Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 20:52

StalNollie schreef:
Toevallig kwam van de week op facebook een 15 jarige highland pony voorbij ook spier wit en onwijs braaf mannetje keek er niet meer naar om dus vandaar de verkoop. Was echt een leuk dier beetje fell pony type

Weet je nog waar

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 20:53

Pikkepor schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Vanmiddag op zijn weitje aangekomen en dat ging heel erg goed. Even neuzen met zijn toekomstige maatje (ook mijn verzorgpaard tot nu toe) en dat verliep veel rustiger dan we hadden gedacht. Binnen 10 minuten stonden ze allebei lekker te grazen.

[ Afbeelding ]

Wat een schatje!! :j

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 21:30

suusje26 schreef:
Hier ook een nieuwe pony in de wei :)

Hij is zo braaf dat ie niet eens de trailer uitwilde :')

[ Afbeelding ]

Hij is zo braaf voor een 2-jarige.

Vanmorgen vroeg met mijn dochter nog even langs geweest en hij kwam al direct naar haar toe. Ik ben blij da ik naar mijn gevoel heb geluisterd.

Gefeliciteerd!

Alja

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 21:45

Wat een leukerd die schimmel zeg!
Heel benieuwd hoe die gaat uitpakken :)

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 21:52

Marigold schreef:
Pikkepor, ik zat de foto’s van jou paard al te bekijken qua wat voor ras dit zou zijn. Dacht even aan een witte/lichte effen tinker. Maar een Highland dus! Gaaf ras! Ik heb er ook 1 gekend, heel gaaf dier. Die was wildkleur en wat een uitstraling, echt iets bijzonders. Ook goed aan de maat (meer body dan de gemiddelde fjord of haf vond ik).
Gave aankoop! Hoeveel zijn er in NL, niet heel veel denk ik?

Bij het inzoomen op je foto’s zag ik ook de koe… die is nogal bokbenig? Is dat een droge koe ofzo, dat ze bij het paard in de wei staat?

Ik geloof een stuk of 50/60 in NL nu. De Highland Club is aardig uitgestorven in ieder geval. Wereldwijd zouden er nog rond de 5500 rond lopen.
Wildkleur is ook echt mooi! Mijn Ben heeft (of had, want door het lichterworden zie je het nit meer zo goed) blijkbaar ook nog zebrastrepen op mijn benen.

Ik heb echt NUL verstand van koeien, maar de koe is met pensioen en ook op pensioengerechtigde leeftijd na 17 jaar lang melk gegeven te hebben. Ik weet niet wat er met haar benen is, maar de baasjes weten er van. En als een droge koe betekend dat ze geen melk meer geeft; dan is Truus inderdaad hartstikke droog }:0

sonjim schreef:
StalNollie schreef:
Toevallig kwam van de week op facebook een 15 jarige highland pony voorbij ook spier wit en onwijs braaf mannetje keek er niet meer naar om dus vandaar de verkoop. Was echt een leuk dier beetje fell pony type

Weet je nog waar

Er stond ook nog een 8 jarige merrie tekoop ergens in België. Via de Facebook pagina van Highland pony's Nederland geloof ik...

@ruitje ook bij de Highland fanclub. Gezellig.

Ik heb vandaag Ben even uit de wei gehaald en wat geborsteld. Ik vond hem daar behoorlijk onrustig en wiebelen (voor zijn doen)... alsof hij vanuit de poetsplaats niet alles in de gaten kon houden. Uiteindelijk werd het gelukkig wel wat beter en rustiger.

Is er ook een vervolg topic van dit topic? Eerste hulp voor eerste keer paardeneigenaren? :') ik ben een beetje overweldigd door de mogelijkheden en keuzes en alles... _/-\o_

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 21:56

Sonjim nee ben van meerdere groepen op facebook lid. Was echt leuk dier en zeer allround en braaf zoals adv vertelde.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 22:04

O, dat zie je toch ook niet vaak, een koe met pensioen. Wat leuk zeg!
Een droge koe is normaal een koe in de laatste weken voor het kalven, dan is de melkproductie van het vorige kalf drooggevallen. En staan ze doorgaans op de wei, dus in de rustperiode tussen de melkproductie fases in.

De highlander die ik kende is alweer 20 jaar geleden. Mijn toenmalige veulen kwam erbij in de wei na het afspenen.. meer weet ik er ook niet van. Maar het verbaast me wel dat de highlander blijkbaar nog steeds niet zo algemeen en populair is als fjord en haflinger en IJslander. Hoe zou dat nou komen?
Zijn ze zoveel duurder? Is het stamboek strenger?
Ik bedoel, het is toch bij uitstek een mooi sober en veelzijdig ras?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 01:06

Ik vind ze gaaf in ieder geval

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 07:47

Vroeger stonden er hier in de buurt ook 3 Highland pony's in een wei, ik vond ze toen echt geweldig mooi!

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 08:02

Goedemorgen,
Ik kom hier even binnen vallen . Ben ook opzoek naar een nieuw paard nadat mijn eigen gefokte merrie mij is ontvallen. Heel verdrietig was dat , ik heb geen haast het moet echt helemaal naar mijn zin zijn.
Wij fokken voor de hobby zelf fijne paarden met goede karakters ik heb nog een top brave 3 jarige dressuur gefokte bijna zwarte ruin staan ongeveer 165 a 168 groot.
Mocht iemand zoiets zoeken stuur maar een pb.

Zelf zoek ik een spring gefokte merrie met leuk papier rond 170 en moet een vos zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 08:37

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinsten! Leuk die Highlander, ik ken het ras ook niet zo goed.

Sneu dat je merrie je ontvallen is Lexa.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 08:45

Marigold schreef:
O, dat zie je toch ook niet vaak, een koe met pensioen. Wat leuk zeg!
Een droge koe is normaal een koe in de laatste weken voor het kalven, dan is de melkproductie van het vorige kalf drooggevallen. En staan ze doorgaans op de wei, dus in de rustperiode tussen de melkproductie fases in.

De highlander die ik kende is alweer 20 jaar geleden. Mijn toenmalige veulen kwam erbij in de wei na het afspenen.. meer weet ik er ook niet van. Maar het verbaast me wel dat de highlander blijkbaar nog steeds niet zo algemeen en populair is als fjord en haflinger en IJslander. Hoe zou dat nou komen?
Zijn ze zoveel duurder? Is het stamboek strenger?
Ik bedoel, het is toch bij uitstek een mooi sober en veelzijdig ras?

The Queen reed er notabene mee!

Het heeft vast meer redenen maar karakter zal er toch eentje zijn dat ze bijna tot het laatst kon blijven rijden.

Dat sobere is in NL dan weer niet per se een pluspunt. Dat snappen die Britten een fractie beter.

Altijd naar als je je vriendinnetje moet laten gaan, Lexa, sterkte.
Vosje weet ik wel, maar springen staat niet echt in haar stamboom...

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 10:43

Was dat geen Fell pony, Ikke?

Sterkte Lexa!

Amy update: ze is goed uit haar vacht aan het komen. En ze hebben hier gisteren twee uur op de nieuwe wei gestaan. Ze was het er niet mee eens dat ze vanmorgen er niet gelijk weer op mocht, dus ze heeft tien minuten rondjes gerend met het paard van mijn zus. Mijne is gelukkig wijzer en stond al gauw te eten :')

Heb haar van de week een keer de bak in meegenomen om een beetje te grondwerken. Ze is echt slim, en leert wat dat betreft heel snel. Ze heeft ook een hoofdstel om gehad. Moeilijk om een goede maat te vinden. Had gelukkig nog een paarden frontriem liggen, die zit er nu op.
Afbeelding
Afbeelding

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 21:13

Casarell schreef:
Mag ik even inbreken?

