Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 08:10

upendo schreef:
Vraag ik me af :)
Maargoed, we zullen het gaan zien.

Import van warmbloeden is wel minder geworden door de Brexit. Het zijn voornamelijk de Iberische rassen zoals ik het zie.

Verschuiving van de bron. Als import uit een regio lastiger wordt (lees: duurder) verschuift het blikveld naar een andere regio. In dit geval zijn er meer handelaren op de Iberische markt gedoken, niet in de laatste plaats omdat daar ook paarden voor weinig vandaan te halen zijn.

Uiteindelijk gaat dat maar om een ding: marge....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 09:04

Eef_Bam schreef:
Benen wel, ivm ocd/chips die al te zien zijn. Rug en hals zou ik niet doen, die zijn nog een stuk minder volgroeid op 2 jaar.

Rug hals wel. Als er wat te zien is, zit dat er nu al. Komt nogal eens voor dat veulens over de kop slaan. Aangeboren gebreken komen voor (niet heel vaak) KS indien erfelijk zie je nu ook al.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 10:08

Mkango schreef:
Uit de UK importeren we geen warmbloeden hoor. :P Nou ja, misschien een verdwaalde Irish draught, maar het gros zijn volbloeden (ook al proberen handelaren dat angstvallig stil te houden). En er komen nog genoeg volbloeden deze kant op uit Ierland.

In mijn beleving is dat toch anders hoor. Ik ken veel mensen in de jacht scene en eventing en daar worden juist heel veel Irish sporthorses geïmporteerd. En idd volbloeds voor eventing. Maar ook Connemara ponies (Love Connemaraas!!!! <3 )

Voor mijn gevoel zie ik dit jaar echt minder veulentjes ronddartelen. Kan zijn dat dat puur in mijn blikveld is hoor, maar weet iemand of er dit jaar minder gefokt wordt? Want dan vrees ik voor de prijzen over een paar jaar (waar ik ontzettend van zou balen want denk dat ik over een jaar of 3 er waarschijnlijk wel een paard bij zoek). Als dat zo is moet ik maar serieus overwegen toch mijn eigen opvolger te fokken uit mijn merrie (wat mij onwijs leuk lijkt maar wat ik ook doodeng zou vinden).

K_nolan

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 10:11

Van wat ik hoor van een aantal fokkerijen waar ik toen langs was gegaan, zijn het aantal veulens gelijk maar zijn de meeste opgekocht. Waar ze normaal er een aantal hielden is dat nu niet zo, zelfs jaarlingen gingen nu voor hoge prijzen. Dus dat zal dit jaar niet zo'n verschil hebben, maar volgend jaar wel als je bij een fokkerij een wat oudere wilt kopen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 10:24

oji schreef:
Mkango schreef:
Uit de UK importeren we geen warmbloeden hoor. :P Nou ja, misschien een verdwaalde Irish draught, maar het gros zijn volbloeden (ook al proberen handelaren dat angstvallig stil te houden). En er komen nog genoeg volbloeden deze kant op uit Ierland.

In mijn beleving is dat toch anders hoor. Ik ken veel mensen in de jacht scene en eventing en daar worden juist heel veel Irish sporthorses geïmporteerd. En idd volbloeds voor eventing. Maar ook Connemara ponies (Love Connemaraas!!!! <3 )

Dat wereldje springt wat minder in het oog. Die paarden worden doelbewust uitgezocht en zijn niet zelden al verkocht voordat er nog maar een export-papier bij is.

Ik ken iemand die het andersom doet (deed); sportpaarden naar GB. Daar kwam je als goedbedoelende hobby-ist niet eens tussen; die paarden waren vaak al besproken en verkocht voordat ze gespeend waren en de enkeling die dan niet verkocht was, was dat tegen de tijd dat ze ingereden waren alsnog.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 11:07

Over de huidige prijzen... misschien zijn ze af en toe wat hoog....
Maar het is tegelijkertijd ook volkomen terecht dat een gezonde, zadelmakke 3 jarige 10K mag opleveren. Dat is echt niet overpriced. Bovendien, dat betaalde je 3 jaar geleden ook al voor zo'n dier.

