Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 16:02

Popstra schreef:
In de bijlage (Mezza) van het AD staat een goed stukje van iemand die vanuit de randstad naar het oosten is vertrokken en nu met de wolf geconfronteerd word.

Er word in gezegd door een faunabeheerder dat ze hopen dat de wolf richting randstad trekt en men daar ook eens ziet wat de komst van het dier te weeg brengt.

Dat zou inderdaad mooi zijn. Op de waterleiding duinen enz bijv.
Mensen gaan ook daar dan wel anders piepen!

Ik woon aan de waterleidingduinen en ik piep al, maar rond de waterleiding duinen zit aan de bewoonde kant al een heel hoog hek, omdat de omwonenden klaagden dat de herten hun tuinen leervraten, mochten de wolven via de zeereep binnenkomen kunnen zij en de wolven geen kant op

Cer

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 09:58

Echt serieus mensen... kunnen een aantal hier misschien stoppen met generaliseren? :+
Komen jullie ooit je dorp wel eens uit? :')

Er zijn echt mensen in de randstad (en zelfs in Den Haag) die ook vinden dat de wolf problematisch is.
En, ik weet bijna zeker dat er in de landelijke regio genóeg mensen wonen die pro wolf zijn...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 10:11

ik citeer enkel een stuk uit een krant.

Feit is wel en dat was laatst ook een item op tv over dat politiek wel zeker vooral oog heeft voor wat zich in het ,westen, van het land af speelt.

Alles daar buiten zijn volgens velen stedelingen toch maar ,boeren,
En daar wil ik niet mee zeggen iedereen in de stad zo denkt.

Ik was afgelopen weekend bij mijn fam in Den Haag en die hebben ook geen idee wat de wolf allemaal aan richt. Ik heb ze fotos getoond. Gruwelijk vonden ze het.
Maar vonden daarvoor hun komst ook prachtig.
Het interesseerd ze verder geen reet. Het leeft daar niet.
Als ik nog in de stad gewoond had zou het mij wss ook niet boeien.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 10:16

Popstra schreef:
Ik was afgelopen weekend bij mijn fam in Den Haag en die hebben ook geen idee wat de wolf allemaal aan richt. Ik heb ze fotos getoond. Gruwelijk vonden ze het.
Maar vonden daarvoor hun komst ook prachtig.
Het interesseerd ze verder geen reet.

Nja, dat zegt wat over hun denk ik dan?

Citaat:
Het leeft daar niet. Als ik nog in de stad gewoond had zou het mij wss ook niet boeien.

Dat zegt dan ook wat over jou.. :)

Ik leef ook in de stad, en ik kan niet helemaal op de hoogte zijn van wat er in andere provincies speelt, maar ik kan wel proberen mezelf te informeren over bepaalde zaken.. Plus, ik ken mensen die op andere plekken wonen, daar communiceer ik mee, dus ik ben er een soort van op de hoogte wat er daar soms speelt. Net zoals zij dan informeren naar dingen die buiten hun periferique gebeuren..

maar, dat zegt wat over de mens zelf.. niet over een hele populatie (zoals álle dorpelingen, álle stadsmensen, álle paardenhouders, álle boeren etc...) Maar goed, ik vind generaliseren kortzichtig, maar daar heb ik alleen mezelf mee.. #zoishetookweer :+

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 10:28

Cer schreef:
Echt serieus mensen... kunnen een aantal hier misschien stoppen met generaliseren? :+
Komen jullie ooit je dorp wel eens uit? :')

Er zijn echt mensen in de randstad (en zelfs in Den Haag) die ook vinden dat de wolf problematisch is.
En, ik weet bijna zeker dat er in de landelijke regio genóeg mensen wonen die pro wolf zijn...

Dat is niet generaliseren, het is gewoon zo. Denk dat als je geen weidedieren hebt, je daar ook niet zo over na denkt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 10:55

hahahatsjoe schreef:
Denk dat als je geen weidedieren hebt, je daar ook niet zo over na denkt.

Ik heb geen weidedieren.. wordt lastig op mn flatje :')
Maar, oke.. :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 11:19

Natuurlijk is het niet zo dat elke stedeling zo denkt Cer en jij bent daar een mooi voorbeeld van :j
Sowieso kom jij over als iemand die niet oordeelt maar gaat vragen en overal op een fijne manier meer van wilt weten.

Maar kijk je gewoon eens onder de reacties bij nieuwsartikelen dan zijn het toch voornamelijk de mensen uit de stad die dingen neer zetten als die boeren krijgen als subsidie genoeg die kunnen wel een omheining betalen.
Die boeren geven niets om hun beesten, morgen liggen ze anders op je bord
Of oh wat mooi die natuur, nu komt het weer helemaal in balans in de bossen.

