Harmonie in chaos vinden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 14:16

Ayasha wordt een uitdaging voor al die dokters. :+

Wel nog nooit van Krentenbaard gehoord.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 14:23

Het is echt heel vies als je een serieus krentenbaard geval hebt.
Hier had die kleine een muggenbultje aan de binnenkant van zijn been. Na een paar dagen werd dit echter een open plekje, net het bovenste velletje eraf. Weer een dag of wat later was het zo groot als een ouderwets dubbeltje. Dat vond ik er toch wel vervelend uit gaan zien. Naar de dokter omdat ik het niet vertrouwde.

Ja doe er maar een pleister overheen. Nou toen was het hek helemáál van de dam, dat is echt het laatste dat je moet doen omdat het dan gaat broeien := Die plek werd gróót :oo En er kwamen steeds nieuwe plekken bij ook. Tja kind van een jaar of 5 was hij toen geloof ik... die zit er toch aan zonder het zelf echt in de gaten te hebben. Afdekken geen optie.... dus hele slechte combinatie. Hij zag er echt verminkt uit :o

Duurde hele poos voordat de huid weer mooi hersteld was, nu zie je er niks meer van gelukkig.

Bij een volwassene die zichzelf een beetje onder controle heeft hoeft het niet zo uit de hand te lopen :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-23 23:12

Kan me wel enigszins beheersen als het echt moet. O:) :))

Vinden jullie dit leuk:

pien_2010

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 23:17

Wouw, wat gaat dat rustig en beleefd. Chapeau!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-23 23:21

Ze zijn eigenlijk heel makkelijk. Ze kennen hun volgorde (al is Whiskey recent voor gekropen maar als Charlie akkoord is dan ik ook. :+ ) en ze gaan gezellig bij elkaar staan met hun zakken. :+:

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 23:27

Ze knokken totaal niet, zijn geduldig en geen voernijd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-23 23:57

Inderdaad. Dat is echt een van de grote voordelen. Naast dat je eventuele medicatie makkelijk kan geven en ook porties kan bepalen (Leo is te dik dus die krijgt minder dan bv Whiskey die 1. Veel groter is en wordt en 2. Nog wat in te halen heeft.) leren ze hier zo veel van. Ze weten dat ze allemaal hun zak krijgen dus ze hebben totaal geen reden om zich druk te maken. Ik wist niet 100% zeker of het een goed systeem zou zijn maar ik wil niet meer anders.

Als ze zo op weide staan is dit ideaal.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 08:27

Mijn vriendin had een grotere kudde op paar hectare 24 uur buiten.
Als ze ging voeren, dan kwamen de paarden aangegaloppeerd. Ze had een klein stuk voor ze opengemaakt. Alle paarden gingen in hun eigen afgezet stukje en zij deed de draad achter heb dicht en gaf dan iedereen zijn of haar emmer die al klaarstond op het karretje. Dat ging goed maar iets onrustiger.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 08:44

Ik denk dat het juist ook wel weer fijn is om die jonkies gewoon te maken met het aanraken van hoofd en iets om doen. Is er een reden dat die ene met clipjes vast gemaakt word en de andere met riem achter de oren? Dat lijkt mij dan ook nog wel een handige als je eentje hebt wat nog wat erg hoofdschuw is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 08:49

Joyse de manier van Kathleen vind ik een geweldige manier.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 08:52

Ja ik ook! Je doet zo toch ook weer zorgen voor contact met mensen, is doodnormaal want elke dag. Rust in de groep. Ieder zijn eigen voer. Ik zie alleen maar tevreden paarden en al helemaal met iemand welke ook nog oplet welke volgorde van belang is. Ik kan niet anders denken dan dat de paarden en eigenaren toch wel heel erg happy zijn met Kathleen.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 09:07

Zo dat gaat mooi zeg! Zelfs nog een beetje ruw hoe je de kopstukken over de oren trekt. Niet verkeerd opvatten: dat is juist het positieve. Dat het niet heel voorzichtig moet gebeuren, omdat er anders paniek zou kunnen ontstaan.
Ok, behalve whiskey dan. Maar dat is waarschijnlijk maar een kwestie van nog wat langer in de hand zijn.

