Pipo schreef:Maar al dat getrut van te voren met die jonge beesten, ben ik niet voor.
Waarom niet?
Aardig trouwens om een andere manier van werken te bestempelen als 'getrut'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lovely schreef:Astrid, op het moment dat jij meeveert om het achterbeen door te laten komen, dan doe je dat omdat je die druk van achteren krijgt neem ik aan?
Aella schreef:Uniferb, ik zal het anders formuleren: ook bij een jong paard dat uit de wei komt wegen de voordelen van een goede zit(inwerking) niet op tegen de nadelen van een verlichte zit. En ga eens naar een bibliotheek, lees een boekje over scholing aan de hand. Dat heeft namelijk totaal niets met longeren te maken.
Margreet"]
[quote="Pipo schreef:Maar al dat getrut van te voren met die jonge beesten, ben ik niet voor.
Steef schreef:Ik heb genoeg voorbeelden gezien van paarden waarmee te veel getrut was, beesten hadden bereveel conditie en stonden vaak omdat de mensen die vaak trutten niet echt concequent zijn niet echt fijn in de hand en waren een beetje verwend, maak dat maar eens normaal zadelmak, dan kun je ze beter na 2 keer longeren met zadel en hoofdstel erop gaan en zorgen dat hij voorwaarts blijft, dan haal je de meeste problemen weg. En waarom ik niet aan de hand werk? Als ik erop zit, heb ik veel en veel meer hulpen, kan ik dat dier veel en veel beter bewerken, dan is het toch logisch dat ie na goede training onder het zadel meer verbeterd dan training aan de hand? Onder het zadel kun je aan een dier toch meer toevoegen?
En die redenatie van met een VZ of springzadel zadelmak maken is toch ook heel logisch? Ik heb nog nooit van mijn leven in een dressuurzadel zadelmak gemaakt, en het lijkt me ook doodeng. In een VZ kom je makkelijker mee met de beweging, je beugels kunnen een stuk korter waardoor je weer steviger kunt zitten, en ga zo maar door.
Jos schreef:neem dan een western zadel , heb je tenminste nog houvast aan de knop![]()
maar ff serieus,
trutten is natuurlijk nooit goed, maar poetsen longeren kan volgens mij geen kwaad als je het op een gewone nuchtere manier doet.
en wat voor zadel je er op legt maakt toch ook niet uit
vroegah....... had je geen zadels , toen zat je gewoon op zijn blote rug
Aella schreef:Steef, misschien is het doodeng omdat je te weinig grondwerk hebt gedaan en je paard dus niet gewoon netjes braaf onder je doet wat je eigenlijk wilt. Hoe kan een dressuurzadel nou eng zijn?![]()
Ik maak zadelmak zonder zadel, wat vindt je daar dan van?
UniferB"]
[quote="Jos schreef:neem dan een western zadel , heb je tenminste nog houvast aan de knop![]()
maar ff serieus,
trutten is natuurlijk nooit goed, maar poetsen longeren kan volgens mij geen kwaad als je het op een gewone nuchtere manier doet.
en wat voor zadel je er op legt maakt toch ook niet uit
vroegah....... had je geen zadels , toen zat je gewoon op zijn blote rug
Aella schreef:Wilde paarden? Zadelmak maken eng? Van welke planeet komen jullie? Je frut en tut een beetje professioneel vanaf de grond en je gaat er als het zover is gewoon op zitten. Rust, orde, doel en duidelijkheid, je paard zet geen stap verkeerd als jij hem goed voorbereid hebt.