Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 15:36

Ze blijft wel gelukkig binnen de buitenste rand van de weilanden, ze drukt zich nu steeds door het draad van de strookbegrazing heen. Maar goed, ook dát moet niet.. En ook daarin moeten ze niet vast komen te staan.

Ik ga er nu weer heen, kijken of ik nog een oplossing uit de hoge hoed kan toveren. Het is een verschrikkelijk lief dier maar dit is zo ontzettend irritant.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 16:00

Wat een goed nieuws van Pinda!
Hopelijk blijft het hierbij!

Berdien je kan meestal extra grondpinnen erin zetten, een aantal op een paar meter afstand om de stroom beter te geleiden, dat heeft bij ons op de wei goed geholpen. En goede draad gebruiken met veel ijzer erin.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 19:29

Ja we hebben nu wat geprutst en vervangen. Had de boel nog niet aangesloten of ze vloog ineens door de wei.

~~}> ~~}> ~~}>

Geloof dat ik nu meer prik op het draad heb gekregen :)) En dan nu hopen dat ze er daardoor achter blijft.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 20:43

Ja het scheelt echt veel als er een goeie klap op zit, onze tinker merrie vroeger ging anders gewoon tegen de draad aan met haar nek, zag je wel precies wanneer ze een schok kreeg want dan bewoog ze een beetje maar ze was niet genoeg onder de indruk.
Malik kreeg gisteren nog weer een klap, toch weer voelen of er stroom opstond en dat is hier een flinke klap omdat het maar 15x30 is.
Maar hij blijft het doen.. :+

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:10

Ja bij stal staat er genoeg op maar de zomerwei ligt een stukje weg en is heeeeeeel groot. Dus daar staat sowieso minder op. Maar nu was het bijna niks. En dan is er dus geen enkele reden om je niet door het draad te drukken :x Hopelijk gaat het nu goed.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 05:54

Geen respect hebben voor de draad is echt een vreselijke eigenschapik heb er ook zo een gehad

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:55

Je ziet ook wel dat ze in het begin als ze ergens net staan vaker door de draad gaan, is er toch wat meer onrust en de draden worden ook wel eens te laat opgemerkt.
Hopelijk gaat het nu goed!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 18:05

Ze staat al twee dagen achter de juiste draadjes, so far so good. Morgen maar weer eens aan de slag met haar.

Afgelopen tijd is ze vooral gegroeid. Vooral naar bescheiden achterste is... niet zo bescheiden meer _O-
Afbeelding

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 21:48

Fijn Berdien!

Bij Mac is nu de kleptraining begonnen, de eerste keer vond hij het zo spannend dat hij gewoon bijna ging zitten door het inknijpen van zn billetjes. Dus met een stok en deken heeft ze een soort tussenstap gemaakt naar de klep toe. En nu blijft hij braaf staan! :)

Ik ben zo blij ook dat ik voor dit gekozen heb, met losse trailerlaad lessen had het voor Mac nooit geholpen. Alle tijd en geduld die zij er in steekt heeft hij echt nodig gehad, alle tussenstapjes en ook het 2 keer op een dag half uur trainen in plaats van 1 keer per dag lang doorgaan doet hem echt goed.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 10:09

Fijn hoor Anouk!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 13:31

Super Anouk!

Berdien goed dat ze achter de draad blijft, dat is idd een behoorlijk achterwerk!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 16:24

Fijn dat het met Mac nu zo goed gaat.

En inderdaad Berdien, dat achterwerk daar kan je niet omheen _O-

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 19:39

Anouk en Berdien jullie maken mooie vorderingen +:)+

Hier wat minder nieuws.
Ons huidige pension plekje houdt ermee op -O- Dus we zijn zoekende. Baal wel want we staan er net een goed half jaar. Het bleek toch teveel werk te zijn naast de baan. Ik vond het ook al wel ambitieus om een pension te runnen naast je fulltime baan. Weliswaar vanuit huis maar toch een puist werk extra zo.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 19:57

Dat is balen Noisy, hopelijk vinden jullie snel een nieuw fijn plekje...

