Elisa2 schreef:Ik zeg niet dat de wolf maar onverstoord zijn gang moet kunnen gaan he? Dat vind ik namelijk niet, ik vind NL te klein voor de wolf en de aanvallen verschrikkelijk.
Ik zeg alleen dat je wel waar mogelijk je dieren moet beschermen. Maar kennelijk denken jullie daar anders over?
Kijkende naar het buitenland : overal wolfwerende omheining? Dan komen ze er over/onder door. 'S nachts op stal? Dan komen ze overdag. Sec zijn alle oplossingen al elders uitgeprobeerd en niet afdoende bevonden. Dat we dan hier weer overnieuw moeten beginnen om te bewijzen dat die zelfde wolf zich hier hetzelfde gedraagd en dezelfde oplossingen uitvindt voor dezelfde problemen is op zijn zachtst gezegd frustrerend. Dan nog zat aan literatuur onderzoek van hoeveel ellende wolf was tot 150 jaar geleden en het voelt echt als vechten tegen de bierkaai. Komt bij dat je ook ziet dat afschot als de aantallen groter worden steeds moeilijker wordt, hoe langer er gewacht wordt om te gaan beheren hoe lastiger het wordt om dat beheer inderdaad effect te laten hebben.
En dan nog de andere kant : wolf in combine (duitsland aantal jaar terug), boer mocht niks, lokale DA mocht niks, uiteindelijk special wolvenconsulent moeten laten komen met uren reistijd om dat dier te euthanaseren. Inmiddels heerst er een schurft epidemie onder duitse wolven en daar ook idem, euthanasie mag niet, 2 jaar lijdensweg van kou, pijn, jeuk en honger moeten ze door voordat lijf het opgeeft. En dan nog wolven die gewond raken door botsing met auto en paar maanden later gestorven blijken ook na dagen/weken lijdensweg door de verwondingen. Elk ander wild dier mag de lokale jager bv afschieten. Dier in nood helpen is een wettelijke burgerplicht, echter wolf is hiervan uitgesloten.
Ellende van te hoge bescherming werkt dus beide kanten op, plek niet geschikt (dus gaan vee eten), wolfdichtheid te hoog (moet niet 200, maar 2000-2500km2 zijn, daardoor stress agressie, lagere weerstand dus bv schurft, etc. ) en hulp in nood verboden.
En dan weten we al (mits huiswerk goed gemaakt is), dat de wolf niet vanzelf zich beperkt tot het opruimen van ziek, oud, etc. wild en geen populatie in stand zal houden. Die vreet zich door de wildpopulatie heen en als die popualtie wegtrekt & implodeerd door vruchtbaarheid vermindering van 80% naar 8%, gaan ze op zoek naar een nieuwe voedselbron en dat is veelal vee, aangezien het wild de neiging heeft daar veiligheid te zoeken.