Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:33

Babootje schreef:
Danique_G schreef:
Babootje, wat ik dan wel weer interssant vond in de link die je stuurde is dit:
“Of ruim twee miljoen euro ooit kan worden terugverdiend met de dekkerij van een hengst is een andere vraag.“
Waarom zou je dit er dan voor neertellen (misschien wel beetje off topic)

Dat komt omdat zo'n 3 jarige zich dan ook eerst in de sport moet gaan bewijzen. En bewijzen dat hij kwalitatief een stempel kan drukken op zijn nakomelingen. Dat zijn al twee grote gokken eer je een dekgeld kan gaan vragen van 2000,-- per dekking. Dat zie je ook aan het verschil in het dekgeld van jonge hengsten en bewezen hengsten
Met dat soort dekprijzen ga je die miljoenen wel terugverdienen.
Mensen die dat soort bedragen neerleggen voor een belofte, hebben geld over en houden van gokken. het is een belegging. Daar zijn er nog genoeg van in de wereld. :+

Gebakken lucht dus.

Kom je terug op een select deel van de markt waar de gemiddelde hobby-ist helemaal niks mee heeft, inkl. gebrek aan budget.

Nog even los van gesugereerde bedragen en daadwerkelijke betalingen; dit zijn twee werelden die niet zo heel veel met elkaar uit te staan hebben.
Projecteer dat top-end niet op de gezellige hobby-ist....

Oh, nee, wacht, daar ga ik de mist in, het dressuurrijdende wereldtje is helemaal niet gezellig maar een bak afgunst, snoeverij en tegen elkaar opbieden wat het paard wel (vooral niet) gekost heeft.

Babootje

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:47

@Jaloers Ikke? :+

Nee het is geen gebakken lucht. Het is een gecalculeerde gok. Als het paard goed presteert en dat zou moeten lukken onder een goede ruiter met deze afstamming dan is dat al een pre.
Maar ook als jonge hengst verdient een goedgekeurde denkhengst nog niet niks. Alleen nog niet zoveel als een bewezen hengst. Heeft minder te maken met snoeverij zoals jij denkt. Het is gewoon een zakelijke belegging in paarden, net zoals je kunt beleggen in kunst. Het rendeert beter dan je geld op de bank zetten, waarvoor je tegenwoordig al moet betalen bij dit soort bedragen.
Daarbij kun je ook volledig misslaan overigens, of je kunt de top in handen hebben.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:58

Babootje schreef:
Ik denk dat je voor een leuk paard met normale gangen voor 8000 best zou moeten kunnen slagen, maar dan beland je toch al vaak bij een 3-jarige.

En hier ben ik het dus mee eens. Dat is dus eigenlijk wat ik in dit topic probeer te duiden. We moeten geen vaste minimumprijzen of van die redeneringen zoals 5000 euro per levensjaar erbij gaan hanteren, want dan doen we eigenlijk onszelf de das om.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 21:08

Babootje schreef:
Dan hoop ik niet dat je later spijt krijgt dat je haar niet RX hebt laten keuren.
Ik heb het in mijn omgeving meermalen meegemaakt. Maar als iets te mooi lijkt om waar te zijn is het dat vaak ook. Mensen weten tegenwoordig te goed wat een paard moet kosten en je krijgt ze in de regel alleen maar zo cadeau als er risico's aan kleven.

Dat kan heel erg meevallen hoor, als je eens buiten je comfort zone gaat kijken.
Tuigpaarden zijn zo wie zo veel minder waard, als je er dan ook nog een kan vinden die wat kleiner gebleven is met niet zo heel veel knie actie (en dan ook nog eens 3 witte benen ipv 4) dan kan je daar een heel leuk rijpaard van maken hoor.

En niks geen 'kon niet bereden worden' oid ze stond een paar weken voor ik haar kocht nog bij de fokker, ze was zo groen als gras.

