Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:13

Babootje schreef:
Djoena schreef:
Dat mag dus niet, want het is verboden advertenties op bokt te bespreken ;)
Als je goed zoekt kun je ze allemaal vinden :j

Mag ook per PB. Dat is wel toegestaan :D Ik kan ze niet vinden, dus ik ben benieuwd waar jij dan mee op de proppen komt. Dus goede paarden met een goed papier, gezond, goed gebouwd (recht van lijf en leden) RX gekeurd, geen E pony, geen draver of tuiger.

Ik heb je er een aantal gestuurd (tussen het werken door) van alleen de eerste 2 pagina's op marktplaats ;)

Charmaine

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:47

Het is simpelweg een feit dat onder die magische 10k het gewoon echt heel erg lastig is hoor. Dat heeft te maken met marktwerking ook. Minder aanbod meer vraag.

En ja ik heb t mogen ervaren van 2017-2019 tijdens mijn zoektocht. Altijd onder de 5k kunnen slagen maar toen niet. Ja onder de 10k wordt genoeg leuks geadverteerd wat overal aan lijkt te voldoen, totdat je gaat kijken en keuren. Heb er niet voor niets zo lang over gedaan om wat te vinden, daar waren 2 jaar, 40-50 bezichtigingen en 4 keuringen voor nodig...En nóg heb ik behoorlijke concessies moeten doen. Was ik (te) kritisch? Ja misschien wel, maar ik ben niet meer in de 20 en wil gewoon onbezorgd van mijn hobby kunnen genieten. Die projectjes- en investeertijdperiode heb ik wel gehad.

Dat het ook anders kan gaan en dat je snel wat gevonden kúnt hebben is in deze markt echt mazzel en hoogstwaarschijnlijk via via gegaan als je geen concessies hebt hoeven doen....

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:22

Ik ben inderdaad via via aan mijn paard gekomen. Ik moet wel eerlijk zijn dat ik in verhouding met enkele jaren geleden wel onwijs veel geld voor een kruising heb neergelegd terwijl ik destijds mijn KWPN merrie met goed papier voor een prikje heb gekocht. Het is geluk hebben, maar ik zie ook wel veel rotzooi voorbij komen. Ik ben wel van mening dat als je geen concessies wilt doen je voor 10k prima moet kunnen slagen. Misschien heb je dan geen paard wat al wedstrijdervaring heeft of alles beheerst, maar wel eentje die voor de basissport prima mee moet kunnen doen. En dat is toch wat 90% van de mensen zoekt.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:12

JeanneV schreef:
Tja Ikke... ik denk dat jij gewoon andere eisen stelt aan een sportpaard.. Eigenlijk zeg je dat er wel paarden onder de 10.000 te vinden zijn maar dat je dan ergens op moet toegeven.. Africhting... gezondheid.. trainings achterstandje... leeftijd...

ikke schreef:
Jawel hoor, die zijn er bij bosjes.
Nee, dat zijn niet de paarden die aan de lopende band de eerste prijzen op de concoursen bij elkaar rijden (afhankelijk van waar je start) maar die evengoed gezond, betrouwbaar en breed te gebruiken zijn.

Wat ik mis het de verhalen dat je alleen 10k plus iets fatsoenlijks kunt kopen, is het bredere perspectief.
Als je heel precies zoekt, wordt je zoekgebied erg klein en dus het risico op hoge(re) prijzen groter.

Om het even te vergelijken met auto's: als ik gaspedaal op merk en type open, heb ik bijna 2000 hits. Voeg ik mijn eisen toe, blijven er 25 over.....
Auto's selecteren alleen iets simpeler dan paarden, maar het uiteindelijke effect is hetzelfde: heel weinig keuze.

Zoek jij ff voor mij 10 paarden goedkoper als 10.000 euro met de volgende eisen:

3-8 jaar
165 - 175
klinisch en xray goed zonder bemerkingen
mooie ronde paarden om te zien met een mooi koppie.
geen magere scharminkels of onbespierde paarden
recht op de benen.. geen schieffels of afwijkende standen
braaf!!
makkelijk en fijn te rijden met een lichte aanleuning en zonder rij technische problemen
moeten morgen een L proef kunnen lopen
geen karakterologische problemen
geen stalgebreken

Xray zonder bemerkingen is belachelijk al helemaal als je gaat praten over rug en nek. Als je het dan hebt over een 8 jarige L dressuur klaar vind je die met gemakt onder de 10 heb je het over een 3 jarige (die overigens niet eens L mag) dan heb het het over een enorm goed getalenteerd paard. Dus dit is een belachelijk lijstje. Waarom moet dat koppie precies kloppen? Waarom moet hij direct 100% makkelijk in aanleiding zijn? Een 3 jarige vind je daar niet in en daarbij moet je ook aan elkaar wennen....

