Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 15:57

Blaze1994 schreef:
Blaze1994 schreef:
Hey, ik ben nieuw hier (in dit topic)

Ik ga zaterdag ochtend bij een springpaard kijken 2,5 jarige hengst. Zijn papa en mama en opa's en oma's allemaal 1.60 gepresteerd. Ze vragen 11K.. Nu is dit mijn eerste paard (naast mijn pony die nu met pensioen is). Ik wil hem ziezo helemaal laten keuren maar zijn er nog andere tips waar ik moet op letten?

Is de vraagprijs niet aan de lage kant? ben weinig thuis in Paardenvraagprijzen...

Wilde eigenlijk een veulen maar goed _O- (nadat ik heel hard riep dat ik het bij een paard/pony zou houden) 8)7

Kleine aanvulling, heb net even research gedaan op internet en hij is op de veulenveiling voor 9000 geveild.. >;)

Zegt nog weinig. Helaas zijn de prijzen op veilingen niet altijd wat er echt voor betaald is en ze kunnen 'tegenvallen' als ze opgroeien.

Zou met die extra info in ieder geval extra kritisch zijn op de röntgenkeuring. Als er een röntgenkeuring bijzit zeker door je eigen DA opnieuw laten beoordelen of overdoen.

Raineri

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 16:22

MariekeS, algemene vraag. Wat is de toegevoegde waarde van overdoen als er geen dingen opvallen uit de eerste sessie. Een foto is een foto toch? Opnieuw laten beoordelen begrijp ik wel en ben ik voorstander van.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 16:51

Ik vind dat ook een lastige hoor!
Zeg er dan ook bij dat ik zelf alleen heb laten herbeoordelen ;)

Het is vooral dat ik toch wel geregeld hoor dat mensen standaard alles overkeuren omdat ze teveel gesjoemel of vaag gedoe meegemaakt hebben.

Op pagina 179/180 is het onder andere kort ter sprake gekomen met meerdere ervaringen nav een paard dat als röntgen goed werd aangeboden met foto's maar waar bij overkeuren door eigen DA een heel ander beeld uitkwam.

Ook los van een keuring gebeurt het geregeld dat een foto uit een iets andere hoek een heel ander beeld kan geven en de kwaliteit van foto's kan erg verschillen.

Dus ik zeg niet dat je altijd moet overkeuren maar in sommige gevallen wel goed om niet blind te vertrouwen op dat wat ze je geven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 17:25

Gini schreef:
Maar we moeten niet gaan normaliseren dat een jong paard met goede afstamming, geen verkeerde bouw, maar nog nooit een zadel van dichtbij gezien, per definitie 5 cijfers waard is.

Dat is jouw referentiekader. Er zijn ook mensen die een ton betalen voor alleen al een embryo. Dan moet het veulen nog geboren worden.

Mijn veulen heeft aan dekgeld alleen al bijna 2000 gekost. Tel daarbij de DA kosten, kosten merrie, en opfok bij en dan zit je toch ook al gauw aan de (ca 2000 per jaar als je ze in de opfok elders hebt staan) Dan zit je al gauw op een prijs tussen 7 en 8000. Dus de marges zijn echt niet zo groot. En als je een beetje pech hebt draai je als fokker nog verlies ook. Dat moet je dan weer "goedmaken" met je andere fokproducten.

De goed gefokte sportpaarden met wat extra's in beweging gaan zadelmak nu al (in ieder geval in mijn omgeving) nog steeds voor >25.000 van de hand. En dan hebben ze nog geen wedstrijd gelopen. Niet zadelmak vind je dat soort paarden tussen 12.000 en 14.000. In de prijsklasse daaronder zijn dan of de kleinere maatjes of wat minder in beweging of er is een bemerkinkje.

We merken ook echt dat er heel veel vraag is naar de wat "goedkopere" prijsklasse tussen 10.000 en 15.000 die (licht) beleerd zijn. Maar vind ze maar eens en vervolgens moet je er dan ook nog wat aan verdienen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 18:37

Bedankt voor je uitgebreide uitleg Marieke! Dat gesjoemel met foto’s is voor mij echt nieuws om heel eerlijk te zijn. Nooit geweten dat dat kennelijk toch nog zo vaak gebeurde.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 18:39

Iemand een link van die apache? Ben nieuwschrierig

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 19:01

Zamba schreef:
Iemand een link van die apache? Ben nieuwschrierig

Doe ik wel even in PB. Volgens mij is dat in dit topic niet de bedoeling.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 19:09

MariekeS_ schreef:
Ik vind dat ook een lastige hoor!
Zeg er dan ook bij dat ik zelf alleen heb laten herbeoordelen ;)

Het is vooral dat ik toch wel geregeld hoor dat mensen standaard alles overkeuren omdat ze teveel gesjoemel of vaag gedoe meegemaakt hebben.

