Alweer zo'n manege ruiter!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 08:52

Ik heb gewoon het idee dat je op veel manege's niet goed leert rijden,
ik heb galopperen geleerd, lichtrijden en doorzitten, wijken gaat slecht, en niemand die me daar tips voor wil geven hoor.
ik zit nu in een gevorderde groep, maar het niveauverschil is groot tussen mij en anderen en weer anderen (ik zit ergens in het midden, denk ik)
voordat ik een halfjaar terug een verzorgpaard kreeg had ik nog nauwelijks niks gehoord over 'nageefelijk' etc.

ik denk zelf dat een manege een goede manier is om de basis te leren, maar dat het wel verstandig is om daarna iemand anders te zoeken om je verder te helpen (als je dat wilt).

parador

Re: Alweer zo'n manege ruiter!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:04

ik krijg hier een beetje het idee dat eigenlijk de meeste maneges niet zo heel goed zijn......
ik zie tenminste weinig/geen positieve ervaringen....

ik heb zelf wel een goede ervaring, waar ik rij leren leren we rijden en omgaan met je paard/pony.....
maar misschien ben ik wel niks gewend en ja ik heb een fjord en een welsh en rijd ook nog op een manege paard

parelliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:30

ja het klopt opzich wel maar ja als je niet de kans krijgt dan zal je het ook nooit leren en blijf je op een manege rijden

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:10

parelliene schreef:
ja het klopt opzich wel maar ja als je niet de kans krijgt dan zal je het ook nooit leren en blijf je op een manege rijden

ik heb het zelf ook op een manege geleerd en sinds 2 jaar eigen pony.......

Myrthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:57

Ik heb het ook meegemaakt met mijn verzorgster. Reed al 7 jaar en we hadden hier op stal een heel dominant paard staan. Zou ze wel even gaan rijden (terwijl er mensen zijn ingehuurd met jarenlange ervaring, die het ook bijna niet lukte (denk aan naar achtergeklapt met paard en al, paard valt je aan en is gewoon heel erg dominant). Ik zei dan ook nou begin eerst maar even op mijn haflinger (daar kan je een kind van 3 nog op weg sturen). Nou meisje ging rijden en ik ergerde me echt kapot aan het "stompen" in de buik, wat wel meer manegeruiters doen (mijn haf liep gewoon netjes door, maar toch kreeg ze om de stap een stomp in haar buik). Ook het hangen in de mond en veel te korte teugels, zodat mijn paard echt super gespannen met haar hoofd omhoog moest lopen. Ik heb het meisje nog een kans gegeven en mijn zus heeft haar les gegeven (daarbij zij mijn zus ook dat je beter een klein tikje kan geven als ze niet luisterde naar de hulpen, maar nee hoor maar blijven stompen! sorry hoor ik erger me hier dood aan), maar uiteindelijk was ze gewoon te ruw met mijn paard en daar had ik geen zin in. Vooral ook omdat mijn haflinger echt nog nooit gebokt heeft en bij haar ging ze helemaal los op de een of andere manier (tja dan vind ik toch echt dat je wat fout doet als ruiter, aangezien mijn paard in het jaar dat ik haar heb bij mij nog nooit een bok heeft gegeven). (Wil niet weten wat er was gebeurd als ze op dat dominante paard was gaan zitten, die had haar echt alle hoeken van de bak laten zien) Inderdaad maneges vind ik gewoon weggegooid geld. Ik ben zelf 11 jaar en was heel angstig geworden op de manege (werd de hele tijd op onmogelijke paarden gezet die steigerden en bokten en het was altijd alleen maar tikken in opdracht van de lesgeefster). Dan is het gewoon niet leuk meer |( Ben nu helemaal over mijn angst heen sinds ik mijn eigen haflinger heb samen met mijn zussen. Mijn zus geeft me nog steeds les, maar ik durf zo met haar alleen te rijden, ik vertrouw haar volledig :)

parelliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 08:44

ik rij zelf ook op de manege
maar je moet ook echt de kans krijgen van een particulier
die de tijd wilt nemen en het ook aandurft om je veder te helpen
ik ben ook al een tijd op zoek naar een verzorg paard.
maar kan momenteel niet echt iets vinden bij mij in de buurt
op de manege leer je toch op een vaste manier en eigenlijk ook maar tot een bepaald niveau lessen blijven een beetje hetzelfde
ik ben zelf ook op zoek naar een verzorgpaard om toch meer te leren
maar die kans moet je ook echt gegeven worden en als dit niet gebeurt blijf je toch op een niveau

