Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 12:37

Meld me ook even. Ben op zoek naar een maatje voor mijn maatje dit jaar, bij voorkeur ook een PRE.

Ben eindelijk in de gelegenheid om mijn paardje aan huis te kunnen hebben. We zijn verhuisd naar ons droomhuisje en hebben daarvoor flink moeten investeren in stalling, weidebeheer en rijbak waardoor het budget voor een 2e paardje aardig geslonken is. -O-
En met de prijzen die nu gevraagd worden lijkt het echt onbegonnen werk om een gezond en betrouwbaar recreatie paardje te vinden. :n

Gelukkig staat mijn eigen PRE op een fantastische stalling dus ik kan rustig de tijd nemen om zijn maatje te zoeken, maar je wil zooooooo graag je paardje(s) vlak bij je hebben, zeker nu het bijna allemaal klaar is.

Zal er wel op uitdraaien dat er toch echt eerst weer gespaard zal moeten worden.

Anoniem

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 13:14

Dat is snel zeg Deempje, spannend hoor nog even de keuring!

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 13:27

Zonnebloem92 schreef:
Dat is snel zeg Deempje, spannend hoor nog even de keuring!

Klopt!! En kan echt niet wachten. Hoop zo op goedkeuring. Ze is zo knap, een donkere vos. En gewoon heel braaf, precies wat ik zoek. Een paardje om wedstrijden mee te rijden en ook lekker mee naar buiten kan.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 13:41

Fijn zeg Deempje! Klinkt als een ideaal paard inderdaad :D Ik duim mee!

JJ4, mag het eventueel ook een jongere/onbeleerde zijn? Want dan valt de prijs nog wel relatief mee denk ik.

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 13:49

Kiwiaa schreef:
JJ4, mag het eventueel ook een jongere/onbeleerde zijn? Want dan valt de prijs nog wel relatief mee denk ik.

Ja, zolang hij/zij niet te ril is en geen hengst.

Konijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 16:23

Fijn Deempje en wat lekker snel! En in de buurt! Maar wat naar van die eerste bezichtiging....

IlseL123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 20:58

Jongens,wat een gedoe een paard kopen. Ik dacht dat het leuk was maar er komt een hoop stres bij kijken

Vorige week zaterdag bij een paard gaan kijken,leuk beest. Koop contract opgesteld inclusief aanbetaling. Ze wou hem zsm verkopen ivm aanschaf ander paard. Prima, ik voor a.s. maandag een keuring gepland staan. Ze had recent röntgenfoto's laten maken. Die heb ik opgestuurd naar een eigen gekozen kliniek. Die kon er niks mee, te onduidelijk. Dit heb ik de eigenaresse doorgegeven, ze wilt echter het paard niet opnieuw op de foto door allerlei redenen (liever geen sedatie, hij is al recent gekeurd etc). Ik ga geen paard kopen zonder keuring. Ze zou mij de foto's opnieuw sturen met andere kwaliteit (hoezo niet meteen) en of ik ondertussen stalkosten wil betalen omdat het nu langer duurt.. zucht.

Ik vond dit een hele rare gang van zaken. Ze zij dat er meerdere mensen hem zo mee wouden nemen zonder keuring. Nou ja, leuk voor hun. Ik heb van de koop afgezien. Ik hoop dat ik mijn aanbetaling netjes krijg terug gestort.

Is dit normaal of gebeurd mij dit nou weer net?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 21:07

Als andere mensen hem zo mee willen nemen zonder keuring, waarom wil ze dan een aanbetaling van jou? Ja, oké, om het dier vast te houden, maar een aanbetaling is imo een soort garantie dat iemand het dier daadwerkelijk koopt en ze niet nodig maanden met een paard zitten omdat iemand op het laatste moment afhaakt. Dat zou je in deze markt niet nodig moeten hebben - paarden gaan als zoete broodjes, tenzij er iets goed mis mee is.

Ik vind het een vaag verhaal van haar kant, en het zou me niet verbazen als ze die aanbetaling lekker in haar eigen zak steekt. :=

Konijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 21:55

O jee Ilse wat een raar gedoe...En dan nu geld vragen voor de stalling vind ik wel bijzonder.

