Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 21:20

Babootje schreef:
ikke schreef:
DAAR zit jouw belang dus........

Zat ik toch niet zo heel ver naast de waarheid. Weten we meteen tegen welk licht jouw berichten gelezen moeten worden.

Laat me niet lachen Ikke. Het is toch even om aan te geven dat een 1,5 jarige die nu al bijna 5000 kost, over 1,5 jaar zadelmak toch echt tussen 10.000 en 15.000 moet gaan kosten. Dat is toch niet zo raar?
Ik heb in mijn leven nog niet een paard verkocht. :D :D (Wat niet wil zeggen dat ik dat nooit ga doen).
Maar ik ben geen handelaar als je dat soms denkt. :D :D
Buiten dat, waarom zou dat een bezwaar zijn? Er zitten toch gewoon investering in een paard onbeleerd kopen beleren, stallingskosten, voeren, etc etc. Waarom zou dat niks mogen kosten? En waarom zou iemand die dat voor zijn vak doet daar niet voor betaald mogen worden. Mag die geen brood op de plank van jou? Als je een paard onbeleerd koopt en je laat me zadelmak maken ben je ook 1000 euro kwijt op zn minst. En dan is ie nog niet eens beleerd.

Hier wil ik wel even op reageren. Wanneer het iemand zijn business te fokken/handelen is de verkoop vaak niet de enige inkomstenbron. Het zou niet lineair op moeten gaan. Een fokker hoeft niet te betalen voor onze hobby maar wij hoeven ook niet te betalen omdat iemand een slecht business model heeft.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 21:21

ikke schreef:
JeanneV schreef:
zoveel marge zit er niet op een 3yo van 15.000 euro.

Als je gewend bent 300% marge te maken is 50% niet veel, dat klopt. Alles is relatief.

Jij hebt duidelijk geen benul wat een paard kost van embryo tot en met getrainde en gekeurde 3yo.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 21:22

Ik kan niet spreken voor Britt, dus dan maar voor mezelf: ik denk dat deze discussie al vaak genoeg gevoerd is in dit topic dat die niet tot in de eindigheid opnieuw gevoerd hoeft te worden. Ik zeg natuurlijk niet dat je dit niet kan of mag bespreken, het is een openbaar forum! Vind het verder ook interessant. :j maar het moet niet de overhand gaan nemen in het topic IMO, en al helemaal niet als er over en weer een discussie is waar mensen het niet over eens gaan worden en de toon wat naar wordt.

De discussie kan hier prima worden gevoerd, is een toevoeging voor mensen die willen kopen, zolang het niet een persoonlijk en naar toontje krijgt. En dat gevoel krijg ik van sommige berichten wel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 21:45

Danique_G schreef:
Hier wil ik wel even op reageren. Wanneer het iemand zijn business te fokken/handelen is de verkoop vaak niet de enige inkomstenbron. Het zou niet lineair op moeten gaan. Een fokker hoeft niet te betalen voor onze hobby maar wij hoeven ook niet te betalen omdat iemand een slecht business model heeft.

Een fokker is meestal geen handelaar maar een fokker. Ik ken er genoeg, ook van heel goede paarden, die hebben er een prima boterham aan maar worden er meestal niet heel erg rijk van. Want soms heb je een "klapper" om het zo te noemen maar ook vaak een misser. En de "klappers" moeten de prijs van de missers opvangen. Alleen meteen redelijk groot paardenbestand van zeg 15 a 20 veulens per jaar kan zo'n fokker ervan leven.
Zo'n fokker heeft ook echt geen tijd om er "iets" naast te doen. Zelden hebben ze iemand thuis om de paarden mak te maken en te rijden, dus vaak worden de veulens verkocht. Soms worden de betere opgefokt en als er eentje bijzit die geschikt is voor de hengstenkeuring heb je het ook weer over hele andere kosten. Want dat kun je echt niet zelf doen. En kost een klap geld.
Het is een andere wereld natuurlijk, maar zo zit het een beetje in elkaar.
Fokkers met maar een paar merries en een paar veulens per jaar is hobbymatig. Die kunnen daar niet van leven en zullen er dus iets naast moeten doen. Echt de marges zijn niet zo groot als dat je denkt. De opstallen moeten onderhouden, dekgeld betaald, dierenarts (inenten ontwormen en als je pech hebt nog meer) en de belastingdienst komt ook nog langs want er moet ook gewoon inkomstenbelasting worden betaald over het inkomen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 21:50

JeanneV schreef:
Jij hebt duidelijk geen benul wat een paard kost van embryo tot en met getrainde en gekeurde 3yo.

