Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 09:09

Onze pensionado is per 1 Jan 24/7 naar paddock met inloopstal gegaan ivm zijn blessure. Hij wordt 25 volgende maand. Zitten we in wolvengebied? Ja ik vind van wel, de paarden die bij de Schalm opgejaagd zijn het spoor op is hemelsbreed 3 km af van waar wij ze hebben staan. Ons andere paard gaat overdag naar buiten, staat daar in de nacht op stal. Op het erf lopen 2 grote honden waarvan ik hoop dat ze aanslaan mochten wolven het erf bezoeken. Ik maak me er ook zorgen om. En hier in het bos vlakbij worden ze ook steeds vaker gezien. Ik ben bang dat het probleem eerst verder moet escaleren voor er actie komt. In Oostenrijk zijn ze een stuk voortvarender. Op 50 m mensen naderen en dan af mogen schieten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 09:15

Ik denk ook dat er hier eerst wat moet gebeuren met een vakantie ganger. En dan ook echt een beet. Achterna zitten wat al regelmatig gebeurt is niet genoeg. Word zelfs niet gemeld. (Zie eerdere woo berichten van annemieke verstraaten.)
En dat gebeurt bij mensen die er wonen dus lijkt minder erg of zo?

Dat hij dadelijk maar eens over de camping struint met mensen die er niet wonen..

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 09:20

Artikel van begin februari jl.

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/162564 ... wPM-8e53GE

Citaat:
De stichting Wij(s) met Wolven dringt er bij Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten op aan om het zogeheten wolvenplan toe te passen op situaties die de wolf veroorzaakt in en rondom het Drents-Friese Wold. Zo wordt de wolf daar dicht bij woningen gezien, hebben wolven herhaaldelijk goed beschermd vee gedood en weet het dier steeds beter wolvenrasters te trotseren.

Bron: Wij(s) met wolven /rtv Drenthe

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 09:41

Dreamboy schreef:
Elisa2 schreef:

Jij lijkt me nu net niet iemand die geen moeite doet om je pony,s veilig te houden. Mijn mening was meer gebaseerd op de mensen in Otterlo, die niet echt goed nadenkend handelen. Als zij de pony,s dus s'nachts op stal hadden gehouden was dit waarschijnlijk niet gebeurd. Nu wil ik niet victim blaming doen maar vind het wel erg naïef van deze mensen.

De pony's hebben ze de hele winter 's-nachts op stal gezet. Stonden sinds twee dagen weer 24/7 buiten. Misschien niet slim maar wel heel sneu. Ik weet niet hoe druk het met zichtmeldingen was de laatste tijd daar?

Heel erg druk, enorm veel meldingen van wolvenaanvallen en de kranten staan er ook bol van.

Ja ik denk ook dat het eerst ernstig moet escaleren voordat er een aantal mensen wakker worden. Helaas worden er in de tussentijd nog veel slachtoffers gemaakt. :(

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 09:52

Dat is dan inderdaad geen slimme actie geweest.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 10:43

Ja maar diezelfde kranten melden ook de fabels. Pony's worden niet aangevallen.
En zoals die vrouw ook schrijft ze kunnen hard trappen. En dat maakt in haar ogen het logische verschil.
Dat schapen gedood worden en pony's niet. Een pony kan zich verdedigen een schaap niet.

Echt vind het zo naar dat vinger wijzen naar deze mensen.
Je moet wijzen naar de juiste mensen: de zogenaamde wolven deskundige.
Die zetten mensen als dit op het verkeerde spoor.

