Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 14:44

Earth schreef:
Ik wilde eerder ook altijd maar jonge paarden, maar nu ik eentje rijdt die al wat ouder is, stabiel is en van alles heeft gezien merk ik hoe fijn ik dat vind. Het is echt een verademing dat je een paard rijdt die inderdaad al het een en ander heeft gezien. Nu kan ik me namelijk meer gaan focussen op het rijtechnische aspect en hoef ik niet te focussen op het braaf zijn.

Nou dat he…
Ik was ook op zoek naar een jonkie, maar nu merk ik ook dat ik het op dit moment (na ruim een jaar er naast lopen en tobben met mijn paard dat ik in heb moeten laten slapen) het heerlijk vind als ik gewoon ergens op kan stappen en fijn aan de gang kan gaan.
Terwijl ik altijd echt graag met jonge paarden bezig ben, opleid, de tijd daarvoor wil nemen…
Maar het voelt gewoon heerlijk als je weer een keer echt wat kunt doen zonder gedoe.

Koekie73

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 15:54

Oeh, wat hebben we toch een geweldige DA. Hij heeft vandaag al even de RX bekeken. Was me al wel opgevallen dat deze RX van mindere kwaliteit zijn als die van onze eigen DA. Gelukkig goed genoeg om wel te beoordelen.
Allemaal in orde, alleen lijkt de sprong LA een OC van de buitenste rolkam van de talus te hebben. Komt natuurlijk vaker voor. Omdat het niet om een fragmentje gaat, niet relevant verder. Ik weet dat OC een afvlakking van het kraakbeen is dus ga zelf zo nog even op de bewust foto studeren (weer heel leerzaam iig)

Heb afgesproken om morgen even te bellen. Dan rest nog de klinische keuring. Mijn dochter durft al met een voorzichtige lach rond te lopen :D

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 16:09

Sunrise schreef:
Oké, ik heb het misschien niet helemaal handig gezegd. ( was nog vroeg :') )
Met 2 jaar rijervaring bedoel ik inderdaad dressuurmatig. 2 keer in de week privé les gehad & zo onwijs veel meer geleerd in die 2 jaar dan de standaard manege lessen vroeger. ( ik ben 28, vroeger veel gereden & sinds 2 jaar dus echt alles opnieuw geleerd & op de goede manier.) maargoed, tegenover hoe lang sommige mensen hier al zullen rijden is dat natuurlijk relatief kort.

Mijn instructrice heeft het er juist met me over gehad toen ik zei dat het me verstandig leek om een ouder paard te kopen. Die heeft m’n gedachte omgedraaid en anders aangepraat. Ik vertrouw haar wel natuurlijk.

Maar bedankt voor de antwoorden over de stalling! Ga ik zeker van de week contact opnemen :j

Je zou jezelf de vraag kunnen stellen wat voor type ruiter ben je? Hoe vaardig en handig ben je? Koop je een maatje voor het leven of denk je ik zie wel hoe het komt. En zoek daar het paard bij. Karakters moeten matchen.
Want de jaren ervaring zegt niet alles en leeftijd van een paard ook niet.
Soms heb je 3 jarigen die braver zijn dan 15 jarigen. En ja de pubers gaan door een fase heen maar veel paarden met ervaring zijn ook heel handig in uittesten hoever ze kunnen gaan.
Besef je wel dat alles nieuw is voor een jong paard, en dat moet je wel kunnen begeleiden. Maar je kunt dat ook overlaten aan een proff als je denkt ik durf dat eerst nog niet aan.
Onbeleerd zou ik goed over nadenken.
Je zou het paard evt kunnen laten beleren en doorrijden zolang nodig. Maar je kunt dan niet voor de koop testen of er met rijden een klik is. Bestaat dus een grote kans mits je niet handig genoeg bent dat je de klik mist of angst ontwikkeld. Zou zonde zijn.
Ik spreek uit ervaring… Door de jaren heen vaak op mijn b*k gegaan zelfs als ervaren ruiter.

