Bokt en Antoine De Bodt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 18:19

Pipo schreef:
Maar al dat getrut van te voren met die jonge beesten, ben ik niet voor.

Waarom niet?

Aardig trouwens om een andere manier van werken te bestempelen als 'getrut' Scheve mond

Aella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 18:28

Dat 'getrut' is overigens niet alleen gezond voor lichaam en geest bij jonge paarden maar vooral ook voor zwakke paarden die min of meer gerevalideerd moeten worden (en daar ging het net over) voor je erop klimt. Hinrichs heeft duidelijke simpele boeken en video's maar ik zou niet bij hem gaan lessen als je niet tegen kritiek op je voorover neigende houding of ineffectief beengebruik kunt Knipoog

Aella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 18:41

Abby, mooi toepasselijk onderschrift! (maar is het wel van Brenderup? Verward ). Overigens wel leuk om Brenderup in dit topic te betrekken. Die man rijdt met volledig afgestoken benen de meest waanzinnige hogeschool oefeningen in opperste verzameling aan mekaar met paarden die verder heen zijn geweest dan welke hko patient dan ook.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 19:41

Leuk dat we via dit topic uiteindelijk bij al die verschillende aspecten van de basisopleiding (van ruiter en paard) uitkomen, zeer interessant en ik zou het jammer vinden als bepaalde dingen alleen via PB besproken zouden worden Eleonoor.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 19:57

Lovely schreef:
Astrid, op het moment dat jij meeveert om het achterbeen door te laten komen, dan doe je dat omdat je die druk van achteren krijgt neem ik aan?

Dat is maar net hoe je het opvat. Uiteindelijk komt de meeste druk van achteren maar er is naar mijn mening een onderscheid te maken tussen gewenste druk van achteren (impuls tgv voor het been zijn) waarbij het paard nageeflijk is en daarin best een wat zwaardere aanleuning kan hebben en het soort druk wat ontstaat bij spanning waarbij een paard best kan 'duwen' maar met vastgehouden rug waarbij je wel druk in de hand voelt maar het paard niet echt nageeflijk is (kan voor het oog heel dicht bij elkaar liggen overigens). Over dat laatste geval heb ik het gehad, en dat kan ik oplossen door eerst mijn hand te openen, hals uit te leggen en pas daarna bij te drijven, dus dat is wel degelijk 'andersom'. Feit blijft wel dat het onderhouden / opwekken van de impuls noodzakelijk is.

Naar ik heb begrepen is dat laatste stukje in de clinic overgeslagen en ik kan me voorstellen dat een paard daar niet beter van gaat lopen (zelfs Ozep niet Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 20:13

Juist astrid, dat laatste stukje werd overgeslagen en dat komt dus door het uitgangspunt dat met een lange voorkant de achterkant er vanzelf onderkomt. Je begrijpt toch wel dat ik het daar niet helemaal mee eens ben? Volgens mij (ik kan net zo goed zeggen 'ons') komt al het goede van achteren, daar begint het en van daar naar voren toe.

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 20:31

Aella schreef:
Uniferb, ik zal het anders formuleren: ook bij een jong paard dat uit de wei komt wegen de voordelen van een goede zit(inwerking) niet op tegen de nadelen van een verlichte zit. En ga eens naar een bibliotheek, lees een boekje over scholing aan de hand. Dat heeft namelijk totaal niets met longeren te maken.

Dank je voor de tip *LOL*

Het is wel duidelik dat we het over de scholing van het jonge paard in de praktijk anders ervaren.

Adviseren ze in die boekjes ook niet dat het beter is met een VZ zadel het jonge paard te beleren omdat je dan wat makkelijer mee "zit"?

Wat dit aan gaat ga ik echt met Pipo mee.

Aella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 20:49

Uniferb, wie is 'ze'? Ik ken geen boekjes waarin een VZ zadel als rijkunstige oplossing voor wat dan ook wordt aanbevolen. Btw wie moet het gemakkelijker gemaakt worden, jezelf of je paard?

Aella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 21:02

Ik heb echt mijn best gedaan om iets Kottasserigs in De Bodt te ontdekken maar dat is helaas niet gelukt. Ook met alle voordeel van de twijfel slaagt hij er op zijn minst niet in om over te brengen wat ik hoop dat hij bedoelt. Zullen we nu zonder De Bodt gezellig met zn allen lekker truttig verder kletsen en visies uitwisselen over basisdingetjes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 22:02

Margreet"]
[quote="Pipo schreef:
Maar al dat getrut van te voren met die jonge beesten, ben ik niet voor.

Waarom niet?

Aardig trouwens om een andere manier van werken te bestempelen als 'getrut' Scheve mond
[/quote]

Getrut, gefrut, whatever. Jonge beesten krijg je het best door ze gewoon snel en verantwoord zadelmak te maken, niet door ze wekenlang te poetsen knuffelen en pamperen. Dat is de ervaring die ik heb met jonge paarden, en ik denk dat mijn ervaring daar een heel stuk groter is dan de jouwe.

Wat ik al eerder aangaf, er is een heel stuk in de hoefslag geschreven over het beleren van jonge paarden, hierin zijn de grote jongens aan het woord. Ik raad iedereen aan om dat stuk eens te lezen.

Aella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 23:27

foei Pipo, wat denk je dat de echte 'echte' grote jongens ervan vinden dat jij Arbeid an der Hand gefrut gepoets en geknuffel noemt?
En nogmaals, ik bracht werken aan de hand in inzake het hypothetische geval van een paard-patient dat onder behandeling van een fysiotherapeut staat. Dan is snel erop springen en voorover zitten niet de meest verantwoorde manier om hem sterk te maken, punt.

