Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 17:30

Daks schreef:
ik lees al even de discussie mee maar geen tijd gehad te reageren.

Ik ga mijn paarden (160 +) niet binnen zetten ook al heb ik de mogelijkheid daar toe. Mijn paard word hoe langer hij binnen staat elke keer een stukje slechter.

Ook mijn erf ga ik niet wolfproof maken omdat ik te veel "wilde" dieren dan ook de gelegenheid afneem.
Ik kies en blijf erbij mijn paarden achter 2 simpele draadjes te houden. Loop ik het risico ja daar ben ik bewust van maar ik geef ze mocht de wolf op bezoek komen hopelijk wel een kans om door de draadjes heen te gaan en weg te kunnen komen over de akkers

Jij hebt wel heel oude paarden _/-\o_ of bedoel je de met 160+ de schofthoogte? Neem aan dat je geen 160 paarden hebt haha.
Laatst bijgewerkt door Dreamboy op 08-03-24 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 17:32

En ik dacht nee dat zijn er wel teveel om te stallen. En toen oh nee stokmaat. :')

Maar begrijp je helemaal daks.

Ook de opmerking wat is nu veiliger. Veel draden of juist maar 2 lintjes.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 17:33

Elisa2 schreef:
Ik zeg niet dat de wolf maar onverstoord zijn gang moet kunnen gaan he? Dat vind ik namelijk niet, ik vind NL te klein voor de wolf en de aanvallen verschrikkelijk.

Ik zeg alleen dat je wel waar mogelijk je dieren moet beschermen. Maar kennelijk denken jullie daar anders over?

Kijkende naar het buitenland : overal wolfwerende omheining? Dan komen ze er over/onder door. 'S nachts op stal? Dan komen ze overdag. Sec zijn alle oplossingen al elders uitgeprobeerd en niet afdoende bevonden. Dat we dan hier weer overnieuw moeten beginnen om te bewijzen dat die zelfde wolf zich hier hetzelfde gedraagd en dezelfde oplossingen uitvindt voor dezelfde problemen is op zijn zachtst gezegd frustrerend. Dan nog zat aan literatuur onderzoek van hoeveel ellende wolf was tot 150 jaar geleden en het voelt echt als vechten tegen de bierkaai. Komt bij dat je ook ziet dat afschot als de aantallen groter worden steeds moeilijker wordt, hoe langer er gewacht wordt om te gaan beheren hoe lastiger het wordt om dat beheer inderdaad effect te laten hebben.
En dan nog de andere kant : wolf in combine (duitsland aantal jaar terug), boer mocht niks, lokale DA mocht niks, uiteindelijk special wolvenconsulent moeten laten komen met uren reistijd om dat dier te euthanaseren. Inmiddels heerst er een schurft epidemie onder duitse wolven en daar ook idem, euthanasie mag niet, 2 jaar lijdensweg van kou, pijn, jeuk en honger moeten ze door voordat lijf het opgeeft. En dan nog wolven die gewond raken door botsing met auto en paar maanden later gestorven blijken ook na dagen/weken lijdensweg door de verwondingen. Elk ander wild dier mag de lokale jager bv afschieten. Dier in nood helpen is een wettelijke burgerplicht, echter wolf is hiervan uitgesloten.

Ellende van te hoge bescherming werkt dus beide kanten op, plek niet geschikt (dus gaan vee eten), wolfdichtheid te hoog (moet niet 200, maar 2000-2500km2 zijn, daardoor stress agressie, lagere weerstand dus bv schurft, etc. ) en hulp in nood verboden.
En dan weten we al (mits huiswerk goed gemaakt is), dat de wolf niet vanzelf zich beperkt tot het opruimen van ziek, oud, etc. wild en geen populatie in stand zal houden. Die vreet zich door de wildpopulatie heen en als die popualtie wegtrekt & implodeerd door vruchtbaarheid vermindering van 80% naar 8%, gaan ze op zoek naar een nieuwe voedselbron en dat is veelal vee, aangezien het wild de neiging heeft daar veiligheid te zoeken.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 17:35

Dreamboy schreef:
Daks schreef:
ik lees al even de discussie mee maar geen tijd gehad te reageren.

