Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 16:42

Dreamboy:
Kun je er misschien camera's hangen?

Ik begrijp het hoor, echt..vind het ook vreselijk dat het zo moet en gaat.

Rien: Ja, dat zal dan sowieso de consequentie zijn als dit wolvenbeleid zich nog meer door gaat zetten vrees ik. Gelderland mag nu wolven afschieten (als ze twee keer over een wolfwerend hek zijn gekomen) maar gelijk zijn er weer rechtszaken aangespannen tegen de provincie..zucht.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 16:43

Ik heb twee dagen mee gelezen ( ik sta in het buitengebied van Uddel met mijn pony) . Maar de gesprekken hier zijn verre van vriendelijk. En de vorige bladzijden over het doodscheten van wolven gaan al helemaal ver.
En als je iets neutraler naar dit onderwerp kijkt dan wordt je hier "weggejaagd" .

Ik besef heel goed: ik ben geen vliegtuig ik hoef niet aan te kondigen als ik ergens wegga :D , maar wellicht is het goed te beseffen dat het mensen echt afschrikt om hier mee te lezen en te praten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 16:45

DuoPenotti schreef:
..weg hobby

En uiteindelijk nog weg paard word hij elders wel opgevreten

Aan de andere kant kun jij ook altijd op mensen die hun paard 22 uur op stal hebben en 2 uur buiten op een postzegel paddock reageren dat ze geen paard waardig zijn.

Zo denk ik nu over mensen die paardjes ergens onbeheerd op een wei zetten zonder enig onderkomen waar ze comfortabel kunnen schuilen voor weer&wind of wat dan ook.
Paardjes die eigenlijk niks mogen kosten, noch aan moeite, energie noch aan geld.

Nu zijn dit wel dus vaak de paardjes die zo gehouden worden die de klos zijn is wel gebleken!
Dan ben je als eigenaar kwa verantwoordelijkheid toch echt wel in gebreken gebleven.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 16:45

Mijn scheten kunnen inderdaad dodelijk zijn.
:D
Nee, je wordt niet afgeschoten. Maar het is nu eenmaal zo dat er een aantal mensen zijn hier die behoorlijk wanhopig worden. En dat kan ik me goed voorstellen. Ikzelf heb makkelijk praten, veilig in de randstad.....

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 16:46

Elisa2 schreef:
Dreamboy:

Rien: Ja, dat zal dan sowieso de consequentie zijn als dit wolvenbeleid zich nog meer door gaat zetten vrees ik. Gelderland mag nu wolven afschieten (als ze twee keer over een wolfwerend hek zijn gekomen) maar gelijk zijn er weer rechtszaken aangespannen tegen de provincie..zucht.

Dat zou kunnen maar wat begin ik daarmee? Als ze bij huis lopen, lopen ze zo ongeveer onder mijn slaapkamerraam. Ik slaap heel licht dus ik hoor alles en anders waarschuwen mijn honden me wel. Maar als ik slaap kijk ik niet op camerabeelden. In het ergste geval zie ik dan de volgende ochtend precies hoe mijn pony's verscheurd worden.

rien10

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 16:50

En dan zie je ze lopen. Ga je dan naar buiten, durf je dat?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 16:52

Popstra schreef:
DuoPenotti schreef:
..weg hobby

Aan de andere kant kun jij ook altijd op mensen die hun paard 22 uur op stal hebben en 2 uur buiten op een postzegel paddock reageren dat ze geen paard waardig zijn.

Zo denk ik nu over mensen die paardjes ergens onbeheerd op een wei zetten zonder enig onderkomen waar ze comfortabel kunnen schuilen voor weer&wind of wat dan ook.
Paardjes die eigenlijk niks mogen kosten, noch aan moeite, energie noch aan geld.

Nu zijn dit wel dus vaak de paardjes die zo gehouden worden die de klos zijn is wel gebleken!
Dan ben je als eigenaar kwa verantwoordelijkheid toch echt wel in gebreken gebleven.

Dit zie je vaak de handelaren inderdaad. Die hebben die shetlanders voor de snelle handel. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. Maar ja, als he niet al teveel te besteden hebt en je wilt toch graag de droom van je dochtertje waar maken, wat moet je dan? En vergeet niet dat, zeker in het begin, mensen er door zijn overvallen. Pony loopt er al jaren veilig en ineens komt er een wolf langs die je pony vermoord. Daar kun je je niet op voorbereiden. Inmiddels weten we dat en waar ze lopen dus dan kun je het verwachten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 16:53

Nee, s'nachts op stal en alleen overdag op die weide bedoel ik dan, met cameratoezicht.

Het is niet ideaal maar het is in ieder geval iets.

Mee eens Popstra!

Voor mij was het eerst ook een ver van mijn bed show toen Drenthe voornamelijk steeds de klos was. Als je er middenin zit dan wordt het toch wel even wat anders.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 16:53

Popstra schreef:
DuoPenotti schreef:
..weg hobby

Dus terug ophokken die 2 uur is je oplossing?
Dat of hoe begrijp ik dat?

Zonder schuilstal ergens zetten kan idd niet.
Maar die schuilstal bied geen veiligheid.
Maar bied paarden wel een mooie plek.

En die mooie plekken moeten maar weg?

Bio industrie zijn die groene tegen. Zijn wel pro wolf zodat de dieren Bio industrie gehouden moeten worden :?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 16:54

rien10 schreef:

Dat weet ik niet eerlijk gezegd. Ik denk wel dat ik met alles wat in mijn macht ligt zal proberen ze te verjagen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 16:58

rien10 schreef:

Ik denk dat je adrenaline het over neemt als je ziet dat je geliefde dier daar wordt aangevallen. Zelfde als die boer in Wapse.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 16:59

Elisa2 schreef:
Nee, s'nachts op stal en alleen overdag op die weide bedoel ik dan, met cameratoezicht.

Het is niet ideaal maar het is in ieder geval iets.

Mee eens Popstra!

Voor mij was het eerst ook een ver van mijn bed show toen Drenthe voornamelijk steeds de klos was. Als je er middenin zit dan wordt het toch wel even wat anders.

Ik heb (nog) geen stallen en de afstand is te groot om ze alle dagen op en neer te brengen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 17:00

rien10 schreef:

Dat denk ik wel. Vlieg ook 3 inbrekers achterna.
Om later te bedenken niet handig

rien10

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Ha ha, ik zie je het ook zo doen!

Dreamboy

Wintu schreef:
rien10 schreef:

Ik denk dat je adrenaline het over neemt als je ziet dat je geliefde dier daar wordt aangevallen. Zelfde als die boer in Wapse.

Dat denk ik ook maar ik hoop eigenlijk dat ik nooit hoef uit te proberen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 17:03

Dreamboy schreef:
Wintu schreef:

Dat denk ik ook maar ik hoop eigenlijk dat ik nooit hoef uit te proberen.

Dat hoop ik ook, maar inmiddels woon ik er tussen en laten ze je gewoon in de oliebol zitten. Mijn hoop dat het op korte termijn wordt opgelost is compleet verdwenen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 17:04

Dreamboy schreef:
Elisa2 schreef:
Dreamboy:

Dat zou kunnen maar wat begin ik daarmee? Als ze bij huis lopen, lopen ze zo ongeveer onder mijn slaapkamerraam. Ik slaap heel licht dus ik hoor alles en anders waarschuwen mijn honden me wel. Maar als ik slaap kijk ik niet op camerabeelden. In het ergste geval zie ik dan de volgende ochtend precies hoe mijn pony's verscheurd worden.

Ik heb babyfoons in de stallen. Als ik onrust hoor wordt ik daar van wakker. En ja dan ga ik wel naar buiten. 24/7 buiten doe ik dus al niet meer. Ik heb ze aan huis, er is zicht op en als we kunnen er gelukkig voor zorgen dat er bijna altijd wel iemand thuis is.

Afgelopen zomer eens een keer een moment gehad dat er niemand was. Toen heb ik ook alles binnen gezet. (Er was die avond ervoor ook een wolf gespot in de buurt)

Geen idee hoe het straks moet als er meerdere roedels zijn. Ik kan nog wel wat met het hekwerk,
maar dat is natuurlijk ook niet 100% beschermend. Ik heb dat nu nog niet gedaan vanwege mijn huisdieren die door de wei en paddocks naar huis kunnen komen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 17:05

DuoPenotti schreef:
rien10 schreef:

Dat denk ik wel. Vlieg ook 3 inbrekers achterna.
Om later te bedenken niet handig

Dan kunnen wij elkaar de hand geven. Het zal vast geen slimme actie zijn maar ik zal niet toekijken hoe mijn dieren worden aangevallen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 17:06

Maar dan slaap je toch nooit meer een nacht rustig? Is op stal zetten bij schemering dan niet een beter idee?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 17:09

Wintu schreef:
Dat hoop ik ook, maar inmiddels woon ik er tussen en laten ze je gewoon in de oliebol zitten. Mijn hoop dat het op korte termijn wordt opgelost is compleet verdwenen.

