Verkleed paardrijden, Pas de Deux & Kür op muziek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

evdpanne

Re: [centraal] Pas de Deux / Kür op muziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 00:11

Ik weet niet eens hoe ik een liedje moet knippen en dr wat anders achter moet plakken :').

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 00:13

Oei :+ Heb je al wat 'gespeeld' met het programma?

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 00:17

Uhmmmm ja, maar voorlopig krijg ik dr een nummer in en kan ik die afspelen maar kan ik niks knippen plakken of wat dan ook... En van de tutorials wordt ik ook niet veel wijzer :'). Meestal lukken dat soort dingen mij wel, maar nu even niet :P.

Lieees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 06:42

Gewooon even blijven proberen. Je moet een stukje van het liedje zien te selecteren door een paar x te klikken geloof ik en dan kan je dat stuk muziek knippen. En dan kan je er nog een openen, selecteer je een ander stukje en die kan je dan weer in je eerste liedje plakken. Helpt dit? :P

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 08:18

Stukjes selecteren lukt me al aardig, maar om die selectie uit te knippen dat lukt niet, zie de tools ook allemaal wel maar die zijn dan grijs bij mij en kan het niet aanklikken... Weet ook niet waar dat aan kan liggen...

Lieees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:55

Moet je even door vogelen want je heb 2 manieren om de selecteren, je moet het blauw hebben. Dan kan je met 1 van die keuzedingen bovenaan doen knip selectie.. Als het echt niet lukt moet je maar even bpen..

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:36

Is goed, ik ga morgen eerst is even kijken of de proef die ik geschreven te rijden is :P. En denk dat ik als muziek de muziek van ravelijn ga gebruik en van joris en de draak :'). Mooie combi!

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:35

Hoe zit het met auteursrechten ed?
Kan ik zomaar elke muziek van youtube plukken en er vervolgens een kur van maken?

Ik heb al verschillende hele leuke stukjes muziek gevonden, maar ik vraag mij dus af of ik dat gewoon kan en mag gebruiken om eenmalig een kur mee te maken

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:36

Ik heb er nooit problemen mee gehad :').

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 15:48

Ik kom ook maar even dit topic binnenvallen :D

Ik ga met mijn zus meedoen aan een pas de deux wedstijd op de manege (dus met manegepaarden, die kunnen we dus niet uitgebreid versieren ofzo). We gaan op een Tinker en een Fjord.

We hebben als thema Heidi :+ We doen dus dirndl's aan en willen op Oostenrijkse volksmuziek gaan rijden :')

Weten jullie nog leuke dingen voor in de proef? Doen jullie eigenlijk alleen draf in een pas de deux, of ook stap en galop? Weten jullie nog kleine 'Oostenrijkse' versieringen die we bij de paarden op/om kunnen doen?

O ja, proef moet 5 min. duren.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:43

StableDoor, koeiebellen???? als ze er tegen kunnen natuurlijk :D edelweisjes plakken? Eindigen met een vrolijke "holeeeeeeeeeeolitiiiiiiiiiii" of zo??

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 16:06

Koeienbellen gaat erg lastig worden vrees ik, zit 1 nieuw paardje bij, dan lijkt het meer op een soort rodeo :+

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 16:09

Eigenlijk moet je zo'n kur wel op een haflinger rijden he :P.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:22

evdpanne schreef:
Eigenlijk moet je zo'n kur wel op een haflinger rijden he :P.

Vind ik ook, maar we ogen niet zelf kiezen :+

_Larissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 15:27

StableDoor schreef:
Weten jullie nog kleine 'Oostenrijkse' versieringen die we bij de paarden op/om kunnen doen?

Misschien kan je ook iets van geblokt lint om de knotjes heen binden, of meevlechten? Neem aan dat er ook wel zo'n printje in jullie jurkjes zit ;)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 15:30

Onze jurkjes zijn groen en rood, niet geruit. Wel een leuk idee om er lint doorheen te vlechten! Alleen kan dat niet bij de fjord :+

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 15:35

ik rijd 1 juli mn allereerste kur op muziek. breng een ode aan Secretariat. heb de opening gekozen. de tijd is bij ons 5.00min.
gaat tot nu toe perfect. paard reageerd er heerlijk op.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:39

Ik heb nog zo'n gaaf koeienpak voor mn pony liggen.
Iemand een idee voor muziek voor een kur?