En net zoveel problemen gezien met 100% goedgekeurde als ongekeurde. Zo'n keuring is maar een momentopname en je kan gewoon nooit alles zien.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 21:23

Laten we wel wezen de paarden zijn tegenwoordig zoveel verbeterd dat wij als “beunhazen” ook niet het onderste uit de kan halen. Denk dat het gros van de ruiters prima uit kan met een minder getalenteerd paard. Gepensioneerde volbloeden maken ook prima rijpaarden en die blijven vaak wel onder de 10k

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 21:29

Babootje schreef:
Nee het is geen gebakken lucht. Het is een gecalculeerde gok. Als het paard goed presteert en dat zou moeten lukken onder een goede ruiter met deze afstamming dan is dat al een pre.
Maar ook als jonge hengst verdient een goedgekeurde denkhengst nog niet niks. Alleen nog niet zoveel als een bewezen hengst. Heeft minder te maken met snoeverij zoals jij denkt. Het is gewoon een zakelijke belegging in paarden, net zoals je kunt beleggen in kunst. Het rendeert beter dan je geld op de bank zetten, waarvoor je tegenwoordig al moet betalen bij dit soort bedragen.
Daarbij kun je ook volledig misslaan overigens, of je kunt de top in handen hebben.

Precies en op die markt heeft de gemiddelde goedbedoelende hobby-ist niks te zoeken.

Dat soort speeltjes voor mensen met te veel geld heeft ook domweg te maken met snoeverij.

Of om het te zeggen met Henry: als je moet vragen naar de prijs van de opties, kun je ze niet betalen (Die ja, van die auto's).

Maar goed, er zijn altijd mensen die erbij willen horen, veel plezier......

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 21:30

Ik denk dat die prijzen zo omhoog zijn geschoten omdat iedereen hetzelfde paard zoekt. Alles wat ik hier lees is: moet braaf zijn, moet mee naar buiten kunnen liefste ook nog alleen, mag geen werk aan zitten, mag eigenlijk niet een pasje opzoek zetten etc etc. Ik denk dat het meerdere factoren heeft waarom een deel van jullie alleen paarden kan vinden in de hogere prijsklasse. De ruiters worden steeds slechter en vooral banger, de paarden steeds beter maar daardoor ook sensibel. Er staan heel veel dieren op internet waarmee het niet klikt met de eigenaar, waar dressuurmatig werk aan zit etc etc. Stuk voor stuk allemaal leuke paarden die ik als ik de plek had bijna ongezien zou durven kopen. Mensen durven tegenwoordig niks meer en het moet vooral geen werk kosten.
Ik heb al eerder gemeld dat ik er 1 heb voor 5000, 6 jaar, in 1 jaar van half jaar stilgestaan naar Z1 met winst en odnersutten draait meneer een pirouette. En nee dat ging zeker niet zonder slag of stoot. Hij staat meermaals recht overeind, heb er een aantal keren langs gelegen, liet zich niet pakken in de wei, maar is nu toch echt het leukste paard van stal!

Ik denk echt dat mensen die geen paard kunnen vinden eens bij zich zelf moeten gaan kijken.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 21:38

Sosha, dan heb je, als ik het goed begrijp, dus een 4-jarige, onbeleerde, tuigpaard gefokte E-pony gekocht?

Uiteraard kun je daar een super leuk paard aan hebben wat helemaal past.
Maar het toont wel weer dat je voor dat geld (en dan vind ik 1500 euro nog steeds heel goedkoop), je concessies moet doen op het "standaard" plaatje. (qua maat, africhting, afstamming)

<edit> wat Zamba ook zegt.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 21:43

dat zeg ik, buiten je comfort zone

Zal niet voor iedereen lukken, met 1.80 op een kleintje zal geen feest zijn, maar ik zie heel veel ruiters op grote paarden die makkelijk op een kleintje (net wel of net geen paard) passen.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 23:16

