Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 19:36

Mkango schreef:
StalNollie schreef:
Ik denk dat veel mensen ook weer meer waarderen van wat ze hebben en kunnen en wat er belangrijk is en wat het inhoud om tijd te maken voor in dit geval je pony.
En dat ze dit echt nog vast gaan houden
Ik heb een iets cynischer beeld van de mensheid. :))

Ik snap niet waar je dat op baseert als er 20.000 mensen inschrijven op een vakantie waar 200 plekken zijn....

}>

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 00:37

oji schreef:
Dees schreef:
Over de huidige prijzen... misschien zijn ze af en toe wat hoog....
Maar het is tegelijkertijd ook volkomen terecht dat een gezonde, zadelmakke 3 jarige 10K mag opleveren. Dat is echt niet overpriced. Bovendien, dat betaalde je 3 jaar geleden ook al voor zo'n dier.

Nou die 10k ligt toch echt wel aan de kwaliteit. Bij een goede ervaren fokker met een goede merrie met predikaten en een daarop goed aansluitende goedgekeurde hengst, zal die onbeleerde/net zadelmakke idd 10k of waarschijnlijk wel meer waard zijn.
Maar er lopen ook heel veel "vermeerderings" projectjes onder het mom van leuk een veuli uit mijn lieve merrie en aan het eind van de rit verkopen om uit de kosten te zijn....nou die mogen lekker zelf de kosten voor hun hobby fokkerij betalen in mijn ogen. Die zijn echt geen prijs waard waarbij de fokker volledig uit de kosten is. Ook voor jong spul geldt gewoon prijs naar kwaliteit, niet prijs naar wat ie me ten minste gekost heeft.

Hee, je betaalde een paar jaar geleden al dik 3.000 euro voor een paard dat niet door de keuring kwam.
Reken er maar op dat ieder rijpaard dat wel door de keuring komt, ook een paar jaar geleden al zeker 7,5K opbracht, zeker als ze al beleerd waren. En dan heb je het over een gewone. Zoals gewone 3 jarigen nu 10K moeten opleveren. Meer kwaliteit dan gewoon is >10K.
Dat is nu zo, en gezien de lagere fokaantallen de laatste jaren, zal dat nog wel even blijven ook. Jammer dat jij dan vind dat ze dat niet waard zijn, maar ook jij zal de beurs moeten trekken als je er toevallig wel zo eentje wilt.

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 07:50

Ik meld mij hier ook graag :’) ik ben sinds gister officieel op zoek naar een nieuw dressuurpaard voor mezelf. Wat ik zoek is het volgende:

- meewerkend karakter (dat is echt belangrijk)
- ruin of merrie maakt me niks uit
- liefst 5/6 jr en dan L/M bevestigd of 10+ maar dan ook meer ‘knopjes’ en bevestigd
- 1.64 tm 1.70

Budget is ruim (vind ik zelf haha) en uiteraard gezond

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 08:14

estell__ schreef:
Ik meld mij hier ook graag :’) ik ben sinds gister officieel op zoek naar een nieuw dressuurpaard voor mezelf. Wat ik zoek is het volgende:

- liefst 5/6 jr en dan L/M bevestigd of 10+ maar dan ook meer ‘knopjes’ en bevestigd
- 1.64 tm 1.70

Weet niet wat je budget dan is, maar als ik MP een beetje in de gaten houd, dan zit je toch al gauw aan de 15.000 voor zo'n paard :=
Zie groenere paarden nml al voor 10.000 staan.

Geloof dat paarden van jouw omschrijving momenteel erg populair zijn, en dus ook lastiger te vinden. (Veel concurrentie aan kopers)

Zoek je een specifiek ras, of kijk je ook naar bvb friezen, pre en dergelijke?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 08:40

Dees schreef:
oji schreef:
Nou die 10k ligt toch echt wel aan de kwaliteit. Bij een goede ervaren fokker met een goede merrie met predikaten en een daarop goed aansluitende goedgekeurde hengst, zal die onbeleerde/net zadelmakke idd 10k of waarschijnlijk wel meer waard zijn.
Maar er lopen ook heel veel "vermeerderings" projectjes onder het mom van leuk een veuli uit mijn lieve merrie en aan het eind van de rit verkopen om uit de kosten te zijn....nou die mogen lekker zelf de kosten voor hun hobby fokkerij betalen in mijn ogen. Die zijn echt geen prijs waard waarbij de fokker volledig uit de kosten is. Ook voor jong spul geldt gewoon prijs naar kwaliteit, niet prijs naar wat ie me ten minste gekost heeft.

