@marus dankjewel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
julya schreef:Ik heb nog een vraagje betreft het keuren: ik heb nog geen eigen dierenarts, want eerste paard.
Zouden jullie dan de keuring laten doen door een dierenarts uit de buurt van jullie eigen stal, of door een dierenarts uit de buurt van waar het paard op dat moment staat?
Spaansepony schreef:Ik snap kopers soms oprecht niet. Stal genoot heeft paard te koop. Mensen wilde paard gekeurd hebben door dap bodengraven. Deze komen netjes keuren, paard word goedgekeurd met leuk commentaar. Maar paard zette het een keer op rennen omdat er een rolsteiger uit de binnenbak gerold kwam net op het moment dat paard moet aanzetten in draf bij de buigproef dus paard peerde hem paar meter extra.![]()
Laten ze het paard staan want hij brak losmet de afspraak goedkeur is verkocht. Ik had ze er denk mooi aan gehouden. Vriendin zegt “ze zijn mijn paard niet waard als het zo moet”
Sunrise schreef:Ik meld me ook!
Ik ga in april opzoek naar mijn eerste eigen dressuur paard!
Het is de bedoeling dat wij samen ook dressuur wedstrijden gaan rijden op den duur. Ik wil graag een 3-4 jarige kopen & kijken hoever we kunnen komen. Zelf 2 jaar rij ervaring dus nog niet super lang, maar er zit ook geen haast bij het opleiden!
Ik heb ook wel een paar vragen erover :
Ik heb al een mooie pension stal in gedachten waar ik het paard neer wil zetten. Aangezien ik m’n enthousiasme niet meer kan bedwingen zit ik erover te denken om van de week een mailtje naar ze te sturen om te vragen of ik volgende week maandag langs kan komen om te kijken.
Is dat te vroeg?
Ik zit namelijk te denken, stel dat het vol staat zou ik misschien vast op een wachtlijst gezet kunnen worden? En hoe gaat dat überhaupt met een stalling als het je eerste paard is en je weet niet precies wanneer die komt? Kun je bijvoorbeeld ook vanaf mei vast een kale stal huren zodat je zeker een plek hebt?
Deze vraag spookt het meest door m’n hoofd![]()
Alvast bedankt!
Mason schreef:@janine gefeliciteerd, wat een droomplaatje zeg altijd gek op mooie bonte knollies.![]()
@ dark, wat leuk waar ben je naar opzoek?
Ik ben vandaag wezen kijken en meteen helemaal verkocht.Ik laat hem niet keuren, dus dat betekend dat ik mezelf vanaf vandaag wel stiekem weer een trotse eigenaar kan noemen. Het is een projectje wel hij is deze maand net 6 geworden en 2,5 jaar geleden onder het zadel gekomen maar niet door de huidige eigenaar verder opgepakt dus staat al 2 jaar stil zonder dat er mee wordt gewerkt. Aankomende week ga ik hem ophalen en ik voel me net weer ff een verliefd Penny meisje
![]()
Om nog even terug te komen op @kyrkelover. Ik werk hoofdzakelijk vanaf de grond ( werken a/d hand, dubbele lijnen, loswerken etc) en wil 1-2 x per week een buitenritje doen. Ik sta op de wachtlijst om me volgend jaar in te schrijven voor intructeur natrual horsemanship opleiding, dus hopelijk als dat over 1 jaar start zijn we lekker aan elkaar gewend en zit er al een goede basis in.
Alvast ff een fototje van mijn knapperdSpoiler:
[ [url=m/uSyGKy.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ineke2 schreef:Spaansepony schreef:Ik snap kopers soms oprecht niet. Stal genoot heeft paard te koop. Mensen wilde paard gekeurd hebben door dap bodengraven. Deze komen netjes keuren, paard word goedgekeurd met leuk commentaar. Maar paard zette het een keer op rennen omdat er een rolsteiger uit de binnenbak gerold kwam net op het moment dat paard moet aanzetten in draf bij de buigproef dus paard peerde hem paar meter extra.![]()
Laten ze het paard staan want hij brak losmet de afspraak goedkeur is verkocht. Ik had ze er denk mooi aan gehouden. Vriendin zegt “ze zijn mijn paard niet waard als het zo moet”
De potentiële kopers hebben wel de keuring betaald mag ik hopen?
