Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 13:16

Lynn_Nikita schreef:
Waarom niet eerst keuren en dan pas later ophalen? dan weet je in ieder geval of die het wordt of niet.
ik zou gek worden als ik zolang moest wachten

Ik zou dat juist niet doen, zeker klinisch, ik wil ze altijd keuren en meteen meenemen.

Maartje_M

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 13:40

dat zou ik ook willen inderdaad, kan nog zo veel mis gaan na die keuring en wie is dan verantwoordelijk?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 14:36

Als koper zou ik dat ook willen, maar als verkoper zou ik wel willen dat ze op kort termijn keuren en het paard betalen. Dat die daarna nog even blijft staan prima natuurlijk. Zoveel mensen die ineens afhaken en dan zou je een maand een paard hebben vastgehouden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 14:38

Ik hoop voor je dat ie in tussentijd niet weg is O:)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 15:03

Ik hoop het ook niet en anders komt er wat anders op mijn pad.
Maar de verkoper is akkoord met deze regeling. En ik ga hier geen pony neer zetten en de oppas er veel succes mee wensen. :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 15:42

Wij deden dat ooit,jaren geleden precies andersom. Proefrijden, keuren 2 dagen voor vakantie en goedgekeurd, verzekering en nog voor 2 weken pension daar betaald. Na de vakantie werd die thuis gebracht. Maar die zat dus wel al in de verzekering meteen en ook contract gesloten. Was wel handelstal, geen particulier.

Denk ook niet dat ik het nu nog zou doen :')

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 15:53

MyWishMax schreef:
Wij deden dat ooit,jaren geleden precies andersom. Proefrijden, keuren 2 dagen voor vakantie en goedgekeurd, verzekering en nog voor 2 weken pension daar betaald. Na de vakantie werd die thuis gebracht. Maar die zat dus wel al in de verzekering meteen en ook contract gesloten. Was wel handelstal, geen particulier.

Denk ook niet dat ik het nu nog zou doen :')

Dat zou mijn keuze geweest zijn denk ik. Anders had ik echt niet rustig gezeten op vakantie.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 15:53

Joh, als je een veulen koopt dan staat die over het algemeen ook nog maandenlang bij de fokker voordat je hem naar de opfok of naar huis haalt. Dat is nu eenmaal een risico, maar hoort erbij.

Als de verkoper het ermee eens is dat het paard na de vakantie wordt gekeurd, dan is dat prima toch.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 19:12

Naar huis halen en dan weg gaan is ook een risico. Als de verkoper dit goed vindt dan is het goed natuurlijk. Helemaal als je je eigen enthousiasme nog wat kan inperken voor het geval dat.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 19:44

Ik ben pas echt enthousiast als een paard de keuring doorkomt. Ik vind dat echt een ding. In het verleden al een paar paarden die ik echt heel leuk vond, laten staan omwille van negatief aankoopadvies.

Dus voor die tijd ben ik enthousiast in de zin van : past het karakter? Rijden we fijn? Braaf? Spreekt het uiterlijk me aan?
Dat is bij dit dier allemaal een ja, maar goedkeuring is een vereiste. Voor nu stuur ik wat film materiaal door naar mensen binnen mijn netwerk die echt goed zicht hebben op een correct bewegend paard. En heb ik nog even om de keuring te regelen :o

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 02:33

Precies dat, ja.
Bij kinderen of mensen die bijvoorbeeld hun 1e paard kopen en die voor de keuring zichzelf al helemaal verbeelden hoe ze alles aan het doen zijn, alvast spullen kopen echt speciaal voor dat dier, uitgebreid foto's delen en eigenlijk al doen alsof het zeker weten hun paard wordt en noem maar op, daarvoor kan het echt wel enorme domper zijn en is dat uitstellen van de keuring in die zin 'gevaarlijk' haha. Dan kan de wereld echt instorten als ze een negatief advies krijgen.