Kan daar echt niet tegen. Niet iedereen heeft facebook of bokt.
Maar doen het met wat op tv en zo in de krant komt verteld door leugenveld en co.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 10:48

Een wolf is net zo groot als een Shetlandpony. Edelherten zijn groter en kunnen trappen die halen ze ook gewoon neer. Een paard in een afgesloten ruimte heeft geen schijn van kans tegen 1 of meer wolven. Daarom is een simpel draadje misschien wel veiliger omdat ze dan weg kunnen. Maar ja in Nederland kom je dan al snel op een drukke (spoor) weg uit. Ook niet veilig en dan komen mensen ook in gevaar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 10:53

Ik denk dat een pony niet snel genoeg is om een wolf te ontvluchten zelfs al zou die daar de ruimte voor hebben. Als het al niet de snelheid is dan zeker het uithoudingsvermogen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 10:59

Aanval Tjongervallei Frl

Citaat:
Oudehorne Friesland 09-03-2024
Aanval Tjongervallei Oudehorne minimaal 2 schapen dood, meer als 5 gewond

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/uW3Maw ... tid=K35XfP

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 11:09

Zichtmelding Ruinen Dr
Citaat:
Ruinen Drenthe
09-03-2024
Om 9.40 liep een wolf op Voor de Blanken in Ruinen. Deze liep richting Armweide.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding

Bron geen wolf
https://m.facebook.com/groups/933854610 ... tid=K35XfP

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 11:26

De aanval bij Oudehorne op de schapen, die schapen heb ik afgelopen week denk ik zien staan toe ik er langs kwam. Achter een hoog raster. (Dus als dat dezelfde kudde is.) Een grote kudde was dat met lammeren. Verder daar weinig schapen gezien.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 11:33

DubbelFun schreef:
Ik denk dat een pony niet snel genoeg is om een wolf te ontvluchten zelfs al zou die daar de ruimte voor hebben. Als het al niet de snelheid is dan zeker het uithoudingsvermogen.

Nee, denk ik ook niet. Maar als ze weg kunnen hebben ze nog iets meer een kans dat de wolf z’n interesse verliest en liever lui kiest voor iets wat wel opgesloten zit.
Maar aangereden worden door een auto is ook maar een weinig positief einde…

Het is gewoon oliebol.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 11:42

Je bent ook wel wat naïef als je twee kleine pony's hebt en dan vanuit gaat dat de wolf die overslaat achter een niet wolfwerend (of vergelijkbare) omheining. Maar wellicht ook omdat het stil wordt gehouden/langs hen heen gaat?

Ik hoorde van de week iemand die met paard naar Drenthe Friese wold ol vakantie gaat en daar 24/7 buiten gaat, want er worden alleen schapen gepakt en die staleigenaar doet het ook. Blijkbaar worden andere aanvallen stil gehouden of komen kdd niet genoeg in de media. En dat vind ik ook wel raar en zorgelijk.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 11:47

Misschien moet het spreekwoord eens worden aangepast van:

Als het schaap verdronken is dempt men de put

In

Als alle schapen doodgebeten zijn schiet men de wolf.

Ik vind het verbijsterend dat men nog steeds zo naief is dat in een verstedelijkt NL roofdieren zomaar “ beschermd “ kunnen rondlopen. Is een kwestie van tijd voor : I told you so…

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 11:51

@ trancreda precies het probleem. Het word stil gehouden.
Mensen krijgen alleen eerlijke informatie als ze zelf opzoek gaan en inloggen bij geen wolf oid.
In landelijke media staat gewoon dat pony's niet aangevallen worden.

Daar zit mijn inziens het probleem.

Verplaats je maar eens met de gedachte ik heb geen Facebook ik heb geen bokt. Wat wist ik nu dan?

Wolfwerend omheiningen werken.
Zijn maar 6 aanvallen geweest achter wolf werend.

Ze pakken voornamelijk wild.

Ze pakken geen pony's, paarden, runderen.

Jagen alleen in de nacht.
Ze zijn schuw.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 11:58

Dan wist je gewoon net zoveel als nu.
Omdat het je interesseert.
Omdat het je raakt.

Er zijn ook grote dingen gaande in de wereld waarvan ik persoonlijk verder niks weet, omdat ik me er niet in verdiep :o

Wanneer je dieren hebt, is alles wat met de wolf te maken heeft actueel.

En er bestaan (geloof het of niet ;) ) meer fora dan Bokt!
Voor boeren en buitenlui, voor veehouders...

En in de plaatselijke super en Boerenbond wordt er ook echt niet gezwegen.