De prijzen zullen in het najaar iets dalen (dat doen ze ieder jaar, er is dan domweg minder vraag en iets meer aanbod). Toch, verwacht geen koopjes. We hebben het hier over prijsfluctuaties binnen de 10% range.

Ik kan me niet voorstellen dat mensen aan het begin van corona dachten: hee ik ga nu thuiswerken en hoewel ik niet zeker weet of ik mijn baan mag houden, weet je wat.. ik koop een paard! Dat doet een Homo Economicus niet.
Ze zullen er zijn, maar als die allemaal hun dieren in september op de markt brengen, zullen het er niet genoeg zijn om van invloed te zijn op de prijzen.

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 11:08

Ik verwacht dat er wel meer aanbod aan recreatiepaarden komt dit najaar. Bijvoorbeeld veel Spanjaarden (die nu massaal geïmporteerd worden), maar nog steeds beperkt aanbod Fries en KWPN. Die worden gewoon ook minder gefokt de afgelopen jaren.

Maar ik denk ook dat mensen minder tijd en geld over zullen hebben en dieren weer weg zullen doen. Je ziet het nu al langzaam gebeuren bij de honden, volgens mij.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 11:16

Een hondje is dan ook makkelijker aangeschaft en te houden dan een paard. De impulsaankoop-factor lijkt me echt beduidend lager bij paarden.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 11:27

Mkango schreef:

Als ik kijk wat voor marge ze hebben, nou, dan had ik ook maar volbloeden moeten importeren :+ tijd voor een carrière switch zeg :D ik zie met regelmaat volbloeden op marktplaats voorbijkomen van een handelaar die ze uit Frankrijk haalt, beesten mankeren van alles en lopen erg beroerd en toch gaan ze binnen enkele dagen voor 6-7K weg. Zo uitgemergeld als ze binnenkomen zijn ze ook braaf, de vraag is of het zo blijft zodra ze genoeg te eten krijgen :Y)

Ik ben in ieder geval heel blij dat ik van dat gezeik af ben en eindelijk lekker met eigen paard aan de slag kan :D gisteren al voor het eerst ernaast gelegen, leuk die groene paarden he :P maar als ik terugkijk naar hoe het in het begin met mijn drama queen merrie no 1 ging dan denk ik dat het met deze ook uiteindelijk goed gaat komen :)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 11:28

Dees schreef:
Over de huidige prijzen... misschien zijn ze af en toe wat hoog....
Maar het is tegelijkertijd ook volkomen terecht dat een gezonde, zadelmakke 3 jarige 10K mag opleveren. Dat is echt niet overpriced. Bovendien, dat betaalde je 3 jaar geleden ook al voor zo'n dier.

Nou die 10k ligt toch echt wel aan de kwaliteit. Bij een goede ervaren fokker met een goede merrie met predikaten en een daarop goed aansluitende goedgekeurde hengst, zal die onbeleerde/net zadelmakke idd 10k of waarschijnlijk wel meer waard zijn.
Maar er lopen ook heel veel "vermeerderings" projectjes onder het mom van leuk een veuli uit mijn lieve merrie en aan het eind van de rit verkopen om uit de kosten te zijn....nou die mogen lekker zelf de kosten voor hun hobby fokkerij betalen in mijn ogen. Die zijn echt geen prijs waard waarbij de fokker volledig uit de kosten is. Ook voor jong spul geldt gewoon prijs naar kwaliteit, niet prijs naar wat ie me ten minste gekost heeft.

Dees schreef:
De prijzen zullen in het najaar iets dalen (dat doen ze ieder jaar, er is dan domweg minder vraag en iets meer aanbod). Toch, verwacht geen koopjes. We hebben het hier over prijsfluctuaties binnen de 10% range.

Het aanbod is iets hoger, maar meestal nou niet niet in het segment waarin het gros zoekt. De dieren die de meeste zoeken, een fijn gezond en basis opgeleid paard, tussen de 4-10 met een populaire stokmaat, die zakken niet, daarvan blijft de vraag groter als het aanbod.