Enthousiast zijn omdat je een dier gevonden hebt die past is normaal en zou je ook wel moeten hebben, want waarom kies je anders voor dat dier, maar ik denk dat je ook het enthousiasme leert temperen als je vaker paarden hebt gekocht en hebt laten keuren. Negatief advies blijft een teleurstelling, maar op een ander niveau.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 12:23

MyWishMax schreef:
Precies dat, ja.
Bij kinderen of mensen die bijvoorbeeld hun 1e paard kopen en die voor de keuring zichzelf al helemaal verbeelden hoe ze alles aan het doen zijn, alvast spullen kopen echt speciaal voor dat dier, uitgebreid foto's delen en eigenlijk al doen alsof het zeker weten hun paard wordt en noem maar op, daarvoor kan het echt wel enorme domper zijn en is dat uitstellen van de keuring in die zin 'gevaarlijk' haha. Dan kan de wereld echt instorten als ze een negatief advies krijgen.

Enthousiast zijn omdat je een dier gevonden hebt die past is normaal en zou je ook wel moeten hebben, want waarom kies je anders voor dat dier, maar ik denk dat je ook het enthousiasme leert temperen als je vaker paarden hebt gekocht en hebt laten keuren. Negatief advies blijft een teleurstelling, maar op een ander niveau.

Ha ha, wat dat betreft ben ik met mijn 57 nog net een kind hoor dat haar eerste paard koopt. De paarden die ik gekocht heb ben ik ook altijd echt meteen als een blok voor gevallen bij de eerste bezichtiging meteen tot zaken gekomen (ovb van keuring) en dan start het dromen...en ik wil dan ook onmiddellijk keuren want ik wil het dan weten. Gelukkig nog nooit een negatief aankoopadvies gehad.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 14:34

Ik heb dus wel negatieve adviezen gehad dus ik durf niet meer zo te dromen tot na de keuring :') stukje zelfbescherming. Daarna gewoon penny en lekker spullen kopen en van de daken schreeuwen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 14:37

Ik heb ook alleen paarden gekocht die eigenlijk al door de verkoper gekeurd waren, en alleen overkeuren voor de verzekering omdat de termijn verstreken was, dat scheelt wel natuurlijk in het al kunnen en durven dromen. Maar goed, ik ben wel een pennie hoor op dat punt..Ha ha...ik kan op slag tot over mijn oren verliefd zijn op een paard.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 14:42

Voor de kopers;

Wat is nou echt dé plaats waar je je paard/pony moet adverteren. En maakt het nog uit wat je te koop hebt dan?

In mijn geval gaat het om een prachtige jonge D-pony merrie. Iets hoger segment qua prijsklasse en kwaliteit + gewild kleurtje.

Twijfel tussen Marktplaats en Sporthorses. Heb het idee dat Marktplaats meer kijkers heeft, maar Sporthorses iets meer aansluit bij de prijs.

Hoe zien jullie dat?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 14:56

Marktplaats

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 15:06

Voor een sportpony in het hogere segment zou ik eerder naar Sporthorses neigen. Voor een gezins/kinder pony naar Marktplaats.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 15:09

oji schreef:
Ik heb ook alleen paarden gekocht die eigenlijk al door de verkoper gekeurd waren, en alleen overkeuren voor de verzekering omdat de termijn verstreken was, dat scheelt wel natuurlijk in het al kunnen en durven dromen. Maar goed, ik ben wel een pennie hoor op dat punt..Ha ha...ik kan op slag tot over mijn oren verliefd zijn op een paard.

Ik word dat dus later, blijf eerst echt expres op afstand. Wij hadden idd geen paarden die al gekeurd waren en ook gewoon onervaren in het begin. Mijn pony was ik wel verliefd op en kon gelukkig binnen 2 dagen gekeurd. De paarden daarna gingen we kijken en keuren terwijl wr ook nog bezig waren met afkeuren bij de verzekering en daarna inslapen van de vorige, dus dan was ik wat minder enthousiast want nieuw paard betekende afscheid van de vorige. Dat verliefd kwam dan pas als ze op stal stonden of als de ander dus al ingeslapen was en ik eindelijk beetje toe was om weer verliefd te worden.

