Paardenmensen en "Mensen met Paarden"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paardenmensen en "Mensen met Paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 11:05

Zammie schreef:
Wat weer een boel uitspraken van bokkers die het allemaal wel weten... Paardenmens.... Bestaat niet. We zijn allemaal mensen met paarden... de 1 heeft er meer gevoel voor als een ander, maar zie zeker geen oud boertje met pijp in de mond als de paardenmens... Heb teveel boertjes gezien die daarnaast ook nog een wandelstok in de hand hebben en die dan ook veelvuldig gebruikten...

Zammie, als je mijn post na deze gekwote van jou nog even leest, zul je zien dat ik het niet over mijzelf noch over jou had, maar vooral over wat jij beweert over "boertjes".

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 11:21

Mindim schreef:
Als je maar een paardenmens bent voor je eigen paarden. Mijn paarden ken ik van haver tot gort, weet precies wat voor hoed ze die dag op hebben en of er iets aan mankeert. Zolang ik dat bij die van mezelf heb vind ik het prima.

Hahaha, nou, precies. Helemaal met je eens! Haha!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 11:27

Zammie schreef:
Wat weer een boel uitspraken van bokkers die het allemaal wel weten... Paardenmens.... Bestaat niet. We zijn allemaal mensen met paarden... de 1 heeft er meer gevoel voor als een ander, maar zie zeker geen oud boertje met pijp in de mond als de paardenmens... Heb teveel boertjes gezien die daarnaast ook nog een wandelstok in de hand hebben en die dan ook veelvuldig gebruikten...

Nou, I hate to burst anyones bubble.... Maarre, ga eens naar een willekeurige paardenmarkt, dan zie je wat Zammie bedoeld. En dat soort boertjes zou ik graag even de stok afhandig maken en er even opnieuw kennis mee laten maken.
Lijkt me dus klip en klaar dat 'boertjes met pet, sigaar en stok' in vele gedaanten door paardenland zwerven.
Ik snap dus goed wat Zammie bedoeld.... alhoewel het godzijdank niet voor al die 'kukige' (schattige) boertjes geldt... dus ook niet voor jouw vader Sulleitha. Ik zou er dan ook niet echt een persoonlijke vete van maken.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 12:23

Precies Ninx... jij begrijpt precies wat ik bedoel en voor de bokkers die het niet begrijpen, ga naar willekeurige paardenmarkt en je ziet ze zat rondlopen...
ennuh suleilitha, jij maakt het (weer) eens persoonlijk door er dingen in te zetten die niets, maar dan ook niets met mijn verhaal te maken hebben... (zal nu wel weer het nodige over me heen krijgen, maar als het niets met dit topic te maken heeft, doe het dan maar via pb...)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 12:34

Hmmm...ik gebruik een carrot stick, val ik dan in de categorie van boerin zonder pijp en zonder pet op het hoofd?
Een wandelstok gebruiken hoeft niet perse negatief te zijn. Net zo min als het gebruik van de stick per definitie negatief is. Een stick is geen zweep, het is de verlengde van je arm. Kan bij een boer met pet en pijp en klompen aan net zo zijn.Knipoog

Het is maar net hoe je hem gebruikt...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 12:40

Al eerder gezegd: er werd hier (meerdere malen door enkele bokkers) beweerd dat het portret van een paardenmens een oude boer is met sigaar en pet op... Ik heb dus vaak genoeg deze boertjes gezien (met de beruchte wandelstok, want die kunnen niet zonder) en die veelvoudig gebruikten... Inderdaad ook als verlenging van hun arm, maar zeer zeker ook om dat het wat harder aankomt en zij dan zelf minder risico lopen om een trap te krijgen... Nogmaals: kijk eens op een willekeurige paardenmarkt en je ziet ze zat rondlopen... Wil dus niet de bokkers meteen aanvallen die een paard trainen met (hoe zo'n ding ook mag heten) want ik gebruik in het beginstadia van een paard leren longeren ook een lange zweep...(en dus als verlenging van mijn arm) Puur om het paard te leren afstand van mij te krijgen... Dus niet om te slaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 12:42

het kan een boertje met wandelstok zijn...dit hoeft niet
zo gaat het al het hele topic...dingen uit het verband trekken...jammer

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 12:44

O, ik gebruik mijn stok zeer zeker om een tik uit te delen, als het dat is wat het paard nodig heeft. Zo hard als het moet, zo zacht als het kan. En eigen veiligheid voorop.

