Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marus

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 11:01

@kimberley_ thanx voor de tip! Ik ga ze eem berichtje sturen. Ze hebben fb pagina klopt dat? Hebben we dan dezelfde?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 11:02

Je hebt zat kwpners die geen stresskippen zijn hé? Ondanks alle verhalen die mensen graag rond strooien zijn het lang niet allemaal van die hete, gestreste debielen. Wij hebben er elke zoektocht meerdere gereden en bezocht, want mijn moeder wil gewoon een braaf dier. Altijd geslaagd. Zelfs braver als de Friezen die wij toen op stal hadden :') Daar heb je tegenwoordig ook flinke stresskippen bij

Africhtingsniveau bij kinderponys lijkt me wel belangrijk. Niet perse wedstrijdniveau, maar wel tussen niet eens volledig ingereden en tussen braaf genoeg als kinderpony.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 11:06

Mee eens, hoor juist ook dat veel (kinder) pony's verpest zijn dus dan is een brave en goed opgeleide en bevestigde pony meer waard lijkt me.

Friezen van nu en 20 jaar terug vind ik ook niet echt meer te vergelijken qua karakter en bouw..maar..vind dan weer wel dat een Fries vaak anders omgaat met stress dan een KWPNer. Even in het algemeen en ik kan me wel voorstellen dat dit mensen meer past. Over het algemeen vind ik ze toch echt een stuk braver en relaxter en gewoon leuke gebruiksvriendelijke paarden.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 11:07

T is hartstikke moeilijk om n kleine brave kinderpony te vinden. Wed, dat t gros van wat er te koop staat als " super kinderpony " dit ( nog ) niet is.

En wbt de friezen; vind , dat daar ook veel stresskippen bij zitten :o

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 11:16

Dat van de problemen bij de Fries is idd iets wat ik vaker hoor.
Een fokker hier in de buurt is daarom overgestapt naar de arabo Fries.
Meer hardheid en naar het schijnt voor de sport een goede combi.
De prijzen stabiliseren voor mijn gevoel.
Hier al het jong spul op de foto geweest.
Nu op het gemak wat licht werken, zadeltje erop, los springen dan eind april de wei weer op.
September verder beleren en selecteren wat blijft en wat verkocht wordt.
Heb nu zelf niets voor de verkoop staan maar weet wel een leuk springpaard en een hele lieve, brave merrie die een fijn stalletje zoekt.
Mocht je meer willen weten stuur maar een pb

Merriemens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 11:29

Arabofries of Barock Pinto idd. Leuke bonte merries vind je bij de barock pinto's, maar ze zijn er ook helemaal effen.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 11:43

Als ik om me heen hoor dan zeggen ze koop gebreken... koop een fries. Maar er is genoeg handel in en ook naar het buitenland. Dan zullen er toch ook goed moeten zijn op de rontgen want amerikanen zijn toch best wel kritisch op de rontgenbeelden.

We hebben er nog absoluut geen haast mee om te gaan kijken naar een pony voor onze kinderen, maar ik houd al wel in de gaten wat er te koop is. Ik denk dat dat geen gemakkelijke zoektocht gaat worden.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 11:49

Marus schreef:
@kimberley_ thanx voor de tip! Ik ga ze eem berichtje sturen. Ze hebben fb pagina klopt dat? Hebben we dan dezelfde?

Ze hebben idd een fb pagina. En toen ik er nog kwam kon je een weekend in het appartement overnachten zodat je het paard of meerdere uit kon proberen buiten en in de bak.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 12:37

MDWStables schreef:
Als ik om me heen hoor dan zeggen ze koop gebreken... koop een fries. Maar er is genoeg handel in en ook naar het buitenland. Dan zullen er toch ook goed moeten zijn op de rontgen want amerikanen zijn toch best wel kritisch op de rontgenbeelden.

We hebben er nog absoluut geen haast mee om te gaan kijken naar een pony voor onze kinderen, maar ik houd al wel in de gaten wat er te koop is. Ik denk dat dat geen gemakkelijke zoektocht gaat worden.

Ja en als het goed is dan gaat de koop ook door naar het buitenland en staan ze hier niet meer :D
Ja hoor je hebt ze er zeker bij die goed zijn.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 12:42

Elisa2 schreef:
Mee eens, hoor juist ook dat veel (kinder) pony's verpest zijn dus dan is een brave en goed opgeleide en bevestigde pony meer waard lijkt me.

Friezen van nu en 20 jaar terug vind ik ook niet echt meer te vergelijken qua karakter en bouw..maar..vind dan weer wel dat een Fries vaak anders omgaat met stress dan een KWPNer. Even in het algemeen en ik kan me wel voorstellen dat dit mensen meer past. Over het algemeen vind ik ze toch echt een stuk braver en relaxter en gewoon leuke gebruiksvriendelijke paarden.

Die mening deel ik.
Ik vind dat gevoel moeilijk uitleggen.
Mijn laatste friese merrie was ook type sensibel en ook nog eens karaktermerrie. Die was niet zo lief…. En eenkennig.
Maar toch ondanks dat vond ik haar ‘chiller’ :dan de meeste kwpn’ers waar ik mee heb gewerkt.
Marc Peter Spahn schreef daar even geleden een stukje over. Friese paarden zijn meer labradors en warmbloeden meer katten :D
Ik kan mij daar wel in vinden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 12:57

esje01 schreef:
Dat van de problemen bij de Fries is idd iets wat ik vaker hoor.
Een fokker hier in de buurt is daarom overgestapt naar de arabo Fries.
Meer hardheid en naar het schijnt voor de sport een goede combi.
De prijzen stabiliseren voor mijn gevoel.
Hier al het jong spul op de foto geweest.
Nu op het gemak wat licht werken, zadeltje erop, los springen dan eind april de wei weer op.
September verder beleren en selecteren wat blijft en wat verkocht wordt.
Heb nu zelf niets voor de verkoop staan maar weet wel een leuk springpaard en een hele lieve, brave merrie die een fijn stalletje zoekt.
Mocht je meer willen weten stuur maar een pb

Nou onze arabo fries is 1 groot medisch en gedrags drama, dus ik zou dat echt niet aanraden…
Die heeft al minstens 3x zijn aanschaf aan dierenarts kosten gekost en we zijn er al tig keer bijna mee verongelukt :+
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 07-01-23 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 13:03

Beetje het karakter van een Arabier in een Friese verpakking?

Haha Marus, ja ik zie Friezen ook wel als labradors..heb ze mensen juist vaak aangeraden vanwege het karakter. Heb er veel in de lessen gehad en allemaal zeer fijne gebruikerspaarden ook voor de minder handige, wat oudere of angstige ruiter. Maar goed, hoor ook wel dat er meer sensibiliteit ingefokt wordt..dus beide zal wel kloppen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 13:15

MyWishMax schreef:
Wat vervelend weer zeg, altijd balen als er een negatief advies is.

Ik zag pas een kleine pony te koop staan, minder dan 10 keer ohz en die was duurder als dat mijn e pony was die al op M niveau gelopen had. Dat ze wat duurder geworden zijn, oké. Maar dit was echt een bizarre prijs voor zo'n kleine onervaren pony. Zo'n maat waar geen volwassenen op kan en nog niet zelfstandig te rijden. Nog niet gekeurd ook. Ik schrok daar echt van. De prijs was iets waar je dus tijdje geleden een echte kinderpony voor kocht.

"Vroeger" waren E-ponies niet veel waard omdat de maat incourant was. Ze moesten beneden de 1.48 zijn of (flink) boven de 1.58 en dus bij de paarden meekunnen. Of dat nu nog zo is weet ik niet. Ik was toen verbonden aan de Landelijke Rijverenigingen maar nu al heel lang niet meer.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 13:23

E pony in nl is nog steeds niet makkelijk te verkopen. Heeft inderdaad met de sport te maken

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 13:25

Elisa2 schreef:
.

Nou zoiets kop erop en rennen als hij iets niet snap of eng vindt, en dat is nogal wat…

Wij gaan morgen een PRE in België kijken, dus weer een dagje uit op de planning

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 13:29

Nouvel schreef:
Elisa2 schreef:
.

Nou zoiets kop erop en rennen als hij iets niet snap of eng vindt, en dat is nogal wat…

Wij gaan morgen een PRE in België kijken, dus weer een dagje uit op de planning

Helaas komt dat gedrag ook bij veel friezen en bepaalde bloedlijnen voor.. Gevalletje kink in de kabel en blinde paniek?

Spannend!!! Succes.
Ik vind sommige pre’s prachtig! Maar heb er in onze zoektocht een paar jaar geleden een paar geprobeerd. Maar nee niet mijn type paard om te rijden.. Of ik trof weer net de verkeerde.
Wel heel braaf waren ze maar zo spastisch met hun hoofd ondanks dat ik eigenlijk niks vroeg en licht contact had. Je mag met dat type paard echt wel heel veel feeling hebben.
Laatst bijgewerkt door Marus op 07-01-23 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 13:30

Ja dat horen wij ook wel steeds vaker, dat er best veel gewone friezen zijn die ook dit gedrag vertonen.
Ik ben niet heel snel bang, maar hij gaat echt blind rennen en je kunt werkelijk helemaal niks meer als hij die kop er op zet…
Ik ben echt wel een periode serieus bang voor hem geweest en de straat gaan we ook echt niet meer op…

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 13:34

Nouvel schreef:
Ja dat horen wij ook wel steeds vaker, dat er best veel gewone friezen zijn die ook dit gedrag vertonen.
Ik ben niet heel snel bang, maar hij gaat echt blind rennen en je kunt werkelijk helemaal niks meer als hij die kop er op zet…
Ik ben echt wel een periode serieus bang voor hem geweest en de straat gaan we ook echt niet meer op…

