Steeds meer 'kapotte' paarden op Boktmarkt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Steeds meer 'kapotte' paarden op Boktmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 07:37

Neeeeeeeee, alsjeblieft geen sportcoupe voor een mini. Vreselijk,vind ik dat. Nu weet ik dat er anders denkende zijn, maar ik zou het zeker niet doen. Veel liefhebbers van mini's en shetten zijn ook liefhebbers van haar en dan werkt een sportcoupe alleen in het nadeel. (als ik een mini/shet in de advertentie zie staan met korte manen, haak ik meteen af) Tuurlijk... manen groeien wel weer. Maar knippen voor een toekomstige liefhebber gaat sneller, als deze echt een sportcoupe wil.
Ik vind het zelf echt GP.
Sorry.

Dat het paardje minder geschikt is voor de fok vanwege het gebit, is een nadeel. Je hebt nooit de zekerheid dat mensen er niet toch eentje uit fokken, omdat het zo leuk is,.'
En idd... de markt van shetten is vol en veel komen in de handel.
Ik weet dat de verkoopster van mijn shet daar ook bang voor was. Speelde nog een extra rol dat mijn shet geen papieren had en al jaren alleen voor de fok werd gebruikt (niet door haar, maar door de vriendin voor wie ze het beestje verkocht... ja, onbegrijpelijk en stom). Was wel ooit ingespannen als jonkie, maar niemand wist hoe en wat en ze had nu met haar 9e niets meer gedaan,
Ze was evengoed niet heel goedkoop (shetten zijn hier vrijwel nooit heel goedkoop en het shettenprobleem is hier niet zo schrijnend als in nl) en ik heb haar puur gekocht op uitstraling en karakter.

Dat je bitloos ment, zou voor mij een voordeel zijn (ik doe ook alles bitloos), maar ik weet dat niet iedereen dat wil. Als je wel een bit wilt gebruiken, zou ik wel eerst kijken of dat wel goed kan met haar gebit, zonder dat ze er last van krijgt. Anders is het beter om het niet te doen.
Maar het kan een pre zijn als ze beide kan.

Verder absoluut niet te goedkoop verkopen. Dan selecteer je de handelaars al uit.
En mocht je haar niet kunnen verkopen, dan mag je haar nog altijd hier brengen :p

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:25

Even een offtopic slowchat verwijderd.
Graag weer terug naar het onderwerp :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 15:59

Waarom staan er ook zoveel drachtige merries tussen?

Je kiest ervoor om zo'n dier te dekken, en binnen de dracht verander je van gedachten en verkoop je het dier drachtig?
Ik kan dat niet volgen hoor... die mensen hebben volstrekt niet nagedacht lijkt het....

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:41

Oh is toch leuk al die veulentjes! |o Sommige mensen fokken ook maar wat in het rond, letterlijk. Kost dan toch iets teveel werk zo'n drachtige merrie, ach dan gewoon op marktplaats pleuren toch? Sommigen verkopen ook de merrie en dan willen ze het veulen terug. Kun je dan echt niet eventjes een jaartje wachten met de verkoop denk ik dan?

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:36

ik heb vorige maand ook mijn 29 jarige ruin op bokt markt gezet omdat het niet goed wil met mijn merrie, en ik mijn merrie niet meer mee krijg op buitenrit.. maar kon het toch niet over mn hart verkrijgen om hem nu nog weg te doen ( heb hem zelf 2 jaar) merk nu ook dat hij echt minder wordt staat nu nog dag en nacht op de weide, heeft afgelopen daten 4 dagen op stal gestaan en is toen al zo enorm in/en terug gevallen dat ik het nu gewoon ga aankijken en hem evt in laat slapen ( uiteraard in overleg met mijn dierenarts)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 01:15

Ik zou ook never en te nooit niet een 29 jarig paard in de verkoop zetten.
Ik heb het betreffende topic over je ruin eens bekeken, maar zie dat hij daar 30 is en niet op gewicht blijft in de winter en zomers een megabuik heeft en dat je da je heeft aangeraden om bij verloop het dier in te slapen. Hoe kan je zo'n paard uberhaupt aanbieden, dat snap ik niet. Je werkt bij een dierenopvang, je weet hoe schrijnend gevallen kunnen zijn. Ik snap dat niet.

