Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
[***] schreef:Kunstmatig omhoog gedreven?
Het wordt hoog tijd dat paarden eens op gaan leveren wat ze daadwerkelijk gekost hebben en voor de goede zelfs wat meer
Een veulen ben je als kostprijs al gauw 7000 euro aan kwijt dus een onbeleerde 3 jarige zou gezond en gekeurd minimaal 15.000 euro op moeten brengen. Dan zijn alleen de gewone kosten betaald en heb je het nog niet eens over risico of aanvullende behandelingen in die 3 of 4 jaar
Dat je voor 6000 euro geen 4 jarige ruin kan kopen is volkomen terecht
Het is juist normaliseren dat mensen dat eens gaan beseffen dat fokkers geen zin hebben om andermans hobby te betalen
MRIIIS schreef:Ik heb hetzelfde budget, Levita, maar het is niet makkelijk, alles wat ik interessant vind zit toch rond de 10. Ik heb nu een erg leuk paard gezien, maar heeft een chip in beide kogels. Volgens verkoper wel goedgekeurd voor de sport (laat zelf uiteraard opnieuw keuren). Wat denken jullie, gewoon gaan kijken of laten staan?
Autumnn schreef:MRIIIS schreef:Ik heb hetzelfde budget, Levita, maar het is niet makkelijk, alles wat ik interessant vind zit toch rond de 10. Ik heb nu een erg leuk paard gezien, maar heeft een chip in beide kogels. Volgens verkoper wel goedgekeurd voor de sport (laat zelf uiteraard opnieuw keuren). Wat denken jullie, gewoon gaan kijken of laten staan?
Dat is heel erg persoonlijk. Ik heb zoiets, problemen koop je niet, die krijg je weldus nee, ik zou het niet doen.
MRIIIS schreef:Ik heb hetzelfde budget, Levita, maar het is niet makkelijk, alles wat ik interessant vind zit toch rond de 10. Ik heb nu een erg leuk paard gezien, maar heeft een chip in beide kogels. Volgens verkoper wel goedgekeurd voor de sport (laat zelf uiteraard opnieuw keuren). Wat denken jullie, gewoon gaan kijken of laten staan?
Levita schreef:Zeer interessante discussie voor mij. Ik ben nu aan het sparen voor een nieuw paard, omdat helaas een maandje geleden ik mijn zeer lieve, brave merrie heb moeten laten inslapen. Nu wil ik zeker niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, ik heb er best geld voor over om een braaf, gezond paard te kopen. Maar om nou 15-20 duizend te betalen voor een paard die straks in de groep de wei in gaat en misschien wel geblesseerd eraf komt, dat vind ik nog al wat. Stel ik heb rond de 8 duizend, daar zou ik toch een braaf, gezond paardje van moeten kunnen kopen? Of zit ik dan veels te laag?
Babootje schreef:Gini schreef:Maar ook hier lees ik in je eerste zin al dat je mijn punt niet echt doorhebt. Je zegt namelijk 'goed sportpaard' en dat zeg ik niet. Buiten dat de term 'goed sportpaard' bij een driejarige die nog nooit een zadel heeft opgehad eerder een langgekoesterde hoop inhoudt, dan een daadwerkelijk feit, heb ik het dus niet over een goed sportpaard, maar over 'iedere onbeleerde springgefokte driejarige'.
Maar dan snap je mij niet. Ik heb het over sportpaard. Onbeleerd. Dressuur of spring.
Gini schreef:Weet je hoe dit gesprekje tussen ons begonnen is?(Niet slecht bedoeld hoor, maar ik denk dat je even moet teruglezen hoe deze dialoog tot stand gekomen is).
Sosha schreef:Ik moet Ikke hier toch gelijk geven hoor.
Na een tijdje rondkijken en ook veel hoge prijzen voor brakke paarden tegen kwam, een leuke 4,5 jarige onbeleerd, kunnen kopen voor 1500 euro (Klinisch goedgekeurd). nu bijna 4 maanden terug.
