Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 18:50

Het lijkt wel een soort dierenparkje/weitje te zijn.
Op de foto lijkt een picknickbank in de weide te staan.

Waarschuwing in de link is een foto zichtbaar. Deze is van afstand genomen, de dode ponies zijn zichtbaar.

Bron EPM
https://m.facebook.com/groups/843993169 ... 809954681/?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 18:51

Als ik naar de Mac ga pak ik ook de ene keer nuggets en de andere keer een hamburger...
Ben bang dat het oa zoiets is.

En meteen ook 3

En onze politiek slaapt door... Alweer

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 18:53

Citaat:
11-03-2024 DRIE Shetland pony’s doodgebeten in Harskamp (Gelderland)

"Er liepen 30 schapen bij en die hadden niks"

NB => Vanwege de ongedeerde 30 schapen hebben dit bericht éxtra geverifieerd. De eerste bevestiging (met foto) hebben we nu binnen en het lijkt te kloppen Zodra we meer weten, volgt een update. Met vriendelijke groet, team "Wolf en paard".

PS: Het waren de 30 schapen - die een veel gemakkelijkere prooi zijn - die ons super kritisch maakten m.b.t. plaatsen.
Ieder dier volgt normalerwijs "het principe van de minste inspanning". "https://en.wikipedia.org/wiki/Principle_of_least_effort
En schapen zijn veel gemakkelijk te pakken dan pony's. Zelfs bij één wolf gaan schapen al rondrennen en wakkeren daarmee jachtinstinct van wolven aan. De grote reden waardoor de "surplus-killing" plaatsvindt.

Het bericht over de 3 Shetten riep (en roept) derhalve nog steeds véél vragen op. In zo'n geval wachten we dan met verspreiden tot bevestiging, óók gezien de impact die zo'n bericht onder paardenhouders heeft…
We hopen nu zo spoedig mogelijk méér te kunnen vertellen...

Let op in de link naar originele bericht is foto te zien waarop de dode ponies van veraf zichtbaar zijn.

Bron
https://m.facebook.com/groups/994653607 ... tid=WC7FNe

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 18:54

Elisa2 schreef:
Ik zou het ook graag willen weten. Dit is wederom erg dichtbij. Ik probeer mensen te waarschuwen hier in de buurt. Alles wat helpen kan qua bescherming is belangrijk om te weten.

Afschuwelijk trouwens. :-(

Ook gewoon drie.. |(

Helaas is bij ons ook niet bekend wanneer dit gebeurd is, als dit bekend is zetten wij dit erbij. Het is om kwart voor 2 bij ons gemeld dus het moet in ieder geval voor die tijd gebeurd zijn.

Gr Denise (Geen wolf)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 18:55

Zo triest!

Misschien is dat nog na te vragen?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 19:25

Fight, fly freeze, wellicht dat schapen eerder bevriezen en dat de ponies gaan rondrennen bij wolven in hun weide, waardoor de de wolven weer getriggerd worden?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 19:27

Wat vreselijk die ponies, ben benieuwd of het overdag is gebeurd.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 19:27

Ik vermoed inderdaad ook zoiets. Dat de schaapjes op een kluitje zijn gaan staan en de pony’s gaan rennen en dus waren die ineens “leuk”.

Vreselijk hoe dan ook, arme pony’s.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 19:31

Misschien was het wel een roedel wolven, zou maar zo kunnen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 19:56

Wat verschrikkelijk, ook gelijk 3 en schapen ongemoeid...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 20:02

Ik weet niet of ze in hetzelfde weilandstonden, maar het kan natuurlijk zijn dat de omheining bij de ponies makkelijker te nemen was dan dat bij de schapen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 20:05

Of stomweg als eerste gezien bij komen aanlopen?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 20:07

Sanet schreef:
Ik vermoed inderdaad ook zoiets. Dat de schaapjes op een kluitje zijn gaan staan en de pony’s gaan rennen en dus waren die ineens “leuk”.

Vreselijk hoe dan ook, arme pony’s.

