Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 19:21

Als een etentje duurder is, en je hem 3,5 jaar kent waarin hij niets heeft gehad, zou ik hem niet keuren.

Ik ben wel benieuwd wat je bedoelt met een poot om op te staan. Als er iets niet helemaal 100% is zou je hem dan niet kopen al heeft hij er geen last van?

Ik zou misschien wel in de algemeenheid willen weten hoe het ervoor staat met het paard maar dan na de koop en niet perse met een keuring.

upendo

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 19:25

En stel het dier heeft een aandoening aan het gebit waardoor je een rekening van 3000 euro verder bent en een hoop zorg/ aangepaste voeding?

Als ik dat gedoe en verdriet kan voorkomen door een keuring van 150/200 euro... Zou ik het wel weten. :)

Koudbloed16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 19:32

Bielsje schreef:
Als een etentje duurder is, en je hem 3,5 jaar kent waarin hij niets heeft gehad, zou ik hem niet keuren.

Ik ben wel benieuwd wat je bedoelt met een poot om op te staan. Als er iets niet helemaal 100% is zou je hem dan niet kopen al heeft hij er geen last van?

Ik zou misschien wel in de algemeenheid willen weten hoe het ervoor staat met het paard maar dan na de koop en niet perse met een keuring.

Stel hij kan door een bemerking nog lekker buitenritjes, wat bakwerk en grondwerk zou ik hem alsnog overnemen, als het echt iets wordt waar hoge DA kosten aan gaan zitten niet, dan stop ik die kosten liever in een gezond paard ookal krijg ik hem bijna cadeau.

Met een poot om op te staan bedoel ik meer mijn onderzoeksplicht. Stel dat ik hem niet laat keuren en over 3 maanden komt er iets naar boven waarvan ze zeggen "dat had je met een keuring kunnen voorkomen". Hoe dan verder vraag ik mij af.

Mijn merrie heb ik toen zo op vertrouwen overgenomen dus beetje pannekoek dat ik hier nu zo over twijfel :+ ik denk meer door zijn leefdtijd, mijn merrie was destijds net 12.

Koudbloed16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 19:38

upendo schreef:
En stel het dier heeft een aandoening aan het gebit waardoor je een rekening van 3000 euro verder bent en een hoop zorg/ aangepaste voeding?

Als ik dat gedoe en verdriet kan voorkomen door een keuring van 150/200 euro... Zou ik het wel weten. :)

Ik heb hem zelf voor dat ik hem bijreed veel in handen gehad ook bij o.a. tandarts. Toevallig weet ik dat zijn gebit recent gedaan en nagekeken is met wederom geen opmerkingen (zelf vastgehad). Mocht zo iets nou over een jaar opspelen dan moet dat maar zo zijn, dat kan je op voorhand niet voorspellen en dat soort kosten vind ik dus ook niet erg.

Ik zou het erger vinden als ik het op voorhand wist en alsnog door zou laten gaan, maar klinisch vind ik zo'n moment opname en röntgen niet helemaal waard...

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 19:42

Tsja, de afweging is hoe groot het risico is wat je zelf zou willen nemen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 19:54

Als er iets naar voren komt bij een klinische keuring kun je altijd nog gewoon kopen, maar dan weet je waar je rekening mee te houden hebt of wat je mogelijk kunt verwachten.
Ik heb jaren geleden ook een paard van een kennis overgenomen dat ik al een jaar reed en goed kende.
Die bleek niet goed op de harde volte, ik heb haar toch gekocht toen maar foto’s laten maken, laten behandelen en nog jaren plezier van gehad.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 19:56

Ik zou niet keuren een 17 jarige nooit wat gemankeerd en je kent hem daarbij ook al even... En hij kost je zo goed als niks. Uiteindelijk ben je eigenaar dus mochten de kosten door omstandigheden te groot worden kan je nog snel een keuze maken(verkoop, slacht even zwart wit gezegd).

vla_flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 20:13

Het is inderdaad een afweging die je zelf het beste kunt inschatten. De aankoop van mijn huidige paard is 11 jaar geleden, heb toen niks laten keuren en met haar is in al die jaren bijna nooit iets mee geweest. Maar het paard wat ik nu koop zou ik zeker wel laten keuren. Dit ook met de kennis die ik in de tussentijd over de verkoop van paarden heb opgedaan.

Als het voor jou als een vertrouwelijke aankoop voelt en je weet dat het beest nooit wat mankeert, kun je het laten. Maar wat Nouvel zegt heeft ook een punt!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 21:25

Ik zou het dan weer wel doen. Een klinische keuring en even de voetjes op foto.

