'Ik eet geen paardenvlees want dat is zielig'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rosa__

Re: 'Ik eet geen paardenvlees want dat is zielig'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 20:46

Ik eet gewoon helemaal geen vlees Knipoog

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 08:14

beantsje schreef:
Ik onderschrijf heus wel dat de een meer gevoel heeft dan de ander.
Maar om nou puur op het feit, dat ik paardenvlees eet, te concluderen dat ikdan wel minder gevoelig zal zijn, is veel te kort door de bocht. Mijn omgeving (en ik zelf ook)ziet mij wel degelijk als een heel gevoelig iemand. Ik ga er misschien wat rationeler mee om, maar dat is wat anders. ik ben tenslotte geen 18 meer.

hier ben ik het wel mee eens Knipoog ik zal nooit beweren dat ik als vegie (of als persoon in zen geheel) meer gevoel of liefde heb voor dieren dan een vleeseter.
wat voor mij persoonlijk wel zo is, is dat mijn liefde voor alle dieren zo groot is, dat ik het gewoon echt niet over mijn hart krijg om ze op te eten.
maar nogmaals, dit is voor mij persoonlijk, ik kan niet spreken voor alle vegies want iedereen heeft wel een andere reden waarom ze uiteindelijk vegie zijn geworden Knipoog net zo goed als dat vleeseters elk hun persoonlijke reden hebben om nog wel vlees te eten of om bepaalde soorten vlees niet te eten.
ik kan niet zeggen dat mensen die nog wel paardenvlees eten, hun paarden minder graag zien, dan dat ik mijn 2 loebassen graag zie. zien ze hun op een andere manier graag dan dat ik mijn 2 sjarels graag zie? geen idee, ik kan nog altijd niet in hun gedachten, harten lezen Knipoog

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:52

suuzepuus schreef:
en als je wat volwassener wordt (20 +) wordt dat meestal weer omgezet naar bewust zijn van wat je eet, en een koe htzelfde is als en paard , varken en kip (in het geval van vlees eten dan)

ik ben onderhand 28 Haha! Heb nooit paard willen eten NOOIT. Ook mijn ouders willen het pertinent niet eten. Alles wat verdacht is van paardenvlees komt er niet in. De kids van mijn vriend zijn me ook dankbaar dat ik er zo op let, dan kunnen ze tenminste met een gerust hart een kroket eten. Mijn vriend die er eerst totaal niet op lette en achteraf gezien een berg paard naar binnen heeft gewerkt, krijgt het nu niet meer door zijn keel. Hij ziet nu paarden van heel dichtbij, heeft 2 sterfgevallen mee gemaakt hier en heeft gezien wat het met een mens kan doen als de trouwe vriend de laatste adem uit blaast. Het heeft hem doen beseffn dat paarden er niet zijn om op te eten, maar net als honden en katten er zijn om onze vrienden te zijn. En vrienden eet je niet op, daar zorg je goed voor.

Dus of het nu direct met leeftijd te maken heeft.....

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 20:53

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 23:13

Voor mij is vlees, vlees. Lachen Ik maak daarin echt geen verschil tussen varkens , kippen of paarden etc. Lachen Paarden hebben in meer gevallen nog een beter leven gehad. Lachen En dat heeft niks met mijn gevoeligheid oid te maken.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 00:03

ik ben nog een paar jaartjes ouder dan jou Sherwood,
en ik denk er precies hetzelfde over als jij,
en dat is nooit anders geweest.
dus sinds mn 6e ofzo, tot nu en dat blijft zo.
en thuis werd het ook nooit gegeten.

sjakyrolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 00:16

ik ga dus echt niet bewust paarden vlees eten! maar een kroket sla ik toch niet af hoor Bloos
maar dat is ieder zijn eigen mening
in heel erg veel dingen zit paarden vlees, (vlees salade, korket, frikandel, nja je kan het zo gek niet bedenken)
al hoewel als ik naar de friettent ga ik ook liever een kaassoufle neem dan een kroket (bewust voor het vlees)

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 08:57

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Annepoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:28

schatjes, de dieren worden toch geslacht. Voor jezelf kun je idd hebben dat je het niet eet. Maar helaas word t de wereld er niet beter op. Boos!

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 11:16

zucht... annepoes, wil je ff het hele topic lezen? daar staat al zeker 8 keer het antwoord op wat jij net hebt gezet Slapen

Avenance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 11:22

Menig paard dat naar de slacht verdwijnt heeft het beter gehad dan een koe/varken/kip die daar ook belandt. Al neemt het niet weg dat het nog steeds niet leuk is.

Gister inderdaad ook stukje van het programma gezien, over paardenvlees vs. frikandellen, volgens mij, wisten die mensen er ook geen eind aan en gaven steeds tegengestelde antwoorden.
Paardenlvlees voor de smaak, omdat die lekkerder zou zijn, dan zat er helemaal paardenvlees in (behalve in de magnetron frikandel) en dan was het weer om dat het relatief goedkoop vlees is en vijf minuten later was het het duurste vlees, het kan zijn dat ik niet goed opgelet heb, was inmiddels met iets anders bezig, maar ik begreep er niets meer van.
Snacks voor de horeca zat wel weer paardenvlees in en in overige weer niet, omdat de consument er op let in de supermarkt zat het er niet in, maar bij een snackbar krijg je het alsnog voorgeschoteld, ik ben de weg halvewege kwijt geraakt.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 11:25

kitty_gomez schreef:
gister was er een programma op ned.3 keuringsdienst van waarde.
ging over paardenvlees in frikandellen. volgens mij kan je het terug zien op uitzenddinggemist

Heb het gezien, kreeg er niet echt honger van, die bakken met vermalen vlees, jakkes! Het was wel grappig dat iedereen elkaar en soms zichzelf zo tegensprak ('Beckers gebruikt geen paardenvlees, behalve in het pak wat wij hebben weten te bemachtigen Tong uitsteken ). De waarheid zal wel ergens in het midden liggen. Ze willen als snackproudcenten wel zo goed mogelijk naar voren komen in zo'n programma, dan roep je misschien wel eens iets wat niet helemaal waar is.
Ze noemden ook nog weer dat veel paardenvlees uit Mexico en de V.S. komt, dus niet van vertroetelde Nederlandse/europese dieren. (zoals bekend) Was wel goed voor de beeldvorming geweest als ze daar nog iets van hadden laten zien.

Avenance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 12:26

Zag er zeker niet lekker uit nee, niet zozeer om het paardenvlees (of ander vlees) denk ik nu nog wel een keertje na voordat ik een hap frikandel neem.

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 10:06

Ik ben gewoon al vegatariër.. Vroeger was ik dat nog niet, en toen zei ik altijd, achjoh, dat paard is nu toch al dood. Maar nu krijg ik geen een stukje vlees mijn mond in meer ..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 15:32

Eén argument heb ik nog niet gehoord; wat ik trouwens best ee zinnig argument vind.

wat zit er in paardenvlees?
Ook met het nieuwe ontwormingsverhaal kan je nog steeds je paard een wormspuit geven zonder dat het in het paspoort komt. Terwijl er op wormmiddelen toch echt een wachttijd zit van 30 dagen. En ik ben er van overtuigd dat er wel meer geneesmiddelen worden gegeven waarop een wachttijd zit, zonder dat het in het paspoort komt.
en zolang dat niet in het paspoort komt, is het paard voor de AIVD schoon en komt zó in de voedselketen.
Broodje frikandel met wormmiddel dus... Misselijk

Kalveren mogen geen clenbuterol krijgen voor ze naar de slacht gaan.
Maar genoeg hoestende paarden die flessen vol Ventipulmin verstouwen in hun leven. Komt niet in ht paspoort. Maar het is dezelfde stof als de verboden Clenbuterol...

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 14:31

beantsje schreef:
Eén argument heb ik nog niet gehoord; wat ik trouwens best ee zinnig argument vind.

wat zit er in paardenvlees?
Ook met het nieuwe ontwormingsverhaal kan je nog steeds je paard een wormspuit geven zonder dat het in het paspoort komt. Terwijl er op wormmiddelen toch echt een wachttijd zit van 30 dagen. En ik ben er van overtuigd dat er wel meer geneesmiddelen worden gegeven waarop een wachttijd zit, zonder dat het in het paspoort komt.
en zolang dat niet in het paspoort komt, is het paard voor de AIVD schoon en komt zó in de voedselketen.
Broodje frikandel met wormmiddel dus... Misselijk

Kalveren mogen geen clenbuterol krijgen voor ze naar de slacht gaan.
Maar genoeg hoestende paarden die flessen vol Ventipulmin verstouwen in hun leven. Komt niet in ht paspoort. Maar het is dezelfde stof als de verboden Clenbuterol...

