Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 21:43

Heb je een link van dat interview?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 21:43

Sommige mensen hebben dieren echt als vee en hebben er geen band mee. Maar het is wel heel kil en koud ja.

Hopelijk komen die wolven dan niet terug voor de nieuwe en achtergebleven pony. |(

Denk dat uiteindelijk alle oplossingen behalve potdicht ophokken 24/7 niet werken omdat wolven over veel hoogtes kunnen springen of er onderdoor graven en anders wel overdag komen ipv 's nachts. Zo schuw zijn ze niet meer namelijk. -O-

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 21:48

tienus63 schreef:
Ik ben ook wel iemand met onderscheid tussen voor -en achterhuis.
Maar ik hoop dat ze haar woorden veel genuanceerder bedoeld dan ze zijn weergegeven.

We weten natuurlijk ook niet wat ze gezegd heeft tegen de journalist.
Wellicht heeft ze het wel verder toegelicht, heeft die toelichting de krant niet gehaald.

Dat is zeker waar.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 21:49

DuoPenotti schreef:
Heb je een link van dat interview?

Ik was al aan het zoeken maar zoals zo vaak op facebook kan ik het niet zo snel terug vinden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 21:51

Herkenbaar.... :j

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 21:55

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 22:04

Dankje

Ja dat stukje van Bij12is ook veel schokkender.
Citaat:
OVERDAG Dieren ‘s nachts niet buiten laten, is voorlopig de enige manier om ze te beschermen tegen de wolven, zei ook de taxateur van BIJ12 tegen haar. Dit bureau regelt de wolvenzaken en schadeafhandeling voor de provincies. ,,’Welke afrastering je er ook omheen zet, als de wolven honger hebben, krijgen ze de beesten te pakken’, vertelde hij. Het stikt hier in de omgeving van de wolven. En er komen er steeds meer, dus ik denk dat hobbydieren en vee straks overdag ook niet meer veilig is. Ook omdat het steeds langer licht wordt en de wolven dus ‘s nachts minder tijd hebben om te jagen. Ze worden in deze omgeving nu al geregeld overdag gezien.’’

Wat lees 1 zin van die boerin die niet handig geformuleerd is en voor de rest juist wel de zorgen over de ponys
En ze dacht dat een aanval op de ponys mee zou vallen omdat ze hard kunnen trappen met zijn tween zijn.

En laten we eerlijk zijn zonder bokt en zonder facebook, hoe moet je dan weten dat het anders is?
Niet via de media, want de wolf pakt geen pony's.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 22:37

Ehm de pony,s hebben de hele winter dag en nacht op stal gestaan? Las ik dat nu goed? In ieder geval, niet zo verstandig om te denken dat shetlanders zich wel kunnen verweren. Paarden zijn prooidieren, hoe kleiner, hoe makkelijker slachtoffer. Ik houdt mijn hart vast voor de andere kleintjes in de buurt in de weitjes s,nachts.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 22:41

Ik las dat als nu weer dag en nacht buiten. En in de winter in de nacht op stal. Door dat stukje van de Bij12 taxateur.
Maar zoals jij het leest kan ook ja. Nou hoop van niet.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 22:50

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 22:54

Dat is trouwens een pittig hekwerk, zeker in vergelijking met de adviezen qua wolfwerend die de (hobby)veehouders krijgen.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 22:55

tamary schreef:
Dat is trouwens een pittig hekwerk, zeker in vergelijking met de adviezen qua wolfwerend die de (hobby)veehouders krijgen.

Is 1.50 niet wat laag? En met een dikke vacht voelen ze misschien niks van de schok.
Laatst bijgewerkt door onpaard op 08-03-24 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 22:59

onpaard schreef:
tamary schreef:

Is 1.50 niet wat laag? En met een dikke vacht voelen ze misschien niks van de schok.

Beter dan 1.20m en er onderdoor graven wordt ook lastig.
Bovendien, uitgaande van de springklim in het filmpje waar mankepoot achterblijft, zullen ze door neerdrukken stroomdraad op metaalgaas een nog hardere tik krijgen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 22:59

DuoPenotti schreef:
Ik las dat als nu weer dag en nacht buiten. En in de winter in de nacht op stal. Door dat stukje van de Bij12 taxateur.
Maar zoals jij het leest kan ook ja. Nou hoop van niet.

Dat kan natuurlijk ook, laten we het hopen. Blijft in en in triest.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-24 23:00

Iedereen mag natuurlijk een mening hebben (even terugkomend op mijn laatste bericht)

Maar
Verhuizen; iedereen met paarden weet hoe moeilijk het is om de juiste plek te vinden. Prijs, locatie, ligging, stalgenoten, kudde, faciliteiten, hooi enz
Hier in de omgeving zijn een stuk of 7 grote stallingen gestopt.
Plus inderdaad, hoelang is een nieuwe stal nog wolfvrij.

