Dees schreef:Over de huidige prijzen... misschien zijn ze af en toe wat hoog....
Maar het is tegelijkertijd ook volkomen terecht dat een gezonde, zadelmakke 3 jarige 10K mag opleveren. Dat is echt niet overpriced. Bovendien, dat betaalde je 3 jaar geleden ook al voor zo'n dier.
Nou die 10k ligt toch echt wel aan de kwaliteit. Bij een goede ervaren fokker met een goede merrie met predikaten en een daarop goed aansluitende goedgekeurde hengst, zal die onbeleerde/net zadelmakke idd 10k of waarschijnlijk wel meer waard zijn.
Maar er lopen ook heel veel "vermeerderings" projectjes onder het mom van leuk een veuli uit mijn lieve merrie en aan het eind van de rit verkopen om uit de kosten te zijn....nou die mogen lekker zelf de kosten voor hun hobby fokkerij betalen in mijn ogen. Die zijn echt geen prijs waard waarbij de fokker volledig uit de kosten is. Ook voor jong spul geldt gewoon prijs naar kwaliteit, niet prijs naar wat ie me ten minste gekost heeft.
Dees schreef:De prijzen zullen in het najaar iets dalen (dat doen ze ieder jaar, er is dan domweg minder vraag en iets meer aanbod). Toch, verwacht geen koopjes. We hebben het hier over prijsfluctuaties binnen de 10% range.
Het aanbod is iets hoger, maar meestal nou niet niet in het segment waarin het gros zoekt. De dieren die de meeste zoeken, een fijn gezond en basis opgeleid paard, tussen de 4-10 met een populaire stokmaat, die zakken niet, daarvan blijft de vraag groter als het aanbod.
Dees schreef:Ik kan me niet voorstellen dat mensen aan het begin van corona dachten: hee ik ga nu thuiswerken en hoewel ik niet zeker weet of ik mijn baan mag houden, weet je wat.. ik koop een paard! Dat doet een Homo Economicus niet.
Ze zullen er zijn, maar als die allemaal hun dieren in september op de markt brengen, zullen het er niet genoeg zijn om van invloed te zijn op de prijzen.
De Corona kopers zullen vooral kopers zijn, die doordat ze het geld dat ze andere jaren uitgeven om met het hele gezin op een dure vlieg vakantie te gaan nu in de zak hebben gehouden, ineens geld hadden om een paard en alles wat daarbij komt, aan te schaffen. En thuiswerken zal voor een groot deel van de week, bij heel veel grote bedrijven de norm blijven. Veel grote bedrijven denken toch aan max 2 dagen per week naar kantoor. Logisch, er is bewezen dat het werkt en er kunnen vele miljoenen jaarbasis bespaard worden aan kantoorpanden. Daarom stijgen nu ook de prijzen van huizen in de niet Randstad locaties enorm.