Hier morgen eindelijk weer naar training toe en hopelijk loopt Gentle dan net zo lekker als vandaag :D

Dit soort strepen trekt ie zonder dat ik echt gas geef <3
Afbeelding

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 21:05

Ik wil ook zo'n bodem :wow:

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 22:08

Wat dat betreft hebben we echt de ideale bodem...

Hij trok vandaag zo dus nog 7 strepen (me helemaal happy natuurlijk!!!).

Afbeelding
Afbeelding

Merk de laatste weken echt heel goed dat hij sterker word... gaat veel meer zitten in zn stops, zn rollbacks zijn om bij te kwijlen en hij begint eindelijk ook in de spins steeds meer zn binnen achterbeen te gebruiken ipv buiten achterbeen.

Morgen eind vd middag weer trainen, benieuwd wat Wendy zegt en waar we op gaan werken, ik hoop op de wissels want ongevraagd doet ie ze om de pas (lijkt wel n dressuurpaard soms) maar gevraagd snapt ie ze nog niet helemaal ;)

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 08:48

Noisy wat balen dat je op zoek moet naar iets nieuws, zitten er veel stallingen in de omgeving of valt dat tegen?

Paint_lover wat cool zo die strepen leuk om te zien iedere keer. Heb je het ook op film? Lijkt me heel gaaf :D

Ik kreeg gisteravond een appje dat Mac even een terugval heeft. De klep is helemaal dicht geweest en dat zorgde voor een terugval in oud gedrag, steigeren weg draaien weg proberen te rennen, gelukkig geen succes gehad maar vervelend is het wel, ik hoop dat hij er snel doorheen is, het ging juist zo goed! Ik mis hem thuis heel erg, zeker met dit mooie weer. Ik ga er 2 keer per week heen ongeveer 1 keer om mee te trainen en 1 keer om te rijden. Vervelend als hij zo ver staat (een uur rijden, maar mijn werk is ook een uur rijden dus ik maak al behoorlijk wat kilometers..) Ik rijd er straks in ieder geval weer heen om weer lekker een buitenrit te maken, kan hij zijn koppie ook weer even leeg maken :)

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 09:58

PL, fijn hè als ze het zo ineens doorhebben.

Anouk, er zijn wel zat stallen hier in de regio maar we moeten met 5 verhuizen en dan is het nog niet zo makkelijk om iets te vinden. Daarbij wil ik alles eigenlijk op 1 plek hebben want pendelen kost zo enorm veel tijd. Been there, done that. Not doing that again

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 18:00

Dat kan ik mij goed voorstellen dat je daar niet op zit te wachten, succes met de zoektocht hopelijk vind je op tijd iets met de juiste voorzieningen! :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 08:18

Hi :wave:

Lukt het met stappen en reageert het been niet, MirandaMalik?

Voor Pinda ook weer groen licht! *\o/*
Ook fijn als ze weer aan de slag kunnen zeker als ze op het gras staan.

Blijft Feyre, met het formidabele achterwerk, nog steeds achter de draden? Heeft haar Houdini-brein nog niets nieuws bedacht?

Wat balen Noisy! Plek voor 5 zoeken is wel een uitdaging!
Snap heel goed dat je ze niet op verschillende stallen wilt.

Jammer van de terugval, Anouk! Hopelijk weer snel op het juiste pad.
Buitenrijd-filmpje was leuk ! Dat doet hij super, he!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 08:47

Ook nog even een update :) :)

Ben het kilometers maken weer aan het oppakken en opbouwen en dat ko t goed uit want ze staan sinds deze week op de zomerwei.
Vanaf morgen 24/7 dus daar moet wel wat werk tegenover staan of ze zal te dik worden.
Paarden zijn wel heel blij!

