[centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:44

Ik ben vandaag bij een paard wezen kijken. Ruim 2 jarige hengst. Minpuntjes: Nog niet beleerd (met die leeftijd natuurlijk een pluspunt, maar ik test graag het paard onder zadel), en al 1.65 hoog. Als hij 5 cm kleiner was, dan had ik niet zo getwijfeld. Pluspunten: Wat een lief karakter! Echt heel makkelijk in de omgang, ook totaal niet bijten, Nette gangen met een prachtige draf en de bouw met hoofd. Hij was nog erg puppy dat wel, maar hij had zeker potentie. TWIJFELS!

Nicole

Re: [centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:44

Fotooo *\o/*

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:53

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:53

ittakesmore schreef:
Zo meldde ik me ander half jaar geleden nog hier om een paard te vinden en nu om juist dat paardje weer weg te doen. Aangezien ik financieel en door al mijn blessures heen en laat staan het drukke leventje wat ik heb geen tijd meer heb voor mijn mannetje heb ik besloten hem te verkopen. Als iemand nog opzoek is naar een 5 jarige ruin die ze weer aan het werk willen zetten then let me know!

http://www.sporthorses.nl/advertentie/5 ... LTZJTPw2So

Nou je hebt het in elk geval geprobeerd, niet?!

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:56

ittakesmore schreef:
Zo meldde ik me ander half jaar geleden nog hier om een paard te vinden en nu om juist dat paardje weer weg te doen. Aangezien ik financieel en door al mijn blessures heen en laat staan het drukke leventje wat ik heb geen tijd meer heb voor mijn mannetje heb ik besloten hem te verkopen. Als iemand nog opzoek is naar een 5 jarige ruin die ze weer aan het werk willen zetten then let me know!

http://www.sporthorses.nl/advertentie/5 ... LTZJTPw2So

Je weet al wat ik er van vind <3

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:22

@ nicole is die bonte uit mijn profiel niks voor jou? wordt een e-pony maar heb hem wel 3 weken geleden laten ruinen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:23

Citaat:
Ik kan me wel vinden in hetgeen Ikke schrijft.
Immers blijft het een feit dat je tegenwoordig meer mensen met paarden hebt dan paardenmensen.

Maar als je dan zo verstandig bent om een correct paard te zoeken, ipv eentje waarvan je bij voorbaat al weet dat het ergens problemen mee gaat krijgen, dan is het ook weer niet goed volgens Ikke. Nee, want dan kun je niet rijden, ga je alleen maar voor de wp, heb je geen goede instructeur en wil je er geen tijd en kennis in steken.
Wat moet ik daar dan voor positiefs uit halen?

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:28

Ze zag er eerst zo uit.

Ze had geen dag langer geleefd zo dun. Nu met veel zorg en dierenartsen is ze weer de oude. Omdat ze zo sterk en lief was. Ze heeft er gelukkig niks aan over gehouden. Ze heeft een sterke maag is fit en heeft geen voernijd niks. Je denkt bij de foto valt het wel mee maar er zat zowat 20 cm lang haar op.

Afbeelding

En nu

Afbeelding

Ik snap niet dat mensen naar hun paard kunnen gaan en zien dat het honger heeft maar niks doen. Ik heb geen tijd om haar te rijden. Maar wou haar wel redden van een hongersdood. Ik vind dat ze nu klaar is om te gaan en iemands nieuwe lieveling te worden.

Zat te twijfelen het te plaatsen maar zo zie je maar weer dat niet iedereen het beste met een dier op heeft.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:32

Nou, asjemenou, er gaan meer paarden kapot aan slechte rijderij / slecht management dan er kapot gaan aan gebreken.

Als je een beetje échte kijk hebt op paarden en tijdig kunt inschatten wanneer je paard het even niet meer trekt kwa kracht of spirit, dan kun je een heleboel potentiële ellende buiten de deur houden. Maar dat vraagt (veel) méér van een paardenhouder dan 3x per dag voeren, af en toe wat les en genoeg geld neerleggen voor de pensionstal.

Ikke heeft dat in de gaten.
Velen op Bokt niet.

Keuren moet je altijd bij aankoop. Maar daarna is het aan de houder / ruiter om het paard verder goed te houden. Pech kun je hebben, maar een heleboel ellende is echt te voorkomen.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:35

Mag ik jullie vragend je een paard niet zou gaan bekijken wanneer deze lucht zuigt ?
Ontzettend leuk dier gezien maar zuigt wanneer hij wacht op zijn eten lucht.