Zamba schreef:
Ik denk dat die prijzen zo omhoog zijn geschoten omdat iedereen hetzelfde paard zoekt. Alles wat ik hier lees is: moet braaf zijn, moet mee naar buiten kunnen liefste ook nog alleen, mag geen werk aan zitten, mag eigenlijk niet een pasje opzoek zetten etc etc. Ik denk dat het meerdere factoren heeft waarom een deel van jullie alleen paarden kan vinden in de hogere prijsklasse. De ruiters worden steeds slechter en vooral banger, de paarden steeds beter maar daardoor ook sensibel. Er staan heel veel dieren op internet waarmee het niet klikt met de eigenaar, waar dressuurmatig werk aan zit etc etc. Stuk voor stuk allemaal leuke paarden die ik als ik de plek had bijna ongezien zou durven kopen. Mensen durven tegenwoordig niks meer en het moet vooral geen werk kosten.
Ik heb al eerder gemeld dat ik er 1 heb voor 5000, 6 jaar, in 1 jaar van half jaar stilgestaan naar Z1 met winst en odnersutten draait meneer een pirouette. En nee dat ging zeker niet zonder slag of stoot. Hij staat meermaals recht overeind, heb er een aantal keren langs gelegen, liet zich niet pakken in de wei, maar is nu toch echt het leukste paard van stal!

Ik denk echt dat mensen die geen paard kunnen vinden eens bij zich zelf moeten gaan kijken.

Van mij mag er zeker werk aan zitten hoor. Als een paard maar eerlijk, braaf en gezond is. En ik ben daar zeker wel bereid voor te betalen. Mijn vorige paardje was dat ook. Super braaf, alleen dressuurmatig zat er wel wat werk aan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 23:55

Kelan schreef:
Sosha, dan heb je, als ik het goed begrijp, dus een 4-jarige, onbeleerde, tuigpaard gefokte E-pony gekocht?

Dat hoeft niet. Als ze 1.61 zijn, wil ook niemand ze hebben.
Maar gelukkig zijn er ook meiden die minder eisen stellen die er met hun 1.80 er gewoon op gaan zitten en lol hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:15

ikke schreef:
Precies en op die markt heeft de gemiddelde goedbedoelende hobby-ist niks te zoeken..

Klopt, die zitten daar ook niet

ikke schreef:
Dat soort speeltjes voor mensen met te veel geld heeft ook domweg te maken met snoeverij.

Of om het te zeggen met Henry: als je moet vragen naar de prijs van de opties, kun je ze niet betalen (Die ja, van die auto's).

Maar goed, er zijn altijd mensen die erbij willen horen, veel plezier.....

Ik begrijp niet Ikke dat jij het constant maar "speeltjes" en "snoeverij" blijft noemen.
Zo'n paard is gewoon een belegging. Een paard van 2 miljoen kan er ook 1 van 15 miljoen worden in een paar jaar. Dan heb je het als belegger best een goed rendement behaald.
Dat jij dat niet kunt betalen is duidelijk genoeg. Maar de mensen die het wel kunnen betalen en dat ook doen zijn verre van dom.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 12:52

Babootje schreef:
ikke schreef:
Precies en op die markt heeft de gemiddelde goedbedoelende hobby-ist niks te zoeken..

Probeer zoekers hier dan ook niet aan te praten dat je daar wel moet zijn voor de gezonde paarden.
Want ook de markt van 10k+ is niet voor iedereen weggelegd en ook zeker niet voor iedereen nodig.

Maar ja, je moet aan de bar natuurlijk wel kunnen zeggen wat je paard gekost heeft zonder uit de toon te vallen bij de rest }>
Net als bij auto's, maar ja, jouw auto past hoe dan ook in de kofferbak van de mijne :D
Babootje schreef:
ikke schreef:

Maar goed, er zijn altijd mensen die erbij willen horen, veel plezier.....

Ik begrijp niet Ikke dat jij het constant maar "speeltjes" en "snoeverij" blijft noemen.
Zo'n paard is gewoon een belegging. Een paard van 2 miljoen kan er ook 1 van 15 miljoen worden in een paar jaar. Dan heb je het als belegger best een goed rendement behaald.
Dat jij dat niet kunt betalen is duidelijk genoeg. Maar de mensen die het wel kunnen betalen en dat ook doen zijn verre van dom.