Ik ben nu zoekende en zoek nu echt naar de klik. En leeftijd kijk ik niet meer naar.
Vorig weekend bij een 10 jarige met ervaring wezen kijken maar die was erg schieterig. Mijn dochter stapte op en vond haar erg leuk en had een klik! Mij niet gezien hoor ik stap daar niet meer op….. en daarna een bijna 4 jarige niet vaak gereden, heb geen tel getwijfeld en ben opgestapt. Een paar hertensprongentjes maar niet erg dat past meer bij mij dan sensibel. Ook zo lief in omgang. En qua exterieur moest ik wat inleveren maar dat nam ik door De klik voorlief.heb ik ook geleerd door de jaren heen…
Maar helaas negatief advies op foto… vind het nog jammer.
Heb toen ook nog een 7 jarige merrie gereden. Heel fijn bewerkbaar! Maar in omgang zuur. Door ervaring weet ik dat ik daar niet happy van word. Ik hou van n knuffelkont. Dus daar ga ik geen consessies meer in doen.

Maar heeft mij door de jaren heen bloed zweet tranen en veel leergeld gekost om tot dit te komen.

Ik wens je alle wijsheid en succes toe in je zoektocht! En les 1 negeer nooit je onderbuik gevoel. Heb ik te vaak gedaan

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 16:10

Koekie73 schreef:
Oeh, wat hebben we toch een geweldige DA. Hij heeft vandaag al even de RX bekeken. Was me al wel opgevallen dat deze RX van mindere kwaliteit zijn als die van onze eigen DA. Gelukkig goed genoeg om wel te beoordelen.
Allemaal in orde, alleen lijkt de sprong LA een OC van de buitenste rolkam van de talus te hebben. Komt natuurlijk vaker voor. Omdat het niet om een fragmentje gaat, niet relevant verder. Ik weet dat OC een afvlakking van het kraakbeen is dus ga zelf zo nog even op de bewust foto studeren (weer heel leerzaam iig)

Heb afgesproken om morgen even te bellen. Dan rest nog de klinische keuring. Mijn dochter durft al met een voorzichtige lach rond te lopen :D

Klinkt positief! Wat fijn zo’n dierenarts.
Succes!

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 16:11

Nouvel schreef:
Earth schreef:
Ik wilde eerder ook altijd maar jonge paarden, maar nu ik eentje rijdt die al wat ouder is, stabiel is en van alles heeft gezien merk ik hoe fijn ik dat vind. Het is echt een verademing dat je een paard rijdt die inderdaad al het een en ander heeft gezien. Nu kan ik me namelijk meer gaan focussen op het rijtechnische aspect en hoef ik niet te focussen op het braaf zijn.

Nou dat he…
Ik was ook op zoek naar een jonkie, maar nu merk ik ook dat ik het op dit moment (na ruim een jaar er naast lopen en tobben met mijn paard dat ik in heb moeten laten slapen) het heerlijk vind als ik gewoon ergens op kan stappen en fijn aan de gang kan gaan.
Terwijl ik altijd echt graag met jonge paarden bezig ben, opleid, de tijd daarvoor wil nemen…
Maar het voelt gewoon heerlijk als je weer een keer echt wat kunt doen zonder gedoe.

Snap ik ook heel goed! Geen gedoe maar rijden maar.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 16:40

Marus schreef:
Sunrise schreef:
Oké, ik heb het misschien niet helemaal handig gezegd. ( was nog vroeg :') )
Met 2 jaar rijervaring bedoel ik inderdaad dressuurmatig. 2 keer in de week privé les gehad & zo onwijs veel meer geleerd in die 2 jaar dan de standaard manege lessen vroeger. ( ik ben 28, vroeger veel gereden & sinds 2 jaar dus echt alles opnieuw geleerd & op de goede manier.) maargoed, tegenover hoe lang sommige mensen hier al zullen rijden is dat natuurlijk relatief kort.

Mijn instructrice heeft het er juist met me over gehad toen ik zei dat het me verstandig leek om een ouder paard te kopen. Die heeft m’n gedachte omgedraaid en anders aangepraat. Ik vertrouw haar wel natuurlijk.