Zo zijn ze meteen ook al deels hoofdstel getraind; bit ipv de voerzak, kleine beloning er achteraan en voila, omscholing naar hoofdstel is gedaan. +:)+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 11:18

Haha die 2e, echt zo van Ja IK graag :D

Fijn hoor zo +:)+

Die clipjes lijkt handiger te werken? Of ervaar je dat niet zo? :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 12:01

Clipjes zijn fijner omdat Charlie (de lichte palomino) zijn zak af krijgt als ik de band niet heel precies zet. Dan zitten de manen dus in de weg. _O-

eentje heeft clips omdat die niemand van ons in een straal van vijf meter liet. De band over hem doen gaf paniek maar daar had ik nog tijd in willen steken want halster enz is ook geen probleem. Al snel zag ik dat hij niet bang was voor de band over het hoofd maar dat zijn neus niet uit de zak kon. Dus de clips er aan gemaakt zodat hij zijn neus er uit kan halen. Ik denk eigenlijk dat ik hem nu gewoon om zou kunnen doen (hij was erg bang voor alles toen hij er net was) want hij haalt zijn neus er niet uit tot ie leeg is (in het begin wel.)

Ik ben idd niet héél voorzichtig. Je kijkt natuurlijk uit dat je ze geen pijn doet. Maar zoals je zo zegt: als straks het hoofdstel moet zijn ze het gewend dat er nog gefrummeld wordt om e.e.a goed te steken. :D
En dat eerste vosje heeft echt bizar dikke stijve manen. Dus moet even door zijn manen heen. _O-

Whiskey is idd nog wat onwennig en heel erg gevoelig. Bij hem doe ik wel al het wrijven onder de voorlok als voorbereiding. Zijn halster aan doen is ook geen probleem. Als hij zich helemaal op zijn gemak voelt eens met een lege voerzak beginnen. De clips zijn handig met mijn 1.50m (das ook zo iets _O-) maar van het echt over de oren doen leren ze IMO meer..
Ik ben nu bezig met zijn voeten omdat hij naar de smid moet en hij niet aan zijn benen liet komen. Als dat in orde is gaan we aan de gang met de voerzak. Gewoon dat hij de beweging gewoon wordt. Hij kan dan nog steeds uit zijn persoonlijke ontwerp eten maar dan ‘mist’ hij niks van het leren. :D
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 22-11-23 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 12:28

joyce83 schreef:
Ja ik ook! Je doet zo toch ook weer zorgen voor contact met mensen, is doodnormaal want elke dag. Rust in de groep. Ieder zijn eigen voer. Ik zie alleen maar tevreden paarden en al helemaal met iemand welke ook nog oplet welke volgorde van belang is. Ik kan niet anders denken dan dat de paarden en eigenaren toch wel heel erg happy zijn met Kathleen.

Ik moet ook zeggen dat de eigenaren me dat ook sturen. :+: het is momenteel een hele fijne, dankbare groep.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 12:52

Wat fijn een dankbare groep. Dat is zoveel stimulans.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 15:47

Even tussendoor:
*\o/* *\o/* Ik weeg 43 kg!!! *\o/* *\o/* *\o/* Dat is bijna 2kg meer dan de vorige keer. Als ik er nog 2kg bij krijg passen mijn kleren weer fatsoenlijk. Liefst nog 3… dan zit ik op mijn ‘oude’ gewicht. Maar ging al drie jaar op 40 a 41kg dus: *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 15:53

Wat fijn!!! Proficiat

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 16:02

Goed gedaan *\o/*

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 16:07

Wat fijn voor je *\o/*

Wil je wat van mij? Ik krijg 2 kg zo er aan gevreten :+

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 16:11

Ten eerste gefeliciteerd!

