Sunrise schreef:Oké, ik heb het misschien niet helemaal handig gezegd. ( was nog vroeg

)
Met 2 jaar rijervaring bedoel ik inderdaad dressuurmatig. 2 keer in de week privé les gehad & zo onwijs veel meer geleerd in die 2 jaar dan de standaard manege lessen vroeger. ( ik ben 28, vroeger veel gereden & sinds 2 jaar dus echt alles opnieuw geleerd & op de goede manier.) maargoed, tegenover hoe lang sommige mensen hier al zullen rijden is dat natuurlijk relatief kort.
Mijn instructrice heeft het er juist met me over gehad toen ik zei dat het me verstandig leek om een ouder paard te kopen. Die heeft m’n gedachte omgedraaid en anders aangepraat. Ik vertrouw haar wel natuurlijk.
Maar bedankt voor de antwoorden over de stalling! Ga ik zeker van de week contact opnemen

Je zou jezelf de vraag kunnen stellen wat voor type ruiter ben je? Hoe vaardig en handig ben je? Koop je een maatje voor het leven of denk je ik zie wel hoe het komt. En zoek daar het paard bij. Karakters moeten matchen.
Want de jaren ervaring zegt niet alles en leeftijd van een paard ook niet.
Soms heb je 3 jarigen die braver zijn dan 15 jarigen. En ja de pubers gaan door een fase heen maar veel paarden met ervaring zijn ook heel handig in uittesten hoever ze kunnen gaan.
Besef je wel dat alles nieuw is voor een jong paard, en dat moet je wel kunnen begeleiden. Maar je kunt dat ook overlaten aan een proff als je denkt ik durf dat eerst nog niet aan.
Onbeleerd zou ik goed over nadenken.
Je zou het paard evt kunnen laten beleren en doorrijden zolang nodig. Maar je kunt dan niet voor de koop testen of er met rijden een klik is. Bestaat dus een grote kans mits je niet handig genoeg bent dat je de klik mist of angst ontwikkeld. Zou zonde zijn.
Ik spreek uit ervaring… Door de jaren heen vaak op mijn b*k gegaan zelfs als ervaren ruiter.
Ik ben nu zoekende en zoek nu echt naar de klik. En leeftijd kijk ik niet meer naar.
Vorig weekend bij een 10 jarige met ervaring wezen kijken maar die was erg schieterig. Mijn dochter stapte op en vond haar erg leuk en had een klik! Mij niet gezien hoor ik stap daar niet meer op….. en daarna een bijna 4 jarige niet vaak gereden, heb geen tel getwijfeld en ben opgestapt. Een paar hertensprongentjes maar niet erg dat past meer bij mij dan sensibel. Ook zo lief in omgang. En qua exterieur moest ik wat inleveren maar dat nam ik door De klik voorlief.heb ik ook geleerd door de jaren heen…
Maar helaas negatief advies op foto… vind het nog jammer.
Heb toen ook nog een 7 jarige merrie gereden. Heel fijn bewerkbaar! Maar in omgang zuur. Door ervaring weet ik dat ik daar niet happy van word. Ik hou van n knuffelkont. Dus daar ga ik geen consessies meer in doen.
Maar heeft mij door de jaren heen bloed zweet tranen en veel leergeld gekost om tot dit te komen.
Ik wens je alle wijsheid en succes toe in je zoektocht! En les 1 negeer nooit je onderbuik gevoel. Heb ik te vaak gedaan