Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 11:58

Op zich een interessante discussie. Want het gaat er natuurlijk om "wat is de waarde van een paard".
Is dat de prijs die men in de markt er voor bereid is te betalen? Of is er een andere basiswaarde (de slachtprijs, of de "productieprijs").

Schaarste in de markt zorgt er voor dat de prijzen om hoog gaan (dat zie je bv. ook op de huizenmarkt op het moment). En op dit moment is er bij paarden gewoon meer vraag dan aanbod als het gaat om gezonde, bewerkbare paarden. Dat drijft de prijs op. Is dat fijn als je een paard/huis wil kopen? Zeker niet. Maar zo zit de markt in elkaar: wat schaars is en niet snel bij te produceren, wordt duurder.

En tuurlijk zijn er dan gelukjes. Maar dat zijn de uitzonderingen. Als er een gezonde, bewerkbare, aangereden, talentvolle, goede maat, 3- of 4 jarige voor onder de 5K te koop staat, dan is daar altijd wat mee. Of met het paard zelf (toch niet gezond, te klein, lastig karakter, etc), of met de omstandigheden van de eigenaar. Die laatste categorie zijn prima. Daar kun je inderdaad voor een leuke prijs een leuk paard bemachtigen. Maar die moet je er dan wel uit kunnen filteren. En dat is super lastig. En heb ik (te) vaak ellende van zien komen.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 12:19

[***] schreef:
Kunstmatig omhoog gedreven?
Het wordt hoog tijd dat paarden eens op gaan leveren wat ze daadwerkelijk gekost hebben en voor de goede zelfs wat meer
Een veulen ben je als kostprijs al gauw 7000 euro aan kwijt dus een onbeleerde 3 jarige zou gezond en gekeurd minimaal 15.000 euro op moeten brengen. Dan zijn alleen de gewone kosten betaald en heb je het nog niet eens over risico of aanvullende behandelingen in die 3 of 4 jaar

Dat je voor 6000 euro geen 4 jarige ruin kan kopen is volkomen terecht
Het is juist normaliseren dat mensen dat eens gaan beseffen dat fokkers geen zin hebben om andermans hobby te betalen

Volkomen mee eens!

Een gezond goed paard mag gewoon minimaal z’n kostprijs opbrengen als 3 jarige
Kopers beseffen niet wat voor kosten daaraan vooraf zijn gegaan (een fokker doet veel meer investeringen dan alleen in dat veulen).

Dus weet niet welke geldstromen er anders zouden mogen van ikke? Is de DA te duur? Is het dekgeld te duur? Verdienen hard werkende ruiters te veel?
Als een koper niet beseft dat paardrijden nou eenmaal een dure hobby is, dan komt hij er vroeg of laat wel achter dat voor een dubbeltje eerste rang niet werkt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 15:07

Zit de koper voor een dubbeltje op de eerste rang of denken verkopers gewoon allemaal dat ze the next best thing hebben rondlopen en dat ieder paard sowieso kostendekkend of zelfs winstgevend verkocht kan worden?

Natuurlijk moet een paard niet onder de waarde verkocht worden. Als een verkoper daadwerkelijk the next best thing heeft rondlopen en daarvoor ook meer bewijs kan aanleveren dan enkel zijn woord, mag die zijn vierjarige zelfs voor 20.000+ te koop zetten.

Maar stellen dat iedere onbeleerde driejarige (of iedere 4-jarige ruin of iedere 10-jarige merrie of iedere....) zeker X euro mag kosten, dat is gewoon kunstmatig prijzen op dieren plakken zonder enige grond.
Als we de redenering volgen dat een sportgefokt veulen 5000 euro waard is en je er per levensjaar 5000 euro bij mag tellen, dan kom je uit op een onbeleerde driejarige van 15.000 (of 20.000 als je echt al van de eerste verjaardag begint te tellen). Dus iedere onbeleerde sportgefokte driejarige die door de keuring komt is 15.000 euro waard? Ongeacht talent, schoonheid, grootte,...?
Nee, zulke redeneringen noem ik gewoon kunstmatig de prijs omhoog drijven.

