Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ben nu helemaal over mijn angst heen sinds ik mijn eigen haflinger heb samen met mijn zussen. Mijn zus geeft me nog steeds les, maar ik durf zo met haar alleen te rijden, ik vertrouw haar volledig

xxxxLilly schreef:Op de manege leer je zowiezo niet veel met ze alle in een les, 1 iemand kan nooit op zoveel mensen letten. Het ligt er ook aan of je een goede instructeur hebt. Sommige hebben er echt verstand van bij sommige doe je alleen wat simpele dingetjes en is aan de teugel lopen zagen. Persoonlijk vind ik maneges ook best zielig voor die paarden.
Het waren vooral basisdingen die ik heb geleerd op die manege, je was daar ook eerder een 'nummer' en kreeg in grote groepen les. Een leuke basis maar ik kan iedereen toch een particulier aanraden.

maybe2 schreef:ik ben van mening dat niet alle maneges zo zijn en ook alle instructrices die daar les geven.
maar je kunt wel degelijk zien of je een manege ruiter op je paard hebt,die niet goed les krijgt,of iemand die gewoon priveles bij huis krijgt
En zo zijn er meer voorbeelden. Na dat "gat" waarin je iig leert om een kant op te gaan met je paard en op een bepaalde manier te remmen en gas te geven, dan wordt het na een tijdje saai. De oplossing wat de meeste maneges dan bieden is het rijden van de nieuwe/"moeilijke" paarden, springlessen, en het stunten in de dressuurles met oefeningen waar de manwegecombinatie meestal qua rijtechniek en -erger nog- lichamelijk totaal niet aan toe is.
Niks is minder waar...en juist dat gebrek aan inzicht vind ik zo jammer aan de meeste "manegeruiters". Gewoonweg omdat ze dat niet geleerd wordt. Dat vind ik een gemiste kans op de meeste maneges.