Ik weet niet hoor, maar koeien, varkens en kippen krijgen ook vast wel middelen toegediend die niet per definitie op een of ander formulier staan ingevuld voor ze geslacht worden. En het snackvlees bevat vooral paardenvlees uit Zuid-Amerika, zouden ze daar paardenpaspoorten hebben? (vraag die nu bij me opkomt is of ze daar uberhaupt ontwormd zullen worden...)
Ik denk als je het vlees goed heet bakt e.d. dat je de meeste ellende wel eruit haalt. (dat hoop ik dan maar, gelukkig is de gemiddelde leeftijd in Nl. nog steeds vrij hoog Knipoog ).

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 15:10

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Crocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:02

Sajnne schreef:
Kijken wie dr nog zo over denkt als hier ooit oorlog komt Vork
Als je dan 5 weken bloembollen moet eten krijg je vanzelf trek hoor in een lekker mals paardenbiefstukje Vork

Als het oorlog is, en er is echt helemaal niks anders te eten cq ik ga dood als ik geen vlees zal eten, ja, natuurlijk begin ik dan ook aan een dier te knagen. Overlevingsdrang en zo. Maar ... leef jij alsof het oorlog is ? Natuurlijk niet. Waarom moeten vegetariers dat dan wel doen ?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:12

een beetje ontwormen is voor de mens ook niet slecht hoor! en voor de mensen die GEEN paardenvlees eten, kijken jullie op elke verpakking in de supermarkt? gaan jullie nooit naar de snackbar? eten jullie noooit bij iemand anders op een feestje een bitterbal mee? gaan jullie nooit uiteten en bestel je iets anders dan een stuk vis? wie weet zit er in de gehaktballen uit de tomatensoep van dat super chique restaurant wel stiekum een beetje paardenvlees...

ik denk van niet!

de niet vega's krijgen volgens mij allemaal weleens een stukje paard binnen.

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:13

kitty_gomez schreef:
ik eet gelukkig helemaal geen vlees!

maar idd. koeien enz. krijgen toch ook middelen?

Koeien die middelen krijgen? WTF Slapen . Ik heb eigenlijk geen zin om uitteleggen dat boeren al hun medicijnboekhouding moeten bijhouden, bepaalde medicijnen totaal niet mogen, wachttijden op medicijnen zitten en binnen die tijd mogen de dieren niet worden geslacht (of melk geleverd worden aan de fabriek). Hormonen? Nee hoor. Niks. Streng verboden. Enigste hormoon wat wij thuis gebruiken is oxytocine, om melkproductie op gang te brengen wanneer een koe de melk niet wil laten schieten. Melk moet er dan wél uit, anders kan dat een nare uierontsteking tot gevolg hebben.

Ik eet vlees. Koe, varken, kip en ook paard. En ik ben écht gek van koeien. Ik vind het gewoon zielig dat mensen geen paardenvlees eten maar wél ander vlees. Dan vraag ik me af wat voor reden ze hebben om dat niet te eten...

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 07:08

suuzepuus schreef:
een beetje ontwormen is voor de mens ook niet slecht hoor! en voor de mensen die GEEN paardenvlees eten, kijken jullie op elke verpakking in de supermarkt? gaan jullie nooit naar de snackbar? eten jullie noooit bij iemand anders op een feestje een bitterbal mee? gaan jullie nooit uiteten en bestel je iets anders dan een stuk vis? wie weet zit er in de gehaktballen uit de tomatensoep van dat super chique restaurant wel stiekum een beetje paardenvlees...

ik denk van niet!

de niet vega's krijgen volgens mij allemaal weleens een stukje paard binnen.