Je hebt onbeleerde driejarigen die het dubbele waard zijn en je hebt er ook tussen zitten waar je blij bent als je er nog 8-9000 voor kunt vangen. En dan spreek ik in dit geval nog over paarden met wat zichtbaar talent (op dat moment, wat een paard in vrijheid toont, komt onder het zadel ook niet altijd tot uiting, dat is een risico). Als je een springgefokt paard hebt dat op driejarige leeftijd al het hout lijkt aan te raken, heb je helemaal miserie. Dan hoop je dat het paardje tenminste nog mooi en fijn van uiterlijk is met een mooie kleur zodat je het aan een paardenmeisje kan verkopen als 'echt damespaardje'.

Charmaine

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 19:58

Het is gewoon simpele marktwerking, dus kwestie van vraag en aanbod wat de prijs bepaalt. Niet meer niet minder. Of de fokker er dan de kosten uit haalt of niet, doet niet ter zake...

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 21:28

Zeer interessante discussie voor mij. Ik ben nu aan het sparen voor een nieuw paard, omdat helaas een maandje geleden ik mijn zeer lieve, brave merrie heb moeten laten inslapen. Nu wil ik zeker niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, ik heb er best geld voor over om een braaf, gezond paard te kopen. Maar om nou 15-20 duizend te betalen voor een paard die straks in de groep de wei in gaat en misschien wel geblesseerd eraf komt, dat vind ik nog al wat. Stel ik heb rond de 8 duizend, daar zou ik toch een braaf, gezond paardje van moeten kunnen kopen? Of zit ik dan veels te laag?

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 12:08

Ik heb hetzelfde budget, Levita, maar het is niet makkelijk, alles wat ik interessant vind zit toch rond de 10. Ik heb nu een erg leuk paard gezien, maar heeft een chip in beide kogels. Volgens verkoper wel goedgekeurd voor de sport (laat zelf uiteraard opnieuw keuren). Wat denken jullie, gewoon gaan kijken of laten staan?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 12:11

MRIIIS schreef:
Ik heb hetzelfde budget, Levita, maar het is niet makkelijk, alles wat ik interessant vind zit toch rond de 10. Ik heb nu een erg leuk paard gezien, maar heeft een chip in beide kogels. Volgens verkoper wel goedgekeurd voor de sport (laat zelf uiteraard opnieuw keuren). Wat denken jullie, gewoon gaan kijken of laten staan?

Dat is heel erg persoonlijk. Ik heb zoiets, problemen koop je niet, die krijg je wel :D dus nee, ik zou het niet doen.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 12:30

Autumnn schreef:
MRIIIS schreef:

Dat is heel erg persoonlijk. Ik heb zoiets, problemen koop je niet, die krijg je wel :D dus nee, ik zou het niet doen.

Precies dit!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 12:38

MRIIIS schreef:

Ik zou gewoon gaan kijken. Er zijn foto's, anders hadden ze het niet geweten dus die kun je om te beginnen laten beoordelen door je eigen dierenarts en van daaruit kun je dan verder kijken.

Heb je er geen goed gevoel bij, kun je d'r alsnog laten staan.

Ook van kijken kun je al veel leren. Door goed te kijken kan het paard je al heel veel vertellen.
Laatst bijgewerkt door ikke op 13-12-20 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 12:40

Aan de ene kant niet, aan de andere kant; paarden zijn onbetaalbaar en als ze helemaal 100% goed zijn wordt dat alleen maar meer.
Voor een normale prijs, ben ik wel bereid een klein risico te nemen.
Nu heb ik veel pech gehad met paarden de afgelopen tijd, dus mijn motto is iets aangepast. Problemen krijg je toch wel, goedgekeurd of niet ;)

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 12:43

MRIIIS schreef:

Is het geen mogelijkheid dat je DA de bestaande foto's al eens bekijkt?
Zo heb ik het gedaan, bestaande foto's al laten bekijken en een week later was de keuring waar we alles opnieuw hebben gedaan.
Het is ook afhankelijk waar die chip juist zit, de ene plaats is de andere niet

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 13:04

Levita schreef:
Zeer interessante discussie voor mij. Ik ben nu aan het sparen voor een nieuw paard, omdat helaas een maandje geleden ik mijn zeer lieve, brave merrie heb moeten laten inslapen. Nu wil ik zeker niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, ik heb er best geld voor over om een braaf, gezond paard te kopen. Maar om nou 15-20 duizend te betalen voor een paard die straks in de groep de wei in gaat en misschien wel geblesseerd eraf komt, dat vind ik nog al wat. Stel ik heb rond de 8 duizend, daar zou ik toch een braaf, gezond paardje van moeten kunnen kopen? Of zit ik dan veels te laag?