En even off topic, gooi het dier een goede deken op, zodat hij energie in vet kan omzetten, ipv te verbruiken om warm te blijven.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 07:08

SecretLIN schreef:
ik heb vorige maand ook mijn 29 jarige ruin op bokt markt gezet omdat het niet goed wil met mijn merrie, en ik mijn merrie niet meer mee krijg op buitenrit.. maar kon het toch niet over mn hart verkrijgen om hem nu nog weg te doen ( heb hem zelf 2 jaar) merk nu ook dat hij echt minder wordt staat nu nog dag en nacht op de weide, heeft afgelopen daten 4 dagen op stal gestaan en is toen al zo enorm in/en terug gevallen dat ik het nu gewoon ga aankijken en hem evt in laat slapen ( uiteraard in overleg met mijn dierenarts)

Volgens mij gaat het juist heel goed tussen hem en de merrie, waardoor je merrie niet mee naar buiten wil? En dan wil je opa verkopen terwijl je merrie , die toch ook al op leeftijd is, zo hecht met hem is? En dan ook nog op die leeftijd met alle risico-s van dien? Dat snap ik ook niet echt.

Heb hier zelf twee gepensioneerden staan die nog lang niet zo oud zijn, maar wel heel hecht. Hen uit elkaar halen is het laatste wat ik zou doen. Niet zelden gaat het met de hechte vriend(in) ook hard bergaf als een van hen vertrekt/sterft.
Ben blij dat je het toch niet over je hart kon verkrijgen, want dit paard had zeker bij verkoop een behoorlijk risico gelopen op veel ellende. Nog afgezien van het feit dat je zowel hem als de merrie een heleboel leed aandoet door ze uit elkaars te halen.

offtopic: Laat hem lekker bij zijn vriendin lopen en gooi hem idd een deken op. Dat is het vriendelijkste naar beiden toe. Met de merrie alleen op stap, is goed te trainen, mits je er geduld voor opbrengt. Kwestie van ministap na ministap, goed gedrag veel belonen en vertrouwen opbouwen.
Hou er trouwens rekening mee dat een paard dat ouder wordt, en zeker gebreken krijgt, steeds meer onzeker wordt buiten en dat ook dat een rol speelt.
Met mijn voorheen zeer coole merrie kan ik echt de straat niet meer op. Die wordt panisch.

Misschien zou je zelfs kunnen overwegen om opa als handpaard mee te nemen. Heeft hij ook een taak.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:18

overigens was het geen verkoop maar een goed thuis, uit het oogpunt van herplaatsen..
maar goed zoals ik al zei heb ik er gelukkig vanaf gezien :D
en ze lopen beide lekker buiten en we zien wel wat de toekomst ons brengt :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:41

Dat verandert natuurlijk niets mbt risico. Integendeel. Menig aanbieder van een goed thuis voor een dergelijk paard heeft een verborgen agenda, zoals je ook in dit topic kunt lezen.
Dus ja... gelukkig heb je ervan af gezien. Zou toch verschrikkelijk zijn als het oudje nog een onzeker lot tegemoet zou moeten zien ... Gewoon inderdaad lekker bij elkaar laten die twee. Vriendschap tussen paarden is heel erg sterk en enorm belangrijk. Een overgebleven paard kan enorm gaan rouwen en aftakelen bij verlies van zo'm vriend.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:51

Wel als ik hem bij een kennis zou plaatsen :)
vriend had ook al aangeboden hij kon bij zijn oudere paarden staan..

maar goed laat ze lekker zo en we kunnen de winter gebruiken om te oefenen om ze uitelkaar te halen voor een half uurtje.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 13:05