Dat bleek enige jaren geleden met die bouwmagnaat die toch niet zo slim bleek als ie zich voor deed.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 13:04

Paard als geldbelegging?Ik denk geen zekere investering want hij hoeft maar van de klep van de trailer te vallen en kan al blijvend kreupel worden.Weg miljoenen.Je moet dat alleen doen als je ook plezier beleeft aan het hebben van paarden.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 13:47

Beleggen in paarden om rijk te worden........ dan hou je van gokken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 13:50

Babootje schreef:
ikke schreef:

ikke schreef:
Probeer zoekers hier dan ook niet aan te praten dat je daar wel moet zijn voor de gezonde paarden.
Want ook de markt van 10k+ is niet voor iedereen weggelegd en ook zeker niet voor iedereen nodig.

Maar ja, je moet aan de bar natuurlijk wel kunnen zeggen wat je paard gekost heeft zonder uit de toon te vallen bij de rest }>
Net als bij auto's, maar ja, jouw auto past hoe dan ook in de kofferbak van de mijne :D

Jeetje Ikke, waarom deze reactie?
Ik probeer niemand iets aan te praten hier. Jij vindt 6-cijferige prijzen compleet belachelijk en ik probeer hier uit te leggen dat er een markt voor is en waarom die er is. Dat jij het geld er niet voor hebt en ook niet hebt voor een paard van 10.000 is mij wel duidelijk. Maar probeer niet iedereen die dat wel kan in de hoek te zetten van opscheppers want daarmee kom je echt heel jaloers over

Natuurlijk kun je ook voor een goedkoper bedrag een paard kopen, maar zoals hier al eerder is aangegeven moet je dan iets inleveren. In kwaliteit, gezondheid of courantheid van een paard.
Natuurlijk is een te kleine onbeleerde tuiger goedkoper, of een draver, of een paard met bemerkingen. Iemand zonder al teveel ambitie die lekker wil recreeren zal in dat aanbod van minder courante paarden best kunnen slagen.
Daaronder vallen ook de (wel wat duurdere) maar even minder courante paardgefokte E pony's.
Als je in de lagere prijsklasse zoekt naar een KWPN-er met een beetje maat, die ook nog beleerd is dan zul je geen paard zonder risico's kunnen kopen. Zelfs haflingers, fjorden, welschcobs, tinkers etc zijn tegenwoordig al flink aan de prijs.
Kun je allemaal belachelijk vinden maar jammer voor jou, dat is nu eenmaal de markt.

Iemand van 180 op een E-pony is meestal geen gezicht. Als je uberhaupt al een passend zadel kunt vinden die zowel ruiter als pony past. Rijtechnisch is dat ook niet aan te raden. Met dat soort opmerkingen diskwalificeer jij jezelf wel een beetje als iemand die goed advies geeft.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 14-12-20 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 13:59

ikke schreef:
Dat bleek enige jaren geleden met die bouwmagnaat die toch niet zo slim bleek als ie zich voor deed.

Welke is er ten onder gegaan aan zn investeringen in paarden? Of zijn ze ten onder gegaan aan hun investeringen en hadden ze ook paarden? Even een ander perspectief.
Cees Visser (vastgoedman) bijvoorbeeld heeft net op t randje van zn faillissement toch nog erg goed geboerd met de verkoop van Totilas.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 14:15

Maar jij stelt het nu al wat genuanceerder Babootje.
Initieel werden in dit topic "stellingen geponeerd" dat je onder de 10.000 absoluut geen goed paard kunt vinden, dat sportgefokte driejarigen per definitie 15.000 - 20.000 euro waard zijn en dat je met een budget van 8000 euro je niet verbaasd moet zijn dat je niets fatsoenlijks vindt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 14:36

Gini schreef:
Initieel werden in dit topic "stellingen geponeerd" dat je onder de 10.000 absoluut geen goed paard kunt vinden, dat sportgefokte driejarigen per definitie 15.000 - 20.000 euro waard zijn en dat je met een budget van 8000 euro je niet verbaasd moet zijn dat je niets fatsoenlijks vindt.

Dat klopt nog steeds. Voor 8000 vind je ze ook best nog wel maar lever je al wat in op kwaliteit of maat.
Ik moet ook zeggen dat ik niet anders in dit topic zie terugkomen dan dat.