Inslapen; mijn jongens hebben geen van beide zodanige mankementen dat inslapen een optie is.

Verkopen; beide zijn onbeleerd, één met een trauma voor de koets.
Bovendien waar komen ze dan terecht, iemand anders zn probleem, leuk voorbeeld nou uit Otterlo, nieuw wolvenvoer kopen. Als iemand aangeeft ik zoek een shet erbij, de vorige is door wolven gedood. Dan ga ik mijn jongens echt niet meegeven.
En als laatste, mijn hart stopt niet met om hen geven omdat ik ze niet meer heb.

We weten allemaal dat paarden houden meer dan alleen een hobby is. Het is niet een fiets die je ipv in de schuur of tuin in je woonkamer kan zetten.
Ook al zouden ze naar een nieuwe eigenaar gaan, ik zou dat echt niet kunnen. Het zou dramatisch zijn als ik zeg dan hoeft het leven van mij niet meer. Maar zonder pony's heb ik idd echt niks behalve work, sleep, eat, repeat.

Ze worden 18 en 7 dit jaar, ik heb ze beide van veulen af aan. Sta ook al 7 jaar op deze stal, heb er mn sociale contacten. Ben er vaak een dagdeel op mn vrije dagen.

En dan moet ik moeite doen om niet emotioneel te reageren :+
Ja dat lukt dus niet.

:')

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 23:04

@omali :knuffel:

Goed geschreven.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 23:07

Precies dit..

Mijne wordt 24 dit jaar, al dik 10 jaar met pensioen..

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 23:20

Goed samengevat voor de meeste dierenhouders, onali!

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 23:26

Ik word zo moe van die nieuwe facebookgroep. Nu is het weer de onwil van het plaatsen van een wolfwerend hekwerk dat de ponykampen niet door gaan. Wat een dom volk. Een mening is prima maar hou je wel bij de feiten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 23:40

Onali schreef:
Iedereen mag natuurlijk een mening hebben (even terugkomend op mijn laatste bericht)

Maar
Verhuizen; iedereen met paarden weet hoe moeilijk het is om de juiste plek te vinden. Prijs, locatie, ligging, stalgenoten, kudde, faciliteiten, hooi enz

Inslapen; mijn jongens hebben geen van beide zodanige mankementen dat inslapen een optie is.

Bovendien waar komen ze dan terecht, iemand anders zn probleem, leuk voorbeeld nou uit Otterlo, nieuw wolvenvoer kopen. Als iemand aangeeft ik zoek een shet erbij, de vorige is door wolven gedood. Dan ga ik mijn jongens echt niet meegeven.
En als laatste, mijn hart stopt niet met om hen geven omdat ik ze niet meer heb.

We weten allemaal dat paarden houden meer dan alleen een hobby is. Het is niet een fiets die je ipv in de schuur of tuin in je woonkamer kan zetten.
Ook al zouden ze naar een nieuwe eigenaar gaan, ik zou dat echt niet kunnen. Het zou dramatisch zijn als ik zeg dan hoeft het leven van mij niet meer. Maar zonder pony's heb ik idd echt niks behalve work, sleep, eat, repeat.

Ze worden 18 en 7 dit jaar, ik heb ze beide van veulen af aan. Sta ook al 7 jaar op deze stal, heb er mn sociale contacten. Ben er vaak een dagdeel op mn vrije dagen.

Ja dat lukt dus niet.

Jij lijkt me nu net niet iemand die geen moeite doet om je pony,s veilig te houden. Mijn mening was meer gebaseerd op de mensen in Otterlo, die niet echt goed nadenkend handelen. Als zij de pony,s dus s'nachts op stal hadden gehouden was dit waarschijnlijk niet gebeurd. Nu wil ik niet victim blaming doen maar vind het wel erg naïef van deze mensen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 00:16

Elisa2 schreef:
Onali schreef:

Maar

Ja dat lukt dus niet.

Jij lijkt me nu net niet iemand die geen moeite doet om je pony,s veilig te houden. Mijn mening was meer gebaseerd op de mensen in Otterlo, die niet echt goed nadenkend handelen. Als zij de pony,s dus s'nachts op stal hadden gehouden was dit waarschijnlijk niet gebeurd. Nu wil ik niet victim blaming doen maar vind het wel erg naïef van deze mensen.

