[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-20 20:21

Dank voor de complimenten over de badkamer, het is erg lekker plassen nu ;-)

Vandaag de meisjes een paar keer door de hand gehad en het blijkt maar (tenzij het een bevlieging is en het weer voorbij gaat) dat je als mens niet kunt doorzien wat er in een kudde plaatsvindt. Want waarom kunnen we Poupette nu ineens wel bij haar halstertje pakken en waarom komt ze zelfs zelf naar ons toe? Was ze altijd geïntimideerd door Shadow? Ze leken zulke goede maatjes altijd groomden ze elkaar. En het was andersom, want Shadow durfde niet achter Poupette langs want ze heeft hem in het begin overal heen gemept. Dus wat is er nu bij ons aan het veranderen? Geen idee, maar we profiteren er graag van en belonen het met veel knufjes.
Nog een tijd met de meisjes voor de toekomstige boxen staan grazen om het daar alvast leuk voor ze te maken, leuke herinnering daar gemaakt bedoel ik.

Afijn ik heb weer een filmpje gemaakt van de afgelopen week, niet zo mooi als de badkamer, maar ook wel weer leuk. En Erwin heeft ook zendtijd gekregen. Sorry ;-) . https://youtu.be/hwyIs1WOI4c

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 22:27

Haha Erwin mag meer zendtijd krijgen hoor.
Zo leuk om te zien hoe hij met passie verteld en uitlegt over zijn eigenhandig gemaakte dingen.
Handige Harry is Erwin.

Fijn dat de boxen bijna klaar zijn.

Echt leuk hoe jullie ons laten meegenieten van jullie mooi Frans stulpje. En hoe de transformatie ervan plaats vind.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 23:28

Leuk filmpje, laat Erwin maar schuiven .

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-20 09:15

Hi, ja Erwin gaat ook zendtijd krijgen voortaan ;-)

Ik lag vannacht weer na te denken over Shadow, heb wat gegoogled en vond onderstaande info op div sites. De dierenarts had er ook naar gevraagd of het rattengif kon zijn, ik dacht van niet, maar wat als er wel ergens iets ligt?

Dit vond ik op een engelse site en het klopt idd precies met Shadow:

Disruption of the clotting cascade by anticoagulant rodenticides results in delayed-onset haemorrhage.

The first indication an owner may have that a pet has eaten some rat or mouse bait is the sudden onset of weakness and depression. External bleeding is not always apparent. (maar kan dus wel zie hierna)

Clinical signs of anticoagulant rodenticide poisoning are due to coagulopathy and any type of bleeding may occur. As a result, signs are variable. Initial signs may be non-specific with lethargy, weakness, anorexia, cough, depression and pale mucous membranes. (behalve de hoest had Shadow alles)

Clinical effects are typically seen within 3–5 days of exposure, but may be delayed for up to 7 days

Conclusions

Poisoning can disrupt the normal function of the blood through various mechanisms. The lifespan of red blood cells can be shortened through oxidative damage and toxic mechanisms resulting in anaemia. Haemoglobin is also subject to oxidative damage resulting in the formation of methaemoglobin which is non-functioning, resulting in tissue hypoxia. The clotting cascade can be disrupted by anticoagulant rodenticides resulting in delayed-onset haemorrhage and some substances can disrupt the formation of blood cells as a result of bone marrow depression.

Anticoagulant rodenticides are a common cause of haemorrhage in companion animals, as a result of their disruption of the clotting cascade.
The process of blood cell production can also be disrupted, resulting in bone marrow depression.

En dit vond ik op de hoefslag ‘Rattenvergif is een hele sterke bloedverdunner. Aangezien een paard en een geit niet kunnen overgeven, kon de dierenarts niets anders doen dan ze met vitamine K inspuiten, iets wat hij nog zeven dagen lang zal moeten herhalen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 10:11

Je weet het niet. Wie zou dat daar dan gelegd hebben Mo? Het stond al zo lang leeg.
En als het dat wel is geweest, als de donder met Erwin gaan zoeken of er nog steeds ergens wat ligt, want er lopen nog 2 paarden rond. Of bloed bij die 2 af laten nemen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-20 12:10