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 21:44

Ik zou het ook niet doen in jouw geval. Je kent het paard, bedrag is symbolisch etc. Mijn ( nu oude) merrie heb ik gekocht met 14 ook voor een symbolisch bedrag, zonder keuren… geweldig paard aan. inmiddels 20 en geen dingen met haar gehad die een keuring had kunnen voorkomen. Zeg wel heel eerlijk dat paard wat ik nu gekocht heb, wel volledig gekeurd is ( incl foto’s) maar dat is een jonger en ( bij aankoop) voor mij volledig vreemd paard. Ik wou daar toch enige zekerheid bij ( voor zover mogelijk).

vla_flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 23:35

Ik wil even delen dat ik een paard rijker ben! Het voelde voor mij echt goed met deze lieve merrie en heb vandaag een bod gedaan en die is geaccepteerd *\%/*

Nu nog laten keuren bij mijn eigen DA, waarschijnlijk zondag of in de loop van volgende week. En dan is ze van mij!

Haar naam is Nola, ze is een merrie uit 2018, v. is Groninger hengst Meindert. Moederslijn is KWPN, springgefokt. Ze is nog groen onder het zadel maar heeft een lekker koel en vriendelijk karakter.

Spoiler:
Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 06:54

Wat een knapperd zeg, gefeliciteerd!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 07:09

Hey die ken ik! Ben ik ook wezen kijken.
Gefeliciteerd hopelijk word ze goedgekeurd

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 07:55

Mooie merrie! Maar voor ik je uitgebreid feliciteer, wacht ik nog even de keuring af … Ik duim voor je dat ze er glansrijk doorkomt!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 08:35

Voorzichtig gefeliciteerd alvast.

Koudbloed, ik zou niet keuren..je kent het dier en weet zijn gezondheidstatus, daarnaast is het een symbolisch bedrag dus heel cru gezegd..als hij over een half jaar overlijdt aan een hartstilstand heb je er financieel weinig aan verloren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 08:52

Koudbloed16 schreef:
Ik kom even binnen vallen en ben benieuwd wat jullie zouden doen.

Vorig jaar is mijn paard overleden. Nu heb ik via staleigenaresse het aanbod gekregen 1 van haar paarden over te nemen, ze heeft er 3 en wegens ziekte kan ze geen 3 paarden meer houden: alleen haar andere ruin blijft uiteindelijk nog over. Het verhaal is als volgt:

Het gaat om een 17-jarige Haflinger ruin. Zij heeft hem zelf al 6,5 jaar. Ik ken hem zelf nu 3,5 jaar (sinds mijn merrie daar gestald stond) en heb hem regelmatig gereden, sinds vorig jaar ben ik zijn verzorgster/bijrijder geworden.

Een avondje uit eten is nog duurder als de aankoop van dit paard (een symbolisch bedrag voor mij, ze wil alleen dat hij een goed huis heeft en bij mij weet ze dat zeker) maar desondanks wou ik hem klinisch laten keuren, meer om zijn leeftijd en een poot hebben om op te staan dan dat ik het niet geloof.

Paard heeft in de 3,5 jaar dat ik hem ken en rijd nooit wat gehad, heeft ook RX foto's met geen aanleiding op veranderingen in de toekomst. Toevallig ook met erfhoudster gesproken en zij en haar man (beiden ook jaren ervaring met eigen paarden) zeiden dat ze hem niet eens klinisch zouden laten keuren omdat zij hem ook al 4,5 jaar kent, nooit wat heeft gezien en als hij iets zou mankeren zou staleigenaresse dit zeker aan mij vermelden.

Wat vinden jullie in deze situatie? In andere topics lees ik veel verschillende meningen en de meeste met deze leeftijd en prijs komen uit op ook niet gekeurd zijn. Ik sta hierna een beetje verdeeld in. Mijn vorige paard heb ik trouwens ook nooit laten keuren en mankeerde ook nooit wat aan.

Ik zou ook geen foto's meer maken.
Wel klinisch keuren. Gewoon voor jezelf en voor de oude eigenaar. Dat daar nooit misverstanden komen.
Een beetje artrose hier of daar is best te verwachten op die leeftijd. Maar dat komt er met buigproeven dan wel uit.
Dat jullie er nooit wat aan hebben gezien, wil nog niet zeggen dat het dier helemaal rad loopt. Als een paard op 4 benen artrose heeft laten ze ook geen kreupelheid zien
Alleen een dierenarts kan beoordelen of het paard wel of niet gezond is.

Dat mensen zeggen "ik heb mijn paard nooit gekeurd en hij heeft altijd goed gelopen" betekent zoveel als "ik heb mijn paard nooit gekeurd en ik ben er nooit mee naar de dierenarts geweest".
Je kunt dat als leek zijnde gewoon niet goed beoordelen.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 09:29

vla_flip schreef:
Ik wil even delen dat ik een paard rijker ben! Het voelde voor mij echt goed met deze lieve merrie en heb vandaag een bod gedaan en die is geaccepteerd *\%/*

Nu nog laten keuren bij mijn eigen DA, waarschijnlijk zondag of in de loop van volgende week. En dan is ze van mij!

Haar naam is Nola, ze is een merrie uit 2018, v. is Groninger hengst Meindert. Moederslijn is KWPN, springgefokt. Ze is nog groen onder het zadel maar heeft een lekker koel en vriendelijk karakter.

