Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
StalNollie schreef:Het is juist wel in de pony verkoop en dus nieuwe eigenaar standaard koop Ovb goedkeuring. Na goedkeuring feliciteer je de koper ook met hun nieuwe familie lid om het even zo te zeggen.
Overigens zet ik dit geheel op papier incl aanbetaling. Na afkeuring aanbetaling terug anders niet
MyWishMax schreef:Nee, echt niet. Als jij het op papier zetten, ja dan wel. Maar als het niet op papier staat niet.
Voor eigendom moet er geleverd worden. Tenzij er dus expliciet afgesproken wordt dat eigendom al overgaat op andere moment. Dus dat jij het op papier zet, helemaal goed. Maar het is niet standaard na een keuring. Of na het telefoontje dat je tot koop over gaat. Het is niet de standaard volgens de wet.
Babootje schreef:MyWishMax schreef:Nee, echt niet. Als jij het op papier zetten, ja dan wel. Maar als het niet op papier staat niet.
Voor eigendom moet er geleverd worden. Tenzij er dus expliciet afgesproken wordt dat eigendom al overgaat op andere moment. Dus dat jij het op papier zet, helemaal goed. Maar het is niet standaard na een keuring. Of na het telefoontje dat je tot koop over gaat. Het is niet de standaard volgens de wet.
Mooi, dan heb ik ook weer wat geleerd.![]()
Dus stel, het paard gaat terug naar de verkoper en je spreekt af het na een paar dagen op te halen en het paard krijgt intussen een blessure, dan moet de verkoper ervoor zorgen dat het paard wordt opgekalefaterd en gekeurd voordat het geleverd kan worden. Maar als het paard een blessure krijgt die onherstelbaar is (ik noem maar wat) dan heeft ook de verkoper een probleem. En kun je als koper dan nog zonder meer afzien van de verkoop. Of niet?
Dat is voor de verkopers onder ons hier dan ook weer goed om te weten.
beegee schreef:Het is reuze interessant allemaal! En dus ook goed om te weten dat je van alles kunt afspreken, ook als dat afwijkt van de standaard regels van de wet (oké, niet álles natuurlijk), maar dat die afspraken die afwijkend zijn, wel goed vastgelegd moeten zijn. Nu ja, mondelinge afspraken zijn ook bindend, maar dat is zo lastig bewijzen. Ik kan dan ook iedereen aanraden om echt een goed koopcontract op te stellen. Dan heb je gewoon je afspraken zwart-wit. Ook al is het zoiets gangbaars als eigendomsoverdracht na goedkeuring. Want zoals ik al eerder betoogd heb, is dat dus niet vanzelfsprekend en als je dat niet afspreekt, geldt dat ook niet.
Zelf koop ik het liefste ook bij een professional/bedrijf. Ben je als koper nog eens extra beschermd door het consumentenrecht.
upendo schreef:En ik heb in mijn contract van mijn huidige paard laten zetten dat levering binnen een week na keuring zou geschieden. Dus het is denk ik ook maar net wat je er zelf van maakt.
Die van mij is toen nog een maand blijven staan bij de verkoper omdat er op mijn stal nog geen box vrij was en zodat ik haar al een beetje kon leren kennen zodat niet alles als een cultuurshock voor haar zou komen.
Denk dat dat wel goed gekomen is, mevrouw voelt zich zo thuis dat ze grapjes uit begint te halen.
Ik heb nog nooit zo'n lief paard gehad. En dat voor net 4 jaar.
[ [url=m/YmbrQ3.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dilan93 schreef:Ik denk ook dat het niet uit maakt. Als de prijzen al gaan zakken, denk ik dat dit nog wel een jaar of langer duurt.
En rondkijken kan altijd heEventueel zelf een zoekertje plaatsen op Facebook op MP
upendo schreef:Er is weinig gefokt afgelopen jaren Ikke en het is volledig afhankelijk van vraag en aanbod. Zo lang de paarden tot 10-15K nog wegvliegen als warme broodjes gaan verkopers niet zakken in prijzen. Dus een tijd erop plakken vind ik tricky.
ikke schreef:upendo schreef:Er is weinig gefokt afgelopen jaren Ikke en het is volledig afhankelijk van vraag en aanbod. Zo lang de paarden tot 10-15K nog wegvliegen als warme broodjes gaan verkopers niet zakken in prijzen. Dus een tijd erop plakken vind ik tricky.
Daar is niks tricky aan.
De prijzen storten niet morgen in, daar kun je gerust op zijn, maar het moment dat "iedereen voorzien is" zal niet meer zo lang duren en het moment dat een groep erachter komt dat het toch te veel tijd/geld/inspanning kost, komt daar achter zodra we "terug naar normaal" gaan.
Dat er minder intern aanbod is, wordt gecompenseerd door meer import. Ook niks nieuws onder de zon.
upendo schreef:Vraag ik me af![]()
Maargoed, we zullen het gaan zien.
Import van warmbloeden is wel minder geworden door de Brexit. Het zijn voornamelijk de Iberische rassen zoals ik het zie.