Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Joceline schreef:Als die regel ingesteld wordt, dan zou ik het helemaal eerlijk doen...dan ook het zadel eraf!
Joceline schreef:Even tussendoor..natuurlijk heb je geen druk nodig om te rijden, toch heb je contact met de voorkant maar deze moet ontspannen zijn en soepel. Als je dit contact verliest valt je paard uit elkaar. Dus hoe je ook zonder druk rijdt, bij alle oefeningen zul je de voorkant moeten begrenzen, hoe gaat dit bij bitloos aangezien je met het bit amper druk hoeft te geven om contact te hebben? Oftewel kan je wel goed contact maken met het paard?
KiWiKo schreef:Daan_Ordeal schreef:Bij deze nodig ik iedereen die denkt dat je een heet paard niet bitloos kunt rijden uit om, over een paar maanden na de bevalling, bij mij en Ordeal te komen kijken. Dan zal ik bewijzen dat je een heet paard wel degelijk bitloos op correcte wijze kan rijden![]()
De hele tijd die flauwekul over die zogenaamd enorme druk om het hoofd met een dergelijk hoofdstel wordt ik zoooo moe van. Ik vraag me dan echt af hoe jullie rijden, ik heb namelijk niet veel druk op mijn teugels dus heeft mijn paard ook niet veel druk om haar hoofd.
daanje verward hier heet met sensible......... ik heb het over sensibele paarden die je niet kan rijden met een bitloos hoofdstel, halster zal prima gaan........ maar de bitloze hoofdstellen die nu in omloop zijn niet
KiWiKo schreef:precies sensibel is heel wat anders dan heet. Je bent spekkoper als je een heet en senisibel paard hebt. Heet kan zich uiten in loperig, bokken ed....... sensibel is 3 meter de lucht in springen omdat er in moskou een mus op het rode plein land, zo een paard waar een zacht gefluisterde foei genoeg is om het dier 3 weken trillend op stal te hebben, een paard dat op elke aanwijzing megagroot reageert.... en daarom op druk compleet kan flippen
alle bitloze hoofdstellen dit ik tegenwoordig zie hebben allemaal drukpunten op neus, kin, kaak en hoofd...... maak niet uit welke
sallandval schreef:KiWiKo schreef:precies sensibel is heel wat anders dan heet. Je bent spekkoper als je een heet en senisibel paard hebt. Heet kan zich uiten in loperig, bokken ed....... sensibel is 3 meter de lucht in springen omdat er in moskou een mus op het rode plein land, zo een paard waar een zacht gefluisterde foei genoeg is om het dier 3 weken trillend op stal te hebben, een paard dat op elke aanwijzing megagroot reageert.... en daarom op druk compleet kan flippen
alle bitloze hoofdstellen dit ik tegenwoordig zie hebben allemaal drukpunten op neus, kin, kaak en hoofd...... maak niet uit welke
Elk paard is gevoelig. Een paard dat zo overdreven reageert als je hier beschrijft heeft gewoon desensibilisatie training nodig oftewel opvoeding.
KiWiKo schreef:precies sensibel is heel wat anders dan heet. Je bent spekkoper als je een heet en senisibel paard hebt. Heet kan zich uiten in loperig, bokken ed....... sensibel is 3 meter de lucht in springen omdat er in moskou een mus op het rode plein land, zo een paard waar een zacht gefluisterde foei genoeg is om het dier 3 weken trillend op stal te hebben, een paard dat op elke aanwijzing megagroot reageert.... en daarom op druk compleet kan flippen
sallandval schreef:Elk paard is gevoelig. Een paard dat zo overdreven reageert als je hier beschrijft heeft gewoon desensibilisatie training nodig oftewel opvoeding.
[***] schreef:Bitloos VS met bit rijden..
Sja ik vind dat als je je paard onder controle hebt, en jouw paard goed opleid je met beiden kunt rijden.
Wel vind ik dat bitloze hoofdstellen vaak scherper inwerken, dit ivm de drukpunten op het hoofd van het paard. Verder heb ik veel bitloze hoofdstellen voorbij zien komen waarbij de 'release' erg slecht is! Eenmaal op druk, blijft deze vaak 'hangen' en hou je, ondanks dat je teugelvrijheid zou bieden, vaak druk op de neus van het paard staan.
Ieder hulpmiddel in verkeerde handen is een martelwerktuig. Dit geldt voor zowel bitloos als met bit.
Een gewone engelse hoofdstel heeft die drukpunten niet (zoals bitloze hoofdstel die heeft) Deze hoofdstellen bieden ondersteuning aan het paard en zorgen ervoor dat alles netjes op zijn plek blijft tijdens het rijden en dus niet gaat schuiven waardoor miscommunicatie kan onstaan.
Ik heb mijn paard ingereden met een halster, omdat hij last had van een hangend rooster, dit heb ik zeker enkele maanden gedaan, toen hij zijn hengstentanden doorkreeg verdween het hangend rooster gelukkig en kon ik hem met bit gaan rijden.
Dit niet om mijn paard te pesten, of om hem kapot te rijden, in tegendeel! Ik heb toen gekozen om het OOK met bit te rijden zodat ik veel hulpen kon verfijnen. Zodat ik hem correct, rechtgericht en in balans kon helpen lopen.
Ik vind dat je niet moet gaan lopen klooien met iets waar je pas net mee begonnen bent.
Als je jouw paard met bit niet recht kunt richten, wens ik je veel succes om dit te doen zonder bit (het is zeker wel haalbaar) Maar waarom zou iemand het willen om het zijn/haar paard zo lastig te maken. Terwijl de ondersteuning met bit er veel meer zou zijn!
Mijn mening is dus: Pas als je jouw paard goed genoeg opgeleid hebt om jou (correct) te kunnen dragen, kun je hem vragen om dit te doen met gebruik van bitloze optoming.
gaelle schreef:Al mijn paarden worden bitloos geschoold. Zeker als ze jong zijn en zadelmak gemaakt worden. Ze krijgen pas een bit in als ze en in balans lopen en naar de wedstrijden gaan. Buitenrijden gebeurd zowiezo altijd bitloos.