Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 16:01

Nouvel schreef:
Marus schreef:
Gister paard laten keuren en helaas niet goed…..flinke verbening.
Wat is dat toch een ellende met het friese ras…

Moet het toch weer even verwerken de teleurstelling. Meer die daar last van hebben na ‘afkeur’?

Oh rot joh sterkte…
Ja echt enorm balen inderdaad als je denkt eindelijk je paardje gevonden te hebben…
Ik herken het.
Ik ben nog met de verkopers bezig geweest om een echo te maken van de plek waar de bemerking op de rug zit op advies van mijn dierenarts om evt toch te kijken om het door te zetten voor een lager bedrag.
Verkopers wilden wel echo maken maar dan moest ik het paard voor het gewone afgesproken bedrag kopen en dat ga ik niet doen bij een paard met een bemerking… als ik die gok ga nemen gaat dat voor minder worden…

Raar. Zij wisten dus eerder niet van die bemerking? Het is gebruikelijk dat de prijs daalt als er een bemerking blijkt hoor, dus ik zou daar ook nooit mee akkoord gaan. Je bent gekke henkie niet!

Koekie73

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 16:05

Wij zijn vandaag bij een 2,5 jarige merrie gaan kijken, via via op geattendeerd. Erg leuk dier. Ze is al RX gekeurd dus ik wacht nu op de foto's dan stuur ik die door aan mijn DA. Prijs zijn we al over uit, onder voorbehoud van de foto's en klinische keuring. Spannend!

Als mijn DA de RX ok vindt, dan is het klinisch keuren. Verwacht dat ze daar wel doorheen komt, zag en voelde niets raars maar je weet maar nooit he?

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 16:08

Koekie73 schreef:
Wij zijn vandaag bij een 2,5 jarige merrie gaan kijken, via via op geattendeerd. Erg leuk dier. Ze is al RX gekeurd dus ik wacht nu op de foto's dan stuur ik die door aan mijn DA. Prijs zijn we al over uit, onder voorbehoud van de foto's en klinische keuring. Spannend!

Als mijn DA de RX ok vindt, dan is het klinisch keuren. Verwacht dat ze daar wel doorheen komt, zag en voelde niets raars maar je weet maar nooit he?

Spannend!! Wat voor paard is het?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 16:15

Koekie73 schreef:

Gaaf zeg, spannend!

Koekie73 schreef:
Raar. Zij wisten dus eerder niet van die bemerking? Het is gebruikelijk dat de prijs daalt als er een bemerking blijkt hoor, dus ik zou daar ook nooit mee akkoord gaan. Je bent gekke henkie niet!

Nee het kwam bij de keuring naar voren, zij wisten het niet inderdaad.
Paard was nog nooit gekeurd geweest.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 16:21

Springgefokt, v KWPN vm AES
Ze is nu nog ca. 1.64 en enorm overbouwd nog (natuurlijk) dus die gaat wel richting de 1.68 zoiets.
Kalm, lief dier. Heel nieuwsgierig maar niet snel onder de indruk. Vrijspringen deed ze ook super.
Leuke was dat ze na het vrijspringen (we stonden met zn 4en in de bak) meteen mijn dochter opzocht <3

Al met al dacht ik, ik ben vandaag van de korte klap :+ Nu dus ff de foto's afwachten en de evt keuring.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 16:29

Dat klinkt gaaf, duimen dat het allemaal gaat lukken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 17:54

Spannend koekie!

Over E pony’s, die verkopen idd niet makkelijk, die van mij in maart verkocht (wel gelijk aan de eerste kijker trouwens), maar wat een reacties, over Haar stokmaat, kreeg nog net niet de vraag of ik haar wat kleiner kon maken _O-

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 17:55

upendo schreef:
Wij kopen ook geen Fries meer na deze. Elke keer als we bij de dierenarts komen met iets is het 'Oh dit zien we bij heel veel Friezen..'