Op pagina 179/180 is het onder andere kort ter sprake gekomen met meerdere ervaringen nav een paard dat als röntgen goed werd aangeboden met foto's maar waar bij overkeuren door eigen DA een heel ander beeld uitkwam.

Ook los van een keuring gebeurt het geregeld dat een foto uit een iets andere hoek een heel ander beeld kan geven en de kwaliteit van foto's kan erg verschillen.

Dus ik zeg niet dat je altijd moet overkeuren maar in sommige gevallen wel goed om niet blind te vertrouwen op dat wat ze je geven.

Ik doe meestal ook de hele keuring over. Om reden verzekering: ik verzeker al mijn paarden en dan mag een RX keuring niet ouder zijn dan 3 maanden en een klinische keuring niet ouder dan 2 weken.
En omdat - zoals Marieke S zegt - soms ook wordt gesjoemeld met foto's.
Dat gebeurt natuurlijk ook niet altijd, vandaar dat ik eigenlijk altijd wel wil dat er foto's bij zitten. Want hoe vaak gebeurt het niet dat je gaat keuren en het paard blijkt toch een te hoog risico te hebben op RX.
Dus als je al gaat kijken op paarden met RX foto's dan weet er al wat van en loop je niet heel veel risico dat je voor niets keurt. Bovendien zijn verkopers van paarden die RX gekeurd zijn eerder geneigd om of af te spreken bij een negatief koopadvies de kosten te betalen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 19:33

Babootje schreef:
Gini schreef:
Maar we moeten niet gaan normaliseren dat een jong paard met goede afstamming, geen verkeerde bouw, maar nog nooit een zadel van dichtbij gezien, per definitie 5 cijfers waard is.

Dat is jouw referentiekader. Er zijn ook mensen die een ton betalen voor alleen al een embryo. Dan moet het veulen nog geboren worden.

Dat is ook niet wat ik bedoel.
Ik vind het ook moeilijk om mezelf te parafraseren, want ik bedoel dus echt letterlijk wat ik schrijf.
Ik zeg: we moeten vijfcijferige bedragen voor jonkies niet gaan normaliseren.
Ik zeg niet: jonkies mogen niet aan vijfcijferige bedragen verkocht worden.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 08:28

@Ketly ik zag vanochtend een brave voorbij komen op facebook, op de pagina western paarden 2.0, zie daar wel vaker naast de western sportpaarden ook brave recreatiepaarden voorbij komen. Hopelijk mag deze reactie wel, de reactie op Ketly's zoektocht dat ik zelf zo'n paard heb staan, mocht blijkbaar niet. Ik snap dit topic daarin niet.. Direct je eigen paard adverteren mag niet, maar ik dacht reageren op iemand die dat zoekt, wel. Zal het dan maar volgende keer via pb doen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 09:26

De regels van het topic staan in de openingspost en daarin staat inderdaad dat als jouw paard past bij een zoekprofiel je via Pb contact op moet nemen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 11:52

Gini schreef:
Ik vind het ook moeilijk om mezelf te parafraseren, want ik bedoel dus echt letterlijk wat ik schrijf.

Dan zeg ik het anders: 5 en soms 6 cijferige bedragen zijn volgens de markt voor een bepaalde kwaliteit en graad van africhting paarden heel normaal. Dan kun je wel vinden dat we dat niet zouden moeten gaan normaliseren; de markt vindt dat anders.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 16:47

Babootje schreef:
Gini schreef:

Dan zeg ik het anders: 5 en soms 6 cijferige bedragen zijn volgens de markt voor een bepaalde kwaliteit en graad van africhting paarden heel normaal. Dan kun je wel vinden dat we dat niet zouden moeten gaan normaliseren; de markt vindt dat anders.