Maar bedankt voor de antwoorden over de stalling! Ga ik zeker van de week contact opnemen :j

Je zou jezelf de vraag kunnen stellen wat voor type ruiter ben je? Hoe vaardig en handig ben je? Koop je een maatje voor het leven of denk je ik zie wel hoe het komt. En zoek daar het paard bij. Karakters moeten matchen.
Want de jaren ervaring zegt niet alles en leeftijd van een paard ook niet.
Soms heb je 3 jarigen die braver zijn dan 15 jarigen. En ja de pubers gaan door een fase heen maar veel paarden met ervaring zijn ook heel handig in uittesten hoever ze kunnen gaan.
Besef je wel dat alles nieuw is voor een jong paard, en dat moet je wel kunnen begeleiden. Maar je kunt dat ook overlaten aan een proff als je denkt ik durf dat eerst nog niet aan.
Onbeleerd zou ik goed over nadenken.
Je zou het paard evt kunnen laten beleren en doorrijden zolang nodig. Maar je kunt dan niet voor de koop testen of er met rijden een klik is. Bestaat dus een grote kans mits je niet handig genoeg bent dat je de klik mist of angst ontwikkeld. Zou zonde zijn.
Ik spreek uit ervaring… Door de jaren heen vaak op mijn b*k gegaan zelfs als ervaren ruiter.

Ik ben nu zoekende en zoek nu echt naar de klik. En leeftijd kijk ik niet meer naar.
Vorig weekend bij een 10 jarige met ervaring wezen kijken maar die was erg schieterig. Mijn dochter stapte op en vond haar erg leuk en had een klik! Mij niet gezien hoor ik stap daar niet meer op….. en daarna een bijna 4 jarige niet vaak gereden, heb geen tel getwijfeld en ben opgestapt. Een paar hertensprongentjes maar niet erg dat past meer bij mij dan sensibel. Ook zo lief in omgang. En qua exterieur moest ik wat inleveren maar dat nam ik door De klik voorlief.heb ik ook geleerd door de jaren heen…
Maar helaas negatief advies op foto… vind het nog jammer.
Heb toen ook nog een 7 jarige merrie gereden. Heel fijn bewerkbaar! Maar in omgang zuur. Door ervaring weet ik dat ik daar niet happy van word. Ik hou van n knuffelkont. Dus daar ga ik geen consessies meer in doen.

Maar heeft mij door de jaren heen bloed zweet tranen en veel leergeld gekost om tot dit te komen.

Ik wens je alle wijsheid en succes toe in je zoektocht! En les 1 negeer nooit je onderbuik gevoel. Heb ik te vaak gedaan

Ja!! Helemaal moet jou eens; nooit, nooit je onderbuikgevoel negeren. Ook al een keer gedaan en dat was een harde les.

Ook mee eens dat leeftijd echt niet alles zegt. Wij waren dus bij een (vrij grote, daar zie ik mezelf dan weer niet mee rijden) 3 jarige. Werd voorgereden in een donkere bak en dier was echt mega braaf. Mijn dochter is er daarna op gegaan (mij niet gezien op 1 die pas een paar keer onder het zadel is en dan ook nog in het donker met veel wind) Hij werd echter voorgereden door een meisje/vrouw met sporen om (was me wel opgevallen en daar vind ik wat van bij een 3 jarige net ohz maar ok, ieder zn ding) Mijn dochter moest een partij hard werken om hem op een beetje tempo te laten lopen. Dat werd m dus niet want paard is in eerste instantie voor mijn dochter die er mee de springsport in wil. Maar het dier was braver dan menig ander paard dat we hebben gezien/gereden.

Wij gaan het ruitermak maken ook niet zelf doen hoor. Met 1 van de pony's wel gedaan, maar met hulp.
Mijn dochter is een kei met jonkies en dat vindt ze ook het allerleukste dus al het voorbereidende werk gaan we zelf doen. En ook regelmatig onder begeleiding van instructie (en we hebben een zeer ervaren staleigenaresse ook nog)
Als hij gewend is aan het zadel, breng ik hem weg.