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 23:39

Ik heb genoeg voorbeelden gezien van paarden waarmee te veel getrut was, beesten hadden bereveel conditie en stonden vaak omdat de mensen die vaak trutten niet echt concequent zijn niet echt fijn in de hand en waren een beetje verwend, maak dat maar eens normaal zadelmak, dan kun je ze beter na 2 keer longeren met zadel en hoofdstel erop gaan en zorgen dat hij voorwaarts blijft, dan haal je de meeste problemen weg. En waarom ik niet aan de hand werk? Als ik erop zit, heb ik veel en veel meer hulpen, kan ik dat dier veel en veel beter bewerken, dan is het toch logisch dat ie na goede training onder het zadel meer verbeterd dan training aan de hand? Onder het zadel kun je aan een dier toch meer toevoegen?
En die redenatie van met een VZ of springzadel zadelmak maken is toch ook heel logisch? Ik heb nog nooit van mijn leven in een dressuurzadel zadelmak gemaakt, en het lijkt me ook doodeng. In een VZ kom je makkelijker mee met de beweging, je beugels kunnen een stuk korter waardoor je weer steviger kunt zitten, en ga zo maar door.

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 23:43

Steef schreef:
Ik heb genoeg voorbeelden gezien van paarden waarmee te veel getrut was, beesten hadden bereveel conditie en stonden vaak omdat de mensen die vaak trutten niet echt concequent zijn niet echt fijn in de hand en waren een beetje verwend, maak dat maar eens normaal zadelmak, dan kun je ze beter na 2 keer longeren met zadel en hoofdstel erop gaan en zorgen dat hij voorwaarts blijft, dan haal je de meeste problemen weg. En waarom ik niet aan de hand werk? Als ik erop zit, heb ik veel en veel meer hulpen, kan ik dat dier veel en veel beter bewerken, dan is het toch logisch dat ie na goede training onder het zadel meer verbeterd dan training aan de hand? Onder het zadel kun je aan een dier toch meer toevoegen?
En die redenatie van met een VZ of springzadel zadelmak maken is toch ook heel logisch? Ik heb nog nooit van mijn leven in een dressuurzadel zadelmak gemaakt, en het lijkt me ook doodeng. In een VZ kom je makkelijker mee met de beweging, je beugels kunnen een stuk korter waardoor je weer steviger kunt zitten, en ga zo maar door.

Ja, maar Steef het is niet om het jezelf gemakkelijk te maken Haha!

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 23:50

Als je het jezelf makkelijker maakt dan maak je het je paard toch ook makkelijker? Je stoort hem niet!

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 23:50

neem dan een western zadel , heb je tenminste nog houvast aan de knop *LOL* Knipoog

maar ff serieus,
trutten is natuurlijk nooit goed, maar poetsen longeren kan volgens mij geen kwaad als je het op een gewone nuchtere manier doet.
en wat voor zadel je er op legt maakt toch ook niet uit Verward

vroegah....... had je geen zadels , toen zat je gewoon op zijn blote rug Haha!

Aella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 23:51

Steef, misschien is het doodeng omdat je te weinig grondwerk hebt gedaan en je paard dus niet gewoon netjes braaf onder je doet wat je eigenlijk wilt. Hoe kan een dressuurzadel nou eng zijn? Verward
Ik maak zadelmak zonder zadel, wat vindt je daar dan van?

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 23:53

Jos schreef:
neem dan een western zadel , heb je tenminste nog houvast aan de knop *LOL* Knipoog

maar ff serieus,
trutten is natuurlijk nooit goed, maar poetsen longeren kan volgens mij geen kwaad als je het op een gewone nuchtere manier doet.

Ma vroegah....wa'n de peerden nie zo wild....

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 23:55

Aella schreef:

huh zadelmak zonder zadel Verward

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 23:55

Aella schreef:
Steef, misschien is het doodeng omdat je te weinig grondwerk hebt gedaan en je paard dus niet gewoon netjes braaf onder je doet wat je eigenlijk wilt. Hoe kan een dressuurzadel nou eng zijn? Verward

wat ik daar van vind? Dat doe je als je levensmoe bent of nog nooit een echt paard hebt gereden! }>

En grondwerk? Waarom zou ik in hemelsnaam grondwerk gaandoen? Ze zien me aankomen *LOL*

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 23:56

UniferB"]
[quote="Jos schreef:

maar ff serieus,

Ma vroegah....wa'n de peerden nie zo wild....

[/quote]

*LOL*

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 23:58

vroegah .....deden de paarden het "grond" werk, en liepen wij er achteraan
maar je moet wel recht richten , anders krijg je kromme lijnen Haha!
Laatst bijgewerkt door Jos op 01-02-03 00:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Aella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 23:59

Wilde paarden? Zadelmak maken eng? Van welke planeet komen jullie? Je frut en tut een beetje professioneel vanaf de grond en je gaat er als het zover is gewoon op zitten. Rust, orde, doel en duidelijkheid, je paard zet geen stap verkeerd als jij hem goed voorbereid hebt.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 23:59

Jos schreef:

hahaha helemaal waar Haha!

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 00:00

Jos schreef:

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 00:02

Aella schreef:
Wilde paarden? Zadelmak maken eng? Van welke planeet komen jullie? Je frut en tut een beetje professioneel vanaf de grond en je gaat er als het zover is gewoon op zitten. Rust, orde, doel en duidelijkheid, je paard zet geen stap verkeerd als jij hem goed voorbereid hebt.

Ne...wij zijn van vroegah...toen warn er alen no mar kou'bloeden....