Dees schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat mensen aan het begin van corona dachten: hee ik ga nu thuiswerken en hoewel ik niet zeker weet of ik mijn baan mag houden, weet je wat.. ik koop een paard! Dat doet een Homo Economicus niet.
Ze zullen er zijn, maar als die allemaal hun dieren in september op de markt brengen, zullen het er niet genoeg zijn om van invloed te zijn op de prijzen.

De Corona kopers zullen vooral kopers zijn, die doordat ze het geld dat ze andere jaren uitgeven om met het hele gezin op een dure vlieg vakantie te gaan nu in de zak hebben gehouden, ineens geld hadden om een paard en alles wat daarbij komt, aan te schaffen. En thuiswerken zal voor een groot deel van de week, bij heel veel grote bedrijven de norm blijven. Veel grote bedrijven denken toch aan max 2 dagen per week naar kantoor. Logisch, er is bewezen dat het werkt en er kunnen vele miljoenen jaarbasis bespaard worden aan kantoorpanden. Daarom stijgen nu ook de prijzen van huizen in de niet Randstad locaties enorm.

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 13:36

Dees schreef:
xkusjeirene schreef:
Hoi! Excuus als ik door iemand heen ga, maar ik zou graag wat advies willen.

Ik heb een paard op het oog, had een aantal bulten onder zijn hals/kaak gebied. Is nagekeken door de DA, schijnt de schildklier te zijn die voor de spier ligt. Schijnt vaker voor te komen.

Ik ben zelf bijna verpleegkundige, en als ik bij een mens een opgezwollen bult in de hals zie gaan bij mij alle alarmbellen rinkelen. Weet iemand welke gevolgen zoiets kan hebben voor een paard? Of wat aan te raden valt?

Daarnaast zou ik graag iemand privé willen spreken die wat verstand heeft van de stand van een rug van een paard. Paard lijkt wat onbespierd, maar hij heeft een kleine bult op zijn billen, mijn instructeur gaf ook aan, pas op voor een karper rug, dus wellicht als iemand daar ervaring mee heeft of even wil bekijken zou fijn zijn!

Bericht was ondergesneeuwd in discussie.

Bulten bij kaken/keel komen altijd voor, bij het ene paard zie je ze wat makkelijker dan bij het andere. Zeker bij grote paarden. Is vrijwel nooit iets om je zorgen over te maken. Paarden hebben vrijwel nooit de schildklier problemen die mensen hebben.

Karperrug is makkelijk te zien op een plaatje van het dier. Het is de verhoging in de ruggengraat achter het zadel, waardoor de rug daar bol loopt ipv recht of hol. In milde vorm hoeft het geen bezwaar te zijn.

Bultjes bij de billen hebben niets te maken met karperrug. Het kan zijn dat je paard van achter gezien geen ronde billen heeft, waardoor het lijkt of er knobbels bij de rug uitsteken. Misschien bedoel je dat? Paarden die dat hebben zijn zeer arm bespied en vaak ook mager. Kan door ouderdom komen. Het is niet een goed teken bij jonge dieren waar op gereden wordt.

Klopt ik merkte het! Geeft niet haha. Inmiddels ben ik via een andere bokker er achter dat die bult op zijn rug/ kont waarschijnlijk een hunter bump is. Als ik de plaatjes bekijk op het internet is het precies hoe het er uitziet. Is met training dus op te lossen.

De bult in zijn hals gebied is dus zijn schildklier, waardoor ik denk oh god wat kan dat nou weer betekenen. Maar dat is dus misschien mijn "medische kennis over de mens" wat een beetje op speelt haha...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 13:36

oji schreef:
Mkango schreef:

Voor mijn gevoel zie ik dit jaar echt minder veulentjes ronddartelen. Kan zijn dat dat puur in mijn blikveld is hoor, maar weet iemand of er dit jaar minder gefokt wordt? Want dan vrees ik voor de prijzen over een paar jaar (waar ik ontzettend van zou balen want denk dat ik over een jaar of 3 er waarschijnlijk wel een paard bij zoek). Als dat zo is moet ik maar serieus overwegen toch mijn eigen opvolger te fokken uit mijn merrie (wat mij onwijs leuk lijkt maar wat ik ook doodeng zou vinden).

