Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mer1980

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 09:47

Vervelend Marus, komt het zo vaak voor bij Friezen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 09:50

Wat balen Marus, lijkt me logisch dat je deze teleurstelling even moet verwerken.

MDWstables, dat is ook erg fijn, gefeliciteerd met de verkoop.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 09:51

Marus schreef:
Gister paard laten keuren en helaas niet goed…..flinke verbening.
Wat is dat toch een ellende met het friese ras…

Moet het toch weer even verwerken de teleurstelling. Meer die daar last van hebben na ‘afkeur’?

Oh rot joh sterkte…
Ja echt enorm balen inderdaad als je denkt eindelijk je paardje gevonden te hebben…
Ik herken het.
Ik ben nog met de verkopers bezig geweest om een echo te maken van de plek waar de bemerking op de rug zit op advies van mijn dierenarts om evt toch te kijken om het door te zetten voor een lager bedrag.
Verkopers wilden wel echo maken maar dan moest ik het paard voor het gewone afgesproken bedrag kopen en dat ga ik niet doen bij een paard met een bemerking… als ik die gok ga nemen gaat dat voor minder worden…

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 09:57

@nouvel: dat is ook zuur… en vreemd.. Want met zo’n bemerking lijkt mij wel dat de prijs gaat zakken?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 10:00

Marus schreef:
@nouvel: dat is ook zuur… en vreemd.. Want met zo’n bemerking lijkt mij wel dat de prijs gaat zakken?

Ja dat lijkt mij ook, als ik nog weer zou moeten verkopen omdat hij het toch niet fijn gaat doen met die bemerking zit ik ermee voor dat geld en dat krijg ik dan nooit meer…
Ik heb bij meerdere mensen advies gevraagd maar iedereen zegt laten staan of voor een stuk minder…

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 10:00

Mer1980 schreef:

Helaas wel. Ben het nu al vaak tegen gekomen.
Het komt zelfs zo vaak voor dat 2 verschillende dierenartsen mij vertelden dat ze bij friezen zeker bij de hoef beginnen met foto’s. Want meestal verbening te zien. Maar de ernst van verbening bepaald het risico. Deze was echt te hoog.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 10:02

Nouvel schreef:
Marus schreef:

Ja dat lijkt mij ook, als ik nog weer zou moeten verkopen omdat hij het toch niet fijn gaat doen met die bemerking zit ik ermee voor dat geld en dat krijg ik dan nooit meer…
Ik heb bij meerdere mensen advies gevraagd maar iedereen zegt laten staan of voor een stuk minder…

Heel begrijpelijk dat advies van mensen om je heen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 10:06

Marus schreef:
Mer1980 schreef:

Helaas wel. Ben het nu al vaak tegen gekomen.
Het komt zelfs zo vaak voor dat 2 verschillende dierenartsen mij vertelden dat ze bij friezen zeker bij de hoef beginnen met foto’s. Want meestal verbening te zien. Maar de ernst van verbening bepaald het risico. Deze was echt te hoog.

Waardeloos zeg, je hoort het vaak bij friezen inderdaad, bemerkingen aan de benen of andere ellende…
oliebol is dat als je al zover bent gekomen dat je gaat keuren, begin je weer helemaal opnieuw…
Wel goed om zeker foto’s te maken bij een keuring als je zulke dingen weet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 10:14

Dat wist ik niet dat dit zo vaak voorkwam bij Friezen, geeft de verbening dan ook echt problemen in de beweging/ kreupelheden?

Nouvel, begrijpelijk..ik denk dat de verkopers denken dat ze dit geld er nog wel voor zullen krijgen als ze hem verkopen aan iemand die geen rugfoto's laat maken.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 10:21

Elisa2 schreef:
Dat wist ik niet dat dit zo vaak voorkwam bij Friezen, geeft de verbening dan ook echt problemen in de beweging/ kreupelheden?

Nouvel, begrijpelijk..ik denk dat de verkopers denken dat ze dit geld er nog wel voor zullen krijgen als ze hem verkopen aan iemand die geen rugfoto's laat maken.

Daar zijn de meningen over verdeeld. Dierenartsen geven bij mij aan dat er kans is op stijfheid en toch wel kreupel. De verbening verergert met de jaren. Dit was een jong paard. Er was ook al een breuklijn te zien. Kans op af breken.
In deze mate is het ‘afkeur’ voor sport, verhoogd risico.
En het is ook nog eens erfelijk….
Maar zolang ze blijven fokken met hengsten met verbening zul je het niet verbeteren he :')

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 10:24

Het is dat de fries mijn hart gestolen heeft… Maar wat een ellende zie je tegenwoordig bij het friese ras. Is het stamboek zich van bewust.
En de prijzen zijn flink momenteel dus ik neem gebreken dan ook niet voor lief.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 10:26

Je hebt groot gelijk, jammer dat gezondheid geen grotere prioriteit heeft. Je hebt niks aan een prachtig mooi paard met allerlei gebreken.

Ik dacht inderdaad al dat de meningen over verbening verdeeld zijn, dat de ene er nog goed mee kan lopen/ sporten en de ander zo wat bijna ingeslapen moet worden er om. Vind het wel heel triest dat zo'n jong paard dan al zoveel verbening heeft.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 10:29

Marus schreef:
Het is dat de fries mijn hart gestolen heeft… Maar wat een ellende zie je tegenwoordig bij het friese ras. Is het stamboek zich van bewust.
En de prijzen zijn flink momenteel dus ik neem gebreken dan ook niet voor lief.

Je hebt gelijk, ellende hoef je niet te kopen, dat krijg je meestal vanzelf wel …
Ja het is lastig met Friezen.
Wij hebben deze zomer een veulen gekocht met hopelijk degelijke lijnen. Fokster had al veel gefokt en alle paarden nog zonder problemen … dus duimen maar!
Ze had ook nog een fijne 2,5 jarige maar die is nu net verkocht …

Elisa2, klopt ze denken hun bedrag nog makkelijk bij een ander te kunnen krijgen

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 10:35

Ik heb het gevoel dat de gekkigheid er weer w weet vanaf is. Bedoel ik mee dat alle paarden ondanks gebrek voor flink geld en snel werden verkocht. Heb het idee dat kopers weer wat kritischer worden en wel geld willen betalen maar dan voor een correct paard.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 10:36

Marus schreef:
Ik heb het gevoel dat de gekkigheid er weer w weet vanaf is. Bedoel ik mee dat alle paarden ondanks gebrek voor flink geld en snel werden verkocht. Heb het idee dat kopers weer wat kritischer worden en wel geld willen betalen maar dan voor een correct paard.

Zou best kunnen hoor, het houdt ook ergens op, het werd steeds gekker …

En ik hoef ook echt geen topper maar wel een gezond fijn paard waar ik weer jaren plezier mee kan hebben

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 10:37

@nouvel: wat leuk! Altijd spannend met een veulen maar wel een hele leuke uitdaging.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 10:38

Nouvel schreef:
Marus schreef:

En ik hoef ook echt geen topper maar wel een gezond fijn paard waar ik weer jaren plezier mee kan hebben

Mee eens.
Hier net zo. Hoef geen topper die grand prix moet gaan lopen..
Een leuke correcte friese merrie voor basis dressuursport en soms veulentje fokken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 10:39

Nou dat mag ook wel, als ik gewoon afgekeurde paarden voor e6000,- te koop zag staan. Mogen allang blij zijn als er iemand goed voor wilt zorgen lijkt me...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 10:42

Elisa2 schreef:
Nou dat mag ook wel, als ik gewoon afgekeurde paarden voor e6000,- te koop zag staan. Mogen allang blij zijn als er iemand goed voor wilt zorgen lijkt me...

Nou dat hè …

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 10:45

Ja bizar..ik ken de tijd nog dat je gewoon een goede gezonde en brave sportpony had voor e500,-. Werden ongezonde paarden veel eerder afgevoerd ipv dat mensen er nog een slaatje uit probeerden te slaan.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 10:50

Wij kopen ook geen Fries meer na deze. Elke keer als we bij de dierenarts komen met iets is het 'Oh dit zien we bij heel veel Friezen..'

Helemaal klaar mee.. :')
Allemaal wel overkomelijk, al dan niet met een smak geld aan medicatie, maar dan is mijn 'saaie' KWPN'er met soms eens een dom ongelukje (hoefzweer oid) zo'n verademing. :=

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 10:52

Wat vervelend weer zeg, altijd balen als er een negatief advies is.

Ik zag pas een kleine pony te koop staan, minder dan 10 keer ohz en die was duurder als dat mijn e pony was die al op M niveau gelopen had. Dat ze wat duurder geworden zijn, oké. Maar dit was echt een bizarre prijs voor zo'n kleine onervaren pony. Zo'n maat waar geen volwassenen op kan en nog niet zelfstandig te rijden. Nog niet gekeurd ook. Ik schrok daar echt van. De prijs was iets waar je dus tijdje geleden een echte kinderpony voor kocht.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 10:54

[
Nouvel schreef:
Marus schreef:

Mee eens.
Hier net zo. Hoef geen topper die grand prix moet gaan lopen..
Een leuke correcte friese merrie voor basis dressuursport en soms veulentje fokken.[/quote]

Al eens contact gehad met de Horperhoeve?
De website is verouderd en ben er zelf al een poos niet geweest maar fokken over het algemeen leuke paarden. Hoe ze op de foto zijn geen idee natuurlijk.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 10:57

upendo schreef:
Wij kopen ook geen Fries meer na deze. Elke keer als we bij de dierenarts komen met iets is het 'Oh dit zien we bij heel veel Friezen..'

Helemaal klaar mee.. :')
Allemaal wel overkomelijk, al dan niet met een smak geld aan medicatie, maar dan is mijn 'saaie' KWPN'er met soms eens een dom ongelukje (hoefzweer oid) zo'n verademing. :=

Oh echt he? Ik kan mij jou gevoel wel indenken…
Ik reed ‘vroeger’ zucht ik wordt al oud :P kwpn’ers. En idd deze gekkigheid kende ik niet.
Ondanks dat ik een kwpn’er veel fijner vind om te rijden ben ik toch verliefd op het friese paard.
Heb bij kwpn weer het gevoel dat ik dan straks weer een stresskip heb te staan. En daar kan ik nu niet goed meer mee overweg….

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 10:58

MyWishMax schreef:
Wat vervelend weer zeg, altijd balen als er een negatief advies is.

Ik zag pas een kleine pony te koop staan, minder dan 10 keer ohz en die was duurder als dat mijn e pony was die al op M niveau gelopen had. Dat ze wat duurder geworden zijn, oké. Maar dit was echt een bizarre prijs voor zo'n kleine onervaren pony. Zo'n maat waar geen volwassenen op kan en nog niet zelfstandig te rijden. Nog niet gekeurd ook. Ik schrok daar echt van. De prijs was iets waar je dus tijdje geleden een echte kinderpony voor kocht.

Heb het idee dat africhting niveau ook amper meer verschil maakt in prijs. Heb het dan over basissport