Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 19:36

JeanneV schreef:
Gini schreef:
Maar jij stelt het nu al wat genuanceerder Babootje.
Initieel werden in dit topic "stellingen geponeerd" dat je onder de 10.000 absoluut geen goed paard kunt vinden, dat sportgefokte driejarigen per definitie 15.000 - 20.000 euro waard zijn en dat je met een budget van 8000 euro je niet verbaasd moet zijn dat je niets fatsoenlijks vindt.

Onder de 10.000 kom je bij een bruikbaar paard waarbij je ergens op het totaalpakket moet toegeven. Opmerking op het keurings rapport, net niet braaf of niet zo goed doorgereden... te klein, te groot... Niet zo knap of maar gewoontjes bewegen... Onder de 8.000 kun je best een paard vinden... maar geen goed bewegende die al goed te rijden is en helemaal gezond is.

Jawel hoor, die zijn er bij bosjes.
Nee, dat zijn niet de paarden die aan de lopende band de eerste prijzen op de concoursen bij elkaar rijden (afhankelijk van waar je start) maar die evengoed gezond, betrouwbaar en breed te gebruiken zijn.

Wat ik mis het de verhalen dat je alleen 10k plus iets fatsoenlijks kunt kopen, is het bredere perspectief.
Als je heel precies zoekt, wordt je zoekgebied erg klein en dus het risico op hoge(re) prijzen groter.

Om het even te vergelijken met auto's: als ik gaspedaal op merk en type open, heb ik bijna 2000 hits. Voeg ik mijn eisen toe, blijven er 25 over.....
Auto's selecteren alleen iets simpeler dan paarden, maar het uiteindelijke effect is hetzelfde: heel weinig keuze.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 20:42

Bij amateurs en recreanten valt of staat veel ook met de begeleiding...en dat kan je in termijnen betalen :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:10

MariekeS_ schreef:
Bij amateurs en recreanten valt of staat veel ook met de begeleiding...en dat kan je in termijnen betalen :+

Maar hoe komen de (semi) profs op hun niveau?

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:28

Niet te letterlijk nemen ikke...

Meer een omdenkertje:
als je een compromis moet maken mbt de hele budget discussie, kan je er ook voor kiezen om ipv in te leveren op gezondheid, iets jongers, groeners of minder braaf te kiezen en bewust extra of andere begeleiding erbij te begroten.
Heb je ook risico maar geeft wellicht weer meer opties.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:47

MariekeS_ schreef:

Meer een omdenkertje:
als je een compromis moet maken mbt de hele budget discussie, kan je er ook voor kiezen om ipv in te leveren op gezondheid, iets jongers, groeners of minder braaf te kiezen en bewust extra of andere begeleiding erbij te begroten.

Ik ken wel wat voorbeelden van Bokt waar met veel bravour aangekondigd werd dat ze het gevonden hadden. Daar is intussen niks meer van over. Paarden verkocht, ambities opgegeven, name it, het kwam in ieder geval niet van de grond.

Het is geen omdenken, het is een cruciaal onderdeel om ergens te komen.
Ik ken meer voorbeelden van mensen met simpele paarden en top begeleiding die iets bereikt hebben dan mensen met veel geld en dure, goede paarden maar blijkbaar niet de juiste begeleiding.

Maar ja, op een paard van 20k zit nu eenmaal meer marge dan op eentje van 10. Dus er is een wezenlijk belang dat er gelooft wordt dat een duur paard noodzakelijk is om iets te bereiken (wat wil men eigenlijk bereiken??) terwijl de praktijk van alle dag duidelijk weerbarstiger is.
Begeleiding is nog wel te koop, gevoel en inzet niet.

Levita

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 22:27

Ik snap je helemaal hoor Ikke. De vraag is alleen waar vind je het brave, gezonde simpele paard voor minder dan 10k dan? Bij de particulier? Of toch bij een handelaar in de minder luxe paarden? Als jij mij daarbij kan helpen dan hou ik mij aanbevolen. En dit is niet vervelend bedoeld hoor, ik meen het echt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 22:34

MariekeS_ schreef:

Meer een omdenkertje:

Dan blijft het zo dat je dat moet kunnen.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 22:35

Babootje schreef:
Er zijn er genoeg die dat doen en er ook nog aan weten te verdienen. Maar daar hoor ik ook niet bij hoor.