Hee, je betaalde een paar jaar geleden al dik 3.000 euro voor een paard dat niet door de keuring kwam.
Reken er maar op dat ieder rijpaard dat wel door de keuring komt, ook een paar jaar geleden al zeker 7,5K opbracht, zeker als ze al beleerd waren. En dan heb je het over een gewone. Zoals gewone 3 jarigen nu 10K moeten opleveren. Meer kwaliteit dan gewoon is >10K.
Dat is nu zo, en gezien de lagere fokaantallen de laatste jaren, zal dat nog wel even blijven ook. Jammer dat jij dan vind dat ze dat niet waard zijn, maar ook jij zal de beurs moeten trekken als je er toevallig wel zo eentje wilt.

Nope, niet waar.

Stippel en Tante Taart hebben samen maar net 7k gekost, die paar jaar geleden.

Je kon in die tijd uitstekend slagen voor 4k. Zoek het maar terug in de archieven.

Voor een degelijk geklasseerd paard heb je altijd meer betaald en dat is ook niet raar maar schei nou eens uit met denken in een selectie paarden die met moeite 10% van het totale paardenbestand in NL haalt en dat te projecteren op het totale paardenbestand!

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 10:26

Dilan93 schreef:
estell__ schreef:

- 1.64 tm 1.70

Weet niet wat je budget dan is, maar als ik MP een beetje in de gaten houd, dan zit je toch al gauw aan de 15.000 voor zo'n paard :=
Zie groenere paarden nml al voor 10.000 staan.

Geloof dat paarden van jouw omschrijving momenteel erg populair zijn, en dus ook lastiger te vinden. (Veel concurrentie aan kopers)

Zoek je een specifiek ras, of kijk je ook naar bvb friezen, pre en dergelijke?

Dat weet ik en rond die prijs mag die ook best kosten. Ik kan ze alleen nog niet zo vinden haha!
Nee ik zoek wel echt een KWPN of iets wat daarop lijkt

ajesca123

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 11:35

Braaf, gezond,3 correcte gangen en ook nog mooi is gewoon niet goedkoop.
Fok zelf ook zo nu en dan een paar veulens en als die weg zouden gaan met 3 jaar gaan ze ook niet voor weinig weg.
Afgelopen jaar had ik 2 goede veulens en heb besloten die aan te houden.
Kon ze toen voor net geld verkopen maar ik weet ook dat mijn dochter over een aantal jaar over gaat op de paarden.
En zie dan tegen die tijd maar eens iets passends te kopen.
Wel zie ik nu een hoop paarden voorbij komen waarvan de eigenaar ze een jaar geleden niet met goed fatsoen voor dat geld aan had kunnen bieden.
Echt bizar dat half kreupele bejaarde paarden nog voor belachelijk veel geld aangeboden worden.
Zijn momenteel wel op zoek naar een fijne grote D of E pony maar die zoektocht staat op een laag pitje. Heb een liefst een oudere leermeester die hier nog een paar jaar lol mag hebben met mijn dochter maar heb het idee dat die nergens te krijgen zijn.
Heb nu een oproepje op facebook gedaan met de optie voor bruikleen. Wie weet is er iemand die zijn pony liever niet verkoopt maar nog wel fit genoeg vind om een leuke tijd te hebben.

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 11:58

ajesca123 schreef:
Braaf, gezond,3 correcte gangen en ook nog mooi is gewoon niet goedkoop.
Fok zelf ook zo nu en dan een paar veulens en als die weg zouden gaan met 3 jaar gaan ze ook niet voor weinig weg.
Afgelopen jaar had ik 2 goede veulens en heb besloten die aan te houden.
Kon ze toen voor net geld verkopen maar ik weet ook dat mijn dochter over een aantal jaar over gaat op de paarden.
En zie dan tegen die tijd maar eens iets passends te kopen.
Wel zie ik nu een hoop paarden voorbij komen waarvan de eigenaar ze een jaar geleden niet met goed fatsoen voor dat geld aan had kunnen bieden.
Echt bizar dat half kreupele bejaarde paarden nog voor belachelijk veel geld aangeboden worden.
Zijn momenteel wel op zoek naar een fijne grote D of E pony maar die zoektocht staat op een laag pitje. Heb een liefst een oudere leermeester die hier nog een paar jaar lol mag hebben met mijn dochter maar heb het idee dat die nergens te krijgen zijn.
Heb nu een oproepje op facebook gedaan met de optie voor bruikleen. Wie weet is er iemand die zijn pony liever niet verkoopt maar nog wel fit genoeg vind om een leuke tijd te hebben.