Is hier misschien ook iemand die interesse heeft in een 5 jarige merrie van 1.68, die wegens tijdgebrek alleen de basis kent? Dier is niet van mij hoor, maar verkoper denkt dat ze haar nu nog niet te koop kan zetten omdat ze nog zo weinig kent. Is een hele brave merrie, dressuurgefokt en is 100% gezond.

Ik ben zelf van mening dat ze deze gerust te koop kan zetten, met de vermelding erbij dat ze nog niet veel kent. En omdat ze al 5 is, is ze ook niet overvraagt en heeft ze mooi uit kunnen groeien.

Verkoper is trouwens wel echt met haar paarden begaan, dus een goed plekje is wel belangrijk.

Ik ben hier (doh) bovenop gedoken en heb inmiddels een onwijs leuke eerste kennismaking gehad <3
Volgende week gaan we gewoon weer! *\o/* :brr: (spannend!!)

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 08:03

Oeh spannend Gulpje !

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 09:05

Zo ken ik ook nog een ruin wat klein gebleven, super lopen en veelzijdig, waarschijnlijk ook prima menpaard nog onbeleerd. Wel in hand geweest en super nuchter

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 09:20

denisesilver schreef:
Was dat geen Fell pony, Ikke?

Sterkte Lexa!

Amy update: ze is goed uit haar vacht aan het komen. En ze hebben hier gisteren twee uur op de nieuwe wei gestaan. Ze was het er niet mee eens dat ze vanmorgen er niet gelijk weer op mocht, dus ze heeft tien minuten rondjes gerend met het paard van mijn zus. Mijne is gelukkig wijzer en stond al gauw te eten :')

Heb haar van de week een keer de bak in meegenomen om een beetje te grondwerken. Ze is echt slim, en leert wat dat betreft heel snel. Ze heeft ook een hoofdstel om gehad. Moeilijk om een goede maat te vinden. Had gelukkig nog een paarden frontriem liggen, die zit er nu op.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Wat fijn dat het zo goed gaat met haar, is ze nu betuigd op haar vorige adres?

De wei is natuurlijk heel verleidelijk..

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 14:31

Ja ze heeft een keer voor de kar gestaan en er heeft een keer iemand opgezeten, maar voor zover ik aan haar merk niet echt bevestigd oid. Ze is wel echt een tinker hoor. Als ze geen zin meer heeft gaat ze gewoon stilstaan. Dus het is even zoeken wat haar motiveert, maar dat komt wel goed. Wat ik al eens zei, een pony hoeft vooral braaf te zijn, en verder kunnen we net zo lang over beleren ed doen als we willen. Ook al heeft mijn neefje van twee haar al van me afgepakt :')

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 16:00

Iemand hier nog op zoek naar een elite sportmerrie voor eventueel fokkerij? Ik weet een merrie (zwart) van 1.69 uit 2017. Loopt dagelijks onder het zadel, geen blessures of iets geks, maar gewoonweg niet voor iedere ruiter geschikt. In ieder geval geen bospaard.
Springt serie om de 4 en gaat wekelijks mee naar les. Z2 geklasseerd en in training verder. Valt dus niet onder de noemer projectpaard, maar na een aantal ruiters op proef, blijkt ze indd niet makkelijk na te rijden. Komt niet omhoog, bokt niet, maar gaat gewoon lekker in uitgestrekte draf de baan door :P Aan de hand heel relaxed en gek op poetsen en rommelen. Kortom, een droompaard maar niet voor iedereen geschikt om mee te rijden. Merrie is goedgekeurd voor de sport.
Paard is al flink gezakt in prijs en eigenaar denkt er nu aan om haar als fokmerrie aan te bieden. Merrie hoeft niet perse weg, maar met het oog op hogere sport gaan ze liever met andere paarden aan de slag.