Ik ga mijn paarden (160 +) niet binnen zetten ook al heb ik de mogelijkheid daar toe. Mijn paard word hoe langer hij binnen staat elke keer een stukje slechter.

Ook mijn erf ga ik niet wolfproof maken omdat ik te veel "wilde" dieren dan ook de gelegenheid afneem.
Ik kies en blijf erbij mijn paarden achter 2 simpele draadjes te houden. Loop ik het risico ja daar ben ik bewust van maar ik geef ze mocht de wolf op bezoek komen hopelijk wel een kans om door de draadjes heen te gaan en weg te kunnen komen over de akkers

Jij hebt wel heel oude paarden _/-\o_ of bedoel je de met 160+ de schofthoogte? Neem aan dat je geen 160 paarden hebt haha.

160+ cm haha gelukkig maar 2 paarden aan huis

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 17:38

Rien10, volgens jouw redenatie hebben mijn pony's dus geen bestaansrecht puur omdat het pony's van 85cm zijn. Ze zijn voor wolven namelijk vrij makkelijke prooien. Ik heb mijn draad overigens bewust op een hoogte dat ze eruit kunnen springen en anders rennen ze er wel doorheen. Ik heb de stroom er vaker niet dan wel op staan. Dan hebben ze ten minste een kans als een wolf toeslaat bij de onbeschermde schapen ernaast en besluit ook mijn pony's mee te pakken. Als ik zelf plek had gehad dan had ik een overdekte rijbak met windbreekgaas en draad aan de buitenkant meerdere gedaan en eentje aan de binnenkant. Mijn ene pony is stof allergisch, dus die 12 uren op stal is niet optimaal. Met iets van gaas staan ze toch een soort van buiten maar wel opgesloten.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 17:41

Jorex , Ken je opmerking “knuppel in het hoenderhok”

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 17:45

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 17:53

rien10 schreef:
Knuppel in het hoenderhok: Misschien moeten we er van af dat alles te redden is. Misschien moeten we gaan beseffen dat 29 jarige, artrose hebbende, dampige shetjes/pony's/paarden of ten prooi vallen aan een roofdier, of ingeslapen moeten worden. Dat deze leeftijd in combi met deze aandoeningen niet met het leven verenigbaar zijn. Dat wij wel alles in een weiland willen hebben, alles in leven willen houden maar dat het gewoon niet (meer) mogelijk is. En dat het eigenlijk wel altijd zo geweest is alleen de afgelopen 25/30 jaar of zo, zijn we alles gaan pamperen.

Hooo! Wie gooit mijn 27 jarige nu ineens voor de wolven? Heb ik daar jaren heel goed op gepast zodat ze maar levend opgegeten kan worden? Wat een horror!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 17:55

Wie dat doet? Onze regering. Zij staat afschot van wolven niet toe.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 18:00

Sanet schreef:
rien10 schreef:
Knuppel in het hoenderhok: Misschien moeten we er van af dat alles te redden is. Misschien moeten we gaan beseffen dat 29 jarige, artrose hebbende, dampige shetjes/pony's/paarden of ten prooi vallen aan een roofdier, of ingeslapen moeten worden. Dat deze leeftijd in combi met deze aandoeningen niet met het leven verenigbaar zijn. Dat wij wel alles in een weiland willen hebben, alles in leven willen houden maar dat het gewoon niet (meer) mogelijk is. En dat het eigenlijk wel altijd zo geweest is alleen de afgelopen 25/30 jaar of zo, zijn we alles gaan pamperen.

Hooo! Wie gooit mijn 27 jarige nu ineens voor de wolven? Heb ik daar jaren heel goed op gepast zodat ze maar levend opgegeten kan worden? Wat een horror!

