Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 12:35

StalNollie schreef:
Babootje alleen maar aannames in je post richting mijn dus ga er niet eens verder op reageren

StalNollie, je kunt toch rustig vertellen dat je verkoper bent? Dat heb je toch al eerder verteld?
Dan is het oogpunt van waaruit jij redeneert toch anders?

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 12:42

Babootje schreef:
Babootje schreef:

Dat is regel nr 1 die je eigenlijk al niet goed doet. ALTIJD zelf aanwezig zijn bij een keuring
. Liefst ook samen met iemand die daar verstand van heeft zodat de dierenarts grondig keurt en zich er niet met een 'jantje van leiden' afmaakt. Je hebt geluk gehad dat je in ieder geval een betrouwbare dierenarts erbij hebt gehad.
Ik maak wel eens mee dat een dierenarts in het voordeel van de verkoper keurt. Als je erbij bent gebeurt dat niet zo snel.

Dat de dierenarts niet verder is gegaan met keuren nadat het paard niet door de buigproef kwam is een normale gang van zaken.

Neem volgende keer iemand mee die echt verstand heeft van het aankoopproces en verstand van paarden. Dat kan je een hoop geld aan onnodige keuringen schelen.

Als een paard zo ver bij jou vandaan staat is het ook gebruikelijk om "ergens in het midden" te laten keuren. Daarmee voorkom je ook dat de verkopende partij het paard laat keuren door zijn/haar eigen veearts.
Dat is regel 2. ALTIJD laten keuren bij een veearts die onafhankelijk is van de verkoper.

StalNollie schreef:
Dikgedrukt zo niet waar. Ik maak anders mee en zie ook anders.
Gewoon goed overleggen en blijven posten. Over 4 weken nog eens herkeuren kan altijd dan kan je ook alleen voor de buigproef gaan dat is goedkoper dan een hele keuring opnieuw.

@StalNollie jij bent handelaar toch? Of verkoopt in ieder geval regelmatig paarden/pony's. Jij geeft nu vanuit jouw eigen optiek advies.
Maar ik doe dat natuurlijk vanuit de optiek van de koper. Het dikgedrukte is absoluut waar. Er zijn een aantal gulden regels waar je je als koper beter wel aan kunt houden als je een paard gaat kopen.

Nee dat doe je uit JOUW optiek.
En in jouw ogen is de enige goede manier jouw manier.
Het zou je sieren als je andere mensen eens in hun waarde laat en niet op zo'n denigrerende toon te communiceren.

MyWishMax

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 12:46

Gaat die lekker jongens? Laat elkaar gewoon en kom nu niet allemaal alleen maar berichten typen om de ander op zijn of haar vingers te tikken.

Succes met de keuring zo!
En scw, gewoon vragen blijven stellen hoor! Die hele discussie was er toch wel geweest, dit heeft niks met jou te maken.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 12:53

Ik vind zo'n discussies net super boeiend! Dus ben blij dat er hier veel vragen gesteld worden en waar veel reactie op komt zodat je ook de verschillende visies tegenover elkaar kan afwegen. Heb al veel bijgeleerd uit dit topic , waarvoor dank :j En de toon tsja, het is ook allemaal geschreven tekst hé.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 13:00

Babootje schreef:
StalNollie schreef:
Babootje alleen maar aannames in je post richting mijn dus ga er niet eens verder op reageren

StalNollie, je kunt toch rustig vertellen dat je verkoper bent? Dat heb je toch al eerder verteld?
Dan is het oogpunt van waaruit jij redeneert toch anders?

Want als verkoper kan je nooit zelf particulier keuren en vanuit dat oogpunt zien en denken. Dus mijn oogpunt anders? Nee dat is wat jij ervan maakt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 13:01

Discussie vind ik ook niet erg hoor, meer alles eromheen maakt het niet gezelliger. De verschillende standpunten kunnen heel leerzaam zijn, maar laat die toon idd gewoon ;)

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 13:02

Vind het ook wel grappig dat de mensen die hier het hardst schreeuwen en moeilijk doen, niet eens degenen zijn die “op zoek zijn naar een paard in 2021” ;)...

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 13:39

Jeika schreef:
Wij zijn nu opweg naar “ons” paardje, hij wordt om half 2 gekeurd!

Spannend succes *\o/*

En ach, keuren van voor tot achter, alleen klinisch of niet, moet uiteindelijk iedereen zelf weten natuurlijk. Ik snap dat jullie hier allemaal goed bedoeld advies geven (zoals nu aan SCW) maar zij moet er uiteindelijk blij mee zijn en niet wij allemaal :)

SCW, Volg je gevoel dan komt het (meestal) wel goed :D

Ik denk dat 99 van de 100 personen op bokt mijn paardje ook hadden laten staan, verhaal rammelt ook van alle kanten en hij heeft duidelijk een trauma, maar IK ben er blij mee en dat is waar het uiteindelijk om gaat toch?! :D (rijden heeft voor mij ook geen prioriteit, scheelt natuurlijk ook een hoop).

SCW, vooral je vragen blijven stellen hier, ik denk dat toch iedereen gewoon het beste met je voor heeft hoor! En hopelijk vindt jij snel jouw eigen paardje :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 13:56

Nou, heel eerlijk. Als er iemand advies had kunnen geven bij mij vroeger waardoor ik niet al dat verdriet had gehad was ik daar blij mee geweest. Zowel bij degene die net te goedkoop was voor röntgen als degene die afgekeurd werd op klinische gedeelte en later goedgekeurd. Bijbdie 2e waren er tig redenen waarom die afkeuring logisch zou kunnen zijn, maar toch had die 1e da gelijk en was die gewoon echt stuk.

Dat gevoel is juist vaak geen goede raadgever. Moeilijke zoektocht, fijn paard en je gaat vaak dingen door de vingers zien die juist niet handig zijn om te negeren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 14:03

BugsFunny schreef:
Nee dat doe je uit JOUW optiek.
En in jouw ogen is de enige goede manier jouw manier.
Het zou je sieren als je andere mensen eens in hun waarde laat en niet op zo'n denigrerende toon te communiceren.

BugsFunny
Het is niet mijn optiek en ook niet mijn manier.
Het is een advies met tips waar je bij de aankoop van een paard iets aan hebt. Als je "beginnend paardenkoper" bent zijn er vele valkuilen op je weg. En waarom zou je niet (willen) profiteren van de ervaringen van een ander? Niet zelden belanden onervaren kopers op de bank bij een advocaat omdat ze voor veel geld een miskoop hebben aangeschaft. Dat is niet altijd te voorkomen, maar je kunt de kans daarop wel zoveel mogelijk verkleinen.

Je kunt je informatie natuurlijk ook zelf bij elkaar zoeken; er is genoeg te vinden op internet.

https://www.knhs.nl/paardrijden/je-eigen-paard-kopen/
http://www.paardenadvocaat.nl/hippisch- ... t-paarden/
https://www.paardendokters.nl/aankoopkeuringen
https://oranje-advocaten.nl/paard-gekoc ... n-ik-doen/

Als je zelf onervaren bent en je weet niet goed waar je op moet letten bij het kopen van het paard is het echt geen slecht idee om je te laten begeleiden bij de aankoop. Er zijn verschillende ervaren paardenkopers die dat aanbieden. Via de vereniging eigen paard kun je ook dit soort begeleiding krijgen.
https://verenigingeigenpaard.nl/dienste ... geleiding/

Het valt mij op dat sommigen - ook hier - toch vrij licht in zo'n proces stappen. Soms met geluk, maar vaak ook met pech. Het is geen auto die je koopt maar een levend wezen. Als het dan misgaat dan geeft dat - naast een financiële strop - ook veel stress en verdriet. De markt zit in dat opzicht ook niet erg mee. Je moet vaak snel beslissen zonder dat je het paard goed hebt kunnen beoordelen.

In dat opzicht is het ook best een goed idee om een rijtest te doen met het paard tijdens de keuring. Zo weet jij gelijk hoe het paard zich op ander terrein gedraagt en kan het de keuringsarts extra informatie geven over de gezondheid van het paard onder belasting.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 14:09

MyWishMax schreef:
Dat gevoel is juist vaak geen goede raadgever. Moeilijke zoektocht, fijn paard en je gaat vaak dingen door de vingers zien die juist niet handig zijn om te negeren.

Klopt MWM. Altijd goed om iemand mee te nemen die er objectief en van een afstand naar kan kijken en je van je roze wolk kan halen, zodat je geen impulsaankoop doet waar je later toch spijt van krijgt.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 14:29

beegee schreef:
Vind het ook wel grappig dat de mensen die hier het hardst schreeuwen en moeilijk doen, niet eens degenen zijn die “op zoek zijn naar een paard in 2021” ;)...

Misschien dat dat ook de mensen met de meeste ervaring zijn uit koper perspectief en daarmee proberen de minder ervaren mensen te helpen om te vertellen hoe zij het zouden doen, wat voor hun belangrijke afwegingen zijn. Want er zijn echt goede handelaren, maar er zijn er ook die jou met droge ogen en zonder empathie een medisch wrak aan kunnen wrijven. Die laatste categorie is niet altijd direct herkenbaar, maar er kunnen wel aanwijzingen zijn waardoor je extra waakzaam moet zijn.

Zeker de mensen die hun eerste paard kopen, dromen van een lange en mooie blessure vrije toekomst met hun paardje waarmee ze de dingen kunnen doen die ze leuk vinden, maar nog niet ervaren hebben wat er allemaal bij komt kijken, waar je op moet letten, wat zaken zijn waar in jouw ervaring alarmbellen bij afgaan.

Ik ben niet op zoek nee. Ik heb een superfijn en kerngezond paard en op dit moment geen tijd voor een 2e. Deze gaat nooit weg, maar als er ruimte zou komen in mijn schema en eigen gezondheid voor een tweede of een veulen, dan komt die er dus ik kijk altijd wat zoal gebeurt in de markt.

En ja je moet ook mazzel hebben met een paard kopen, maar er zijn heel veel dingen die je kunt doen om de kans op een miskoop enorm verkleinen. Ik zie mensen in mijn omgeving, waarbij het vrijwel altijd goed gaat als ze een paard kopen (lees een paard dat past bij de ambitie, eigen kunde en geen verborgen gebreken hebben) en ik zie ook mensen om mij heen waarbij het bijna altijd fout gaat, oftewel die kopen een paard waar ze vaker naast staan als dat ze er mee kunnen doen waarvoor ze hem gekocht hebben (hetzij omdat het paard medisch niet in orde is, hetzij omdat het paard "een maatje teveel" waardoor angst is ontstaan).

En ik gun iedereen dat paard waar ze zorgeloos veel plezier mee hebben, zoals ik dat zelf ook heb en zoals ik ook zie bij mensen om mij heen die in mijn ogen de juiste afwegingen maken bij de aanschaf van een paard.

Het interessante van een topic als deze is dat je discussies krijgt tussen mensen die allen vanuit een ander perspectief en met een andere achtergrond tegen het kopen van een paard aankijken. Dat maakt het leerzaam. En ja, iedereen zal vanuit zijn eigen doelen en ervaringen net iets anders tegen wat de beste keuzes zijn om een paard te kopen aankijken.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 14:31

MyWishMax schreef:
Nou, heel eerlijk. Als er iemand advies had kunnen geven bij mij vroeger waardoor ik niet al dat verdriet had gehad was ik daar blij mee geweest. Zowel bij degene die net te goedkoop was voor röntgen als degene die afgekeurd werd op klinische gedeelte en later goedgekeurd. Bijbdie 2e waren er tig redenen waarom die afkeuring logisch zou kunnen zijn, maar toch had die 1e da gelijk en was die gewoon echt stuk.

Precies dit!

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 14:43

Joehoee!! Hij is goedgekeurd! *\o/* enige opmerking was dat zijn hoeven wat aandacht verdienen, maar dat komt goed.Afbeelding

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 14:44

Proficiat jeika! Leuke pony! Heel veel plezier gewenst met hem <3

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 14:49

Jeika schreef:
Joehoee!! Hij is goedgekeurd! *\o/* enige opmerking was dat zijn hoeven wat aandacht verdienen, maar dat komt goed.[ [url=m/Q78Iim.png]Afbeelding[/url] ]

Gefeliciteerd! Veel plezier samen!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 14:49

Gefeliciteerd! :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 14:50

Gefeliciteerd Jelka. Is dat een IJslander of een mixje?

Ik vroeg me ook even af hoe het met jouw vorige pony is afgelopen (uit het volgtopic). Is het nog goed gekomen met hem?

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 14:52

Dankjewel allemaal! Het is geen ijslander en ook geen mix, het is een konik :D altijd al gedroomd om een konik te hebben en nu is het waarheid geworden! Echt een penny momentje :)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 14:53

Gefeliciteerd Jeika! Is dit de Konik uit de Oostvaardersplassen? Is hij daar geboren en heeft hij ook een tijd in "het wild" geleefd?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 14:55

Gefeliciteerd Jeika!! Super, leuk paardje

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 15:02

oji schreef:
Gefeliciteerd Jeika! Is dit de Konik uit de Oostvaardersplassen? Is hij daar geboren en heeft hij ook een tijd in "het wild" geleefd?

Hij is in het wild geboren maar als 9 maand oud veulen is hij van de slacht gered en sindsdien veel in handen geweest. Hij is aardig braaf voor een konik! Wel lekker voorwaarts maar er zit een goede rem op en hij is niet super snel onder de indruk. Ik ga gewoon lekker met hem bezig, grondwerk les nemen en dan komt het vast allemaal goed!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 15:04

Leuk, heel veel plezier ermee!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 15:04

Leuke konik.
Dat verhaal van Staatsbosbeheer dat Koniks wilde paarden zijn, rammelt van alle kanten :D

Over keuren: het verbaast mij zo dat je als koper wel 2,5 uur in de auto gaat zitten om een paard te bekijken, maar vervolgens 2,5 uur in de auto zitten teveel tijd vind kosten om bij de aankoopkeuring aanwezig te zijn....
Ga dan gewoon niet zover van huis om een paard te bekijken.
Een keuring ben je altijd bij. Er is geen enkele goede reden om een verkoper en een dierenarts jouw belang te laten behartigen dat hoor je zelf te doen.

Bovendien, bij goedkeuring hoor je het dier af te rekenen en in je eigen vervoermiddel te laden om mee naar huis te nemen. Of ben ik nu teveel Old School?

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 15:08

Wat een mooi beestje Jeika, gefeliciteerd!