Ja, maar die hunters (en Connemara’s, Welsh pony’s etc.) zijn niet de paarden die en masse door handelaren hierheen gehaald worden, en daar ging het gesprek over. Dat is een heel ander deel en een heel ander segment van de markt.

Fly_high schreef:
Mkango schreef:

Als ik kijk wat voor marge ze hebben, nou, dan had ik ook maar volbloeden moeten importeren :+ tijd voor een carrière switch zeg :D ik zie met regelmaat volbloeden op marktplaats voorbijkomen van een handelaar die ze uit Frankrijk haalt, beesten mankeren van alles en lopen erg beroerd en toch gaan ze binnen enkele dagen voor 6-7K weg. Zo uitgemergeld als ze binnenkomen zijn ze ook braaf, de vraag is of het zo blijft zodra ze genoeg te eten krijgen :Y)

Ik ben in ieder geval heel blij dat ik van dat gezeik af ben en eindelijk lekker met eigen paard aan de slag kan :D gisteren al voor het eerst ernaast gelegen, leuk die groene paarden he :P maar als ik terugkijk naar hoe het in het begin met mijn drama queen merrie no 1 ging dan denk ik dat het met deze ook uiteindelijk goed gaat komen :)

Tja, maar daar dragen die kopers zelf aan bij door die paarden te kopen. Er zijn genoeg volbloeden voor een prikkie te vinden waar niets aan mankeert, die gewoon in goede conditie zijn, alleen die worden je niet op een presenteerblaadje aangeboden door een dodgy, borderline malafide handelsstal.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-05-21 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 13:37

anjali schreef:
Dees schreef:

Bericht was ondergesneeuwd in discussie.

Bulten bij kaken/keel komen altijd voor, bij het ene paard zie je ze wat makkelijker dan bij het andere. Zeker bij grote paarden. Is vrijwel nooit iets om je zorgen over te maken. Paarden hebben vrijwel nooit de schildklier problemen die mensen hebben.

Karperrug is makkelijk te zien op een plaatje van het dier. Het is de verhoging in de ruggengraat achter het zadel, waardoor de rug daar bol loopt ipv recht of hol. In milde vorm hoeft het geen bezwaar te zijn.

Bultjes bij de billen hebben niets te maken met karperrug. Het kan zijn dat je paard van achter gezien geen ronde billen heeft, waardoor het lijkt of er knobbels bij de rug uitsteken. Misschien bedoel je dat? Paarden die dat hebben zijn zeer arm bespied en vaak ook mager. Kan door ouderdom komen. Het is niet een goed teken bij jonge dieren waar op gereden wordt.

Mijn 25-jarige heeft ook zo'n bult sinds ruim een jaar. Hij toont helemaal gezond ,vandaar dat ik er nu niet aan wil laten prutsen om te onderzoeken wat het zou kunnen zijn.Al geeft het wel ietsje ongerustheid bij mij,als ik er nu een zou willen kopen zou ik wel willen weten wat het is.

Ja precies! Ik verwacht dat het een combi is van bespiering en training waarbij de bult wel weg trekt, maar ja je weet het maar nooit

Gemlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 13:54

Getup schreef:
Denk niet, dat dat uitmaakt eerlijk gezegd.

Ik zou gewoon rustig rondkijken, wie weet komt jouw paard gewoon voorbij.

Ook in eerdere jaren ken ik mensen die echt 1 jaar gezocht hebben en ook nu zijn er mensen die vrij snel vinden.

Jong paard (net zadelmak) een optie ?

Dankjewel voor je antwoord, ook van alle andere die natuurlijk hebben gereageerd! Een jong paard is voor mij zeker een optie, zal hem/haar dan waarschijnlijk nog een maandje of twee in training zetten om de basis voor mij goed te krijgen in ieder geval.

Voor de rest ben ik een beetje actief op zoek gegaan en kan komen kijken bij twee paarden! Wel beiden al wat ouder, rond de 14 jaar. Ik weet nog niet helemaal zeker of dat de beste keuze is en of ik niet beter een jonger paard kan nemen waarmee ik langer door kan en door kan groeien.

Beetje een tweestrijd, aan de ene kant is een ervaren paard iets waar ik heel veel van kan leren, zeker spring wat betreft het springen. Maar aan de andere kant, een (springgefokt) paard dat wat jonger is en ik echt nog aan de slag kan is ook weer heel veel van te leren en hoef ik niet binnen een aantal jaar te switchen naar een jonger paard mocht het toch wat te zwaar worden naar mate we meer wedstrijdjes zouden gaan doen, wat nog helemaal niet zeker is dat ik uberhaupt wil gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 14:03

Dees schreef:
Een hondje is dan ook makkelijker aangeschaft en te houden dan een paard. De impulsaankoop-factor lijkt me echt beduidend lager bij paarden.
Een impulsaankoop hoeft het niet te zijn, maar wel een aankoop die achteraf toch wel behoorlijk meer tijd in beslag blijkt te nemen als het sociale leven weer op gang komt. Dat thuiswerken geloof ik allemaal wel, maar als mensen constant af moeten zeggen voor sociale activiteiten met vrienden, niet zomaar meer een dagje of een paar dagen weg kunnen, "want paard," is het gauw uit met de pret.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 14:26

jennglenn schreef:
Getup schreef:
Denk niet, dat dat uitmaakt eerlijk gezegd.

Ik zou gewoon rustig rondkijken, wie weet komt jouw paard gewoon voorbij.

Ook in eerdere jaren ken ik mensen die echt 1 jaar gezocht hebben en ook nu zijn er mensen die vrij snel vinden.

Jong paard (net zadelmak) een optie ?

Dankjewel voor je antwoord, ook van alle andere die natuurlijk hebben gereageerd! Een jong paard is voor mij zeker een optie, zal hem/haar dan waarschijnlijk nog een maandje of twee in training zetten om de basis voor mij goed te krijgen in ieder geval.

Voor de rest ben ik een beetje actief op zoek gegaan en kan komen kijken bij twee paarden! Wel beiden al wat ouder, rond de 14 jaar. Ik weet nog niet helemaal zeker of dat de beste keuze is en of ik niet beter een jonger paard kan nemen waarmee ik langer door kan en door kan groeien.

Beetje een tweestrijd, aan de ene kant is een ervaren paard iets waar ik heel veel van kan leren, zeker spring wat betreft het springen. Maar aan de andere kant, een (springgefokt) paard dat wat jonger is en ik echt nog aan de slag kan is ook weer heel veel van te leren en hoef ik niet binnen een aantal jaar te switchen naar een jonger paard mocht het toch wat te zwaar worden naar mate we meer wedstrijdjes zouden gaan doen, wat nog helemaal niet zeker is dat ik uberhaupt wil gaan doen.

Ooit een 12-jarige gekocht. Heb ik 17 jaar gehad.
Hoe lang wil je doorgaan met een paard?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 14:29

Kocht een 13 jarige, die tm zn 23e hoog in de sport gelopen heeft en met 26 is overleden.

Theoretisch had je met n 4 jarige natuurlijk veel langer kunnen rijden.

Met een ouder paard kun je misschien sneller doorstromen, als ze al wat kennen.

Al weet je dat ook nooit. Genoeg mensen hebben pech met n jonkie

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 15:43

Ik kocht een 5 jarige onder het mom van kan ik lang mee doen. Nou niet dus... met 6/7 was ze eigenlijk al zo kapot en kreupel dat het alleen maar bakken geld kostte. Met net 9 jaar is ze k geslapen...

Tot een jaar of 14 is prima hoor, dan hebben ze zich al ‘bewezen’ dat ze goed zijn en dat waarschijnlijk opk nog wel even blijven.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 17:21

Ik kocht een bijna-jaarling, zodat ik die later in de endurance kon gaan rijden.