Dat zou anders zijn, natuurlijk. Maar je noemde zelf dat je een advertentie had geplaatst en dan ga ik er niet van uit dat je die voor een kennis plaatst. Hoe dan ook.... op deze leeftijd zou ik ze dus echt niet meer gaan scheiden. (behalve uiteraard eventjes, als je met de merrie weg wil... maar dat zal dan gewoon getraind moeten worden. Als de merrie geen fysieke problemen heeft, waardoor ze onzeker is geworden, zal dat wel lukken. )

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:47

nee, mijn merrie moet gewoon ff erdoorheen denk ik :)
heb ook besloten deze winter te gaan oefenen met scheiden dus komt helemaal goed :D

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 22:27

Babootje schreef:
lissie_zigor schreef:
zo dat kan ik me voorstellen! ja inderdaad... je ziet dat zo vaak gebeuren.. paarden worden bijna niet meer groen verkocht.. want wat verkoopt beter? een paard van 3 groen. (waar in de ogen van de koper nog veel tijd in gaat zitten) of een paard van 3 ingereden (waar in de ogen van de kopen gelijk mee weggereden kan worden)

en dan vanuit de eigenaar..

verkoop ik mijn paard van 3 voor 700 euro groen

of hetzelfde paard van 3 voor 1400 euro ingereden/beleerd

en het grappigste vind ik... vanuit de koper gezien: in mijn ogen kost een groen paard net zo veel tijd als een beleerd paard. het ligt er alleen aan wat je ermee wilt.

en vanuit geld gezien: meestal is goedkoop duurkoop.. maar in dit geval is duurkoop denk ik duurkoop xD

ik durf namelijk te wedden (ik heb de naam even niet hier) maar een paar berichten terug stond iets over een groene 5 jarige merrie, ik durf te wedden dat deze 5 jarige tinker merrie onbeleerd, veel langer mee gaat en veel langer gezond is dan een 5 jarige KWPN merrie met goede bloedlijn (daar betaal je natuurlijk ook weer voor) die al zz licht loopt en op haar 2,5 is ingereden.. op 10 jarige leeftijd is de KWPN kapot en de tinkermerrie is net met alle lol begonnen!

Er zit gelukkig nog heeeel veel keuze tussen een tinkermerrie en een 10 jarige KWPN-er die ZZ-L loopt (volgens mij kan ZZ-L met een 10 jarige heel goed; ook als je rustig aan doet. Daar hoeven ze niet op 2,5 jaar al voor ingereden te zijn. Overigens is er ook weer een verschil tussen zadelmak maken en inrijden). Of je met een tinkermerrie net zo veel plezier hebt als op een KWPN-er ligt natuurlijk helemaal aan jezelf :+

ja. zo had ik het nog niet bekeken, daar moet ik je inderdaad zeker gelijk geven! ik ben inderdaad erg zwart wit in die reactie zie ik nu. :+ maar ik bedoel vooral te zeggen, dat vaak (niet altijd natuurlijk) worden paarden voor de sport wel erg vroeg ingereden, en als je kijkt op wedstrijden dat bij de z soms al 5 jarigen lopen, dan heb ik het soms met ze te doen.. verder vind ik het dan wel weer erg knap van de ruiter die dit bereikt heeft. (los gezien van het paard)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 10:12

Z mag je volgens mij toch echt 'pas' starten als het paard 6 jaar oud is!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:45

Ninx schreef:
Waarom staan er ook zoveel drachtige merries tussen?

Je kiest ervoor om zo'n dier te dekken, en binnen de dracht verander je van gedachten en verkoop je het dier drachtig?
Ik kan dat niet volgen hoor... die mensen hebben volstrekt niet nagedacht lijkt het....

