Vervelende "zo goedkoop mogelijk" paardenbezitters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_rosita_

Re: Vervelende "zo goedkoop mogelijk" paardenbezitters

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 12:51

Absoluut is een band etc belangrijk, maar het welzijn van een paard hangt niet alleen van aandacht, liefde en een band in elkaar.
Paarden zijn kudde dieren, die een hoop beweging nodig hebben. Wanneer jij deze 2 essentiele dingen weghaalt, blijft er voor mij over dat het welzijn van een paard niet al te best is op die manier.

Chrisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:08

Chrisssss schreef:
Wat ik wel voorop wil stellen is dat ik het welzijn/gezondheid van het paard/pony het belangrijkst vindt.

_rosita_ schreef:
Absoluut is een band etc belangrijk, maar het welzijn van een paard hangt niet alleen van aandacht, liefde en een band in elkaar.
Paarden zijn kudde dieren, die een hoop beweging nodig hebben. Wanneer jij deze 2 essentiele dingen weghaalt, blijft er voor mij over dat het welzijn van een paard niet al te best is op die manier.

Wat ik dus al aangaf is dat welzijn en gezondheid nummer 1 is, iedereen heeft zijn eigen waarheid.... en het zou prettiger leven zijn als men dat van elkaar zou respecteren....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:13

ik ben het met rosita eens. Als sommige topruiters het niet nodig vinden dat een paard een aantal uren in vrijheid kan bewegen met een maatje en ze vinden het nodig om paarden in en onnatuurlijke houding te trainen. Kan ik daar weinig respect voor opbrengen

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:15

Chrisssss schreef:
Wat ik dus al aangaf is dat welzijn en gezondheid nummer 1 is, iedereen heeft zijn eigen waarheid.... en het zou prettiger leven zijn als men dat van elkaar zou respecteren....

Dat snap ik en snap ook absoluut wel wat je bedoeld te zeggen, maar wanneer ik van mening ben dat iets niet goed kán zijn voor een paard, kan ik dat niet respecteren. Accepteren heb ik het helaas, maar respecteren, nee sorry..

Chrisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:28

Zoals je het schets ben ik het met je eens.... Haha!

Ik bedoel het dan ook niet zooooo letterlijk, hoop dat jullie ook het koren van het kaf kunnen scheiden. Cool

Als iemand, wat ik zo vaak zie, hun pony of paard met een zweep loopt af te raggen kan ik daar ook geen respect voor opbrengen Verdrietig en zo zijn er nog tal van dingen waar ik geen respect voor op kan brengen... vandaar korreltje zout??... Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:34

Citaat:
Het bedrijf ligt op een totale oppervlakte van 12 hectare grond. Daarvan is circa 6 hectare weiland. De ex-sportpaarden genieten hier van hun oude dag en ook de sportpaarden van nu komen iedere dag even in de wei. Ze kunnen daarbij genieten van het gezelschap van Jolly Jumper.

zo van de site van Anky geplukt Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:42

ja ze mogen aan de hand even grazen...

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:43

Ik ben zelf geen "Natural"zoals sommige het noemen.
Maar ik denk vanuit het paard.
Een paard heeft nodig: Veel frisse lucht, beweging gezelschap en vaak kleine beetjes eten. Ik vindt het dan ook beter om een paar 24 uur in het land te laten dan 24 uur op stal.
Denk je nou echt dat een paard het leuk vindt om op stal te staan? Nee! En als je paard 24 uur op stal staat denk je dan echt dat dat ene uurtje per dag dat je rijd voldoende is? Nee!
Een paard wat 24 uur per dag in het land staat loopt al gauw zo'n 30 km. Een paard wat 24 uur op stal staat loopt hooguit zo'n 60 meter!
Waar denk je dat al die stalgebreken vandaan komen! Ik vergelijk nu wel extremen bijelkaar. Maar als ik moet kiezen ga ik dan toch voor het "goedkopere" zoals jij het zo mooi zegt. Omdat ik dan mijn paard meer in zijn waarde laat. Mijn paard, die in het land staat in weer en wind met zijn vrienden kan wel zijn natuurlijke gedragingen en gedrags patroon uiten. En dat is het enige wat telt voor mij! Dat het goedkoper is, So what! Als mijn paard in de blubber staat, vindt ik dat ook sneu. Maar het enige wat mijn paard leuk vindt van het binnen staan is de musli die hij dan krijgt. Als het op is dan laat ze ook wel duidelijk merken dat ze graag weer naar buiten wil! ookal staat ze in de blubber. Ze kan dan wel lekker spelen en rennen!

