal waardat je je paard een nachtje in kan opsluiten, dat is natuurlijk al een heel verschil, maar ik weet zelf al dat het bepaalde problemen oplevert waar je moeilijk omheen kunt, en ik snap dat een echt professioneel sportpaard net iets strakker in bv zijn voerschema moet zitten dan die van mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 11:04

Wat het krachtvoer betreft zou zo'n voerstation een oplossing zijn.
Echter die dingen zijn vrij prijzig en voor maar twee paarden is die investering nog al wat.
Ruwvoer is een lastige.

Dus ja ik snap wel dat je tegen problemen aan loopt.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 12:06

ikke schreef:
Nee, die paarden hebben dat verschil niet. DAT is de blokkade in het hoofd van de mens........

Oké, ik snap nu wat je bedoelt maar ik ben het tóch niet met je eens :o en dat ondanks het feit dat ik een fervent voorstander ben van het zo 'natuurlijk' mogelijk houden van een paard :j.

Als je bepaalde prestaties verwacht van je paard (en dan heb ik het niet over twee x per maand een proefje rijden), heeft je paard bepaalde extra's nodig. Als ik bijvoorbeeld een vierdaagse rijdt, hebben mijn paarden hoogwaardiger voedsel nodig, hebben ze nóg meer behoefte aan een droge, veilige slaapplaats en is de naverzorging anders dan na een uurtje buitenrijden. Dit geldt natuurlijk voor alle paarden die op hoog niveau moeten presteren en dit is, imo, nu eenmaal niet altijd te organiseren voor de 'gewone' mens.

Zet je ze namelijk in een kudde, dan kun je niet altijd aan de behoefte per paard voldoen, zet je ze apart, onthoud je ze weer van het sociale contact etc etc.

Ik bedenk me nu ineens dat ik hiermee een soort van antwoord geef op mijn eigen vraag in mijn eigen topic :o behalve dan dat ik nog steeds wel denk dat het voor het merendeel van de recreatieve wedstrijdpaarden niet nodig is :o

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:39

Sees schreef:
ikke schreef:

Oké, ik snap nu wat je bedoelt maar ik ben het tóch niet met je eens :o en dat ondanks het feit dat ik een fervent voorstander ben van het zo 'natuurlijk' mogelijk houden van een paard :j.

Als je bepaalde prestaties verwacht van je paard (en dan heb ik het niet over twee x per maand een proefje rijden), heeft je paard bepaalde extra's nodig. Als ik bijvoorbeeld een vierdaagse rijdt, hebben mijn paarden hoogwaardiger voedsel nodig, hebben ze nóg meer behoefte aan een droge, veilige slaapplaats en is de naverzorging anders dan na een uurtje buitenrijden. Dit geldt natuurlijk voor alle paarden die op hoog niveau moeten presteren en dit is, imo, nu eenmaal niet altijd te organiseren voor de 'gewone' mens.

Zet je ze namelijk in een kudde, dan kun je niet altijd aan de behoefte per paard voldoen, zet je ze apart, onthoud je ze weer van het sociale contact etc etc.

Ik bedenk me nu ineens dat ik hiermee een soort van antwoord geef op mijn eigen vraag in mijn eigen topic :o behalve dan dat ik nog steeds wel denk dat het voor het merendeel van de recreatieve wedstrijdpaarden niet nodig is :o

Die paarden die zo hoog in de sport lopen, doen dat bij mensen die een hoger budget beschikbaar hebben dan jij en ik samen bij elkaar sprokkelen. Dan heb je dus de middelen beschikbaar om eenerzijds je paard goed te verzorgen en anderzijds te kunnen voldoen aan de natuurlijke behoeftes van het paard. Het heeft niks met "kunnen" maar alles met "willen" te maken. Daar is op dat niveau nog een wereld te halen in het belang van het paard, zonder dat de sportieve prestaties daaronder hoeven te lijden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 16:12

Niks aan toe te voegen. Als je een solarium kunt kopen, waarom dan niet een krachtvoerstation? Er zijn zoveel leuke creatieve oplossingen op de markt momenteel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 16:17

Way to go ikke *\o/*

Dat is het idd :j

ik persoonlijk ga voor een propere schuilstal met een lekkere bodem, tochtvrij en goed en zo, een boel hooi van goede kwaliteit, lekker droog en grof en langstengelig, een krachtvoerstation, een binnen- en buitenbaan (agterberg, obviously) en een solarium! *\o/*

ik begin denk met flink sparen :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 16:36

Yamcha schreef:
Way to go ikke *\o/*

Dat is het idd :j

ik persoonlijk ga voor een propere schuilstal met een lekkere bodem, tochtvrij en goed en zo, een boel hooi van goede kwaliteit, lekker droog en grof en langstengelig, een krachtvoerstation, een binnen- en buitenbaan (agterberg, obviously) en een solarium! *\o/*

ik begin denk met flink sparen :j

Die agterberg mag je houden, daar heb ik betere alternatieven voor. Ik wil een stal om het paard in te kunnen zetten, just in case, omdat er soms omstandigheden zijn waarbij het paard de bescherming van een dichte stal nodig heeft.
Daarnaast wil ik dat paard dan ook nog in een stabiele, actieve groep hebben staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 16:41

Ho ho dan ga je er vanuit dat alleen de ruiters met een dikke beurs in de hoge sport mee kunnen draaien en dat is echt kletskoek.
Er zijn er genoeg die alle eindjes bij elkaar sprokkelen om in de hoge sport mee te kunnen draaien.

