[VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 17:34

Ziet er super netjes uit!!! En zeker gezien alle "omstandigheden"
Je kan trots op jezelf en Frummel zijn, <3

xjessie74

Re: Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 18:40

Ziet er weer goed uit! Je hebt een flinke klap gemaakt zeg!

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 20:45

_Lorette_ schreef:
Ik reed in de bak met een jong paard en die is gevallen. Toen viel ik onvermijdelijk mee. Het was maar goed dat mijn moeder mee was, want ik ademde niet meer en bleef bewusteloos. Mocht leuk mee met de ambulance. :7 Paard had er gelukkig helemaal niets aan overgehouden, niet fysiek en niet mentaal.

Allemachtig, wat eng!! Gelukkig heb je geen blijvend letsel, hopelijk ben je snel weer beter. :(:)
Frum ziet er super uit, keep up the good work +:)+

ben zelf ook al 2x met paard en al op de grond terecht gekomen.. wat ben ik blij dat ik er niet zo aan toe was, lijkt me echt eng! respect dat je nu alweer te paard zit!!

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 08:46

Oei dat was een beste smak dan :(:)
Fijn dat je weer even heerlijk op frum hebt kunnen rijden !

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 11:43

Mooie foto's!! Hij ziet er super uit :j

Hopelijk ben je zelf snel weer helemaal de oude, beterschap!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 14:24

Knappe Frum! Ik ben blij dat je updates blift posten, want zelf vind ik het toch wel errug interessant hoe Frummel zich ontwikkelt en beweegt :) Dus bedankt, en beterschap!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 15:33

Bah wat naar, beterschap!

Wat fijn dat Frum zo braaf is dan! :j

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 16:10

Heb het hele topic even doorgelezen en had soms de tranen in m'n ogen staan! Ga dit zeker volgen! :)

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 18:07

Oh wat is en blijft hij toch knap :~
Maar een nare val die je gemaakt hebt zeg! Beterschap :(:)

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 21:50

Beterschap, en hou frummel maar lekker aan het werk, want ik geniet van dit topic.
Wat een geweldig paard.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 14:29

Jeetje dat is een heftige klapper geweest! Gelukkig valt het mee. Ik hoop dat je je snel weer helemaal op en top voelt!
En wat frum betreft hemeltje wat een knappert is het toch!!! hij wordt steeds mooier lijkt wel. Jullie zijn een plaatje om te zien!!

Laarski

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 09:18

Jeetje, wat gaaf om te zien hoe het met jullie gaat. Houd jullie al vanaf dat hij veulen is in de gaten ;)
Hoop dat je snel weer helemaal fit bent!

Elm0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 00:00

Wat heb je een geluk met dat paard zeg, en wat een pracht beessie. Ik lees gezellig mee met jullie avondturen :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 11:44

Na een heel lange tijd vind ik het nodig om weer een update te plaatsen.

In principe gaat het heel goed met Frum. Hij eet goed, rolt, kan zichzelf op de gekste plaatsen kriebelen, rent, springt (steigeren, omhoog springen met de achterbenen, dubbele schroef in de lucht en landen in een bok, hij zou z’n benen nog breken!), speelt, loopt prima aan de longe (kan ook springen aan de longeerlijn) en kan probleemloos gereden worden in bak/wei. En nu voelen jullie waarschijnlijk toch een ‘maar’ aankomen. Die is er ook...

Persoonlijk heb ik altijd gevonden dat de aandoening van Frum meer lijkt op spasmen/dwangneuroses dan op ataxie en dat idee wordt eerder sterker dan zwakker. Frum had al de tic van bol staan, achterbenen strak aan de grond en dan zijn voorbenen afwisselend kruisen. Ook moet hij soms een paar keer ‘mikken’ om aan de grond te komen, bijvoorbeeld als ik wortels in zijn hooi gooi (leuke spanning), of als hij water wil drinken en zijn moeder bij de waterbak staat (‘gaat ze me wegjagen of niet’-spanning). Helaas heeft hij sinds kort een nieuwe tic: dwangmatig omkijken. Wil ik hem ’s ochtends zijn halster omdoen om hem naar de paddock te brengen, dan moet hij eerst 3x zijn hals inbuigen naar links. Standaard 3x naar links. Daarna duikt hij met zijn neus in het halster en gaat hij braaf mee.

Hoe schadelijk en hinderlijk zijn zijn tics?

Ik laat Frum leven zolang hij niet beperkt wordt in een paardwaardig functioneren. Dus probleemloos, eten, drinken, rollen, kriebelen, rennen en bokken/steigeren. Op dit moment is dat functioneren dus niet in het geding. Maar hoe ver laat je het komen met tics? Hoe frustrerend is dat voor Frum? In hoeverre ga ik wennen aan zijn gekke spastische momentjes en zie ik straks de problemen niet meer? Ik heb dit topic als stok achter de deur. Ik moet achteruitgang nauwlettend in de gaten houden. Hoewel er nog echt geen sprake is van inslapen, krijg ik het hier toch benauwd van.