Onze huidige pony (toen net 4) werd na een paar maanden zadeldak een draak (continu rodeo door de bak). Die heeft toen 4 weken bij onze instructrice gestaan, waar zij hem 1x per week reed en mijn dochter 2 of 3 keer per week les had (niet alleen rijden, maar ook het goed longeren) Was ook een mooie en leerzame oplossing. Daarna heeft dochter het weer zelf opgepakt. Maar ik moet er bij zeggen dat wij ook altijd regelmatig les hebben. (Ben zelf niet zo'n held en geweldige amazone hoor, mijn dochter doet dat veel beter)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 16:54

Zelfs na een eerste eigen paard vond ik de overstap naar een jonkie een moeilijke.

2 keer in de week 2 jaar dressuurles is niet te vergelijken met het opleiden van een jong dier. Echt niet.

Jij moet met de, sorry, maar realistisch, weinige kennis die je hebt een bleu dier vertellen wat hij moet gaan doen bij welke hulp je geeft, consequent elke keer dezelfde hulp geven, corrigeren en het nog een keer vragen.
En dat is niet één keer, maar elke minuut die je erop zit EN ernaast staat.

Het is niet lekker ontspannen met een lang teugeltje hotseknotsen.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 17:41

Hier ook als eerste eigen paard een 3.5 jarige gekocht en veel spijt van gehad in het begin. Uiteindelijk na heel veel tijd een onwijs leuk paard aan gehad maar dat heeft jaren geduurt. Toen heb ik een ouder paard gekocht en daar veel ellende meegemaakt. Nu ben ik er eigenlijk ook klaar mee en wil er gewoon 1 die alles al gezien heeft en gewoon zijn rondje loopt. Beetje tegenstrijdig omdat ik mijn eigen gefokte jonkie heb staan maar als die opstandig is ben ik gelijk weer genezen zegmaar. Ook hier mede door de ellende wil ik geen paard meer opleiden, het heeft de vorige keer zoveel energie gekost dat ik op ben. Mijn pony was daar in tegen 1 uit een miljoen die alles gewoon deed en direct snapte. Met zijn 5 jaar loopt hij nu voor de wagen en kan je bijwijze van een bom af laten gaan en hij vertrekt geen spier.

Vandaag bij een kennis wezen kijken en ik twijfel nog. Paard vond ik erg leuk maar moet nog omgeschoold worden en mijn lijf deed zeer na het rijden. Of het van de gangen kwam of gewoon pijn weet ik niet, even kijken of ik straks nog kan bewegen. Gezien ik eigenlijk een ervaren paard wil moet ik misschien het sws niet doen.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 18:53

Mason wat een knapperd. Ik vind hem wel oké op zijn voeten staan. Hielen zijn wat hoog, als je die wat laat zakken hele mooie voeten. Mooi type

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 20:18

Ik ben vandaag ook ergens wezen kijken. Was 2 uur enkele reis, maar leek wel echt een enorm leuk paard vanaf de foto en video. Vanochtend die mensen nog aan de lijn gehad, en de voeten waren echt goed en de tanden konden wel wat haakjes hebben, maar niks geks. Prima, dus wij in de auto. Eenmaal daar was het paard wat licht en onbespierd, maar dat wist ik. Voor wat toontredend, maar ook dat is voor mij niet gelijk een dealbreaker. Met het rijden ook echt een leuk paard. Vervolgens kijken we in de mond, nou dat stond zo schots en scheef, echt niet normaal. De buitenste 2 tanden hadden geen maatje zeg maar := De verkoopster zei dat ze alleen maar had gezegd wat de tandarts zei, maar degene die hem voorreed gaf aan dat dat niet klopte en dat de tandarts had gezegd dat hij moeilijk kon eten met die voortanden. Toen wij dus bedankte kon er nog een sneer vanaf.

Echt zo ontzettend zonde van de benzine, dit is echt iets dat als de verkoopster gewoon eerlijk was geweest ik niet eens de moeite had genomen. Zeker omdat we het vanochtend nog gevraagd hadden.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 20:58

goldenarrow schreef:
Ik ben vandaag ook ergens wezen kijken. Was 2 uur enkele reis, maar leek wel echt een enorm leuk paard vanaf de foto en video. Vanochtend die mensen nog aan de lijn gehad, en de voeten waren echt goed en de tanden konden wel wat haakjes hebben, maar niks geks. Prima, dus wij in de auto. Eenmaal daar was het paard wat licht en onbespierd, maar dat wist ik. Voor wat toontredend, maar ook dat is voor mij niet gelijk een dealbreaker. Met het rijden ook echt een leuk paard. Vervolgens kijken we in de mond, nou dat stond zo schots en scheef, echt niet normaal. De buitenste 2 tanden hadden geen maatje zeg maar := De verkoopster zei dat ze alleen maar had gezegd wat de tandarts zei, maar degene die hem voorreed gaf aan dat dat niet klopte en dat de tandarts had gezegd dat hij moeilijk kon eten met die voortanden. Toen wij dus bedankte kon er nog een sneer vanaf.

Echt zo ontzettend zonde van de benzine, dit is echt iets dat als de verkoopster gewoon eerlijk was geweest ik niet eens de moeite had genomen. Zeker omdat we het vanochtend nog gevraagd hadden.

Dit zijn echt vervelende dingen!
Ik loop daar ook wel tegenaan.. Ik probeer echt zoveel mogelijk informatie te vergaren en dan denk je oke ik neem de gok om ver te reizen en dan valt het toch weer tegen. Zo zonde van de tijd en energie. Wees gewoon eerlijk hoe moeilijk kan dat zijn? Ik ga niet meer ver reizen. Heb een druk leven en tot nu toe valt het vaak tegen. Heb nu ook weer flink wat aanbod onder in Nederland of duitsland net over de grens. Super leuke paarden zo op het eerste oog maar ik doe het niet meer.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 21:15

Wat mij altijd opvalt, is als er over jonkies gesproken wordt, dat het altijd over de braafheid gaat. Natuurlijk zijn er 3 jarige die vele malen braver zijn als die rille, sensibele, 10-jarige, of die uitgekookte 15 jarige.

Braafheid is helemaal niet het het belangrijke punt bij een jonkie. Het punt is, ben jij in staat het paard een dusdanige basis te geven dat het zich ontwikkelt tot een zelfverzekerd paard dat leert zijn lichaam goed te gebruiken en door de juiste opbouw niet een blessuregevoelig paard wordt. Oftewel, kun jij een paard echt wat leren of kun je beter narijden. Heb je gevoel wanneer je teveel of te weinig doet om het paard zich goed te laten ontwikkelen. En juist die brave, meewerkende, van alles al aanbiedende jonkies zijn in dat opzicht een risico...die worden zo makkelijk overvraagd.

Weet je hoe je zo'n paard moet managen...rijden is maar zo'n klein aspect van het hebben van een paard. Je moet kijken en ervaring leert je waar je moet bijstellen. Dat is allemaal zoveel makkelijker met een paard dat geestelijk en lichamelijk al verder ontwikkeld is ten opzichte van een paard dat nog volop in ontwikkeling is. Een eerste paard goed managen is al moeilijk genoeg, laat staan eentje die maandelijks sowieso nog verandert.

Dat wat je aan het gestel aan het begin verkl..t, heeft een dier de rest van zijn leven last van met verhoogde risico's op atrose, HKO, KS, peesblessures en noem zo maar op. Vertrouwen dat in de jonge jaren beschadigd wordt, zal het dier altijd mee blijven dragen. Dat is het issue dat ik heb met onervaren mensen die groene paarden kopen (vaak vanwege budgetaire redenen). Of de ruiter vaak in het zand hapt, vind ik niet zo interessant, ik maak me zorgen om de paarden die een slechte fysieke en mentale basis meekrijgen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 21:24

Daar heb je een heel goed punt Oji :j

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 21:27

Eens…
Er zijn al zoveel verpeste en trieste paarden op wereld door onkundige eigenaren en niet passende plekken…
En iedereen kan het leren hoor, maar het is ook echt een stukje ervaring, goed om je heen kijken en de juiste begeleiding zoeken.

Juist dat alles goed moeten doen weerhoudt mij er nu een beetje van om weer met een jonkie te beginnen…
Het is ook wel eens heerlijk als een ander dat voorwerk al heeft gegaan en je gewoon lekker op kunt stappen…

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 21:37

Zo heb ik van de zomer een 3 jarige gekocht. Mager maar wel braaf dier. Nog niet zadelmak maar was ze al wel aan toe. Tot ze bij mij kwam en er voer in ging. Toen kwam de ware aard naar boven. Van een behoorlijk sensibele merrie. Gelukkig heb ik al heel wat jonge dieren in de hand gehad en is ze nu na een half jaar grondwerken eindelijk zo vertrouwd met dingen op en rond haar dat we heel rustig kunnen beginnen met zadelmak maken. Dus inderdaad vooral met die jonkies valt er nog zo weinig van te zeggen en is de ervaring en opleiding zoo ontzettend belangrijk!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 21:43

_coquette_ schreef:
Zo heb ik van de zomer een 3 jarige gekocht. Mager maar wel braaf dier. Nog niet zadelmak maar was ze al wel aan toe. Tot ze bij mij kwam en er voer in ging. Toen kwam de ware aard naar boven. Van een behoorlijk sensibele merrie. Gelukkig heb ik al heel wat jonge dieren in de hand gehad en is ze nu na een half jaar grondwerken eindelijk zo vertrouwd met dingen op en rond haar dat we heel rustig kunnen beginnen met zadelmak maken. Dus inderdaad vooral met die jonkies valt er nog zo weinig van te zeggen en is de ervaring en opleiding zoo ontzettend belangrijk!

Ja, al ken ik er hier in de buurt die zelfs een brave Fjord knettergek krijgen.
Dat noemen ze ook wel management en daar zie ik het nogal eens mis gaan.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 21:45

Precies dat…
Het stukje management, weten hoe je met een jong paard om moet gaat, voldoende beweging en afleiding…

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 22:01

Nouvel schreef:
Precies dat…
Het stukje management, weten hoe je met een jong paard om moet gaat, voldoende beweging en afleiding…

Dat is moeilijk, ook ik maak nog steeds fouten. Ken vooral ook je zelf, je eigen valkuilen. Voor mij, zoals ik nu ben, was de ijslander niet passend. Die is dus ook verkocht. Nouvel, ik snap helemaal dat je wel voor een ouder dier wilt gaan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 22:14

Nouvel schreef:
Precies dat…

En hoeveel vreten je erin dondert......

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 22:17

ikke schreef:
Nouvel schreef:
Precies dat…

En hoeveel vreten je erin dondert......

Niet alleen bij een jong paard :D

vla_flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 22:18

@Koekie73, dus jij hebt de foto's van rontg onderzoek opgevraagd bij de verkoper en die beoordeelt je eigen da nu? Ik zou dit namelijk ook willen doen, aangezien het paard waar ik vandaag be wezen kijken 3 mnd geleden rontg is gekeurd.

En ja, ik ben behoorlijk enthousiast over de bezichtiging van vandaag.. Het was echt zo'n leuk beestje <3 Ik ga er nog even een nachtje over slapen maar heb toch wel een beetje dat gevoel in mijn buik dat dit hem is. Dit gaat over de Groninger merrie. Ze is half Gronings, moeder is een KWPN met Hannoveraan bloed.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 22:25

De reden die hier boven genoemd wordt, is juist de reden dat ik weer een jong paard heb gekocht. Ik heb misschien niet de juiste basis om mijn paard de beste basis mee te geven, maar als ik een ouder paard koop weet ik ook niet meteen dat dit wel op de goede manier is gebeurd. Zodra mijn jonkie zo ver is dat ze onder het zadel kan wil ik haar zelf zadelmak maken, maar het beleren en doorrijden laat ik ergens anders doen. Zo heb ik wel ook zelf de keuze om haar naar een naar mijn idee goede en kundige ruiter te brengen.

Natuurlijk zijn er ook genoeg oudere paarden met een goede basis, maar de onwetendheid dat ik niet weet hoe het paard in het verleden is gereden weegt bij mij te veel mee.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 22:30

oji schreef:
Wat mij altijd opvalt, is als er over jonkies gesproken wordt, dat het altijd over de braafheid gaat. Natuurlijk zijn er 3 jarige die vele malen braver zijn als die rille, sensibele, 10-jarige, of die uitgekookte 15 jarige.