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:31

Hoezo is X-rays zonder bemerking belachelijk? Tuurlijk geeft het geen garantie maar dit lijkt me basis eis 1: een gezond paard.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:00

De merrie waar ik nu ga kijken zal voor velen ook geen wereldpaard zijn, ze heeft een pittige jeugd gehad. Maar ik ben stiekem al zo verliefd dat ik door het een en ander heen kan kijken. Ook is ze 2,5 jaar oud terwijl ik liever een volwassen en doorgereden exemplaar had op mijn lijstje. Soms moet je dingen van je lijstje strepen die achteraf toch niet zo belangrijk waren als dat je eerst dacht. Ze heeft in ieder geval de basis goed meegekregen bij haar huidige baasje die ontzettend goed voor haar zorgen en behalve dat ze jong is heeft ze wel alles van mijn wensenlijstje. Ze zal rond de 160-167 cm worden, mooie aftekeningen, lief en al verkeersmak, ontzettend wijs hoofdje en mensgericht. Daar kan ik wel wat mee :j Ohja ze heeft gewoon KWPN papieren :j Had ik al gezegd dat ik verliefd was :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:25

Djoena schreef:
Ze zal rond de 160-167 cm worden, mooie aftekeningen, lief en al verkeersmak, ontzettend wijs hoofdje en mensgericht. Daar kan ik wel wat mee :j Ohja ze heeft gewoon KWPN papieren :j Had ik al gezegd dat ik verliefd was :')

Hoe groot is ze nu Djoena?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 17:49

Aparte wending krijgt dit topic ? Ik begrijp de opmerkingen op het lijstje van Babootje wel.

Als je nooit meer dan € 2500 hebt betaald voor een paard, dan zoek je waarschijnlijk een heel ander paard dan Babootje. In ieder geval niet een paard voor de lichte tour of hoger ;)
Die kunnen natuurlijk ook heel leuk en lief en braaf zijn en als je graag wedstrijden rijdt, dan gaat dat prima tot de Z, al vraag ik mij soms ook weleens af, of het eerlijk is.

Stalgenootje heeft vorige week een paard van 8 jaar, Z1 gekocht voor € 8000, maar is wel een paard met een verhaal. Daar kan ze volgende week geen Z, zelfs geen L1 mee starten.
Zonder dit verhaal, had hij zeker het dubbele geweest. Heel knap en ideale maat.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 17:55

Electra63 schreef:
Aparte wending krijgt dit topic ? Ik begrijp de opmerkingen op het lijstje van Babootje wel.

Als je nooit meer dan € 2500 hebt betaald voor een paard, dan zoek je waarschijnlijk een heel ander paard dan Babootje. In ieder geval niet een paard voor de lichte tour of hoger ;)
Die kunnen natuurlijk ook heel leuk en lief en braaf zijn en als je graag wedstrijden rijdt, dan gaat dat prima tot de Z, al vraag ik mij soms ook weleens af, of het eerlijk is.

Stalgenootje heeft vorige week een paard van 8 jaar, Z1 gekocht voor € 8000, maar is wel een paard met een verhaal. Daar kan ze volgende week geen Z, zelfs geen L1 mee starten.
Zonder dit verhaal, had hij zeker het dubbele geweest. Heel knap en ideale maat.

Lichte tour stond niet op het zoeklijstje:
Citaat:
Dus goede paarden met een goed papier, gezond, goed gebouwd (recht van lijf en leden) RX gekeurd, (niet meegenomen in mijn snelle zoekpoging) geen E pony, geen draver of tuiger.

Of op de goede plekken :) Ik heb vroeger gehandeld in paarden en mijn vorige paarden (met 1 uitzondering) komen dan ook uit de handel. Het paard wat ik nu op het oog heb komt gewoon van internet/particulier.

Edit: aanvulling
Laatst bijgewerkt door Djoena op 15-12-20 18:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 17:55

Babootje schreef:
Dat heeft niets met normaliseren te maken Gini maar met ervaren.
Ten eerste zit niet iedereen die een paard aanschaft hier op bokt in dit topic dus ik denk dat het voor de handel niet uitmaakt wat we hier zeggen of normaliseren.