Helemaal klaar mee.. :')
Allemaal wel overkomelijk, al dan niet met een smak geld aan medicatie, maar dan is mijn 'saaie' KWPN'er met soms eens een dom ongelukje (hoefzweer oid) zo'n verademing. :=

Tom Marien, bekend Belgisch DA, zei járen geleden al “je hebt paarden en je hebt friezen”. Echt jammer. Nochtans hebben we zelf een fries gehad die gezond 25 jaar is mogen worden.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 17:56

vla_flip schreef:
Groningers zijn van oorsprong boerenpaarden waar Duits in is gefokt. Dit maakt ze eigenlijk echt super koele kikkers, vriendelijke en zachtaardige paarden, maar wel met de go die bekend is van de Duitse warmbloeden. Ze lopen in tegenstelling tot hun neefjes geen Grand prix maar ze kunnen redelijk lopen!

Voorbeeld van mijn favoriete hengst:

https://youtu.be/GjyPdjY3U4Y

Groninger is Oud Oldenburg /Slask/Pools warmbloed van oorsprong. Huidige Groninger is veelal gekruist met een kwpner zodat ze vaak wat luxer zijn, maar het bot en het nuchtere van de Groninger behouden. 100% Groningers zijn er nog maar weinig. Overigens doen ze het prima in de sport hoor! Nimber hier op bokt had er eentje in het zzl en waar ik ze reed, hadden we alle ggk hengsten in het Z lopen. Fijne dieren en niet voor niets dat de bereden politie ze ook graag heeft.

Hoop dat het wat voor je is. Ik heb er altijd veel plezier van gehad.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 18:00

StalNollie schreef:
E pony in nl is nog steeds niet makkelijk te verkopen. Heeft inderdaad met de sport te maken

Daarom vergeleek ik die pony ook met een E, die in die tijd echt al populairder werd voor de oudere tiener die uit andere pony's gegroeid waren of toch geen internationaal gingen halen. Ja, ze waren goedkoper als D pony's als ze vergelijkbaar waren, maar de pony waar ik het over had was geen D en gaat dat nooit worden. Ook geen bijzondere kleur en zeker nog geen brave kinderpony.

Daar werden gewoon nette prijzen voor gevraagd, terwijl de D pony's toen al allemaal duurder waren. In mijn ponytijd hadden we juist veel E pony's hier in de omgeving, ook op kampioenschappen.
De paarden die net te groot waren voor e pony waren hier moeilijker te verkopen :') en de e pony's wilde ze weer liever groot als net uit de d maat.

Dark7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 21:25

Ik ga me hier ook voorzichtig oriënterend melden…
Lees al eventjes mee met jullie, onwijs leerzaam en interessant( en soms ook verdrietig)

Mason

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 21:52

@janine gefeliciteerd, wat een droomplaatje zeg altijd gek op mooie bonte knollies. <3

@ dark, wat leuk waar ben je naar opzoek?

Ik ben vandaag wezen kijken en meteen helemaal verkocht. <3 Ik laat hem niet keuren, dus dat betekend dat ik mezelf vanaf vandaag wel stiekem weer een trotse eigenaar kan noemen. Het is een projectje wel hij is deze maand net 6 geworden en 2,5 jaar geleden onder het zadel gekomen maar niet door de huidige eigenaar verder opgepakt dus staat al 2 jaar stil zonder dat er mee wordt gewerkt. Aankomende week ga ik hem ophalen en ik voel me net weer ff een verliefd Penny meisje <3
Om nog even terug te komen op @kyrkelover. Ik werk hoofdzakelijk vanaf de grond ( werken a/d hand, dubbele lijnen, loswerken etc) en wil 1-2 x per week een buitenritje doen. Ik sta op de wachtlijst om me volgend jaar in te schrijven voor intructeur natrual horsemanship opleiding, dus hopelijk als dat over 1 jaar start zijn we lekker aan elkaar gewend en zit er al een goede basis in.

Alvast ff een fototje van mijn knapperd

Spoiler:
Afbeelding

Dark7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 22:02

Mason schreef:
@janine gefeliciteerd, wat een droomplaatje zeg altijd gek op mooie bonte knollies. <3

@ dark, wat leuk waar ben je naar opzoek?

Ik ben vandaag wezen kijken en meteen helemaal verkocht. <3 Ik laat hem niet keuren, dus dat betekend dat ik mezelf vanaf vandaag wel stiekem weer een trotse eigenaar kan noemen. Het is een projectje wel hij is deze maand net 6 geworden en 2,5 jaar geleden onder het zadel gekomen maar niet door de huidige eigenaar verder opgepakt dus staat al 2 jaar stil zonder dat er mee wordt gewerkt. Aankomende week ga ik hem ophalen en ik voel me net weer ff een verliefd Penny meisje <3
Om nog even terug te komen op @kyrkelover. Ik werk hoofdzakelijk vanaf de grond ( werken a/d hand, dubbele lijnen, loswerken etc) en wil 1-2 x per week een buitenritje doen. Ik sta op de wachtlijst om me volgend jaar in te schrijven voor intructeur natrual horsemanship opleiding, dus hopelijk als dat over 1 jaar start zijn we lekker aan elkaar gewend en zit er al een goede basis in.

Alvast ff een fototje van mijn knapperd

Spoiler:
[ [url=m/uSyGKy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een onwijs guitig koppie staat erop! Spannend hoor :D

Gezien mijn lengte ( en gewicht) kan ik heel prima wegkomen met grote D tot… geen Max eigenlijk.
Wil gewoon weer plezier hebben, heb de afgelopen jaren onwijs veel pech gehad en gewoon weinig tot geen plezier kunnen maken..
Leeftijd van 3 tot 16.
Niveau onbelangrijk ( qua ja moet goed doorgereden zijn, geen gekke capriolen die heb ik de afgelopen jaren Alleen maar gehad)..
Budget niet heel groot, maar ben ook niet opzoek naar een gp prospect of 1.40 springer.
Geen haast, moet echt een fijne match zijn, krijgt een gouden thuis fijne stal met uitloop, onbeperkt ruwvoer en veel liefde,zorg, en variërend werk.

julya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 22:09

Ik ga vanaf maart/april serieus kijken naar mijn eerste paardje! Dan is mijn spaarrekening gelukkig genoeg om het avontuur te beginnen!

De voorkeur gaat sterk uit naar een jonge fries, hoeft nog niet beleerd te zijn.

Ik zat eens te denken, hoe doen jullie het met gekochte paarden vervoeren, waarneer je zelf geen trailer hebt? Huur je eventueel zelf iets, of regel je liever een paardentaxi?

vla_flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 22:43

@ Padoertje Oh dan haal ik het allemaal wat door elkaar denk ik. Van wat ik qua geschiedenis over het ras heb meegekregen hebben ze na het redden van Balthazar een hoop Duitse hengsten en merries in gezet, Oldenburgers en Holsteiners. Maar ze zijn natuurlijk een soort aftakking van de KWPN'er.

Ik hoorde van mijn vader (groot fan van het ras, heeft zich helemaal ingelezen geloof ik) dat er op het moment zo'n 250 merries goedgekeurd zijn voor de fok, en er zijn 7 ggk dekhengsten...
Dus als het me lukt om er eentje te vinden waarvan tenminste 1 van de ouders Gronings is dan mag ik al van geluk spreken denk ik. Maar goed, morgen dus kijken. Deze is nog niet opgenomen in het stamboek dus dat is wel een dingetje. Ze is van de hengst Meindert.

En over dressuur lopen: wat gaaf dat die zzl liep! Ik weet dat ze makkelijk z2 halen maar heb nog niet echt groningers voorbij zien komen die tegen de subtop aanzitten.

@Mason oh god wat een knappie. Wat voor eentje is dit nou?

@julya toen we mijn eerste paard gingen halen hadden we ook geen trailer, toen hebben we er gewoon eentje gehuurd bij een aanhang en auto verhuur in de buurt
taxi is vooral aan te raden als het paard moeilijk laad denk ik. of als je (nog) geen be hebt natuurlijk :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 22:48

Mason wat een onwijze knapperd zeg, gefeliciteerd!

Mason

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 22:58

@julya ik ga hem ophalen met een vrachtwagentje. Mijn eerste paard hadden we gehaald met een trailer, maar we hebben nu geen trekhaak.

@vlaflip het is een Arabier maar afstamming onbekend. Hij was vandaag ook lekker aan het showen <3

@dark & nouval bedankt :):)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 23:41

Vanwaar de keuze om niet te keuren? :)

En mijn KWPN'er is chiller dan onze fries. Die keert zich wat meer naar binnen, 'wantrouwt' je als leider als ze je niet kent. Hebben we aardig wat mee moeten grondwerken. Ze wordt nooit gevaarlijk, maar ze heeft soms wel nog steeds de kop erop en maakt een 180 graden draai voor een -mind you, stilstaande :roll: - hooischudder op het land.

Terwijl dit mijn toendertijd net zadelmakke driejarige KWPN'er is, toen ik er voor het eerst op zat en mijn instructie zei: 'ik ga kijken of ze echt mak is!' en een yogabal de bak in mikte. :P
Test geslaagd!
Afbeelding

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 00:18

Ik zou hem met die steile voorvoetjes wel gekeurd willen hebben, maar goed dat ben ik.

julya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 00:21

Ik heb nog een vraagje betreft het keuren: ik heb nog geen eigen dierenarts, want eerste paard.
Zouden jullie dan de keuring laten doen door een dierenarts uit de buurt van jullie eigen stal, of door een dierenarts uit de buurt van waar het paard op dat moment staat?

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 00:48

Ik snap kopers soms oprecht niet. Stal genoot heeft paard te koop. Mensen wilde paard gekeurd hebben door dap bodengraven. Deze komen netjes keuren, paard word goedgekeurd met leuk commentaar. Maar paard zette het een keer op rennen omdat er een rolsteiger uit de binnenbak gerold kwam net op het moment dat paard moet aanzetten in draf bij de buigproef dus paard peerde hem paar meter extra. }>

Laten ze het paard staan want hij brak los :') met de afspraak goedkeur is verkocht. Ik had ze er denk mooi aan gehouden. Vriendin zegt “ze zijn mijn paard niet waard als het zo moet”

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 00:58

julya schreef:
Ik heb nog een vraagje betreft het keuren: ik heb nog geen eigen dierenarts, want eerste paard.
Zouden jullie dan de keuring laten doen door een dierenarts uit de buurt van jullie eigen stal, of door een dierenarts uit de buurt van waar het paard op dat moment staat?

Ik zelf kies dan een dierenarts uit de buurt van het paard maar niet eigen van verkoper.
Als het in de buurt van mijn eigen is kies ik daarvoor. Als het kan ivm afstand laat ik (bekende) da op locatie thuis keuren zit ik ook niet met geregel wie rijdt paard erheen.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 00:59

upendo schreef:
Vanwaar de keuze om niet te keuren? :)

En mijn KWPN'er is chiller dan onze fries. Die keert zich wat meer naar binnen, 'wantrouwt' je als leider als ze je niet kent. Hebben we aardig wat mee moeten grondwerken. Ze wordt nooit gevaarlijk, maar ze heeft soms wel nog steeds de kop erop en maakt een 180 graden draai voor een -mind you, stilstaande :roll: - hooischudder op het land.

Terwijl dit mijn toendertijd net zadelmakke driejarige KWPN'er is, toen ik er voor het eerst op zat en mijn instructie zei: 'ik ga kijken of ze echt mak is!' en een yogabal de bak in mikte. :P
Test geslaagd!
[ [url=m/ZYFbb0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Goud waard zo’n paard *\o/*

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 01:01

@julya: spannend!! Voorjaar is een mooie tijd om op zoek te gaan. Dan gaan de fokkers weer selecteren…. Evt kun je nu alwel fokkers benaderen omdat je ook wel onbeleerd wil kopen.
Trailer huren of als het niet ver bij je stal vandaan is zijn ze ook nog wel eens bereid te brengen.

@Mason: poh wat een knapperd <3
Veel plezier met je nieuwe aanwinst

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 02:34

Earth schreef:
Ik zou hem met die steile voorvoetjes wel gekeurd willen hebben, maar goed dat ben ik.

Ik vind hem ook niet fantastisch qua bouw en stand. Ik zou deze zeker laten keuren en de voorbenen en sprongen ook op de foto willen. :j