Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 15:37

Ik zag laatst afrastering voor Olifanten. Dikke ronde palen met een stuk of
7 dikke stroomdraden. Best hoog ook natuurlijk.
Ik dacht, dat is mooi tegen de wolf. De draden zaten zo ver uit elkaar er ook niks onder/tussendoor kon.
Was in de dierentuin uiteraard

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 15:52

mysa schreef:
Toch denk ik dat een wolf niet direct springt. Ik denk dat ze het hek eerst 'inspecteren'. En als hij dan een flinke klap krijgt, heb je kans dat hij ervan af ziet om te springen.

Droom maar lekker verder...

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 16:11

Er gaat een deel van de Veluwe dicht voor bezoekers. Weet iemand of dat ook een deel is waar de wolven zich bevinden ? Of staat dit er helemaal los van ?

https://www.bnnvara.nl/vroegevogels/art ... p9tzZzSVO4

Opvallend in de titel is ‘eerste stukken’ gaan dicht. Ik denk dan eerste hoezo, wordt er nog meer afgesloten?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 16:29

Wat ik ook eng vind is het gevaar van paarden die in paniek raken en zelf dwars door zo'n wolfwerende omheining heen rennen. Het is niet alleen het gevaar van gedood of gebeten worden, maar ook van de paniek die kan ontstaan als een wolf besluit om je wei heen te blijven lopen. Ik houd me hart vast voor ongelukken door paarden die uitbreken.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 17:12

Mijn veulen van 5 maanden gaat er dwars door als ze bang is, dat is dan nog niet eens paniek en ze wordt niet na gezeten door een stel wolven. Reken maar dat die paarden er door gaan… hem buiten houden is 1 ding. De paarden veiliger er in is mogelijks nog moeilijker.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 17:43

Nou dat bedoel ik. Fijn dat de wolf er (enigszins) door tegen gehouden wordt, maar ik kan me voorstellen dat de meeste paarden behoorlijk in de paniek schieten als hij naast de omheining blijft rennen. Maar dat gevaar wordt ook nog nergens genoemd in de media. Daar hebben ze het enkel over die enkele dieren die ten prooi zullen vallen en die je dan maar als schadepost moet zien.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 18:30

Ja dat is en blijft een gevaarlijk aspect hierbij, maarja het is kiezen tussen verschillende kwaden/risico's in dit geval helaas.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 18:32

Klopt dat wel 220 volt?? Wij hebben door ontsnappende shet een apparaat geschikt voor everzwijnen. Beste klap 8.0 A. Goedkope draden of lint van de welkoop smelt daardoor.
Wat deze mevrouw heeft is een schapennet met allerlei verbindingen. Daar kan toch niet netstroom 220 v op? Of kortsluiting of draad smelt toch ?
En inderdaad link met paardenhoeven.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 18:44

Kreeg wel een mooi stuk door gestuurd

De Europese wolf in een ander daglicht.

Voorwoord.
Er wordt heel veel geschreven over de ervaringen en waarnemingen van de wolf. Geen roedel, leefgebied, natuurgebied of park is hetzelfde. Laat staan de individuele wolf. Dit geschreven stuk is mijn ervaringen en studies over zo lang ik mij herinneren kan. En ook hier is het onmogelijk om alles op te schrijven. Want het leven van een wolf is net als dat van de mens. Meer niet dan wel in woorden op te schrijven.

Een traditie ter ere van de Europese wolf.
Het was kerst. Ik zat aan tafel met een familie dat van het Slavische volk afstamde. De sfeer was warm en huizelijk. De geuren uit de keuken waren heerlijk. Groente, fruit, noten, paddenstoelen en heel veel kruiden. Het eten van die kerstnacht bleek vegetarisch te zijn. Ik vroeg aan de man van het huis waarom er geen vlees gegeten werd.

De man antwoordde. “Toen onze voorouders hier kwamen hadden ze niets. Ze zijn toen de wolven gaan volgen. Zo leerde zij waar ze eten konden vinden en waar ze water konden halen. Dit hebben wij in stand gehouden ter eren van onze voorouders. Maar vooral ter eren van de wolf. Want het is de wolf waar wij dit leven aan te danken hebben.”

Het leven van de Europese wolf.
Voor 1881 leefden de wolven door oneindige, stille, donkere bossen, heide, moerassen en graslanden. De wolven zouden hedendaags met licht, lucht en geluidsvervuiling te maken hebben. Met plakkaten asfalt waar de mens kan rijden van nergens naar niets. Aangelegd van de ene woonwijk naar de andere woonwijk. Waar de dieren van hek tot hek en van rooster tot rooster kunnen lopen.

Het voedsel van de wolf.
Het kost een wolf soms meer energie om te jagen en zelfs om te eten, dan niets te doen. De jacht en het verteren van voedsel kan namelijk in sommige situaties meer warmte of verkoeling kosten om te kunnen overleven.