Maar goed dit is MIJN mening.
Edit: Heb trouwens niet het hele topic doorgelezen en het spijt me als dit al 100x is gezegd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:44

Arabesk schreef:
ja ze mogen aan de hand even grazen...

uit welke betrouwbare bron heb jij dat??? ik zie namelijk op haar site de paarden gewoon op het land staan Lachen

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:56

Visconti schreef:
natuurlijk zie ik hem liever op het land maar soms zijn de omstandigheden gewoon zo dat je even je principes aan de kant moet zetten. Uiteindelijk gaat het allemaal toch om het welzijn van het paard.

hier schrok ik wel een beetje van;
Het gáát toch ook niet om jou principes, maar om het welzijn van het paard?
Daar doe je het toch voor? Rolleyes
Je bent toch niet natural omdat het "cool" is.

Verder denk ik dat iedereen (daar ga ik dan vanuit) op zijn of haar manier het beste voor zijn paard wil.
En de een kijkt daar anders tegenaan dan de ander, simpel. Lachen

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:03

Waarom schrok je daar van? Volgens mij heeft iedereen principes, mijn pincipes zijn dat ik mijn paard niet 24/7 op stal wil hebben, die principes heb ik omdat ik weet dat mijn paard dan niet gelukkig kan zijn. Maar soms moet je een uitzondering maken omdat het dan even niet anders kan. Ik ben niet natural omdat het cool is, want voor zo ver ik weet is geitenwollensokken mentaliteit nooit echt hip geweest Clown

Citaat:
Het gáát toch ook niet om jou principes, maar om het welzijn van het paard?

nee het gaat om het welzijn van mijn paard, daarom heb ik mijn principes.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:06

BarbaLala schreef:

Haha!
Welkom bij de 'coole club die naturals heet' Clown

Een enkele keer komt het voor dat iemand met een touwhalstertje gaat rijden omdat het zo cool staat, maar niet omdat het direct zo nuttig is voor het paard.

Maar ik geloof dat het nog steeds niet echt 'in' is om je paard buiten te zetten en een teddyberen vacht is al helemaal niet populair. Cool

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:07

BarbaLala schreef:

Juist wel, toch? Geen solarium, geen verwarmde stal, geen verwarmde.... Hartstikke koel allemaal Clown

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:45

hilly zou je ook je oude koude met te veel ste dunne vacht toch niet af en toe liever onder een lekkere warm solarium willen zetten Haha!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:54

Ik vind de TS'er nogal kort door de bocht. Als ik jouw mening lees behoor ik waarschijnlijk ook tot het volk wat zo weinig mogelijk wil/kan uitgeven. In ieder geval: als ik het zo hier wel eens lees geef ik echt niet veel uit. Ik koop niet jaarlijks een nieuwe deken (mijn twee dekens die ik heb zijn 8 jaar oud, dat zijn wolle voor na het werk verder krijgen ze geen dekens op) mijn tuig is 6 jaar oud (wel kwaliteitstuig) mijn kar is al 6 jaar oud (ook kwaliteit) en over de inhoud van mijn poetskist maar helemaal niet te spreken (20 jaar oud)
Ik kan mij wel eens 'ergeren' dat er mensen zijn die weet niet hoeveel Anky dekjes hebben, bij elke nieuwe modelijn een nieuwe deken aanschaffen enz. En dan die paarden die betutteld worden met vooral maar veel op stal staan (anders krijgt hij het koud), onnodige bandages en andere beenbescherming welke niet altijd nodig is.
Mijn pony's zijn echt niet ongelukkig, die hechten geen waarden aan materiaal en zijn graag buiten in de wei zonder een scheefhangende deken erop. Ze hebben hun eigen vacht als bescherming. Trouwens, sinds ik ze van ijzers af heb en natuurlijk bekap lopen mijn pony's stukken beter en het spaart mij zeker geld uit (waarom betalen voor iets als het niet nodig is?) Sinds ze een handje biks per dag krijgen ipv een kilo kan ik ook veel beter met ze rijden, het scheelt een hoop vechten.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:05

ik wil ook het beste voor mijn paard.
heb al in meerder topics aan gegeven dat mijn paard maar een aantal uren naar buiten gaat.
in de zomer langer dan in de winter,hij is geen weide paard is hij nooit geweest.
Maar ik wil wel dat hij toch nog zo goed mogenlijk uitkomt.
ik betaal hier een behoorlijke prijs voor.
ik woon in schotland en de paarden sport is hier echt nog een sport voor de rijke mensen.
Dus stalgeld (pension) is hier stervens duur.
Ik wou toch graag het beste goeie stal,goede weien,binnenbak,buitenbak,etc
Dit geintje kost mij 75 pond per week dat is omgerekend in euro's per maand 440.
Ik probeer verder het beste van het beste eruit te halen wat goed voor HEM is.
En ja ik scheer mijn paard ook,omdat IK graag ook in de winter 5 dagen in de week met hem wil trainen.
En omdat meneer altijd last heeft van een winter dip en zodra ik hem scheer en hij een opkikker krijgt dan is hij weer helemaal in zijn sas.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:15

cremellogek schreef:
Visconti schreef:
maar de beestjes hebben het goed dus wat is het probleem?

Die paarden die nu 24 uur per dag tot hun knieen in de blub staan en niet kunnen schuilen voor de erge regen en wind op het moment en nergens kunnen gaan liggen hebben het niet goed. Die paardjes mankeren ook constant wat..

helemaal mee eens,trouwens daar is niets natuurlijks meer aan,een paard in de natuur zoekt echt wel een plek die iets droger ligt,desnoods lopen ze daar een eind voor...maar ja ,dan komen wij met onze omheiningen.
we moeten is ophouden met dat natuurlijk,in de blubber staan is niet natuurlijk,waarom moet z'n beest zo afzien???een afdak met een droge vloer is toch wel het minste....en natuurlijk kunnen ze er tegen,ik kan er ook tegen om buiten te slapen,maar in bed is het toch prettiger...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:39

Mias schreef:
Ik ben zelf geen "Natural"zoals sommige het noemen.
Maar ik denk vanuit het paard.
Een paard heeft nodig: Veel frisse lucht, beweging gezelschap en vaak kleine beetjes eten. Ik vindt het dan ook beter om een paar 24 uur in het land te laten dan 24 uur op stal.
Denk je nou echt dat een paard het leuk vindt om op stal te staan? Nee! En als je paard 24 uur op stal staat denk je dan echt dat dat ene uurtje per dag dat je rijd voldoende is? Nee!
Een paard wat 24 uur per dag in het land staat loopt al gauw zo'n 30 km. Een paard wat 24 uur op stal staat loopt hooguit zo'n 60 meter!
Waar denk je dat al die stalgebreken vandaan komen! Ik vergelijk nu wel extremen bijelkaar. Maar als ik moet kiezen ga ik dan toch voor het "goedkopere" zoals jij het zo mooi zegt. Omdat ik dan mijn paard meer in zijn waarde laat. Mijn paard, die in het land staat in weer en wind met zijn vrienden kan wel zijn natuurlijke gedragingen en gedrags patroon uiten. En dat is het enige wat telt voor mij! Dat het goedkoper is, So what! Als mijn paard in de blubber staat, vindt ik dat ook sneu. Maar het enige wat mijn paard leuk vindt van het binnen staan is de musli die hij dan krijgt. Als het op is dan laat ze ook wel duidelijk merken dat ze graag weer naar buiten wil! ookal staat ze in de blubber. Ze kan dan wel lekker spelen en rennen!

