JeanneV schreef:Gini schreef:Maar jij stelt het nu al wat genuanceerder Babootje.
Initieel werden in dit topic "stellingen geponeerd" dat je onder de 10.000 absoluut geen goed paard kunt vinden, dat sportgefokte driejarigen per definitie 15.000 - 20.000 euro waard zijn en dat je met een budget van 8000 euro je niet verbaasd moet zijn dat je niets fatsoenlijks vindt.
Onder de 10.000 kom je bij een bruikbaar paard waarbij je ergens op het totaalpakket moet toegeven. Opmerking op het keurings rapport, net niet braaf of niet zo goed doorgereden... te klein, te groot... Niet zo knap of maar gewoontjes bewegen... Onder de 8.000 kun je best een paard vinden... maar geen goed bewegende die al goed te rijden is en helemaal gezond is.
Jawel hoor, die zijn er bij bosjes.
Nee, dat zijn niet de paarden die aan de lopende band de eerste prijzen op de concoursen bij elkaar rijden (afhankelijk van waar je start) maar die evengoed gezond, betrouwbaar en breed te gebruiken zijn.
Wat ik mis het de verhalen dat je alleen 10k plus iets fatsoenlijks kunt kopen, is het bredere perspectief.
Als je heel precies zoekt, wordt je zoekgebied erg klein en dus het risico op hoge(re) prijzen groter.
Om het even te vergelijken met auto's: als ik gaspedaal op merk en type open, heb ik bijna 2000 hits. Voeg ik mijn eisen toe, blijven er 25 over.....
Auto's selecteren alleen iets simpeler dan paarden, maar het uiteindelijke effect is hetzelfde: heel weinig keuze.