Hi Pien,

Ik las dat rattengif extreem lang blijft werken. Het huis stond voor ons niet leeg. Er heeft 4 jaar een man in gewoond die een soort zwerver was en ook heeft gekraakt in Toulouse en er vaak niet was, maar hij hield hier wel feestjes met vrienden bijv.
Daarvoor van 2011 tot 2016 heeft er een man in gewoond die het geërfd had en daarvoor heeft dat oude vrouwtje van 106 jaar oud erin gewoond vanaf 1924 tot 2011.
Het huis is nooit echt leeg geweest. Het kan maar zo zijn dat een van de voorgangers gif heeft neergelegd. Ik heb ládingen met gif weggegooid. Wat nu mijn zadelhok is, stond vol met akelige producten. Vaag herinner ik me dacht ik ook een doos met een muis erop. Dat zal dan wel een rat geweest zijn.
Nadat de dierenarts het had geopperd hebben we overal gezocht, maar niets gevonden. Een pony moet ook wel veel gif eten om dit te krijgen, maar toch.
Ik ben er niet gerust op. De boxen moeten heel snel af. Waar ze nu mogen schuilen is echt een oude puinhoop schuur. Het kan bijv daar ook nog wel op zolder staan en dat het naar beneden is gewaaid. Er is nog bijna 400m2 aan vloeren waar we niet doorheen gegaan zijn.
Ben er helemaal naar van dat dat het misschien geweest kan zijn.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 13:02

Die kans is inderdaad wel aanwezig dan, dat is wel heel zuur, want hoe weet je zeker dat de andere twee er niet aan gekomen zijn of aankomen. Erg naar als het dat is, maar je kan er echt niets aan doen, niet jezelf nu weer gaan verwijten, dat heeft echt geen zin!
Ik dacht alleen dat jij zei dat Shadow wel steeds gewoon bleef eten, dat duidt toch niet op anorexia dan? Niet dat hij alle symptomen zou moeten hebben hoor, maar dat dacht ik van je begrepen te hebben.
Dikke :(:) :(:) van me!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-20 14:33

Hi Jet, daar heb jij weer gelijk in. Hij wilde tot het laatst blijven eten, met graagte, alleen was de laatste nacht denk ik te moe om het naar binnen te krijgen. Maar ik had anorexia opgevat als vermagering. En hij vermagerde erg snel in vergelijken met een week ervoor.

En ja, ik verweet mezelf al van alles en dat kan ik niet loslaten. Ik heb niet het gevoel dat ik na de verhuizing mijn paardjes goed heb kunnen/kan verzorgen, zoals vroeger. Tot op heden. We zijn al heel ver met de boxen, dus ik hoop zsm een omkering te kunnen gaan maken in dit alles.

Het bouwen van de boxen is aan de ene kant heel fijn en leuk en mooi. Aan de andere kant zo zuur, dat Shadow er niet meer van kan genieten.

Ook zuur, morgen komen alle extra supplementen en voerzakken die ik voor hem besteld had...

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 15:42

Lijkt me sterk monique dat rattengif. Zit geen smaak aan als t goed is, zeker niet als t heel oud is.
Dus ik vraag me af of een paard dat eet als hij genoeg ander eten heeft.
En volgens mij werkt dat veel sneller, duurt denk ik geen paar dagen dan zoals bij Shadow.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-20 16:37

Dat heb ik me ook afgevraagd, Assebassie, van waarom zou hij dat opeten?

Ook zou het ergens op een hoopje moeten hebben gelegen en dan zou ik het gezien moeten hebben zou ik denken. Maar het is hier groot met 100 verborgen hoekjes.

Het is wel zo, dat het bij wijze van spreken ook nog 9 weken pas oud zou kunnen zijn, want het huis is pas 8 weken van ons.

Het zou wel 7 dagen kunnen duren. Omdat Shadow te groot is, was, om gelijk eraan dood te gaan. Hangt van de hoeveelheden af.

Ik heb wel vanmorgen gelijk het tandvlees van de meisjes gecontroleerd. Poupette mooi roze. Callas wat witter, en ook leek het wit te blijven als ik erop drukte, maar ze wilde niet meewerken dus kon het niet goed zien, maar Callas haar oogleden waren erg mooi roze, dus ik denk niet dat zij hebben wat Shadow heeft. Shadow was de dag dat hij die eerste neusbloeding had en dat ik meteen de da erbij haalde, errug wit op zijn tandvlees en oogleden. Dat was me toen meteen duidelijk, van dat is gewoon eng wit.

Misschien dan toch acute leukemie, maar dat is zo verschrikkelijk zeldzaam bij paarden.

Maar goed, we zijn nu het tussenwandje van een toekomstige box aan het maken. Hierna zou het best snel kunnen gaan en zouden we deze week het af moeten kunnen hebben.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 16:54

Maar ook al is het heel zeldzaam , dan nog kan het dat Shadow acute leukemie had. Mijn vorige paard heb ik in moeten laten slapen omdat hij EMND had. Komt ook niet vaak voor maar hij had het wel.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-20 17:19

Ik hoop dat dat het was, Tamara. Rattengif is ook nog eens heel pijnlijk voor een dier.

