Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 15:14

xkusjeirene schreef:
Hoi! Excuus als ik door iemand heen ga, maar ik zou graag wat advies willen.

Ik heb een paard op het oog, had een aantal bulten onder zijn hals/kaak gebied. Is nagekeken door de DA, schijnt de schildklier te zijn die voor de spier ligt. Schijnt vaker voor te komen.

Ik ben zelf bijna verpleegkundige, en als ik bij een mens een opgezwollen bult in de hals zie gaan bij mij alle alarmbellen rinkelen. Weet iemand welke gevolgen zoiets kan hebben voor een paard? Of wat aan te raden valt?

Daarnaast zou ik graag iemand privé willen spreken die wat verstand heeft van de stand van een rug van een paard. Paard lijkt wat onbespierd, maar hij heeft een kleine bult op zijn billen, mijn instructeur gaf ook aan, pas op voor een karper rug, dus wellicht als iemand daar ervaring mee heeft of even wil bekijken zou fijn zijn!

Bericht was ondergesneeuwd in discussie.

Bulten bij kaken/keel komen altijd voor, bij het ene paard zie je ze wat makkelijker dan bij het andere. Zeker bij grote paarden. Is vrijwel nooit iets om je zorgen over te maken. Paarden hebben vrijwel nooit de schildklier problemen die mensen hebben.

Karperrug is makkelijk te zien op een plaatje van het dier. Het is de verhoging in de ruggengraat achter het zadel, waardoor de rug daar bol loopt ipv recht of hol. In milde vorm hoeft het geen bezwaar te zijn.

Bultjes bij de billen hebben niets te maken met karperrug. Het kan zijn dat je paard van achter gezien geen ronde billen heeft, waardoor het lijkt of er knobbels bij de rug uitsteken. Misschien bedoel je dat? Paarden die dat hebben zijn zeer arm bespied en vaak ook mager. Kan door ouderdom komen. Het is niet een goed teken bij jonge dieren waar op gereden wordt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 16:02

Dees schreef:
xkusjeirene schreef:
Hoi! Excuus als ik door iemand heen ga, maar ik zou graag wat advies willen.

Ik heb een paard op het oog, had een aantal bulten onder zijn hals/kaak gebied. Is nagekeken door de DA, schijnt de schildklier te zijn die voor de spier ligt. Schijnt vaker voor te komen.

Ik ben zelf bijna verpleegkundige, en als ik bij een mens een opgezwollen bult in de hals zie gaan bij mij alle alarmbellen rinkelen. Weet iemand welke gevolgen zoiets kan hebben voor een paard? Of wat aan te raden valt?

Daarnaast zou ik graag iemand privé willen spreken die wat verstand heeft van de stand van een rug van een paard. Paard lijkt wat onbespierd, maar hij heeft een kleine bult op zijn billen, mijn instructeur gaf ook aan, pas op voor een karper rug, dus wellicht als iemand daar ervaring mee heeft of even wil bekijken zou fijn zijn!

Bericht was ondergesneeuwd in discussie.

Bulten bij kaken/keel komen altijd voor, bij het ene paard zie je ze wat makkelijker dan bij het andere. Zeker bij grote paarden. Is vrijwel nooit iets om je zorgen over te maken. Paarden hebben vrijwel nooit de schildklier problemen die mensen hebben.

Karperrug is makkelijk te zien op een plaatje van het dier. Het is de verhoging in de ruggengraat achter het zadel, waardoor de rug daar bol loopt ipv recht of hol. In milde vorm hoeft het geen bezwaar te zijn.

Bultjes bij de billen hebben niets te maken met karperrug. Het kan zijn dat je paard van achter gezien geen ronde billen heeft, waardoor het lijkt of er knobbels bij de rug uitsteken. Misschien bedoel je dat? Paarden die dat hebben zijn zeer arm bespied en vaak ook mager. Kan door ouderdom komen. Het is niet een goed teken bij jonge dieren waar op gereden wordt.

Mijn 25-jarige heeft ook zo'n bult sinds ruim een jaar. Hij toont helemaal gezond ,vandaar dat ik er nu niet aan wil laten prutsen om te onderzoeken wat het zou kunnen zijn.Al geeft het wel ietsje ongerustheid bij mij,als ik er nu een zou willen kopen zou ik wel willen weten wat het is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 16:06

Dees schreef:
Bovendien, bij goedkeuring hoor je het dier af te rekenen en in je eigen vervoermiddel te laden om mee naar huis te nemen. Of ben ik nu teveel Old School?

