[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monique1963

Berichten: 8790
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 17:23

Het wordt erg mooi. Vandaag wel een megategenvaller gehad, maar dat zien jullie wel in het filmpje.

@Sintara, ja dat zou fijn zijn als dat zou mogen, maar dat mag niet. Behalve de hoeve zijn de 20 gebouwtjes eromheen illegaal gebouwd. Als je illegale dingen afbreekt mag je ze niet herbouwen zonder vergunning en wij zitten in een vergunningsloos gebied. Dwz dat er niets meer bijgebouwd mag worden tenzij je een boer bent. Je mag wel oude gebouwen repareren. Dus dat zijn we nu aan het doen ;-)

Daniëlle mijn paradijsvogelbuurvrouw met kanker, belde daarstraks om te vragen hoe het met me ging. Erg lief. Bijna 3 kwartier met haar aan de lijn gezeten. Ze is lang van stof. De meeste Fransen zijn lang van stof. En als ze lang van stof geweest zijn, beginnen ze gewoon opnieuw te vertellen wat ze al verteld hebben. Efficiëncy is echt iets Nederlands volgens mij. Maar zij verzekerde me, dat het oude vrouwtje van 106 jaar nooit rattengif gebruikt heeft. Daar had ze het geld niet voor. En Daniëlle heeft hier een maand gelogeerd toen haar meubels nog niet gearriveerd waren en toen liepen de ratten door de keuken!!!! De twee mannen die er achtereenvolgens verbleven hebben, hebben er niet echt in gewoond. Wel in geklust of dingen verergerd eerder, maar Daniëlle verwacht niet dat die gif zouden hebben neergelegd. Maar goed, ik heb wel tig busjes, flesjes en flaconnen met giffen voor van alles en nog wat weggegooid. Toch zegt zij, dat ze nog nooit van rattengifvergiftiging bij paarden gehoord heeft. En ze was inspectrice bij de dierenbescherming. Maar ja, de dierenarts vroeg er wel expliciet naar. Tja, van die dingen...

Monique1963

Berichten: 8790
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-20 10:46

Twee weken is het nu.

Er zijn qua meisjes toch wel wat ontwikkelingen gaande. Poupette lijkt leider te zijn. Niet dat ze die functie op zich genomen heeft, maar Callas wil niet het voortouw nemen en dus volgt zij Poupette. Maarrrr... Poupette is maar 100 kilo. Haar buikje is snel gevuld. Callas is 500 kilo en haar buik is niet snel gevuld. Dat betekent dat Poupette veel tijd neemt om te dutten, terwijl Callas eigenlijk nog honger heeft. En dat betekent dat Callas zelf op zoek moet naar eten. En dat zien we nu ook gebeuren. Callas is wel veel afgevallen vinden we, maar het staat haar goed. Ze heeft nog steeds meer dan voldoende vet op haar ribben, maar zo'n enorme buik als ze in ons vorige huis had, dat is weg. Dat ze zo is afgevallen de laatste weken komt uiteraard omdat ze minder graast. We zijn benieuwd of ze nu weer wat buik erbij gaat krijgen nu ze er zelf vaker op uit trekt om eten te zoeken.

Poupette daarentegen ontwikkelt zich in de positieve zin. Ze loopt nog wel eens weg als we haar willen pakken, maar echt veel minder fanatiek dan voor Shadows overlijden. Dat vind ik wel erg fijn en ik knuf haar gek bij wijze van spreke als ze niet is weggelopen.

En ook heb ik een clicker besteld. Lang over nagedacht, veel getwijfeld, veel negatieve dingen gelezen dat het allemaal niet "echt" is. Dat een paard je alleen maar als voerton gaat zien en niet als leider. etc etc. Toch ga ik het doen.

De leukste dingen die Callas doet en kan heb ik haar aangeleerd met voer. Dat werkt voor haar enorm goed. Ik heb via bokt het yt-kanaal gevonden van amable en vind dat helder en overzichtelijk. Op dit moment is het voor mij lastig te genieten van de paardjes, ik moet me er echt toe zetten hen te verzorgen, er is iedere keer die leegte van de kleine man. Ik ga denk ik ook pas weer aan rijden denken in het voorjaar. Het zou ook leuk zijn om Poupette meer te leren. Ik denk best dat ze een slim dametje is.