EMND was mij niet bekend. Ook erg akelig. Bah, wat zijn er toch veel ziektes voor paarden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 17:25

Shadow heeft toch nog tot de voorlaatste dag goed gegeten?
Shetten zijn hardjanussen maar als ze zoveel pijn gehad zou hebben zou ze denk ik toch iets meer hebben laten zien, denk jeniet?
Ik geloof er ook niet zo in temeer daar ik dan ook bij poupette en callas klachten zou hebben verwacht.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-20 18:19

Pien, ja misschien heb je gelijk. Rattengif is erg pijnlijk, dan zou hij niet hebben willen eten.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 18:43

Begrijpelijk dat deze optie nu oppert m.b.t. Shadow. Het is ook zo onverwacht en snel gegaan. Zekerheid hierover zul je niet krijgen.
Het zal een tijd met je meegaan. De machteloosheid, de onbeantwoorde vragen, etc. Hoe hard het ook is, het moet slijten. Je hebt je uiterste best gedaan.
Veel sterkte. :(:)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 01:04

Dank je Senna. Het blijft vreten aan me. Ik moet het ook loslaten, maar het is allemaal nog zo pril. Als ik heel druk bezig ben overdag als we aan het verbouwen zijn, gaat het best goed en is het zelfs leuk maar zoals nu. Ik wil niet eens gaan slapen. Dus zit ik maar te bokten.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 06:17

Je moet niks. Je mag rouwen, je bent je maatje verloren. Er komt een moment dat je steeds gaat glimlachen om zijn streken en mooie momenten die jullie hadden. En please, ik hoop dat niemand nu ego verhalen gaat ophangen over eigen herinneringen. Luisteren, niet praten.
Dit gaat om jou en om Shadow, neem de tijd..

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 08:27

Balance heeft gelijk. Er komt een dag waarop je met liefde en plezier aan hem terug zal denken ipv met verdriet

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 10:20

Monique1963 schreef:
Dank je Senna. Het blijft vreten aan me. Ik moet het ook loslaten, maar het is allemaal nog zo pril. Als ik heel druk bezig ben overdag als we aan het verbouwen zijn, gaat het best goed en is het zelfs leuk maar zoals nu. Ik wil niet eens gaan slapen. Dus zit ik maar te bokten.

Geef het de tijd. Zelfs nu nog na half jaar verwijt ik me dingen maar ook de leuke herinneringen aan onze Chic zijn er meer en meer.
Hercule Langer geleden zijn er vooral de toffe herinneringen.
Het is een echt rouwproces en Shadow is nog maar zo kort weg. Het heeft echt tijd nodig. Hoe banaal dat ook klinkt.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 10:23

Ik sluit me daarbij aan. Zeker bij een paard wat je zo plotseling ontvalt is de schok heel groot, en het verdriet soms overweldigend. Dat is niet met een paar dagen weg, niet met een paar weken en soms ook niet met maanden. Ik heb een enorme klap gehad toen mijn zelf gefokte ruin op de dag voor zijn 11e verjaardag volslagen onverwachts overleed. De wereld werd in één klap zwart en het heeft echt lang geduurd voor ik aan hem terug kon denken met een glimlach, zonder dat het voelde alsof mijn hart uit elkaar werd gescheurd.

Het is nu ruim 2 jaar geleden en ik praat veel over hem. 'Weet je nog.. ' 'Ach en die lieve Flynn.. ' Het helpt dat zijn opvolger nu zijn hoofdstel draagt, en in alles in zijn voetsporen lijkt te treden.

Maar een rouwproces heeft geen vastgestelde tijden, en verdriet komt en gaat in (soms enorme) golven. Geef het echt de tijd.

:(:)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 15:32

Het is inderdaad het plotselinge wat zoveel zeer doet en de vele vragen die onbeantwoord zullen blijven.

Extra moeilijk omdat shadow er niet meer is, gaan we toch dagelijks verder aan de boxen voor de meisjes. hier alvast een deel 1 van het project

https://youtu.be/xhpCwdLwzGI

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:40

Dat meen je niet Monique. Wat een cliffhanger....

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 16:58

nou jullie vervelen je in ieder geval niet, wat een werk :Y)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 17:12

Citaat:
en dan moeten we een beetje opruimen
_O-
Geweldig grappig.
Wordt mooie ruimte en balen vd verkeerde meten. De Fransen zijn erg gemakkelijk met teveel dingen. :n en dat is erg vermoeiend.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 17:17

Wat een hokjes.. Ik zou denken, een keer goed blazen, het laatste stof opvegen en iets nieuws neerzetten _O-