Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 17:53

Benzz schreef:
Maar wil je met een merrie met dit karakter uberhaupt fokken?

Paard is braaf, lief etc. Maar gewoonweg niet geschikt voor mensen die zeggen te kunnen rijden en achteraf nul ruitergevoel hebben. Ik heb het hier niet over een staatsgevaarlijk dier ofzo.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 18:00

Wat Ikke zegt klopt redelijk. Merrie doet niks geks. Maar gaat gewoonweg even sleuren in uitgestrekte draf of blijft 2 rondjes heel verzameld galopperen als je haar niet ligt. Als je kunt sturen en je laat haar in dr waarde, dan is er niks aan de hand. Dun draadje dus en daarmee niet geschikt voor iemand die denkt te kunnen rijden.

Voor de prof is ze iets te horizontaal gebouwd. En een Junioren ruiter, daar maakt ze zich te sterk onder. Eventueel dekken wordt over na gedacht.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 18:02

Padoertje schreef:
Benzz schreef:
Maar wil je met een merrie met dit karakter uberhaupt fokken?

Paard is braaf, lief etc. Maar gewoonweg niet geschikt voor mensen die zeggen te kunnen rijden en achteraf nul ruitergevoel hebben. Ik heb het hier niet over een staatsgevaarlijk dier ofzo.

Als een paard niet bokt of steigert om je te lozen zodra je een keer de verkeerde toon aanslaat, dan is het gewoon een betrouwbaar (niet per se braaf!) paard.

Maar inderdaad, heb je als ruiter de inzichten om af te stemmen op het paard? Dat zegt iets over jou als ruiter en als mens.....

Padoertje schreef:
Wat Ikke zegt klopt redelijk. Merrie doet niks geks. Maar gaat gewoonweg even sleuren in uitgestrekte draf of blijft 2 rondjes heel verzameld galopperen als je haar niet ligt. Als je kunt sturen en je laat haar in dr waarde, dan is er niks aan de hand. Dun draadje dus en daarmee niet geschikt voor iemand die denkt te kunnen rijden.

Voor de prof is ze iets te horizontaal gebouwd. En een Junioren ruiter, daar maakt ze zich te sterk onder. Eventueel dekken wordt over na gedacht.

Aan de andere kant: hoe duidelijk is die merrie in haar voorkeuren?
Ik ben eens bij een bloedmooi dier geweest; op papier had ik d'r eigenlijk al gekocht maar die Taart moest mij niet en liet dat ondubbelzinnig merken.

Natuurlijk had ik kunnen zeggen: dat fiks ik wel en misschien was dat ook wel gelukt, maar een aangename discussie met de verkopende partij bracht mij tot de beslissing om verstandig te zijn en heeft haar weer iets geleerd waarop te letten bij de volgende potentiële koper.
Laatst bijgewerkt door ikke op 06-04-25 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 18:04

Maar daar moet dan toch gewoon een fijne ruiter voor te vinden zijn. Aan de telefoon al streng selecteren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 18:07

Benzz schreef:
Maar daar moet dan toch gewoon een fijne ruiter voor te vinden zijn. Aan de telefoon al streng selecteren.

Op basis waarvan?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 18:40

Klinkt wel als een leuk dier. Ik mag dat wel, een uitgesproken mening. Heb alleen zelf altijd daarnaast een paard nodig wat ook vergevingsgezind is, want ik heb niet hét ruiter gevoel :+

Ik zal eens het balletje opgooien bij mijn instructrice, Padoertje. Die zou met zo een ook goed overweg kunnen, maar haar stallen staan vol, en zij is meer van de hengsten.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 18:47

ikke schreef:
Benzz schreef:

Op basis waarvan?

Dat dus. ‘Braaf’ is voor iedereen anders hè.
Kijk maar naar dit topic. Een paard moet alleen het bos in kunnen, er moet een kind van 10 op kunnen rijden, liefst nog beetje leuk uiterlijk en dito gangen hebben en rondom gezond. Voor deze wensen valt de merrie dan al deels af.

En voorselectie aan de telefoon wordt zeker gedaan. Want het grote gros wat een eerste paard wil kopen, of van de manege afkomt valt al af. Daarnaast ook veel mensen die gewoonweg angst hebben om te rijden. Tja, dan is een merrie met veel Go geen goede combinatie. Al knapt geen enkel paard op van een hele onzekere ruiter, maar dat is een andere discussie. Inruilen voor een jong dressuurpaard is ook een optie, maar dat moet dan wel een dier met kwaliteit zijn.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 18:55

Zelfs angst is niet geheel objectief. Ik heb ook angst om te rijden, maar zodra ik in het zadel zit is dat weg. En dan kan ik soms een paar seconden dichtklappen als er wat gebeurd, maar dan pak ik gelijk weer de leiding.

Zo heb ik zelf ook liever paarden die een keer om kunnen springen of een sprintje willen trekken of zelfs een bok willen geven, dan een die in de staak gaat of op de achterbenen gaat dansen. Andere mensen kunnen dan weer veel beter met dat laatste omgaan, maar worden angstige van een schijnbeweging. Het blijft lastig om de juiste ruiter bij het juiste paard te zoeken.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 19:00

denisesilver schreef:
Zo heb ik zelf ook liever paarden die een keer om kunnen springen of een sprintje willen trekken of zelfs een bok willen geven, dan een die in de staak gaat of op de achterbenen gaat dansen. Andere mensen kunnen dan weer veel beter met dat laatste omgaan, maar worden angstige van een schijnbeweging. Het blijft lastig om de juiste ruiter bij het juiste paard te zoeken.

