Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimberley_

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 21:53

Ik heb mijn merrie ook laten keuren zonder dat ik erbij was.. verkoper heeft zo ongeveer de hele keuring lopen appen met mij wat er uit de foto's kwam +:)+ maar goed nu was dit ook een particulier en dat is misschien anders als een handelaar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 21:56

upendo schreef:
ikke schreef:
Leg eens uit waar ik zeg dat je niet moet laten keuren?

"Waarom wordt een dierenarts wel vertrouwd?"

Kan nuttig zijn om ook daar eerst goed onderzoek naar te doen.

In ieder geval is hier, door de wijze waarop het geschreven wordt, de suggestie gewekt dat de dierenarts op eigen houtje gehandeld heeft en zonder overleg met de opdrachtgever de keuring heeft afgebroken.

Leermomentje voor iedereen:
Ben erbij en maak duidelijke afspraken over het verloop.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 21:57

Of jij moet duidelijker je statements neerzetten. Valt me vaker op. :)

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 05:49

Ik doe altijd klinisch en röntgenologisch t hele plaatje. Uitzondering voor de jonkies natuurlijk..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 08:09

xSCWx schreef:
Ik was er inderdaad niet bij, het is 2,5u enkele reis. En daarnaast werk ik ook gewoon :+ dus ja noem het naïf maar ik heb vertrouwen in de verkoper en dierenarts. En dat is niet beschaamd.

Dat is regel nr 1 die je eigenlijk al niet goed doet. ALTIJD zelf aanwezig zijn bij een keuring. Liefst ook samen met iemand die daar verstand van heeft zodat de dierenarts grondig keurt en zich er niet met een 'jantje van leiden' afmaakt. Je hebt geluk gehad dat je in ieder geval een betrouwbare dierenarts erbij hebt gehad.
Ik maak wel eens mee dat een dierenarts in het voordeel van de verkoper keurt. Als je erbij bent gebeurt dat niet zo snel.

Dat de dierenarts niet verder is gegaan met keuren nadat het paard niet door de buigproef kwam is een normale gang van zaken.

Neem volgende keer iemand mee die echt verstand heeft van het aankoopproces en verstand van paarden. Dat kan je een hoop geld aan onnodige keuringen schelen.

Als een paard zo ver bij jou vandaan staat is het ook gebruikelijk om "ergens in het midden" te laten keuren. Daarmee voorkom je ook dat de verkopende partij het paard laat keuren door zijn/haar eigen veearts.
Dat is regel 2. ALTIJD laten keuren bij een veearts die onafhankelijk is van de verkoper.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 09:14

xSCWx schreef:
Sorry het is echt niet mijn bedoeling geweest om zo’n discussie op te laaien. Ik wilde inderdaad alleen maar weten wat jullie zouden doen in mijn geval. Als ik een paardje gevonden heb laat ik het wel weten

Laat je niet tegenhouden door duwdouwers hoor. Gewoon blijven posten!

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 10:31

xSCWx schreef:
Sorry het is echt niet mijn bedoeling geweest om zo’n discussie op te laaien. Ik wilde inderdaad alleen maar weten wat jullie zouden doen in mijn geval. Als ik een paardje gevonden heb laat ik het wel weten

Gewoon je vragen blijven stellen. We leren er allemaal van.

Je zou ook het paard over 2 weken door een erkend keuringsarts nogmaals onder de loep kunnen laten nemen? Maar ik zou er vooral even rustig over nadenken.. Wil je dit paard echt heel graag kopen? Wat zijn de plus punten van dit paard en wat zijn de mindere punten..

succes met de keuze *\o/*

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 10:35

Ik zou het niet doen. Ze stoppen een keuring niet voor niets. Jij wilt straks lekker rijden en niet gelijk beginnen met problemen. Zijn nog genoeg andere paarden :)

Daarnaast vond ik het hele verhaal nogal bijzonder klinken, daar had ik een wel mijn vraagtekens bij gehad, maar daar ben je uiteraard zelf bij.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 10:43

