Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 08:48

Ik heb haar onder het zadel gezien en aan de longeerlijn zowel op t zachte als op t harde. Op t harde en onder het zadel filmpjes van. Die zijn ook naar de dierenartsen gegaan.
Ze is niet scheef gereden. De huidige amazone rijdt Z2 tussen de paarden. Nu is dat geen garantie, maar die vrouw heeft een prachtige zit en rijdt echt netjes en met beleid. Ik heb iig niet de illusie dat ik dat beter kan dan dat zij dat doet :D

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 08:57

MyWishMax schreef:
Ik herken dat niet,hoor. Dat haflingers zogenaamd een andere gang hebben. Ja, als je on het algemeen kijkt zijn ze misschien vlakker en korter. Maar het hoort nooit onregelmatig of iets te tonen. ?

Klopt, het is vooral idd het vlakker en korter. Sorry ik heb het slecht omschreven. Onregelmatig is zeker nooit goed bij geen enkel ras.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 08:58

boemel schreef:
Ik heb haar onder het zadel gezien en aan de longeerlijn zowel op t zachte als op t harde. Op t harde en onder het zadel filmpjes van. Die zijn ook naar de dierenartsen gegaan.
Ze is niet scheef gereden. De huidige amazone rijdt Z2 tussen de paarden. Nu is dat geen garantie, maar die vrouw heeft een prachtige zit en rijdt echt netjes en met beleid. Ik heb iig niet de illusie dat ik dat beter kan dan dat zij dat doet :D

Dat lijkt me dan ook wat onwaarschijnlijk inderdaad :) , maar nu ben ik wel benieuwd wat zij hiervan/ denkt zegt? Heb je je twijfels met haar besproken?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:00

Nee, ga vandaag bellen. Gisteren stond in het teken van onze kat in laten slapen. Leek me beter om niet snotterend aan de telefoon te zitten.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:02

Wel een leuke merrie MarjanB. Maar toen ik nog zocht haakte ik eigenlijk altijd gelijk al af bij een ongekeurd dier met keuren op eigen kosten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:07

boemel schreef:
Nee, ga vandaag bellen. Gisteren stond in het teken van onze kat in laten slapen. Leek me beter om niet snotterend aan de telefoon te zitten.

Oh sterkte :(:)

Het is meteen lastig ook. Er is iets te zien, maar waar komt het vandaan. Aan de ene kant denk je, laat maar zitten. Maar wat als het wel iets minimaal is? Zie jij het zelf ook? En voelde je iets ohz?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:14

Nu ik gewezen ben op wat ik moet zien, zie ik het zelf ook.
Pony is gewoon keurig gereden en zit heerlijk. Kom van de Friezen af met veel beweging, dan is een haf natuurlijk een heel ander iets. Maar behalve dat ie met name in galop niet vooruit dacht en bij mij een aantal keer verkeerd aansprong links, geen gekke dingen opgevallen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:16

Ik hoop dat het telefoontje straks wat oplevert. Toch jammer bij zo'n dier wat zo passend lijkt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:16

Elisa2 schreef:
Nee een veulen kan niet gekeurd worden, is een kwestie van geluk hebben. Dus eerst op laten groeien en vanaf twee kunnen ze wel op de foto.

Natuurlijk kan een veulen op de foto. Dat gebeurt zeker ook bij de duurdere veulens. Alleen is dat geen garantie voor de toekomst, omdat in de opfok en met de groei nog veel kan gebeuren.
Met name ocd ontwikkelt zich in het 1e levensjaar van een veulen. 25-30% van de veulens ontwikkelt ocd. Na een jaar stopt dat proces. Als er daarna nog een fragment opduikt, is dat meestal veroorzaakt door trauma.
Nu kun je wel kijken naar de genetische aanleg van een veulen. Zijn beide ouders D-OC getest dan zijn ze vrij van het gen dat ocd kan veroorzaken. Omdat voeding ook een rol speelt kun je ook goed kijken naar de kwaliteit van de stal of opfok waar merrie en veulen of het veulen zijn gehuisvest. Dus daar zou je op kunnen letten als je een veulen wil kopen. Maar ook dat geeft geen 100% garantie dat zich geen ocd ontwikkelt, maar maakt het risico wel kleiner.

Veel fokkers screenen hun veulens tussen 1 en 1,5 jaar. Maar nu wordt al vaak geadviseerd op om veulens tussen de 7e en 10e maand te screenen. Beginnende ocd kun je dan al zien en met name die vormen waar dit ernstige schade kan geven (zoals in de knieen) kunnen dan al operatief worden behandeld door een loskomend fragment vast te zetten met oplosbare schroeven.
De kennis en kunde op dit gebied heeft zich in de afgelopen jaren sterk ontwikkeld en inmiddels geldt hoe eerder RX screenen (dus vanaf 7 maanden) hoe beter.
https://www.zangersheide.com/nl/nieuws/ ... -voorkomen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:25

Alles kan, maar mensen laten zich ook compleet gek maken.