Genoeg... het gebeurd... Dat is wat anders dan dat er aan de lopende paarden >1.000.000 euro verkocht worden. Er gaan maar heel weinig paarden duurder als een miljoen weg. Ik denk dat heel veel paarden goedkoper gaan dan gedacht word.. alleen mensen houden liever de schijn op. Net zoals dat de veilingpaarden van 2 miljoen vaak al voor de veiling voor een ander bedrag verkocht is.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 22:41

Tja Ikke... ik denk dat jij gewoon andere eisen stelt aan een sportpaard.. Eigenlijk zeg je dat er wel paarden onder de 10.000 te vinden zijn maar dat je dan ergens op moet toegeven.. Africhting... gezondheid.. trainings achterstandje... leeftijd...

ikke schreef:
Nee, dat zijn niet de paarden die aan de lopende band de eerste prijzen op de concoursen bij elkaar rijden (afhankelijk van waar je start) maar die evengoed gezond, betrouwbaar en breed te gebruiken zijn.

Wat ik mis het de verhalen dat je alleen 10k plus iets fatsoenlijks kunt kopen, is het bredere perspectief.
Als je heel precies zoekt, wordt je zoekgebied erg klein en dus het risico op hoge(re) prijzen groter.

Om het even te vergelijken met auto's: als ik gaspedaal op merk en type open, heb ik bijna 2000 hits. Voeg ik mijn eisen toe, blijven er 25 over.....
Auto's selecteren alleen iets simpeler dan paarden, maar het uiteindelijke effect is hetzelfde: heel weinig keuze.

Zoek jij ff voor mij 10 paarden goedkoper als 10.000 euro met de volgende eisen:

3-8 jaar
165 - 175
klinisch en xray goed zonder bemerkingen
mooie ronde paarden om te zien met een mooi koppie.
geen magere scharminkels of onbespierde paarden
recht op de benen.. geen schieffels of afwijkende standen
braaf!!
makkelijk en fijn te rijden met een lichte aanleuning en zonder rij technische problemen
moeten morgen een L proef kunnen lopen
geen karakterologische problemen
geen stalgebreken

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 22:48

JeanneV schreef:
Tja Ikke... ik denk dat jij gewoon andere eisen stelt aan een sportpaard.. Eigenlijk zeg je dat er wel paarden onder de 10.000 te vinden zijn maar dat je dan ergens op moet toegeven.. Africhting... gezondheid.. trainings achterstandje... leeftijd...

ikke schreef:

Zoek jij ff voor mij 10 paarden goedkoper als 10.000 euro met de volgende eisen:

3-8 jaar
165 - 175
klinisch en xray goed zonder bemerkingen
mooie ronde paarden om te zien met een mooi koppie.
geen magere scharminkels of onbespierde paarden
recht op de benen.. geen schieffels of afwijkende standen
braaf!!
makkelijk en fijn te rijden met een lichte aanleuning en zonder rij technische problemen
moeten morgen een L proef kunnen lopen
geen karakterologische problemen
geen stalgebreken

Ik volge de discussie als stille lezer maar meld mij toch even. Ik vind het wel een bijzonder eisenlijst. Als gewoon hobbyruiter zou je er toch wel doorheen moeten kunnen kijken dat een paard schaal is of een iets minder mooi hoofd heeft? Dat je voor topfit met mooi hoofd ook meer betaald, lijkt mij logisch.
Maar daar kun je als hobbyruiter toch makkelijk wat concessies doen lijkt mij?

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 22:51

Natuurlijk kan dat... en die hobby ruiter kan vaak ook wel rij technisch wat probleempjes oplossen of aan het werk met een luchtzuiger of een paard met een ocd... Het punt is alleen dat je ergens op toe moet geven als je budget maar 10.000 euro is.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 22:56

JeanneV schreef:
Natuurlijk kan dat... en die hobby ruiter kan vaak ook wel rij technisch wat probleempjes oplossen of aan het werk met een luchtzuiger of een paard met een ocd... Het punt is alleen dat je ergens op toe moet geven als je budget maar 10.000 euro is.