Als of alle ruiters die in de hoge sport rijden een solarium kunnen betalen.....

Als jij 1 goed paard hebt waar mee je verdienstelijk rijd en daarnaast een maatje voor het gezelschap. Je hebt een baan om die twee te kunnen betalen + de benodigde lessen, huurt een trailer of koopt een trailer, rijdt wedstrijden en vul het lijstje maar aan!
Dan wil dat echt niet zeggen dat je dan een solarium bij huis hebt..... of de extra financiën om dus zo'n voerstation aan te schaffen.

Die ruiters lopen echt wel tegen de drempels aan als heb ik genoeg tijd om mijn paard droog te stappen voordat die wei weer in gaat etc.. Zoals Ilse aangeeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 16:43

Ik dacht dat ik die stabiele, actieve groep niet hoefde te noemen :D

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 17:06

Ikke, daarom maak ik ook onderscheid tussen professionals en recreatieve wedstrijdpaarden ;). De behoeftes van een sportpaard liggen wel anders dan die van een recreatief (wedstrijdpaard) en professionals zouden er misschien iets aan kunnen doen maar die houden er, denk ik een andere mening op na. Recreatieve wedstrijdruiters kunnen er misschien niets aan veranderen maar voor die paarden is imo geen andere behandeling nodig.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 17:07

OsMo maar de groep die jij beschrijft hoeft hun geld dus niet te verdienen in de paarden en is het dan per se nodig die paarden anderss te behandelen vraag ik me af :o.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 19:13

Sees schreef:
Ikke, daarom maak ik ook onderscheid tussen professionals en recreatieve wedstrijdpaarden ;). De behoeftes van een sportpaard liggen wel anders dan die van een recreatief (wedstrijdpaard) en professionals zouden er misschien iets aan kunnen doen maar die houden er, denk ik een andere mening op na. Recreatieve wedstrijdruiters kunnen er misschien niets aan veranderen maar voor die paarden is imo geen andere behandeling nodig.

Maar dat is dus niet waar! Dat paard vraagt nergens om en z'n behoeftes veranderen alleen in de hoofden van de mensen, niet bij het paard!

Het zijn de, voor het paard, externe, belangen die ons willen doen geloven dat het op dat niveau anders moet.

OsMo schreef:
Ho ho dan ga je er vanuit dat alleen de ruiters met een dikke beurs in de hoge sport mee kunnen draaien en dat is echt kletskoek.
Er zijn er genoeg die alle eindjes bij elkaar sprokkelen om in de hoge sport mee te kunnen draaien.

Als of alle ruiters die in de hoge sport rijden een solarium kunnen betalen.....

Als jij 1 goed paard hebt waar mee je verdienstelijk rijd en daarnaast een maatje voor het gezelschap. Je hebt een baan om die twee te kunnen betalen + de benodigde lessen, huurt een trailer of koopt een trailer, rijdt wedstrijden en vul het lijstje maar aan!
Dan wil dat echt niet zeggen dat je dan een solarium bij huis hebt..... of de extra financiën om dus zo'n voerstation aan te schaffen.

Die ruiters lopen echt wel tegen de drempels aan als heb ik genoeg tijd om mijn paard droog te stappen voordat die wei weer in gaat etc.. Zoals Ilse aangeeft.

Wat die ruiters wel of niet hebben aan specifieke dingen, is volstrekt niet relevant. Op dat niveau werk je met andere budgetten. Waar die budgetten vandaan komen, bepalen op welke punten het paard de dupe wordt van die belangen........
Yamcha schreef:
Ik dacht dat ik die stabiele, actieve groep niet hoefde te noemen :D

Ik heb niet de illusie dat die kennis algemeen aanwezig is, gezien de reacties.......

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 19:58

Kijk en nu komen we ergens...

Want wat de hele tijd simpel weg vergeten word. Is dat de beroepsruiters vaak sponsoren hebbendie paarden voor ze aanschaffen...

En als die sponsor zegt het paard blijft ingepakt binnen... Dan kan je als ruiter hoog en laag springen... Maar dan blijft dat paard binnen... Want niemand is zo dom om een paard buiten te zetten die niet van hem is en waarvan de eigenaar niet wilt dat het dier buiten komt...