Ze zijn nog volop in de groei en ontwikkeling en soms verdwijnen er juist weer zaken.

Maar ieder mag een eigen voorkeur en werkwijze hebben. :-)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:26

Elisa2 schreef:

Ze zijn nog volop in de groei en ontwikkeling en soms verdwijnen er juist weer zaken.

Heeft niets te maken met 'gek maken' wel met gezond verstand. En voorkomen dat je een verder gezond veulen moet afschrijven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:29

Ja daar verschillen we over van mening. ;-)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:42

Elisa2 schreef:

Elisa2 schreef:
Nee een veulen kan niet gekeurd worden, is een kwestie van geluk hebben. Dus eerst op laten groeien en vanaf twee kunnen ze wel op de foto.

Dan moet wel duidelijk zijn dat dit jouw mening is, maar jij beweert stellig dat een veulen niet gekeurd kan worden en pas vanaf 2 jaar op de foto kan. En dat is per definitie onjuist.
Wat ik omschrijf is ook geen mening, maar een advies van dierenartsen met wetenschappelijke onderbouwing.

Mijn mening is dan wel dat ik het verstandig vind om dat advies op te volgen. Een loskomende rolkam verdwijnt niet zomaar, kan ik je zeggen :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:49

De meeste mensen die ik ken die goede en veel veulens kopen, kijken ze zelf goed na. Voelen wat af en kijken zelf naar ze in beweging.
Lopen ze een veulen keuring, dan worden ze de opfok in gegooid en ergens tussen de 1,5 en 2 er uit gehaald voor keuren.
Deel blijft dan thuis in de groep, eventueel klaar gemaakt voor merrie/hengsten keuring. Alles wat gezond maar niet goed genoeg is wordt meteen verkocht of zadelmak gemaakt en verkocht.
Alles wat ongezond is vertrekt via de artiesten uitgang :+

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 10:20

Ik zou pas vanaf jaarling op de (ocd) foto's laten zetten. Een veulen niet.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 10:25

boemel schreef:
Nu ik gewezen ben op wat ik moet zien, zie ik het zelf ook.
Pony is gewoon keurig gereden en zit heerlijk. Kom van de Friezen af met veel beweging, dan is een haf natuurlijk een heel ander iets. Maar behalve dat ie met name in galop niet vooruit dacht en bij mij een aantal keer verkeerd aansprong links, geen gekke dingen opgevallen.

Persoonlijk zou ik gewoon de keuring afwachten, maar wel goed voor jezelf nadenken hoe streng je wilt zijn.
Weet je wat de geschiedenis verder is van de haflinger? Mijn ervaring met dit soort pony's is dat ze vaak wat snel vasthoudeb/vastzitten in SI, maar niet per se "stuk" zijn. Maargoed, dat zegt ook nog lang niet alles.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 11:05

Een haf heeft nu eenmaal minder schwung en loopt wat vlakker dan een ander model paard, maar ze moeten natuurlijk wel rad zijn. Ook al is er iets te zien, dan kun je dat pas echt uitsluiten met een klinische keuring. Zo vanaf een filmpje blijft dat lastig inschatten (of ze moeten echt kreupel zijn). Maar dan is dat voor iedereen duidelijk.

Een SI probleem hoeft ook echt geen drama te zijn. Hier eentje gehad met een scheef SI die met juiste training zo enorm is verbeterd, dat je een prima rechtgericht en sporend paard ziet lopen. Vanaf de achterkant zie je amper verschil in heuphoogte. Dan moet je echt weten waarnaar je moet kijken.
Loopt nu ZZL en heeft er nog geen dag slechter op gelopen, nooit kreupel of overgecompenseerd in het lijf. Als je met goede training een soepel en los paard hebt en kan houden, dan worden ze er prima oud mee. Met uitzondering van de ernstige (artrose) gevallen dan. Maar ieder paard is uniek, dus soms blijft het een gok.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 11:15

Het maakt hier echt niet uit of er een veulen voor 5.000 of 25.000 wordt aangekocht. Ze gaan pas met 2 a 2,5 jaar op de foto. Inderdaad weleens pech gehad en dat er eentje (was kampioensveulen) geen hele beste foto's had. Die verkoop je dan voor een appel en een ei, maar eigenaresse is er super blij mee en beestje loopt niet geheel onverdienstelijk in de sport. Ook al zijn foto's niet super, wil dat echt niet zeggen dat een paard is afgeschreven. Voor de mensen die af en toe een gok durven nemen, kun je op deze manier echt wel een kwalitatief goed paard voor weinig kopen. Al dan niet met een iets hoger risico (daarvan weet je pas of het echt verhoogd is als het mis gaat), maar daar is de prijs dan ook naar.