Mer1980 schreef:Sunrise wat leuk dat je een paardje gaat kopen. Wat is de reden dat je meteen voor een jong onervaren dier gaat als je zelf nog relatief onervaren bent met 2 jaar rij ervaring? Nu kan ik dat niet beoordelen van een scherm want manege ervaring of 2 jaar op een dressuur stal bijvoorbeeld zijn 2 uitersten. Maar in het eerste geval zou ik gaan voor een wat meer ervaren en doorgereden paard.
Spaansepony schreef:Ja was keuren kosten koper, vriendin kreeg daarna alleen een naar zinnetje naar haar hoofd van “wij hebben keuringsrapport en jij niet” nog niet niet met uitstekende tongetje. Maar vriendin wenste ze er veel geluk mee met het duur betaalde papiertje
Sunrise schreef:Oké, ik heb het misschien niet helemaal handig gezegd. ( was nog vroeg)
Met 2 jaar rijervaring bedoel ik inderdaad dressuurmatig. 2 keer in de week privé les gehad & zo onwijs veel meer geleerd in die 2 jaar dan de standaard manege lessen vroeger. ( ik ben 28, vroeger veel gereden & sinds 2 jaar dus echt alles opnieuw geleerd & op de goede manier.) maargoed, tegenover hoe lang sommige mensen hier al zullen rijden is dat natuurlijk relatief kort.
Mijn instructrice heeft het er juist met me over gehad toen ik zei dat het me verstandig leek om een ouder paard te kopen. Die heeft m’n gedachte omgedraaid en anders aangepraat. Ik vertrouw haar wel natuurlijk.
Maar bedankt voor de antwoorden over de stalling! Ga ik zeker van de week contact opnemen
oji schreef:Mer1980 schreef:Sunrise wat leuk dat je een paardje gaat kopen. Wat is de reden dat je meteen voor een jong onervaren dier gaat als je zelf nog relatief onervaren bent met 2 jaar rij ervaring? Nu kan ik dat niet beoordelen van een scherm want manege ervaring of 2 jaar op een dressuur stal bijvoorbeeld zijn 2 uitersten. Maar in het eerste geval zou ik gaan voor een wat meer ervaren en doorgereden paard.
Hier ben ik het helemaal mee eens.
Een onervaren ruiter met een onervaren paard is gewoon geen goede combinatie. Het gaat heus wel eens goed, maar het gaat heel veel vaker fout.
Ik snap de roze wolk van leuk samen met een paardje groeien, maar het is echt niet in het belang van het paard om zo te denken. In het belang van het paard is om een jong dier een goede basis mee te geven waar ie de rest van zijn/haar leven wat aan heeft en op kan terugvallen. Die basis kan een onervaren iemand hem niet geven. Een beetje leuk kunnen rijden en handig zijn op een paard is echt iets heel anders als een jong paard opleiden, vertrouwen geven, op de juiste manier de training opbouwen zodat het een sterk en robust gestel krijgt en geestelijk stabiel wordt.
Je ziet het zo vaak, onervaren iemand koopt met alle goede bedoelingen een jong dier, wil het echt alle tijd geven, maar dat alle tijd geven is dus niet waar het om draait. Paard wordt ondanks goed karakter op een gegeven moment vervelend, omdat het niet voldoende vertrouwen krijgt van de ruiter, gaat een paar keer mis en vervolgens wordt er een projectpaard, dat voor zijn leven die slechte ervaring meedraagt, te koop gezet onder het motto van geen klik. Zo jammer.
Dit geldt in mijn ogen trouwens niet alleen voor Sunrise maar ook voor Julya. Als eerste paard is een meer ervaren paard echt een beter idee. Tenzij jullie hele goede begeleiding hebben, en daarmee bedoel ik niet elke week naar de clubles oid, maar echt wekelijkse privélessen van iemand die veel ervaring heeft met het opleiden van jonge dieren, die je echt het hele traject de eerste jaren begeleid. Anders zou ik zeggen, kom van die roze wolk en niet doen!