Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
upendo schreef:ikke schreef:Leg eens uit waar ik zeg dat je niet moet laten keuren?
"Waarom wordt een dierenarts wel vertrouwd?"
xSCWx schreef:Ik was er inderdaad niet bij, het is 2,5u enkele reis. En daarnaast werk ik ook gewoondus ja noem het naïf maar ik heb vertrouwen in de verkoper en dierenarts. En dat is niet beschaamd.
xSCWx schreef:Sorry het is echt niet mijn bedoeling geweest om zo’n discussie op te laaien. Ik wilde inderdaad alleen maar weten wat jullie zouden doen in mijn geval. Als ik een paardje gevonden heb laat ik het wel weten
Babootje schreef:xSCWx schreef:Ik was er inderdaad niet bij, het is 2,5u enkele reis. En daarnaast werk ik ook gewoondus ja noem het naïf maar ik heb vertrouwen in de verkoper en dierenarts. En dat is niet beschaamd.
Dat is regel nr 1 die je eigenlijk al niet goed doet. ALTIJD zelf aanwezig zijn bij een keuring. Liefst ook samen met iemand die daar verstand van heeft zodat de dierenarts grondig keurt en zich er niet met een 'jantje van leiden' afmaakt. Je hebt geluk gehad dat je in ieder geval een betrouwbare dierenarts erbij hebt gehad.
Ik maak wel eens mee dat een dierenarts in het voordeel van de verkoper keurt. Als je erbij bent gebeurt dat niet zo snel.
Dat de dierenarts niet verder is gegaan met keuren nadat het paard niet door de buigproef kwam is een normale gang van zaken.
Neem volgende keer iemand mee die echt verstand heeft van het aankoopproces en verstand van paarden. Dat kan je een hoop geld aan onnodige keuringen schelen.
Als een paard zo ver bij jou vandaan staat is het ook gebruikelijk om "ergens in het midden" te laten keuren. Daarmee voorkom je ook dat de verkopende partij het paard laat keuren door zijn/haar eigen veearts.
Dat is regel 2. ALTIJD laten keuren bij een veearts die onafhankelijk is van de verkoper.
xkusjeirene schreef:Hoi! Excuus als ik door iemand heen ga, maar ik zou graag wat advies willen.
Ik heb een paard op het oog, had een aantal bulten onder zijn hals/kaak gebied. Is nagekeken door de DA, schijnt de schildklier te zijn die voor de spier ligt. Schijnt vaker voor te komen.
Ik ben zelf bijna verpleegkundige, en als ik bij een mens een opgezwollen bult in de hals zie gaan bij mij alle alarmbellen rinkelen. Weet iemand welke gevolgen zoiets kan hebben voor een paard? Of wat aan te raden valt?
Daarnaast zou ik graag iemand privé willen spreken die wat verstand heeft van de stand van een rug van een paard. Paard lijkt wat onbespierd, maar hij heeft een kleine bult op zijn billen, mijn instructeur gaf ook aan, pas op voor een karper rug, dus wellicht als iemand daar ervaring mee heeft of even wil bekijken zou fijn zijn!
Babootje schreef:xSCWx schreef:Ik was er inderdaad niet bij, het is 2,5u enkele reis. En daarnaast werk ik ook gewoondus ja noem het naïf maar ik heb vertrouwen in de verkoper en dierenarts. En dat is niet beschaamd.
Dat is regel nr 1 die je eigenlijk al niet goed doet. ALTIJD zelf aanwezig zijn bij een keuring. Liefst ook samen met iemand die daar verstand van heeft zodat de dierenarts grondig keurt en zich er niet met een 'jantje van leiden' afmaakt. Je hebt geluk gehad dat je in ieder geval een betrouwbare dierenarts erbij hebt gehad.
Ik maak wel eens mee dat een dierenarts in het voordeel van de verkoper keurt. Als je erbij bent gebeurt dat niet zo snel.
Dat de dierenarts niet verder is gegaan met keuren nadat het paard niet door de buigproef kwam is een normale gang van zaken.
Neem volgende keer iemand mee die echt verstand heeft van het aankoopproces en verstand van paarden. Dat kan je een hoop geld aan onnodige keuringen schelen.
Als een paard zo ver bij jou vandaan staat is het ook gebruikelijk om "ergens in het midden" te laten keuren. Daarmee voorkom je ook dat de verkopende partij het paard laat keuren door zijn/haar eigen veearts.
Dat is regel 2. ALTIJD laten keuren bij een veearts die onafhankelijk is van de verkoper.
StalNollie schreef:Dikgedrukt zo niet waar. Ik maak anders mee en zie ook anders.
Gewoon goed overleggen en blijven posten. Over 4 weken nog eens herkeuren kan altijd dan kan je ook alleen voor de buigproef gaan dat is goedkoper dan een hele keuring opnieuw.
oji schreef:Voor mij is juist het klinische beeld en dus de buigproeven, veel belangrijker als het X-ray beeld.
Een paard dat klinisch niet goed is, daar is gewoon wat mee. Wil niet zeggen dat dat iets permanents is, maar die is op het moment van keuren niet goed en laat dat zien.
Dat er na slechte buigproeven op de x-ray niets te zien is, zegt niets. Het kan nl heel goed dat het probleem dat ten grondslag ligt aan de slechte buigproeven, niet te zien is op de door jou gekozen beeldvorming. Kan zijn dat er een mri nodig zou moeten zijn om datgene wat het klinische beeld veroorzaakt in beeld te krijgen, of een inwendige echo van het SI gewricht.
Heb ook zo vaak gezien, mensen kopen paard, ach niet goed op de buigproef, maar x-ray van de benen is schoon dus zal wel een momentopname zijn...en vervolgens jaren lang maar vage klachten hebben waar de vinger niet echt achter te leggen is maar er wel vaker naast lopen als erop kunnen zitten.
Voor mij is het klinische beeld leidend. Niet goed op de buigproeven = niet goed of je nou iets kan vinden of niet. Voor mij is niet goed op de buigproeven een No Go. Ik snap het best als mensen denken, we keuren over een tijdje nog eens, maar voor mij houdt het op bij niet goed op de buigproeven. Daarmee kun je een leuk paard mislopen dat misschien zijn hele verdere leven niets gaat mankeren omdat het echt dat moment was, maar ik neem die gok niet want ik wil geen paard dat de ene keer goed is de andere keer niet. Dus tenzij er een hele duidelijke aanwijsbare reden is waarom een paard die dag van keuring niet goed is (bv dag ervoor vernageld oid) dan is het houdt het voor mij daar op.
Maar goed, iedereen maakt daarin zijn eigen keuzes.