Ik vind dit een goede beredenering!
Jachtinstinct wordt dan toch getriggerd.

Bizar dit, écht bizar. Dat dit het nieuws niet haalt maar Gordon die een scheet laat, wel ik kan er met m'n pet niet bij..

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 20:30

Wel goed gezegd
Meen dat de regering ons moet beschermen?

Nee nu moeten we gaan toeteren?

Zij zijn betoetert..

Afbeelding

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 20:37

Ja de complete omgeving verstoren met zo'n kabaal, in het broedseizoen en de stilte gebieden. Alle reeën over de zeik, pony's weer door de draad..
Echt jonge, weer prachtig bedacht op kantoor.

Niks is daadwerkelijk goed uit te voeren.
Zelfde gezeik als vanuit de dierenrechten organisaties. Paard moet zoveel mogelijk naar buiten, in de stal is mishandeling. Oh een wolf? Pleur je paard maar op stal. De rest maakt niet meer uit.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 20:40

Precies hier worden gebieden afgesloten voor de vogels in bepaalde tijden. Laten we gaan knallen. Top idee.
Alles om maar niet gewoon te doen wat nodig is. Beheer.
Met elke dag weer onnodige slachtoffers.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 20:43

Ik vrees dat mijn buren het me ook niet in dank gaan afnemen als ik midden in nacht op zo'n toeter ga blazen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 20:53

Dan is er gelukkig altijd nog een handhaver bij om de boel te kalmeren, toch?
Hetzij de wolf, hetzij de buren...

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 20:56

Shirley schreef:
Dan is er gelukkig altijd nog een handhaver bij om de boel te kalmeren, toch?
Hetzij de wolf, hetzij de buren...

Vind je het erg als ik zeg dat ik deze opmerking niet begrijp?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 21:05

Nee hoor, dat mag!

Dat stond in hetzelfde artikel: bijna onderaan.
Als de wolf verkeerd zou reageren en zou aanvallen, zouden er handhavers bij aanwezig moeten zijn om in te grijpen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 21:06

tienus63 schreef:
Tamme wolf bij Oude Willem e.o. moet verjaagd worden met scheepshoorn

Citaat:
11 maart 2024/Nederland
Jonge wolf krijgt in Oude Willem met de scheepshoorn te maken als ie z'n snuit weer eens laat zien

Er ligt een gastoeter klaar voor de ondeugende en fotogenieke wolf in buurtschap Oude Willem op de Drents-Friese grens. Het dier liet zich herhaaldelijk zien en voeren en moet daarom weer mensenschuw worden.
„We willen naar die wolf toe als hij zich weer laat zien. Niet meteen met een paintballgeweer, maar wel met iets als een scheepstoeter”, aldus natuurgedeputeerde Matthijs de Vries (CU) van Provincie Fryslân. Dat zal de jonge, op muizen jagende knuffelwolf leren, is de hoop.
Het plan moet nog wel doorgesproken worden met een aantal partijen, waaronder de politie, voor het daadwerkelijk uitgevoerd gaat worden.
Van herrie maken tot paintballgeweer

Ook het gebruik van een paintballgeweer is onderdeel van de plannen die op tafel liggen. De provincie maakt namelijk gebruik van een escalatieladder. De eerste stap is dat mensen hun gedrag moeten aanpassen. Zij moeten ruim afstand houden en niet voeren, dat is feitelijk nu al de opdracht. De tweede stap is dat toeschouwers de wolf gaan imponeren. Ze moeten in de handen gaan klappen en veel geluid maken om het dier te verjagen. Als dat niet genoeg helpt komt de gastoeter of scheepshoorn uit de tas.

Als die methoden niet werken, willen de provincies Drenthe en Friesland de wolf met een vuurwerkpistool (stap 4) of een paintballgeweer (stap 5) verjagen. Stap vier en vijf zijn zo verstrekkend dat ze nader juridisch uitzoekwerk en een natuurontheffing vereisen.

De reden dat de provincies willen ingrijpen bij de jonge wolf in Oude Willem, is dat het dier problematisch gedrag laat zien. Hij lijkt niet erg bang voor mensen. Zo’n wolf kan een probleemwolf worden, waardoor de kans groter wordt op conflicten tussen deze wolf en mensen (met hun honden).

Daarmee is de aanpak volgens de provincies Drenthe en Friesland zowel ter bescherming van de mens als van de wolf zelf. Ook terreinbeheerder Staatsbosbeheer en gemeentes Westerveld en Ooststellingwerf zijn betrokken bij de vervolgaanpak.
De wolf blijft opeens weg

Bestuurders van het gebied zijn al langere tijd niet zo blij met het gedrag van deze wolf. Tussen november en februari was er een verbod tot stilstaan op de Oude Willemsweg. De verkeersmaatregel was nodig vanwege de vele mensen die langskwamen in de hoop de wolf te zien. Door alle auto’s in de berm kon het doorgaande verkeer er nauwelijks langs.
Nu ligt er dus een stappenplan om de wolf af te schrikken. „We hebben de interventies klaarliggen. Alleen de wolf laat zich niet meer zien”, meldt Friese gedeputeerde De Vries. Omdat de prioriteit van ingrijpen daardoor is gedaald, zijn nog niet alle gesprekken gevoerd over mogelijke scenario’s en bijbehorende risico’s.
Vechten, vluchten of bevriezen

Want er moet wel goed nagedacht worden over wat de mogelijke reacties van de wolf kunnen zijn, benadrukt gedeputeerde De Vries. „Hij kan schrikken en denken: ‘de groeten’. Maar hij kan ook blijven staan. In het ergste geval gaat hij over tot een aanval richting een mens. Dat laatste is natuurlijk wat je absoluut niet wil.”

Het zijn de stressreacties die kunnen volgen op een bedreiging: vluchten, vechten of bevriezen. Daarom zullen er – als er zo’n toeter wordt gebruikt – ook handhavers aanwezig moeten zijn die kunnen ingrijpen als het verkeerd dreigt te gaan.
https://dvhn.nl/drenthe/westerveld/Plan ... -pM0I1k0fg

Bron dvhn
https://dvhn.nl/drenthe/westerveld/Plan ... -pM0I1k0fg

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 21:10

Shirley schreef:
Nee hoor, dat mag!

Dat stond in hetzelfde artikel: bijna onderaan.
Als de wolf verkeerd zou reageren en zou aanvallen, zouden er handhavers bij aanwezig moeten zijn om in te grijpen.

Dus als ik het goed begrijp moet ik, mocht ik een wolf bij mijn paarden zien, eerst de politie bellen alvorens ik op die toeter ga blazen? Voordat die hier zijn, zijn mijn paarden en ik al opgevreten.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 21:12

Precies -O-

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 21:17

_O- _O- _O- hou op met me hoor.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 21:20

Nog even over de aanval op schapen in Swifterbant vorige week.

Citaat:
Een #wolf heeft dit weekeinde vrijwel zeker vijf schapen gedood in Swifterbant in Oostelijk Flevoland. De schapen, allemaal rammen, waren bij de keel doodgebeten en deels verscheurd. De wolf is later op beeld vastgelegd bij een melkveebedrijf verderop in Flevoland.
➡Lees gratis meer: https://www.boerderij.nl/vermoedelijke- ... -flevoland
De eigenaar van de schapen, Alexander Morren uit Kamperveen, is totaal verrast door de aanval. “Dit is de eerste keer dat ik dit meemaak. Ik had dit nooit verwacht in Flevoland.”
Bij de vijf dode schapen is DNA afgenomen door een taxateur van BIJ12, het bureau van de provincies waar wolvenschade gemeld moet worden. Dit onderzoek is nog niet afgerond, maar de taxateur twijfelde er volgens Morren niet aan dat zijn dieren zijn gedood door een wolf. “Dat was wel te zien aan de bijtwonden.”
#wolven

Bron deboerderij
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 4594783380