Ten tweede: In mijn ogen zijn de keuringskosten bij een negatief aankoopadvies altijd voor rekening van de verkoper. Maar in de lagere prijsklassen is dat niet zo. Rara waarom zou dat zijn.
Juist in die lagere prijsklasse worden heel veel paarden aangeboden die een keuring niet zouden doorkomen.
Als je dan als koper 3, 4 of misschien wel 5 paarden hebt laten keuren die allemaal de keuring niet doorkomen dan ga je vanzelf wel kijken naar de wat hogere prijsklasse waarbij de paarden gekeurd en al worden aangeboden en waarbij je de afspraak kunt maken dat de verkoper de keuring betaalt bij een negatief advies.
En dan kom je toch gauw in de prijsklasse vanaf 10.000 terecht.

Maar een paard van pak 'em beet 7500 euro is toch geen lagere prijsklasse?

Kijk dat je voor 2000 euro geen zesjarig, gezond, kant-en-klaar, ik kan morgen zo een parcours van 1.20m in, ik heb vorig jaar de jonge paarden cyclus gewonnen-paard gaat vinden, dat ben ik zeker met je eens. Daar is zelfs 10.000 dan een lachertje bij. :D
Maar die 10.000 is een artificiële grens. "Als je een goed paard wilt, MOET je minimum dat budget hebben." Daar ben ik het gewoon niet mee eens. Of dat een onbeleerde sportgefokte driejarige per definitie 15.000-20.000 euro waard is. Nee, ook niet mee eens.

Ach ja, kijk, ik heb het gevoel alsof ik mijn punt al veel te vaak heb neergekwakt in dit topic. :D Ik denk dat het wel duidelijk is nu wat ik bedoel. Er zullen mensen met mij eens zijn en er zullen er met mij oneens zijn. Maar ikzelf ga het wel nu hierbij laten. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 18:21

Gini schreef:
JeanneV schreef:
Natuurlijk kan dat... en die hobby ruiter kan vaak ook wel rij technisch wat probleempjes oplossen of aan het werk met een luchtzuiger of een paard met een ocd... Het punt is alleen dat je ergens op toe moet geven als je budget maar 10.000 euro is.

Maar dat is dus juist het issue dat ik wil aankaarten. Hoe vaker we bovenstaande zeggen. Hoe vaker we zeggen dat je onder 10.000 niets kunnen vinden of je moet op heel wat vlakken toegeven, hoe meer waarheid dat natuurlijk wordt. En dat is wat ik dus noem "de prijzen kunstmatig omhoog drijven" of ook wel een selffulfilling prophecy.

Daar bestaat een commerciële term voor: de kracht van de herhaling. De multinationals besteden daar per dag meer geld aan dan jij en ik per jaar verdienen als loonslaafje.

Maar ja, als je de kennis niet in huis hebt om de pareltjes eruit te pikken of gebrek aan onderhandse contacten, dan zul je de hoofdprijs betalen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 18:27

Djoena schreef:
Als ik had geweten dat je de paarden die ik even snel gestuurd heb hier zou bespreken had ik zelfs helemaal geen PB gestuurd :')

De advertenties staan er niet bij en ook geen link. Moet wel wat zeggen, anders blijft de discussie bij welles nietes. Ik heb ze besproken om aan te geven dat jouw jouw perceptie van goede paarden met een goed papier, gezond, goed gebouwd (recht van lijf en leden) RX gekeurd, geen E pony, geen draver of tuiger dus heel erg verschilt met die van mij. Want je komt met allerlei paarden die dat allemaal op 1 of andere manier daaraan niet beantwoorden.
De enige die ik nog interessant vond voor die prijs was de (dacht ik) was de 2,5 jarige die ik Epony noemde. Maar dat blijkt een 1,5 jarige onbeleerde te zijn. Dat is toch niet wat er gevraagd werd? Ja en dan snap ik die prijsklasse wel. Zo'n paard zal straks gekeurd, zadelmak en met 3 jaar qua prijs echt wel tussen de 10.000 en 15.000 eindigen. En dan kom je toch weer op die prijs uit zie je? ;)

Djoena schreef:
Het is wel grappig, want een van de paarden die jij als "niet goed" hebt bestempeld hierboven ken ik persoonlijk en die is 100% goed, die is zelfs dit jaar nog volledig op de foto gezet zonder aanmerkingen.

Als dat dan zo is, waarom zetten ze dat er dan niet bij in de advertentie?
En 100% goed op dit moment blijkt natuurlijk alleen bij de veearts. Dat kun jij niet zien aan de buitenkant.