Er zijn wel wat bijzondere omstandigheden, maar ik vrees dat die van beperkte invloed zijn op zijn nieuwe tic.

Allereerst al het weer. Frum is vanaf oktober altijd extreem druk en moet echt wat doen (of nadenken!) om hanteerbaar te blijven, ondanks het vele buiten staan.

Daarnaast probeerde ik een paar weken geleden voor het eerst een buitenrit te maken met Frum. Eerlijk, ik had er veel om durven te verwedden dat het perfect zou gaan. Waarom niet? Hij is verkeersmak, loopt al een poos onder het zadel naar de bak en is gewoon heel braaf. Mooi niet dus. Toen wij 1 meter verder gingen dan de gebruikelijke route naar het clubterrein, was hij volledig van slag. Hij zou een hartaanval krijgen. Wist niet meer of hij vooruit of achteruit wilde, was ongecontroleerd aan het schokken en stond bijna alleen meer op twee benen. Op een gegeven moment wist hij niet meer welke kant hij op wilde, dus toen steigerde hij in een eeuwige pirouette. 100% NIET Frum, zijn uiterste noodkreet om aan te geven dat dit echt teveel voor hem was. Mijn moeder heeft geprobeerd hem mee te nemen, er kwamen paarden bij ter ondersteuning, maar de enige waar hij vertrouwen in had was ik… Maar dan moest ik er wel af en dat is lastig als je eigenlijk probeert te rijden. Als ik hem had kunnen dragen, dan had hij dat heel fijn gevonden. Zo zielig was hij. We zijn niet eens bij het bos gekomen. Het zweet liep er in straaltjes af. Frum is er beroerd van geweest en ik had natuurlijk een onbeschrijfelijk groot schuldgevoel.
Ik heb zijn vertrouwen enorm beschaamd, want daarna was hij helemaal gestoord met opzadelen. Ik kreeg er wel een zadel op, hoor, maar hij was ontzettend dronken en gespannen en hij rende zo hard als zijn halstertouw maar toeliet. Dat was nog verrassend snel. Ik hoefde er niet eens over na te denken. Meneer op rust en eerst weer terug naar de basis. Hij heeft bijna 2 weken niets gedaan, daarna een rondje longeren aan het halster en gisteren gelongeerd met bijzet. Hij stond gelukkig weer even vertrouwd stil met opzadelen. Waarschijnlijk longeer ik hem de komende week nog 2x en daarna neem ik hem een keer aan de hand mee naar de bak. Waarschijnlijk is alles daarna weer goed.

Frum is erg autistisch. Al het vreemde levert spanning op. Voor een normaal paard niet zo’n probleem, maar bij hem heeft spanning een enorme invloed op zijn lichaam. Ik was natuurlijk vóór het zadelmak maken al vaak met hem aan de hand naar en in de bak gelopen, totdat hij wat rustiger werd. Onder het zadel is dit nooit een probleem geweest. Blijkbaar heeft hij die voorbereiding nodig.
We laten het bos voor wat het is. Afwisseling moet dan maar in longeren/rijden/grondwerk-achtig, dressuur/balkjes(klein sprongetje) en buitenbak/binnenbak/weiland.
Sinds de bosrit is die ene tic erbij gekomen. Maar eerlijk gezegd denk ik dat het toeval is. De spanning is weg, zijn tic niet.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:51

He verdikkie..das wel enorm balen!
Staat frum nog ondet toezicht van een dierenarts? Want ik denk dat dierenartsen deze situatie wel erg interessant en leerzaam kunnen vinden? Of een gedragstherapeut? Bestaat dat bij dieren?

Weet dat jij het goed doet! En jij jou vertrouwd. Jullie komen er wel! :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 11:57

Nee, hij staat niet onder controle. Dat is eigenlijk alleen omdat er medisch gezien niets aan te doen is en hij gediagnosticeerd is met een progressieve vorm van ataxie. Het is aan mij om te beoordelen en te beslissen wat verstandig is. Ik ben wel met je eens dat hij een bijzonder en interessant geval is, maar ik weet zo niemand die hier iets mee kan of wil.