Afgelopen woensdag de grond van dichtbij bekeken... -O-
Op een heel smal ruiterpad met hele hoge zijkanten, 1 meter hoog, schrok ze van een tegenligger. Ze draaide 180 graden om maar moest daarvoor dus ook omhoog met haar voorbenen. Op deze plotselinge flikflak met dubbele schroef was ik niet helemaal berekend...
In de eerste instantie had ik mijn teugel vast maar ik kon niet snel op staan en was bang dat ze op mij zou gaan staan dus heb haar losgelaten. De rende langs mijn rijmaatje, sleurde een hele dik tak mee die vervolgens dwars over het ruiterpad lag maar stopte gelukkig 20 meter verder om te grazen :+ Paard van rijmaatje deed intussen prachtig hogeschool dressuuroefeningen :')
Nadat wij alles weer op orde hadden ben ik even gaan kijken of ik onze tegenliggers kon vinden. Ik had ze in de eerste instantie wel horen praten. Maar ik zag helemaal niemand en heb aangenomen dat ze waren omgedraaid.
Het bleek even anders te zijn. Daar kwamen we achter toen we een manegegroep lieten passeren.
Hun waren voorbij gedenderd door twee loslopende Friezen en kwamen daarna twee ruiters met een bebloed gezicht tegen. :oo
Wij zijn noch de ruiters, noch de paarden tegen gekomen maar vraag mij wel af hoe het allemaal is afgelopen.
Verder wel heel erg lekker gereden en de schade valt mee. Paar blauwe plekken en een zere arm als ik kracht moet zetten.

Afbeelding

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 19:28

Noisy, balen zeg dat je op zoek moet naar een nieuwe plek. :(

Paintlover wat fijn dat het zo goed gaat!
Goeie rem zit erop!
Malik trekt ook soms wat strepen maar daar ben ik niet enthousiast over. }>

Anouk jammer van de terugval, komt vast weer goed, meestal kom je sneller door zo'n terugval heen.
Hoe ging het buitenritje?

Owjee fransje dat was niet zo fijn, gelukkig goed afgelopen.
Hopelijk ook met die andere amazones.
Het is wel prachtig daar!

Met Malik heb ik vandaag pas voor het eerst buiten gestapt, het kwam eerder voor mij niet handig uit en hij had ook weer wat gerend dus dat wilde ik even aankijken.
Maar tot nu toe gaat het goed.
Ik kan gelukkig naast mijn huis direct een rustig pad op en vooral met een snacktussenstop vindt Malik het helemaal leuk. :9 Hij wil liever meer snacken maar dat mag niet. :D

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 04:15

Klinkt als een nare val Fransje! Gelukkig lijkt de schade mee te vallen!

En Miranda lekker aan het buiten lopen met Malik!