Ten tweede, wat ben je fijn bezig met de jonkies. De eigenaren hoeven er straks alleen nog een zadel op te leggen en kunnen zo wegrijden, zo mak zijn ze dan.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:10

Yay !! Fijn dat je bent bijgekomen ! :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 14:53

pmarena schreef:
Wat fijn voor je *\o/*

Wil je wat van mij? Ik krijg 2 kg zo er aan gevreten :+

Geloof het of niet maar ondergewicht heeft even veel nadelen als overgewicht en is even moeilijk om in orde te krijgen. Bij ondergewicht gaat het lichaam in een soort ‘energie besparing.’ Waardoor alles wat je vraagt van je lijf voelt alsof je een marathon wil doen zonder training. Weefsels krijgen niet genoeg energie wat ook een deel van mijn pijn veroorzaakt. Spieren verkrampen sneller en pezen zijn sneller over belast. En ik krijg ook opmerkingen over mij n te mager zijn. : of ‘geen wonder dat je zo mager bent als je dieet.’ Omdat ik een fruit taart met druiven waar mijn darmen extreem op reageren weiger. :+ tegenwoordig antwoord ik gewoon: als ik alles weer uit braak wat ik al heb kunnen eten omdat jij me perse druiven wil voeren heb ik nog minder binnen. :+
Vooral op feesten komen er vaak sneren. :x mensen denken altijd dat zij het beter zouden doen in jouw plaats.

Getty_Maan schreef:
Ten eerste gefeliciteerd!

Ten tweede, wat ben je fijn bezig met de jonkies. De eigenaren hoeven er straks alleen nog een zadel op te leggen en kunnen zo wegrijden, zo mak zijn ze dan.

:+:

Vandaag is de smid geweest. Whiskey heeft een licht roesje gehad in de hoop dat hij deze rustige ervaring onthoud en het zonder kan de volgende keer. Hij heeft al zoveel geleerd. Maar een vreemde aan zijn benen laten komen was nog net te veel gevraagd zonder wat kalmering. :(:)

Maar ze waren alle vier eigenlijk niet erg braaf. Ze worden gewoon op de weide gedaan dus het worden hele makke dieren bij de smid. :D

Op een uurtje waren ze alle vier gedaan. Eentje is een heel klein beetje gecorrigeerd. Als we dat zo bij houden staat hij straks gewoon mooi recht op de voeten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 15:01

Ja ik weet het :j Als er dan ineens 2kg bij zit op zo'n vedergewichtje is dat echt een hele *\o/*
Dat mensen altijd van een ander denken dat dat maar een prutser is en zij het beter zouden doen...dat is wel zo'n beetje op elk vlak vrees ik :=

Waren ze alle 4 NIET erg braaf....?
Toch wel vlot als ze op een uurtje alle 4 klaar zijn +:)+ Doet de oom dat ook....?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 15:07

Oh oeps. Erg braaf dus. _O- had een poging gedaan om mijn bericht logischer te maken en well… that backfired. _O- _O-

Alle vier erg braaf dus. Manlief is zo schattig als hij heel trots over Joy zegt dat ie het doet alsof hij al 20 jaar bij de smid komt. :+: maar stiekem was hij ook trots op Whiskey, ons angsthaasje die zo naar hem toe ging. :+:

Onze oom doet ze idd. Hij is hopeloos om afspraken mee te maken maar binnen deze provincie is er echt geen betere smid. Hij ziet de kleinste details en is ontzettend geduldig. Veel smeden willen sowieso geen veulens doen hier in de omgeving. Daarom worden ze eigenlijk allemaal door onze gegaan: dat is optioneel maar hun eigen smeden willen geen veulens doen. := en zeker niet op weide terwijl in dit stadium de kudde hen juist helpt. Alleen Whiskey is even op het tussenstukje genomen. Daar kan hij leunen tegen de stal. Die had een beetje moeite met zijn balans. :(:)