Maar goed, ik schaal mezelf ook in als "mens met paard", dus dan mag ik dat Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 12:45

Nee Zammie, dat is niet beweerd maar werd er even bijgehaald dat er wel paardenmannetjes rondlopen met die exterieurkenmerken, maar is het niet zo dat een "paardenmens" niet aan een bepaald uiterlijk hoeft te voldoen???
Het kan inderdaad een boertje met wandelstok zijn zoals Kawa zegt maar ook een oud vrouwtje met een rollatortje Sigaar

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 12:55

Echt heel erg mooi verwoord.
Ik ben het er helemaal mee eens!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 12:59

Elliebelle schreef:
Echt heel erg mooi verwoord.
Ik ben het er helemaal mee eens!

Heb je het over het eerste bericht in het topic, of over de reactie die net boven die van jouw staat? Lips are sealed

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 13:00

Wandelstok en boertjes Clown
Daar ken ik nog een heel leuk verhaal over Haha!

Eens per jaar hebben we hier de Zuidlaardermarkt waar dus best wel veel boertjes komen met riete wandelstokken.
En ze geven graag een paar tikken weg aan paarden die ze wel zien zitten Haha!
Een merrie was het alleen zo zat dat toen een boertje zijn stok op tilde om deze dame een tik te verkopen de merrie sneller was Haha!
Boertje lag 5 meter verderop tussen de paarden en kreeg een gratis ritje in de ziekenauto.
AUW!!!!!!

Sorry compleet off-topic maar ik zie hem zo weer voor me langs vliegen.
Merrie werd daarna gelijk verkocht want dat was tenminste een slim paard Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 13:06

Hahaha, ik zie het gewoon voor me, paard geeft vliegles aan boertje!!!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 13:11

runningkawa schreef:
het kan een boertje met wandelstok zijn...dit hoeft niet
zo gaat het al het hele topic...dingen uit het verband trekken...jammer

Heb geen zin om weer het hele topic door te gaan lezen, maar er staat echt: dat het (paardenmens) eruit ziet met .... en dat de ondertussen beruchte boer die de paarden zwaar verwaarloosd wel een paardenmens kan zijn... In mijn ogen niet.... Ga er dus ook niet meer verder op in, want heeft hier totaal geen zin... Er zullen altijd mensen zijn die het op hun manier zien en mensen die het weer op een andere manier zien...Prima toch, maar maak het eens wat minder persoonlijk, want dat zie ik helaas veel te vaak ook weer in dit topic voorbij komen...Laat een ander dus alsjeblieft ook een eigen mening hebben, zonder dat meteen weer onderuit te trappen...Want ik ben in dit hele topic nog niemand tegen gekomen die mij dus wel een echt voorbeeld kan geven van een paardenmens en er zitten er al helemaal geen hier in dit topic mee te posten... (ondanks dat er sommigen echt heel dicht bij in de buurt komen, volgens mijn visie Knipoog )

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 13:14

Dan ben ik een paardenmens, ookal heb ik veel fouten gemaakt.
Sterk omschreven, knap gedaan.

ff Persoonlijk vraagje, TS, jouw persoonlijke informatie, wat heeft dat voor toegevoegde waarde in jouw leven? het klinkt nl beetje neerslachtig en leeg.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 13:17

Als je er van uitgaat dat de meesten hier vinden dat er maar heel weinig echte paardenmensen zijn, kan het idd kloppen dat je er hier geen vindt die meeposten Haha!

En over het feit dat er in het verleden meer paardemensen leken te zijn dan nu: in mijn ogen is dat dus niet waar. Er was keer ervaring, maar beslist niet meer feeling voor de paarden. Ook dat boertje dat een lastpak van hengst op 2,5 jarige leeftijd inspant om hem in het gareel te krijgen valt daar niet onder, sorry. Hij heeft de ervaring om te zien wat voor vlees hij in de kuip heeft, weet door ervaring wat hij kan verwachten en hoe hij het op kan lossen, maar een echt paardenmens kan ik hem op grond van deze omschrijving ook niet noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 13:18

ik heb wel een voorbeeld gegeven, maar deze man is dood...dus helaas, kun je hem ook niet meer ontmoeten

en heeft het er letterlijk gestaan of heb je het letterlijk opgenomen?
De begin post van ts werd ook letter opgevat terwijl het zo niet opgevat moest worden...maar zelfs na uitleg werd dat nog gedaan...tja, dan houd het op..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 13:21

Zoals Barmat het beschrijft zijn er vast wel een aantal mensen die zich er in herkennen; de nuchterheid, het rechtvaardige in de omgang, een paard een flinke optater verkopen als het nodig is etc..
Of begrijp ik het dan verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 13:21

sorry, bedoel het geneuzel over het dekje Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 13:22