Braafheid is helemaal niet het het belangrijke punt bij een jonkie. Het punt is, ben jij in staat het paard een dusdanige basis te geven dat het zich ontwikkelt tot een zelfverzekerd paard dat leert zijn lichaam goed te gebruiken en door de juiste opbouw niet een blessuregevoelig paard wordt. Oftewel, kun jij een paard echt wat leren of kun je beter narijden. Heb je gevoel wanneer je teveel of te weinig doet om het paard zich goed te laten ontwikkelen. En juist die brave, meewerkende, van alles al aanbiedende jonkies zijn in dat opzicht een risico...die worden zo makkelijk overvraagd.

Weet je hoe je zo'n paard moet managen...rijden is maar zo'n klein aspect van het hebben van een paard. Je moet kijken en ervaring leert je waar je moet bijstellen. Dat is allemaal zoveel makkelijker met een paard dat geestelijk en lichamelijk al verder ontwikkeld is ten opzichte van een paard dat nog volop in ontwikkeling is. Een eerste paard goed managen is al moeilijk genoeg, laat staan eentje die maandelijks sowieso nog verandert.

Dat wat je aan het gestel aan het begin verkl..t, heeft een dier de rest van zijn leven last van met verhoogde risico's op atrose, HKO, KS, peesblessures en noem zo maar op. Vertrouwen dat in de jonge jaren beschadigd wordt, zal het dier altijd mee blijven dragen. Dat is het issue dat ik heb met onervaren mensen die groene paarden kopen (vaak vanwege budgetaire redenen). Of de ruiter vaak in het zand hapt, vind ik niet zo interessant, ik maak me zorgen om de paarden die een slechte fysieke en mentale basis meekrijgen.

Hoeveel ervaren paardenmensen voldoen er aan het door jou ideale geschetste beeld? Kijk om je heen en huiver…….

Ik zie liever een persoon met minder ervaring die bereid is naar haar paard te luisteren en openstaat voor juiste begeleiding dan een ervaren persoon die denkt alles te weten en nergens voor openstaat en zijn paarden evenzogoed verkloot. Grootste gros hoor..
Al is er langzaam verschuiving te zien.

Als je niet veel ervaring hebt en je bereid bent de juiste begeleiding te nemen en daar niet op gaat bezuinigen, Bereid bent te leren, aan te nemen, reflecteren en zelfbewust bent dan kom je een eind als je een paard vind die bij je past qua karakter.
Maar blijf eerlijk naar jezelf dat dit niet een makkelijke weg zal zijn….

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 22:31

Ketly schreef:
De reden die hier boven genoemd wordt, is juist de reden dat ik weer een jong paard heb gekocht. Ik heb misschien niet de juiste basis om mijn paard de beste basis mee te geven, maar als ik een ouder paard koop weet ik ook niet meteen dat dit wel op de goede manier is gebeurd. Zodra mijn jonkie zo ver is dat ze onder het zadel kan wil ik haar zelf zadelmak maken, maar het beleren en doorrijden laat ik ergens anders doen. Zo heb ik wel ook zelf de keuze om haar naar een naar mijn idee goede en kundige ruiter te brengen.

Natuurlijk zijn er ook genoeg oudere paarden met een goede basis, maar de onwetendheid dat ik niet weet hoe het paard in het verleden is gereden weegt bij mij te veel mee.

*\o/* En succes met je jonge paardje.
Leuke uitdaging maar ook weer een spannende.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 22:55

vla_flip schreef:
@Koekie73, dus jij hebt de foto's van rontg onderzoek opgevraagd bij de verkoper en die beoordeelt je eigen da nu? Ik zou dit namelijk ook willen doen, aangezien het paard waar ik vandaag be wezen kijken 3 mnd geleden rontg is gekeurd.

En ja, ik ben behoorlijk enthousiast over de bezichtiging van vandaag.. Het was echt zo'n leuk beestje <3 Ik ga er nog even een nachtje over slapen maar heb toch wel een beetje dat gevoel in mijn buik dat dit hem is. Dit gaat over de Groninger merrie. Ze is half Gronings, moeder is een KWPN met Hannoveraan bloed.

Klopt, ik heb de foto's van de verkoper gekregen en die doorgestuurd naar mijn eigen DA met de vraag deze te beoordelen. Dit paard is eind november rx gekeurd, dus recent genoeg.
Spannend voor jou ook!