Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vla_flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 00:15

Koekie73 schreef:
Klopt, ik heb de foto's van de verkoper gekregen en die doorgestuurd naar mijn eigen DA met de vraag deze te beoordelen. Dit paard is eind november rx gekeurd, dus recent genoeg.
Spannend voor jou ook!

Oh dat is super! Als ik echt tot koop overga dan zal ik eens kijken of ik dit ook kan doen!

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 00:17

Ik merk dus echt helemaal niks van die "gekte".
Moderatoropmerking:
Niet toegestaand deel verwijderd.
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 09-01-23 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Niet toegestaan deel uit tekst verwijderd

Earth

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 00:18

Misschien omdat het nu winter is?

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 00:22

Earth schreef:

Als ik het hier zo lees dat paarden zo weg zijn...
Wellicht omdat ze bijna in Limburg staat.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 01:47

December januari zijn altijd slechte maanden voor de handel.
Als het weer wat warmer word krijgen mensen zomer kriebels en willen de van alles

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 08:26

BugsFunny schreef:
Earth schreef:

Is wel stuk minder aan het worden en bijv op mp zie ik zat paarden die aardig in prijs aan het zakken zijn. Toevallig nog 1 die van 16500 naar 14500 zakte in 2 weken, niet mijn prijsklasse maar toch. De paarden staan er toch echt wel langer op en ze zakken toch ook sneller.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 09:28

Marus schreef:
Hoeveel ervaren paardenmensen voldoen er aan het door jou ideale geschetste beeld? Kijk om je heen en huiver…….

Ik ken er zat. Ervaren mensen die met grote regelmaat jonge dieren tot fijne sportpaarden opleiden. Er zijn ook zat prutsers. Ook dat is een stukje ervaring, zelf de goede van de slechte weten te onderscheiden.

Marus schreef:
Ik zie liever een persoon met minder ervaring die bereid is naar haar paard te luisteren en openstaat voor juiste begeleiding dan een ervaren persoon die denkt alles te weten en nergens voor openstaat en zijn paarden evenzogoed verkloot. Grootste gros hoor..
Al is er langzaam verschuiving te zien.

Dit is zo'n aanname wat ik altijd kromme tenen van krijg. De onervaren staat overal voor open, de ervaren zal het allemaal wel weten..Slaat echt nergens op. De goede ervaren opleiders ervaren die ik ken staan vaak veel meer open en kijken juist heel goed naar de behoeften van het individuele paard. Die goede nemen zelf ook nog intensief les en denken helemaal niet dat ze het wel weten, maar laten zich ook nog begeleiden. Ik ken juist meer mensen die in de sport M/Z hebben gereden, een jonkie kopen en denken het wel te weten hoe je een paard from scratch moet opleiden...daar huiver ik van.

Als je niet veel ervaring hebt en je bereid bent de juiste begeleiding te nemen en daar niet op gaat bezuinigen, Bereid bent te leren, aan te nemen, reflecteren en zelfbewust bent dan kom je een eind als je een paard vind die bij je past qua karakter.
Maar blijf eerlijk naar jezelf dat dit niet een makkelijke weg zal zijn….[/quote]
Ik zei in mijn post al, als je de juiste begeleiding hebt...maar dat de juiste begeleiding dus niet een clubles", manegelessen of een manege/pensionhouder is die "meekijkt. De juiste begeleiding bij groen+groen is intensieve begeleiding in het hele rijden en management, door iemand die daar geen persoonlijk belang bij heeft (zoals een pension/manege houder die het gewoon graag makkelijk voor zichzelf heeft). Door iemand die al tientallen jonkies tot fijne gezonde sterke dieren heeft opgeleid. Zulke intensieve en individuele begeleiding kost aanzienlijk veel geld....en dat is nou vaak net wat de mensen die een jonkie kopen omdat die een stuk goedkoper (lijken) dan een dier dat het allemaal al eens gezien heeft, niet (er voor over) hebben. Dat zijn nou net de mensen die zelf gaan aanmodderen (en raad op bokt gaan vragen). Dat zijn nou niet de paarden die na een paar jaar "wegens geen klik" verpest (geestelijk en/of lichamelijk) weer op de markt komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 10:07

Ik ben het eens met Oji, en een paard met een goede basisopleiding kost nu eenmaal wat meer geld maar het plezier wat er er uit haalt en de goede basis waar je steeds terug kan vallen als ruiter zijn goud waard.

