julya schreef:Enorm spannend, ik ga zaterdag voor de aller eerste keer bij een paard kijken! Het is een friese ruin van 10 jaar.
Ik probeer er zo veel mogelijk blanco in te gaan. Hebben jullie nog tips voor mij, iets wat misschien vaak vergeten wordt bij een bezichtiging?
Wat leuk, friezen zijn gaaf
Wat betreft tips, als je meteen gaat proefrijden, ga er niet als eerste op zitten ongeacht hoe lief en braaf hij vanaf de grond lijkt. Altijd eerst de eigenaar/verkoper laten voorrijden.
Ik heb die fout namelijk paar keer gemaakt en ook paar keer op mijn bek gelegen
geen anrader
Oke nu dat ik eraan denk heb ik bij mijn huidige paard ook als eerste daarop geklommen want hij leek zo chill en braaf, dus ik houd me niet eens aan mijn eigen advies
Verder is het handig om jouw proefrit te laten filmen om daarna aan je instructie of stalgenoten te kunnen laten zien en om zelf te checken in hoeverre jouw indrukken overeenkomen met het beeld 
MyWishMax schreef:Voer vind ik dus pas van belang als ik het paard gekocht heb. Niet bij een bezichtiging.
Ik vraag wel van tevoren of het paard aanleg voor obesitas heeft (zeker als die tijdens bezichtiging in opvallend rijke conditie verkeert
) en in verlengde daarvan aanleg voor metabolische problemen, hoefbevangenheid etc. Het is voor mij bijvoorbeeld wel enorm belangrijk dat mijn paard gewoon op de volle wei kan staan, wat zelfs bij een warmbloed niet altijd even vanzelfsprekend is. Maar niet of die muesli van merk X of Y lust en hoeveel scheppen nee