Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

suusje26

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 21:15

Ik reageer even vanaf mijn telefoon dus niet heel goed meegelezen.

Vriendin heeft ook een 2 jarige pony gevonden. Deze heeft ze klinisch laten keuren (buigproef is niet gedaan). Na 1 dag komen we erachter dat deze pony een enorme bult op haar tong heeft. Pony lijkt er geen last van te hebben. DA geeft aan wel gebit te hebben bekeken maar de bult heeft hij gemist. Pony is dus verkocht omdat de keuring positief was. Maar DA wil nu wel komen om biopt te nemen. Nu zit mijn vriendin dus in een lastige situatie. Hoe zouden jullie hiermee omgaan?

Vorige eigenaar is op de hoogte gebracht maar geeft aan dat zij het ook niet wist.

Ik vind vooral moeilijk dat de DA het over het hoofd gezien heeft. Hoewel fouten maken menselijk is komt er nu wel veel "gedoe" bij kijken. Want stel je voor dat het in het ergste geval kwaadaardige is... moet de verkoper de pony dan weer terug nemen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 21:35

Ik zou even afwachten, eerst maar eens kijken wat het is en van daaruit stap twee bekijken.

Denise:
Mee eens, gebeurd nu helaas al volop.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 22:23

Wij verkopen onze veulens, soms via een veiling, soms ongezien naar het buitenland, soms wel aan kopers die zijn komen kijken. Hier gaan ze altijd met een (beperkte) klinische keuring van de dam af. Maar over het algemeen wordt de koop gesloten en vindt de levering later plaats. Voorwaarde is dan dat we vlak voor wegbrengen/ophalen de keuring laten uitvoeren.

De vraag om Röntgenologisch te keuren hebben we gelukkig nog niet gehad.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 22:25

suusje26 schreef:
Ik reageer even vanaf mijn telefoon dus niet heel goed meegelezen.

Vriendin heeft ook een 2 jarige pony gevonden. Deze heeft ze klinisch laten keuren (buigproef is niet gedaan). Na 1 dag komen we erachter dat deze pony een enorme bult op haar tong heeft. Pony lijkt er geen last van te hebben. DA geeft aan wel gebit te hebben bekeken maar de bult heeft hij gemist. Pony is dus verkocht omdat de keuring positief was. Maar DA wil nu wel komen om biopt te nemen. Nu zit mijn vriendin dus in een lastige situatie. Hoe zouden jullie hiermee omgaan?

Vorige eigenaar is op de hoogte gebracht maar geeft aan dat zij het ook niet wist.

Ik vind vooral moeilijk dat de DA het over het hoofd gezien heeft. Hoewel fouten maken menselijk is komt er nu wel veel "gedoe" bij kijken. Want stel je voor dat het in het ergste geval kwaadaardige is... moet de verkoper de pony dan weer terug nemen?

Ik heb vorig jaar een Ijslander gekocht waarbij de dierenarts EORTH over het hoofd had gezien!
Heel gedoe om geweest maar pony is terug gegaan maar wel met hulp van een goede paardenadvocaat.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 22:30

_coquette_ schreef:
Wel een leuke merrie MarjanB. Maar toen ik nog zocht haakte ik eigenlijk altijd gelijk al af bij een ongekeurd dier met keuren op eigen kosten.

Dat vind ik ook wel een ding, zeker bij eentje die nog zo groen is. Als verkoper zijnde zou ik d’r toch alvast klinisch laten hebben keuren. Over dat barok pinto die liever bont hebben, kan zijn maar ik vind bont weer helemaal niks; ik vind t volledig zwarte juist veel mooier met hopelijk wat typische Friezen-mankementen minder. Hoop dat ze echt een fijn huisje vindt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 08:30

suusje26 schreef:

Voor een verborgen gebrek maakt het niet uit dat de DA het heeft gemist of dat de verkoper er niks van wist.
Goedaardig of kwaadaardig maakt niet heel veel uit. Ook als het goedaardig is kan het gaan groeien en uiteindelijk in de weg gaan zitten. In die gevallen, kort gezegd, zou de oude eigenaar de pony moeten terugnemen. Of je hem ook daadwerkelijk terug krijgt is punt 2.

Alleen als blijkt dat het echt onschuldig is, bv verbindweefseling omdat het dier een keer op zn tong heeft gebeten ofzo, is het geen gebrek. Goed dat je het even laat onderzoeken.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 08:35

Ik weet niet of het zo simpel is want de dierenarts heeft wat over het hoofd gezien kan je daar dan ook niet wat mee. Zou sowieso keuringskosten terug vragen

En het is zichtbaar dus verborgen is het niet .....

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 08:44

Is het niet dat de pony hard op zijn tong heeft gebeten en de bult er misschien dus op het moment van keuring ook nog helemaal niet zat?
Ik kan me nl bijna niet voorstellen dat een bult die kennelijk zo opvallend is dat je hem als nieuwe eigenaar op dag 1 ziet, dat die niet gezien wordt op het moment dat de da in de mond kijkt voor het gebit.

Kincses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 15:49

Ik ben heel enthousiast over de pony die ik vandaag heb bezichtigd, zie het helemaal voor me *\o/* Zo'n leuk beestje en lief! Ook een leuke en eerlijke verkoper, rechtstreeks van de fokker.

Komende week ga ik haar laten keuren, ben er nog niet uit of ik haar helemaal op de foto wil zetten, alleen klinisch of alleen de benen :') Gaat om een driejarige die net zadelmak is. Gelukkig heb ik nog even om dat te bedenken haha

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 16:49

Ik zou sowieso niet alleen klinisch doen. Je hebt een aardig budget, zeker voor een pony, en je wilt toch weten dat de pony gezond genoeg is voor wat je wilt. Helemaal omdat die nog maar amper belast is.
Helemaal of alleen de benen is iets wat je zelf moet bepalen. Ik koop niks meer zonder de bovenlijn op de foto te zetten ook. Ik vind de dingen die ze daar kunnen mankeren nog naarder en wil ik niet meer aan beginnen. Er kan altijd wat gebeuren als je ze hebt, maar bepaalde dingen ga ik niet bewust aan beginnen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 20:01

Rare zoektocht: ik zoek een hoogdrachtige merrie, of een merrie met een veulen van max 2 maanden oud voor een laag budget :)

Zie dat weinig te koop staan ( logisch ook wel) , dus dacht ik gooi 'm er eens in.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 20:04

Van Shetlander tot kwpn?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 20:05

Ja, voorkeur voor iets tussen C pony en 1.70 in zeg maar. Dus liever geen Shet of Shire :+ . Maar verder geen eisen, dat is best makkelijk dacht ik zo, maar niet te vinden :D

Shetlanders zou ik eerder overwegen dan Shire overigens :+

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 20:35

ruitje schreef:
Rare zoektocht: ik zoek een hoogdrachtige merrie, of een merrie met een veulen van max 2 maanden oud voor een laag budget :)

Zie dat weinig te koop staan ( logisch ook wel) , dus dacht ik gooi 'm er eens in.

Er stond laatst een drachtige Irish sporthorse op mp, maar ik weet niet precies hoe ver die is (en of ze nog beschikbaar is).

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 20:49

ruitje schreef:
Ja, voorkeur voor iets tussen C pony en 1.70 in zeg maar. Dus liever geen Shet of Shire :+ . Maar verder geen eisen, dat is best makkelijk dacht ik zo, maar niet te vinden :D

Shetlanders zou ik eerder overwegen dan Shire overigens :+

PB gestuurd.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 22:33

ruitje schreef:

Weet een e pony gereden en dragend van kantjes Ronaldo (zei zelf is een Goliath

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 05:53

Weinig te vinden? Kan niet zeggen stikt er van, maar daar staan er juist wel n hoop van te koop. Drachtig dan, niet met veulen want het is vroeg kn het seizoen.

Voor weinig is anders omdat ze dus gaan veulenen, dat is logisch. Maar ze kosten zeker niet de hoofdprijs omdat het lastige handel is.
Let wel op met verplaatsen van hoog drachtig

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 07:05

We fokken al jaren, dus komt goed. Heb via PB een aantal leuke tips binnen, waarvoor dank :) !

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 08:37

Ha ha maakt me wel nieuwsgierig wat je plannen hiermee zijn Ruitje. Het is idd een hele bijzondere zoeker.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 08:52

let wel op met dragende merries die worden nu ook aangeboden veel ervan is buitenlands (of het moet je niks uitmaken dan is dat zeker een optie die worden er best wat aangeboden)

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 10:33

ruitje schreef:
We fokken al jaren, dus komt goed. Heb via PB een aantal leuke tips binnen, waarvoor dank :) !

Op Facebook in de groep paard/pony’s zoeken goede thuis is er eentje met een Extreme US veulen te koop.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 10:00

Thanks!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 10:26

Ivm zoekertjes, iemand op zoek naar een brave - bijna 4 jarige - ruin?
Kruising Lusitano * Tolegro * Peru Scen tao?

Niet mijne overigens

Kincses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 11:16

Morgen wordt de pony gekeurd die ik bezichtigd heb. Ik heb afgesproken met de dierenarts sowieso klinisch te laten keuren en de benen röntgenologisch. Mocht hij twijfelen aan de rug bij klinisch laat ik daar ook foto's van maken, maar ga ik niet vanuit. Echt heel spannend! Indien positief aankoopadvies neem ik haar na de kliniek gelijk mee naar huis <3

Ben ook benieuwd hoe de buigproeven gaan haha. Pony is natuurlijk nog maar 3, al wilde ze bij bezichtiging wel netjes de voeten optillen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 13:54

Spannend, succes. Als de pony de smid al gewend is gaat de keuring vast ook lukken.