Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 15:10

Voordeel van tweespan is dat ze niet zo makkelijk aan de kletter gaan. Heb er ooit eentje gehad die overal van schrok en dan ging tollen. Die hebben we ook in het tweespan gezet met een hele sterke naast haar. Dat heeft dat paard veel goed gedaan.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 15:24

De merrie gaat er dus niet vandoor, niet aan de kletter en ook niet bokkend de baan door :roll:
Zo zie je dus maar weer dat mensen er een eigen draai aan geven haha.

Wat er gebeurt met een proefrit bij een ruiter (die zichzelf hoger inschat dan zijn/haar kunnen), is dat ze haar hals wat lang trekt en in een midden/uitgestrekte draf heel blij de baan door gaat. Je kunt gewoon sturen, maar ze komt niet even 123 bij je terug. Ben je handig en reageer je gelijk consequent, dan is er niks aan de hand. Een handige ruiter die meerdere paarden op wat hoger niveau rijdt, komt er gelijk mee weg. Ik noem het dus 'sleuren' wat ze doet. Want als je niet zoveel weegt, of niet goed in kunt werken met je zit, dan steekt ze gewoon een dikke middelvinger naar je op :D

Merrie springt ook gewoon rustige wissels, doet af en toe een kruisje en is volgens mij ook weleens mee geweest naar het bos. Enige wat ik weleens heb gezien is als ze iets spannend vindt op wedstrijd, ze een vlotte achteruit heeft. Maar ze blijft wel eerlijk.
Omdat ze zich dus wat sterk maakt en iets te horizontaal gebouwd is voor het hogere (en luchtige werk bovenin), is ze niet aantrekkelijk genoeg voor de subtopruiter.

En wat Alsemgeest zegt; als je even niet oplet dan zit je ineens een versnelling hoger. Want ze blijven gewoon lekker door lopen. Dat vraagt dus dat je iedere rit met je volle aandacht moet trainen, omdat ze het anders van je overnemen als je niet genoeg uitdaging aanbiedt.

Chardon heeft indd meerdere spannen, dat klopt.

Boemel, succes met je bezichtiging!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 15:47

Is echt wel iemand voor te vinden. Zeg altijd maar zo: Liever houwen dan douwen... Of zoals Loeffen vroeger altijd zei: een vlugge krijg je wel langzaam, maar een langzame krijg je nooit vlug.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 16:03

Dat sterke komt dan ook door de neerwaartse bouw waarin ze sneller gaan stuwen en op de voorhand gaan vallen en dus meer in de hand komen. Zoals ik het lees niet veel spannends, maar wel geschikt voor ruiters met gevoel en ervaring.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 19:18

Ik lees echt niks geks en als ik zou zoeken zou ik juist gaan kijken. Echt mijn laatste 3 paarden waren allemaal zo qua versnelling hoger :')

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 20:14

Klinkt als fijn paard Padoertje, ik ben niet op zoek maar klinkt als mijn eigen merrie. Veel go en tandje per tandje sneller als je niet reageert.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 04:31

Padoertje, zou je trainer/lesgever in dit verhaal iets kunnen betekenen? Wellicht heeft die een lesklant die wel het ruitergevoel heeft wat nodig is voor jouw paard, maar die nu zelf niet het juiste paard heeft.
Ik heb dat zelf al eens aan de hand gehad, paard van mij was al wat ouder en aan zijn max, maar ik had niet het budget en/of de ambitie voor iets super speciaals.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 07:52

Dat doet die van mij ook hoor. Maar hij doet niks geks, gaat alleen harder met z’n blije kop omdat hij het dan niet snapt. Pak je hem op of zet je hem even op de volte snapt hij weer wat de bedoeling is en komt hij terug. Hij zal nooit iets bewust doen waar je vanaf vliegt, hij gaat alleen graag wat harder :')

De pretletter in kwestie haha!
Afbeelding

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 08:21

_Roxanne schreef:
Padoertje, zou je trainer/lesgever in dit verhaal iets kunnen betekenen? Wellicht heeft die een lesklant die wel het ruitergevoel heeft wat nodig is voor jouw paard, maar die nu zelf niet het juiste paard heeft.
Ik heb dat zelf al eens aan de hand gehad, paard van mij was al wat ouder en aan zijn max, maar ik had niet het budget en/of de ambitie voor iets super speciaals.

Hi, het is niet mijn paard. Merrie zelf wordt gereden door een subtop ruiter en instructeur rijdt GP en leidt jonge paarden op. Hebben dus een behoorlijk netwerk. Paard gaat sws niet in een bruikleen constructie. Bij een andere verkoopstal zetten, schiet ook niet op. Want die geven allemaal aan minimaal 3 mnd paard door te trainen en dan pas aan te bieden. En dat kan de eigenaar ook zelf. Merrie wordt waarschijnlijk deze zomer ZZL/ZZZ gestart en wellicht veulen erin en dan kijken ze verder.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 08:25

Zzl,zzz starten en drachtig verkopen (mits de merrie natuurlijk predikaten en een leuke lijn heeft) is vaak ook wel een markt voor, vooral omdat de merrie zelf ook in de sport gelopen heeft.
De markt qua fokmerries ligt wat meer op zijn gat, maar een merrie met bijbehorende predicatie en zelf in de sport geweest gaan nog redelijk goed.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:14

Klinkt inderdaad ook wel als een interessante fokmerrie, als ze makkelijk drachtig wordt en een goede moeder is dan. Zie persoonlijk liefst merries die zelf in de sport hebben meegedraaid. Ben benieuwd waar ze uiteindelijk landt.

Kincses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 13:18

Ik lees al een tijdje mee, maar nu na veel problemen mijn merrie moeten inslapen en rustig op zoek naar een ander maatje. Heb geen haast, maar ben benieuwd hoe de markt nu is ten opzichte van twee jaar geleden. Gaan mensen hier nog binnenkort paarden bezichtigen?

Weet niet of we nog aan zoekertjes doen, maar voor het geval iemand de goede match toevallig weet <3 :

- Grote D/E pony tot een jaar of 14
- Ervaring op vreemd terrein/wedstrijdjes en trailerladen (mag gewoon B klasse)
- Geen volbloeden/dravers/tinkers of afstamming onbekend
- Braaf! Niet heet of extreem sensibel iniedergeval :+
- Budget rond de 10k en mogen keuren of recent gekeurd

Ik vind het aanbod in deze categorie tot nu toe best weinig, ben benieuwd wat er nog online komt. En ook het budget voldoet, al lijkt me dat wel. Gewoon op zoek naar een leuke pony om wedstrijdjes B/L mee te rijden in de dressuur en misschien ook af en toe het bos in te gaan bijvoorbeeld.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 13:28

Er staan best wat leuke fjorden en haflingers te koop in jouw zoekplaatje. Weet niet of je dat onder dezelfde categorie als tinkers schaart?

Kincses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 13:39

MarjanB schreef:
Er staan best wat leuke fjorden en haflingers te koop in jouw zoekplaatje. Weet niet of je dat onder dezelfde categorie als tinkers schaart?

Haflingers zeker wel! Die vind ik prachtig. Fjorden heb ik in het verleden gehad thuis en ben ik een beetje op afgeknapt :') Die kunnen zeker leuk zijn, maar niet helemaal wat ik nu voor ogen heb.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 21:32

Ik hoop geslaagd te zijn. Op voorbehoud van keuring een 9 jarige haflingermerrie van 156cm gekocht.
Netjes dressuurmatig gereden en een kind van 10 kan er mee naar het bos.

Weet iemand een fijne paardenarts omgeving Soest?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 21:41

Spannend boemel

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 21:42

boemel schreef:
Ik hoop geslaagd te zijn. Op voorbehoud van keuring een 9 jarige haflingermerrie van 156cm gekocht.

Ik ben stiekem jaloers! En duim uiteraard dat die goedgekeurd wordt !

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 21:43

boemel schreef:

Vanessa Visser.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 22:07

Spannend Boemel! Mooie maat!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 10:29

boemel schreef:

Wat superleuk boemel, hoop dat de keuring 0 fout oplevert! *\o/*

Mijn dierenartsenpraktijk zit daar op een half uurtje vandaan, de Hofstede in Leusden.

Kincses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 10:31

boemel schreef:

Spannend! Hopelijk komt ze goed door de keuring heen *\o/*

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 10:36

boemel schreef:

Spannend!! *\o/*
Ik duim voor een goede keuring!!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 11:26

Dank jullie wel

De Hofstede staat op mijn lijstje :o

Ze wordt pas eind van de maand gekeurd, want we gaan eerst op vakantie :o

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 12:42

Waarom niet eerst keuren en dan pas later ophalen? dan weet je in ieder geval of die het wordt of niet.
ik zou gek worden als ik zolang moest wachten

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 13:10

Dan zit tussen keuren en ophalen minimaal 1,5 week.
Keuring is altijd een momentopname en ik heb dan liever de momentopname op de dag dat ze ook van ons zou gaan worden.

Over 1,5 week gaan we op vakantie en ik ga voor de vakantie hoe dan ook niet naar andere paarden kijken.
Daar is ons programma te vol voor.
Dus zo gekmakend vind ik dit niet :D