Reageer je dan dat de meeste weide dieren niet eens van boeren zijn, dat snappen ze blijkbaar niet.
Dat er ook anders dan schapen word doodgebeten geloven ze net zo min.
Of dat afrasteren vlot 20.000 kan gaan kosten bij vaste afrastering. En dan niet eens wolfproof is. En dat schapen de hele winter van perceel naar perceel gaan kennen ze ook niet.
Of dat de natuur juist nu is verstoord, dat gaat er niet bij ze in.

Dus ja dat generaliseren is voor een groot deel gewoon een feit.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 11:36

Nee, dat is geen feit. Er zijn duizende onderwerpen in de wereld. Het is onmogelijk dat "iedereen" met "alles" op de hoogte is. Natuurlijk zijn er onderwerpen die je raken en waar je je meer in verdiept en onderwerpen die je niet belangrijk vind. Dat is menselijk, heel normaal zou ik zeggen. Dat heeft niets met generaliseren of een beperkt interesseniveau te maken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 11:40

josien_m_ schreef:
Nee, dat is geen feit. Er zijn duizende onderwerpen in de wereld. Het is onmogelijk dat "iedereen" met "alles" op de hoogte is. Natuurlijk zijn er onderwerpen die je raken en waar je je meer in verdiept en onderwerpen die je niet belangrijk vind. Dat is menselijk, heel normaal zou ik zeggen. Dat heeft niets met generaliseren of een beperkt interesseniveau te maken.

dus wel een feit dat 4 hoog in de stad gemiddeld gezien er minder over weet.

Ik geef toe, ik weet ook niets over de tram.
Maar het verschil, zal mij daar ook niet over uitlaten op social media of waar ook.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 11:56

josien_m_ schreef:

Ervanuitgaan dat mensen zich ergens niet over informeren... daar gaat het over :j

En de wolf is momenteel hot news.. er zullen ongetwijfeld mensen zijn die er 'niks' van vinden omdat ze niet op de hoogte zijn.. maar dat is iets heel anders dan aannemen dat alle mensen uit de stad geen enkel probleem hebben met de wolf, omdat het hun niet betreft.

het zijn twee verschillende dingen.. :)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 12:00

DuoPenotti schreef:
Natuurlijk is het niet zo dat elke stedeling zo denkt Cer en jij bent daar een mooi voorbeeld van :j
Sowieso kom jij over als iemand die niet oordeelt maar gaat vragen en overal op een fijne manier meer van wilt weten.

Maar kijk je gewoon eens onder de reacties bij nieuwsartikelen dan zijn het toch voornamelijk de mensen uit de stad die dingen neer zetten als die boeren krijgen als subsidie genoeg die kunnen wel een omheining betalen.
Die boeren geven niets om hun beesten, morgen liggen ze anders op je bord
Of oh wat mooi die natuur, nu komt het weer helemaal in balans in de bossen.

Reageer je dan dat de meeste weide dieren niet eens van boeren zijn, dat snappen ze blijkbaar niet.
Dat er ook anders dan schapen word doodgebeten geloven ze net zo min.
Of dat afrasteren vlot 20.000 kan gaan kosten bij vaste afrastering. En dan niet eens wolfproof is. En dat schapen de hele winter van perceel naar perceel gaan kennen ze ook niet.
Of dat de natuur juist nu is verstoord, dat gaat er niet bij ze in.

Dus ja dat generaliseren is voor een groot deel gewoon een feit.

_/-\o_

Wat zich hier afspeelt overziet de gemiddelde stedeling niet.
Logische want je hoort wat verhalen in de media, maar zit er niet middenin.
Kan ik ze het kwalijk nemen ? Nee misschien niet want volgens mij is het ergens ook een groot stuk onwetendheid, maar hou dan gewoon je mond als je er niet bekend mee bent.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 12:01

Ik woon in de randstad, en heb tot nu toe niets met de wolf te maken. Behalve als ik eens op vakantie zou gaan naar wolven gebied.
Maar ik ben wel van mening dat wolven niet passen in Nederland.
Mijn ouders wonen hier ook, die hebben zelf niet eens huisdieren. Maar ook zij vinden dat de wolf hier niet past. En ze vinden het ook belachelijk dat het de boeren en hobby veehouders zo moeilijk wordt gemaakt, omdat er niets tegen de wolf gedaan mag worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 12:02

Ik zat zo even op twitter te kijken, maar een groot deel van pro wolf zit toch ook in de provincie hoor.. die zitten niet alleen maar met zn allen hier in Den Haag.... ?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 12:07

Maar waarschijnlijk wel in de stad.
Waar ze gewoon hun hond nog vrij uit durven te laten.
Geen angst te hebben over hoe ze hun dier in de morgen aantreffen.
Geen duizenden en duizenden euro's kosten voor iets wat niet eens werkt en je zogen nog net zo groot zijn.
Of met de gemeente overhoop liggen omdat een dichte stal niet mag.
Waar het buitengebied een uitje is op zondag middag, niet een dagelijks woongebied.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 12:13