Nee hoor, dat is nog steeds gebruik.
Bij mijn laatste aankoop in juni vorig jaar heeft de verkoper het paard vanuit Brabant naar Bodegraven gereden en heb ik hem na keuring en positief advies meegenomen in eigen trailer naar huis.
Het is ook altijd het beste dat het paard direct na keuring op jouw adres staat, omdat je dan ook direct eigenaar bent en aansprakelijk bent voor het paard.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 16:38

Dees schreef:
Leuke konik.
Dat verhaal van Staatsbosbeheer dat Koniks wilde paarden zijn, rammelt van alle kanten :D

Over keuren: het verbaast mij zo dat je als koper wel 2,5 uur in de auto gaat zitten om een paard te bekijken, maar vervolgens 2,5 uur in de auto zitten teveel tijd vind kosten om bij de aankoopkeuring aanwezig te zijn....
Ga dan gewoon niet zover van huis om een paard te bekijken.
Een keuring ben je altijd bij. Er is geen enkele goede reden om een verkoper en een dierenarts jouw belang te laten behartigen dat hoor je zelf te doen.

Bovendien, bij goedkeuring hoor je het dier af te rekenen en in je eigen vervoermiddel te laden om mee naar huis te nemen. Of ben ik nu teveel Old School?

Is maar net wat je afspreekt. Na keuring is het wel afrekenen en alle risico's koper maar sommige en ook op andere stallen blijven ze soms nog even staan en dat kan allerlei redene hebben

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 16:52

Dees schreef:
Leuke konik.
Dat verhaal van Staatsbosbeheer dat Koniks wilde paarden zijn, rammelt van alle kanten :D

Over keuren: het verbaast mij zo dat je als koper wel 2,5 uur in de auto gaat zitten om een paard te bekijken, maar vervolgens 2,5 uur in de auto zitten teveel tijd vind kosten om bij de aankoopkeuring aanwezig te zijn....
Ga dan gewoon niet zover van huis om een paard te bekijken.
Een keuring ben je altijd bij. Er is geen enkele goede reden om een verkoper en een dierenarts jouw belang te laten behartigen dat hoor je zelf te doen.

Old School is het paard door de verkoper laten brengen :D maar ik laat dat wel doen als het enigszins mogelijk is :j

anjali

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 17:23

Particuliere verkopers hebben niet altijd een trailer. Ik heb er ook geen. Maar dit probleem is altijd op te lossen door er een te huren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 17:55

Ik heb er pas 1 meteen na de keuring meegenomen en dat was de laatste. Daarvoor allemaal gekeurd en daarna gehaald of gebracht, de ene binnen paar dagen, een ander pas 2 weken later ivm vakantie. En ook pas betaald bij halen of brengen. Wanneer je eigenaar bent wisselt, dat hoeft niet meteen na de keuring te zijn.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 18:06

Leuke Konink kwam hier voorbij!

https://www.horses.nl/fokkerij/11-12-02 ... erdrijven/

Deze is ook nog boeiend.

Verder worden er de afgelopen pagina's een aantal zaken als feiten gepresenteerd wat gewoon een mening is.

Hoe een paard geleverd word is gewoon in onderling overleg, ik heb al zoveel verschillende opties daarin meegemaakt.

Er zitten ook mensen met bakken aan ervaring in dit topic die niet al die alarmbellen/niemand is te vertrouwen/laat alles 6 dubbel keuren gevoelens hebben. Ik vind het bijzonder dat een aantal mensen moeten schermen met 'Ik heb alles al gezien' , tot en met ' Als ik mee was geweest had het je een keuring bespaard'

Bijzonder dat anderen met een andere mening worden weggezet als onwetend, het zijn gewoon verschillende meningen, er zijn verschillende manieren van paarden houden en kopen. Ik vind iemand die het anders doet helemaal niet onwetend, ik denk dan als dat bij jou past moet je het zo doen :) . Dat gedram richting iemand om het maar op een bepaalde manier te doen, wat is dat toch in de paardenwereld, laat mensen lekker in hun waarde.

Ik voel niet zo de behoefte meer om heel erg stevig in een discussie te gaan, lees hier vooral mee omdat ik het leuk vind alles te volgen en zelf wel eens wat koop, verkoop of weet wat er te koop staat/dat een klant wat zoekt.

Mijn mening is dat ik niet zoveel waarde hecht aan een buigproef, maar dat komt omdat ik er ken die met een slechte buigproef koersen lopen en er ken die met goede buigproeven geen volte aan kunnen. Ik denk echter dat het een bepaalde mentaliteit vergt om daar 'zo' in te kunnen staan. Als hij niet goed meer is, laat ik hem behandelen en als het echt niet meer gaat gaat hij weg.