Oud-Europese wolven eten voornamelijk noten, honingpaddenstoelen, wilde aardbeien, frambozen, bramen, appels, peren, vossenbessen en bosbessen, bloemen en kruidenplanten, wortels en vis. Het laatste wordt door een beer gevangen en de wolf gaat er met de buit vandoor. Soms staat de wolf zo goed opgesteld achter een beer dat de vis zo zijn de bek in vliegt.

Mocht er een Europese wolf erg ziek zijn of een ernstig voedsel te kort heersen in hun leefgebied, dan drijft het deze wolf naar een hoefdier.

De woeste verhalen over de wolven komen uit Scandinavië, Alaska, Canada, Rusland, Mongolië, Tibet en uit de gebieden diep uit het oosten van Europa. Dat zijn gebieden zoals de fjorden, de steppen, de prairies, de taiga's, de toendra's en de plains. Het zijn ook de gebieden die het merendeel van het jaar uit steen, zand, ijs en sneeuw bestaan met gevoelstemperaturen tussen de -75 tot + 50 graden. De wolven in dit soort leefgebieden laten de grazers de voedingsstoffen verzamelen, waarna de wolven vaak in gezamenlijke roedels op enkele dieren gaan jagen. De zwangere dieren laten ze lopen zodat ze het jaar erop nog zeker weten dat ze te eten hebben.

Parklandschap van Europa.
Nederland is vergeleken bij dit soort jachtgebieden een leuk strandje met wat natuurparken achter de duinen, met de gemiddelde temperatuur van – 10 tot + 25 graden. Eén roedel wolven zou net genoeg hebben aan een gebied zo groot als de provincie Noord-Brabant. Met de mogelijkheid om naar het zuiden, het oosten of het noorden weg te trekken. Ik ben van mening dat we Nederland weer als Nederland moeten gaan zien. Niet als 50.000 jaar geleden of als een prairie.

Dit is Nederland, 2/3 onder de zeespiegel op de zeebodem, op rivierbeddingen, uit moerassen, en grote waterplassen getrokken. De oude duinen beginnen bij Zeist. Laten we de bomen, planten en dieren die hier thuis horen koesteren en zien te behouden en zorg dragen waar de dieren te kort schieten of juist te veel van krijgen. Als laatste: waar de wolven in rust leven, daar zijn ook beren. Ik ben van mening dat we de wolf niet moeten wensen omwille van de wolf. Het dier zal in Nederland altijd iets missen wat vroeger zijn rechterhand was bij het zoeken naar voedsel, de bruine Europese beer.

De laatste Europese wolven.
Polen heeft nog heel veel wolven in de vrije natuur. Het territorium van de wolf reikt tot diep in Rusland. Eén roedel kan 300 vierkante kilometer beslaan. Als je de Europese wolf wilt zien dan moet je goed beseffen dat je ze misschien als zwartgrijze stipjes gaat zien,...door je verrekijker. Deze wolven kunnen in één streep 600 kilometer afleggen en goed samenwerken met andere roedels. Een wolf kan in nood ook heel goed in zijn eentje een kuddedier vangen. Zelfs een Yak of een Bizon. Maar dan heb ik het over wolven die in de meest geïsoleerde woeste landschappen van de wereld leven.

Deze wolven weten heel goed wanneer een kuddedier het meest kwetsbaar is. Dat is wanneer het kuddedier opstaat vanuit zijn roes. Het eerste wat een kuddedier dan moet doen is plassen en dat kan een kuddedier alleen maar stil staand. De wolf maakt daar gebruik van. Mocht het kuddedier het

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 18:57

Josien_ schreef:
Ja dat is en blijft een gevaarlijk aspect hierbij, maarja het is kiezen tussen verschillende kwaden/risico's in dit geval helaas.

Ik bedoel ook niet dat het een keuze moet zijn. Het gevaar van paarden in paniek is er sowieso ongeacht de omheining die je hebt. :)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 19:02

Het laatste stukje mist denk ik Quintusgl? De laatste zin stopt abrubt :)

Tot nu toe sta ik vooral te kijken van dit stukje over hun dieet: van voornamelijk noten, honingpaddenstoelen, wilde aardbeien, frambozen, bramen, appels, peren, vossenbessen en bosbessen, bloemen en kruidenplanten, wortels en vis.
Wolven zijn carnivoren, geen knaagdieren/herbivoren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 19:06

Telpeva schreef:
Het laatste stukje mist denk ik Quintusgl? De laatste zin stopt abrubt :)

Tot nu toe sta ik vooral te kijken van dit stukje over hun dieet: van voornamelijk noten, honingpaddenstoelen, wilde aardbeien, frambozen, bramen, appels, peren, vossenbessen en bosbessen, bloemen en kruidenplanten, wortels en vis.
Wolven zijn carnivoren, geen knaagdieren/herbivoren.

Meer carnivoor richting omnivoor, maar dat zijn bv kippen ook en die kiezen eerst voor dierlijk (want rijkste voedselbron) en dan pas de rest (mensen idem trouwens).
Wie is de originele schrijver van dit sprookje? Want deze beweringen staan haaks op decennia aan veldonderzoek.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 20:45

sterregoud schreef:
Er gaat een deel van de Veluwe dicht voor bezoekers. Weet iemand of dat ook een deel is waar de wolven zich bevinden ? Of staat dit er helemaal los van ?

Opvallend in de titel is ‘eerste stukken’ gaan dicht. Ik denk dan eerste hoezo, wordt er nog meer afgesloten?

Dat was een aantal maanden al aan de orde. Er is op park de Hooge Veluwe ook al eerder een weg afgesloten . De Wetweg is dat en dat komt doordat er geen stikstof meer kan neerslaan van auto's. Echt jammer. Zo druk was het daar niet eens met auto's maar ik vond het een mooie route om de auto te parkeren en daarvandaan te wandelen. Was een redelijk rustige plek om te wandelen.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 22:35

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 11:12

Oakland1990 schreef:
https://m.hbvl.be/cnt/dmf20221118_95954 ... _term=hbvl

Lekker zo 12 wolven tegelijk zien lopen op een stukje militair domein van een zakdoek groot… krijg er een beetje rillingen van van ze met zoveel tegelijk te zien

Getsie, je zal ze tegenkomen zeg als je 's nachts naar huis fietst. Mij niet bellen.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 11:23

xDeena_ schreef:
Oakland1990 schreef:
https://m.hbvl.be/cnt/dmf20221118_95954 ... _term=hbvl

Lekker zo 12 wolven tegelijk zien lopen op een stukje militair domein van een zakdoek groot… krijg er een beetje rillingen van van ze met zoveel tegelijk te zien

Getsie, je zal ze tegenkomen zeg als je 's nachts naar huis fietst. Mij niet bellen.

Dan heb je toch gewoon een twaalfvoudig groot lot gewonnen {:}

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 11:45

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 11:58

Oakland1990 schreef:
xDeena_ schreef:

Dan heb je toch gewoon een twaalfvoudig groot lot gewonnen {:}

Idd want wolven zijn zo schuw die zie je niet zomaar....

Brrrr ik denk als je die 12 tegen komt als je met je hond wandeld dat niets jou hond meer kan redden.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 14:21

Je zal maar in die huizen op de achtergrond wonen

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 17:34

sterregoud schreef:

Stille meelezer, maar dit heeft niets met de wolf an sich te maken. Er zijn al langer plannen voor zonering van de Veluwe. Omdat het er (met name ook tijdens corona) steeds drukker wordt met recreatie. Dit zorgt ervoor dat o.a. kwetsbare vogels en wild geen rust meer heeft en gebieden met kwetsbare vegetatie worden aangetast. Om de natuur en het wild te beschermen is het zoneringsplan Veluwe door de provincie Gelderland ontwikkeld.

Daarbij worden gebieden aangemerkt als recreatiegebied (met hoge concentratie van wandel/fiets/ruiterpaden en voorzieningen; semi rustgebied (nog wel toegankelijk maar met minder paden en voorzieningen); en rustgebieden. Waar geen toegang is voor de mens, om het wild en flora en fauna rust te bieden.

https://www.gelderland.nl/projecten/rec ... eringsplan

Ga weer meelezen O:)

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 17:51

@eekhoornErik dank voor je antwoord !

MDuinschaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 12:16

Kalea schreef:
Ik heb me ondertussen lid gemaakt maar zie hier toch ook vooral meldingen uit Nederland. Zijn ze in België minder ‘actief’ momenteel of wordt hier gewoon minder melding gemaakt?

Sorry voor het late antwoord,
Ik ben nog niet zo thuis op bokt.
Dat er weinig meldingen komen is mogelijk omdat er nog niet veel Belgische melders in de app zitten. Ik zou zeggen houdt ogen en oren open. Als ik de melding krijg, dan plaats ik hem.
De roedel is gefilmd op één na en die zou wel eens richting Utrecht aan het lopen kunnen zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 13:12

In de bijlage (Mezza) van het AD staat een goed stukje van iemand die vanuit de randstad naar het oosten is vertrokken en nu met de wolf geconfronteerd word.

Er word in gezegd door een faunabeheerder dat ze hopen dat de wolf richting randstad trekt en men daar ook eens ziet wat de komst van het dier te weeg brengt.

Dat zou inderdaad mooi zijn. Op de waterleiding duinen enz bijv.
Mensen gaan ook daar dan wel anders piepen!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 13:56

Of als ze een keer over de schutting springen en flappie uit het hok trekt...
Is het dan nog steeds die boeren moet maar beter afrasteren, eigen schuld?

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 14:58

Ben een dikke randstedeling en ook nog een vier hoog achter type, maar ben me ZEER bewust van wat de wolven teweegbrengen! Zowel aan fysiek als aan emotioneel leed. -O-