Oké dan snap ik je opmerking beter :)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 23:13

Heel eerlijk? Heb ze voorbij zien komen online. Wat beter zoeken maar het bestaat..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 23:28

Levita schreef:
Ik snap je helemaal hoor Ikke. De vraag is alleen waar vind je het brave, gezonde simpele paard voor minder dan 10k dan? Bij de particulier? Of toch bij een handelaar in de minder luxe paarden? Als jij mij daarbij kan helpen dan hou ik mij aanbevolen. En dit is niet vervelend bedoeld hoor, ik meen het echt.

Kijken, kijken, kijken, voelen, kijken, voelen. Natuurlijk ook wat mazzel en soms ook lef en gunfactor (onze Stippel).

Je vindt ze overal, mijn huidige particulier gevonden maar ook eens een hele leuke bij een handelaar. Ik had er geen klik mee, maar paard was op zich niks mis mee.

JeanneV schreef:

Nee, waar het probleem zit: Ballen! Kunnen rijden! Kunnen onderhandelen met een paard dat ie het met overgave voor je wil doen. Dat plaatje in elkaar rammelen is niet zo moeilijk met een paard dat over zich heen laat lopen. Maar netjes voorwaarts, neus niet op de borst en het gas van achteren voor het echie. Ik zie het hier maar zelden langs komen.
Waarom anders denk je dat vrijwel iedereen een kerel wil? Juist, die kun je commanderen.

Ja, de automaatjes waar je een kwartje in stopt en dan doen ze een proefje voor je, die kosten inderdaad knaken en dat is ook niet raar.
Weleens een paard gezien als je halt hield ging ze zelf vierkant staan. Heel knap, al weet ik niet of ik wil weten hoe ze het paard dat bijgebracht hebben. Paard liep heel netjes maar ik kreeg buikpijn van d'r. Triest paard. Mentaal kapot.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:10

Danique_G schreef:
Heel eerlijk? Heb ze voorbij zien komen online. Wat beter zoeken maar het bestaat..

Nou dit precies, particulier (marktplaats, facebook, speuders, tweedehand) zijn er echt nog wel paarden voor normale prijzen te koop. Ik bekijk alleen paarden onder de 5k en zelfs dan zie ik gewoon goede paarden langskomen met een leuk papier, leuk karakter en gezond/gekeurd.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:16

JeanneV schreef:

Maar dat is dus juist het issue dat ik wil aankaarten. Hoe vaker we bovenstaande zeggen. Hoe vaker we zeggen dat je onder 10.000 niets kunnen vinden of je moet op heel wat vlakken toegeven, hoe meer waarheid dat natuurlijk wordt. En dat is wat ik dus noem "de prijzen kunstmatig omhoog drijven" of ook wel een selffulfilling prophecy.

Want normale, gezonde paarden die prima in de sport kunnen meekomen die in de prijsklasse van 5000-9000 euro vallen worden overgeslagen. "Er zal vast wel iets mee zijn, voor dat geld kan niet aan al mijn eisen voldaan worden". Zet datzelfde paard dan een maand later voor 15.000 te koop en de kijkers staan te wachten. En dus inderdaad, ga je minder en minder paarden in die normale prijsklasse vinden. Want door maar vaak genoeg de leuze te herhalen dat je onder 10.000 niks vindt en dat onder de 10.000 de moeite niet waard is om in de auto te stappen, ja, dan gooi ik als verkoper ook mijn paarden voor minimum die prijs de verkoop in natuurlijk. Ze betalen toch wel.

Dus, we moeten gewoon stoppen met normaliseren dat normale, gezonde sportpaarden per definitie op zijn minst 10.000 euro en liefst zelfs nog meer moeten kosten.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:20

Danique_G schreef:

Heb je die paarden bezichtigd?? Vaak lijkt het in een advertentie nog wel wat maar hebben ze in het echt toch wel een eigen wil... slecht getraind... of toch wat ongezonder als de eigenaar vermeld...

Ik koop ook weleens paarden onder de 10.000. Het gebeurd bijna nooit dat die rij technisch op de rit zijn of dat ze geen kleine bemerking hebben. Ze zijn er wel maar je moet ze zoeken als een speld in de hooiberg. Dat was 5 jaar geleden wel anders...