Djoena schreef:
Daarbij zijn filmpjes zo gemaakt voor geïnteresseerde mensen dus dat die er niet bij staan zegt ook niks. Van een foto kun je niet de aannames neerzetten die ik hierboven bij sommige advertenties in jouw post duidelijk lees :)

Op foto kun je best zien of het paard aantrekkelijk is en goed gebouwd. Mijn aannames zijn meer gebaseerd op het verhaal erbij op basis van mijn ervaring. 8 of 9 jaar (artroseleeftijd) moet snel weg, lage prijs, even uit het werk geweest, niet geklasseerd betekent allemaal grote kans op blessureleed in het verleden. Dus goed keuren is aan te raden, maar dat moet dan op kosten koper. Mij niet gezien in dat geval weet je al van te voren dat er grote kans is dat je je geld weggooit. Een lage prijs i.c.m. de woorden "moet snel weg" belooft niet veel goeds. Paarden die goed zijn, zijn namelijk snel weg, ook voor meer geld.

Djoena schreef:
Dat is ook meteen de reden waarom ik meestal liever niet in ga op kreten zoals "laat mij maar zien waar dan" of "heb je voor mij 10 paarden die voldoen aan mijn wensen" etc. Ik heb altijd liever dat mensen gewoon lekker zelf zoeken en zelf bij zo'n paard gaan kijken. Zoals ik zei, ik was gewoon aan het werk en heb alleen de eerste 2 marktplaats pagina's bekeken en even snel wat gestuurd. Als je zelf goed zoekt vindt je ze heus wel. Vind je ze niet? Dan zijn wellicht mijn wensen over kwaliteit anders dan die van jou :j

Dat blijkt; het lijkt erop dat jij een recreatiepaard zoekt. Ik zoek er 1 met voldoende kwaliteit voor in ieder geval de basissport.

Djoena schreef:
Ik hou zelf nu ook even op met de discussie over 10k, het heeft gewoon duidelijk mijn interesse niet wat een ander voor zijn paard betaald of wat een paard in euro's waard moet zijn, maar ik heb nog nooit meer dan €2500,- voor een paard betaald, geen enkel paard is namelijk 10k waard (voor mij persoonlijk). Heb ik mazzel gehad? wellicht, paarden verkopen en kopen is ook een soort van gunning.

Verkopers die jou het gevoel geeft dat jou het paard gegund wordt, zijn vaak de ergste oplichters, is mijn toch al heel erg lange ervaring.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 18:44

Ik wou uitgebreid reageren, maar ik laat het hierbij. Ik zie weer een hele hoop aannames en ik zie het nut niet zo om daar op te reageren ;) Fijne avond alvast.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 18:45

Djoena schreef:
Dat hadden ze er vast en zeker wel in kunnen zetten, maar waarom wil je ze dan al gekeurd hebben voor de verkoop als het toch niet 100% is? als de dierenarts dat alleen aan kan tonen, dan kun je toch beter je eigen dierenarts laten keuren als je gaat kijken?

Oeps, je had al gereageerd (blijkbaar weer verwijderd) en ik net weer op een deel van jouw reactie :D

Een keuring is maar een momentopname. Voor de verzekering is een RX keuring ook maar 3 maanden geldig. Maar als het paard vrij recent, dus enkele maanden of zelfs een half jaar geleden RX is gekeurd zegt dat al wat over het paard. Dan moet je de keuring nog wel overdoen (want er is altijd de kans dat het paard toch wat heeft ontwikkeld dat er eerst niet zat) maar die kans is wel kleiner. De kans dat je dan voor niets keurt is ook kleiner. Dus de boodschap dat het paard recent RX is gekeurd en 100% oke is bevonden is altijd een pre en het waard om te vermelden
Een klinische keuring is nog meer een momentopname en zegt niets over de gezondheid van het paard als het meer dan enkele weken geleden is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 19:24

Even wat anders, Totilas is overleden. Koliek. Als je het hebt over investering was dat in ieder geval geen beste.
Alhoewel, wel de 20 gehaald.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 20:21

Babootje schreef:
Ik heb ze allemaal bekeken en geen van alle beantwoordt aan mijn vraag.

1.Wat oudere merrie aan de kleine kant, zonder papier en met een wat doorgezakte rug. Onder het zadel maar niet geklasseerd.
2. Gelders basispaard van 9 jaar. ca 170. Alleen mee gemend, nog onbeleerd onder het zadel. Er staat klinisch geen bemerkingen, maar is nog niet gekeurd.
3. KWPN gefokte E pony. 2,5 jaar Onbeleerd.
4. Merrie 8 jaar geen papier en niet geklasseerd. Filmpje bekeken en de merrie is niet rad.
5. Aangeboden door stal D****st*p. Klik maar gauw door (google maar naar ervaringen)
6. Paard 5 jaar kleine maat. Zeer lage prijs. Moet snel weg wegens overcompleet, laatste jaar weinig mee gedaan. Alleen klinisch gekeurd geweest. Ik gok op niet gezond.
7. Paard dat wordt aangeboden voor recreatie/manege. PRE/Apto. Ziet er niet heel best uit.
8. 8 jarige merrie, mooie donkerbruine, beleerd, APTO goedgekeurd en CARTA in mijn ogen te goedkoop aangeboden voor die markt, waar zo'n paard in die klasse mits gezond 30.000 zou moeten kosten. In deze goedkopere prijscategorie is geen fatsoenlijke PRE te vinden, d.w.z. een beetje normale beweging, zonder krabbelen of maaien en gezond. Goede PRE's merries worden niet geexporteerd. En als iets te mooi lijkt om waar te zijn is het dat vaak ook.

Al deze paarden zit m.u.v. 1 zit geen filmpje bij en bij de ene waarbij dat wel zit loopt het paard niet rad.

Het overzicht geeft ook duidelijk aan dat als je in de goedkopere klasse gaat kijken je inlevert op kwaliteit, maat, gezondheid, bouw, of er veel of weinig werk aan zit, etc etc. en of je er dan uberhaupt nog een fatsoenlijk rijpaard van kan maken. En een hoge kans op een negatief aankoopadvies bij keuren.

De enige die ik nog zou willen zien is de KWPN gefokte E pony van 2,5 jaar. Wel incourante maat. En dan moet er wat van de prijs af want is nog niet gekeurd. Als ze heel best kan bewegen zou die na zadelmak en ingereden nog wel 10.000 kunnen opbrengen.

DAAR zit jouw belang dus........

Zat ik toch niet zo heel ver naast de waarheid. Weten we meteen tegen welk licht jouw berichten gelezen moeten worden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 20:48

ikke schreef:
DAAR zit jouw belang dus........

Zat ik toch niet zo heel ver naast de waarheid. Weten we meteen tegen welk licht jouw berichten gelezen moeten worden.

Laat me niet lachen Ikke. Het is toch even om aan te geven dat een 1,5 jarige die nu al bijna 5000 kost, over 1,5 jaar zadelmak toch echt tussen 10.000 en 15.000 moet gaan kosten. Dat is toch niet zo raar?
Ik heb in mijn leven nog niet een paard verkocht. :D :D (Wat niet wil zeggen dat ik dat nooit ga doen).
Maar ik ben geen handelaar als je dat soms denkt. :D :D
Buiten dat, waarom zou dat een bezwaar zijn? Er zitten toch gewoon investering in een paard onbeleerd kopen beleren, stallingskosten, voeren, etc etc. Waarom zou dat niks mogen kosten? En waarom zou iemand die dat voor zijn vak doet daar niet voor betaald mogen worden. Mag die geen brood op de plank van jou? Als je een paard onbeleerd koopt en je laat me zadelmak maken ben je ook 1000 euro kwijt op zn minst. En dan is ie nog niet eens beleerd.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 15-12-20 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 20:49

Wat een nare toon zit er inmiddels in het topic, zeg. :\ Vind de manier van over en weer reageren echt niet prettig. Verder is dit een discussie die steeds verzand in dezelfde impasse, al meerdere keren in de loop van dit topic, en ook elke keer eindigt in wat voor mij leest als afgunst, kan er even geen milder woord voor bedenken. Heel onprettig.

De sfeer voor toekomstige kopers wordt er niet fijner van, om hier te kunnen delen wat ze zoeken en voor welk budget, als iedereen daar meteen zijn mening over heeft. Maar dit topic is voor zover ik aan de titel kan zien voor de kopers, en dat punt gaat het nu geloof ik wel voorbij.