Heb de dierenarts even gesproken en hij zegt alles was perfect op de buigproef na. Optie is om over 3 a 4 weken dat opnieuw te doen, 2 weken vond hij te kort. Verkoper is nog twijfelende wat te doen, ze zegt dat dit eigenlijk nooit voorkomt.
En ik denk er nog even rustig over na, kan tegen die tijd altijd zeggen dat ze dat op mijn kosten opnieuw kunnen doen. En ja, het was echt een perfecte match dus daarom schrijf ik het paard nog niet direct af.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 10:45

Probeer er wel zeker bij te zijn als je er toch voor kiest overnieuw te keuren. Zodat je kan overleggen met de arts ter plekke en dus ook kunt kijken of je toch foto's laat maken van die benen als 1e van de reeks. Als die dat niet goed zijn kan je stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 10:52

Ik sluit me aan bij MyWishMax, ik zou er dan ook bij willen zijn zodat je zelf ziet hoe het gebeurd, wat er gebeurd en hoe het paard loopt. en dan ter plekke kunt bedenken of je haar wilt laten röntgen of niet.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 10:57

de klinische keuring stelt behalve de buigproeven ook niet veel voor. Het klinkt wel heel leuk, alles is perfect behalve dat, maar dat alles is niet veel. Verder moet je het zelf weten hoe en wat je verder wilt doen. Ik denk altijd maar zo, meer paarden in het land, dan vissen in de oceaan. Er komt vanzelf weer een andere op je pad.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 10:59

Babootje schreef:
xSCWx schreef:
Ik was er inderdaad niet bij, het is 2,5u enkele reis. En daarnaast werk ik ook gewoon :+ dus ja noem het naïf maar ik heb vertrouwen in de verkoper en dierenarts. En dat is niet beschaamd.

Dat is regel nr 1 die je eigenlijk al niet goed doet. ALTIJD zelf aanwezig zijn bij een keuring
. Liefst ook samen met iemand die daar verstand van heeft zodat de dierenarts grondig keurt en zich er niet met een 'jantje van leiden' afmaakt. Je hebt geluk gehad dat je in ieder geval een betrouwbare dierenarts erbij hebt gehad.
Ik maak wel eens mee dat een dierenarts in het voordeel van de verkoper keurt. Als je erbij bent gebeurt dat niet zo snel.

Dat de dierenarts niet verder is gegaan met keuren nadat het paard niet door de buigproef kwam is een normale gang van zaken.

Neem volgende keer iemand mee die echt verstand heeft van het aankoopproces en verstand van paarden. Dat kan je een hoop geld aan onnodige keuringen schelen.

Als een paard zo ver bij jou vandaan staat is het ook gebruikelijk om "ergens in het midden" te laten keuren. Daarmee voorkom je ook dat de verkopende partij het paard laat keuren door zijn/haar eigen veearts.
Dat is regel 2. ALTIJD laten keuren bij een veearts die onafhankelijk is van de verkoper.

Dikgedrukt zo niet waar. Ik maak anders mee en zie ook anders.
Gewoon goed overleggen en blijven posten. Over 4 weken nog eens herkeuren kan altijd dan kan je ook alleen voor de buigproef gaan dat is goedkoper dan een hele keuring opnieuw.

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 11:02

Hoi! Excuus als ik door iemand heen ga, maar ik zou graag wat advies willen.

Ik heb een paard op het oog, had een aantal bulten onder zijn hals/kaak gebied. Is nagekeken door de DA, schijnt de schildklier te zijn die voor de spier ligt. Schijnt vaker voor te komen.

Ik ben zelf bijna verpleegkundige, en als ik bij een mens een opgezwollen bult in de hals zie gaan bij mij alle alarmbellen rinkelen. Weet iemand welke gevolgen zoiets kan hebben voor een paard? Of wat aan te raden valt?

Daarnaast zou ik graag iemand privé willen spreken die wat verstand heeft van de stand van een rug van een paard. Paard lijkt wat onbespierd, maar hij heeft een kleine bult op zijn billen, mijn instructeur gaf ook aan, pas op voor een karper rug, dus wellicht als iemand daar ervaring mee heeft of even wil bekijken zou fijn zijn!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 11:03

Ik snap de verkopende partij wel dat zij niet 3-4 weken gaan wachten aangezien het dier uitbesteed is aan een handelstal en dat behoorlijk wat geld per maand kost. Zeker gezien de prijsklasse waarin het paard valt als het gezond is, kan dat gewoon niet uit.