Herken je gevoel! En geloof mij zelfs de ervaren grote stallen waar ze tig paarden beleren hebben hier een hekel aan…. want ineens gaat het knoppie om en weg zijn ze. Blind gewoon.
Ook met opstappen heb je ze er geregeld bij.
Ik heb ze in het verleden ook wel gereden. Niks aan.
Daarom ben ik wat dat betreft heel
Selectief geworden. Type rill hoef ik echt niet. Kunnen ze in omgang nog zo lief zijn.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 13:36

StalNollie schreef:
E pony in nl is nog steeds niet makkelijk te verkopen. Heeft inderdaad met de sport te maken

Ja en de D’tjes staan tegenwoordig amper zadelmak als FEI prospect geadverteerd voor veels te veel geld.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 13:41

Dat soort Friezen ken ik ook wel, je hebt dan echt helemaal niks meer te zeggen omdat ze zo sterk zijn. Ik heb ook gehoord dat dit vooral bij bepaalde bloedlijnen voorkomt. Gelukkig zelf geen ervaring mee.

PRE's moeten je liggen, kunnen inderdaad vrij druk en sensibel zijn wat ze weer uitten door extra druk te worden. Succes alvast Nouvel!

Ik zie vooral pony's met aparte kleurtjes heel duur geadverteerd worden terwijl de beweging vaak tegenvalt.

vla_flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 14:37

Jeetje die Friezen.. ik had toevallig ook Fries paard op mijn lijstje maar vind dat ze er veel geld voor vragen en betwijfel dan nog maar of het inderdaad gezonde paarden zijn.

Ik ga morgen bij een Groninger merrie kijken! Supermooie afstamming, 4 jaar oud en redelijk doorgereden. Ben heel benieuwd! Ben wel verkocht aan dit ras

Succes Nouvel! Wel een eind. Ik had eerst tegen mezelf gezegd dat ik ook niet te ver voor een bezichtiging wilde gaan maar ga morgen ook naar de Betuwe (woon in het noorden van Groningen)

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 14:59

vla_flip schreef:
Jeetje die Friezen.. ik had toevallig ook Fries paard op mijn lijstje maar vind dat ze er veel geld voor vragen en betwijfel dan nog maar of het inderdaad gezonde paarden zijn.

Ik ga morgen bij een Groninger merrie kijken! Supermooie afstamming, 4 jaar oud en redelijk doorgereden. Ben heel benieuwd! Ben wel verkocht aan dit ras

Succes Nouvel! Wel een eind. Ik had eerst tegen mezelf gezegd dat ik ook niet te ver voor een bezichtiging wilde gaan maar ga morgen ook naar de Betuwe (woon in het noorden van Groningen)

Snap je twijfel wel!!
Ohhh spannend.. succes
Hoop dat het wat is

Hoe zou je een groninger omschrijven qua karakter? Nuchter?

vla_flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 15:07

Groningers zijn van oorsprong boerenpaarden waar Duits in is gefokt. Dit maakt ze eigenlijk echt super koele kikkers, vriendelijke en zachtaardige paarden, maar wel met de go die bekend is van de Duitse warmbloeden. Ze lopen in tegenstelling tot hun neefjes geen Grand prix maar ze kunnen redelijk lopen!

Voorbeeld van mijn favoriete hengst:

https://youtu.be/GjyPdjY3U4Y

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 15:08

Friezen zijn ook echt prachtige paarden maar ook ik zou er niet aan beginnen alleen al vanwege het medische gedeelte. Ik kan ook niet verleid raken omdat ik 3 tussenwervelschijven mis kan ik de beweging niet hebben. Daarnaast heb ik jaren terug op een stal gestaan met een prachtige fries manen tot op de grond en zo een lief paard niet normaal. Ik dacht toen altijd die wil ik later als ik groot ben :+
Dier kreeg een ingegroeide haar in het bot wat niet te zien was op de scans, paard was binnen 2 weken een wandelend skelet. De haar is uiteindelijk gevonden maar paard was al zo zwak dat ze hem konden laten inslapen. Toen zei de da ook al dat het geen sterk ras was. Jammer want het is ooit sterk gefokt..

Ik dacht dat met een simpele kwpner die goed gekeurd voor de sport was ook niet veel mis kon zijn. :+
Is 1 groot pech geval geworden helaas. Ook dit heeft te maken met het extreem door fokken.

Ik zou geen eens een echt gezond ras weten.. overal komen zoveel dingen in voor. Nu een paard kopen lijkt wel een soort staatslot, je moet enorm veel mazzel hebben. Zag laatst iemand voorbij komen op fb die zei we moeten geen bemerkingloze paarden willen maar beter naar het klinische kijken, ben ik deels mee eens maar andere kant zijn maar weinig mensen die echt goed klinisch kunnen kijken. Daarnaast de huidige prijzen voor paarden is zo enorm dat je ook geen risico paard wil kopen.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 15:59

Marus schreef:
Gister paard laten keuren en helaas niet goed…..flinke verbening.
Wat is dat toch een ellende met het friese ras…

Moet het toch weer even verwerken de teleurstelling. Meer die daar last van hebben na ‘afkeur’?

Verstandig!
Ja natuurlijk, heel logisch. Ik ervaar dat ook als teleurstelling hoor.