Ik neem aan dat jouw oudje nog een paardwaardig bestaan heeft.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 18:01

Nou ja, ik wil haar ook graag buiten hebben staan. Maar met de toename van de wolven weet ik niet hoe lang dat nog veilig kan. Kunnen ze dan alleen buiten zitten als ik er naast kan zitten met mijn kruisboog? Ik kan ook niet de hele dag op de camera kijken als ze buiten staan.. ik moet ook nog ergens geld verdienen om mijn paarden te kunnen houden.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 18:05

Sanet schreef:
Nou ja, ik wil haar ook graag buiten hebben staan. Maar met de toename van de wolven weet ik niet hoe lang dat nog veilig kan. Kunnen ze dan alleen buiten zitten als ik er naast kan zitten met mijn kruisboog? Ik kan ook niet de hele dag op de camera kijken als ze buiten staan.. ik moet ook nog ergens geld verdienen om mijn paarden te kunnen houden.

Oke bedoel je dat. Ik dacht dat je doelde over alles maar in leven willen houden wat eigenlijl gewoon op is. Het is gewoon een nachtmerrie aan het worden. Denk je er goed aan te doen door ze lekker veel buiten te laten lopen, kan dat eigenlijk niet meer. Ze je ze de nachten op stal, worden ze overdag aan gevallen. Hopeloos.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 18:09

Nee hoor, naar mijn idee heeft ze een mooi en met weliswaar wat mankementen, prachtig vol leven. Ik heb meerdere mensen die dichtbij mij staan gevraagd om ook aan te geven aan mij (als ik het zelf niet zie) wanneer het niet meer eerlijk zou zijn voor het paard.

Maar ik zie geen mogelijkheid behalve mijn paard in te pakken als een soort goth girl met overal spikes en dan nog maar hopen dat ze zichzelf niet verwond of een ander paard of.. ik weet het gewoon niet.
Ik zie het ook niet zitten om dit huis waar we nu 8 jaar wonen en wat nu eindelijk echt een beetje als thuis gaat voelen en waar we mega veel in geïnvesteerd hebben, te moeten verkopen. Dan moeten we maar op een Waddeneiland gaan wonen of ik moet stokpaardje rijden. En mijn paarden dan maar verkopen?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 18:19

Elisa2 schreef:
Als je kunt kiezen tussen ze laten opeten of verkopen? Wat doe je dan?

Want daar gaat het om als je ze niet voldoende kunt beschermen.

En nogmaals, ik vind het heel zuur dat het zo gaat door het falende overheid beleid en ik ben het er ook niet mee eens.

Opeten is geen zekerheid, het is een risico en dat is wat anders. Voor mij is de vraag hoeveel risico ik aankan. Als ik de paarden zou laten kiezen, kiezen ze de onbelemmerde beweging lijkt me. Met het risico houden zij zich niet bezig.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 18:21

tamary schreef:
Elisa2 schreef:
Ik zeg niet dat de wolf maar onverstoord zijn gang moet kunnen gaan he? Dat vind ik namelijk niet, ik vind NL te klein voor de wolf en de aanvallen verschrikkelijk.

Ik zeg alleen dat je wel waar mogelijk je dieren moet beschermen. Maar kennelijk denken jullie daar anders over?

Kijkende naar het buitenland : overal wolfwerende omheining? Dan komen ze er over/onder door. 'S nachts op stal? Dan komen ze overdag. Sec zijn alle oplossingen al elders uitgeprobeerd en niet afdoende bevonden. Dat we dan hier weer overnieuw moeten beginnen om te bewijzen dat die zelfde wolf zich hier hetzelfde gedraagd en dezelfde oplossingen uitvindt voor dezelfde problemen is op zijn zachtst gezegd frustrerend. Dan nog zat aan literatuur onderzoek van hoeveel ellende wolf was tot 150 jaar geleden en het voelt echt als vechten tegen de bierkaai. Komt bij dat je ook ziet dat afschot als de aantallen groter worden steeds moeilijker wordt, hoe langer er gewacht wordt om te gaan beheren hoe lastiger het wordt om dat beheer inderdaad effect te laten hebben.
En dan nog de andere kant : wolf in combine (duitsland aantal jaar terug), boer mocht niks, lokale DA mocht niks, uiteindelijk special wolvenconsulent moeten laten komen met uren reistijd om dat dier te euthanaseren. Inmiddels heerst er een schurft epidemie onder duitse wolven en daar ook idem, euthanasie mag niet, 2 jaar lijdensweg van kou, pijn, jeuk en honger moeten ze door voordat lijf het opgeeft. En dan nog wolven die gewond raken door botsing met auto en paar maanden later gestorven blijken ook na dagen/weken lijdensweg door de verwondingen. Elk ander wild dier mag de lokale jager bv afschieten. Dier in nood helpen is een wettelijke burgerplicht, echter wolf is hiervan uitgesloten.