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 20:58

Eens met bovenstaande. Ik snap dat het deel is van een paard aanschaffen, maar ik vond dit topic juist zo leuk om mee te kijken met de zoektocht van mensen, niet om een eindeloze discussie over prijzen aan te horen. Niet persoonlijk bedoeld naar de mensen die discussiëren overigens. Maar de leuke sfeer van dit topic is weg, en ik mis voornamelijk de mensen die een paard willen kopen eigenlijk...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 20:58

Babootje schreef:
Buiten dat, waarom zou dat een bezwaar zijn? Er zitten toch gewoon investering in een paard onbeleerd kopen beleren, stallingskosten, voeren, etc etc. Waarom zou dat niks mogen kosten? En waarom zou iemand die dat voor zijn vak doet daar niet voor betaald mogen worden. Mag die geen brood op de plank van jou? Als je een paard onbeleerd koopt en je laat me zadelmak maken ben je ook 1000 euro kwijt op zn minst. En dan is ie nog niet eens beleerd.

Nee, maar jouw sturing op meer marge ligt er iets te dik bovenop.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 21:03

Citaat:
Klopt, maar dat is wel de tendens die je krijgt als je ergens impliciet toch wel het advies hanteert dat "hoe hoger de prijs, hoe beter het paard wel moet zijn." En juist de doelgroep die hier op Bokt zit is meestal gewoon op zoek naar hoogstens een leuk basissportpaard waarmee ze hier en daar wel een lintje kunnen winnen. Als je die mensen constant gaat voorhouden dat je onder 10.000 niks goed kunt vinden en dat er dan altijd wel ergens een toegeving gedaan moet worden en dat maar vaak genoeg zegt, dan drijf je die mensen inderdaad de 10.000 euro voorbij. Maar dan zitten die wel echt aan het absolute einde van hun budget (eigenlijk zijn ze helemaal uitgestretcht en zitten ze ver boven hun eigenlijke budget, maarja, "men" zei dat dat moest om een goed paard te hebben).

Het probleem zit niet aan de verkopende kant die iets wijs wil maken aan de rest van de wereld.. maar aan de kopende kant die een perfect paard wil voor een prijs die eigenlijk niet uit kan. Ik koop met enige regelmaat voor minder dan 10.000 euro een goed paard... [met de juiste ingangen om leuke paarden te vinden word het ook steeds moeilijker voor die prijs] vervolgens ben ik 2 maanden aan het trainen, voeren en kan ik na wat knippen en scheren een totaal ander paard verkopen voor een heel ander bedrag. Mensen willen niet meer werken en doorzetten met een paard... een misstap word keihard afgestrafd... net zoals een onrelevante imperfectie. Als ik een bijna nieuwe macbook koop voor 850 euro klaag ik ook niet over de krasjes [om maar in de laptop metaforen te blijven]

Electra63 schreef:
Als je nooit meer dan € 2500 hebt betaald voor een paard, dan zoek je waarschijnlijk een heel ander paard dan Babootje. In ieder geval niet een paard voor de lichte tour of hoger ;) .

Er bestaan zeker lichte tour paarden in de lagere prijsklasse.... Die komen geen keuring meer door, zijn uitzonderlijk slecht te rijden of heel erg eigenzinnig. Er komt altijd een moment dat iemand daar vanaf wil.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 21:04

ikke schreef:
Babootje schreef:

Nee, maar jouw sturing op meer marge ligt er iets te dik bovenop.

zoveel marge zit er niet op een 3yo van 15.000 euro.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 21:11

JeanneV schreef:

Als je gewend bent 300% marge te maken is 50% niet veel, dat klopt. Alles is relatief.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 21:15

Britt_xxx schreef:
Eens met bovenstaande. Ik snap dat het deel is van een paard aanschaffen, maar ik vond dit topic juist zo leuk om mee te kijken met de zoektocht van mensen, niet om een eindeloze discussie over prijzen aan te horen. Niet persoonlijk bedoeld naar de mensen die discussiëren overigens. Maar de leuke sfeer van dit topic is weg, en ik mis voornamelijk de mensen die een paard willen kopen eigenlijk...

Ik denk juist dat het heel nuttig is om te weten wat je voor welke prijs zou kunnen kopen en wat de valkuilen zijn bij een lagere tot extreem lage prijsklasse. Bij een lagere tot extreem lage prijsklasse heeft er iemand op verloren. Want het kan niet uit voor die prijs. Dus dan kun je je best afvragen waarom? Kan heel legitiem zijn (bv ouder paard, nooit geklasseerd, op een gegeven moment gaat de prijs weer naar beneden) maar die vraag kun je jezelf beter wel stellen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 21:19

ikke schreef:
JeanneV schreef:

Als je gewend bent 300% marge te maken is 50% niet veel, dat klopt. Alles is relatief.

Als ze gratis hebt lopen en een uurtarief van 5,00 genoeg vindt, tja..