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 09:10

ik rijd nu ongeveer 3,5 jaar, uiteraard begonnen op een manege, daar heb ik leren lichtrijden, galoperen, de basisdingen zeg maar. Daarna kreeg ik de kans om voor een verzorgpaard te zorgen 7 dagen in de week. Moet zeggen dat een "geen-manege-paard" heel anders rijdt om te beginnen al. ik heb dus krap 2 jaar op maneges gelesd, maar denk ook dat het ligt aan in welke groep je lest, en je krijgt natuurlijk lang niet zoveel aandacht als je met een groep van 8 rijdt. Intussen heb ik een half jaar mn eigen paard, en heb wekelijks een half uur priveles. Ik leer nu rijden op een andere manier, en de lessen zijn afgestemd op het kunnen van mn paard en van mij. Veel gerichter dus. En ik moet ook weer een hoop dingen afleren en anders aanleren dan ik gewend was of mezelf had aangewend. Ik snap wel dat dat zo op een manege niet altijd kan omdat niet iedereen op een zelfde niveau zit of even snel leert, en dat je veel meer leert maar ook vaker kan oefenen als je een eigen paard hebt, dan kun je denk ik inderdaad "verder" komen. Maar melden dat je alles al kan en heel goed kan rijden als je enkel op maneges hebt gereden is denk ik niet altijd waar. Niet altijd. Soms misschien wel.
Maar denk dat alle begin bij een manege begint...

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 09:23

Ik maak het andersom mee. Ik weet dat je het paard ontspannen moet laten lopen en dat hij dan vanzelf nageeflijk wordt. Maar de eigenaresse van mijn verzorgpaard wil dat ik hem in een houding trek en dat ik hem daar hou. En anders moet ik hem maar met een slofteugel rijden.

_sannexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:59

...

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:16

Heb niet alle 23 pagina's doorgelezen, maar er gaat wel een vraag door mijn hoofd spelen; waar moeten mensen zonder eigen paard/pony anders leren rijden? Ik ben ook zo'n manegeruiter en heb járen gezocht naar een verzorgpony. Advertensie geplaatst, rondgevraagd, vanalles, maar niemand kon mij helpen aan een verzorgpony. Uiteindelijk heb ik er dan toch 1 kunnen vinden, maar ook die is niet de makkelijkste. Daar had ik nooit opgekomen zonder de ervaringen die ik op de manege heb opgedaan. Inmiddels rijd ik haar (met tussenpozen) 3 jaar, maar ik ben óók op de manege blijven rijden. Ik probeer overal het beste mee te pikken. Wat doe ik dan verkeerd?

nina023

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:19

Ik snap niet wat er erg aan is om op een manege te rijden. Ik rijd ook op een manege en krijg érg goed les! Wij rijden de paarden vanuit ontspanning en trekken ze niet naar beneden. Zowieso zijn wij niet heel erg gefocust om de paarden 'aan de teugel' te rijden. Ik rijd met mijn verzorgpony in de les, maar met de manegepaarden is zeker niks mis!

xxxxLilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 17:30

Op de manege leer je zowiezo niet veel met ze alle in een les, 1 iemand kan nooit op zoveel mensen letten. Het ligt er ook aan of je een goede instructeur hebt. Sommige hebben er echt verstand van bij sommige doe je alleen wat simpele dingetjes en is aan de teugel lopen zagen. Persoonlijk vind ik maneges ook best zielig voor die paarden.

_Mariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 17:41

Stipje.

nina023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 18:19

xxxxLilly schreef:
Op de manege leer je zowiezo niet veel met ze alle in een les, 1 iemand kan nooit op zoveel mensen letten. Het ligt er ook aan of je een goede instructeur hebt. Sommige hebben er echt verstand van bij sommige doe je alleen wat simpele dingetjes en is aan de teugel lopen zagen. Persoonlijk vind ik maneges ook best zielig voor die paarden.

en waar heb jij dan leren paardrijden?

Saarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 18:25

Klopt helemaal! Ik heb 8 jaar op een manege gereden en ik kon op een paard zitten maar daar was ook alles mee gezegd.. Nu rij ik meer dan 2 jaar bij een kleinschalige ponyclub wat een uitgegroeide hobby is van de eigenaresse en ik heb daar in een paar weken meer geleerd dan in al die 8 jaren! Het was een leuke tijd op die manege maar als ik de tijd kon terug draaien was ik meteen op die ponyclub begonnen. ;) Het waren vooral basisdingen die ik heb geleerd op die manege, je was daar ook eerder een 'nummer' en kreeg in grote groepen les. Een leuke basis maar ik kan iedereen toch een particulier aanraden. ;)

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:29

ik wordt er wel een beetje beu van dat manege's zo zwart worden afgeschildert.......
niet alle maneges zijn het zelfde hoor.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:06

En het ligt ook enorm aan de inzet van de leerling hoeveel je aan iemand kunt leren.

Sommige ruiters die nu zo afgeven op maneges, dat waren waarschijnlijk net die ruiters die zelf als voor dood meehobbelden in de les zinder zelf enig initiatief of inzet te tonen.
Daar kun je als instructrice ook weinig mee ;)

(let op het woord SOMMIGE )

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:13

ik ben van mening dat niet alle maneges zo zijn en ook alle instructrices die daar les geven.
maar je kunt wel degelijk zien of je een manege ruiter op je paard hebt,die niet goed les krijgt,of iemand die gewoon priveles bij huis krijgt

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:17

Tja er bestaan ook genoeg ruiters die privé les krijgen op een eigen paard en slecht rijden dus dat is geen goede vergelijking. IMO althans.

VdBA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:19

Ik wilde na de geboorte van mijn jongste ook terug gaan rijden en ging een les volgen op een manege in de buurt. Ik heb vroeger een arabiertje gehad... Ik ben na die eerste les huilend thuis gekomen. Het paard viel me tegen, de les al helemaal! Dit was niet wat ik wilde. Ik ben dan terecht gekomen op een privé sportstal en volg privéles op een paard van de eigenares... Ik heb sindsdien al enorm veel bijgeleerd!
Laatst bijgewerkt door VdBA op 11-04-12 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:21

:D wat ik dus al zei

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:27

Mijn ma zei laatst tegen mij: Zoon manege amuseert kinder (en volwassenen) alleen maar echt rijden leer je er niet. (alleen stap, draf en galop en daar blijft het dan ook bij)
Ik ben het hier ook helemaal mee eens.
Ik kom geregeld meisjes tegen die zichzelf heel goed vinden rijden maar als je ze ziet rijden ziet het er echt niet uit: gestrekte armen, constant kei hard in een paards buik schoppen, paard in de krul trekken en zo kan ik nog wel even door gaan.
Ik zou eerder mijn kinderen priveles laten nemen op prive paarden van een goeie instructeur dan op een manege laten rondhobbelen.
(dit is hoe ik een manege zie) (zelf nooit op een manege gereden en dat wil ik ook niet!)