Buiten de bekende veilingen voor fokmerries, en er is al getipt om haar desnoods voor de wagen te laten beleren, weet ik niet zo goed waar haar verder aan te bieden. Op de bekende verkoopsites krijg je dan toch pennymeisjes die denken dat ze een dergelijk paard wel even kunnen 'opknappen' en dat wil je voorkomen. Paard is namelijk in erg kundige handen en zeer goed opgeleid, maar heeft nu eenmaal karakter onder het zadel. Het is dus of hopen op de juiste ruiter, of haar als fokmerrie inzetten. Omdat er uit deze lijn al producten op stal staan, is dan voor hunzelf niet interessant. Dus, wie heeft de gouden tip?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 16:08

Padoertje schreef:
Iemand hier nog op zoek naar een elite sportmerrie voor eventueel fokkerij? Ik weet een merrie (zwart) van 1.69 uit 2017. Loopt dagelijks onder het zadel, geen blessures of iets geks, maar gewoonweg niet voor iedere ruiter geschikt. In ieder geval geen bospaard.
Springt serie om de 4 en gaat wekelijks mee naar les. Z2 geklasseerd en in training verder. Valt dus niet onder de noemer projectpaard, maar na een aantal ruiters op proef, blijkt ze indd niet makkelijk na te rijden. Komt niet omhoog, bokt niet, maar gaat gewoon lekker in uitgestrekte draf de baan door :P Aan de hand heel relaxed en gek op poetsen en rommelen. Kortom, een droompaard maar niet voor iedereen geschikt om mee te rijden. Merrie is goedgekeurd voor de sport.
Paard is al flink gezakt in prijs en eigenaar denkt er nu aan om haar als fokmerrie aan te bieden. Merrie hoeft niet perse weg, maar met het oog op hogere sport gaan ze liever met andere paarden aan de slag.

Buiten de bekende veilingen voor fokmerries, en er is al getipt om haar desnoods voor de wagen te laten beleren, weet ik niet zo goed waar haar verder aan te bieden. Op de bekende verkoopsites krijg je dan toch pennymeisjes die denken dat ze een dergelijk paard wel even kunnen 'opknappen' en dat wil je voorkomen. Paard is namelijk in erg kundige handen en zeer goed opgeleid, maar heeft nu eenmaal karakter onder het zadel. Het is dus of hopen op de juiste ruiter, of haar als fokmerrie inzetten. Omdat er uit deze lijn al producten op stal staan, is dan voor hunzelf niet interessant. Dus, wie heeft de gouden tip?

:') Dit klinkt nou echt als een merrie met humor.. helaas voor de eigenaar heeft niet iedereen de handigheid om er mee om te gaan

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 17:34

Fokmerries die nu leeg zijn kosten ook geen drol.
Liefst via via via dus eigenlijk

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 17:43

Padoertje schreef:

Zou haar toch voor de sport doelgroep te koop aanbieden. En dan niet als leerpaard maar een voor de betere ruiters. Of nu insemineren en drachtig verkopen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 17:47

Maar wil je met een merrie met dit karakter uberhaupt fokken?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 17:50

MarjanB schreef:
Padoertje schreef:

:') Dit klinkt nou echt als een merrie met humor.. helaas voor de eigenaar heeft niet iedereen de handigheid om er mee om te gaan

Onderhandelingsskills 2.0 :j

Wellicht hoort daar geen ambitieuze sportruiter op maar juist iemand die niet "moet".

Eigenlijk lijkt het een retebraaf peerd, in die zin dat ik de nodige merries ken die je er echt wel af mikken als je niet de juiste toon aan slaat. Als ze dat al niet doet, heb je aardig wat ruimte om je skills te verfijnen naar het juiste niveau.

Benzz schreef:
Maar wil je met een merrie met dit karakter uberhaupt fokken?

Er zouden meer van dit soort merries moeten zijn; zou uiteindelijk beter voor de sport zijn.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 17:52

Je maakt er wel een fantasieverhaal van Ikke, je weet helemaal niet wat de merrie doet want dat staat niet in de tekst.