Maar als je echt weg bent van het paard zou je wel af kunnen spreken dat je bv een principe afspraak maakt voor over een maand opnieuw keuren, alvast een datum prikt met de DA en dan heb jij ook de tijd om die dag vast vrij te nemen van je werk. Als de verkopende partij dan in de tussentijd verkoopt, dan is het pech en heeft het niet zo moeten zijn. Als die er nog staat, dan laat je keuren. Maar idd, wat al gezegd is, ik zou er dan wel zeker bij zijn als ik jou was zodat je echt kunt overleggen met de DA en evt dingen ter plekke na kunt laten kijken.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 11:06

Tsja de buigproef..
Die valt en staat hoe en door wie hij gedaan wordt.
Een paard meteen afschrijven omdat het de buigproef niet (volledig) haalt zou ik dus niet doen.

Er hoeft niks aan de hand te zijn.
Zelf meegemaakt en ook mensen in mijn omgeving.
Buigproef niet goed, paard is volledig door de molen geweest, röntgenfoto's en scans en extra onderzoek op de pezen.
Er was niks te zien en toch bleef de buigproef niet goed.

Nee ik heb geen 100% vertrouwen in een buigproef.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 11:24

Voor mij is juist het klinische beeld en dus de buigproeven, veel belangrijker als het X-ray beeld.

Een paard dat klinisch niet goed is, daar is gewoon wat mee. Wil niet zeggen dat dat iets permanents is, maar die is op het moment van keuren niet goed en laat dat zien.

Dat er na slechte buigproeven op de x-ray niets te zien is, zegt niets. Het kan nl heel goed dat het probleem dat ten grondslag ligt aan de slechte buigproeven, niet te zien is op de door jou gekozen beeldvorming. Kan zijn dat er een mri nodig zou moeten zijn om datgene wat het klinische beeld veroorzaakt in beeld te krijgen, of een inwendige echo van het SI gewricht.

Heb ook zo vaak gezien, mensen kopen paard, ach niet goed op de buigproef, maar x-ray van de benen is schoon dus zal wel een momentopname zijn...en vervolgens jaren lang maar vage klachten hebben waar de vinger niet echt achter te leggen is maar er wel vaker naast lopen als erop kunnen zitten.

Voor mij is het klinische beeld leidend. Niet goed op de buigproeven = niet goed of je nou iets kan vinden of niet. Voor mij is niet goed op de buigproeven een No Go. Ik snap het best als mensen denken, we keuren over een tijdje nog eens, maar voor mij houdt het op bij niet goed op de buigproeven. Daarmee kun je een leuk paard mislopen dat misschien zijn hele verdere leven niets gaat mankeren omdat het echt dat moment was, maar ik neem die gok niet want ik wil geen paard dat de ene keer goed is de andere keer niet. Dus tenzij er een hele duidelijke aanwijsbare reden is waarom een paard die dag van keuring niet goed is (bv dag ervoor vernageld oid) dan is het houdt het voor mij daar op.

Maar goed, iedereen maakt daarin zijn eigen keuzes.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 11:31

xkusjeirene schreef:
Hoi! Excuus als ik door iemand heen ga, maar ik zou graag wat advies willen.

Ik heb een paard op het oog, had een aantal bulten onder zijn hals/kaak gebied. Is nagekeken door de DA, schijnt de schildklier te zijn die voor de spier ligt. Schijnt vaker voor te komen.

Ik ben zelf bijna verpleegkundige, en als ik bij een mens een opgezwollen bult in de hals zie gaan bij mij alle alarmbellen rinkelen. Weet iemand welke gevolgen zoiets kan hebben voor een paard? Of wat aan te raden valt?

Daarnaast zou ik graag iemand privé willen spreken die wat verstand heeft van de stand van een rug van een paard. Paard lijkt wat onbespierd, maar hij heeft een kleine bult op zijn billen, mijn instructeur gaf ook aan, pas op voor een karper rug, dus wellicht als iemand daar ervaring mee heeft of even wil bekijken zou fijn zijn!