Om te bewijzen dat het dier vruchtbaar is :)*
Een fokker koopt liever geen lege merrie, je weet namelijk niet of die misschien niet (meer) drachtig kan worden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 14:47

Het lijken er echt steeds meer te worden. Zou dat ook door het jaargetijde komen?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:50

Ja ik denk het wel Cayenne. Paarden kosten nu eenmaal meer in de winter en als dan niet meer kan rijden worden die extra euro's vaak net even wat teveel. Of elke keer weer die stal uitmesten, kost ook tijd en je krijgt er geen ritjes voor terug hè. :r

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:57

Ik moet trouwens even bekennen dat ik ook met een 'kapot' paard zit waar ik erg over twijfel.
Aanhouden is geen optie want dat was nooit de bedoeling (eigen fok).
Paard heeft ataxie maar is nog jong. Heeft geen pijn en valt ook niet om of zo.
Ik kan hem niet houden. Nu is de keus: slacht of 'weggeven' (wel voor minstens slachtprijs uiteraard). Ik twijfel vreselijk. Voor hetzelfde geld kan iemand jaren lang plezier van hem hebben want het is een echte knuffelbeer.
Bij een paard met een verborgen gebrek of karakterfout vind ik de keuze veel eenvoudiger, want dat lokt bedrog en eindeloze handel uit. Maar dit is zo duidelijk zichtbaar dat je er geen achterbakse zaken mee kunt uithalen.
Ik overweeg dus toch een advertentie.
Moeilijk hoor.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 14:58

Sizzle, is het toevallig een groot en slungelig jong paard? Bij die gevallen wil de ataxie nog weleens overgaan (of is het zelfs helemaal geen ataxie).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:05

Het is een groot en zwaar type. Hij heeft wel echt ataxie hoor, loopt echt met een zwaaiend achterbeen, is op de hengstenwei gebeurd als jaarling. Maar ik denk eigenlijk wel dat hij rijdtbaar wordt want hij kan gewoon stijgeren en stoeien en is geen gevaar voor zichzelf of de omgeving anders was het eenvoudig geweest.
Met training en kracht zou hij misschien nog best goed kunnen opknappen.
Maar weg zal het niet gaan.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:25

Sizzle schreef:
Het is een groot en zwaar type. Hij heeft wel echt ataxie hoor, loopt echt met een zwaaiend achterbeen, is op de hengstenwei gebeurd als jaarling. Maar ik denk eigenlijk wel dat hij rijdtbaar wordt want hij kan gewoon stijgeren en stoeien en is geen gevaar voor zichzelf of de omgeving anders was het eenvoudig geweest.
Met training en kracht zou hij misschien nog best goed kunnen opknappen.
Maar weg zal het niet gaan.

Zelf houden :D

de mijne heeft hetzelfde...hij is nu 8 en we gaan binnenkort Z2 starten ;) zie onderschrift...loopt altijd dikke punten 8-)
los zie je het, maar onder de man is het in goede banen te leiden en is het in de loop van de jaren enorm verbeterd!

De mijne had gradatie 4 toen hij 2 was.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:28

Dat weet ik, daarom wil ik hem ook nog niet afschrijven.
Het kan alle kanten op.
Zelf houden is echter geen optie. Ik wilde graag een merrie dus zijn zus blijft.
Beide houden (naast mijn andere merrie) moet ik een loterij voor winnen :+

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:32

Waarom zou je hem niet verkopen? Als t een leuk beestje is kun je misschien nog best een huisje voor hem vinden! Als recreatie paard kun je wellicht ook nog veel plezier aan hem beleven. Wel eerlijk zijn naar de kopers en voor een leuk prijsje toch :j

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:48

Lijkt mij toch ook nog een goed verkoopbaar paard waar iemand nog heel veel plezier van kan hebben. Natuurlijk met het verhaal er bij en een aangepaste prijs maar voor zo'n paard zou ik het zonde vinden om hem nu op te geven. Snap wel dat je hem zelf niet kunt aanhouden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 22:02

Ik ga hem ook aanbieden, maar het voelt toch ook ergens slecht om een paard met gebrek aan te bieden.
We hopen er gewoon het beste van.