Die heeft zn eerste verjaardag nirt gehaald.

En met Titane had ik ook gehoopt nog zeker een jaar of 7-8 fanatiek te kunnen rijden

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 18:07

Ik heb met de mijne heel veel geluk gehad eigenlijk, gekocht als 6 jarige, nooit een probleem gehad op vlak van gezondheid (op rijtechnisch vlak was het iets anders _O- ) tot zijn 21e dan en dan met pensioen moeten zetten omwille van artrose in zijn knie. Op zich is dat relatief vroeg wel en hij is verder nog top dus wel jammer, maar je hoort nog wel andere verhalen ook. Hoop dat ik met mijn volgende evenveel geluk mag hebben.

Als ik kijk naar mijn situatie, was ik als jong manegemeisje wel beter geweest met een ouder paard met meer ervaring waar ik kon van leren. Ik heb óok enorm veel geleerd van Watch, op een andere manier dan, maar ook bijzonder veel dingen niet kunnen doen vroeger omdat hij lang te gevaarlijk was om bvb mee op buitenrit of wedstrijd te gaan. Vond ik toen wel erg jammer. En lol met je knol is dan ook heel wat jaren totaal niet van toepassing geweest (ook wel door slechte begeleiding maar je weet pas achteraf dat het slechte begeleiding was, mijn ouders kenden ook niets van paarden). Dusja, als ik het terug zou doen, dan zou ik wel gaan voor het ietwat oudere ervaren paard en als je ooit toe moest zijn aan je tweede, voor een jongere gaan. Maar het kan wel op zich om meteen voor een jongere te gaan, het parcours dat je aflegt is gewoon anders. En bij beide is goede begeleiding belangrijk, maar bij een jonge des te meer :j

Vriendelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 18:51

Citaat:
Een impulsaankoop hoeft het niet te zijn, maar wel een aankoop die achteraf toch wel behoorlijk meer tijd in beslag blijkt te nemen als het sociale leven weer op gang komt. Dat thuiswerken geloof ik allemaal wel, maar als mensen constant af moeten zeggen voor sociale activiteiten met vrienden, niet zomaar meer een dagje of een paar dagen weg kunnen, "want paard," is het gauw uit met de pret.

Ik geloof ook dat dit wel mee kan gaan spelen. Sociale activiteiten komt weer op gang, toegang tot faciliteiten van een eerdere hobby gaat er weer zijn, mensen gaan weer op vakantie kunnen.
Dan blijft er simpelweg minder tijd over voor het paard.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-21 19:11

Of mensen zoeken een bijrijder. :)

Het hoeft allemaal niet zo zwart wit als wat hier gesteld wordt.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 19:22

Ik denk dat veel mensen ook weer meer waarderen van wat ze hebben en kunnen en wat er belangrijk is en wat het inhoud om tijd te maken voor in dit geval je pony.
En dat ze dit echt nog vast gaan houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 19:26

upendo schreef:
Of mensen zoeken een bijrijder. :)

Het hoeft allemaal niet zo zwart wit als wat hier gesteld wordt.

Zwart/wit zou zijn als we zouden zeggen dat ieder paard dat de afgelopen anderhalf jaar gekocht is, in september weer te koop staat. Verwachten dat er genoeg mensen zijn die hun paard weer van de hand doen als alles weer op gang komt, vind ik niets zwart/wit aan. Maar goed, de tijd zal het leren en gelukkig heb ik er geen last van. :')

StalNollie schreef:
Ik denk dat veel mensen ook weer meer waarderen van wat ze hebben en kunnen en wat er belangrijk is en wat het inhoud om tijd te maken voor in dit geval je pony.
En dat ze dit echt nog vast gaan houden
Ik heb een iets cynischer beeld van de mensheid. :))

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 19:26

ik denk dat er door COVID wel degelijk iets definitief veranderd is en ik denk ook niet dat veel in de COVID tijd aangeschafte paarden straks de markt overspoelen.