Veel mensen gaan kijken in de lagere prijsklasse en het is niks of het heeft iets of komt er bij een keuring uit en heb je voor niks kosten gemaakt.
Ik ga gewoon echt niet kijken op paarden die niet al RX zijn gekeurd of waarvan de keuringskosten door de verkoper worden gedragen. En inderdaad zijn dat dan vaak wel paarden in de wat duurdere prijsklasse, maar he als je drie of vier x voor niets hebt gekeurd ben je daar ook.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 14:56

Voor de gemiddelde basissporter hier op Bokt lever je heus niet in op kwaliteit als je voor 8000 euro gaat zoeken.

Ik lees in dit topic ook andere dingen. Mensen die gewoon op zoek zijn naar een braaf, gezond paard waarmee ze naar buiten kunnen zonder onder een vrachtwagen terecht te komen. Maar ook dat mag je volgens Bokt blijkbaar zelfs niet meer verwachten onder de 10.000. Ach ja, ieder zijn mening. Ik noem het kunstmatig de prijzen in de hoogte jagen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 15:17

Ik denk dat de discussie hier gaat over appels met peren vergelijken :-)

je hebt " goede" paarden: potentiele grand prix paarden, uit een top lijn met veel sport, 3 top gangen, uitstraling, rijdbaarheid noem maar op....

en je hebt "goede" paarden: Brave paarden, 6je voor de draf en galop (stap slaan we even over), leuk voor de recreant/basisruiter, iedere zot kan er mee weg sturen, lopen niet goed genoeg om hoog te eindigen tijdens prijsuitreikingen ;-) springen niet goed genoeg om veilig mee over een meter te vliegen (en ja, die zijn er, ik weet dat ieder gezond paard een meter zou moeten kunnen springen, maar ik ken ook paarden waarbij je dat voor je eigen veiligheid, en het plezier van je paard, niet zou moeten willen).....

Beide zijn op hun manier goede paarden, maar vallen beide in een andere prijsklasse en zijn ook totaal niet met elkaar te vergelijken.
En ja, als je de juiste wegen weet, kun je daar echt wel aan komen voor een vrij normale prijs, onder de 10.000 euro.

De prijzen, worden nog altijd bepaald door de vraag. Als iets betaald wordt voor een paard, is hij het dus waard! heb je je paard al 1,5 jaar te koop staan voor € 15.000 euro, en niemand komt het er voor geven, is hij het blijkbaar niet waard, ook al vind je zelf van wel!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 15:47

Gelukkig is er wel meer keuze in paarden dan ofwel een potentieel grand prix paard ofwel een paard dat geen parcours van een meter kan springen. ;)
Maar ik begrijp je punt.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 18:40

Babootje schreef:

geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om in een paard te beleggen of duurzaam te investeren!! Behoorlijk dom om daar je geld in te stoppen in de hoop dat het meer waard word.. Dat doet ook vrijwel niemand, want die mooie verhaaltjes van prijzen van 2 miljoen zijn vaak gewoon niet waar... Zeker niet als het op een veiling gebeurd.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 18:43

Gini schreef:

Onder de 10.000 kom je bij een bruikbaar paard waarbij je ergens op het totaalpakket moet toegeven. Opmerking op het keurings rapport, net niet braaf of niet zo goed doorgereden... te klein, te groot... Niet zo knap of maar gewoontjes bewegen... Onder de 8.000 kun je best een paard vinden... maar geen goed bewegende die al goed te rijden is en helemaal gezond is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 19:14

JeanneV schreef:
Babootje schreef:
geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om in een paard te beleggen of duurzaam te investeren!! Behoorlijk dom om daar je geld in te stoppen in de hoop dat het meer waard word.. Dat doet ook vrijwel niemand, want die mooie verhaaltjes van prijzen van 2 miljoen zijn vaak gewoon niet waar... Zeker niet als het op een veiling gebeurd.

Er zijn er genoeg die dat doen en er ook nog aan weten te verdienen. Maar daar hoor ik ook niet bij hoor.