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:47

Zondag finale, kür!!!! wij gaan proberen te knallen! Als hij deftig loopt, zal ik het filmpje posten :-)

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 18:15

Hierbij de kür. Spijtig van de galop in de volte, gelukkig kunnen redden op mijn noodlijn :D

't is een beetje overhaast, maar gezien ik de kür nog niet geprobeerd had op 20/40, was het een beetje gokken.

keeslover2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:51

Wij gaan een show doen met het thema indianen
de show hebben we al in elkaar gezet
maar we zijn nog op zoek naar muziek
weten jullie iets? het moet wel een beetje spannende muziek zijn

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:51

Dag mensen,

Ik kwam vorige week deze site binnenvallen met de vraag wat dressuurruiters van goede kürmuziek verwachten. Maar ja, ik kreeg wat weinig respons en de moderator die mijn onderwerp op slot deed, zei dat ik dat véél beter hier kon vragen. Beginneling, hè? :P

Dus... bij dezen stel ik mijn vraag opnieuw! Ik reken op jullie!

Citaat:
Beste mensen,

Ik ben afgestudeerd musicoloog. Een tijdje terug ben ik aangestoken door het paardenvirus en binnenkort begin ik met rijlessen (ben dus nog minder dan een beginneling; vergeef me als ik iets doms schrijf). Door mijn achtergrond kijk ik, als er paardensport op tv is, natuurlijk met bijzonder veel belangstelling naar de kür op muziek.

Onlangs (met de Spelen natuurlijk) vroeg ik me af: zou ik ook zoiets kunnen componeren? Jullie voelen mijn vraag al aankomen: waar moet goede kürmuziek aan voldoen? Wat verwacht een dressuurruiter ervan? Ik kan me al een beetje een idee vormen door de wiki, maar ik denk dat ik ook heel wat aan jullie meningen en ervaringen kan hebben.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:11

Vaak wordt er een thema gezocht, met muziek wat bij het paard past. Voornamelijk bij de gangen van het paard, je hebt paarden dat zijn zware stampers en je hebt paarden die lichtvoetig zijn en daar moet de muziek op aangepast zijn. En de muziek moet ook goed ritme aangeven, eigenlijk zo dat het het paard stimuleert nog meer in het ritme te lopen.

De overgangen zijn ook belangrijk in de muziek, die moeten perfect op de proef zijn afgestemd en de proef op de muziek.

Ben nu zelf aan het uitvogelen hoe ik het voor elkaar ga krijgen, maar het is nog zo lastig! Zit al telkens met MP3 op mn paard om te luisteren welke muziek bij welke gang past :=.

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:39

hallo allemaal,

ik heb twee september een kur op muziek met een vriendin.
we willen een hele gekke outfit, maar aangezien we maar 2 weken hebben moet het dus niet te moeilijk of te duur zijn...
nu ben ik hard op zoek naar een originele outfit..
ik zat te denken aan joker & batman, als 2 heidi's of mega mindy, maar erg orgineel zijn deze niet en ik wil toch wel iets heel grappigs! hahaa
heeft iemand nog ideeen voor me?? :D

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:23

@musiqolog,

naast dat het ritme moet aansluiten bij de gangen van het paard geeft het ook wat extra's als de muziek bepaalde oefeningen een accentje zou meegeven, dus niet hetzelfde drafriedeltje de hele drafoefening maar bijv een accent in de muziek bij uitgestrekte draf.

En zoals eerder genoemd, probeer met je muziek bepaalde eigenschappen van het paard de accentueren of verdoezelen. Als je een zware stamper hebt is lichtvoetige muziek niet de beste combinatie. Als het paard wat traag oogt, zou je wel met wat uptempo kunnen proberen het er wat flitsender uit te laten zien.

Als je muziek kan componeren zou je ook een kür moeten kunnen maken, echter een kür moet wel het paard centraal stellen en volgen, het is niet zo dat jij een mooi stukje muziek maakt en de ruiter zoekt maar uit hoe de choreografie moet worden.
De ruiter maakt de choreografie en de muziek wordt daar weer op gebaseerd.

De kuren van Anky met Salinero en Imke met Sunrise/Toots zijn speciaal voor hun gecomponeerd, bij de meeste anderen op topnivo wordt er geschikte muziek gezocht, samengesteld en opnieuw gearrangeerd en ingespeeld. Maar daar hangt een flinke prijskaart aan.
Bij de basissport wordt er vooral geknipt en geplakt in bestaande muziek omdat dit prijstechnischer een stuk goedkoper is en niet iedereen zo'n op maat gemaakte kür kan betalen.