Ik wijs geen vingertjes, maar houd ze ook niet voor de mond :*

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 12:01

Waarom moet je je er in verdiepen als een wolf geen pony's en paarden pakt?
Als je geen schapen hebt.

En de plaatselijke super of BB.
Heb er werkelijk niemand over gehoord. Terwijl de BB midden in wolven gebied lag.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 12:04

Sorry, maar je bent toch niet gekke Gerritje om te denken dat zo'n kleine pony iets begint tegen een wolf??
Zoals boven al vermeld: gezond boerenverstand?

De omliggende buren wisten het kennelijk wel, want verder stond er niks buiten...

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 12:06

Wintu schreef:
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/443 ... zijn-woest

Artikel over wolven hekken in dorp in Brabant en mensen die er tegen zijn.

Ik begrijp niet wat hier het probleem is. Sbb wil de geiten te beschermen. Want hoewel de wolf vooral wild eet hebben we in onze jeugd geleerd over de wolf en de 7 geitjes.
Volgens de experts zijn wolven schuw en geen bedreiging voor de mensen. Dus geitjes veilig achter een hek en die aanwonenden moeten niet zeuren want hebben niets te duchten.
[/sarcasme uit]

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 12:09

Niet mee eens.
Zoals de vrouw schrijft ze kunnen hard trappen. Daarmee dacht ze dat ze veilig waren.

Niet de vrouw is gekke Gerritje. De wolven deskundige die niet informeren wat er werkelijk loos is. Dat zijn de mafklappers.

Er word echt naar de verkeerde gewezen omdat men zelf toevalig wel de info heeft.

Ik denk als ik hier in de buurt een rondje ga maken naar de mensen met wat shetjes de meeste het niet beseffen

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 12:10

Mensen die geen schaapjes of ponys hebben horen en zien nooit tot zeer weinig iets.
Wij krijgen ook veel via algoritme op SM te zien omdat wij wel geinteresseerd zijn..
Al die zicht en aanval meldingen hier in dit topic daar hebben "leken" geen weet van. Laat dat nu het gros vd bevolking zijn die er dus nauwelijks wat van zien.
Net zoals velen geen tv meer kijken, geen journaal maar enkel betaalde Netflix, Vudeoland etc..
Zien ook nooit wat.
Je kunt ze hun mening ook niet kwalijk nemen. De interesse is er gewoon niet.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 12:10

Zichtmelding Dwingeloo
Citaat:
9 maart 2024
Zichtmelding: Dwingeloo, gemeente Westerveld, provincie Drenthe
Tijd: 9.30 uur
Wolf gespot vlakbij boerderij in Dwingeloo. Ad Lheebroekerweg. Geen richting bekend.

Graag zichtmeldingen en aanvallen zsm doorgeven via 06-26952282. Sla dit nummer aub op in uw telefoon.
Meldingen wolven in Westerveld en ruime omgeving (Noord Nederland)
Dit nummer wordt alleen gebruikt via WhatsApp of SMS.

Blijf aub de zichtmeldingen doorgeven. U helpt hier dierenhouders enorm mee!

Afbeelding
Afbeelding
Bron meldingen wolven in Westerveld
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 6721468253

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 12:11

Ach, het is nog maar eventjes en dan worden de koeien, pinken en kalveren ook weer gepakt.
Weideseizoen staat op punt van beginnen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 12:14

Misschien wordt het dan eens tijd dat de wolf zijn aandacht verlegt, krijgt 'ie gelijk de aandacht van het grotere publiek O:)

En verder DP: ik vind jou een toffe meid en ben het vaak met je eens, maar nu even niet.
Toch vrienden?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 12:14

Zichtmelding Oranjedorp (Emmen)

Citaat:
Oranjedorp Drenthe
09-03-2024
07.45 uur

Vanochtend een wolf gezien in een veld op de Bladderswijk westzijde in Oranjedorp.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

#geenwolf

Afbeelding

Bron geen wolf
https://m.facebook.com/groups/933854610 ... tid=K35XfP