Maar die paarden hoeven ook niet goedkoop te zijn. Je kan er een heleboel lol mee hebben. Punt is alleen waar ik erg tegen aan loop - wat jij ook aangeeft - dat er ook heel veel paarden op staan waar ik dat geld gewoon niet aan uit ‘wil’ geven.
Ik ga niet heel veel geld betalen voor - inderdaad - een bejaard kreupel paard.
Ik heb ook een zoekertje op facebook gezet. 1 reactie gehad... en dat was precies wat ik niet zocht haha

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 12:45

Ik kreeg ook paarden aangeboden .. met peesblessure 5k, stokkreupel met artrose (waarbij ikzelf toch echt zou twijfelen of inslapen niet beter zou zijn) 3k.

Beiden zouden prima zijn om buiten mee te rijden maar daar zijn de meningen over verdeeld := Dus ik heb mij bedankt :+

Ik vind zo’n prijzen voor ‘kapotte’ paarden echt bizar eerlijk gezegd. Ja dat paarden waar je de sport mee in kan veel kosten snap ik, maar voor een kapot paard (zoals ik ze aangeboden kreeg, stokkreupel) vind ik 1k nog te veel :=

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 12:52

Ik vind dat men zieke of kreupele paarden eerst thuis moet laten herstellen alvorens ze te koop aan te bieden.Onafhankelijk van de leeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 13:01

anjali schreef:
Ik vind dat men zieke of kreupele paarden eerst thuis moet laten herstellen alvorens ze te koop aan te bieden.Onafhankelijk van de leeftijd.
En gewoon je verantwoordelijkheid nemen als het dier onherstelbaar stuk is.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 13:04

Mkango schreef:
anjali schreef:

Helemaal mee eens!
Vond het onvoorstelbaar wat ik aangeboden kreeg en wat dat dan ook nog moest kosten :=
Oké nu heb ik ook een ouder paard gekocht maar is buiten z’n trauma wat hij heeft gewoon gezond (en daar was dan ook de prijs naar.)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 13:12

Mkango schreef:
anjali schreef:

Maar dat is niks nieuws; dat speelt al jaren alleen zie je nu de prijzen ook van die paarden stijgen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 14:08

Mkango schreef:
anjali schreef:

Dat dus.

Is mijn paard zo geblesseerd dat ie niet meer beter wordt. Dan zet ik 'm zelf op pensioen (al dan niet bij iemand aan huis die een weidemaatje zoekt), of anders laat ik m zelf gaan.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 16:09

ikke schreef:
Nope, niet waar.

Stippel en Tante Taart hebben samen maar net 7k gekost, die paar jaar geleden.

Je kon in die tijd uitstekend slagen voor 4k. Zoek het maar terug in de archieven.

Voor een degelijk geklasseerd paard heb je altijd meer betaald en dat is ook niet raar maar schei nou eens uit met denken in een selectie paarden die met moeite 10% van het totale paardenbestand in NL haalt en dat te projecteren op het totale paardenbestand!

Ik weet niet waar jij je wijsheid vandaan hebt gehaald, en je paarden zullen heus value for money zijn geweest maarrrrr.....

Ik weet dus wel wat ik heb betaald en wat anderen om mij heen betaalden in de afgelopen jaren.
Ik zocht 4 jaar geleden een recreatiepaard. Afgekeurde beesten kostten toen al 3-3,5K. Goedgekeurden sowieso boven 7,5K, en dan zijn ze ouder dan in de supergewilde leeftijdsklasse 3-4 jaar.
Ik kocht inderdaad een beest van iets minder dan 4K. Over dat dier heb ik hier al verteld - die kon ik binnen 2 jaar laten inslapen, na veel gekwakkel en veterinaire kosten. Het is maar wat jij dan verstaat onder prima geslaagd. Economisch gezien was dat paard mijn slechtste aankoop ooit.

Het laatste paard wat ik daarvoor kocht... dat was ongeveer 10 jaar geleden en dat was een jaarling. Daarvoor en daarna vooral voor eigen gebruik gefokt.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 08:51

Kent iemand de handelsstal Smiling horses? Daar willen wij een paard bekijken.

