Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Joceline

Re: Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 15:29

Even tussendoor..natuurlijk heb je geen druk nodig om te rijden, toch heb je contact met de voorkant maar deze moet ontspannen zijn en soepel. Als je dit contact verliest valt je paard uit elkaar. Dus hoe je ook zonder druk rijdt, bij alle oefeningen zul je de voorkant moeten begrenzen, hoe gaat dit bij bitloos aangezien je met het bit amper druk hoeft te geven om contact te hebben? Oftewel kan je wel goed contact maken met het paard?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 15:41

Joceline schreef:
Als die regel ingesteld wordt, dan zou ik het helemaal eerlijk doen...dan ook het zadel eraf!

Hoewel ik zelf ook wel eens zonder zadel rijdt en ik het rijden van 1 wedstrijd zonder zadel ook niet als een probleem zie, is zonder zadel rijden, als je er bij nadenkt, niet zo heel prettig voor een paard omdat je dan maar weinig tussen de zitbeenknobbels hebt (tenzij je een lekkere dikke kont hebt met veel spek) en dus enorme druk uitoefend op twee kleine plekjes-auw. Daarbij zit je dan bij sommige paarden (ligt aan bespiering) dan op de ruggegraat, al helemaal slecht.
Het zadel is juist vooral voor het páárd! Om de druk helemaal ván de ruggegraat te halen en over de spieren ernaast te verdelen, en schokjes te absorberen, zodat het dragen van de ruiter comfortabeler voor ze is! En met stijgbeugels kunnen we onze zit verlichten, en zwaartepunt makkelijker veranderen met dat van het paard mee, ook confortabeler voor het paard....

Maar goed, het topic gaat niet over zadels.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 16:03

Joceline schreef:
Even tussendoor..natuurlijk heb je geen druk nodig om te rijden, toch heb je contact met de voorkant maar deze moet ontspannen zijn en soepel. Als je dit contact verliest valt je paard uit elkaar. Dus hoe je ook zonder druk rijdt, bij alle oefeningen zul je de voorkant moeten begrenzen, hoe gaat dit bij bitloos aangezien je met het bit amper druk hoeft te geven om contact te hebben? Oftewel kan je wel goed contact maken met het paard?

Over dat begrenzen ben ik nog niet helemaal uit. Want, hoewel het concept begrijpelijk is, ik heb tot nu toe op paarden gereden (meer dan 500 en daarvan maar een heel klein percentage Lusitanos, en een heleboel manegepaarden, voordat men denkt dat het ras gebonden is ofzo), die toch echt allemaal verzamelden, de hals kromden, de kin naar de borst brachten (soms te) OP DE ZIT, met ondersteuning van het been. Het aantrekken van het kruis is daarbij een van de allerbelangrijkste dingen. Dus, zonder begrenzing via teugels... dus hoe belangrijk is, is de vraag.
Ja, het is een stuk makkelijker, en we leren het zo, maar noodzakelijk, nee.
De sterkste verzameling, piaffe en levades, worden juist met een los teugeltje bereikt.

Bij bitloos rijden is het ook makkelijk, de begrenzing gaat dan simpelweg via de neus. Bitloos wil niet zeggen dat je dan meteen niet meer aan de regels van de dressuur kunt voldoen. Een halve ophouding komt ook gewoon door op de neus.

Met een los teugeltje rijden kan totaal los staan van dressuur, maar het is andersom zeker mogelijk om echt dressuur te rijden aan een los teugeltje.

