xkusjeirene schreef:Hoi! Excuus als ik door iemand heen ga, maar ik zou graag wat advies willen.
Ik heb een paard op het oog, had een aantal bulten onder zijn hals/kaak gebied. Is nagekeken door de DA, schijnt de schildklier te zijn die voor de spier ligt. Schijnt vaker voor te komen.
Ik ben zelf bijna verpleegkundige, en als ik bij een mens een opgezwollen bult in de hals zie gaan bij mij alle alarmbellen rinkelen. Weet iemand welke gevolgen zoiets kan hebben voor een paard? Of wat aan te raden valt?
Daarnaast zou ik graag iemand privé willen spreken die wat verstand heeft van de stand van een rug van een paard. Paard lijkt wat onbespierd, maar hij heeft een kleine bult op zijn billen, mijn instructeur gaf ook aan, pas op voor een karper rug, dus wellicht als iemand daar ervaring mee heeft of even wil bekijken zou fijn zijn!
Bericht was ondergesneeuwd in discussie.
Bulten bij kaken/keel komen altijd voor, bij het ene paard zie je ze wat makkelijker dan bij het andere. Zeker bij grote paarden. Is vrijwel nooit iets om je zorgen over te maken. Paarden hebben vrijwel nooit de schildklier problemen die mensen hebben.
Karperrug is makkelijk te zien op een plaatje van het dier. Het is de verhoging in de ruggengraat achter het zadel, waardoor de rug daar bol loopt ipv recht of hol. In milde vorm hoeft het geen bezwaar te zijn.
Bultjes bij de billen hebben niets te maken met karperrug. Het kan zijn dat je paard van achter gezien geen ronde billen heeft, waardoor het lijkt of er knobbels bij de rug uitsteken. Misschien bedoel je dat? Paarden die dat hebben zijn zeer arm bespied en vaak ook mager. Kan door ouderdom komen. Het is niet een goed teken bij jonge dieren waar op gereden wordt.