Nee, die 6-cijferige markt heeft bepaalde financiële belangen waarbij paarden een nuttig hulpmiddel zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 17:15

Babootje schreef:
Gini schreef:

Ja, je zegt inderdaad iets anders. :D Want ik zit te roepen over paarden die nog geen zadel van dichtbij gezien hebben, terwijl jij het over een graad van africhting hebt. Mijn initiële reactie was namelijk een reactie op de stelling dat je voor een springgefokt veulen 5000 euro kan vragen en voor ieder levensjaar daarbovenop 5000 euro extra. Dat zou betekenen dat ieder veulen dat niet heel lelijk gebouwd is en met een paar leuke namen in het paspoort sowieso als onbeleerde driejarige 15.000-20.000 euro waard is, per definitie.
Ik zeg: zoiets moeten we niet gaan normaliseren. Niet ieder veulen dat door een springmerrie uitgepoept wordt is sowieso goud waard. Wat dus uiteraard niet wilt zeggen dat geen enkele driejarige 15.000 euro waard is. De waarde van een bepaald paard op een bepaald moment is aan veel factoren onderhevig. Maar we moeten dus niet gaan normaliseren dat de beginwaarde per definitie 10.000 euro is. Ik denk ook niet dat de markt het zo heel erg met me oneens is. Ik zie toch nog voldoende onbeleerde jonge paarden voor 4 cijfers te koop staan.

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 21:20

Olympia96 schreef:
[ [url=m/utWKGp.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/D9jtzk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ons nieuwe blije ei is er nu ook. Echt een schot in de roos geweest <3

Is dat toevallig Sporty? <3

Frederik1517

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 19:46

Zelf geen ervaring mee, maar ik hoorde dat het een best wel compeitieve wereld is

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 16:20

Shanna7836 schreef:
Olympia96 schreef:

Ons nieuwe blije ei is er nu ook. Echt een schot in de roos geweest <3

Door voor de magnetron :-). Ken je hem?

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 16:58

Shanna7836 schreef:
Olympia96 schreef:

Door voor de magnetron :-). Ken je hem?

Aah wat leuk! Ja ik ken hem, ik heb stage gelopen op een stal waar hij lange tijd gestaan heeft toen hij nog van de vorige eigenaresse was. Sporty is echt niet te missen, daar is er maar 1 van :)

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 17:04

Leuk om te horen!
Hij is echt gek op mijn merrie Afbeelding en heeft wel een steekje los :D
Afbeelding

tempura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:36

Kan iemand mij iets vertellen waar je rekening mee moet houden bij het kopen van het paard uit het buitenland (portugal) en de kostten hiervan?

Ik probeer voor mezelf financieel een plaatje te maken van de bijkomende kostten. Ga pas over 2/3 jaar kijken, maar nu natuurlijk bezig met sparen en alvast hier en daar wat kopen :9

Nu heb ik:
- Klinische keuring en röntgefotos €500
- Transport €1000
- (2e hands) Zadel & Hoofdstel €1000
- Overig: Geen idee eigenlijk :? Dekens, zadeldekjes, peesbeschermers etc. Geen idee hoe duur alle kleine dingetjes bij mekaar uitpakken.

Vergeet ik iets heel belangrijk, of zit ik ergens volledig naast?

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:58

tempura schreef:
Kan iemand mij iets vertellen waar je rekening mee moet houden bij het kopen van het paard uit het buitenland (portugal) en de kostten hiervan?

Ik probeer voor mezelf financieel een plaatje te maken van de bijkomende kostten. Ga pas over 2/3 jaar kijken, maar nu natuurlijk bezig met sparen en alvast hier en daar wat kopen :9

Nu heb ik:
- Transport €1000
- Overig: Geen idee eigenlijk :? Dekens, zadeldekjes, peesbeschermers etc. Geen idee hoe duur alle kleine dingetjes bij mekaar uitpakken.

Een klinische en röntgenologische keuring, ik weet natuurlijk niet hoe duur het in Portugal is, maar dat red je hier niet met €500.
Tweedehands zadel en hoofdstel moet je wel heel veel geluk mee hebben, niet alle Spanjaarden hebben een makkelijke rug, maar dat red je dan ook niet met €1000.
Het overige kan je zo gek maken als je zelf wilt natuurlijk, belangrijke grote posten die ik mist zijn een dierenartspotje, stalgeld, hoefsmid, tandarts, enting, ontworming.

tempura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:10

November108 schreef:
tempura schreef:

Nu heb ik:
- Transport €1000

Een klinische en röntgenologische keuring, ik weet natuurlijk niet hoe duur het in Portugal is, maar dat red je hier niet met €500.
Tweedehands zadel en hoofdstel moet je wel heel veel geluk mee hebben, niet alle Spanjaarden hebben een makkelijke rug, maar dat red je dan ook niet met €1000.
Het overige kan je zo gek maken als je zelf wilt natuurlijk, belangrijke grote posten die ik mist zijn een dierenartspotje, stalgeld, hoefsmid, tandarts, enting, ontworming.