Overigens is er ook nog een tussenweg, het paard er aan te herinneren wat er verwacht wordt, net zoals je niet continue hoeft te drijven.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 18:40

KiWiKo schreef:
Daan_Ordeal schreef:
Bij deze nodig ik iedereen die denkt dat je een heet paard niet bitloos kunt rijden uit om, over een paar maanden na de bevalling, bij mij en Ordeal te komen kijken. Dan zal ik bewijzen dat je een heet paard wel degelijk bitloos op correcte wijze kan rijden :)

De hele tijd die flauwekul over die zogenaamd enorme druk om het hoofd met een dergelijk hoofdstel wordt ik zoooo moe van. Ik vraag me dan echt af hoe jullie rijden, ik heb namelijk niet veel druk op mijn teugels dus heeft mijn paard ook niet veel druk om haar hoofd.

daan :) je verward hier heet met sensible......... ik heb het over sensibele paarden die je niet kan rijden met een bitloos hoofdstel, halster zal prima gaan........ maar de bitloze hoofdstellen die nu in omloop zijn niet

Wat versta jij dan precies onder een sensibel paard? Ik namelijk een paard dat zeer gevoelig is. Daarnaast kan een paard ook heet zijn. Bitloos kan vanalles zijn, een sidepull met een zachte dikke neusriem zou je ongeveer met een halster kunnen vergelijken. Op welke bitloze optomingen doel jij?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 18:47

precies sensibel is heel wat anders dan heet. Je bent spekkoper als je een heet en senisibel paard hebt. Heet kan zich uiten in loperig, bokken ed....... sensibel is 3 meter de lucht in springen omdat er in moskou een mus op het rode plein land, zo een paard waar een zacht gefluisterde foei genoeg is om het dier 3 weken trillend op stal te hebben, een paard dat op elke aanwijzing megagroot reageert.... en daarom op druk compleet kan flippen

alle bitloze hoofdstellen dit ik tegenwoordig zie hebben allemaal drukpunten op neus, kin, kaak en hoofd...... maak niet uit welke :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 18:56

KiWiKo schreef:
precies sensibel is heel wat anders dan heet. Je bent spekkoper als je een heet en senisibel paard hebt. Heet kan zich uiten in loperig, bokken ed....... sensibel is 3 meter de lucht in springen omdat er in moskou een mus op het rode plein land, zo een paard waar een zacht gefluisterde foei genoeg is om het dier 3 weken trillend op stal te hebben, een paard dat op elke aanwijzing megagroot reageert.... en daarom op druk compleet kan flippen

alle bitloze hoofdstellen dit ik tegenwoordig zie hebben allemaal drukpunten op neus, kin, kaak en hoofd...... maak niet uit welke :)

Elk paard is gevoelig. Een paard dat zo overdreven reageert als je hier beschrijft heeft gewoon desensibilisatie training nodig oftewel opvoeding.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:02

sallandval schreef:
KiWiKo schreef:

Elk paard is gevoelig. Een paard dat zo overdreven reageert als je hier beschrijft heeft gewoon desensibilisatie training nodig oftewel opvoeding.

nee hoor :) :) heb er heel wat gereden, en allemaal super eerlijke goed opgevoede paarden....... hele harde werkers, alleen een heel kort lontje en dan heel groot reageren. Veel hoog in het bloed staande paarden hebben gewoon heel veel zenuwen :)

ligt niet aan de opvoeding, ligt aan karakter :)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 20:00

KiWiKo schreef:

Elk paard is gevoelig. Een paard dat zo overdreven reageert als je hier beschrijft heeft gewoon desensibilisatie training nodig oftewel opvoeding.[/quote]

We gaan nu wel héél erg off topic ;) Sommige paarden zijn heel erg gevoelig, daar moet je als baasje mee om leren gaan. Ik heb daarom ook jaren heel veel moeite gehad met Ordeal, zowel tijdens het rijden als in de omgang. Ik heb ontzettend veel geleerd van haar :j Maar zo'n paard kun je inderdaad uiteindelijk heel fijn aan de hulpen krijgen omdat ze op minimale hulpen reageren. Ik denk dan ook niet dat het aan de opvoeding ligt maar aan de manier waarop het baasje met zo'n paard omgaat. Simpel voorbeeld: Ik stond Ordeal een keer te borstelen, naast mij stond een meisje met een pony die Ordeal even een stapje om wilde zetten. Daarvoor duwde ze Ordeal tegen haar kont, die reageerde daar heel heftig op en ging ongeveer in de aanval. Gewoon naar haar kont wijzen en vragen om ze een stapje opzij wilt gaan is bij haar al voldoende.