Ik wil wel voor je meekijken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 11:52

Babootje schreef:
xSCWx schreef:

Dat is regel nr 1 die je eigenlijk al niet goed doet. ALTIJD zelf aanwezig zijn bij een keuring
. Liefst ook samen met iemand die daar verstand van heeft zodat de dierenarts grondig keurt en zich er niet met een 'jantje van leiden' afmaakt. Je hebt geluk gehad dat je in ieder geval een betrouwbare dierenarts erbij hebt gehad.

StalNollie schreef:
Dikgedrukt zo niet waar. Ik maak anders mee en zie ook anders.
Gewoon goed overleggen en blijven posten. Over 4 weken nog eens herkeuren kan altijd dan kan je ook alleen voor de buigproef gaan dat is goedkoper dan een hele keuring opnieuw.

@StalNollie jij bent handelaar toch? Of verkoopt in ieder geval regelmatig paarden/pony's. Jij geeft nu vanuit jouw eigen optiek advies.
Maar ik doe dat natuurlijk vanuit de optiek van de koper. Het dikgedrukte is absoluut waar. Er zijn een aantal gulden regels waar je je als koper beter wel aan kunt houden als je een paard gaat kopen.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 12:01

Het zijn inderdaad wel wat de regels die je veel leest, maar er zijn toch altijd wel uitzonderingen op te vinden, niet?

Zoals bij Kimberley bv waarbij alles geappt werd en gefilmd, of mensen die een paard in een ander land kopen is het ook niet altijd eenvoudig om erbij aanwezig te zijn.

Ik heb ook al wel eens gehad dat mijn veearts dezelfde veearts was als degene waarbij ik interesse had in het paard. Het is niet tot keuren gekomen, maar ik zou het alsnog wel bij mijn (en dus ook die van de verkoper) veearts laten doen omdat hij al jaren bij me komt. Dat is beetje dubbel, maar zomaar een wildvreemde dierenarts aanspreken omdat het zo moet, is dan toch ook dubbel.

Is dat dan volgens het boekje? Nee niet echt, maar een klein beetje vertrouwen mag ook wel denk ik. Als verder alles oké ging en goed klinkt toch. Als er een dubbel verhaal aanhangt of je hebt een onderbuik gevoel van hm, het klopt geen 100% wat hier verteld wordt, of het klinkt raar of er is iets met de prijs oid. Dan snap ik dat je minder vertrouwen hebt (ook al hoeft dat niet persé onterecht te zijn, kan alsnog meevallen, maar als er iets is waarvan je achteraf zou denken dju ik had het kunnen weten, of 'told you so' dan is extra voorzichtigheid niet overdreven).

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 12:23

Babootje alleen maar aannames in je post richting mijn dus ga er niet eens verder op reageren

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 12:24

Wij zijn nu opweg naar “ons” paardje, hij wordt om half 2 gekeurd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 12:27

Jeika schreef:
Wij zijn nu opweg naar “ons” paardje, hij wordt om half 2 gekeurd!

Spannend, succes!

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 12:29

Oeeh leuk! Ik duim voor je :):)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 12:31

oji schreef:
Voor mij is juist het klinische beeld en dus de buigproeven, veel belangrijker als het X-ray beeld.

Een paard dat klinisch niet goed is, daar is gewoon wat mee. Wil niet zeggen dat dat iets permanents is, maar die is op het moment van keuren niet goed en laat dat zien.

Dat er na slechte buigproeven op de x-ray niets te zien is, zegt niets. Het kan nl heel goed dat het probleem dat ten grondslag ligt aan de slechte buigproeven, niet te zien is op de door jou gekozen beeldvorming. Kan zijn dat er een mri nodig zou moeten zijn om datgene wat het klinische beeld veroorzaakt in beeld te krijgen, of een inwendige echo van het SI gewricht.