Ik heb liever een staker of een bokker dan een wegschieter. Dus dat kan bij iedereen anders zijn inderdaad.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 19:37

Voor mij klinkt die merrie dan weer juist als een droom :') Mijn paard is exact zo, doodbraaf maar bij andere ruiters is hij snel verontwaardigd en dat kan wel lastige situaties opleveren. Ik had ook even getwijfeld om hem te verkopen met mijn zwangerschap ed maar ik zou op hetzelfde probleem stuiten.
Maar ik zou het duidelijk in de advertentie zetten en ze toch als rijpaard verkopen. Maar het zou wel even kunnen duren voor de juiste match er is

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 21:29

Mmm, lijkt me nu toch ook niet het karaktertje om voor de wagen te gaan beleren?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 21:49

Oh zo’n werkwillige wil je juist graag voor de wagen

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 22:25

Padoertje heb je ergens een linkje van het paard?
Iemand uit mijn kring zoekt nog een werkwillig paard maar denk buiten budget als ik je verhaal zo hoor.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 07:40

MarjanB schreef:

Ik denk indd ook dat deze vooral in twee-of zelfs 4 span het echt gaaf doet met marathonwerk. Chardon heeft een span zwarte dames dacht ik, zal hem eens tippen aan de eigenaresse.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 09:04

Ik ga vanavond een 9 jarige haflinger merrie van 156cm bekijken. Dier wordt verkocht ivm fysieke problemen eigenaresse en is een tijdje bijgereden door Z2 amazone.

Ik heb die vrouw gesproken en ze gaf aan dat de merrie in het bakwerk wel even wat scherp gemaakt mag worden, maar niet flegmatiek is en dat ze buiten gewoon fijn voorwaarts is. In de omgang super lief, maar tikkie verwend in de zin van als ze aan de hand loopt en ze ziet gras, dan ook gras pakken

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 12:39

MarjanB schreef:

Toch niet als ie ervan doorgaat ?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 12:42

Maar die merrie gaat er toch niet vandoor? Chardon heeft toch lusitanos ervoor? Meen dat het altijd witte waren.

Succes Boemel, hopelijk is het wat.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 13:31

Chardon heeft meerdere spannen. Heb altijd het idee dat ieder paard er van opknapt/leert om voor de kar te staan. Lijken ze een stuk stoerder en makkelijker van te worden. Niet allemaal natuurlijk.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 13:32

Dat is dus ook een kwestie van interpretatie. Zoals ik het lees gaat ie er ook vandoor inderdaad. Niet per se in rengalop, maar het geeft mij die de indruk dat de controle er nog is.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 14:08

Die van mij loopt ook onder je vandaan als je hem de ruimte geeft. Als je niet op let, zeker in de uitgestrekte gangen.
Maar hij gaat niet aan de kletter :P
Je moet alleen opletten en hem aan elkaar houden, want hij gaat graag zo hard mogelijk.
Maar ik zie dat juist als iets fijns van hem. Hij werkt graag en hij zal je nooit laten zitten of moe worden.
Jij bent alleen wel de persoon die het tempo moet bepalen en hem het niet over laten pakken.

En hem vooral werk geven wat moeilijk is en waar hij zijn energie in kwijt kan. Ohz en aan de hand, zo blijft hij het meest happy, hij houdt wel van een uitdaging.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 14:17

Ja en lees tussen de regels door dat deze dat ook nodig heeft. Ik zou er om moeten lachen en denk dan oh ja, ik moet aan het werk.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 14:34

Ik heb het weleens als ik lekker relaxed aan het losdraven ben en met iemand zit te praten... en dus niet op let. Dan voel ik toch opeens dat ik meer tegen een middendrafje aan zit dan het arbeids drafje waar we in begonnen waren :+
Dan vraag je hem weer iets meer terug, en dan krijg ik meestal een reactie van "vond dit tempo beter, maar okè" _O-

Afbeelding

Je ziet eigenlijk al aan zijn hele hoofd (en haar :') ) wat voor type het is... ik hou er van :+

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 14:51

c_alsemgeest schreef:
Ik heb het weleens als ik lekker relaxed aan het losdraven ben en met iemand zit te praten... en dus niet op let. Dan voel ik toch opeens dat ik meer tegen een middendrafje aan zit dan het arbeids drafje waar we in begonnen waren :+
Dan vraag je hem weer iets meer terug, en dan krijg ik meestal een reactie van "vond dit tempo beter, maar okè" _O-

[ Afbeelding ]

Je ziet eigenlijk al aan zijn hele hoofd (en haar :') ) wat voor type het is... ik hou er van :+

Dit herken ik heel goed, die van mij is super mega braaf en je kan er iedereen op wegsturen. Alleen ze loopt wel graag in haar eigen vlotte tempo totdat je aangeeft dat het ook wel een tandje rustiger kan :')

Voordeel is wel dat je nooit bang hoeft te zijn voor impuls verlies in een proef, want ze stopt nooit met lopen en heeft er altijd zin in.

Ze heeft wel een iets kalmeren uitdrukking dan die van jou _O-

Afbeelding

Spoiler:
(Ik kan nog niet geloven dat ik haar gevonden heb. Ben helemaal terug in mijn ponykamp tijdperk met dit paard. Wedstrijdjes, een huppeltje in de bak en op buitenrit. Ik zit nog steeds te wachten totdat ik iets vind dat niet bevalt aan haar <3 )

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 14:58

Ja heb haar natuurlijk ook een paar keer op je insta langs zien komen, hele leuke merrie volgens mij :D
Ben ook echt blij met de mijne, begin was dan nog niet zo makkelijk, maar nu we goed op elkaar ingespeeld zijn en hij nu ook bomproof geworden is, is het ook elke dag een feestje.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 15:02

Ik hou dus juist van dat soort merries, zolang ze maar niet heel heet worden van een galopje ofzo.