Mijn 2e buitenrit ging niet zo lekker. Zelfde ronde gedaan, maar deze keer was hij veel kijkeriger. Zo ook naar een levensbedreigende grote steen achter een boom |o no waaaay dat hij er langs ging, bijna helemaal er heen en dan toch weer omdraaien halve steiger hupsjes zn hals erop zetten waardoor ik niks meer kan met mn teugels, helemaal in zn achteruit hij deed alles om er niet langsaf te hoeven. Normaal zou ik meer doorpakken want ik houd niet van dit soort geintjes maar aan beide kanten was een sloot + ik was alleen dus ik moet het ook veilig houden natuurlijk. Dus uiteindelijk ben ik maar afgestapt. Want ik ben dan wel vastberaden dat de buitenrit door gaat! Toen ik er naast liep had hij nog steeds grote ogen bij de steen heb hem even de tijd gegeven hem goed te bekijken. Daarna ben ik door gelopen en zo'n 30 meter verder ben ik maar weer opgestapt. Trots op Mac dat hij braaf bleef stil staan en trots op mezelf dat het lukte om op te stappen zonder krukje. Ben daar normaal niet zo'n held in. Vervolgens had ik een tractor achter me en kwam er een tegemoed gereden, dus ik voor die achter mij doordraven want ik moest 100 meter verder afdraaien naar links en ik hoopte daar te zijn voordat de tegemoedkomende tractor daar was maar dat redde ik niet dus waren we daar tegelijk en hij reed voorbij mijn afslag en ging daar in de berm stil staan, fijn als je dan je paard moet overtuigen daar langs te gaan :') Mac keek nog een keer achter zich en bedacht zich gelukkig ook dat dat geen optie was en toen liet ie zich redelijk overtuigen dat ie daar echt langs af moest. Hij bleef de rest van de rit best wel kijkerig veel plotselinge stops voor dingen waarvan ik denk doe normaal! (Planten met grote bladeren :roll: )
1 stuk waren we rustig aan het draven maakt ie ineens een noodstop en een draai van 90° omdat er een plantje met paarse bloemetjes was!!! :wow: ook al zo levensbedreigens!! Ik verloor mijn evenwicht maar greep me vast om zijn hals heen en omdat hij verder geen extra bewegingen maakte bleef ik gelukkig wel zitten anders was ik gevallen. Weer een paar honderd meter verder lag er een tak over het pad, maar net zo dat het net wel of net niet paste met mij erbij. Dus ik ben maar weer afgestapt en na die boom weer opgestapt, hij bleef gelukkig weer goed staan deze keer. De hele rit was hij dus gewoon nogal opgepompt kijkerig en in draf had hij nogal de neiging om het tempo zelf te gaan bepalen. De laatste schrikactie was bijna terug bij de wei, toen kwam zijn vriendin ineens achter de bosjes vandaan gegalopeert %) hij schrok zich dood en draaide 180° om deze keer en deed 3 passen galop. Daarna zag hij dat het zijn vriendin was (tijdelijke weidemaatje daar dus) en was het weer prima :+ nou fijn dat was mijn buitenrit dus, ik vond hem zo niet-chill dat ik twijfel of ik het nogmaals ga proberen in de tijd dat hij daar staat. Dan moet het in ieder geval wel heeeeeel aantrekkelijk weer zijn. Donderdag ga ik in ieder geval weer meekijken met de training.

Dit is dé steen!
Afbeelding

En samen met zijn tijdelijke liefde:
Afbeelding
(Net broer en zus *D )

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 08:43

Gentle trekt al hele sporen zo door de bak, gaaf hoor!

Wat zuur dat jullie huidige plek er mee op houdt Noisy -O- Moeten alle paarden naar dezelfde nieuwe stal verhuizen? Kan me voorstellen dat dat wel een uitdaging is..

Mac maakt het leven ook wat uitdagender met een spannende buitenrit en helaas een terugval met laden. Maar 'gelukkig' is het daar al gebeurd, en kunnen ze dus ook met hem aan de slag om het weer op te lossen.

Fransje doet aan bodemonderzoek :oo Jullie omgeving blijft wel echt waanzinnig hoor!

Malik weer op pad in de buitenwereld, fijn!

Gisteren mocht Feyre weer mee naar les. Groei-pauze heeft haar echt goed gedaan, ze is al zoveel meer zelfstandig in haar doen en laten onder het zadel. Dat was voor mijn instructrice een mooi aanknopingspunt om dan aan mij te gaan sleutelen. Hopeloos, na 23 jaar rijden zou je toch denken dat je weet hoe het moet.. :n :') Feyre geeft het ook feilloos aan, als ik scheef zit rent ze het hek in _O- Nou ja, het was een leerzame les en Feytje deed het súper goed. Ze is zo'n verschrikkelijk onbezorgd, blij beestje. Heerlijk. Instructrice heeft ook groen licht gegeven om meer met haar te gaan doen, daar is ze echt aan toe :j Ze is dan nog wel niet helemaal recht gegroeid, maar we gaan haar wel wat meer oppakken.

Afbeelding
<3

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 11:19

Anouk die lijken echt op elkaar, zelfde aftekening! :D
Hij zal wel spanning in zijn lijf hebben van alle toestanden.
Misschien kun je gewoon ernaast wandelen dan kun je hem wat makkelijker begeleiden, dat is ook leuk en wat minder stressvol.

Berdien haha paardrijden blijft altijd leren.
Super dat het zo goed gaat!