Sorry kromme zin door auto correctie :')

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:49

Wie een paard weet die aan volgende beschrijving voldoet, mag het laten weten. Via pb is handig, want jullie gaan zo snel! :)

Ik zoek een braaf jong dressuurpaard om (als ie klaar is) wedstrijden mee te gaan rijden. Merrie of ruin, geen schimmel of bont, tussen 1m60 en 1m70, bovenal braaf maar mag met rijden voor een gevorderde ruiter zijn, gezond zonder gebreken natuurlijk, licht aangereden, max. budget zit ergens rond de 3000 en 6000 euro.
Mijn concrete max. budget vermelden heb ik intussen al afgeleerd. Elk paard dat me werd aangeboden was telkens toevallig .... euro. Ik laat niet meer in mijn kaarten kijken :)

Een jong paard waar maar juist de basis op zit, nog nergens geweest is en nog niks gepresteerd heeft, ik ben er nog altijd van overtuigd dat ik dat vind binnen mijn prijsklasse.
Gelukkig heb ik als koper een sterk punt: ik heb geen haast bij het kopen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:52

Dees schreef:
Nou, asjemenou, er gaan meer paarden kapot aan slechte rijderij / slecht management dan er kapot gaan aan gebreken.

Als je een beetje échte kijk hebt op paarden en tijdig kunt inschatten wanneer je paard het even niet meer trekt kwa kracht of spirit, dan kun je een heleboel potentiële ellende buiten de deur houden. Maar dat vraagt (veel) méér van een paardenhouder dan 3x per dag voeren, af en toe wat les en genoeg geld neerleggen voor de pensionstal.

Ikke heeft dat in de gaten.
Velen op Bokt niet.

Keuren moet je altijd bij aankoop. Maar daarna is het aan de houder / ruiter om het paard verder goed te houden. Pech kun je hebben, maar een heleboel ellende is echt te voorkomen.

Dat ben ik helemaal met je eens hoor, maar ik snap nog steeds niet wat er dan zo slecht aan is om een correct paard te willen kopen.
Daar kan ik met mijn verstand gewoon niet bij. :n
Waarom is Ikke niet gewoon blij dat er mensen zijn die een leuk correct willen kopen?
Je doet het gewoon nooit goed in ikke`s ogen, dat is denk ik waarom de meeste hier problemen met Ikke`s opmerkingen hebben. :)

irisboschma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:55

tanjaatjuhh schreef:
Ze zag er eerst zo uit.

Ze had geen dag langer geleefd zo dun. Nu met veel zorg en dierenartsen is ze weer de oude. Omdat ze zo sterk en lief was. Ze heeft er gelukkig niks aan over gehouden. Ze heeft een sterke maag is fit en heeft geen voernijd niks. Je denkt bij de foto valt het wel mee maar er zat zowat 20 cm lang haar op.

[ Afbeelding ]

En nu

[ Afbeelding ]

Ik snap niet dat mensen naar hun paard kunnen gaan en zien dat het honger heeft maar niks doen. Ik heb geen tijd om haar te rijden. Maar wou haar wel redden van een hongersdood. Ik vind dat ze nu klaar is om te gaan en iemands nieuwe lieveling te worden.

Zat te twijfelen het te plaatsen maar zo zie je maar weer dat niet iedereen het beste met een dier op heeft.

wat een gaaf verschil~!! :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:08

asjemenou schreef:
Citaat:
Ik kan me wel vinden in hetgeen Ikke schrijft.
Immers blijft het een feit dat je tegenwoordig meer mensen met paarden hebt dan paardenmensen.

Maar als je dan zo verstandig bent om een correct paard te zoeken, ipv eentje waarvan je bij voorbaat al weet dat het ergens problemen mee gaat krijgen, dan is het ook weer niet goed volgens Ikke. Nee, want dan kun je niet rijden, ga je alleen maar voor de wp, heb je geen goede instructeur en wil je er geen tijd en kennis in steken.
Wat moet ik daar dan voor positiefs uit halen?

Er valt nog een wereld voor je te ontdekken...... Lijkt me best positief, eigenlijk..........

Het probleem is niet om dat correcte paard te vinden; het probleem is dat de meesten dat correcte paard helemaal niet herkennen als het voor hun neus staat!
Er is hier meer brandhout bejubeld dan echt fatsoenlijke paarden! Het wantrouwen wat daaraan ten grondslag ligt (goedkopere paarden MOETEN wel iets mankeren) zegt vooral iets over het (gebrek aan) kennisniveau bij potentiele kopers. Lees alle negatieve berichten maar eens terug, die enkel gebasseerd zijn op de waarneming van enkele slechte foto's, terwijl er aan positieve opmerkingen aan andere, al dan niet "verdachte", paarden geen aandacht wordt besteed; hoezo tunnelvisie???

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:22

Maar dat mensen het niet herkennen wil toch niet zeggen dat iets corrects slecht is?