Eigelijk geeft alles een bepaalde druk; dekens, halster, hoofdstel noem maar op. Een bitloos hoofdstel geeft echt niet veel druk, ook hierbij geldt natuurlijk dat het zo scherp inwerkt als de ruiterhand. Iemand die netjes met bit rijdt, met een zachte hand, en dit ook doet met een bitloze optoming zal daarom daar zo mee weg rijden, daar ben ik echt van overtuigd.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 20:14

Ik vind dit wel een hele interessante discussie.
Bij de klinische keuring van mijn paardje kwam naar voren dat hij een flink hangend rooster heeft.. voor een bit heeft hij eigenlijk geen plaats in zijn mond.
Maar omdat de klik er toch was heb ik hem toch gekocht.

Ik had nog nooit bitloos gereden, en ben me er sindsdien in gaan verdiepen.
Ik denk dat het absoluut mogelijk is om een paard correct nageefelijk te laten lopen bitloos..(ik neem daarbij echt een voorbeeld aan daan_ordeal) maar het is wel "moeilijker" als met bit.
Ik vind zelf een kaptoom erg fijn om mee te rijden, of een side pull.
Persoonlijk vind ik die kruislingse systemen niet prettig.. maar ik moet eerlijk zeggen dat ik ze ook nog nooit geprobeerd heb.
Laatst bijgewerkt door Olikea op 07-02-09 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 20:30

Hmm, als bitgebruik verboden zou worden dan zou ik alleen nog maar op mijn eigen beest rijden. Die rijd ik bitloos en dat gaat prima. Ik rijd momenteel ook een Zeoliet-merrie bij en die zou ik nooit en te nimmer bitloos durven rijden. (Het is zo'n echte merrie en zo'n typische Zeoliet-tuttebel.)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:11

Ik rij nu met bit, en het heeft me ook een jaar gekost om mijn Miep (ook een Fjord toevallig) een beetje behoorlijk voorwaards-neerwaards te krijgen en haar achterhand sterk genoeg om te dragen. Dat laatste lukt nu vrij goed (het valt iedereen op stal en ook daarbuiten op dat ze echt meer draagt dan een jaar geleden en dat voel ik ook) maar van voren wil het nog niet zo lekker al geeft ze inmiddels wel aardig na. Komt ook wel, nog even een tijdje goed verder trainen en dan loopt ze super. Al doe ik daar nog een jaar over, so what? Hoe een paard loopt heeft immers ook voor een aanzienlijk deel te maken met de conditie van het paard.

Maar dat betekent wel werken, trainen. Of dat nou bitloos is of niet. En dat komt ook niet in een paar dagen als je paard gewend is aan niets doen. En niet een uurtje in de les trainen, maar ook als je zelf rijdt oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Als je buiten rijdt ook weer oefenen, oefenen en oefenen. Heel goed en rustig losrijden in stap, goed de spieren losmaken door veel ruime wendingen te maken op beide handen en pas als je paard wat opgewarmd is en los is beginnen met het echte trainen.

Je paard kan pas goed omlaag komen als de achterhand sterk genoeg is en dat kan je zowel bitloos als met bit trainen en heel serieus geloof ik niet dat je voor veel oefeningen, ook op hoger nivo, het bit echt nodig hebt om je paard bij elkaar te houden.

Waar het mij om gaat steeds in deze discussie is dat veel bitloze ruiters alleen maar aan de voorkant werken, vergeten dat er ook een achterhand is en dat de beweging daar vandaan moet komen. En vaak ook lijken te vergeten wat je precies met je handjes moet doen. Dat is waar ik een probleem mee heb. Helaas zie ik dat veel mensen die minder goed rijden overstappen op bitloos omdat ze denken dat dat beter is. Terwijl het vaak een excuus is om de eigen gebrekkige rijstijl goed te praten.

Neemt niet weg dat er altijd paarden zullen zijn die niet met bit gereden kunnen worden, maar ook paarden die niet zonder gereden kunnen worden!

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:21

als ze zich zo gaan bemoeien met ons (de 'burgerij') dan vindt ik dat echt een vreemde schande..

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:23

Als antwoord van de vraag van dit topic: als bitgebruik verboden wordt: krijgen de slachthuizen weer een flinke boost!!

Fenno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:34

Ik zou het niet zo erg vinden, ik was toch al van plan om bitloos te gaan rijden. Het lijkt me veel paardvriendelijker!

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:28

Bitloos gaan rijden

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 00:03

sallandval schreef:

nee hoor :) :) heb er heel wat gereden, en allemaal super eerlijke goed opgevoede paarden....... hele harde werkers, alleen een heel kort lontje en dan heel groot reageren. Veel hoog in het bloed staande paarden hebben gewoon heel veel zenuwen :)

ligt niet aan de opvoeding, ligt aan karakter :)[/quote]

Ik begrijp wel dat je dat denkt, maar ik ben het niet met je eens.

Ten grondslag aan dit meningsverschil ligt ons verschil in mening over opvoeden. Je schrijft later in dit topic ergens dat lesgeven een kwestie is van zeggen wat er fout gaat (kort samengevat en; als ik het goed begrijp).

Veel mensen denken zo over opvoeding/leergedrag. Scholen bijvoorbeeld ;)

Feitelijk gezien is straffen als iets niet goed gaat echter een 'omweg'. Als ik zeg wat je niet moet doen weet je immers nog steeds niet precies wat je dan wél moet doen. Bovendien is kritiek eigenlijk nooit echt leuk om te krijgen, vooral niet als je heel erg je best hebt gedaan op iets; alles gaat goed en net dat éne kleine foutje wordt bestraft.....

En dat terwijl een complimentje, een aai over je bol, of een simpel JA! Precies dán als het goed gaat maakt dat je dat wat je deed met veel plezier vaker gaat doen en uiteindelijk ook op commando als dat nodig is.

Ook dieren kunnen leren wat "ja" betekent, zodat de ruiter niet per sé is aangewezen op alleen maar "nee" met benen, zweep en/of bit.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 00:32

[***] schreef:
Bitloos VS met bit rijden..
Sja ik vind dat als je je paard onder controle hebt, en jouw paard goed opleid je met beiden kunt rijden.
Wel vind ik dat bitloze hoofdstellen vaak scherper inwerken, dit ivm de drukpunten op het hoofd van het paard. Verder heb ik veel bitloze hoofdstellen voorbij zien komen waarbij de 'release' erg slecht is! Eenmaal op druk, blijft deze vaak 'hangen' en hou je, ondanks dat je teugelvrijheid zou bieden, vaak druk op de neus van het paard staan.
Ieder hulpmiddel in verkeerde handen is een martelwerktuig. Dit geldt voor zowel bitloos als met bit.
Een gewone engelse hoofdstel heeft die drukpunten niet (zoals bitloze hoofdstel die heeft) Deze hoofdstellen bieden ondersteuning aan het paard en zorgen ervoor dat alles netjes op zijn plek blijft tijdens het rijden en dus niet gaat schuiven waardoor miscommunicatie kan onstaan.
Ik heb mijn paard ingereden met een halster, omdat hij last had van een hangend rooster, dit heb ik zeker enkele maanden gedaan, toen hij zijn hengstentanden doorkreeg verdween het hangend rooster gelukkig en kon ik hem met bit gaan rijden.
Dit niet om mijn paard te pesten, of om hem kapot te rijden, in tegendeel! Ik heb toen gekozen om het OOK met bit te rijden zodat ik veel hulpen kon verfijnen. Zodat ik hem correct, rechtgericht en in balans kon helpen lopen.
Ik vind dat je niet moet gaan lopen klooien met iets waar je pas net mee begonnen bent.
Als je jouw paard met bit niet recht kunt richten, wens ik je veel succes om dit te doen zonder bit (het is zeker wel haalbaar) Maar waarom zou iemand het willen om het zijn/haar paard zo lastig te maken. Terwijl de ondersteuning met bit er veel meer zou zijn!
Mijn mening is dus: Pas als je jouw paard goed genoeg opgeleid hebt om jou (correct) te kunnen dragen, kun je hem vragen om dit te doen met gebruik van bitloze optoming.

Duidelijke stukje tekst [***] :j.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:35

Nou ja dan ga ik toch over op bitloos, wel leuk om dat is uit te proberen (en dan voor vast). No probleem hoor. Mooie verzameling bitten aan de muur in mn slaapkamer!

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:48

ik zag laatst wat vaags iemand die bitloos met slof reed :+
de teugels gingen vanaf de neusriem en die slof deden ze aan het zadel vastmaken door de neusriem. ik kan het niet goed uitleggen maar het zag er nogal appart uit :=

moppie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:36

Zonder bit kan je niet goed rijden dan ken je net zo goed stoppen met rijden want je heb geen conttrole meer over het paard zonder bit?

moppie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:36

Dat kan toch niet? zonder bit rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:39

Als het verboden zou worden? Zou ik blij zijn. :) Zonder bit is heerlijk rijden, merk niet echt verschil tussen bit en geen bit.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:28

Bitloos is niets voor mijn pony, die kan voorlopig niet tegen druk op de neus dus dat wordt lastig.

gaelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:29

Al mijn paarden worden bitloos geschoold. Zeker als ze jong zijn en zadelmak gemaakt worden. Ze krijgen pas een bit in als ze en in balans lopen en naar de wedstrijden gaan. Buitenrijden gebeurd zowiezo altijd bitloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:51

gaelle schreef:
Al mijn paarden worden bitloos geschoold. Zeker als ze jong zijn en zadelmak gemaakt worden. Ze krijgen pas een bit in als ze en in balans lopen en naar de wedstrijden gaan. Buitenrijden gebeurd zowiezo altijd bitloos.

Dit is toch helemaal prima! Bedoel het een hoeft het ander niet uit te sluiten! Integendeel zelfs... Pas als je zowel met als zonder bit (halster in het geval van drukke paarden die gevoelig reageren op drukpunten van een bitlooshoofdstel) kunt rijden kun je zeggen dat je goed bezig bent met het opleiden van het paard.

Het is natuurlijk afhankelijk wat jouw wensen zijn met het dier. De een wil wedstrijden rijden en de ander wil alleen buiten rijden. Maar ook hierbij geldt dat je het paard op een correcte manier dragend moet kunnen laten lopen.
Nageeflijkheid komt niet vanuit het forseren, want dan krijg je valse knikken en weglopen teugelkreupel En al dat soort nare dingen.

Verder vind ik ook dat wanneer je fell tegen hulpmiddelen bent zoals bijzets e.d. je niet helemaal hebt begrepen waar zij voor bedoeld zijn. Ze zijn namelijk een verlengstuk van het rijden, wat je weerkaatst met longeren.
Maar zoals met alles.. hulpmiddelen in verkeerde handen worden martelmiddelen.
Ik ben niet tegen slofgebruik, ik weet er heel goed mee om te gaan en heb het heeeeeel zelden eens toe moeten passen bij een paard.
Het is een hulpmiddel.. net zoals alle bijzets geldt ook voor deze.. de bedoeling is (lichte) druk en --> onstpanning.