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:54

Op mijn manege ben ik nu bezig met wijken, schouderbinnenwaarts (schrijf ik dat goed?), contragalop en galopswissels. Ook heb ik springles en daar wordt erg veel aandacht aan onze houding en het nageeflijk rijden van het paard of de pony besteed. Er zijn leuke, jonge paarden en pony's die mij dingen leren en die ik dingen kan leren. Ook het lesgeven gebeurt erg fijn. Niets paard in de krul trekken, juist lekker voorwaarts rijden, handen naar voren en ontspannen als het paard nageeflijk wordt. Door de jonge paarden leren we ook om problemen op te lossen. Natuurlijk zijn er ook beginnerspony's en zo, maar er is echt de mogelijkheid om als manegeruiter veel te leren. De instructeurs staan overal voor open.

Hiervoor reed ik op een andere manege die ook als goed bekendstaat, maar daar leerde ik de laatste vier jaar niets meer bij. Ik kan me sommige reacties in dit topic dus goed voorstellen, maar ik vind het oordeel over maneges in het algemeen een beetje kort door de bocht. :)

Edit: natuurlijk is les aan huis met je eigen paard veel 'fijner', daar wil ik niets over zeggen.

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 07:01

maybe2 schreef:
ik ben van mening dat niet alle maneges zo zijn en ook alle instructrices die daar les geven.
maar je kunt wel degelijk zien of je een manege ruiter op je paard hebt,die niet goed les krijgt,of iemand die gewoon priveles bij huis krijgt

het is logisch dat wanneer je priveles krijgt het sneller leert, of meer aandacht krijgt of wat dan ook.....maar je kunt ook op een manege priveles krijgen hoor..

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 08:03

Op je manege bezig zijn met oefeningen als galopwissels enzo wil nog niet per definitie zeggen dat de lessen goed zijn. Naar mijn mening wordt er juist teveel "gestunt" op maneges om de ruiters tevreden te houden.

De allereerste basis wordt meestal wel aardig erin gehamerd: erop kunnen (blijven) zitten en vertrouwd worden met een paard. Daarna volgt een gat: gas/stuur/rem wordt wel aangeleerd, maar meestal compleet verkeerd. Is al 1 heel duidelijk voorbeeld wat me zo te binnen schiet: Alle maneges die ik mee heb gekregen (en dat zijn er veel) is het sturen met je binnenteugel. Gevolg: ik stapte op mijn eerste eigen paard, hoger opgeleid dressuurpaard...en ik kon nog geen bocht om. En dat na 19 (!!!) jaar manegelessen en 15 jaar op eigen houtje bijrijdpaarden ;( En zo zijn er meer voorbeelden. Na dat "gat" waarin je iig leert om een kant op te gaan met je paard en op een bepaalde manier te remmen en gas te geven, dan wordt het na een tijdje saai. De oplossing wat de meeste maneges dan bieden is het rijden van de nieuwe/"moeilijke" paarden, springlessen, en het stunten in de dressuurles met oefeningen waar de manwegecombinatie meestal qua rijtechniek en -erger nog- lichamelijk totaal niet aan toe is.

En dan zeggen de ruiters wel: wij rijden schouderbinnenwaarts, dus ik rijd M-niveau :j Niks is minder waar...en juist dat gebrek aan inzicht vind ik zo jammer aan de meeste "manegeruiters". Gewoonweg omdat ze dat niet geleerd wordt. Dat vind ik een gemiste kans op de meeste maneges.

Neemt niet weg: ik heb op maneges altijd enorm veel plezier gehad, super gezellig, veel rij-uren kunnen maken, mijn favoriete manegepaard nog bijna gekocht zelfs omdat ik hem zo geweldig vond (helaas kreeg hij een ongeluk voordat me dat lukte). Niks mis met maneges lijkt mij, zolang de paarden goed verzorgd worden en mensen maar goed in hun oren knopen waarvoor 99% van de maneges geschikt zijn: lekker leren wat een paard is en ermee vertrouwd raken (zo ver mogelijk, zie het topic van "manegeruiters leren tegenwoordig niks meer"), fijn een beetje rondsturen en vooral heel veel gezelligheid. Voor kinderen bijvoorbeeld ideaal, wil je topruiter worden dan moet je er doorgaans niet zijn.