Padoertje schreef:Benzz schreef:Maar wil je met een merrie met dit karakter uberhaupt fokken?
Paard is braaf, lief etc. Maar gewoonweg niet geschikt voor mensen die zeggen te kunnen rijden en achteraf nul ruitergevoel hebben. Ik heb het hier niet over een staatsgevaarlijk dier ofzo.
Als een paard niet bokt of steigert om je te lozen zodra je een keer de verkeerde toon aanslaat, dan is het gewoon een betrouwbaar (niet per se braaf!) paard.
Maar inderdaad, heb je als ruiter de inzichten om af te stemmen op het paard? Dat zegt iets over jou als ruiter en als mens.....
Padoertje schreef:Wat Ikke zegt klopt redelijk. Merrie doet niks geks. Maar gaat gewoonweg even sleuren in uitgestrekte draf of blijft 2 rondjes heel verzameld galopperen als je haar niet ligt. Als je kunt sturen en je laat haar in dr waarde, dan is er niks aan de hand. Dun draadje dus en daarmee niet geschikt voor iemand die denkt te kunnen rijden.
Voor de prof is ze iets te horizontaal gebouwd. En een Junioren ruiter, daar maakt ze zich te sterk onder. Eventueel dekken wordt over na gedacht.
Aan de andere kant: hoe duidelijk is die merrie in haar voorkeuren?
Ik ben eens bij een bloedmooi dier geweest; op papier had ik d'r eigenlijk al gekocht maar die Taart moest mij niet en liet dat ondubbelzinnig merken.
Natuurlijk had ik kunnen zeggen: dat fiks ik wel en misschien was dat ook wel gelukt, maar een aangename discussie met de verkopende partij bracht mij tot de beslissing om verstandig te zijn en heeft haar weer iets geleerd waarop te letten bij de volgende potentiële koper.
Laatst bijgewerkt door ikke op 06-04-25 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt