Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Sommige mensen fokken ook maar wat in het rond, letterlijk. Kost dan toch iets teveel werk zo'n drachtige merrie, ach dan gewoon op marktplaats pleuren toch? Sommigen verkopen ook de merrie en dan willen ze het veulen terug. Kun je dan echt niet eventjes een jaartje wachten met de verkoop denk ik dan? SecretLIN schreef:ik heb vorige maand ook mijn 29 jarige ruin op bokt markt gezet omdat het niet goed wil met mijn merrie, en ik mijn merrie niet meer mee krijg op buitenrit.. maar kon het toch niet over mn hart verkrijgen om hem nu nog weg te doen ( heb hem zelf 2 jaar) merk nu ook dat hij echt minder wordt staat nu nog dag en nacht op de weide, heeft afgelopen daten 4 dagen op stal gestaan en is toen al zo enorm in/en terug gevallen dat ik het nu gewoon ga aankijken en hem evt in laat slapen ( uiteraard in overleg met mijn dierenarts)

Babootje schreef:lissie_zigor schreef:zo dat kan ik me voorstellen! ja inderdaad... je ziet dat zo vaak gebeuren.. paarden worden bijna niet meer groen verkocht.. want wat verkoopt beter? een paard van 3 groen. (waar in de ogen van de koper nog veel tijd in gaat zitten) of een paard van 3 ingereden (waar in de ogen van de kopen gelijk mee weggereden kan worden)
en dan vanuit de eigenaar..
verkoop ik mijn paard van 3 voor 700 euro groen
of hetzelfde paard van 3 voor 1400 euro ingereden/beleerd
en het grappigste vind ik... vanuit de koper gezien: in mijn ogen kost een groen paard net zo veel tijd als een beleerd paard. het ligt er alleen aan wat je ermee wilt.
en vanuit geld gezien: meestal is goedkoop duurkoop.. maar in dit geval is duurkoop denk ik duurkoop xD
ik durf namelijk te wedden (ik heb de naam even niet hier) maar een paar berichten terug stond iets over een groene 5 jarige merrie, ik durf te wedden dat deze 5 jarige tinker merrie onbeleerd, veel langer mee gaat en veel langer gezond is dan een 5 jarige KWPN merrie met goede bloedlijn (daar betaal je natuurlijk ook weer voor) die al zz licht loopt en op haar 2,5 is ingereden.. op 10 jarige leeftijd is de KWPN kapot en de tinkermerrie is net met alle lol begonnen!
Er zit gelukkig nog heeeel veel keuze tussen een tinkermerrie en een 10 jarige KWPN-er die ZZ-L loopt (volgens mij kan ZZ-L met een 10 jarige heel goed; ook als je rustig aan doet. Daar hoeven ze niet op 2,5 jaar al voor ingereden te zijn. Overigens is er ook weer een verschil tussen zadelmak maken en inrijden). Of je met een tinkermerrie net zo veel plezier hebt als op een KWPN-er ligt natuurlijk helemaal aan jezelf
maar ik bedoel vooral te zeggen, dat vaak (niet altijd natuurlijk) worden paarden voor de sport wel erg vroeg ingereden, en als je kijkt op wedstrijden dat bij de z soms al 5 jarigen lopen, dan heb ik het soms met ze te doen.. verder vind ik het dan wel weer erg knap van de ruiter die dit bereikt heeft. (los gezien van het paard) Ninx schreef:Waarom staan er ook zoveel drachtige merries tussen?
Je kiest ervoor om zo'n dier te dekken, en binnen de dracht verander je van gedachten en verkoop je het dier drachtig?
Ik kan dat niet volgen hoor... die mensen hebben volstrekt niet nagedacht lijkt het....
Sizzle schreef:Het is een groot en zwaar type. Hij heeft wel echt ataxie hoor, loopt echt met een zwaaiend achterbeen, is op de hengstenwei gebeurd als jaarling. Maar ik denk eigenlijk wel dat hij rijdtbaar wordt want hij kan gewoon stijgeren en stoeien en is geen gevaar voor zichzelf of de omgeving anders was het eenvoudig geweest.
Met training en kracht zou hij misschien nog best goed kunnen opknappen.
Maar weg zal het niet gaan.
zie onderschrift...loopt altijd dikke punten