Het kunstjes aanleren vond ik hartstikke grappig en ik heb zin in de clickertechniek toe te passen op de meiden. Nog een weekje wachten en dan heb ik hem binnen.

Fijn weekend allemaal.

Monique1963

Berichten: 8790
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-20 11:02

Nog even een vraagje. Een kennisje van mij heeft een stukje grond tussen noordwijk en noordwijkerhout waar ze haar bejaarde paardje houdt. Met haar zijn er nog velen die daar hun paarden houden. Het gaat om minstens 270 paarden. Ook zijn er veel groentetuintjes. Maar iedereen moet daar weg.

Dat betekent dat veel paardeneigenaren hun paard elders moeten gaan onderbrengen of in pension moeten gaan zetten. Dat zal ongetwijfeld ook betekenen dat sommige oudjes afgemaakt zullen gaan worden.

Waarom moeten ze weg. De gemeente gaat elders uitbreiden maar heeft alleen het recht om uit te breiden als ze er bollenvelden voor teruggeven. En ze hebben geen bollenvelden meer om uit te ruilen.
Nu willen ze die grond dus onteigenen van al die mensen om te kunnen zeggen dat ze grond vrij hebben voor bollenvelden, terwijl er never nooit meer daar bollenvelden gemaakt gaan worden omdat de grond al vanaf de oorlog niet meer gebruikt is voor bollen en volgens tuinders niet geschikt is. Die grond van die paardeneigenaren gaan ze dus onteigenen, maar waarschijnlijk zal het voor altijd braak blijven staan omdat niemand er bollenvelden wil maken. Maar dan zijn veel mensen wel hun hobby en leven kwijt.

Het is dus gewoon een vies politiek spelletje. Ik heb daarom de petitie getekend. Ik hoop dat jullie ook willen tekenen en het doorgeven aan veel mensen om te tekenen. https://www.petitie24.nl/petitie/3318/s ... houden-van

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 14:30

Dankzij jouw uitleg getekend, Monique. De tekst uit de petitie is erg summier, maar ik hoop iig dat het helpt!

Monique1963

Berichten: 8790
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-20 14:48

Dank Veldbloem, Ja ik vond de petitietekst ook niet echt helder of overtuigend, maar ik weet wat er speelt. Iemand in de opmerkingen onder de petitietekst legt het ook nog eens uit. Ik vrees dat ze het niet gaan redden. Erg triest zulke politieke spelletjes. Bah.

JudithO

Berichten: 7121
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 15:13

Clickertraining heb ik hier goede ervaring mee. Onze Jolly is een schijtluis, maar met de clicker pakte hij alles heel snel op. We hebben hem zelfs met hulp van de clicker voor de wagen beleerd. De clicker na die tijd weer afgebouwd en tadaa, een beleerde pony.
Ik ben benieuwd hoe jouw ervaring zal zijn.

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 16:25

Al een hele tijd een stille meelezer (of had ik me eerder al eens gemeld? Ik weet het niet meer := )

Ten eerste: wat een pech de laatste tijd Monique, sterkte met alles.

De reden dat ik me nu meld: het clickeren! Superleuk! Ik heb er veel ervaring mee. Ik gebruik het zelf m.n. voor de dagelijkse dingen dus kunstjes weet ik niets van, maar als je ergens tegenaan loopt dan kan ik misschien wel helpen :)

(Zoals je zegt is er inderdaad veel negatiefs over in paardenland. Jammer en vreemd, gezien het grote succes dat trainers van andere diersoorten er mee hebben. De negatievelingen hebben dan ook de wetenschap tegen zich ;) het enige wat er mis kan gaan is in het begin niet strikt op voer zijn waardoor ze soms gaan bedelen, maar als je wat basisregels in acht neemt dan is dit zeer eenvoudig te voorkomen (en zelfs als het gebeurd, is het makkelijk af te leren!))

Ik ken haar naam maar weet verder niet precies wat Amable doet. Mocht je andere bronnen zoeken dan is Inge Teblick een goede in het Nederlands taalgebied, en als je Engels OK is zou ik zéker Connection Training aanraden. Zij hebben een boek, gratis blog en gratis YT-kanaal (goede filmpjes!) en daarnaast ook een betaalde/abbonement website.

pien_2010

Berichten: 44036
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 21:19


Monique1963

Berichten: 8790
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-20 10:29

Goedemorgen allemaal, Ja Pien dat is hem inderdaad.