IlseL123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 22:17

Mijn gevoel dus ook. Gelukkig heeft ze zojuist de aanbetaling terug betaald. Zoektocht gaat weer doorrrrr

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 22:20

Fijn dat ze dat iig heeft terugbetaald aan je!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 08:00

IlseL123 schreef:
Mijn gevoel dus ook. Gelukkig heeft ze zojuist de aanbetaling terug betaald. Zoektocht gaat weer doorrrrr

Fijn dat je de aanbetaling terug hebt.

Ik vind het sowieso altijd apart als mensen niet willen dat het paard (opnieuw) gekeurd wordt.

Zijn toch centen van de koper. En als ie al eerder recent gekeurd is en in orde is, dan zou er bij een nieuwe keuring toch ook niks vreemds uit komen? Of denk ik nou te simpel?

Shar123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 08:08

Ik lees al een tijdje mee maar ik heb nu ook een account aangemaakt. Tot tien jaar geleden heb ik altijd eigen paarden gehad, maar nu twee zwangerschappen verder gaat het toch weer kriebelen. Ik heb de afgelopen jaren wel paarden bij gereden maar dat is toch anders. De jongste gaat in oktober naar school en dan wil ik weer gaan kijken voor een eigen paard.

Poeh er is wel wat veranderd in de markt zeg!

Mijn wensenlijstje op dit moment:

> 6-12 jaar (niveau afhankelijk van leeftijd)
> 1.65-1.75
> fijn te rijden en sociaal
> 15-20k.

Op dit moment heb ik twee stallen op het oog, ik ga in ieder geval informeren of er stallen beschikbaar zijn of komen. Reserveren jullie al een stal tijdens jullie zoektocht? Ik vind het lastig omdat de handel op dit moment best schaars is, wie weet duurt het nog ruim een jaar.

IlseL123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 08:15

Dilan93 schreef:
IlseL123 schreef:

Ik vind het sowieso altijd apart als mensen niet willen dat het paard (opnieuw) gekeurd wordt.

Zijn toch centen van de koper. En als ie al eerder recent gekeurd is en in orde is, dan zou er bij een nieuwe keuring toch ook niks vreemds uit komen? Of denk ik nou te simpel?

Ik denk ook precies zo. Ik snap ook echt niet waarom ze zo moeilijk deed. Kan niet anders dan dat er wat aan de hand is met dat paard.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 08:51

Dilan93 schreef:
IlseL123 schreef:

Ja, dat zie je dus echt te simpel.

Er zijn niet alleen bosjes voorbeelden van vervalste rapporten maar wie kan bepalen hoe "onafhankelijk" die keurende dierenarts is? Die keurt in dat geval in opdracht van de verkopende partij. Geeft dus een positief verkoopadvies.

En net zoals er (steeds meer, lijkt het) dierenartsen zijn die geen verantwoording durven nemen en alles voorzien van een negatief aankoopadvies, zijn er ook dierenartsen die gemakkelijk een positief (verkoop)advies geven.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 09:25

Ja, maar daarom dat ik het ook verdacht vind als je niet mag overkeuren.

Dan zou ik dus het idee krijgen dat de verkoper niet eerlijk is. Want als alles goed is, dan zou een herkeuring geen probleem moeten zijn.
Tenminste, als ik mn paard laat keuren voor de verkoop, en alles is goed, dan mag een koper van mij gerust een nieuwe keuring doen.
Neem aan dat afwijkingen niet spontaan ontstaan. En als het wel iets acuuts is, bvb een verstapping oid, dan zou ik dat erbij vermelden

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:06

IlseL123 schreef:

Bij deze valk stond eerder ook al dat na ‘afspraken niet nagekomen waren’ hij weer opnieuw te koop stond..

Konijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:13

Hoi Shar,
In jouw prijsklasse staat toch wel aardig wat te koop. Ik heb net geïnformeerd over merrie die sinds gisteren op mp stond. Voor mij net wat te groot. Wellicht wat voor jou?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:14