als vegie doe ik dat wel Knipoog mijn vriend trouwens ook.
ik denk dat als je ervoor kiest om als 'bewuste vleeseter' door het leven te gaan, je ook evengoed wel oplet met wat je binnenspeelt hoor Knipoog en ja, daar hangen dan keuzes aan vast, dus geen soepen op een ander, niet zomaar eten wat ze op u bord gooien, de menukaart helemaal uitpluizen en echt navragen welke ingredienten erin zitten....
en het is niet omdat iemand geen paardenvlees wil eten, dat ze daarom alleen nog vis gaan eten he Knipoog je kan dan (denkt ff na want kent niets van die vleestoestanden Bloos ) konijn, lam, varken, kip, koe,... eten. een mens gaat echt niet sterven als die zen leven lang geen bitterballen meer eet Knipoog

het is zelfs zo dat wij ondertussen onze 'veilige' merken en producten blindelings vanbuiten kennen. is er iets nieuws, dan kijken wij idd de ganse verpakking af.

overlaatst had ik daarmee wel een megablunder begaan Bloos ik nam zoals anders de 2 lievelingspizza's van mijn vriend. ik zag dus de pizza's liggen en hopsakidee, de kar in.
wij komen thuis en mijn vriend bekijkt die pizza's en kijkt naar mij met een blik van "zijde gij nu helemaal op uwe kop gevallen en blijven totsen?!"
wat bleek? het zijn bolognese pizza's, maar met een nieuwe verpakking die enorm fel op onze normale pizza's lijkt Bloos Frusty (het heeft de hondjes gesmaakt in elk geval Haha! )

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:02

Ik eet geen varkensvlees, en zo min mogelijk paardenvlees... Kip en rund Koe eten we biologisch, we willen wel dat ze een goed leven met wat ruimte hebben gehad...Ik kan nog steeds een stukje vlees niet afslaan (of het moet varken,paard, of konijn zijn..)...

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 12:34

Ik eet niets dat van dieren afkomstig is. Ik kan tegenwoordig ook echt niet meer begrijpen dat er welnadenkende mensen op deze aardbol rondlopen die wel vlees/zuivel eten dat afkomstig is uit de bio-industrie. No offence, maar zo denk ik er echt over.

Verder ben ik het wel met peelemeisje eens dat het nogal hypocriet is om geen paardenvlees maar wel varken/koe/kip etc. te eten.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:17

Dani62 schreef:
Ik eet niets dat van dieren afkomstig is. Ik kan tegenwoordig ook echt niet meer begrijpen dat er welnadenkende mensen op deze aardbol rondlopen die wel vlees/zuivel eten dat afkomstig is uit de bio-industrie. No offence, maar zo denk ik er echt over.
Verder ben ik het wel met peelemeisje eens dat het nogal hypocriet is om geen paardenvlees maar wel varken/koe/kip etc. te eten.

Een weldenkend mens doet wel of kan wel zijn best doen om zich meer bewust te zijn van hetgeen hij koopt en daarom bepaalde dingen wel en andere niet te kiezen. Dat probeer ik wel i.i.g.
Ik ben het me je eens dat het een niet zieliger is dan het ander. Ik pleit dan ook voor bewustwording.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:25

peelemeisje schreef:
Koeien die middelen krijgen? WTF Slapen . Ik heb eigenlijk geen zin om uitteleggen dat boeren al hun medicijnboekhouding moeten bijhouden, bepaalde medicijnen totaal niet mogen, wachttijden op medicijnen zitten en binnen die tijd mogen de dieren niet worden geslacht (of melk geleverd worden aan de fabriek). Hormonen? Nee hoor. Niks. Streng verboden. Enigste hormoon wat wij thuis gebruiken is oxytocine, om melkproductie op gang te brengen wanneer een koe de melk niet wil laten schieten. Melk moet er dan wél uit, anders kan dat een nare uierontsteking tot gevolg hebben.

Heb je helemaal gelijk in, een boer heeft het tegenwoordig haast drukker met de boekhouding van van alles en nog wat dan met de dieren, tenminste dat hoor ik in mijn omgeving wel eens. kitty_gomez reageerde op een uitspraak van mij.
Ik wilde een uitspraak ontkrachten waarin werd gezegd dat van paardenvlees niet bekend is of er medicijnen e.d. gebruikt zijn, ik moet nog maar eens op zoek naar info hierover.