Fillis, JudithO en mensen via de pb, dank voor jullie leuke reacties over clickeren. Dat geeft de burger weer moed. Ik denk ook dat Callas het heel snel zal oppakken, maar ze zal ook enorm gefrusteerd raken denk ik, hahaha, en haar geduld moeten bewaren, want geduld heeft ze niet. Ze lijkt mij wel. Hoe zo Paarden spiegelen. Dus ik ben heel benieuwd. Met Poupette heb ik geen idee hoe het zal gaan. Ik denk wel dat ze heel slim is.

Het stormt hier op dit moment en de meisjes hebben de wind in de poepert, lol. Ze zijn enorm fris. Poupette trekt zich van Callas niets aan en gaat en staat waar ze wil. Callas is dan soms gefrustreerd, kan haar niet vinden, oeps alleen zonder kudde en gaat lopen knetteren door alle hoeken van het terrein die nu voor hen open zijn, om Poupette te vinden. Dan komt ze denderend aan bij die kleine en die moet dan ook even spetteren en dan keert de rust weer.

Vandaag hopen we meters te maken met het storten van beton voor de vloeren van de boxen. Wish me luck.

boyca
Berichten: 1094
Geregistreerd: 14-12-11

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 12:12

In Noordwijk / Noordwijkerhout is dit dus een groot probleem. Ook zijn hier geen woningen voor starters/ alleenstaanden etc. Die zijn al jaren aan het vechten om betaalbare woningen in deze regio te zetten alleen werkt de gemeente absoluut niet mee. Ze houden zich vast aan dingen waar je je al jaren niet aan vast moet houden. echt triest. Maar ik ga natuurlijk tekenen.

Monique1963

Berichten: 8790
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-20 21:38

Klopt Boyca, ik vind die politieke spelletjes zo vies altijd.

Helaas geen vloeren gestort in de boxen vandaag. We verliezen ergens ondergronds 100 liter water per dag, dus dat zijn we eerst aan het uitzoeken.

Afijn, zijn er onder jullie ook antieke auto-liefhebbers? Zo ja, hier is weer een filmpje https://youtu.be/0fWHleYptYo

O, ook als je oude auto's niet leuk vindt, is het wel vermakelijk.

senna21

Berichten: 11998
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 23:41

Há, het avonturenpark heeft vele verrassingen. :+
Leuk dat je foto's van de oude eigenaresse hebt.

Amable

Berichten: 9681
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 00:03

Wat leuk Monique, dat mijn YouTube kanaal je geïnspireerd heeft! Veel mensen weten eigenlijk maar weinig van clickertraining, maar hebben er wel een mening over. Wat misschien nog een leuke video is om te kijken is deze https://youtu.be/ldUHiKyP4ww (Ik was hier zo ziek als een hond :') Vandaar de gebroken stem) In deze video bespreek ik alle argumenten tegen clickertraining en waarom ze niet steekhoudend zijn ;)

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 02:22

Groot liefhebber van oldtimers hier, genoten van je filmpje. Nog grotere liefhebber van oude foto’s. We hebben ooit in een oude schuur een zwart wit trouwfoto gevonden met lijst tussen allerlei troep. De foto hangt al jaren bij ons in de woonkamer. Prachtig stel met typische kleding passend bij de jaren 40/50

-Namiro-

Berichten: 1982
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 09:34

Je kunt niet zeggen dat de vorige bewoners niet creatief waren! :roll:

jeetje77

Berichten: 3495
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 11:59

Geweldig het recyclen van auto's en onderdelen hiervan.

Monique1963

Berichten: 8790
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-20 13:42

Dank voor jullie complimentjes over het autofilmpje. Het is hier inderdaad een soort ontdekkingsreis terug in de tijd. Soort Jules Verne of zo, LOL. We hebben 100-en foto's van de vorige bewoners, althans eigenlijk van de voor-voor-vorige bewoners. Die twee mannen die het huis achter elkaar gehad hebben en er nauwelijks gewoond hebben tellen niet mee. We gaan ze scannen en zijn nu een nicht aan het achterhalen om te vragen of zij de foto's wil hebben. Het vrouwtje op die foto is Constanza. Zij is in 1924 toen ze 19 jaar oud was met kind al op de arm, uit Italië geëmigreerd naar Frankrijk. Ze is 106 geworden hier! Wel grappig de man na haar kwam uit Algarije en nu wij ook buitenlanders in dit huis.