Bedrijfskundig adviesje nodig soms?

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 21:55

nee dank je... het ontbreekt jouw duidelijk aan vierdimensionaal inzicht in deze business :D :D :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 22:04

JeanneV schreef:
nee dank je... het ontbreekt jouw duidelijk aan vierdimensionaal inzicht in deze business :D :D :D

Zo'n reactie kun je ook bedrijfsblindheid noemen.

Jouw kosten/baten analyse ziet er precies hetzelfde uit als die van de eerste de beste aannemer. Waarom anders denk je dat die steentjesstapelaars het zo goed doen in het paardenwereldje?

upendo

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 22:21

Ik wilde me eigenlijk melden in dit topic, maar ik doe het toch maar niet.. :=

Hopelijk is de sfeer anders in het topic voor volgend jaar. Tot dan! :)

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 22:25

Hoewel ik zelf aanvankelijk ook deelnam aan de "wat is een paard waard" discussie hier, ben ik het wel met Britt en Urbiezira eens, dat dat nu wel heel erg de overhand neemt.

En dat de toon die sommigen daarbij gebruiken, wel wat onaangenaam is (of in ieder geval zo over komt).

Het lijkt mij een goede suggestie om die discussie hier nu te stoppen (het begint ook een beetje herhaling van zetten te worden), en evt. er op door te gaan in een ander nieuw topic.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 22:25

En hoe gaat het met paarden kijken ? Gaat nu ook wat moeilijker neem ik aan ? Ik heb mijn zoektocht nog steeds even op stop gezet :D

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 22:34

Zullen de mensen die op zoek zijn zich weer melden en eventueel aangekochte paarden laten zien :D

@Lavita; stop gezet ivm Corona? Of omdat je er even geen zin meer in had :)

Ik ben best een tijdje (twee maanden denk ik, moet even terugzoeken in mijn berichten) op zoek geweest in de prijscategorie 5-6k. Geen makkelijke klus, maar ik was best tevreden met een wat kleiner exemplaar en hoefde niet zadelmak te zijn.
Wel graag gezond en geen gebreken.

Je moet er bovenop zitten en dan nog ben je vaak te laat... Een paar keer echt heel verdrietig geweest dat ik net achter het net viste.
Uiteindelijk in moeten leveren op de maat en staat wat frans. Daartegenover wel zadelmak en goed gekeurd op de foto’s. Tot nu toe heel braaf (wel vlug) en dat vond ik toch wel het meest belangrijk!

Durf hier niet zo goed foto en filmpje neer te zetten omdat ik bang ben dat mensen dan het gaan gebruiken om het gelijk te halen dat je voor onder de 10k niets normaals vindt ;) (En ik kan best wat hebben hoor, maar zit wel lekker op mijn roze wolk hihi)

Maar ik ben er super blij mee!
Laatst bijgewerkt door Simbaa op 15-12-20 22:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 22:38

Babootje schreef:
Danique_G schreef:

Een fokker is meestal geen handelaar maar een fokker. Ik ken er genoeg, ook van heel goede paarden, die hebben er een prima boterham aan maar worden er meestal niet heel erg rijk van. Want soms heb je een "klapper" om het zo te noemen maar ook vaak een misser. En de "klappers" moeten de prijs van de missers opvangen. Alleen meteen redelijk groot paardenbestand van zeg 15 a 20 veulens per jaar kan zo'n fokker ervan leven.
Zo'n fokker heeft ook echt geen tijd om er "iets" naast te doen. Zelden hebben ze iemand thuis om de paarden mak te maken en te rijden, dus vaak worden de veulens verkocht. Soms worden de betere opgefokt en als er eentje bijzit die geschikt is voor de hengstenkeuring heb je het ook weer over hele andere kosten. Want dat kun je echt niet zelf doen. En kost een klap geld.
Het is een andere wereld natuurlijk, maar zo zit het een beetje in elkaar.
Fokkers met maar een paar merries en een paar veulens per jaar is hobbymatig. Die kunnen daar niet van leven en zullen er dus iets naast moeten doen. Echt de marges zijn niet zo groot als dat je denkt. De opstallen moeten onderhouden, dekgeld betaald, dierenarts (inenten ontwormen en als je pech hebt nog meer) en de belastingdienst komt ook nog langs want er moet ook gewoon inkomstenbelasting worden betaald over het inkomen.

Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Misschien klink ik wat bot maar als ik dit zo lees denk ik of: het is compleet je passie en door hard werken maak je break-even. Maar ook: wat een matig businessmodel. Los van de hele prijscalculatie die wel of niet klopt klinkt het ook alsof wij basis ruiters betalen voor de hobby van een ander. Maar ik vraag mij ook af of dit wel je enige inkomstenbron moet zijn. Fokkers die ik ken waren handelstal, opfok, pension stal en evt ook nog evenementlocatie.

Ik heb even snel gerekend en voor een drie jarige inc 30% marge kwam ik uit op 15.600 euro maar dan ga ik uit van een stal met 30 paarden en 10 k kosten per jaar (1,5 FTE, verzekering, huur, afschrijvingen whatever). Wel alles extreem ruim gerekend.

Ah nee joh Simba, lekker delen! Ben benieuwd :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 22:40

Simbaa schreef:
Zullen de mensen die op zoek zijn zich weer melden en eventueel aangekochte paarden laten zien :D

Ik ben best een tijdje (twee maanden denk ik, moet even terugzoeken in mijn berichten) op zoek geweest in de prijscategorie 5-6k. Geen makkelijke klus, maar ik was best tevreden met een wat kleiner exemplaar en hoefde niet zadelmak te zijn.

Je moet er bovenop zitten en dan nog ben je vaak te laat... Een paar keer echt heel verdrietig geweest dat ik net achter het net viste.
Uiteindelijk in moeten leveren op de maat en staat wat frans. Daartegenover wel zadelmak en goed gekeurd op de foto’s. Tot nu toe heel braaf (wel vlug) en dat vond ik toch wel het meest belangrijk!

Durf hier niet zo goed foto en filmpje neer te zetten omdat ik bang ben dat mensen dan het gaan gebruiken om het gelijk te halen dat je voor onder de 10k niets normaals vindt ;)

Het is geen enkel probleem om iemand af te kraken, zelfs niet bij 20k+ paarden. Dat zegt vooral iets over die mensen, ook om jouw opgegeven reden.

De kunst is om mensen iets te geven waar ze wat aan hebben.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 22:55

Danique_G schreef:
Hoezo is X-rays zonder bemerking belachelijk? Tuurlijk geeft het geen garantie maar dit lijkt me basis eis 1: een gezond paard.

Gezond en 1tjes op xray zit een verschil in. Een paard met een 3 hoeft niet perse secht te zijn of bv een schiefel. Hij kan goedgekeurd worden voor sport. Daarbij als je het hebt over rug en hals is er nog veel onduidelijk. Is het zo dat een paard klinisch goed is maar rx op rug of hals word afgekeurd dat ook daadwerkelijk zal gaan laten zien? Tot een paar jaar geleden (lees ik liep 6 jaar geleden stage op een nu hele goede paarden praktijk en die konden toen amper goede foto's van rug en hals maken) vroeg niemand om foto's van rug en hals. Toen riep niemand bij aankoop als zn rug niet goed is neem ik hem niet. Al die paarden deden het ook goed. Terwijl misschien toen ook al heel veel paarden een bemerking hadden

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 23:13

Ik vind halsfoto's wel belangrijker dan rug om eerlijk te zijn. Daar zie ik nog wel eens problemen. Veulens gaan nog wel eens over de kop. Bij een klinische keuring zouden grote problemen eruit gehaald moeten kunnen worden blijkend uit de beweeglijkheid van de hals. Probleem is dat ik in mijn paardenleven nogal eens wat "slordige" klinische keuringen heb gezien, waarvan ik dacht "nou dat mag grondiger". Dan toch maar liever foto's
KS klasse 3 is zelfs voor de verzekering nog acceptabel.

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 00:02

Simbaa schreef:

@Lavita; stop gezet ivm Corona? Of omdat je er even geen zin meer in had :)

Durf hier niet zo goed foto en filmpje neer te zetten omdat ik bang ben dat mensen dan het gaan gebruiken om het gelijk te halen dat je voor onder de 10k niets normaals vindt ;) (En ik kan best wat hebben hoor, maar zit wel lekker op mijn roze wolk hihi)

Gefeliciteerd met jouw aanwinst, lekker op die roze wolk blijven zitten *\o/*

Daarnaast begrijp ik de discussie, vind het interessant om te volgen, er wat van te leren (tot op zekere hoogte), maar vind het nu misschien niet meer de juiste plek om dit voort te zetten.

Is het een idee om hierover een nieuw topic te openen of er één te zoeken, er wordt vast meer over gesproken?

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 00:03

Hoe doen jullie het nu met de lock down? Wel of geen paarden kijken?

Ik zie het niet als essentieel en aangezien Ik door teleurstellingen toch al geen zin meer had om te zoeken heb ik het uitgesteld tot 2021

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 00:05

Esther_r20 schreef:
Hoe doen jullie het nu met de lock down? Wel of geen paarden kijken?

Ik zie het niet als essentieel en aangezien Ik door teleurstellingen toch al geen zin meer had om te zoeken heb ik het uitgesteld tot 2021

Ik ben geen koper maar verkoper, maar vrijdag komt er gewoon iemand. We drinken geen koffie, ze mogen met maximaal 2 personen komen en houden afstand. Rest van de dag komt er niemand dus volgens mij volgens de regels?

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 00:11

Ik heb ook teleurstelling na teleurstelling gehad. Vliegen elke keer net onder m'n neus vandaan. Dus ik ben ook gestopt met kijken. Komt wel weer een keer.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 09:04

Voor mij dezelfde rede als N0a. Je moet er tegenwoordig binnen 1 uur al bij zijn, anders ben je al te laat. Dus een aantal tegenvallers gehad, zeg maar gerust bij ieder paard . En voor mijn budget geen passend paard. Maaaaar daar ga ik niet teveel op in zoals je begrijpt haha. Dus nu even inderdaad geen zin meer.

Ik blijf wel mee lezen, dan kan ik jullie zoekertjes in de gaten houden.

Gefelicteerd Simbaa! Geniet ervan !

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:07

Gefeliciteerd Simbaa! Gewoon lekker foto plaatsen hoor!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:26

Gefeliciteerd Simbaa !

En iedereen lekker laten banketstaaf, als jij er gelukkig mee bent, is het een prima paard.
Lekker genieten.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:34

Ik hoop ook dat de discussie ergens anders door gaat en dat we gewoon weer nieuwe paarden en zoektochten kunnen volgen :D En voor iedereen die onder de 10k zoekt: ze zijn er echt hoor! Ik ben ook prima geslaagd.

Gefeliciteerd Simba, ik ben erg benieuwd naar je nieuwe paard.

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 13:48

Ketly schreef:
Ik hoop ook dat de discussie ergens anders door gaat en dat we gewoon weer nieuwe paarden en zoektochten kunnen volgen :D En voor iedereen die onder de 10k zoekt: ze zijn er echt hoor! Ik ben ook prima geslaagd.

Gefeliciteerd Simba, ik ben erg benieuwd naar je nieuwe paard.

Hier sluit ik me helemaal bij aan! Meermaals een kritische reactie willen plaatsen, maar hier kan ik mij het beste in vinden.

Allereerst, gefeliciteerd Simba en plaats gerust een foto an je aanwinst :D

Voor hen die nog in hun zoektocht zitten of er nog mee bezig zijn: plaats gerust.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 14:23

Ik stond reserve voor een paard.
Paard was al verkocht aan iemand die een 1e paard zocht.

Had er zo'n voorgevoel bij toen ik t hoorde, want ik heb mn nummer achtergelaten en gezegd "bel me als 't paard niet verkocht is".

S avonds laat kregen we een belletje. De koopster wilde opnieuw over de prijs onderhandelen, omdat het zadel dat met t paard meeging niet goed in de vulling zou zitten en ze wilde die kosten vergoed hebben.

Verkoper heeft de stekker eruit getrokken, dag erop zaten we al vroeg in de auto.

Merrie van 164cm, 11 jaar oud, 3e premie.
Verkeersmak, enkel en dubbelspan betuigd, dressuur M1+4 en goud eerlijk.
Kind van 8 kan je haar rustig mee wegsturen.

Ze kwam glansrijk door de klinische keuring. En we hebben haar voor eur 6000,00 gekocht inclusief al haar toebehoren.

Het meeste daarvan vond ik niet mooi zitten en heb ik voor eur 500,00 verkocht.

Misschien komen er op X-ray wel mankementen uit ... geen idee.
Maar voor ons is ze een fijn gebuikspaard en de dierenarts zei dat we weinig geks hoefden te verwachten bij een 11 jarige die zo door de buigproeven kwam.

Alleen haar gebit was verwaarloosd.

We zochten overigens in een prijsklasse tot eur 10.000 en het ras maakte ons niet uit ... als t paard maar geschikt was voor de basissport en braaf en verkeersmak was.

Helaas in onze zoektocht ook genoeg paarden getroffen die echt niet makkelijk te rijden waren of iets markeerden, ik weet dus wel dat het echt lastig is.

Ik hoop voor jullie dat de prijzen deze winter toch wel gaan zakken. Kan bijna niet uitblijven, zou je denken.