Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 20:07

Onder voorbehoud van keuring is een ontbindende voorwaarde voor een koopovereenkomst. Dat heeft niets te maken met de eigendomsoverdracht en het al dan niet overgaan van het eigendomsrisico.

Dan kun je dat wel anders vastleggen in de overeenkomst zoals je aangeeft, maar dat is dus niet hoe het standaard bij wet geregeld is. Na goedkeuring is het niet automatisch jouw eigendom. Dat is het alleen als je het zo afspreekt.
Laatst bijgewerkt door beegee op 28-05-21 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 20:08

Nee, echt niet. Als jij het op papier zetten, ja dan wel. Maar als het niet op papier staat niet.

Voor eigendom moet er geleverd worden. Tenzij er dus expliciet afgesproken wordt dat eigendom al overgaat op andere moment. Dus dat jij het op papier zet, helemaal goed. Maar het is niet standaard na een keuring. Of na het telefoontje dat je tot koop over gaat. Het is niet de standaard volgens de wet.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 20:14

Het is juist wel in de pony verkoop dat je nieuwe eigenaar bent en dus tot koop Ovb goedkeuring. Na goedkeuring feliciteer je de koper ook met hun nieuwe familie lid om het even zo te zeggen.

Overigens zet ik dit geheel op papier incl aanbetaling. Na afkeuring aanbetaling terug anders niet

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 20:17

StalNollie schreef:
Het is juist wel in de pony verkoop en dus nieuwe eigenaar standaard koop Ovb goedkeuring. Na goedkeuring feliciteer je de koper ook met hun nieuwe familie lid om het even zo te zeggen.

Overigens zet ik dit geheel op papier incl aanbetaling. Na afkeuring aanbetaling terug anders niet

Ja leuk dat dat gangbaar is maar zo is het bij wet niet geregeld. Dus daar MOET je iets over op papier zetten. Het is namelijk niet automatisch zoals jij steeds doet voorkomen. Dat jij het op papier zet is goed en dat moet ook. Want als je dat niet doet, gelden gewoon de regels van het derde burgerlijk wetboek en gaat eigendom pas over op met moment dat er geleverd is. Erken dat nou even gewoon. Er wordt hier allemaal juridische onzin verkondigd.

Standaard volgens de wet: eigendom gaat over als overdraagbaar goed (1) geleverd (2) wordt door een beschikkingsbevoegde vervreemder (3) met als grondslag een koopovereenkomst (4).

Dan kun je zelf afspreken wat je wilt, bijvoorbeeld dat eigendom overgaat na keuring. Maar dat moet je dus expliciet afspreken!!! Dat is wat mensen moeten onthouden. En wat dan “altijd gebeurt in de ponyverkoop”, dat is allemaal leuk en aardig. Het lijkt erop dat jij (semi) professioneel verkoopt? Jij hebt het dus allemaal geregeld. Maar als iemand particulier koopt, dan is dit echt iets dat in het achterhoofd gehouden moet worden.

En nu houd ik er over op. Doe met deze info wat je wilt. En als je wilt nazoeken: art. 3:83 jo. 3:84 BW. ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 20:22

MyWishMax schreef:
Nee, echt niet. Als jij het op papier zetten, ja dan wel. Maar als het niet op papier staat niet.

Voor eigendom moet er geleverd worden. Tenzij er dus expliciet afgesproken wordt dat eigendom al overgaat op andere moment. Dus dat jij het op papier zet, helemaal goed. Maar het is niet standaard na een keuring. Of na het telefoontje dat je tot koop over gaat. Het is niet de standaard volgens de wet.

Mooi, dan heb ik ook weer wat geleerd. :D

Dus stel, het paard gaat terug naar de verkoper en je spreekt af het na een paar dagen op te halen en het paard krijgt intussen een blessure, dan moet de verkoper ervoor zorgen dat het paard wordt opgekalefaterd en gekeurd voordat het geleverd kan worden. Maar als het paard een blessure krijgt die onherstelbaar is (ik noem maar wat) dan heeft ook de verkoper een probleem. En kun je als koper dan nog zonder meer afzien van de koop. Of niet?
Dat is voor de verkopers onder ons hier dan ook weer goed om te weten.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 20:26

Babootje schreef:
MyWishMax schreef:

Mooi, dan heb ik ook weer wat geleerd. :D

Dus stel, het paard gaat terug naar de verkoper en je spreekt af het na een paar dagen op te halen en het paard krijgt intussen een blessure, dan moet de verkoper ervoor zorgen dat het paard wordt opgekalefaterd en gekeurd voordat het geleverd kan worden. Maar als het paard een blessure krijgt die onherstelbaar is (ik noem maar wat) dan heeft ook de verkoper een probleem. En kun je als koper dan nog zonder meer afzien van de verkoop. Of niet?
Dat is voor de verkopers onder ons hier dan ook weer goed om te weten.

En hier begint het leuke van het recht en meestal het enige juiste antwoord: dat hangt af van de omstandigheden van het geval :D. Dat is niet zo zwart-wit te zeggen, wat er in zo’n specifieke situatie zal gebeuren. Daar zul je ook onderling uit moeten komen. Wel interessant is dus dat het paard nog van de verkoper is en die alle risico voor het dier draagt; tenzij anders afgesproken! En als er in de koopovereenkomst staat dat er een gezond dier wordt afgeleverd zonder blessures, dan kan dat nog behoorlijk een dingetje worden.

Babootje

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 20:28

Nou inderdaad! Maar wel heel interessant om te weten.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 20:41

Het is reuze interessant allemaal! En dus ook goed om te weten dat je van alles kunt afspreken, ook als dat afwijkt van de standaard regels van de wet (oké, niet álles natuurlijk :=), maar dat die afspraken die afwijkend zijn, wel goed vastgelegd moeten zijn. Nu ja, mondelinge afspraken zijn ook bindend, maar dat is zo lastig bewijzen. Ik kan dan ook iedereen aanraden om echt een goed koopcontract op te stellen. Dan heb je gewoon je afspraken zwart-wit. Ook al is het zoiets gangbaars als eigendomsoverdracht na goedkeuring. Want zoals ik al eerder betoogd heb, is dat dus niet vanzelfsprekend en als je dat niet afspreekt, geldt dat ook niet.

Zelf koop ik het liefste ook bij een professional/bedrijf. Ben je als koper nog eens extra beschermd door het consumentenrecht.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 20:52

beegee schreef:
Het is reuze interessant allemaal! En dus ook goed om te weten dat je van alles kunt afspreken, ook als dat afwijkt van de standaard regels van de wet (oké, niet álles natuurlijk :=), maar dat die afspraken die afwijkend zijn, wel goed vastgelegd moeten zijn. Nu ja, mondelinge afspraken zijn ook bindend, maar dat is zo lastig bewijzen. Ik kan dan ook iedereen aanraden om echt een goed koopcontract op te stellen. Dan heb je gewoon je afspraken zwart-wit. Ook al is het zoiets gangbaars als eigendomsoverdracht na goedkeuring. Want zoals ik al eerder betoogd heb, is dat dus niet vanzelfsprekend en als je dat niet afspreekt, geldt dat ook niet.

Zelf koop ik het liefste ook bij een professional/bedrijf. Ben je als koper nog eens extra beschermd door het consumentenrecht.

Ja daar ben ik ook altijd wel heel erg van. Een koopcontract en kopen bij een professioneel bedrijf. Dan ben je best heel aardig beschermd als koper.

Maar er is natuurlijk een hele 'sublaag' en dat bedoel ik echt niet denigrerend, maar waarbij dat allemaal niet zo vanzelfsprekend is. Alhoewel natuurlijk alle handelaren die beroepsmatig paarden verkopen onder de consumentenkoopwetgeving vallen.
Ik heb mijn paarden ook bij professionele goede handelaren weg. En hoefde echt geen discussie te voeren over wie de keuring betaalde bij negatief advies, hals en rug rontgen en het opstellen van een koopcontract. Dat was gewoon standaard. En het waren geen goedkope paarden maar ook echt geen geen topprijzen in de zin van >20.000.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 21:44

Jeika schreef:
Joehoee!! Hij is goedgekeurd! *\o/* enige opmerking was dat zijn hoeven wat aandacht verdienen, maar dat komt goed.[ [url=m/Q78Iim.png]Afbeelding[/url] ]

Gefeliciteerd *\o/*

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 22:32

Heeft iemand tips. Zouden jullie een jong paard van 2 jaar röntgenlogisch laten keuren? Benen, hals en rug?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 22:35

Benen wel, ivm ocd/chips die al te zien zijn. Rug en hals zou ik niet doen, die zijn nog een stuk minder volgroeid op 2 jaar.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-21 22:36

MeggiieTommy schreef:
Heeft iemand tips. Zouden jullie een jong paard van 2 jaar röntgenlogisch laten keuren? Benen, hals en rug?

Ja, met daarbij rekening houdend dat er nog veel kan gebeuren in het jaar/2 jaar voordat je ermee aan de slag gaat.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-21 22:39

En ik heb in mijn contract van mijn huidige paard laten zetten dat levering binnen een week na keuring zou geschieden. Dus het is denk ik ook maar net wat je er zelf van maakt.

Die van mij is toen nog een maand blijven staan bij de verkoper omdat er op mijn stal nog geen box vrij was en zodat ik haar al een beetje kon leren kennen zodat niet alles als een cultuurshock voor haar zou komen.

Denk dat dat wel goed gekomen is, mevrouw voelt zich zo thuis dat ze grapjes uit begint te halen. :)
Ik heb nog nooit zo'n lief paard gehad. En dat voor net 4 jaar. :))

Afbeelding

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 22:44

Haha dat koppie op die foto rechts boven!! “Niet aan deze doek zitten zeg je? Oepsie” :))

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 23:27

upendo schreef:
En ik heb in mijn contract van mijn huidige paard laten zetten dat levering binnen een week na keuring zou geschieden. Dus het is denk ik ook maar net wat je er zelf van maakt.

Die van mij is toen nog een maand blijven staan bij de verkoper omdat er op mijn stal nog geen box vrij was en zodat ik haar al een beetje kon leren kennen zodat niet alles als een cultuurshock voor haar zou komen.

Denk dat dat wel goed gekomen is, mevrouw voelt zich zo thuis dat ze grapjes uit begint te halen. :)
Ik heb nog nooit zo'n lief paard gehad. En dat voor net 4 jaar. :))

[ [url=m/YmbrQ3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat ondeugende koppie <3

Gemlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 23:36

Hoi! Ik ben normaal niet mega actief op Bokt, maar nu ik van plan ben een paard te kopen vind ik het wel heel fijn al jullie ervaringen te lezen.

Ik besef me echt dat ik precies het verkeerde moment wellicht heb gekozen om te gaan starten met mijn zoektocht naar een paard, maar het is even niet anders. De afgelopen twee jaar heb ik in Canada gewoond en een vast paard gereden tijdens mijn lessen en ik wil nu ik terug ben in Nederland weer verder met een paard en dan het liefst mijn eigen.

Aangezien hier ook niet veel lease paarden te vinden zijn, heb ik besloten om te kopen, maar mijn budget is denk ik in de prijsklasse dat de meeste kijken met precies dezelfde wensen. +-8k max en een paardje waarmee ik lekker recreatief wat spring en dressuurlessen mee kan nemen, met de focus meer op springen. Een paard dat mij meeneemt over de sprong bij voorkeur haha.

Maar ik vraag mij af of ik er beter aan zou doen te wachten tot september wanneer iedereen weer naar school is en het normale leven weer een beetje wordt opgepakt. Denken jullie dat er dan echt weer meer paarden op de markt zullen komen?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 07:10

Denk niet, dat dat uitmaakt eerlijk gezegd.

Ik zou gewoon rustig rondkijken, wie weet komt jouw paard gewoon voorbij.

Ook in eerdere jaren ken ik mensen die echt 1 jaar gezocht hebben en ook nu zijn er mensen die vrij snel vinden.

Jong paard (net zadelmak) een optie ?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 07:43

Ik denk ook dat het niet uit maakt. Als de prijzen al gaan zakken, denk ik dat dit nog wel een jaar of langer duurt.

En rondkijken kan altijd he ;) Eventueel zelf een zoekertje plaatsen op Facebook op MP

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 07:51

Dilan93 schreef:
Ik denk ook dat het niet uit maakt. Als de prijzen al gaan zakken, denk ik dat dit nog wel een jaar of langer duurt.

En rondkijken kan altijd he ;) Eventueel zelf een zoekertje plaatsen op Facebook op MP

Het ligt er maar net aan.

Als we daadwerkelijk de weg gaan volgen zoals dat gisteren door het kabinet uitgetekend is (de tijd zal dat leren) dan zou de markt best een gevoelige tik kunnen oplopen, zo ergens tussen sept en nov.
In het najaar is het aanbod altijd al iets groter en de prijzen iets lager (ja, dat wordt hier door een aantal categorisch ontkend, maar er zit wel degelijk verschil in).

Maar loopt de planning van het kabinet in de soep, kan het beeld er totaal anders uit zien.

Bottomline moet je jezelf de vraag stellen of jij mee wil doen in deze markt.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-21 07:54

Er is weinig gefokt afgelopen jaren Ikke en het is volledig afhankelijk van vraag en aanbod. Zo lang de paarden tot 10-15K nog wegvliegen als warme broodjes gaan verkopers niet zakken in prijzen. Dus een tijd erop plakken vind ik tricky.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 07:58

Nee, tot september wachten lijkt me niet heel veel uitmaken. Ik zou gewoon kijken vanaf nu en als er wat opkomt wat zou kunnen passen proberen een afspraak te maken. Bij jonge dieren zie jebhet wel vaak, want die moeten naar binnen bijvoorbeeld. Er zullen ook wel oudere dieren zijnnwaarbij het geldt, maar niet voor de hele markt.

Qua prijzen, die gaan wel altijd wat mee met de hele economische situatie van het land. Dus in een crisis wat lager en in goede tijd hoger. Dan heb je ook nog te maken met schaartse en vraag en aanbod. Maar ook wordt alles duurder elk jaar.
Ik denk echt dat straks het aanbod weer groter wordt, er is meer gefokt en geïmporteerd en veel mensen hebben juist nu een paard gekocht. En dan zullen de prijzen wel weer wat zakken, maar dat zal echt nog wel even duren ben ik bang.

Ik ben wel benieuwd of iedereen die afgelopen jaar een paard gekocht heeft het ook allemaal aan kan houden als het leven weer normaal is. Minder thuis werken, reistijd, minder geld overhouden omdat je weer overal heen kan en vakanties bijvoorbeeld. Ja, er zijn mensen die daar niet om geven, maar ik denk dat er ook echt mensen zijn die straks er achter komen dat het toch tegen valt qua kosten en tijd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 08:02

upendo schreef:
Er is weinig gefokt afgelopen jaren Ikke en het is volledig afhankelijk van vraag en aanbod. Zo lang de paarden tot 10-15K nog wegvliegen als warme broodjes gaan verkopers niet zakken in prijzen. Dus een tijd erop plakken vind ik tricky.

Daar is niks tricky aan.

De prijzen storten niet morgen in, daar kun je gerust op zijn, maar het moment dat "iedereen voorzien is" zal niet meer zo lang duren en het moment dat een groep erachter komt dat het toch te veel tijd/geld/inspanning kost, komt daar achter zodra we "terug naar normaal" gaan.

Dat er minder intern aanbod is, wordt gecompenseerd door meer import. Ook niks nieuws onder de zon.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-21 08:06

Vraag ik me af :)
Maargoed, we zullen het gaan zien.

Import van warmbloeden is wel minder geworden door de Brexit. Het zijn voornamelijk de Iberische rassen zoals ik het zie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 08:07

ikke schreef:
upendo schreef:

Daar is niks tricky aan.

De prijzen storten niet morgen in, daar kun je gerust op zijn, maar het moment dat "iedereen voorzien is" zal niet meer zo lang duren en het moment dat een groep erachter komt dat het toch te veel tijd/geld/inspanning kost, komt daar achter zodra we "terug naar normaal" gaan.

Dat er minder intern aanbod is, wordt gecompenseerd door meer import. Ook niks nieuws onder de zon.

Dit inderdaad. Mensen denken alleen maar aan het feit dat er meer thuisgewerkt gaat worden, dus meer tijd voor dieren etc., maar als we straks weer dagjes uit kunnen, uit eten kunnen met vrienden, ons sociale leven weer echt op gang komt, zullen er een hoop mensen zijn die zich realiseren dat zo’n paard toch wel een heel duur handenbindertje is in veel gevallen.

upendo schreef:
Vraag ik me af :)
Maargoed, we zullen het gaan zien.

Import van warmbloeden is wel minder geworden door de Brexit. Het zijn voornamelijk de Iberische rassen zoals ik het zie.

Uit de UK importeren we geen warmbloeden hoor. :P Nou ja, misschien een verdwaalde Irish draught, maar het gros zijn volbloeden (ook al proberen handelaren dat angstvallig stil te houden). En er komen nog genoeg volbloeden deze kant op uit Ierland.