Ellende van te hoge bescherming werkt dus beide kanten op, plek niet geschikt (dus gaan vee eten), wolfdichtheid te hoog (moet niet 200, maar 2000-2500km2 zijn, daardoor stress agressie, lagere weerstand dus bv schurft, etc. ) en hulp in nood verboden.
En dan weten we al (mits huiswerk goed gemaakt is), dat de wolf niet vanzelf zich beperkt tot het opruimen van ziek, oud, etc. wild en geen populatie in stand zal houden. Die vreet zich door de wildpopulatie heen en als die popualtie wegtrekt & implodeerd door vruchtbaarheid vermindering van 80% naar 8%, gaan ze op zoek naar een nieuwe voedselbron en dat is veelal vee, aangezien het wild de neiging heeft daar veiligheid te zoeken.

Alleen maar verliezers...

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 18:23

__Suzanne__ schreef:
mooney schreef:
Ik vind ook vooral welzijn tov veiligheid erg ingewikkeld. Ik vind paarden >8 uur per dag op stal eigenlijk echt niet ok, laat staan de 16 uur op stal waar je dan hartje winter op uit zou komen als ze alleen met daglicht buiten komen.

Ik was net heel gelukkig dat we nu de mogelijkheid hebben om ze 24/7 buiten te houden met hele mooie ruime schuilstal, paddock, track en wei. Ik vind dat ook echt weer een verbetering tov de situatie van s nachts op stal als ik naar de groep kijk.

Maar laatst kwam er een wolf even bijna in de buurt, wat ga ik dan doen? Het liefst omhein ik de paddock + schuilstal dan met raster. Maar vind ik dat veilig genoeg? Ik doe het nu nog niet uit voorzorg omdat de honden nu nog onder het draadje weg kunnen als mijn ponydames het weer op ze gemunt hebben.
Met raster kunnen ze buiten blijven, maar ik ben ook bang dat het onvoldoende beschermt.
Toch de schuur maar ombouwen tot 4 boxen en compleet tegen mijn principes de boel ophokken?

Ik weet het nog niet. Ik hoop dat ze nog even weg blijven hier.
ik vind de wolfwerende rasters ook dubbel, heb ik liever dat mijn paarden als de wolven ze opjagen door het schriklint kunnen gaan, zonder zichzelf te erg te beschadigen, of staan ze veiliger achter een wolfwerend raster, waar ze zichzelf waardschijnlijk van beschadigen als ze er door gaan uit paniek. Moeilijke keuzes, nog los van wat zo’n raster betekend voor de hazen en andere dieren in ons land

Ook zo dubbel, ik zag bij Noordwolde een kudde schapen staan achter enkelhoog draad, eerste gedachte: wolf is er zo in, tweede gedachte, de schapen kunnen zo wel ontsnappen. Derde gedachte en al helemaal met paarden, wil je panikerende paarden op de weg.
Er moet gewoon beheer komen, er is gewoon geen andere oplossing. De rest is dweilen met de kraan open.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 18:32

En wie denkt dat ie zijn paarden of andere dieren veilig achter een omheining hebben staan, krijgen even een vuile schop door de benen om de pagina bescherm je vee.

Wat laag bij de grond!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 18:53

https://www.facebook.com/groups/9338546 ... 994100423/

Filmpje van herdershond die over de wolfwerende omheining springt...ja heel wolf werend...laat staan voor een dier met honger...