Afbeelding

StuiterFrum :))

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:59

Wat blijft het toch een plaatje

Jeetje wat een verhaal weer.....
zoals je het omschrijft heeft het idd wel wat weg van autisme (voor zover ik er iets van af weet) of OCD (vaak veroorzaakt door stress) ofzo maar ik wist niet dat bij paarden ook voorkwam?!
Het maakt het natuurlijk extra moeilijk dat hij zelfs zo graag dingen wil doen. Ik bedoel een paard wat het allemaal wel prima vind zet je lekker op het land en je tutteld af en toe wat. Maar Frum wil gewoon echt met je bezig zijn.
Misschien is het wel iets wat je aan de hand kunt opbouwen. Maar de vraag is dan ook wil je dat wel.
lastig hoor.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:16

oh wat vervelend zeg!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:35

Tja. Ergens lijdt hij wel. Hij heeft de mazzel dat er heel veel liefde is, heel veel geduld. Maar tegelijk begrijp ik je onderbuikgevoelens en denk ook dat ze terecht zijn.
Zo bang voor een stap buiten bekend terrein... Is imo echt lijden. Zo dwangmatig met hooi eten bij blije spanning en de kleine dingen als help bij water vind ik ook zielig. Ik weet niet wat ik zou doen. Het niet heel erg verder laten komen in ieder geval. Niet het leukste antwoord.
Maar de dingen die jij noemt vind ik al vrij heftig en er zullen er nog zoveel meer komen.
Ik heb diep respect voor je liefde voor je paard en je geduld. Daarom ben ik eerlijk.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:52

Ah wat vervelend zeg..

Ik heb hier ook een lichtelijk autistische pony, die heeft in het verleden ook wat tics gehad, en dat soort paarden hebben "speciaal onderwijs" nodig. Gelukkig is die van mij er een beetje overheen gegroeid maar het blijft nog wel een pony waarna je super duidelijk moet zijn en met verrassingen komen is not done. :Y)
Maar Xander is niet zo erg als Frum gelukkig, ik hoop dat Frum er ook een beetje over heen groeit. :j

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:35

Wat vervelend!
Hier ook een paard wat vroeger zeer autistisch was, maar daarbij ook dominant. Nu hij oud is is het allemaal zo goed als weg.
Van die gekke tics heeft hij nooit gedaan.
Kan het niet zijn doordat hij een tijdje minder gedaan heeft, zich misschien verveelt heeft en iets nieuws bedacht heeft? Of zeg ik nu iets geks? ;)

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:24

Ik vind de tics juist wel meevallen. Zielig dat hij in bepaalde situaties spanning heeft vind ik het niet, mijn paard is ook heel vaak gespannen, dat zit er gewoon in. Dat sommige dingen dan niet in één keer lukken kan hij frustrerend vinden maar ik denk niet dat hij hier lang mee zit en ik denk ook niet dat hij hier een minder paard waardig leven van heeft.

Verder is het natuurlijk hartstikke sneu wat er met het bos gebeurd is, maar dit kon natuurlijk ook bij een niet atactisch paard gebeuren en zou ik nou niet direct onder lijden zien.. Mijn paard durft ook niet door de deur bij de manege heen, flipt ook als er een tractor aankomt maar dat vind ik nou niet per definitie zielig.

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:46

Het lijkt erop dat je hem gewoon als een echte autist moet behandelen... Dus rust, regelmaat en ritme. Overal op voorbereiden en vooral elkaar vertrouwen.

Vind hem nog steeds supergaaf, als je hem rijdt zou je echt niet zeggen dat er ataxie in zit. Heel apart. Die tics zou ik zoveel mogelijk negeren, tot ze irritant worden of het tics zijn die gevaarlijk worden.

Ik wil je wel complimenteren, ik vind het knap van je dat je zo je vertrouwen in hem legt en hem kansen geeft!!!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:11

Jeetje..
Ik kan me voorstellen dat je je er schuldig onder voelde maar aan de andere kant; iets spannend vinden kan altijd gebeuren en het was in elk geval een leermomentje.
Ik kan me haast niet voorstellen dat er geen arts te vinden is die hiermee aan de gang wil gaan, het is toch een bijzonder verhaal.

Tics is mee te leven denk ik. Ieder paard heeft wel iets aparts en misschien valt het voor Frum best mee, kan me ook voorstellen dat het op den duur normaal wordt zeg maar. Stress slaat bij mij bijvoorbeeld al jaren meteen op mn buik maar daar leer je op den duur ook gewoon mee leven en is vervelend, maar niet problematisch. Ik kan me zo voorstellen dat zo'n tic bij een paard misschien ook best mee kan vallen, maar uiteindelijk ben jij denk ik de enige die dat echt kan beoordelen. Jij kent hem als geen ander en je weet hoe je met hem om moet gaan, dus ik denk dat je heel gerust op jezelf kan vertrouwen in je oordeel :(:)

Maar idd, hij blijft gaaf!!

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:51

Fijn weer een update van hem te lezen !! Zoals ikal eerder heb gezegd denk ik nog steeds dat hij niet ataxie heeft maar iets anders.. zoals idd autisme oid.
Wat het ook is, ik denk dat je heel goed kan inschatten hoe je met hem om moet gaan.
Over de buitenrit zeg ik nog steeds dat je je niet schuldig hoeft te voelen !!!!! Er zijn zoveel paarden die dat om het begin zo vreselijk eng vinden en er onzeker van worden.
Ik denk dat frum en jij uiteindelijk wel het bos in kunnen, de weg ernaartoe zal misschien wat anders zijn als die voor een ander paard.