Citaat:
Zet datzelfde paard dan een maand later voor 15.000 te koop en de kijkers staan te wachten.

Je vergeet alleen dat het wel een maand vol training, toiletteren en voeren is! Hetzelfde paard... maar wel fijn te rijden zonder probleempjes onderweg en in een veel mooier jasje.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:54

JeanneV schreef:
Citaat:
Zet datzelfde paard dan een maand later voor 15.000 te koop en de kijkers staan te wachten.

Je vergeet alleen dat het wel een maand vol training, toiletteren en voeren is! Hetzelfde paard... maar wel fijn te rijden zonder probleempjes onderweg en in een veel mooier jasje.

Ik heb het uiteraard over hetzelfde paard met hetzelfde management, maar gewoon een maandje tussen.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:27

Die ervaring deel ik niet... Je ziet wel geregeld paarden die amper 15.000 waard zijn en voor het 3 of 4 dubbele worden geadverteert. Vragen is niet het zelfde als krijgen.

De groep mensen met een budget 10.000 en 15.000 is juist heel kritisch en wil zoveel mogelijk paard voor zo min mogelijk geld. Die mensen willen zonder concessies het hele pakket met braaf en gezond als belangrijkste kenmerken. Een misstap en ze haken af, een kleine opmerking op de xrays en ze laten de boel gaan.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:41

Zeg er eerlijk bij dat ik ze niet altijd bezichtig. Maar misschien hebben we wel hele andere wensen? Wat jij een matige bewegen vindt, vind ik prima.
Jammer dat we geen advertenties kunnen bespreken, denk dat dat ook veel opheldering geeft.
Mijn bijrijdpaard was bijvoorbeeld net onder de 5k, 5 jaar, redelijke beweger en ook wel aanleg, alleen doorgereden. Wel lastig karakter maar goed, daar is het een dier voor. Geen foto’s gemaakt, klinisch goed. Ik geloof dat deze van een handelsstal kwam. Zoiets moet je je denk ik op focussen. Geen perfect kant en klaar paard maar uiteindelijk net zoveel plezier ervan.

Ik heb mijn merrie voor 3k gekocht, maar goed dat is 10’jaar terug. Dat was een plaatje, basisgangen en super trainbaar en karakter.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:50

Djoena schreef:
Nou dit precies, particulier (marktplaats, facebook, speuders, tweedehand) zijn er echt nog wel paarden voor normale prijzen te koop. Ik bekijk alleen paarden onder de 5k en zelfs dan zie ik gewoon goede paarden langskomen met een leuk papier, leuk karakter en gezond/gekeurd.

Sorry, maar ik zie toch echt nergens een goed gezond paard met leuk papier en dito karakter onder de 5000 die recent rondom RX is gekeurd voorbij komen. Zie jij ze wel mag je ze hier plaatsen. :)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:52

Babootje schreef:
Djoena schreef:

Sorry, maar ik zie toch echt nergens een goed gezond paard met leuk papier en dito karakter onder de 5000 die rondom RX is gekeurd voorbij komen. Zie jij ze wel mag je ze hier plaatsen. :)

Dat mag dus niet, want het is verboden advertenties op bokt te bespreken ;)
Als je goed zoekt kun je ze allemaal vinden :j

Als je op marktplaats bij de paarden zoekt en je zoekt op prijs kom je ze al tegen :j sommige wellicht niet RX gekeurd, maar ik vind dat zelf al een verantwoordelijkheid van de koper.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 12:11

JeanneV schreef:
Die ervaring deel ik niet... Je ziet wel geregeld paarden die amper 15.000 waard zijn en voor het 3 of 4 dubbele worden geadverteert. Vragen is niet het zelfde als krijgen.

De groep mensen met een budget 10.000 en 15.000 is juist heel kritisch en wil zoveel mogelijk paard voor zo min mogelijk geld. Die mensen willen zonder concessies het hele pakket met braaf en gezond als belangrijkste kenmerken. Een misstap en ze haken af, een kleine opmerking op de xrays en ze laten de boel gaan.