Ik denk dat het "zeer" vooral ook zit bij de angst die er is. Voor de komst van de wolf liep je gewoon naar buiten en liet je je hond uit/liet je lekker je paardjes buiten met mooi weer/ schapen koeien enzovoort. En nu moet het alsnog (diertjes op de wei en hond uit laten)maar je bent niet meer onbezorgd en bent constant op je hoede. En dat besef lijkt bij sommige mensen waarvan het een ver van hun bed show is er niet te zijn.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 12:15

De meerderheid woont natuurlijk ook in steden...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 12:17

Klopt
En betreft de wolf is dat niet echt in het voordeel van de buitengebied bewoner.
Of ja met wel meer dingen, zoals het sluiten van zowat alles hier...

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 12:19

Jazeker, "buiten wonen" heeft een beste prijs. Maar geeft mij in ieder geval veel geluk daarvoor terug. Ook nu nog met wolvenvraagstukken.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 12:24

josien_m_ schreef:
Jazeker, "buiten wonen" heeft een beste prijs. Maar geeft mij in ieder geval veel geluk daarvoor terug. Ook nu nog met wolvenvraagstukken.

Bij mij wel minder. Tig zichtmeldingen van 1, 2 of 3 wolven samen binnen 3 km van mijn huis, en dus op de wandelroutes die ik normaliter loop. Nu twijfel ik soms s ochtends, zal ik wel of niet gaan ? Kan ze een stukje los (er is een loslooproute) of toch maar niet.
Dus zelfs zonder enige schade, er is verlies van welzijn .

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 12:33

josien_m_ schreef:

Dat vind ik oprecht fijn voor je.

Helaas is bij mij de angst wel groot en durf dus niet meer alleen het bos in met mijn hond. Terwijl ik daar voorheen geen seconde over twijfelde of over nadacht.
Nu is mijn hond senior en ik 7 maanden zwanger dus zijn beide ook niet zo snel. Maar ik steek de straat over en ik ben in het bos. En dat durf ik dus nu niet meer alleen.

Daarbij optellend dat er eigenlijk gewoon glashard gezegd word in ALLE gevallen dat als de wolf je beesten opvreet het je eigen schuld is. Want ook al heb je het "wolfwerend" dan zoeken ze bij wijze van wel weer wat anders waardoor het toch weer je eigen schuld is.
Het zijn er nu 50 ongeveer maar het zullen er steeds meer worden. En ik hebt niet het idee dat de "liefhebbers" daar bij stil staan.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 13:00

Ach, ik vind niet dat het mijn eigen schuld is als er toch iets gebeurt met mijn dieren door de wolven. Natuurlijk heb ik ook zorgen. Ik heb de paddock en kapschuur hoog omheind met gaas en schrikdraad. Het zel iets helpen maar echt wolfwerend is het niet. Ik laat ze niet meer 's nachts op de track, dus de paarden hebben wel verlies van beweging. Wanneer ik in het bos rij schrik ik eerder van een geluid tussen de bomen, maar inderdaad went het een beetje. je leeft wel met zorgen, dat wel. Er zijn binnen 3 km wel wolven gesignaleerd maar hier in het dorp nog geen directe aanvallen. Mocht dat gebeuren, ja, dan schiet het bij mij ook weer verder naar grote angst. Maar voor nu: ik doe wat ik kan en laat het verder zoveel mogelijk los. Waar je geen invloed op hebt is nutteloos om je daar druk over te maken. Dat gaat de ene keer beter dan de andere keer. Maar niemand heeft hier schuld aan, veranderende omstandigheden geven zulke spanningen. En veranderende opninies kosten tijd en slachtoffers. Waar ik kan informeer ik mensen wel.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 13:10

Dan zijn we het wel met elkaar eens hoor. Het is ook niet iemands schuld als het gebeurd maar er word wel met schuld gegooid.

En je hebt ook gewoon gelijk hoor dat je er geen invloed op hebt. Vind het knap hoe je er in staat!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 17:36

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 19:01

Ik word echt boos van de wolf. Ik ben net rustig aan het longeren. Paard ineens volledig in paniek. De bak maar weer uit want weet dat ze hier in de buurt lopen. Paard zowat niet te hanteren naar stal toe dus weet zowat zeker dat ze er op dit moment lopen

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 00:10

Niet gemeld op de App, maar wel vermeld bij BIJ12: schapen aangevallen in Schaijk (Maashorst). Eentje dood. Vermoeden wolf, maar DNA onderzoek duurt uiteraard nog even. Pas dus op je dieren in die omgeving!