Persoonlijk koop ik liever zo'n paard met een hoger risico, dan voor hetzelfde geld een minder bewegend paard/koudbloed. Zeker als je er wedstrijden mee wilt rijden en ook nog een beetje leuk mee wilt doen. Maar dat komt omdat ik gewoon echt niets heb met koudbloeden, hoe leuk ik ze ook bij een ander vind. En omdat ik weet wat mijn kunnen is wat betreft rijden en goed management. Dus nee, ik ben echt niet vies van een beetje risico nemen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 11:40

boemel schreef:

Ja mag de filmpjes ook doorsturen als je wilt ik heb nogal een kritisch snel oog en binnen enkele seconden gezien.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 12:04

Padoertje schreef:
Het maakt hier echt niet uit of er een veulen voor 5.000 of 25.000 wordt aangekocht. Ze gaan pas met 2 a 2,5 jaar op de foto. Inderdaad weleens pech gehad en dat er eentje (was kampioensveulen) geen hele beste foto's had. Die verkoop je dan voor een appel en een ei, maar eigenaresse is er super blij mee en beestje loopt niet geheel onverdienstelijk in de sport. Ook al zijn foto's niet super, wil dat echt niet zeggen dat een paard is afgeschreven. Voor de mensen die af en toe een gok durven nemen, kun je op deze manier echt wel een kwalitatief goed paard voor weinig kopen. Al dan niet met een iets hoger risico (daarvan weet je pas of het echt verhoogd is als het mis gaat), maar daar is de prijs dan ook naar.

Persoonlijk koop ik liever zo'n paard met een hoger risico, dan voor hetzelfde geld een minder bewegend paard/koudbloed. Zeker als je er wedstrijden mee wilt rijden en ook nog een beetje leuk mee wilt doen. Maar dat komt omdat ik gewoon echt niets heb met koudbloeden, hoe leuk ik ze ook bij een ander vind. En omdat ik weet wat mijn kunnen is wat betreft rijden en goed management. Dus nee, ik ben echt niet vies van een beetje risico nemen.

Met ocd in de knie kun je in de meeste gevallen een veulen wel afschrijven.
Mijn veulen had ook een inslaap advies van de in de opfok keurende DA met forse ocd in de sprongen. Dit terwijl de merrie D-OC is. Ik heb hem wel met succes kunnen laten opereren. Juist omdat de ocd op jonge leeftijd weggehaald is, als de stukjes nog zacht zijn is er geen schade in het gewricht opgetreden. Hij mist een deel van de rolkam, maar daar is blijkbaar goed mee te functioneren. De stukjes harden uit hoe ouder het dier wordt met meer risico op echte schade en het idd kunnen afschrijven van het veulen. Dat is zonde en vaak ook onnodig.
Dus mijn eigen ervaring vormt zeker mijn mening.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 15:21

Babootje schreef:
Elisa2 schreef:

Elisa2 schreef:

Dan moet wel duidelijk zijn dat dit jouw mening is, maar jij beweert stellig dat een veulen niet gekeurd kan worden en pas vanaf 2 jaar op de foto kan. En dat is per definitie onjuist.
Wat ik omschrijf is ook geen mening, maar een advies van dierenartsen met wetenschappelijke onderbouwing.

Mijn mening is dan wel dat ik het verstandig vind om dat advies op te volgen. Een loskomende rolkam verdwijnt niet zomaar, kan ik je zeggen :D

Met twee is normaal, ik beweer nergens stellig dat dit de enige leeftijd is. Maar keuren als veulen gebeurd nooit. Dat er nieuwe inzichten zijn en het ook vanaf 1 jaar kan is prima. En dat moeten mensen dan ook vooral doen als zij daar behoefte aan hebben. Maar de vraag was of een veulen gekeurd moet worden. En mijn eigen persoonlijke mening is dat mensen zich niet gek moeten laten maken.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 15:59

Ik verkocht aantal jaar geleden m'n gekderse veulen.
De koper wilde perse complete RX keuring . Prima
Maar imo beetje nutteloos bij een veulen van toen goed 10 maand oud

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 16:15

Ik als verkoper ga daar echt niet allemaal in mee hoor... Een veulen, hart beluisteren nog tot daaraan toe maar meer dan dat ? Nee niet bij mijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 16:42

Nee dat zou ik ook niet doen, ik vind dat je dat niet moet willen bij een veulen en als mensen het wel willen denk ik niet dat het echt een goede match met paarden verstand is om er überhaupt iets aan te verkopen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 19:51

Babootje schreef:
Elisa2 schreef:

Heeft niets te maken met 'gek maken' wel met gezond verstand. En voorkomen dat je een verder gezond veulen moet afschrijven.

Vind het ergens wel een "gevaar" voor de fokkerij, want dan worden ze PROK gekeurd met 2,5 en goed bevonden, terwijl dat niet zo is, toch? Ik weet dat dat nu sowieso al genoeg gebeurd, maar ook daar vind ik wat van.