Afijn, net een halve hartaanval gehad. Ik had weer een stukje terrein met het schrikdraadnet afgezet en de paardjes daarin gezet om te grazen. Staan we aan de boxen te klussen, komt Poupette ineens langsstieren. Het is toch wel even rennen naar dat stukje, dus wij erheen. Callas kwam niet langs dus al rennend gaan er 1000 gedachten door je heen, komt ze niet langs omdat ze in het schrikdraadnet hangt, is ze gewond, is ze ergens anders heen gevlucht, naar de oude autowrakken met hun scherpe randen, en dan kom je bij het schrikdraadnet, staat ze keurig te wachten achter het net. Het net lag wel half op de grond maar ze ging er niet overheen, gelukkig! En wat we allebei opvallend (en dus heel fijn) vonden, was dat ze helemaal niet in paniek was, ook niet om achter Poupette aan te moeten. Sterker nog het leek haar geen hout te boeien en toen we het schrdrnet overeind gezet hadden en voor haar opendeden zodat we haar naar Poupette konden brengen, was ze meer geïnteresseerd in het lekkere gras dat achter het net stond, dan om naar P te gaan. Bijzonder dit.

En Amable, leuk dat je in mijn topic even langs komt. We gaan het zien hoe het met de clickertechniek en mijn paardjes zal gaan.

Monique1963

Berichten: 8790
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-20 22:27


balance
Moderator Kantine

Berichten: 18233
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 23:10

Goed opgelost zo, wat een gezellig uitzicht!

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 13:44

Amable schreef:
Wat leuk Monique, dat mijn YouTube kanaal je geïnspireerd heeft! Veel mensen weten eigenlijk maar weinig van clickertraining, maar hebben er wel een mening over. Wat misschien nog een leuke video is om te kijken is deze https://youtu.be/ldUHiKyP4ww (Ik was hier zo ziek als een hond :') Vandaar de gebroken stem) In deze video bespreek ik alle argumenten tegen clickertraining en waarom ze niet steekhoudend zijn ;)


Het is niet echt het juiste topic om met je in discussie te gaan, maar omdat o.a. de naam van Inge hier voorbij komt spring ik toch effe erin.

Alle clickertraining is in basis altijd pure +R en niets meer of minder.

Jij combineerd dat zelf volop met andere (druk)technieken zoals -R, -P, +P, straffen, pressure-relaese, flooding, etc.
Van mag je dat allemaal doen natuurlijk, tenslotte gebruiken veel bekende trainings methode's zoals Tucker en Voest hier veel delen ook van.
En je noemt jezelf ook niet specifiek een clickertrainer.

Maar de inzet hierbij van clicker techniek is hierin een "cookie on top" en ervaren clicker trainers laten graag zien hoe het ook beter en vooral leuker kan.
En in het clicker leerkwadrant onthouden alle dieren het ook nog stukken beter en langer.


hint voor meelezers in dit topic:
https://positiefpaard.nl/wat-is-de-leertheorie
https://www.neighbook.com/
https://connectiontraining.com/

joey2010

Berichten: 4359
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:12

Mo wat leuk om in jullie tuin/ huis/ schuren rond te struinen en deze leuke antieke dingen te ontdekken.
Geweldig die autoramen overal in de muren verwerkt te zien..
Ik moet vaak lachen om je filmpjes.


Wat een heerlijk uitzicht hebben jullie op de stal vanuit het huis.
Jullie gaan goed vooruit.
De dames zullen het naar hun zin krijgen met hun heerlijk stalletje.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 17:36

Bedankt voor de info Peetstap, vooral de eerste link lijkt mij interessant om door te lezen. De voorbeelden die ik zie via filmpjes op vooral instagram en YouTube zijn van opdringerige paarden die constant in je ruimte staan en op het verkeerde moment voer krijgen.
Het zal mij persoonlijk ook wel niet passen maar dat wil niet zeggen dat ik je linkjes niet serieus ga doorlezen.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 18:27

fardoe schreef:
Bedankt voor de info Peetstap, vooral de eerste link lijkt mij interessant om door te lezen. De voorbeelden die ik zie via filmpjes op vooral instagram en YouTube zijn van opdringerige paarden die constant in je ruimte staan en op het verkeerde moment voer krijgen.
Het zal mij persoonlijk ook wel niet passen maar dat wil niet zeggen dat ik je linkjes niet serieus ga doorlezen.