Ik blijf maar lekker in mijn eigen wereldje hoor, bevalt me goed. :)

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:27

Blijft toch moeilijk een paard van enkel een foto te beoordelen vind ik.
Maar ik zal eerder naar de andere kant van het land rijden om een paard te bekijken dat mij van de foto aanspreekt dan een die dat niet doet.
Ik vraag wel altijd zoveel mogelijk beeldmateriaal van te voren om een zo goed mogelijk beeld te kunnen vormen.

Er staat ook zoveel te koop dat je door de bomen het bos niet meer ziet en het is gewoon onmogelijk om álles maar irl te gaan bekijken dus men moet toch ergens beginnen met selecteren lijkt me.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:31

Hallo iedereen!

Ja, het gaat gebeuren! Ik ga mijn eerste paard kopen :D
Kan wel wat hulp gebruiken, dus bokkers..

Voor welk budget kan ik het volgende vinden? Ik dacht 2000-3000 euro?
* 6-9jaar
* + 1m65
* basis dressuur en springen
* half gevorderde ruiter

Moet geen paarden advertenties doorsturen, ik woon in België en ga dus in België zoeken.
Ik heb al heel wat BE websites afgezocht, heb dus ook al een lijstje van 5tal paarden die eventueel ok lijken. Maar aaaaahh help, ik ben zo een twijfel geval! Heb vooral schrik dat ik teveel zal betalen voor de echte waarde. Dus als iemand zin heeft om via mp de paardjes op foto eens kritisch te kijken.. Je bent welkom voor je kritische blik!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:37

Faline schreef:
Blijft toch moeilijk een paard van enkel een foto te beoordelen vind ik.
Maar ik zal eerder naar de andere kant van het land rijden om een paard te bekijken dat mij van de foto aanspreekt dan een die dat niet doet.

Maar wat maakt dat een paard je op de foto aanspreekt of niet? Is het echt afhankelijk van het talent van de fotograaf of spreekt het juiste paard je ook vanaf een minder goede foto aan?
Op zich is het ook lastig om een paard vanaf foto te beoordelen, maar mijn ervaring is dat het juiste paard daar toch doorheen komt.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:42

People... Let's just agree to disagree, shall we?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:48

asjemenou schreef:
Maar dat mensen het niet herkennen wil toch niet zeggen dat iets corrects slecht is?

Ik blijf maar lekker in mijn eigen wereldje hoor, bevalt me goed. :)

Nee, maar als correcte zaken als onbetrouwbaar worden afgeschilderd, is dat wel een slechte zaak en juist dat is wat hier met regelmaat gebeurt!!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:50

Dat is iets anders. ;)

ittakesmore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:08

Ikke nog steeds opzoek?! Ik zit inmiddels op het punt waarop ik toch voor het paardje moet gaan kiezen en ik hem een baasje wens wat meer tijd voor hem heeft..
Ga hem sowieso missen, maar dat is alweer ander half jaar geleden dat ik hier rond hing met ook jou in dit topic.. nog steeds zoekende ja?

Ps. Een echte standfoto kon ik niet vinden.. dit is het enige in die richting. Zal er deze week even een maken :+
Afbeelding

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:11

Ik vind het gewoon zonde dat de meeste paarden beoordeeld worden.op de foto is vaak logisch.
Maar wij hebben heel vaak.gehad dat de fotos niks waren en in het echt het paard super leuk is.
Maar de meeste mensen kunnen er niet door heen kijken.
En vaak word er gezegd dat je voor weinig geld niks leuks koopt
Wij hebben altijd een paard of pony gekocht voor weinig en ook hoog in de sport gereden
En keuren hoeft niet altijd als je een beetje.kijk heb kun je heel wat van.een paard zien of het klopt.
Wij hebben er ong 130 paarden en ponys gehad waarvan er maar 1 is afgkeurd en.dit alleen vanwege de jonge leeftijd van het paard en slap was en de da zij dat dit.goed kwam en is ook.zo want.loopt nu.hoog in de sport.
Wij hebben ook ponys of paarden er tussen zitten van 800 euro maar zijn wel.naar internationale ruiters gegaan dus aankoops prijs zegt niks en ben er ook.wel.mee eens dst een mens een paard kapot kan rijden enz.
Dit.doen wij al een aantal jaar niet meer dat wik paarden verkopen maar alleen voor eigen.gebruik.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:13

Je moet toch ergens het kaf van het koren scheiden. Je kunt niet ieder paard gaan opzoeken wat op internet staat om te kijken of dat dier in het echt mooier is of net zo mooi als op de foto...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:17

Hebben toen straks gebeld voor een fokmerrie uit een.beste lijn. Fokker kennen we toevallig :) maar ze was al verkocht.. het heeft helemaal geen haast en heb nog meer merries gezien. Komt goed!