Klopt, maar dat is wel de tendens die je krijgt als je ergens impliciet toch wel het advies hanteert dat "hoe hoger de prijs, hoe beter het paard wel moet zijn." En juist de doelgroep die hier op Bokt zit is meestal gewoon op zoek naar hoogstens een leuk basissportpaard waarmee ze hier en daar wel een lintje kunnen winnen. Als je die mensen constant gaat voorhouden dat je onder 10.000 niks goed kunt vinden en dat er dan altijd wel ergens een toegeving gedaan moet worden en dat maar vaak genoeg zegt, dan drijf je die mensen inderdaad de 10.000 euro voorbij. Maar dan zitten die wel echt aan het absolute einde van hun budget (eigenlijk zijn ze helemaal uitgestretcht en zitten ze ver boven hun eigenlijke budget, maarja, "men" zei dat dat moest om een goed paard te hebben).

En dan krijg je inderdaad het gevolg dat die mensen hun budget helemaal hebben opgerekt en voor die 10.000-15.000 euro dan inderdaad de perfectie willen. Want het klopt dat wanneer je net je budget hebt verdubbeld dat een kleine opmerking op de xray harder binnenkomt.

Bekijk het zoals bij eender welke andere aankoop. Als mijn budget voor een laptop 1000 euro is en kenners zeggen mij maar vaak genoeg dat je voor dat geld geen fatsoenlijke laptop kan kopen, dan zal ik misschien uiteindelijk ook zwichten en zeggen: ok, ik rek mijn budget op naar 2000. Maar wanneer ik dan die laptop van 2000 euro ga kopen, moet je ook niet afkomen met 'ja, hij heeft toch nog een haperingetje hier en er staat een krasje op.'

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 12:13

Gini schreef:
Want normale, gezonde paarden die prima in de sport kunnen meekomen die in de prijsklasse van 5000-9000 euro vallen worden overgeslagen. "Er zal vast wel iets mee zijn, voor dat geld kan niet aan al mijn eisen voldaan worden". Zet datzelfde paard dan een maand later voor 15.000 te koop en de kijkers staan te wachten. En dus inderdaad, ga je minder en minder paarden in die normale prijsklasse vinden. Want door maar vaak genoeg de leuze te herhalen dat je onder 10.000 niks vindt en dat onder de 10.000 de moeite niet waard is om in de auto te stappen, ja, dan gooi ik als verkoper ook mijn paarden voor minimum die prijs de verkoop in natuurlijk. Ze betalen toch wel.

Dus, we moeten gewoon stoppen met normaliseren dat normale, gezonde sportpaarden per definitie op zijn minst 10.000 euro en liefst zelfs nog meer moeten kosten.

Dat heeft niets met normaliseren te maken Gini maar met ervaren.
Ten eerste zit niet iedereen die een paard aanschaft hier op bokt in dit topic dus ik denk dat het voor de handel niet uitmaakt wat we hier zeggen of normaliseren.

Ten tweede: In mijn ogen zijn de keuringskosten bij een negatief aankoopadvies altijd voor rekening van de verkoper. Maar in de lagere prijsklassen is dat niet zo. Rara waarom zou dat zijn.
Juist in die lagere prijsklasse worden heel veel paarden aangeboden die een keuring niet zouden doorkomen.
Als je dan als koper 3, 4 of misschien wel 5 paarden hebt laten keuren die allemaal de keuring niet doorkomen dan ga je vanzelf wel kijken naar de wat hogere prijsklasse waarbij de paarden gekeurd en al worden aangeboden en waarbij je de afspraak kunt maken dat de verkoper de keuring betaalt bij een negatief advies.
En dan kom je toch gauw in de prijsklasse vanaf 10.000 terecht.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 12:58

Djoena schreef:
Dat mag dus niet, want het is verboden advertenties op bokt te bespreken ;)
Als je goed zoekt kun je ze allemaal vinden :j

Mag ook per PB. Dat is wel toegestaan :D Ik kan ze niet vinden, dus ik ben benieuwd waar jij dan mee op de proppen komt. Dus goede paarden met een goed papier, gezond, goed gebouwd (recht van lijf en leden) RX gekeurd, geen E pony, geen draver of tuiger.