Als ik er zo over nadenk denk ik omgekeerd? Ik lees altijd: koop geen problemen. Dus soort van iedereen wil een probleemvrij paard?

Ik ga er eigenlijk gewoon altijd vanuit dat ik problemen krijg, dat elk paard wat ik koop wat gaat mankeren.

Weet ook niet of dat dan perse een gezonde gedachte is :')

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 18:20

Het is wel een vrij realistische gedachte hoor, vind ik dan :j

Ken maar heel weinig paarden die nooit problemen gekregen hebben, vroeg of laat.
Mijn eerste arabier heb ik nooit wat mee gehad (stond aan de kust), blijkt ZE te hebben.
Mijn kwpn heeft nooit een pas kreupel gelopen, bleek uiteindelijk speciaal beslag nodig te hebben om latere problemen te voorkomen.

Nja Titane was gewoon stomme pech dat ie zn griffelbeen brak en daar problemen mee kreeg.
En Silver was even stomme pech.

Maar als ik om me heen kijk naar bvb stalgenoten, hebben al die paarden wel in zekere zin problemen gehad. Denk dat ik peesblessures wel het meest zie om mee heen :=
Dan vraag ik me af, is zoiets te voorzien/voorkomen door bvb een keuring?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 18:27

Ik koop liever geen problemen, maar je krijgt ze vanzelf wel een keer. De reden dat ik ze liever niet koop is omdat ik ze al een keer gekocht heb en er echt een hoop verdriet voor mij en pijn voor die paarden was.
En heel eerlijk, dat weg doen was echt heel zwaar en misschien zelfs wel te laat. En dat waren bij beide wel dingen die er met een goede keuring uitgekomen waren.

De andere paarden kregen wel wat, soms stomme pech, soms wat verkeerd ingeschat. Maar toch was dat anders als die 2 die al stuk waren toen we ze kochten achteraf.

Maar zeker eens dat er hoop meningen als feiten worden geschreven. Ook met leveren/kopen idd. Ik heb zelf al zoveel verschillende vormen gezien en jij nog veel meer :') allemaal gewoon hoe het volgens de wet kan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 18:30

ruitje schreef:
Bijzonder dat anderen met een andere mening worden weggezet als onwetend, het zijn gewoon verschillende meningen, er zijn verschillende manieren van paarden houden en kopen. Ik vind iemand die het anders doet helemaal niet onwetend, ik denk dan als dat bij jou past moet je het zo doen :) . Dat gedram richting iemand om het maar op een bepaalde manier te doen, wat is dat toch in de paardenwereld, laat mensen lekker in hun waarde.

Nogmaals dat is niet wat ik zeg. Ik vind het echt vervelend dat mij woorden in de mond worden gelegd die ik niet heb geschreven.
Nogmaals, het is geen mening. Het is een ander perspectief.
Als iemand een kreupel paard wil kopen van 10.000 om als weidemaatje te dienen. Zolang je dat wil. Is dat prima.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 18:33

Ik denk vooral dat het inderdaad is wat voor soort paardeneigenaar je bent.
Iemand met een eigen stal en de neiging om al wat vaker aan aan- en verkoop te doen zal er anders instaan dan die particulier die zijn hart en portemonnee stort in dat ene once in a lifetime-paard op een dure pensionstal. Of nog een ander soort paardeneigenaar: particulier met 1 paardje, maar iedere 4-5 jaar wordt dat ene paardje wel gewisseld. Voor de ene werkt dat perfect, de andere wordt ziek bij de gedachte. :D
En nog, wat zijn problemen? Dat een paard eens een tijd aan de kant zal staan wegens een of andere blessure, ja, dat zal eerder regel dan uitzondering zijn. Dus daar kan je zoals je zegt maar beter vanuit gaan. Dat je echter meer langs je paard staat dan erop zit, dat is minder normaal en dat is iets wat je als toekomstig paardeneigenaar toch zoveel mogelijk wilt vermijden, voor zover je dat in eigen handen hebt. Brute pech is er ook nog.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 18:34

MyWishMax schreef:
Maar zeker eens dat er hoop meningen als feiten worden geschreven. Ook met leveren/kopen idd. Ik heb zelf al zoveel verschillende vormen gezien en jij nog veel meer :') allemaal gewoon hoe het volgens de wet kan.