De pony's hebben ze de hele winter 's-nachts op stal gezet. Stonden sinds twee dagen weer 24/7 buiten. Misschien niet slim maar wel heel sneu. Ik weet niet hoe druk het met zichtmeldingen was de laatste tijd daar?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 01:51

DuoPenotti schreef:
En laten we eerlijk zijn zonder bokt en zonder facebook, hoe moet je dan weten dat het anders is?
Niet via de media, want de wolf pakt geen pony's.

Gezond boerenverstand? Als wolven zoveel schapen pakken en een shetlander is niet veel groter, dan kun je toch wel op handen en voeten nagaan.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 02:10

Onali schreef:

Maar

Ja dat lukt dus niet.

Niemand wil dat.
Mijn paard heb ik al sinds hij 5 maanden oud is, hij wordt 19 dit jaar. Alles doe ik zodat hij het goed heeft. Ik sta op een nieuwe stal, ontzettend blij mee, want het is een buitenstal en lekker in de zomer wanneer hij niet meer in de nacht het land op kan, zoals voorheen. Dat hebben we al ingeleverd. De wolven lopen rondom stal, maar vanwege de vele activiteit rondom de boerderij, kunnen ze overdag zonder zorgen naar buiten. Er is eigenlijk altijd activiteit, dus ik ben gerust. Op mijn vorige stal gingen ze naar binnen als er geen toezicht was, prima, maar daar staan ze dan wel veel meer binnen. Als de hoeveelheid wolven nog meer wordt en je paarden eigenlijk overdag ook niet buiten kunt laten, wat ga je dan doen. Hier lopen ze inmiddels al overdag gewoon rond, vallen ze overdag aan, dan ga je er wel over nadenken, lig je er wakker van in de nacht. Ik ken nog wel gebieden waar nog geen wolf loopt, dus als het hier de spuigaten uitloopt, dan kan ik daar nog kijken, maar ook dat gaat op een gegeven moment niet meer veilig zijn. Wat moet je dan, de enige opties zijn dan nog, buiten laten lopen en maar hopen dat de wolf weg blijft, of opstallen en enkel naar buiten als ik er bij ben. Is dat paardwaardig, ik vind van niet.
Het is niet dat ik hier maar gemakkelijk over denk, maar je gaat geleidelijk met je gedachten die kant op, want het is je dagelijkse werkelijkheid geworden. Mijn hobby, mijn gevoel, is ondergeschikt aan de veiligheid van mijn paard. Als het echt zover zou komen, en echt ik hoop toch dat iemand voordien iets doet, dat mijn paard enkel nog maar buiten zou kunnen met een mens die op wacht staat, dan is het voor mij wel klaar.
En dan praat ik niet met Lelyveld mee, maar dan is het een persoonlijke keuze wat ik paardwaardig vind of niet. En dat is dan enkel een keuze in het uiterste geval. Die keuze mag iedereen voor zichzelf maken, maar je moet niet op die keuze afgerekend worden, zoals hier gebeurd. Het vertrouwen dat er substantieel iets aan gaat worden gedaan, daar geloof ik niet meer in. Dat vertrouwen is bij mij niet meer aanwezig en dat stemt je moedeloos en machteloos.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 07:31

Ja verkopen zou ik ook niet zomaar doen. Zou ook niet weten waarheen of aan wie, om ze beter af te laten zijn. Maar mijn grootste angst is inderdaad dat ze straks op de dag ook niet meer naar buiten kunnen. Wat dan?

Ik las op FB een verslagje van een bijeenkomst in Austerlitz. Met zogenaamde experts, en ook die zien het gebeuren dat er binnenkort meerdere roedels op de heuvelrug zullen zijn. Kwestie van tijd.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 08:59

Wintu schreef:
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/443 ... zijn-woest

Artikel over wolven hekken in dorp in Brabant en mensen die er tegen zijn.

DuoPenotti schreef:
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/443 ... 2ic4fKZXMA

Citaat:
De dorpsraad en Staatsbosbeheer waren met elkaar in gesprek over hoe de hekken eruit moeten komen te zien en waar ze moeten komen. Maar de dorpsraad is nu uit de gesprekken gestapt. "Mensen zijn woest", vertelt Toon Daniëls van de dorpsraad. "Staatsbosbeheer doet wat het zelf wil. Ze doen net of wij inspraak hebben, maar we hebben er in werkelijkheid niks over te zeggen.

het bijzondere, de hekken worden dan 140/150 hoog.
Onder gaas

120 is toch hoog genoeg en waar blijft het andere wild?

Dit had ik woensdag al geplaatst.

En ook gisteren gequote maar word door de mods eruit gesloopt want blijkbaar mag je niet quoten zonder tekst want dan snapt men het niet. Iets met verbanden lezen denk ik. Dus dan nog maar een keer. Met uitleg...