Ik sta op een redelijk grote stal en heel veel mensen daar zijn bijzonder van haar gecharmeerd, dus het kan dus zeker wel. Zelf ook nog geen moment spijt van gehad, het is een heerlijk dier.
Djoena schreef:Ik heb inmiddels een ontzettend leuke 2,5 jarige merrie op het oog![]()
Zodra ik meer weet en als ik ben wezen kijken zal ik een foto van haar plaatsen![]()
Nuchter van karakter, lief en mensgericht en nu al verkeersmak door wandelingen.
Donkerbruin met 2 hoge witte benen en een heerlijk hoofdje. Zoals jullie kunnen lezen ben ik al redelijk verliefd
Babootje schreef:Sosha schreef:Ik moet Ikke hier toch gelijk geven hoor.
Na een tijdje rondkijken en ook veel hoge prijzen voor brakke paarden tegen kwam, een leuke 4,5 jarige onbeleerd, kunnen kopen voor 1500 euro (Klinisch goedgekeurd). nu bijna 4 maanden terug.
Ik sta op een redelijk grote stal en heel veel mensen daar zijn bijzonder van haar gecharmeerd, dus het kan dus zeker wel. Zelf ook nog geen moment spijt van gehad, het is een heerlijk dier.
Dan hoop ik niet dat je later spijt krijgt dat je haar niet RX hebt laten keuren.
Ik heb het in mijn omgeving meermalen meegemaakt. Maar als iets te mooi lijkt om waar te zijn is het dat vaak ook. Mensen weten tegenwoordig te goed wat een paard moet kosten en je krijgt ze in de regel alleen maar zo cadeau als er risico's aan kleven.
Babootje schreef:Heb ik gedaan.Maar ik denk dat jouw definitie van sportpaard een andere is dan die van mij.
Een springgefokt of dressuurgefokt paard is bij mij per definitie een sportpaard. Want het is sport gefokt. Daarin varieren de prijzen van 5000-15000 of hoger voor een veulen afhankelijk van wat ze op dat moment laten zien. (de belofte) de predicaten etc.
Nog niet zo heel lang geleden is er op een veiling in DL een 3 jarige Vivaldi zoon verkocht voor ruim 2 miljoen. Nog geen zadel op gelegen. Dat soort paarden worden al als veulens voor best veel geld verkocht aan types als van Uytert // Shockemohle
https://www.horses.nl/fokkerij/hannover ... aldi-zoon/
Danique_G schreef:Babootje, wat ik dan wel weer interssant vond in de link die je stuurde is dit:
“Of ruim twee miljoen euro ooit kan worden terugverdiend met de dekkerij van een hengst is een andere vraag.“
Waarom zou je dit er dan voor neertellen (misschien wel beetje off topic)
Babootje schreef:Danique_G schreef:Babootje, wat ik dan wel weer interssant vond in de link die je stuurde is dit:
“Of ruim twee miljoen euro ooit kan worden terugverdiend met de dekkerij van een hengst is een andere vraag.“
Waarom zou je dit er dan voor neertellen (misschien wel beetje off topic)
Dat komt omdat zo'n 3 jarige zich dan ook eerst in de sport moet gaan bewijzen. En bewijzen dat hij kwalitatief een stempel kan drukken op zijn nakomelingen. Dat zijn al twee grote gokken eer je een dekgeld kan gaan vragen van 2000,-- per dekking. Dat zie je ook aan het verschil in het dekgeld van jonge hengsten en bewezen hengsten
Met dat soort dekprijzen ga je die miljoenen wel terugverdienen.
Mensen die dat soort bedragen neerleggen voor een belofte, hebben geld over en houden van gokken. het is een belegging. Daar zijn er nog genoeg van in de wereld.
Babootje schreef:Nog niet zo heel lang geleden is er op een veiling in DL een 3 jarige Vivaldi zoon verkocht voor ruim 2 miljoen. Nog geen zadel op gelegen. Dat soort paarden worden al als veulens voor best veel geld verkocht aan types als van Uytert // Shockemohle
https://www.horses.nl/fokkerij/hannover ... aldi-zoon/