Dat kan, alles kan. Het is maar wat je afspreekt met de verkoper.
Het enige dat ik daarover heb gezegd, is dat als je afspreekt dat met een positief advies het paard is gekocht, dat het dan ook jouw paard is. Vanaf dat moment ben jij verantwoordelijk en ook aansprakelijk. Ook als het paard nog een poosje blijft staan bij de oude eigenaar (en dat kan ook best) en hij krijgt daar wat of veroorzaakt schade, dan is het jouw pakkie an. Daar moet je je wel bewust van zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 18:40

Nee, zo simpel kan je dat niet stellen. Je zit ook nog met levering. Ja, je hebt de koop gesloten, maar dat heb je al als je mondeling aangeeft tot koop over te willen gaan ovb keuring.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 28-05-21 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 18:46

Van harte gefeliciteerd, Jeika! Wat een leuk dier! :D

Babootje schreef:
ruitje schreef:

Nogmaals dat is niet wat ik zeg. Ik vind het echt vervelend dat mij woorden in de mond worden gelegd die ik niet heb geschreven.
Nogmaals, het is geen mening. Het is een ander perspectief.
Als iemand een kreupel paard wil kopen van 10.000 om als weidemaatje te dienen. Zolang je dat wil. Is dat prima.
Op het moment dat er dingen als regels die "ALTIJD" gelden, gesteld worden, komt dat wel wat anders over dan een verschil van perspectief. Idem met "je hoort x of y te doen" (oké, dat was afkomstig van Dees).

En dingen worden misschien niet letterlijk zo gezegd, maar er is hier een hoop subtekst waarin er flink gedramd wordt tegen iedereen die het niet aanpakt "hoe het heurt" of die wat dingen proberen te relativeren omdat je nog steeds te maken hebt met een levend wezen en niet met een product uit een fabriek dat bij een afwijking van 2x standaarddeviatie niet op de markt komt. Als iemand, ondanks adviezen hier en een negatief aankoopadvies van de veearts, een pimpelpaarse, stokkreupele Shetlander met 8 benen, drie koppen en zes staarten wil kopen voor 25.000 euro, lekker boeiend en als iemand besluit om die Shetlander niet te laten keuren, ook lekker boeiend. De enige die daar eventueel last van heeft, is de nieuwe eigenaar, want paars is lastig te combineren met die snazzy LeMieux setjes. :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 19:12

Mkango schreef:
Op het moment dat er dingen als regels die "ALTIJD" gelden, gesteld worden, komt dat wel wat anders over dan een verschil van perspectief. Idem met "je hoort x of y te doen" (oké, dat was afkomstig van Dees).

Die regels gelden inderdaad altijd; het zijn algemeen bekende (misschien niet bij jullie allemaal) aankoopadviezen. Maar daar zeg ik dan toch niet mee dat je die MOET volgen?
Als iemand een kreupel paard wil kopen van 10.000 om als weidemaatje te dienen. Zolang je dat wil. Is dat prima. Maar als jij denkt een rijpaard te hebben gekocht voor 10.000 en dan blijkt het op voorhand al een weidemaatje is dat niet prima toch? Dan ben je toch belazerd of niet?
Dus als er dan tips worden gegeven om juist dat te voorkomen, is dat dan erg? Juist OMDAT het een levend wezen is ga je toch weloverwogen tot zo'n aankoop over?

Het kan mij verder echt niet schelen wat iedereen met het advies/de tips hier doet hoor.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 19:16

MyWishMax schreef:
Nee, zo simpel kan je dat niet stellen. Je zit ook nog met levering. Ja, je hebt de koop gesloten, maar dat heb je al als je mondeling aangeeft tot koop over te willen gaan ovb keuring.

Dat zeg je goed. Obv keuring; in neem aan dat je bedoelt onder voorbehoud van een positief aankoopadvies. Maar dan heb je het paard dus gekocht. Op dat moment is het paard van jou ook al staat het nog bij de oude eigenaar. Tenzij je daar andere afspraken over maakt.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 19:16

Maar adviezen zijn in de regel geen regel :+

Konijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 19:24

Jeika van harte gefeliciteerd wat fijn! Heel veel plezier met jouw knappe pony!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 19:25

Babootje, zo werkt het gewoon niet. Je bent veel te stellig, maar zit gewoon fout en je kunt dat niet zo algemeen stellen. Er zit een verschil tussen de koop en tussen de eigendomsoverdracht. Ja, je bent de koop aangegaan, maar bent nog geen eigenaar. Daarvoor zijn er namelijk nog meer dingen nodig en meer bepalingen van toepassing. Dus ook het risico is nog zomaar niet voor de koper na een keuring. Het kan zo zijn, maar is niet altijd zo.

Als het zo makkelijk was heb ik echt jaren voor niks gestudeerd :') en velen met mij

Jeika, wat een gaaf ding zeg! Ik ben wel benieuwd hoe het verder gaat, gefeliciteerd!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 19:31

goldenarrow schreef:
Maar adviezen zijn in de regel geen regel :+

Je kunt het woord en letterlijk vertalen als "dwingend voorschrift" maar in context beschouwd - als je goed leest - wordt dit niet zo bedoeld. maar als "in de regel" keur je altijd bij je eigen/of eigen gekozen paardenarts voor een voor jou zo objectief mogelijke keuring. Je MOET het niet doen, maar het is om allerlei redenen wel verstandig.

Maar ik ben nu wel klaar met de discussie; voor wie er wat aan heeft, doe je voordeel ermee en iedereen die nog wat wil vragen kan dat via PB doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 19:48

MyWishMax schreef:
Babootje, zo werkt het gewoon niet. Je bent veel te stellig, maar zit gewoon fout en je kunt dat niet zo algemeen stellen. Er zit een verschil tussen de koop en tussen de eigendomsoverdracht. Ja, je bent de koop aangegaan, maar bent nog geen eigenaar. Daarvoor zijn er namelijk nog meer dingen nodig en meer bepalingen van toepassing. Dus ook het risico is nog zomaar niet voor de koper na een keuring. Het kan zo zijn, maar is niet altijd zo.

Als het zo makkelijk was heb ik echt jaren voor niks gestudeerd :') en velen met mij

Jeika, wat een gaaf ding zeg! Ik ben wel benieuwd hoe het verder gaat, gefeliciteerd!

Dat is te vaag. "Het kan zo zijn maar het is niet altijd zo." Maar als er wat aan de hand is, is het wel zo dat je er altijd gedoe van krijgt. Als het paard betaald is, is het van jou heb ik altijd begrepen, ook al is hij nog niet op jouw adres afgeleverd. Dus ik ben benieuwd in welke gevallen het paard in juridische zin dan nog niet is geleverd.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 19:56

Nu heb je het over betaald, daarvoor over na de keuring met positief advies. Dat je na keuring altijd meteen moet laten brengen omdat het jouw risico dan is. En dat klopt gewoon niet.

Het hele recht hangt aan elkaar van mitsen en maaren. Daarom kan je heel lastig een algemeen advies geven, want elk detail kan van invloed zijn. Alleen in mijn eigen voorbeelden al, alle keren was de koop dus akkoord na het positieve advies van de dierenarts na de keuring. De eigendomsoverdracht was pas bij het betalen en ophalen of brengen. Bij de ene was dat meteen na de keuring, bij de andere was dat na een paar dagen tot 2,5 week.

Het eigendom gaat pas over als er aan alle vereisten va overdracht is voldaan.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 19:59

Maar zo werkt dat niet Babootje. Voor eigendomsoverdracht moet er een overdraagbaar goed (paard) koopovereenkomst, levering en een beschikkingsbevoegde vervreemder zijn. Als het paard nog bij de verkoper staat gedurende een paar dagen; is het paard niet geleverd en het risico rust nog bij de verkoper. Zodra het paard geleverd wordt en van de trailer af stapt, dan is het risico voor de nieuwe eigenaar. Al die tijd is het eigendom nog niet over gegaan, zelfs niet tijdens de rit naar de nieuwe eigenaar toe. Het risico is nog niet over gegaan en rust bij de verkopende partij. Kun je hoog of laag springen, zo is dat bij de wet geregeld.

Wel kun je in de overeenkomst andere dingen afspreken. Maar dit is hoe het in beginsel werkt.

Toen ik mijn paard bij een goed aangeschreven handelsstal kocht vorig jaar, is dit ook precies hoe het gegaan is. Sterker nog, ik heb pas betaald toen het dier veilig en wel op mijn stal stond. Ook geen aanbetaling gedaan oid. Dit stond zo in het koopcontract. Alle risico voor de verkoper tot aflevering. Zoals het hoort.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 20:03

MyWishMax schreef:

Babootje geeft hierin toch wel de goede feiten. Ovb van goedkeuring en dus na goedkeuring is het jou eigendom. Ik zet dit stukje altijd goed op papier. Of pony nog door gereden word dat deze alleen de weide op gaat en alles voor nieuwe eigenaar komt.