Zammie en Cassidy, wat verstaan jullie dan onder een paardenmens??? (begin nieuwsgierig te worden)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 13:24

Ben het trouwens niet eens met de uitspraak dat je het bent of niet; ervaring doet je een hoop leren; vroeger had een paard van mij echt niet de bezem over zich heen gehad als hij trachtte me in elkaar te meppen. NU vind ik het een ideaal middel als het in mijn nabijheid is. ( jonge paarden kunnen nu eenmal wel eens wat utproberen)..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 13:38

Zammie schreef:
Precies Ninx... jij begrijpt precies wat ik bedoel en voor de bokkers die het niet begrijpen, ga naar willekeurige paardenmarkt en je ziet ze zat rondlopen...

Ben het met je eens, hoor, ik snap wel wat je bedoelt. Van die onbehouwen types die al veel te lang in het boerenleven zitten en alles op z'n boers doen. Vreselijk! Heeft in mijn ogen niets te maken met talenten e.d. Knipoog

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 13:39

suleilitha schreef:
Zammie en Cassidy, wat verstaan jullie dan onder een paardenmens??? (begin nieuwsgierig te worden)

Ik versta onder een paardenmens iemand die dus wel al van nature een feeling heeft met het wezen paard en daardoor gemakkelijk een paard kan doorzien. In de loop der jaren dat zo iemand met paarden omgaat (want er zullen er ongetwijfeld rondlopen die weinig tot niets met paarden te maken hebben) en die daardoor een leerproces ondergaan en dingen leren van anderen en dus openstaan voor anderen en daardoor sterker zullen groeien met het paard... Ook zo iemand zal ongetwijfeld in het verleden 'fouten" hebben gemaakt... De perfecte 'paarden"mens bestaat namelijk niet... iemand die nadenkt over bijv. een aspect met het rijden en daar dus inderdaad tot laat in de nacht wakker om kan liggen is in mijn ogen meer een paardenmens als iemand die dan maar weer proffesionele hulp inroept of het paard overal de schuld van geeft. Dit laatste zie ik dus helaas steeds meer om me heen.. De fout ligt altijd bij de mens en soms kun je inderdaad een paard hebben waar net jij die klik niet mee hebt.. is niet erg, kan gebeuren, maar ga dan niet liggen prutsen, maar doe het paard aan iemand die wel die klik ermee heeft... Het is een moelijk te omschrijven onderwerp en heb nog veel meer dingen die het speciale paardenmens heeft dan ik kan omschrijven. Het heeft in mijn ogen dus niets met hoe iemand eruit ziet te maken, maar wel met hoe iemand naar paard toegaat...De omschrijving die TS gaf vond ik wel mooi omschreven, maar ligt ver van de waarheid af, denk dat de meesten dat ondertussen ook al doorhadden en als TS wel vind dat dit de juiste omschrijving is, tja, dat mag toch? Blijft gewoon moeilijk om te omschrijven. Weet wel dat er ook hier mensen zitten die heel dicht in die buurt komen (is ook weer moeilijk om dat uit posten te halen, maar je moet dan tussen de regels lezen) en al lerende misschien toch op een bepaald moment tot het Paardenmens behoren...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 13:42

Dus eigenlijk heb je van nature dan al een gave nodig en ben je al lerende jezelf aan het actualiseren op dat gebied, Zammy?

Ben het gedeeltelijk met je eens, maar ben er wel van overtuigd dat mensen het kunnen leren, ookal was de aanleg ver te zoeken. Er voor open staan, bereid zijn tot introspectie zijn ook belangrijk imo.
Echter geloof ik niet dat het altijd aan de mens ligt als er wat fout gaat; gestoorde paarden zijn er ook en die worden niet altijd door de mens gemaakt.
En sommige dieren willen het gewoon niet doen. Voor geen enkel mens. Die zijn op zichzelf en hebben zat aan een paardenmaatje.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 13:52

Cassidy schreef:
Hmmm...ik gebruik een carrot stick, val ik dan in de categorie van boerin zonder pijp en zonder pet op het hoofd?
Een wandelstok gebruiken hoeft niet perse negatief te zijn. Net zo min als het gebruik van de stick per definitie negatief is. Een stick is geen zweep, het is de verlengde van je arm. Kan bij een boer met pet en pijp en klompen aan net zo zijn.Knipoog

Het is maar net hoe je hem gebruikt...

Ja, dat is EXACT wat er bedoeld wordt met die 'paardenmarkt boertjes met stokken', dat zijn allemaal Parelli-mannetjes..... wat denk je nou zelf? Clown