Spoiler:
[ [url=m/M2MUzg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leuk! Wanneer wordt ze gekeurd?

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 09:56

Oeh Vla_vlip wat een knappie! Gefeliciteerd!!
Spannend om de keuring nog even af te wachten of niet?

Bij ons wordt vanochtend de merrie gekeurd die wij in principe gekocht hebben onder voorbehoud van de keuring + 1 extra RX foto. Ik wacht nu op het telefoontje dat de DA die kant op rijdt, dan gaan wij ook rijden. Mijn eigen DA dacht een OC te zien, maar de foto was niet van geweldige kwaliteit dus op advies van hem laat die ik foto nog even herhalen vandaag. Maar we verwachten niet dat dat toch een fragmentje is.

Dan is het daarna bespreken wanneer we haar ophalen en betalen :-) Ik wil niet contant betalen dus ik hoop dat ik het gewoon kan overmaken. Hoe doen jullie dat? (pony's altijd contant afgerekend maar dat wil ik niet meer, zeker niet met dit bedrag)

Ik ga haar niet zelf ophalen met de trailer (heeft alleen als veulen een keer in de vrachtwagen gestaan) dus ik ga even kijken of iemand met een vrachtwagentje haar op kan halen voor mij. Zag dat ze zelf ook en vrachtwagentje hebben, dus ik vraag het hun zelf ook wel even.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 10:29

Koekie73 schreef:
Dan is het daarna bespreken wanneer we haar ophalen en betalen :-) Ik wil niet contant betalen dus ik hoop dat ik het gewoon kan overmaken. Hoe doen jullie dat? (pony's altijd contant afgerekend maar dat wil ik niet meer, zeker niet met dit bedrag)

Ik ga haar niet zelf ophalen met de trailer (heeft alleen als veulen een keer in de vrachtwagen gestaan) dus ik ga even kijken of iemand met een vrachtwagentje haar op kan halen voor mij. Zag dat ze zelf ook en vrachtwagentje hebben, dus ik vraag het hun zelf ook wel even.

Via een tikkie :P ik deed bij gebrek aan schriftelijke overeenkomst wel hele gedetailleerde omschrijving erbij (dus ook incl chipnummer) zodat ik bij evt geschil toch wel bewijs had dat ik betreffend paard die en die dag heb gekocht.

Als je er zelf niet bij bent dan sowieso geld overmaken voordat ze het erf van de verkoper verlaat. Als de tegenpartij ook bij een Nederlandse bank zit is het dan dezelfde dag binnen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 10:43

Janinevv schreef:
Hey die ken ik! Ben ik ook wezen kijken.
Gefeliciteerd hopelijk word ze goedgekeurd

Dan ben ik wel benieuwd waarom jij haar hebt laten staan :P

Mooi dier Vlavlip, alvast gefeliciteerd :D

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 11:08

ik had mijn bankspullen gewoon meegenomen en kon het ter plekke overmaken. Dat kunnen de meeste mensen trouwens die via app bankieren. Wel even eraan denken je eventuele limiet te verhogen.
en dan in de beschrijving naam paard + chipnummer.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 12:47

Ik heb ook de identifier van de bank meegenomen zodat het bedrag ter plekke overgemaakt werd. Daarna aan de verkoper laten zien dat het bedrag is overgeschreven.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 12:52

Oehlala schreef:
ik had mijn bankspullen gewoon meegenomen en kon het ter plekke overmaken. Dat kunnen de meeste mensen trouwens die via app bankieren. Wel even eraan denken je eventuele limiet te verhogen.
en dan in de beschrijving naam paard + chipnummer.

Hier hetzelfde. Vooraf mijn betaallimiet verhoogd en ter plaatse de overschrijving uitgevoerd via de website van de bank (met de digipas).

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 13:00

Overschrijven ter plekke vind ik het fijnst. Bij verkoop van mijn paard afgelopen jaar kreeg ik een dikke envelop mee. Daar was ik eigenlijk niet zo blij mee, maar ja kon moeilijk zeggen dat ze het maar terug moest nemen en overmaken. Ik voelde me daarna ook echt niet prettig om zo'n pak geld (richting de 20k) af te moeten storten bij een GEA. Gelukkig kon ik bij een primera terecht in de winkel zelf, maar comfi was het zeker niet. Wel had ik een koopcontract opgesteld met alle gegevens erin, dus met handtekening en koopbedrag.

vla_flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 13:33

Bedankt allemaal! Misschien kan ze zelfs vrijdag al komen om gekeurd te worden. Erg spannend allemaal, voel me net weer een klein kind.

@Janinevv ohh echt hahaha! Wat vond je van haar? En waarom toch door gekeken? Ben ook wel benieuwd nu :P

Het is toch maar weer een klein wereldje met paarden kopen zo te zien. Veel meer vraag dan aanbod