Ik weet niet wat je verdere eisen zijn, maar ik vind dat je voor 8000 euro zeker een normaal, gezond paardje moet kunnen vinden.

MRIIIS schreef:

Gewoon gaan kijken. Voelt het goed, dan eigen dierenarts laten herkeuren en vanuit dat advies verder kijken.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 14:15

De markt werkt op het moment zo dat je voor <10.000 euro ergens op moet toegeven. Voor 15000 euro eigenlijk ook nog wel. Je koopt voor dat geld niet het complete package van bloedmooi, de juiste maat, goed bewegen, fijn te rijden, braaf, kwaliteit, brandschone xrays of een andere opmerking. Je gaat ergens op moeten toegeven.

Die chipjes kun je door de dierenarts laten beoordelen en dan kom je er vaak achter dat verwijderen geregeld meer een cosmetische ingreep is. Als je budget niet meer dan 10.000 euro is zou ik daar snel overheen stappen.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 14:49

Ik heb inmiddels een ontzettend leuke 2,5 jarige merrie op het oog :j
Zodra ik meer weet en als ik ben wezen kijken zal ik een foto van haar plaatsen <3
Nuchter van karakter, lief en mensgericht en nu al verkeersmak door wandelingen.
Donkerbruin met 2 hoge witte benen en een heerlijk hoofdje. Zoals jullie kunnen lezen ben ik al redelijk verliefd _O-

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 16:49

Babootje schreef:
Gini schreef:
Maar ook hier lees ik in je eerste zin al dat je mijn punt niet echt doorhebt. Je zegt namelijk 'goed sportpaard' en dat zeg ik niet. Buiten dat de term 'goed sportpaard' bij een driejarige die nog nooit een zadel heeft opgehad eerder een langgekoesterde hoop inhoudt, dan een daadwerkelijk feit, heb ik het dus niet over een goed sportpaard, maar over 'iedere onbeleerde springgefokte driejarige'.

Maar dan snap je mij niet. Ik heb het over sportpaard. Onbeleerd. Dressuur of spring.

Gini schreef:
Weet je hoe dit gesprekje tussen ons begonnen is? :D (Niet slecht bedoeld hoor, maar ik denk dat je even moet teruglezen hoe deze dialoog tot stand gekomen is).

Heb ik gedaan. :D Maar ik denk dat jouw definitie van sportpaard een andere is dan die van mij.
Een springgefokt of dressuurgefokt paard is bij mij per definitie een sportpaard. Want het is sport gefokt. Daarin varieren de prijzen van 5000-15000 of hoger voor een veulen afhankelijk van wat ze op dat moment laten zien. (de belofte) de predicaten etc.

Nog niet zo heel lang geleden is er op een veiling in DL een 3 jarige Vivaldi zoon verkocht voor ruim 2 miljoen. Nog geen zadel op gelegen. Dat soort paarden worden al als veulens voor best veel geld verkocht aan types als van Uytert // Shockemohle
https://www.horses.nl/fokkerij/hannover ... aldi-zoon/

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 16:59

Sosha schreef:
Ik moet Ikke hier toch gelijk geven hoor.

Na een tijdje rondkijken en ook veel hoge prijzen voor brakke paarden tegen kwam, een leuke 4,5 jarige onbeleerd, kunnen kopen voor 1500 euro (Klinisch goedgekeurd). nu bijna 4 maanden terug.
Ik sta op een redelijk grote stal en heel veel mensen daar zijn bijzonder van haar gecharmeerd, dus het kan dus zeker wel. Zelf ook nog geen moment spijt van gehad, het is een heerlijk dier.

Dan hoop ik niet dat je later spijt krijgt dat je haar niet RX hebt laten keuren.
Ik heb het in mijn omgeving meermalen meegemaakt. Maar als iets te mooi lijkt om waar te zijn is het dat vaak ook. Mensen weten tegenwoordig te goed wat een paard moet kosten en je krijgt ze in de regel alleen maar zo cadeau als er risico's aan kleven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:05

Djoena schreef:
Ik heb inmiddels een ontzettend leuke 2,5 jarige merrie op het oog :j
Zodra ik meer weet en als ik ben wezen kijken zal ik een foto van haar plaatsen <3
Nuchter van karakter, lief en mensgericht en nu al verkeersmak door wandelingen.
Donkerbruin met 2 hoge witte benen en een heerlijk hoofdje. Zoals jullie kunnen lezen ben ik al redelijk verliefd _O-

Leuk joh. Ben benieuwd. Succes!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:09

Babootje schreef:
Sosha schreef:
Ik moet Ikke hier toch gelijk geven hoor.

Na een tijdje rondkijken en ook veel hoge prijzen voor brakke paarden tegen kwam, een leuke 4,5 jarige onbeleerd, kunnen kopen voor 1500 euro (Klinisch goedgekeurd). nu bijna 4 maanden terug.
Ik sta op een redelijk grote stal en heel veel mensen daar zijn bijzonder van haar gecharmeerd, dus het kan dus zeker wel. Zelf ook nog geen moment spijt van gehad, het is een heerlijk dier.

Dan hoop ik niet dat je later spijt krijgt dat je haar niet RX hebt laten keuren.
Ik heb het in mijn omgeving meermalen meegemaakt. Maar als iets te mooi lijkt om waar te zijn is het dat vaak ook. Mensen weten tegenwoordig te goed wat een paard moet kosten en je krijgt ze in de regel alleen maar zo cadeau als er risico's aan kleven.

Of niet onder het zadel gekregen omdat ze het niet pikte om overruled te worden. Merrie, weet je wel.....
Ik heb met enige regelmaat zo'n taart onder m'n kont. Genot om te rijden maar je moet wel beleefd blijven.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:28

Babootje schreef:
Heb ik gedaan. :D Maar ik denk dat jouw definitie van sportpaard een andere is dan die van mij.
Een springgefokt of dressuurgefokt paard is bij mij per definitie een sportpaard. Want het is sport gefokt. Daarin varieren de prijzen van 5000-15000 of hoger voor een veulen afhankelijk van wat ze op dat moment laten zien. (de belofte) de predicaten etc.

Nog niet zo heel lang geleden is er op een veiling in DL een 3 jarige Vivaldi zoon verkocht voor ruim 2 miljoen. Nog geen zadel op gelegen. Dat soort paarden worden al als veulens voor best veel geld verkocht aan types als van Uytert // Shockemohle

Ah ok, dat kan dan misschien kloppen. Als iemand tegen mij zou zeggen dat hij zijn sportpaard te koop gaat zetten, denk ik niet meteen dat het over een onbeleerde driejarige gaat. Dat noem ik dan inderdaad eerder een sportgefokt paard. Ik snap nu wat je bedoelt, maar daar zit juist een deel in vervat waar ik juist vanaf zou willen. Een paard wordt alleen maar omwille van verwachtingen en namen in een paspoort een sportpaard genoemd, maar door dat titeltje erop te plakken kan je het paard wel ineens voor een paar duizend euro meer verkopen.

En ja, tuurlijk, dat er giga bedragen in de paardenwereld omgaan en dat er paarden voor bedragen verkocht worden die tegen het groteske aanzitten, dat ga ik zeker niet ontkennen. Dat er paarden zijn die ook echt wel een hogere prijs waard zijn, ga ik ook niet ontkennen. Of we het credo "hoe meer, hoe beter" ook willen normaliseren richting de particuliere paardenverkoop? Daar zeg ik "nee" op. Er zijn zeker driejarigen 15.000 euro waard, maar niet per definitie. Voor gewone paardenmeisjes zonder paardenouders zou het ook mogelijk moeten blijven een fijn sportpaardje te kopen.

En dat je duur moet gaan zitten om een goed paard te kunnen kopen is ook niet waar. Dat is kunstmatig de prijs opdrijven. Want voor een gezond, normaal paardje zonder echt uitschieter te zijn in talent, maar wel gewoon goed, waar ik dan eerst max. 8000 euro voor zou vragen, zou ik na het lezen van dit topic natuurlijk 15.000 euro voor vragen, want als ik 8000 zou vragen, wek ik dus blijkbaar de indruk dat er iets is met het dier en dat het niet goed is. Dus ja, dan gooi ik die prijs maar omhoog, want dan geloven ze wel dat het een goed dier is. En geheel kunstmatig is zo de prijs bijna verdubbeld, want het dier is niet veranderd.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:40

Babootje, wat ik dan wel weer interssant vond in de link die je stuurde is dit:
“Of ruim twee miljoen euro ooit kan worden terugverdiend met de dekkerij van een hengst is een andere vraag.“
Waarom zou je dit er dan voor neertellen (misschien wel beetje off topic)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:43

@Gini dat is nu eenmaal hoe de markt op dit moment is. Ik denk dat je voor een leuk paard met normale gangen voor 8000 best zou moeten kunnen slagen, maar dan beland je toch al vaak bij een 3-jarige.
Maar in de prijsklasse tot 5000 moet je je echt achter je oren krabben, want dat is al jaren de prijsklasse waarin paarden verkocht worden die wat mankeren aan mensen die alleen maar klinisch keuren.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 13-12-20 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:47

Danique_G schreef:
“Of ruim twee miljoen euro ooit kan worden terugverdiend met de dekkerij van een hengst is een andere vraag.“

Dat komt omdat zo'n 3 jarige zich dan ook eerst in de sport moet gaan bewijzen. En bewijzen dat hij kwalitatief een stempel kan drukken op zijn nakomelingen. Dat zijn al twee grote gokken eer je een dekgeld kan gaan vragen van 2000,-- per dekking. Dat zie je ook aan het verschil in het dekgeld van jonge hengsten en bewezen hengsten
Met dat soort dekprijzen ga je die miljoenen wel terugverdienen.
Mensen die dat soort bedragen neerleggen voor een belofte, hebben geld over en houden van gokken. het is een belegging. Daar zijn er nog genoeg van in de wereld. :+

Veertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:07

Graag wil ik hier een zoekertje plaatsen voor mn zoon. Ruin, allround, 3/5 jaar 160/170, verkeerspark, Nuchter karakter, komt samen met mn andere ruin te staan. Ons andere jonkie van 3,5 is voor dat hij begon gediagnosticeerd met HKO4 en leeft zijn verdere leven als gezelschap paardje. Vandaar onze zoektocht naar een leuke andere ruin. Merrie mag ook maar moet wel heeel leuk zijn. Budget is via pb bericht te vragen. Niet zozeer laag maar ook niet boven de 10.000. Doel is alles kunnen maar niet alles hoeven te doen. Voornamelijk veel erop uit naar de bossen.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:15

Babootje schreef:
Danique_G schreef:

Dat komt omdat zo'n 3 jarige zich dan ook eerst in de sport moet gaan bewijzen. En bewijzen dat hij kwalitatief een stempel kan drukken op zijn nakomelingen. Dat zijn al twee grote gokken eer je een dekgeld kan gaan vragen van 2000,-- per dekking. Dat zie je ook aan het verschil in het dekgeld van jonge hengsten en bewezen hengsten
Met dat soort dekprijzen ga je die miljoenen wel terugverdienen.
Mensen die dat soort bedragen neerleggen voor een belofte, hebben geld over en houden van gokken. het is een belegging. Daar zijn er nog genoeg van in de wereld. :+

Aangezien ik gisteren een veiling heb bijgewoond waarbij er €55.000 werd neergelegd voor een embryo is dit volledig correct :+

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:21

Babootje schreef:

Ik ben het in grote lijnen met je eens... maar deze prijzen zijn kunstmatig en hebben alleen maar een marketing doeleinde. Die enorme prijzen van Helgstrand worden niet betaald.. dat weet jij.. dat weet ik.. en toch doet de hele paarden wereld alsof het fantastisch is.