Nu, ik heb het ook al een paar keer gelezen dat zo een kliniek bijna standaard wel zegt "te slechte foto's, valt niets aan af te lezen". Zijn er dan echt nog zoveel dierenartsen die rotslecht röntgenen of is dat gewoon een indekking van de kliniek (niet altijd onterecht) en een aansporing om dan op hun kliniek de keuring 'professioneel' te laten overdoen? Want om eerlijk te zijn, stel dat het verhaal wel gewoon legit is, en de verkoper heeft gewoon haar huiswerk gedaan, zelf al kort voor de verkoop een keuring laten uitvoeren zodat ze weet wat ze verkoopt, dan ben je inderdaad niet zo happig op een koper die zegt 'slechte foto's, ik wil opnieuw en ik wil dat je met het paard gaat sleuren naar die en die kliniek'. Van de koper is dat geen onterechte vraag, maar ik vind het langs verkoper ook niet onterecht dat die daar 'nee, dat wil ik niet' op antwoordt.
Dus volgens mij is dit niet zozeer een rare gang van zaken, maar gewoon een verkoper en koper die niet echt op 1 lijn zaten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:26

Mijn dierenarts beoordeelt de foto's op de manier dat ze geaccepteerd worden door de verzekering en er zijn echt wel foto's die niet goed genoeg zijn daarvoor. Het is wel een vak apart om goede foto's te maken. Dan kunnen ze wel van slechtere kwaliteit zijn als dat hij zdlf zou willen, maar als ze goed genoeg zijn voor verzekering zal hij ze niet opnieuw maken.

Tenzij er iets op staat waar hij over twijfelt. Maar die kwaliteit is dus wel mijn minimale eis. Als het slechter is dan je dingen over het hoofd zien. Zelfs als ik niet zou verzekeren zou het wel mijn minimale eis zijn, maar ik zoek dus wel een da uit die mag keuren voor verzekering. (Als verkoper niet naar mijn Da wil)
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 05-06-21 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:27

Wat ik begrepen heb heeft de verkoper de fotoos vooral de fotoos op een te lage resolutie doorgestuurd waardoor de DA van de koper ze miet voldoende kon uitvergroten om te beoordelen en heeft verkoper die hogere resolutie fotoos wel maar vind het te lang duren als ze dieook moet sturen om te laten beoordelen. Blijft een raar verhaal van de verkoper en valt me mee dat de aanbetaling is teruggestort.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:31

Ik heb een keer foto's doorgestuurd van de mobiele röntgen van de plaatselijke DA naar een grotere kliniek. Konden ze prima aflezen en zijn alleen nieuwe foto's gemaakt om de staat van het bot weken later te bekijken

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:42

Mijn bezichtiging van volgende week is helaas afgezegd, kon pas ten vroegste dan komen maar ze heeft toch iemand tussendoor laten komen omdat ze eerder geen tijd had en ze te hard aan mij twijfelde. Ze heeft ze aan hen verkocht meteen zelfde avond. Weet echt niet wat ik verkeerd gedaan heb (hele screening met hoe mijn paarden gehouden worden etc, foto's filmpjes.) Baal er wel van, was eigenlijk helemaal mijn droompaard en het is extra poedersuiker om dan te horen dat ze je plekje niet goed genoeg vindt.

Konijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:52

Kiwiaa wat zuur...het is echt de markt van de verkopers, net als in de huizenmarkt. Ik merk dat ik daar ook onzeker van word. Ook over mijn rijden. Als ze vragen wat ik gereden heb laat ik het een beetje in het midden..Dat ik 25 jaar geleden bij de ponies 2 keer naar het Z gereden ben zegt niets meer over mijn huidige kunnen. Ik ben veel afwachtender nu...

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:56

Kiwiaa schreef:
Mijn bezichtiging van volgende week is helaas afgezegd, kon pas ten vroegste dan komen maar ze heeft toch iemand tussendoor laten komen omdat ze eerder geen tijd had en ze te hard aan mij twijfelde. Ze heeft ze aan hen verkocht meteen zelfde avond. Weet echt niet wat ik verkeerd gedaan heb (hele screening met hoe mijn paarden gehouden worden etc, foto's filmpjes.) Baal er wel van, was eigenlijk helemaal mijn droompaard en het is extra poedersuiker om dan te horen dat ze je plekje niet goed genoeg vindt.

Vind dat eerlijk gezegd best apart, dat je eisen gaat stellen aan hoe iemand zn paard gaat houden als die hem van je koopt :=

En heel eerlijk, hoeveel heb je er na eventuele koop over te zeggen? Ik ben begonnen na de koop van Titane met een stal waar ie overdag biiten kwam en 's nachts op stal. Maar daarna heeft ie ook een tijd 24/7 buiten gestaan.

En toen ik naar Oostvoorne verhuisde, kon ik dus geen (fatsoenlijke) 24/7 plek vinden en ging ie in de nacht weer op stal.