Chantallle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 10:26

Klinkt wel vrolijk

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 10:41

Ken het ook niet, maar idd die naam :')

Ik had net iets raar voor. Had vorige week via 2dehands gereageerd op een valk met de vraag hoe groot hij was en of ze een filmpje hadden, vraagprijs was 10K. Krijg ik vanmorgen een mail van haar 'man' in het Engels, dat hij -toevallig- echt net deze ochtend verkocht is, maar dat ze een veeeeel betere hebben staan voor mij. Krijg ik een linkje naar een youtubefilmpje van een jaar oud, van weer een andere man. Wel prachtig adembenemend mooi paard, 8j, goed aan de maat en gangen! <3 En dan foto's erbij waar ik auto's met een franse nummerplaat op zie staan, in een andere rijbak dan de filmpjes. Maar euh. Denken die nu écht. Dat ik denk. Oh,ziet er goed uit, totaal niet fishy, wanneer mag ik komen kijken? :+ Als dat paard 10K kost klopt er écht iets niet (nette piaffe, vliegende wissels, uitgestrekte draf om ú tegen te zeggen), en als hij kost wat hij zou moeten kosten dan ligt hij los buiten mijn budget. Ik verwacht zo'n beetje dat als je gaat kijken dat er een mager slachtpaard gaat staan ofzo _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 10:47

Kiwiaa schreef:
Ken het ook niet, maar idd die naam :')

Ik had net iets raar voor. Had vorige week via 2dehands gereageerd op een valk met de vraag hoe groot hij was en of ze een filmpje hadden, vraagprijs was 10K. Krijg ik vanmorgen een mail van haar 'man' in het Engels, dat hij -toevallig- echt net deze ochtend verkocht is, maar dat ze een veeeeel betere hebben staan voor mij. Krijg ik een linkje naar een youtubefilmpje van een jaar oud, van weer een andere man. Wel prachtig adembenemend mooi paard, 8j, goed aan de maat en gangen! <3 En dan foto's erbij waar ik auto's met een franse nummerplaat op zie staan, in een andere rijbak dan de filmpjes. Maar euh. Denken die nu écht. Dat ik denk. Oh,ziet er goed uit, totaal niet fishy, wanneer mag ik komen kijken? :+ Als dat paard 10K kost klopt er écht iets niet (nette piaffe, vliegende wissels, uitgestrekte draf om ú tegen te zeggen), en als hij kost wat hij zou moeten kosten dan ligt hij los buiten mijn budget. Ik verwacht zo'n beetje dat als je gaat kijken dat er een mager slachtpaard gaat staan ofzo _O-

Gecatfished door een paard. :))

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 10:49

Ze weten in elk geval wel waar ik voor val :')

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 11:22

Misschien even vragen naar de vraagprijs? Dat ze een betere hebben staan betekent natuurlijk niet dat hij hetzelfde moet kosten. Klinkt inderdaad te mooi om waar te zijn, maar zou wel verder doorvragen voor je het afschrijft.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 11:24

Heb het inderdaad eens gevraagd uit curiositeit, maar gezien zijn leeftijd, kwaliteit, 'cleane x rays' en opleidingsniveau (doet alle oefeningen zeer netjes op een trens) zou ik het al fishy vinden als hij voor minder dan 30k gaat. En dat kan ik sowieso niet leggen, dus hoe dan ook is het geen optie voor me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 12:50

Eef_Bam schreef:
Misschien even vragen naar de vraagprijs? Dat ze een betere hebben staan betekent natuurlijk niet dat hij hetzelfde moet kosten. Klinkt inderdaad te mooi om waar te zijn, maar zou wel verder doorvragen voor je het afschrijft.

Als ik een verhaal moest kiezen waarbij ik om zou draaien en hard weg zou rennen, dan was het deze. Als je een paard hebt van zo'n kaliber, dat piaffe, wissels etc. beheerst, en het beste waar je mee kunt aankomen aan beeldmateriaal, is een filmpje van een jaar oud in een andere omgeving met andere mensen nadat een ander paard waar ik interesse in heb "toevallig" verkocht was en ze deze "toevallig" nog hadden staan... nah. :') Ik geloof graag in het goede van de mens, maar dit gaat zelfs mij een paar stappen te ver. :+

IlseL123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 14:48

Woehoe, ik ben afgelopen weekend bij een paard gaan kijken. Een PRE valk. Heel lief dier. A.s. maandag laat ik een klinische keuring verrichten. Nu als de wiedeweerga opzoek naar een stalling. Het ging in één keer heel snel.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 16:48

Merje schreef:
Kent iemand de handelsstal Smiling horses? Daar willen wij een paard bekijken.

Ja die zitten hier in de buurt.
Is gewoon handelaarster.
Heeft paar maanden terug een volbloed van weer een andere handelaarster hier uit de buurt gekocht. Puur import paard en bood ze voor bijna 10k aan. Verhaal er rondom was allemaal gelogen.
Zou jonge paarden rubrieken gesprongen en gecrosst hebben.... lees dier had in de hindernisrennen gelopen :+ :+