Maar goed dit is MIJN mening.
Edit: Heb trouwens niet het hele topic doorgelezen en het spijt me als dit al 100x is gezegd.

Hier kan ik me goed in vinden. Zeker het verhaal met die afstanden werkt verhelderend (give or take een paar meter)...
Dat is ook exact de manier die voor mij goed voelt, omdat het paardje zich lekker voelt...En of dat nou natural, unnatural, supernatural, hypernatural of extranatural of normaal of abnormaal heet doetber niet zoveel toe. Mensen geven hun zienswijze een naam om iets van duidelijkheid te scheppen, laten we nu niet een hele groep afkammen a.u.b.!
En wat mij betreft zoeken mensen niet meer helemaal zelf uit hoe ze met hun paarden omgaan, maar komen daar regels voor! Wat mij betreft deed iedereen een staatsexamen voordat ie aan kinderen, huisdieren en paarden begint, want mensen, mensen, mensen.... wat maakt de mensheid daar een potje van!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:27

Moniek schreef:
ik wil ook het beste voor mijn paard.
heb al in meerder topics aan gegeven dat mijn paard maar een aantal uren naar buiten gaat.
in de zomer langer dan in de winter,hij is geen weide paard is hij nooit geweest.

waaruit concludeer je bij hem dat het geen weide paard is Verward

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:28

Uit de zelfde conclusie dat mensen zeggen hij is geen stalpaard neem ik aan Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:29

Hilli schreef:
BarbaLala schreef:

Juist wel, toch? Geen solarium, geen verwarmde stal, geen verwarmde.... Hartstikke koel allemaal Clown

ROFL ROFL ROFL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:25

Ik ben wel natural, maar mijn pony's staat snachts gewoon op stal, en met slecht weer ook. En als ze willen kunnen ze altijd de stal in (stal sluit meteen aan aan de wei, staldeur openlaten en tadaa, pony's kunnen altijd schuilen Haha! ) . Gewoon omdat dat eigenlijk toch wel een stuk beter is dan dat die paarden constant buiten staan in de regen en de wind, of in de felle zon..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:45

bizzybijtje schreef:
Ik ben wel natural, maar mijn pony's staat snachts gewoon op stal, en met slecht weer ook. En als ze willen kunnen ze altijd de stal in (stal sluit meteen aan aan de wei, staldeur openlaten en tadaa, pony's kunnen altijd schuilen Haha! ) . Gewoon omdat dat eigenlijk toch wel een stuk beter is dan dat die paarden constant buiten staan in de regen en de wind, of in de felle zon..

Prachtig geregeld lijkt me.... best of both worlds!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:52

katiavl schreef:
Uit de zelfde conclusie dat mensen zeggen hij is geen stalpaard neem ik aan Lachen

maar een paard IS simpelweg geen stalpaard.
Een paard is van nature een dier wat veel beweging nodig heeft en in een kudde leeft.
Niet een dier wat van nature zichzelf in een celletje opsluit.... Vork

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:54

_rosita_ schreef:
maar een paard IS simpelweg geen stalpaard.
Een paard is van nature een dier wat veel beweging nodig heeft en in een kudde leeft.
Niet een dier wat van nature zichzelf in een celletje opsluit.... Vork

een paard heeft een aantal basisbehoeften inderdaad:

- beweging(svrijheid)
- veel ruwvoer/continu aanbod ervan
- water natuurlijk
- sociaal contact waarbij lichamelijke aanraking mogelijk is.

Bewegingsvrijheid hebben veel stalpaarden niet, veel ruwvoer ook al niet (het wordt in porties verstrekt) en sociaal contact is écht te minimaal.

Dusssss , bij veel stalpaarden wordt eigenlijk alleen aan de basisbehoeft 'voldoende water' goed voorzien en de rest is niet om over naar huis te schrijven