En dan schrijft er iemand in de comments
Citaat:
Weet het antwoord al, ‘Dit is een hond, die vallen ook veel vaker aan dan een wolf, die doen dit soort dingen niet’ of ‘het werkt hier prima in de buurt, we hebben veel minder aanvallen sinds ze het gebruiken, dus ze moeten het eerst maar eens gaan gebruiken, wie dat niet doet, past niet goed op z’n vee/dieren, is hun eigen schuld’

Echt zo waar.
Alleen nog ergens wat over slacht erbij en het verhaal klopt compleet

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 20:00

Dreamboy schreef:
rien10 schreef:
Maar dan slaap je toch nooit meer een nacht rustig? Is op stal zetten bij schemering dan niet een beter idee?

Die moet je dan wel hebben. Of doelde je op Jessix met de babyfoons?

Die van mij staan binnen met de babyfoons aan. Buiten heeft dat natuurlijk geen effect, tenzij ze voor de stallen staan. :)

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 20:05

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 20:44

rien10 schreef:
Wie dat doet? Onze regering. Zij staat afschot van wolven niet toe.

Volgens mij is het niet onze regering maar de EU waardoor we met handen en voeten gebonden zijn.

Ik ben juist zo blij dat mijn oudje oud kan zijn en ik er een jong paard bij kan houden. Een mooie droom die uitkwam…. Maar hoe ga ik het doen als mijn oudje maar meer moet worden ingeslapen omdat hij te door leeftijd sneller prooi wordt voor wolven? Een tweede jonge paard ga ik qua tijd niet redden en in pension? Dat wordt weer een hele hoop slikken.
Omheining wolfwerend maken gaat misschien nog lukken. Maar wolfwerend houden is een enorme uitdaging. Zo niet onmogelijk doordat de gemeente het onderhoudt naast ons land slecht doet. Gevolg is lekkage van de stroom. Dan voldoet een omheining al heel snel niet meer.
Ik begrijp wel dat de provincie hier een wolvrije provincie wil zijn. Hier is geen natuurlijke omgeving voor wolven. Geen natuurlijke prooi voor wolven. Maar blijkbaar moeten we dan maar accepteren dat we alles afhekken zodat de kans kleiner wordt gemaakt dat wolven in land met hobbyvee komt.
Helaas is al gebleken dat wolven leren hoe ze alsnog door die omheining kunnen komen.

Ik vind helemaal niet dat alle wolven afgeschoten moeten worden. Maar zoals nu kan ook niet. Nederland is een land waar alles door mensen is ingericht. Daar kan je niet onbeheerd wolven hun gang laten gaan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 20:49

Diezelfde EU wet is ook van toepassing op bv Frankrijk, Roemenie en Zweden, maar in die 3 landen word wel geschoten.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 21:28

Zojuist las ik op facebook een intervieuw met de eigenaresse van de vandaag gedoode shetlander. Wat een liefde had die voor het dier. Niet dus! Ze is gelijk op zoek gegaan naar een nieuwe pony want de andere pony is onrustig. Oke, dat snap ik nog. Vervolgens zegt ze: we zijn boerenmensen, hebben varkens en zijn wel wat gewend dus we zetten ins hier heel snel over heen. Ligt het aan mij of klinkt dit heel koud en hard?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 21:32

Heel koud en heel hard en gelukkig niet zoals de "boerenmensen" over het algemeen denken -O-

Het siert haar wel dat ze op zoek gaat naar een nieuw maatje, maar hoop dan wel dat ze zorgt dat beide beestjes veilig komen te staan, anders is alleen de wolf haar dankbaar voor een nieuw paardje...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 21:41

Ik ben ook wel iemand met onderscheid tussen voor -en achterhuis.
Maar ik hoop dat ze haar woorden veel genuanceerder bedoeld dan ze zijn weergegeven.

We weten natuurlijk ook niet wat ze gezegd heeft tegen de journalist.
Wellicht heeft ze het wel verder toegelicht, heeft die toelichting de krant niet gehaald.