Heb ook zo vaak gezien, mensen kopen paard, ach niet goed op de buigproef, maar x-ray van de benen is schoon dus zal wel een momentopname zijn...en vervolgens jaren lang maar vage klachten hebben waar de vinger niet echt achter te leggen is maar er wel vaker naast lopen als erop kunnen zitten.

Voor mij is het klinische beeld leidend. Niet goed op de buigproeven = niet goed of je nou iets kan vinden of niet. Voor mij is niet goed op de buigproeven een No Go. Ik snap het best als mensen denken, we keuren over een tijdje nog eens, maar voor mij houdt het op bij niet goed op de buigproeven. Daarmee kun je een leuk paard mislopen dat misschien zijn hele verdere leven niets gaat mankeren omdat het echt dat moment was, maar ik neem die gok niet want ik wil geen paard dat de ene keer goed is de andere keer niet. Dus tenzij er een hele duidelijke aanwijsbare reden is waarom een paard die dag van keuring niet goed is (bv dag ervoor vernageld oid) dan is het houdt het voor mij daar op.

Maar goed, iedereen maakt daarin zijn eigen keuzes.

Ik ben het helemaal eens met Oji. De klinische keuring is het allerbelangrijkste van de hele keuring.

Een rontgenologische keuring sluit niet alle gebreken uit. Een paard bestaat natuurlijk uit nog wel meer dat alleen het skelet - dat trouwens ook niet helemaal op de foto gaat - maar ook uit gewrichtsbanden, pezen en spieren.

Bij een goede - en grondige - klinische keuring wordt wel het paard in zijn geheel bekeken. De paardenarts bevoelt de benen op overvulling (vocht), of er geen spanning op de pezen zit, doet een ataxi test, kijkt naar de buigzaamheid van de hals en de wervelkolom, de tanden, de ogen (zitten er geen vlekjes die duiden op maanblindheid), de tanden, de longen, op alles wat afwijkend kan zijn. Door middel van de buigproeven sluit de paardenarts grote problemen uit in de gewrichten. Een hoefgewricht is een complex gewricht waarin allerlei structuren lopen.
het gewricht "hangt" als het ware in de hoef aan gewrichtsbandjes en er loopt een zeer belangrijke pees met een katrolfunctie (diepe buiger) tot diep in het hoefgewricht tot aan het hoefbeen. Die structuren kun je niet op de foto zien, maar een buigproef geeft wel informatie of er iets aan de hand is met deze structuren die we ook wel eens "weke delen" van het hoefgewricht noemen. Heel diep in de hoef kun je er noch met echo of RX bij en zal dan met een MRI moeten worden gekeken. Dat zijn hele dure onderzoeken. Dat is niet aan te raden.

Omdat een paard zich ook wel verstapt of verzwikt kan hebben kun je zo'n buigproef na een week nog eens overdoen om te kijken of het nog zo is. Maar als een paard nog wat meer problemen laat zien het en/en en dan zal de dierenarts in het algemeen een negatief aankoopadvies geven.

Bij een standaard rontgenologische keuring gaan alleen de risicogebieden op de foto, waarvan men op basis van historisch ervaringscijfers weet dat zich daar vaak problemen voordoen. Zoals bijvoorbeeld de straalbeentjes, hoefbeen, sesambeentjes, sprongen en knieen. Tegenwoordig gaat ook vaak de rug en hals op de foto, maar dat is nog niet standaard.
Maar bijvoorbeeld de voorknieen zijn geen onderdeel van een standaard keuring, terwijl daar ook artrose of ocd kan zitten, maar dit komt minder vaak voor dan bij de genoemde risicogebieden.
En ook het kraakbeen zie je niet op een RX foto. Zo kan een paard een meniscus hebben die er met een standaard RX keuring niet uit komt.

Met een RX keuring sluit je uit of het paard een gebrek heeft waar het op korte of langere termijn last van zou kunnen krijgen al laat het paard dat op het moment van de klinische keuring nog niet zien.
Zoals een slecht straalbeen of vormen van artrose, ocd, spat, etc.

Daarom moet een klinische keuring ook goed en grondig worden uitgevoerd, liefst op een kliniek en door een gekwalificeerde keuringsarts paard. Er hangt best veel vanaf.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 28-05-21 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt