Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 21:35

julya schreef:
Enorm spannend, ik ga zaterdag voor de aller eerste keer bij een paard kijken! Het is een friese ruin van 10 jaar.
Ik probeer er zo veel mogelijk blanco in te gaan. Hebben jullie nog tips voor mij, iets wat misschien vaak vergeten wordt bij een bezichtiging?

Leuk!! In ieder geval er van genieten ;-)
Goed in ogenschouw houden waar je naar op zoek bent. En idd keuren; ook goed kijken naar verbening vh hoefkraakbeen op de rx

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 21:56

Ego post.. volgende week tweede bezichtiging bij deze dame.. toch weer een vos.

Afbeelding

Flevolander

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 22:00

even bijgelegen ondertussen.. vlavlip, ik weet precies welk paard het is qua sporthordes/mp advertenties.. super leuk! gefeliciteerd..

koekie.. leuk jong projectje.. eveneens gefeliciteerd!

vla_flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 12:59

Leeeeuk Flevolander, vos merries zijn het helemaal he :P Hoe oud is ze?

@julya Het beste is denk ik om van tevoren te bedenken welke vragen je sowieso wil stellen. Dingen die je sowieso moet weten (is geschiedenis bekend, gezondheid, wat krijgt hij gevoerd, is hij trailermak etc) en dan de vragen die specifiek gericht zijn op wat jij met het paard wil gaan doen. Dus als je een allrounder zoekt, dat je echt kunt achterhalen of hij dan inderdaad braaf is op buitenrit en kan springen etc.

Succes! Uiteindelijk kom je er wel uit. Het allerbeste is nog om iemand mee te nemen die zelf vaker een paard heeft gekocht. Die ziet toch vaak net wat meer.

Ik zie nu pas dat die merrie van mij inderdaad gewoon op MP en sporthorses staat. Ik ben via via bij haar terecht gekomen! Had haar op die platformen helemaal niet gezien :') Dan te bedenken dat ik haar dus gewoon voorbij was 'gelopen'

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 13:18

Voer vind ik dus pas van belang als ik het paard gekocht heb. Niet bij een bezichtiging.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 13:31

julya schreef:
Enorm spannend, ik ga zaterdag voor de aller eerste keer bij een paard kijken! Het is een friese ruin van 10 jaar.
Ik probeer er zo veel mogelijk blanco in te gaan. Hebben jullie nog tips voor mij, iets wat misschien vaak vergeten wordt bij een bezichtiging?

Wat leuk, friezen zijn gaaf :D

Wat betreft tips, als je meteen gaat proefrijden, ga er niet als eerste op zitten ongeacht hoe lief en braaf hij vanaf de grond lijkt. Altijd eerst de eigenaar/verkoper laten voorrijden.

Ik heb die fout namelijk paar keer gemaakt en ook paar keer op mijn bek gelegen _O- geen anrader

Oke nu dat ik eraan denk heb ik bij mijn huidige paard ook als eerste daarop geklommen want hij leek zo chill en braaf, dus ik houd me niet eens aan mijn eigen advies :=

Verder is het handig om jouw proefrit te laten filmen om daarna aan je instructie of stalgenoten te kunnen laten zien en om zelf te checken in hoeverre jouw indrukken overeenkomen met het beeld :)

MyWishMax schreef:
Voer vind ik dus pas van belang als ik het paard gekocht heb. Niet bij een bezichtiging.

Ik vraag wel van tevoren of het paard aanleg voor obesitas heeft (zeker als die tijdens bezichtiging in opvallend rijke conditie verkeert :+ ) en in verlengde daarvan aanleg voor metabolische problemen, hoefbevangenheid etc. Het is voor mij bijvoorbeeld wel enorm belangrijk dat mijn paard gewoon op de volle wei kan staan, wat zelfs bij een warmbloed niet altijd even vanzelfsprekend is. Maar niet of die muesli van merk X of Y lust en hoeveel scheppen nee :P

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 17:15

nou nooit verwacht maar ik ga hier toch even mee schrijven.

Ik was voor iemand anders opzoek naar een braaf paard waar ze mee naar buiten kon zonder al te veel gedoe. Via de eigenaresse van de paarden waar ik al een dik jaar rij nu bood ze me een merrie aan van de overbuurman.
15 jaar, schimmel, 1,73m, wilde niet drachtig worden dus moet nu weg er staat genoeg jonge aanwas om de oudere merrie te vervangen. De eigenaresse van mijn bijrijdpaard kende de merrie al vanaf dag 1 aangezien haar vader haar gefokt heeft en ze vanaf 7 jaar naar de overbuurman is verhuisd. Doodbraaf dier maar staat al stil sinds haar 5e omdat ze niet als rijpaard gebruikt is alleen als fok merrie.
Dus paard uit het land gepakt en kon er zo op weg rijden. ze staat al 10 jaar stil, geen stap verkeerd gezet. Mijn dochter (8 jaar) er de tweede keer op en ook die kan haar zo rond sturen.
Gisteren voor het eerst het terrein afgeweest en een buitenritje gemaakt. Ook dat heeft ze alleen op de terug weg een keer geklierd maar dat was na wat gemopper van mijn kant ook direct weer klaar.
Eigenlijk dus exact waar ik naar op zoek ben. Een braaf paard waar ik en mijn dochter nog veel plezier aan kunnen beleven.
Ze heeft alleen een slechte conditie en staat erg schraal.
Tijdens de laatste bevalling is ze ziek geweest (deel nageboorte is blijven zitten). Dus ik heb morgen een afspraak met de dierenarts om haar dossier te bespreken. Ze heeft een krampbeentje achter die eigenlijk alleen zichtbaar is als je haar voet vraagt. Die is ontstaan na de laatste bevalling volgens de eigenaar. Ze kan bijvoorbeeld ook gewoon achteruit.
Morgen gaat ze ook direct gekeurd worden als we toch bij de kliniek zijn.
Ik ben ontzettend benieuwd. Vind het allemaal heel spannend omdat ik niet op zoek was maar dit dier zo vriendelijk qua karakter is dat ik haar niet kan laten staan.

vla_flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 17:36

Ik vraag dat omdat ik een koudbloed heb wiens dieet voor 95% uit ruwvoer bestaat en ik dan wil weten hoe ze zo’n warmbloed onderhouden. :)

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 18:11

Even stille meelezer en al 2 jaar gelukkig met aankoop: qua voer zeker even checken of ze tegen voordroog kunnen. Straks koop je een paard wat aan de diarree gaat van voordroog en vervolgens is er in jouw omgeving geen enkele stal die droog hooi aanbiedt. Dan zit je echt met gedoe qua inkopen/opslaan van hooi. Dus wat voer betreft: past het management wat je gaat bieden bij het paard? (Denk ook aan gras).

Ok kruip weer onder m’n steen. Succes allemaal!!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 18:20

Jokonootje, zou wel goed keuren na diverse veulens kan bekken wel minder mobiel zijn

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 18:40

Joko is ze bevangen geweest. Nageboorte blijven zitten en ziek worden kunnen ze ineens plots bevangen van raken. Dit kan wellicht voetje ook verklaren. Zou deze dan ook vanuit de hoef op de foto laten zetten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 18:54

vla_flip schreef:
Ik vraag dat omdat ik een koudbloed heb wiens dieet voor 95% uit ruwvoer bestaat en ik dan wil weten hoe ze zo’n warmbloed onderhouden. :)

Ehm, gewoon hetzelfde?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 19:00

vla_flip schreef:

Dat is toch pas van belang als je het paard echt wilt kopen en niet de 1e keer als je nog geen idee hebt of het paard bij je past of gezond is?

Dat je dat wilt weten, ja dat kan. Maar ik vind het geen vraag voor een 1e bezichtiging als er nog 100 dingen belangrijker zijn en waar het nog vanaf hangt voordat je je zorgen hoeft te maken over voeren.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 19:17

Koekie73 schreef:
ook goed kijken naar verbening vh hoefkraakbeen op de rx

Dat laatste komt jammer genoeg vaak bij friezen voor .

julya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 19:51

Hoe doen jullie het bij transport? Want dan valt het risico op de koper heb ik begrepen. Doen jullie het paard graag iets van transportbeschermers om?

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 20:38

StalNollie schreef:
Joko is ze bevangen geweest. Nageboorte blijven zitten en ziek worden kunnen ze ineens plots bevangen van raken. Dit kan wellicht voetje ook verklaren. Zou deze dan ook vanuit de hoef op de foto laten zetten.

Dat verwacht ik wel. Ga het morgen ook aan de arts vragen.
Waarom raad je aan om deze vanuit de voet op de foto te zetten?
Kramp is niet op de foto te zien toch want dat is een neurologisch ding

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 21:40

Bevangenheid en gekanteld hoefbeen.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 22:03

Maar een krampbeen is achter...
Maar sowieso verstandig even de voorvoeten op de foto te zetten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 22:42

Hier ook nieuwe ontwikkelingen…
Advies was om de bemerking op de rug op de echo te zetten, daar liepen we vast tijdens de verkoop keuring…dus paard terug naar huis…
Gisteren heeft de verkoper toch de echo gemaakt en die pakte zo positief uit dat het advies is aangepast.
Controle laten doen door mijn dierenarts en vandaag de knoop gehakt…
Zaterdag komt ons nieuwe kleine lipi vriendje naar huis *\o/*

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 22:45

Jeeeee nouvel wat heerlijk

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 22:45

Gefeliciteerd Nouvel

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 22:50

Oh wat een twist ! Wat goed voor jou, een mooie verrassing *\o/* !

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 22:53

StalNollie schreef:
Bevangenheid en gekanteld hoefbeen.

Oké dit zal mijn onervarenheid zijn hiermee hoor.
Maar wat heeft een gekanteld hoefbeen met spierbevangenheid te maken?
Ze is nooit hoefbevangen geweest.

different1 schreef:
Maar een krampbeen is achter...
Maar sowieso verstandig even de voorvoeten op de foto te zetten

Ja klopt, ze heeft links achter een krampbeen, kun je me uitleggen wat hebben de voorvoeten er mee te maken dan?
Ik volg nog dat je dat achterste been op de foto wil hebben maar er is bekend dat ze niet hoefbevangen is geweest en voor loopt ze echt prima. (Achter trouwens ook, even haar slechtere algehele conditie daar gelaten)
Ze zal geen m proef meer kunnen lopen maar dat is mijn wens ook totaal niet. Ik wil gewoon lekker buiten rijden met haar en dat mijn dochter er vertrouwd op kan.
En verder misschien eens een sprongetje en een beetje grondwerken.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 22:54

Nouvel schreef:
Hier ook nieuwe ontwikkelingen…
Advies was om de bemerking op de rug op de echo te zetten, daar liepen we vast tijdens de verkoop keuring…dus paard terug naar huis…
Gisteren heeft de verkoper toch de echo gemaakt en die pakte zo positief uit dat het advies is aangepast.
Controle laten doen door mijn dierenarts en vandaag de knoop gehakt…
Zaterdag komt ons nieuwe kleine lipi vriendje naar huis *\o/*

Gefeliciteerd, wat een heerlijk vooruitzicht

vla_flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 22:56

Marigo schreef:
Even stille meelezer en al 2 jaar gelukkig met aankoop: qua voer zeker even checken of ze tegen voordroog kunnen. Straks koop je een paard wat aan de diarree gaat van voordroog en vervolgens is er in jouw omgeving geen enkele stal die droog hooi aanbiedt. Dan zit je echt met gedoe qua inkopen/opslaan van hooi. Dus wat voer betreft: past het management wat je gaat bieden bij het paard? (Denk ook aan gras).

Ok kruip weer onder m’n steen. Succes allemaal!!

Precies! Ik heb mijn paard vrij sober staan en vind het prettig om te weten of dit bij een ander paard ook zo is. Dezelfde reden dat ik ook benieuwd ben of een paard beslagen is en geschoren wordt. En ik vind het persoonlijk wel belangrijk hoe een paard gevoerd wordt als ik kom kijken. Meningen mogen verschillen toch? Iedereen vindt andere dingen belangrijk bij een bezichtiging. Ik zeg ook niet dat ze dat absoluut moet vragen, het was een voorbeeld.

Nouvel, wat fijn! Heel veel plezier met je nieuwe paardje!

Julya, ik heb met de verkoper afgesproken dat hij haar komt brengen. Mijn trailer is stuk :+ Risico gaat in principe over bij eigendomsoverdracht. Dus als jij hem komt ophalen en zelf naar huis rijdt is het inderdaad jouw risico.