Ik ga er ook vanuit dat dit nu de realiteit is waar we mee moeten leven. Het zal waarschijnlijk eerst erger moeten worden voor het beter wordt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 17:09

Jessix schreef:
Dan kunnen wij elkaar de hand geven. Het zal vast geen slimme actie zijn maar ik zal niet toekijken hoe mijn dieren worden aangevallen.

Nee precies.
Ik hoop alleen dat de hond binnen blijft anders gaat die er ook aan...

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 17:19

ik lees al even de discussie mee maar geen tijd gehad te reageren.

Ik ga mijn paarden (160 +) niet binnen zetten ook al heb ik de mogelijkheid daar toe. Mijn paard word hoe langer hij binnen staat elke keer een stukje slechter.

Ook mijn erf ga ik niet wolfproof maken omdat ik te veel "wilde" dieren dan ook de gelegenheid afneem.
Ik kies en blijf erbij mijn paarden achter 2 simpele draadjes te houden. Loop ik het risico ja daar ben ik bewust van maar ik geef ze mocht de wolf op bezoek komen hopelijk wel een kans om door de draadjes heen te gaan en weg te kunnen komen over de akkers

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 17:20

mooney schreef:
Ik vind ook vooral welzijn tov veiligheid erg ingewikkeld. Ik vind paarden >8 uur per dag op stal eigenlijk echt niet ok, laat staan de 16 uur op stal waar je dan hartje winter op uit zou komen als ze alleen met daglicht buiten komen.

Ik was net heel gelukkig dat we nu de mogelijkheid hebben om ze 24/7 buiten te houden met hele mooie ruime schuilstal, paddock, track en wei. Ik vind dat ook echt weer een verbetering tov de situatie van s nachts op stal als ik naar de groep kijk.

Maar laatst kwam er een wolf even bijna in de buurt, wat ga ik dan doen? Het liefst omhein ik de paddock + schuilstal dan met raster. Maar vind ik dat veilig genoeg? Ik doe het nu nog niet uit voorzorg omdat de honden nu nog onder het draadje weg kunnen als mijn ponydames het weer op ze gemunt hebben.
Met raster kunnen ze buiten blijven, maar ik ben ook bang dat het onvoldoende beschermt.
Toch de schuur maar ombouwen tot 4 boxen en compleet tegen mijn principes de boel ophokken?

Ik weet het nog niet. Ik hoop dat ze nog even weg blijven hier.
ik vind de wolfwerende rasters ook dubbel, heb ik liever dat mijn paarden als de wolven ze opjagen door het schriklint kunnen gaan, zonder zichzelf te erg te beschadigen, of staan ze veiliger achter een wolfwerend raster, waar ze zichzelf waardschijnlijk van beschadigen als ze er door gaan uit paniek. Moeilijke keuzes, nog los van wat zo’n raster betekend voor de hazen en andere dieren in ons land

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 17:21

rien10 schreef:
Knuppel in het hoenderhok: Misschien moeten we er van af dat alles te redden is. Misschien moeten we gaan beseffen dat 29 jarige, artrose hebbende, dampige shetjes/pony's/paarden of ten prooi vallen aan een roofdier, of ingeslapen moeten worden. Dat deze leeftijd in combi met deze aandoeningen niet met het leven verenigbaar zijn. Dat wij wel alles in een weiland willen hebben, alles in leven willen houden maar dat het gewoon niet (meer) mogelijk is. En dat het eigenlijk wel altijd zo geweest is alleen de afgelopen 25/30 jaar of zo, zijn we alles gaan pamperen.

Je kan oudere , zieke dieren eerder laten inslapen.

Maar wil je ook de noodgedwongen keuze maken om maar geen veulens meer te fokken?
Geen lammetjes in de wei ?
Vandaag is een hoogdravend ooi gepakt door de wolf.

Het is een trieste bedoening. :(

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 17:28

rien10 schreef:
Maar dan slaap je toch nooit meer een nacht rustig? Is op stal zetten bij schemering dan niet een beter idee?

Die moet je dan wel hebben. Of doelde je op Jessix met de babyfoons?
Laatst bijgewerkt door Dreamboy op 08-03-24 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt