Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
DuoPenotti schreef:..weg hobby
En uiteindelijk nog weg paard word hij elders wel opgevreten
Elisa2 schreef:Dreamboy:
Kun je er misschien camera's hangen?
Ik begrijp het hoor, echt..vind het ook vreselijk dat het zo moet en gaat.
Rien: Ja, dat zal dan sowieso de consequentie zijn als dit wolvenbeleid zich nog meer door gaat zetten vrees ik. Gelderland mag nu wolven afschieten (als ze twee keer over een wolfwerend hek zijn gekomen) maar gelijk zijn er weer rechtszaken aangespannen tegen de provincie..zucht.
Popstra schreef:DuoPenotti schreef:..weg hobby
Aan de andere kant kun jij ook altijd op mensen die hun paard 22 uur op stal hebben en 2 uur buiten op een postzegel paddock reageren dat ze geen paard waardig zijn.
Zo denk ik nu over mensen die paardjes ergens onbeheerd op een wei zetten zonder enig onderkomen waar ze comfortabel kunnen schuilen voor weer&wind of wat dan ook.
Paardjes die eigenlijk niks mogen kosten, noch aan moeite, energie noch aan geld.
Nu zijn dit wel dus vaak de paardjes die zo gehouden worden die de klos zijn is wel gebleken!
Dan ben je als eigenaar kwa verantwoordelijkheid toch echt wel in gebreken gebleven.
Popstra schreef:DuoPenotti schreef:..weg hobby
Aan de andere kant kun jij ook altijd op mensen die hun paard 22 uur op stal hebben en 2 uur buiten op een postzegel paddock reageren dat ze geen paard waardig zijn.
Zo denk ik nu over mensen die paardjes ergens onbeheerd op een wei zetten zonder enig onderkomen waar ze comfortabel kunnen schuilen voor weer&wind of wat dan ook.
Paardjes die eigenlijk niks mogen kosten, noch aan moeite, energie noch aan geld.
Nu zijn dit wel dus vaak de paardjes die zo gehouden worden die de klos zijn is wel gebleken!
Dan ben je als eigenaar kwa verantwoordelijkheid toch echt wel in gebreken gebleven.
Elisa2 schreef:Nee, s'nachts op stal en alleen overdag op die weide bedoel ik dan, met cameratoezicht.
Het is niet ideaal maar het is in ieder geval iets.
Mee eens Popstra!
Voor mij was het eerst ook een ver van mijn bed show toen Drenthe voornamelijk steeds de klos was. Als je er middenin zit dan wordt het toch wel even wat anders.
Dreamboy schreef:Wintu schreef:
Ik denk dat je adrenaline het over neemt als je ziet dat je geliefde dier daar wordt aangevallen. Zelfde als die boer in Wapse.
Dat denk ik ook maar ik hoop eigenlijk dat ik nooit hoef uit te proberen.
Dreamboy schreef:Elisa2 schreef:Dreamboy:
Kun je er misschien camera's hangen?
Ik begrijp het hoor, echt..vind het ook vreselijk dat het zo moet en gaat.
Rien: Ja, dat zal dan sowieso de consequentie zijn als dit wolvenbeleid zich nog meer door gaat zetten vrees ik. Gelderland mag nu wolven afschieten (als ze twee keer over een wolfwerend hek zijn gekomen) maar gelijk zijn er weer rechtszaken aangespannen tegen de provincie..zucht.
Dat zou kunnen maar wat begin ik daarmee? Als ze bij huis lopen, lopen ze zo ongeveer onder mijn slaapkamerraam. Ik slaap heel licht dus ik hoor alles en anders waarschuwen mijn honden me wel. Maar als ik slaap kijk ik niet op camerabeelden. In het ergste geval zie ik dan de volgende ochtend precies hoe mijn pony's verscheurd worden.
DuoPenotti schreef:rien10 schreef:En dan zie je ze lopen. Ga je dan naar buiten, durf je dat?
Dat denk ik wel. Vlieg ook 3 inbrekers achterna.
Om later te bedenken niet handig
Wintu schreef:Dat hoop ik ook, maar inmiddels woon ik er tussen en laten ze je gewoon in de oliebol zitten. Mijn hoop dat het op korte termijn wordt opgelost is compleet verdwenen.
mooney schreef:ik vind de wolfwerende rasters ook dubbel, heb ik liever dat mijn paarden als de wolven ze opjagen door het schriklint kunnen gaan, zonder zichzelf te erg te beschadigen, of staan ze veiliger achter een wolfwerend raster, waar ze zichzelf waardschijnlijk van beschadigen als ze er door gaan uit paniek. Moeilijke keuzes, nog los van wat zo’n raster betekend voor de hazen en andere dieren in ons landIk vind ook vooral welzijn tov veiligheid erg ingewikkeld. Ik vind paarden >8 uur per dag op stal eigenlijk echt niet ok, laat staan de 16 uur op stal waar je dan hartje winter op uit zou komen als ze alleen met daglicht buiten komen.
Ik was net heel gelukkig dat we nu de mogelijkheid hebben om ze 24/7 buiten te houden met hele mooie ruime schuilstal, paddock, track en wei. Ik vind dat ook echt weer een verbetering tov de situatie van s nachts op stal als ik naar de groep kijk.
Maar laatst kwam er een wolf even bijna in de buurt, wat ga ik dan doen? Het liefst omhein ik de paddock + schuilstal dan met raster. Maar vind ik dat veilig genoeg? Ik doe het nu nog niet uit voorzorg omdat de honden nu nog onder het draadje weg kunnen als mijn ponydames het weer op ze gemunt hebben.
Met raster kunnen ze buiten blijven, maar ik ben ook bang dat het onvoldoende beschermt.
Toch de schuur maar ombouwen tot 4 boxen en compleet tegen mijn principes de boel ophokken?
Ik weet het nog niet. Ik hoop dat ze nog even weg blijven hier.
rien10 schreef:Knuppel in het hoenderhok: Misschien moeten we er van af dat alles te redden is. Misschien moeten we gaan beseffen dat 29 jarige, artrose hebbende, dampige shetjes/pony's/paarden of ten prooi vallen aan een roofdier, of ingeslapen moeten worden. Dat deze leeftijd in combi met deze aandoeningen niet met het leven verenigbaar zijn. Dat wij wel alles in een weiland willen hebben, alles in leven willen houden maar dat het gewoon niet (meer) mogelijk is. En dat het eigenlijk wel altijd zo geweest is alleen de afgelopen 25/30 jaar of zo, zijn we alles gaan pamperen.