Daarnaast heb je natuurlijk goede en slechte profs, en gelukkig zijn er ook amateurs die dit wel goed kunnen. Maar jonge paarden trainen en opleiden is best een vak apart.

Daarnaast ben ik misschien niet zo objectief, want ik heb zoveel verreden paarden weer op moeten lappen. (voor zover dat kon) Vooral bij het zadelmak maken en doorrijden daarna, als daar iets mis gaat blijft dat vaak het hele leven een negatieve invloed hebben op het paard.

Koekie, wat fijn dit positieve nieuws! Wanneer is de klinische keuring?

Bugsfunny, ligt dat wellicht aan je advertentie? of omdat ze al langer te koop staat?

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 10:27

@oji: misschien minder zwart wit denken. Ik zeg nergens dat ALLE ervaren ruiters het wel denken te weten…… gelukkig niet dan was de paardenwereld nog erger.

Dat jij veel mensen kent die de paarden een goede gedegen basisopleiding geven wil niet zeggen dat het grootste gros dat doet.
Als dat zo was dan zouden er een pak minder paarden zijn met problemen. Spreek eens met revalidatie trainers……
Maar ze zijn er wel gelukkig.
Al blijft de zoektocht naar een fijn opgeleid paard wel een ding. En daarbij speelt karakter ook nog altijd een rol.

Laatste stuk ben ik het mee. Als alleen het financiële aspect de reden is tot kopen van onbeleerd kun je beter doorsparen.

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 10:41

Koekie73 schreef:
vla_flip schreef:
@Koekie73, dus jij hebt de foto's van rontg onderzoek opgevraagd bij de verkoper en die beoordeelt je eigen da nu? Ik zou dit namelijk ook willen doen, aangezien het paard waar ik vandaag be wezen kijken 3 mnd geleden rontg is gekeurd.

En ja, ik ben behoorlijk enthousiast over de bezichtiging van vandaag.. Het was echt zo'n leuk beestje <3 Ik ga er nog even een nachtje over slapen maar heb toch wel een beetje dat gevoel in mijn buik dat dit hem is. Dit gaat over de Groninger merrie. Ze is half Gronings, moeder is een KWPN met Hannoveraan bloed.

Klopt, ik heb de foto's van de verkoper gekregen en die doorgestuurd naar mijn eigen DA met de vraag deze te beoordelen. Dit paard is eind november rx gekeurd, dus recent genoeg.
Spannend voor jou ook!

Dit deed ik eerst ook maar na meerdere keren opgelicht te zijn en besodemieterd met een hoop ellende en kosten van dien heb ik door schade en schande geleerd dat er een hoop gesjoemeld wordt met foto's net een andere hoek en je ziet het niet. Net wat slechtere kwaliteit en je ziet het niet.

Ik wil niet zeggen dat dat overal gebeurd maar wil er wel op wijzen dat het niet altijd is wat het lijkt maar ik ben ook weer van mening dat op een röntgenfoto niet gereden kan worden mits je het paard goed bekijkt en luistert naar wat wel en niet kan qua inspanning/werk wat je van het dier verwacht.

Daarom rijd ik alleen nog maar naar mijn eigen dierenarts en wil ik er met mijn neus bovenop staan als ze genomen worden.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 10:45

BugsFunny schreef:
Moderatoropmerking:
Niet toegestaand deel verwijderd.

Misschien kwestie van de prijsklasse, het is vooral erg druk tot 10K. Dat is ook het marktsegment waar je van al die gekke verhalen hoort over hele gewone paarden die toch binnen halve dag verkocht zijn etc. vergelijkbare dieren die rond 15-18K worden aangeboden blijven altijd wat langer staan en je ziet de vraagprijzen in de tussentijd vaak ook dalen.
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 09-01-23 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote aangepast, niet toegestaan deel verwijderd

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 11:40

@fly_high : dat valt mij ook op.
Onder de 10k is aantrekkelijk, maar ik vraag mij wel vaak af waarom onder de 10k.
Of zijn de prijzen in zn totaliteit aan het dalen?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 11:51

Eerlijk gezegd geen idee wat er met de prijzen gebeurt op dit moment, ik heb in ieder geval een prima basisniveau wedstrijdpaard ruim onder 10K kunnen kopen dus die zijn er blijkbaar wel :)

Ik weet van mijn zoektocht toen dat sympathieke dieren op B/L niveau zonder noemenswaardige mankementen vaak binnen een week verkocht waren als ze rond 10K werden aangeboden, 12-13K leek de grens te zijn van de vlotte verkoop. Gezien je doorsnee amateur zonder bijzondere ambities waarschijnlijk ook modaal verdient is het hartstikke logisch, hoe duurder het paard hoe kleiner de doelgroep en dan duurt het vanzelfsprekend wat langer.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 12:27

Fly_high schreef:
Eerlijk gezegd geen idee wat er met de prijzen gebeurt op dit moment, ik heb in ieder geval een prima basisniveau wedstrijdpaard ruim onder 10K kunnen kopen dus die zijn er blijkbaar wel :)

Ik weet van mijn zoektocht toen dat sympathieke dieren op B/L niveau zonder noemenswaardige mankementen vaak binnen een week verkocht waren als ze rond 10K werden aangeboden, 12-13K leek de grens te zijn van de vlotte verkoop. Gezien je doorsnee amateur zonder bijzondere ambities waarschijnlijk ook modaal verdient is het hartstikke logisch, hoe duurder het paard hoe kleiner de doelgroep en dan duurt het vanzelfsprekend wat langer.

Wat ook bepalend is wat wil je uitgeven voor een paard.
Ik heb voor mijzelf als amateur een budget in gedachten en heb dan ook niet meer dan 10/12k over voor een paard omdat ik geen grote ambities heb. Maar met dit budget is het nog steeds een lastige zoektocht. Want ook al heb ik geen grote ambities ik wil voor dit geld wel een correct gebouwd en gezond paard.

Woensdag ga ik weer een paard bezichtigen.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 13:36

quote: Is wel stuk minder aan het worden en bijv op mp zie ik zat paarden die aardig in prijs aan het zakken zijn. Toevallig nog 1 die van 16500 naar 14500 zakte in 2 weken, niet mijn prijsklasse maar toch. De paarden staan er toch echt wel langer op en ze zakken toch ook sneller.[/quote]

ik merk er bij ons op stal nog helemaal niks van, paarden vliegen als warme broodjes over de toonbank..meestal komen e niet eens te koop te staan

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 14:12

upendo schreef:
Zelfs na een eerste eigen paard vond ik de overstap naar een jonkie een moeilijke.

2 keer in de week 2 jaar dressuurles is niet te vergelijken met het opleiden van een jong dier. Echt niet.

Jij moet met de, sorry, maar realistisch, weinige kennis die je hebt een bleu dier vertellen wat hij moet gaan doen bij welke hulp je geeft, consequent elke keer dezelfde hulp geven, corrigeren en het nog een keer vragen.
En dat is niet één keer, maar elke minuut die je erop zit EN ernaast staat.

Het is niet lekker ontspannen met een lang teugeltje hotseknotsen.

Dit idd. Als ik een groen paard opleid, doe ik dat met de gedachte aan topsport.
Ik leer dus vanaf het begin aan dat ik de schouder plaats met de buitenteugel.
Ik leer vanaf het begin aan dat ze in hetzelfde ritme en tempo moeten blijven tot ik iets anders aangeef. Dus consequent corrigeren bij terugvallen maar nooit als ze blijven lopen. Ik leer ze buigen om het binnenbeen, niet door dat been erin te duwen, maar paard met buitenteugel en buitenbeen eromheen te buigen.

Ik leer ze nageven, ook vanaf het begin. Los teugeltje komt pas wanneer ze verbinding kunnen maken en houden. Anders laat je ze in de steek.

Maar consequent je hand sluiten als ze er tegenin komen, maar nooit terug werken. Je wilt ze niet afbluffen in de mond.
Altijd bereid zijn het kleinste wat je krijgt te belonen. Altijd attent zijn of je paard het nog aankan. Nooit boos worden. Nooit gefrustreerd worden.

Altijd zorgen dat je met een blij paard eindigt.
Dat is wat het is. En dat is alleen nog maar het rijden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 14:30

BugsFunny schreef:
Earth schreef:

In zo'n geval - als mensen een eind moeten reizen voor een paard - helpt het vaak (als je dat niet al hebt gedaan) om een filmpje te plaatsen van het paard onder het zadel waarbij ook het niveau van het paard wordt getoond.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 14:36

Ik geloof dat wij ook voor bijna alle paarden min 2 uur in de auto hebben gezeten, een enkeling ietsje dichter bij…
Goede filmpjes helpen zeker, het zegt niet alles, maar je kunt er vaak al wel veel uit halen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 14:38

BugsFunny schreef:

Fly_high schreef:
Misschien kwestie van de prijsklasse, het is vooral erg druk tot 10K. Dat is ook het marktsegment waar je van al die gekke verhalen hoort over hele gewone paarden die toch binnen halve dag verkocht zijn etc. vergelijkbare dieren die rond 15-18K worden aangeboden blijven altijd wat langer staan en je ziet de vraagprijzen in de tussentijd vaak ook dalen.

Tussen 15-18 K is op dit moment zo'n "net niet" prijs, lijkt. Wat jij ziet, FH zie ik ook. Voor de middenmoot net te duur en ook geen hogere prijsklasse die zo ongeveer begint bij 30-40K. In die prijsklasse moeten paarden ook echt wel wat "meer" hebben (meer dan gewone beweging, souplesse, meer uitstraling en of op een goed niveau (die bij hun leeftijd past) geklasseerd zijn). In die laatste categorie zijn de paarden nog steeds niet aan te slepen.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 15:19

Budgettechnisch gezien is bedrag net te hoog voor veel zoekers en dan wil men vaak liever geen merrie.

Afstand maakt me echt niets uit heb zelf voor m'n a-pony ruim 2.5 uur enkele reis in de auto gezeten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 15:27

grauwman schreef:
Budgettechnisch gezien is bedrag net te hoog voor veel zoekers en dan wil men vaak liever geen merrie.

Afstand maakt me echt niets uit heb zelf voor m'n a-pony ruim 2.5 uur enkele reis in de auto gezeten.

Wij hebben bij elkaar 7 uur in de auto gezeten en toen werd paard afgekeurd…
3 uur erheen, paard ophalen van stal en naar de kliniek, afgekeurd, paard weer terug brengen en weer 3 uur terug…

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 15:43

Ik weet er alles van ben al een paar keer voor nop op pad geweest afgelopen jaar vandaar dat ik een pony voor de leuk heb gekocht. Ik was er even klaar mee. Mocht er iets op m'n pad komen en door al m'n eisen komen prima. Lukt het niet ook goed.

Mason

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 16:07

pantarhei schreef:
Mason wat een knapperd. Ik vind hem wel oké op zijn voeten staan. Hielen zijn wat hoog, als je die wat laat zakken hele mooie voeten. Mooi type

Dankjewel <3 ik vind het ook allemaal wel meevallen maar iedereen is gelukkig vrij om zijn eigen mening te hebben

Koudbloed16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 20:11

Ik kom even binnen vallen en ben benieuwd wat jullie zouden doen.

Vorig jaar is mijn paard overleden. Nu heb ik via staleigenaresse het aanbod gekregen 1 van haar paarden over te nemen, ze heeft er 3 en wegens ziekte kan ze geen 3 paarden meer houden: alleen haar andere ruin blijft uiteindelijk nog over. Het verhaal is als volgt:

Het gaat om een 17-jarige Haflinger ruin. Zij heeft hem zelf al 6,5 jaar. Ik ken hem zelf nu 3,5 jaar (sinds mijn merrie daar gestald stond) en heb hem regelmatig gereden, sinds vorig jaar ben ik zijn verzorgster/bijrijder geworden.

Een avondje uit eten is nog duurder als de aankoop van dit paard (een symbolisch bedrag voor mij, ze wil alleen dat hij een goed huis heeft en bij mij weet ze dat zeker) maar desondanks wou ik hem klinisch laten keuren, meer om zijn leeftijd en een poot hebben om op te staan dan dat ik het niet geloof.

Paard heeft in de 3,5 jaar dat ik hem ken en rijd nooit wat gehad, heeft ook RX foto's met geen aanleiding op veranderingen in de toekomst. Toevallig ook met erfhoudster gesproken en zij en haar man (beiden ook jaren ervaring met eigen paarden) zeiden dat ze hem niet eens klinisch zouden laten keuren omdat zij hem ook al 4,5 jaar kent, nooit wat heeft gezien en als hij iets zou mankeren zou staleigenaresse dit zeker aan mij vermelden.

Wat vinden jullie in deze situatie? In andere topics lees ik veel verschillende meningen en de meeste met deze leeftijd en prijs komen uit op ook niet gekeurd zijn. Ik sta hierna een beetje verdeeld in. Mijn vorige paard heb ik trouwens ook nooit laten keuren en mankeerde ook nooit wat aan.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 20:14

Ik zou altijd laten keuren. Bij een 17 jarige, afhankelijk van wat je ermee wil doen, misschien niet meer op de röntgen.. Want dan vind je vast wel iets..

Maar klinisch sowieso.