Maar stiekem ben ik ook penny hoor :') alleen heel goed in gesloten blijven tot het zeker is. Zo werd ik stapelverliefd op vorige toen hij eenmaal op stal stond en het tussen hem en de pony meteen klikte en die 2 onafscheidelijk werden. Jammer genoeg voor 2 maanden maar, want toen werd de pony ingeslapen. Maar dat waren ook 2 precies dezelfde types. Iedereen zei dat ik mijn pony ij paardformaat gekocht had. Werd ik toen heel boos om, want er was maar 1 pony. Achteraf hadden ze gelijk _O-

Ik heb alle paarden via sporthorses en de meeste pony's ook. Vond ik een veel fijnere site om te zoeken ook. En dat waren allemaal sportpony's en paarden met bijbehorende prijsklassen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 16:15

Ik kijk alleen op sporthorses en bij goede "handel" stallen of ruiters die ik ken en die regelmatig iets in de verkoop hebben voor klanten.

Ligt er een beetje aan wat je zoekt denk ik.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 16:16

Ik vind sporthorses wat meer voor het hogere/betere segment. Daarom kijk ik wel graag naar pareltjes op marktplaats :))
Ik heb afwisselend advertenties op mp en sporthorses.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 16:34

Marktplaats kijk ik eigenlijk sws al niet op. Staat ook niet het aanbod wat voor ons interessant is. Maar voor een pony, denk ik wel interessanter. Denk dat de gemiddelde ouder eerder daarop zoekt voor zijn kind, afhankelijk van wensen en budget. Als ze al een netwerk hebben, dan gaat het vaker via instructie of eigen contacten.

Verder SH, Ehorses en de betere (handel)stallen. Veilingen houden we ook wel in de gaten, zeker rondom de hengstenkeuringen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 17:09

Wat ik vroeger deed, ik koop geen paarden meer tegenwoordig. Alle hengstenkeuringen bijzijn ( NL, Duitsland Denemarken en Belgie) en alle centrale keuringen. Bij ieder paard noteerde ik wat ik ervan vond en die boekjes bewaarde ik. Als ik dan weer een goed jong paard zocht, dan ging ik op die manier de fokkers benaderen.

Maar daar gingen wel al mijn vakantiedagen aan op :+ Ook omdat het hobby was.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 17:37

Ehorse komt inderdaad ook steeds meer in opmars.
Sporthorses fijne site? Heb daar altijd ruzie mee :D

Kincses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 17:44

Simbaa schreef:
Voor de kopers;

Wat is nou echt dé plaats waar je je paard/pony moet adverteren. En maakt het nog uit wat je te koop hebt dan?

In mijn geval gaat het om een prachtige jonge D-pony merrie. Iets hoger segment qua prijsklasse en kwaliteit + gewild kleurtje.

Twijfel tussen Marktplaats en Sporthorses. Heb het idee dat Marktplaats meer kijkers heeft, maar Sporthorses iets meer aansluit bij de prijs.

Hoe zien jullie dat?

Ik heb het idee dat de meeste van zulke kwaliteit pony's op Sporthorses staan. Vind het alleen niet een fijne site qua berichten sturen, dus zou wel je nummer erbij zetten voor serieuze gegadigden. Als het een grote D pony is, zou je mij een pb willen doen? :). Ik heb inmiddels mijn budget opgeschaald naar 12k, ben benieuwd of dat iets meer opties geeft voor een leuke D/E pony op ehorses of sporthorses. :')

Ik ga dit weekend kijken bij een prachtige paard! Ben echt heel benieuwd, maar begreep al een beetje dat ze heel populair is en kiest vooral op basis van wie ze het beste vindt matchen. Zou ik ook doen als er veel belangstelling was. Maar ik vind haar wel echt heel tof, dus hopelijk klikt het van beide kanten <3

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 17:50

Hoi dames! Ik kom eventjes inbreken! Geheel onverwachts is mijn droomveulen op mijn pad gekomen... Alleen nu vroeg ik me af of jullie een veulen laten keuren voor aankoop? Of eerst op laten groeien en dan keuren? Wat kan er uberhaupt gekeurd worden?