Leuk dat je nieuwsgierig bent +:)+ , je beeld klopt totaal niet gelukkig.


Mocht je meer willen ontdekken is dit wel een geschikter topic:
[OPG] Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Wil het franse nest hier eigenlijk niet "bevuilen" ;)

Monique1963

Berichten: 8790
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 19:47

@Balance, dank je, we zijn er nog niet, maar wel een heel eind en het krot waar we tegenaan keken is ineens mooi om tegen aan te kijken! Blij!

@Peetstap, leuk dat je weer eens binnenkomt. Ik ga je linken bestuderen. Je zegt tegen Amable allemaal ingewikkelde vaktermen die ik niet begrijp. Wat is -R, -P, +R, Flooding, Clicker leerkwadrant? En grappig dat je Amable's methodes vergelijkt met Voest en Tuckie. Voest was mijn eerste NH trainer in de 80 jaren. Tuckie volg ik nu, dankzij jou volgens mij? Als jij vindt dat zij dingen combineren zoals Amable dat kennelijk ook doet als ik jou goed begrijp, dan sluit dat vast en zeker helemaal aan bij wat ik doe.

@Sandra, dank voor je complimentjes. Humor hè om autoramen in je muren te verwerken. Ik denk ook dat het een kwestie is van geen geld hebben. Het verhaal gaat dat die mensen dit huis gekocht hebben tegen 4 jaar graan! Dat is toch wel heel bijzonder.

@Tamara, welke techniek volg jij?

Vandaag een topdag gehad. Aan de stallen gewerkt, nog steeds geen beton gestort omdat er eerst nog water en elektra alvast aangelegd moest worden zodat dat onder het beton verdwijnt, en dat nam allemaal meer tijd in beslag dan we dachten. De meisjes hebben we een groot deel van de middag voor het huis laten grazen en wat is dat gezellig als je aan het klussen bent en ze komen telkens even kijken of die gereedschapskoffer die je nu weer gehaald hebt, echt geen lekkers bevat. Aan het einde van de dag hebben we een boom omgehaald in hun weiland en de takken ervan heb ik in de hakselaar staan verwerken. Ook dat was superinteressant en ze stonden op een gegeven moment gewoon te dutten naast de herriehakselaar. Callas vond alleen een tak van een meter of 3 die ik rechtop in de hakselaar deed, niet leuk. Dingen hoog boven haar hoofd zijn niet leuk. Die gaan haar pet te boven ;-)

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 19:49

Toevallig contact gehad met trainster uit Australië die inderdaad een combinatie gebruikte , maar volgens mij nu meer het voer belonen op gaat.
Met paarden ben je nooit uitgeleerd Peetstap. Leuk toch !!

Ik ben begonnen met TRT Monique, daarna door Yvet van Featherlight het meer gaan verfijnen omdat ik TRT soms toch met teveel druk vind werken.
Daarna contact gehad met Felicity uit Australië, zij heeft aardig wat tips gegeven over het juiste moment van druk weghalen. Heel veel gewerkt in vrijheid omdat ik bewust op zoek was naar de connectie en je dat met touwhalster niet bereikt ( is mijn bescheiden mening)
Ook geprobeerd met voedselbeloning, maar daar werd mijn onzekere dominante die er niet voor schuwt om je ook weleens in je arm te pakken , best lastig van.
Ik werk nu met een combinatie van Warwick Schiller, waar ik veel bewondering voor heb omdat deze man een grootheid is op paardengebied maar zich een aantal jaren geleden na een gesprek met een vriend eens achter de oren heeft gekrabd, zijn manier van werken eens onder de loep heeft genomen en de durf heeft om open en bloot te laten zien en te vertellen dat hij een andere weg is ingeslagen en nog steeds open staat om dingen te leren. De tips van Felicity en Featherlight .
Verder heb ik laatst een boek aangeschaft dat gaat over kalmerende signalen die paarden elkaar geven en hoe je dat zelf toe kan passen in de omgang met paarden. Heel leuk om te doen en toe te passen.

Die connectie krijgen en houden vond ik erg lastig, het heeft ook meer te maken met jezelf trainen dan het paard. Het heeft me heel veel inzichten gegeven en dat maakt me nederig.
Ik train nu veel in vrijheid en ik geniet met volle teugen van de connectie die er nu altijd is.

Sorry , lang verhaal