Dankje!
Ik las ergens dat een klinische keuring begint bij 100 euro en dat fotos een paar honderd euro erboven op zijn, afhankelijk waar je fotos van wil maken. Ik zou zelf overal fotos van willen maken... 1 voor 1 als dat zou kunnen zodat je niet doorbetaald als er al iets fouts gevonden is.

Zadel wil ik het liefst niet teveel aan uitgeven omdat het waarschijnlijk een jong paard word. Gaat nog zoveel veranderen in het lichaam... Maar moet natuurlijk wel gewoon een goed zadel zijn het eerste jaar.

Terugkerende kostten ben ik goed mee bekend! Ben vooral benieuwd naar initiele kostten bij de aankoop. Spaarpot is er ook al.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 16:47

Gini schreef:
Ja, je zegt inderdaad iets anders. :D Want ik zit te roepen over paarden die nog geen zadel van dichtbij gezien hebben, terwijl jij het over een graad van africhting hebt. Mijn initiële reactie was namelijk een reactie op de stelling dat je voor een springgefokt veulen 5000 euro kan vragen en voor ieder levensjaar daarbovenop 5000 euro extra. Dat zou betekenen dat ieder veulen dat niet heel lelijk gebouwd is en met een paar leuke namen in het paspoort sowieso als onbeleerde driejarige 15.000-20.000 euro waard is, per definitie.
Ik zeg: zoiets moeten we niet gaan normaliseren. Niet ieder veulen dat door een springmerrie uitgepoept wordt is sowieso goud waard. Wat dus uiteraard niet wilt zeggen dat geen enkele driejarige 15.000 euro waard is. De waarde van een bepaald paard op een bepaald moment is aan veel factoren onderhevig. Maar we moeten dus niet gaan normaliseren dat de beginwaarde per definitie 10.000 euro is. Ik denk ook niet dat de markt het zo heel erg met me oneens is. Ik zie toch nog voldoende onbeleerde jonge paarden voor 4 cijfers te koop staan.

Per definitie is iedere onbeleerde 3 jarige gewoon goed sportpaard 10.000-15.000 waard, Er zijn ook voldoende goed gefokte (met goede namen) paarden die om een of andere reden niet zo goed gelukt zijn. Wat bouwfoutjes bewegen middelmatig of hebben een bemerking. Of haalt het veulen de 3 jaar niet. Dan moet zo'n fokker dat verlies toch ergens 'goedmaken'. Dat soort paarden (m.u.v. de laatste natuurlijk) koop je ook goedkoper.
Ook in het eerste jaar zijn er zat risico's. Sommige paarden zijn goed op de foto met 3 jaar en kunnen een jaar later onder gewone belasting toch een straalbeen klasse 3/4 hebben. . Het komt niet heel vaak voor maar het komt wel voor.
Ik heb zelfs een keer gezien dat een paard met 2 jaar schoon was op de foto en met 3 jaar een spat klasse 3 had ontwikkeld zonder dat het paard überhaupt belast is geweest. Dus eer dat je een paard met 4 of 5 jaar hebt die gezond is en ook nog wat heeft geleerd is er al heel wat in geïnvesteerd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 16:50

tempura schreef:

Ik zou er niet aan beginnen, tenzij je zeker weet dat je een heel goed en betrouwbaar adres hebt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:28

Jeeeetje wat een bizarre prijzen komen hier langs.

Ligt dat aan mij of is dit altijd al gewoon zo geweest om makkelijk 10K voor een onbeleerd paard neer te tellen. Gaat het dan echt om het papier dat erbij zit? Wat zou de prijs geweest zijn als het dier dat papier niet had gehad?

Ik kocht mijn eerste veulen in 2015 met 11 maanden oud en deze zomer mn tweede veulen gekocht van ook ongeveer een jaar oud. Maar kon echt niet in de buurt van deze bedragen.

Zit hem dat in het papier?